فایل DLL چیست و دی ال ال چکار می کند؟ — به زبان ساده (+ فیلم رایگان)

۴۲۷۴ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۰ دقیقه
فایل DLL چیست و دی ال ال چکار می کند؟ — به زبان ساده (+ فیلم رایگان)

چیزی در مورد فایل DLL نمی‌دانید؟ مشکلی نیست. در این مقاله به معرفی مختصر این مبحث پرداخته‌ایم تا آشنایی بیشتری از آن به دست آورید. بیشتر مردم برای اولین بار هنگامی با عبارت «DLL» مواجه می‌شوند که برنامه‌ای با نمایش ارور پیدا نشدن فایل دی ال ال، در باز شدن به مشکل برمی‌خورد. شاید این اتفاق برای شما نیز افتاده باشد.

فیلم آموزشی فایل DLL چیست؟

دانلود ویدیو

با اینکه می‌توانید با یک جست‌وجوی آنلاین ساده مشکل مربوط به DLL را حل کنید، اما ممکن است برای شما این سوال ایجاد شود که اصلاً فایل دی ال ال چیست و چرا نبود آن برای رایانه‌ شما اهمیت دارد؟ پس بیایید اول با معرفی مختصری درباره فایل‌های DLL و جایگاه آن‌ها در محیط ویندوز شروع کنیم.

فایل DLL در ویندوز چیست؟

فایل DLL چیست

اصلاً عبارت «DLL» مخفف چیست؟ این سه حرف مخفف «Dynamic Link Libraries» یا «کتابخانه‌های پیوند پویا» هستند و برای درک بهتر چیستی فایل DLL، لازم است اول به کاربرد مفهوم «کتابخانه» در اصطلاحات کامپیوتری بپردازیم.

یک کتابخانه در رایانه شما در واقع مجموعه‌ای از کدهای قابل استفاده مجدد است. کتابخانه‌ها، برنامه‌های مستقلی هستند که یک برنامه‌نویس یا یک برنامه دیگر می‌تواند بارها از آن‌ها استفاده کند. فایل‌های دی ال ال نوعی فرم خاص از این قبیل کتابخانه‌ها هستند. فایل DLL شامل کارکردها، دسته‌بندی‌ها و متغیرهایی است که دیگر برنامه‌ها در هنگام نیاز، از آن استفاده می‌کنند.

وقتی شما از یک واژه‌پرداز استفاده می‌کنید، سیستم شاید مجبور به اجرای وظیفه خاصی شود که کد مورد نظر آن را ندارد. مثلاً تصور کنید که می‌خواهید چیزی را در واژه‌پرداز پرینت بگیرید، اما نرم‌افزار نمی‌داند چگونه این عمل را به انجام برساند. در این صورت برنامه باید دستورالعمل‌های این کار را از برنامه دیگری که به طور اختصاصی کارکرد پرینت گرفتن دارد، قرض بگیرد.

این مورد، همان جایی است که کتابخانه‌های پیش‌فرض به کار می‌آیند. این کتابخانه‌ها، در هر زمان که واژه‌پرداز لازم می‌بیند تمام کدهایی را که برنامه برای عمل پرینت گرفتن نیازمند آن‌ها است، فراهم می‌آورند. این تعریف از کتابخانه از چارچوب برنامه‌نویسی ماژولار می‌آید. برنامه‌نویسی ماژولار، مفهومی در توسعه نرم‌افزار است که در آن یک برنامه به زیربرنامه‌های مستقلی تقسیم می‌شود که هر کدام قابلیت اجرای جداگانه دارند.

اما کارایی این عمل چیست؟

اول اینکه تغییرات انجام شده در یک ماژول، روی تمام برنامه‌هایی که از آن ماژول برای عملیات استفاده می‌کنند تأثیر می‌گذارد. اگر عمل نوشتن کد قابل استفاده مجدد و در نتیجه ساخت کتابخانه‌ها انجام نمی‌شد، این مسئله امکان‌پذیر نبود.

دوم اینکه کتابخانه‌های پویا، امر اشکال‌زدایی و پیچ‌وتاب دادن کد را آسان و لذت‌بخش می‌کنند. علت موضوع این است که برنامه‌های مختلف از کد دقیقاً یکسانی برای انجام یک وظیفه استفاده می‌کنند. پس هر اشکال و یا تغییر مورد نیاز در آن کد خاص، به راحتی مشخص و برطرف می‌شود.

چرا فایل DDL گم می‌شود؟

علت ارور فایل دی ال ال

پیدا نشدن فایل DDL از اشکالات رایجی است که عمدتاً آن را در نسخه‌های مختلف سیستم‌عامل ویندوز تجربه می‌کنید. شما یک برنامه را باز می‌کنید و با یک پاپ‌آپ مواجه می‌شوید که اطلاع می‌دهد فایل DDL خاصی پیدا نمی‌شود. این مسئله در بعضی موارد حتی موجب بروز مشکلاتی در بالا آمدن بوت ویندوز می‌گردد.

دلایل متعددی برای پیدا نشدن فایل دی ال ال وجود دارد. بعضی از آن‌ها شامل موارد زیر است:

  • آلوده شدن سیستم به بدافزار
  • خراب شدن یک فایل DLL به علت خاموش کردن نابه‌جای سیستم
  • ویرایش یک فایل DLL توسط نرم‌افزار جدید
  • حذف اتفاقی فایل توسط کاربر

اگرچه این فهرست به هیچ وجه کامل نیست، اما موارد مذکور محتمل‌ترین دلایل پیدا نشدن یک فایل دی ال ال به حساب می‌آیند. خوشبختانه این ارور به راحتی با ابزارهای ایرادیابی ویندوز مثل بازگردانی سیستم، آپدیت ویندوز و یا حتی ریست کامل به عنوان آخرین سنگر حل مشکل، رفع می‌شود.

کتابخانه‌های پیوند پویا از مؤلفه‌های اساسی سیستم عامل ویندوز به شمار می‌روند. اگر به خاطر این کتابخانه‌ها نبود، ما هنوز هم با رایانه‌هایی با استارت‌آپ کند سر و کار داشتیم. در واقع سیستم عامل ویندوز میزبان کتابخانه‌های بسیاری است که با همکاری با یکدیگر، موجب کارایی کنونی رایانه شما می‌شوند.

بر اساس رای ۲۸ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Make Use Of
۲ دیدگاه برای «فایل DLL چیست و دی ال ال چکار می کند؟ — به زبان ساده (+ فیلم رایگان)»

سلام من جی تی ای وی رو نصب کردم ارور d3dcompiler_.dll میاد چکار کنم ؟ خیلی بد جور گیرم میشه کمکم کنید

با درود
مفید بود.پاسخ پرسشم را گرفتم تشکر

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *