شمارش سلول‌ ها در اکسل — روش ها و فرمول های کاربردی

۱۶۸۴۸ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۵ بهمن ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۵ دقیقه
شمارش سلول‌ ها در اکسل — روش ها و فرمول های کاربردی

روش­‌های مختلفی برای شمارش سلول‌ ها در اکسل وجود دارد، از جمله استفاده از ویژگی Find. اما با استفاده از توابع قادر خواهید بود دقیقاً آن‌چه را که به آن نیاز دارید، بشمارید. از سلول­‌های پر شده تا خالی، از اعداد تا متن، در این‌ مطلب نحوه­‌ی شمارش سلول ها در اکسل را آموزش داده‌ایم.

شمارش سلول‌ ها در اکسل با استفاده از اعداد: تابع COUNT

اگر می‌­خواهید تعداد سلول­‌هایی را که فقط شامل اعداد هستند بشمارید، می­‌توانید از تابع COUNT استفاده کنید. نوشتن فرمول به این صورت است: COUNT(value1, value2,...) که در آن مقدار 1 (یا همان value1) مورد نیاز بوده و مقدار ۲ (یا value2) اختیاری است.

برای شمارش سلول­ ها در اکسل از مقدار 1 برای منابع سلولی استفاده کنید، یعنی محدوده­‌ سلول­‌هایی که می‌­خواهید آن­‌ها را بشمارید. در صورت تمایل می­‌توانید از مقدار ۲ (و منطق­‌های بعدی) برای اضافه کردن یک عدد خاص یا یک محدوده­ سلولی دیگر بهره ببرید. به نمونه‌­های پایین توجه کنید:

برای شمارش تعداد سلول­‌های محدوده­‌ A1 تا D7 که حاوی اعداد هستند، باید داخل تصویر زیر را تایپ کنید و کلید Enter را بزنید:

=COUNT(A1:D7)
شمارش سلول‌ها در اکسل

سپس نتیجه را در سلول حاوی فرمول دریافت خواهید کرد.

شمارش سلول‌ها در اکسل

برای شمارش سلول‌ ها در اکسل داخل محدوده‌­ جداگانه‌­ B2 تا B7 و D2 تا D7 که حاوی اعداد هستند، باید عبارت زیر را تایپ کنید و کلید Enter را فشار دهید:

=COUNT(B2:B7,D2:D7)
شمارش سلول‌ها در اکسل

اکنون تعداد کل اعداد را برای هر دو محدوده‌­ سلولی مشاهده خواهید کرد.

شمارش سلول‌ها در اکسل

شمارش سلو‌‌ل­‌های خالی در اکسل: تابع COUNTBLANK

شاید آن­‌چه که می‌­خواهید پیدا کنید، تعداد سلول‌­های خالی در یک محدوده‌­ خاص باشد. در این‌­صورت شما از یک متغیر از تابع COUNT به نام COUNTBLANK استفاده خواهید کرد. نوشتن فرمول آن به این شکل است: COUNTBLANK(value1) که در آن مقدار 1 حاوی ارجاعات سلولی و ضروری است.

برای شمارش سلول­‌های خالی در محدوده‌­ A2 تا C11، باید عبارت زیر را بنویسید و کلید Enter را بزنید:

=COUNTBLANK(A2:C11)
شمارش سلول‌ها در اکسل

سپس نتیجه را در سلولی که فرمول را در آن وارد کرده­‌اید خواهید دید.

شمارش سلول‌ها در اکسل

شمارش سلول­‌های غیرخالی در اکسل: تابع COUNTA

شاید بخواهید دقیقاً برعکس شمارش سلول های خالی در اکسل عمل کرده و در عوض به شمارش سلول‌های حاوی داده مشغول شوید. در این حالت از تابع COUNTA استفاده می‌­شود. نوشتن فرمول به صورت COUNTA (مقدار 1، مقدار2 ،...) است که در آن مقدار1  مورد نیاز و مقدار 2 اختیاری است.

درست مانند تابع COUNT در بالا، مقدار ۱ برای منابع سلول و مقدار 2 برای محدوده‌­های اضافی است که می­‌خواهید به آن اضافه شوند.

برای شمارش تعداد سلول­‌های غیرخالی در محدوده‌­ی A2 تا C11، باید عبارت زیر را تایپ کنید و Enter را بزنید:

=COUNTA(A2:C11)
شمارش سلول‌ها در اکسل

همان­‌طور که مشاهد می­‌شود، تابع COUNTA سلول‌­های حاوی هر نوع داده را می­‌شمارد. این شامل اعداد، متن، خطاها و متن یا رشته‌­های خالی است. به عنوان مثال، خطا در سلول C7 شمارش می شود.

شمارش سلول‌ها در اکسل

اگر یک خطا مشکل ایجاد کرد، به راحتی می­‌توانید مقادیر خطا را در صفحات گسترده پنهان کنید.

شمارش سلول‌ ها در اکسل همراه با معیارهای خاص: تابع COUNTIF

اگر می‌­خواهید تعداد سلول‌­های حاوی داده‌­های خاص را بشمارید، از تابع COUNTIF بهره ببرید. نوشتن فرمول COUNTIF (مقدار 1، معیار) آسان است و در آن هم مقدار 1 و هم معیار نیاز دارید.

مانند سایر توابع در این­جا، مقدار 1 حاوی منابع سلولی برای این محدوده است. معیار، بخشی است که می‌­خواهید جستجو کنید و می‌تواند یک منبع سلول، کلمه، عدد یا علامت عام باشد. بیایید به چند مثال اساسی نگاه کنیم.

برای شمارش تعداد سلول‌های محدوده‌­ C2 تا C6 که حاوی کلمه «socks» هستند، باید عبارت زیر را تایپ کنید و کلید Enter را بزنید:

=COUNTIF(C2:C6,"socks")
شمارش سلول‌ها در اکسل

توجه داشته باشید که اگر معیار شما یک کلمه است، باید آن را در گیومه قرار دهید.

برای شمارش تعداد سلول‌های محدوده­‌ B2 تا C6 که حاوی آن­چه که در سلول B2 یافت می‌شود هستند، باید موارد زیر را بنویسید و کلید Enter را فشار دهید:

=COUNTIF(B2:C6,B2)

در این حالت، مرجع سلول B2 را در دو گیومه قرار نمی‌دهید.

شمارش سلول‌ها در اکسل
بر اساس رای ۳۱ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
How To Geek
۱ دیدگاه برای «شمارش سلول‌ ها در اکسل — روش ها و فرمول های کاربردی»

سلام وقتتون به خیر باشه ؛
می خواستم بپرسم چه طور می تونم با هر بار زدن یک شستی ، در فیلد مورد نظر اعداد به ترتیب از مثلا 1500 تا بینهایت افزایش پیدا کنه .(برای درست کردن شماره سند روی فاکتور ها میخوام که اگر دیده باشید از یک عدد خواص شروع میشه و به یک جایی ختم میشه) . ممنون می شم راهنماییم کنید.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *