طلاق از طرف زن چگونه است؟

۲۹۷ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۰ مرداد ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۳ دقیقه
طلاق از طرف زن چگونه است؟
سلب مسئولیت مطالب رپورتاژ آگهی: مجموعه‌ی «فرادرس» در تهیه‌ و تنظیم این محتوای تبلیغاتی نقشی نداشته و مسئولیتی راجع به صحت آن نمی‌پذیرد.

طلاق از طرف زن همواره به عنوان یک موضوع حساس و پیچیده، مورد توجه و بحث قرار گرفته است. چراکه در ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی ذکر شده که حق طلاق با مرد است و به همین دلیل زن مسیر سختی را برای جدایی از همسرش در پیش خواهد داشت. از این‌رو برای این‌که زن بتواند از همسرش طلاق بگیرد، نیاز دارد یک وکیل متبحر داشته باشد تا از حق وی دفاع کند و بهترین نتیجه را برای زن به دست آورد. همچنین باید اشاره کنیم که طلاق از طرف زن، تحت شرایط و قانونی امکان‌پذیر است که ما در این مطلب به بررسی آن و هر آن‌چه که نیاز است درباره این نوع از طلاق بدانید، خواهیم پرداخت.

طلاق از طرف زن

درست است که حق طلاق همواره با مرد است، اما طبق ماده‌های ۱۱۱۹، ۱۱۲۹ و ۱۱۳۰ قانون مدنی، زن می‌تواند تحت شرایطی از همسرش جدا شود.

مدارک لازم برای طلاق از طرف زن

برای این‌که زن بتواند از همسرش طلاق بگیرد، باید مدارکی را در اختیار داشته باشد که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است.

  • شناسنامه زن
  • کارت ملی زن
  • سند ازدواج

در صورتی‌که نسخه اصلی شناسنامه یا کارت ملی در دسترس نباشد، باید حتما نسخه المثنی آن را تهیه و ارائه کنید. در عین حال، باید اشاره کنیم که اگر سند ازدواج شما نیز به هر دلیلی مفقود شده یا در دسترس نباشد، باید رونوشتی از آن را برای ارائه به دادگاه در اختیار داشته باشید.

قانون جدید طلاق از طرف زن

طبق قانون جدید طلاق از طرف زن و ماده ۲۲ آن، اگر مهریه‌ای که برای زن تعیین شده است، ۱۱۰ سکه باشد، مرد موظف است آن را به زوجه بپردازد. اما اگر مهریه زن بیش از ۱۱۰ سکه در نظر گرفته شود، پرداخت آن، مشروط بر این خواهد بود که مرد از تمکن مالی کافی برخوردار باشد.

البته با توجه به مقررات ماده ۲ قانون اجرای محکومیت‌های مالی، اگر میزان مهریه از سقف گفته شده فراتر برود، در این حالت دادگاه تمکن مالی مرد را برای پرداخت آن خواهد سنجید تا تصمیمی در خصوص زندانی شدن یا نشدن وی اتخاذ کند.

شرایط طلاق از طرف زن

همان‌طور که در ابتدای مطالب گفته شد، برای درخواست طلاق از طرف زن، شرایطی وجود دارد تا وی بتواند به نتیجه مد نظر خود دست پیدا کند. از این‌رو در ادامه به برخی از شرایط طلاق از طرف زن اشاره شده است.

  • طلاق گرفتن با داشتن حق طلاق
  • عدم پرداخت نفقه
  • در صورت اثبات خیانت مرد در مراجع قانونی
  • ترک کردن زندگی توسط مرد برای مدت زمان حداقل 6 ماه، بدون داشتن عذر موجه
  • در صورت ضرب و جرح زن و فحاشی کردن به او
  • عدم برقراری رابطه جنسی با زن برای مدت زمانی طولانی
  • عقیم بودن مرد
  • اعتیاد مرد به مواد مخدر و مشروبات الکلی
  • مبتلا بودن مرد به بیماری‌ صعب العلاج

طلاق در دوران عقد از طرف زن

زن می‌تواند در دوران عقد، از طرف خودش درخواست طلاق را به دادگاه مربوطه ارائه کند. برای این منظور، باید به یک وکیل متخصص حقوقی مراجعه کرده و پرونده خود را به وی بسپارد. وکیل باید شرایط طلاق و مراحل قانونی آن را به زن توضیح دهد و در طول فرایند، او را راهنمایی کند.

بعد از ارائه درخواست طلاق، دادگاه باید آن را بررسی کرده و در صورت تأیید شرایط طلاق، حکمی را در این خصوص صادر کند. پس از صدور حکم طلاق، برای اجرای آن، باید به دفترخانه ازدواج مراجعه کرده و مراحل لازم را انجام داد.

لازم به ذکر است بدانید که درخواست طلاق در دوران عقد از طرف زن، پرونده پیچیده و طولانی دارد و برای اینکه به نتیجه برسد، باید از وکیل متخصص در این زمینه کمک گرفت. همچنین، به خانم‌ها توصیه می‌شود که در هنگام عقد با دقت و شفافیت کافی به امضای قرارداد بپردازند و از حقوق خود در قرارداد مطمئن شوند تا در صورتی که بعد از ازدواج مجبور به جدایی شدند، حق آن‌ها ضایع نشود.

کلام آخر

به طور کلی طلاق از طرف زن با داشتن دلایل مشروع، امکان‌پذیر است. با این حال، ممکن است برخی مشکلات در روند طلاق از طرف زن برای زنانی که به طلاق نیاز دارند، پیش آید. برای حل این مشکلات، زنان می‌توانند از راهکارهایی مانند مشاوره حقوقی، خدمات حقوقی رایگان، استفاده از خدمات وکیل متخصص، اثبات دلایل مشروع خود با شواهد و مدارک مورد نیاز استفاده کنند. همچنین، نهادهای حقوق زنان می‌توانند در ارائه پشتیبانی و راهنمایی به زنانی که به طلاق نیاز دارند، نقش مهمی ایفا کنند. اما باید این نکته را حتما در نظر داشته باشید که طلاق از طرف زن با کمک وکیل میسر است و باید از وی برای جدایی از همسرتان کمک بگیرید.

دادنیک یکی از موسسات حقوقی سطح اول کشور است که با سال‌ها تجربه در امر خانواده و طلاق، توانسته پرونده‌های بسیاری را به نتیجه برساند. یکی از سخت‌ترین پرونده‌ها در این خصوص نیز زمانی است که زن بخواهد از همسرش جدا شود و برای آن دادخواستی را به ثبت برساند. در این حالت زوجه می‌تواند با مشاورین و وکلای متبحر دادنیک از طریق شماره تماس درج شده در سایت و یا پلتفرم‌هایی هم‌چون واتساپ یا تلگرام ارتباط برقرار کند تا وی را در این مسیر همراهی کنند. البته برای افرادی که در خارج از کشور نیز سکونت دارند، این امکان فراهم است که از طریق اپلیکیشن‌هایی هم‌چون اسکایپ با دادنیک در ارتباط باشند.

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *