سرور مجازی یا VPS چیست؟

۲۳۵ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۹ خرداد ۱۴۰۱
زمان مطالعه: ۵ دقیقه
سرور مجازی یا VPS چیست؟
سلب مسئولیت مطالب رپورتاژ آگهی: مجموعه‌ی «فرادرس» در تهیه‌ و تنظیم این محتوای تبلیغاتی نقشی نداشته و مسئولیتی راجع به صحت آن نمی‌پذیرد.

برای تمامی افرادی که قصد دارند در فضای آنلاین به فعالیت‌های گوناگون بپردازند، آشنایی با مفهوم سرور مجازی یا VPS اهمیت زیادی دارد. زیرا زیرساخت‌ فنی می‌تواند تاثیر زیادی روی موفقیت یا عدم موفقیت یک تجارت آنلاین داشته باشد.

سرور مجازی یا Virtual Private Server که از آن با عنوان سرور مجازی اختصاصی نیز نام برده می‌شود، بخشی از یک سرور سخت‌افزاری است که با استفاده از نرم‌افزار‌های مجازی‌ساز به چندین قسمت مساوی تقسیم می‌شود. در حقیقت روی یک سرور فیزیکی (سخت‌افزاری) با چند VPS یا VDS به نیازهای متفاوت کاربران پاسخ داده می‌شود.

VPS چیست و چرا از آن استفاده می‌کنیم؟

برای آن‌که تعریف دقیقی از VPS داشته باشیم، بهتر است نگاهی به مفاهیم پایه‌ای در زمینه‌ی سرورها بیندازیم.

برای راه‌اندازی یک وب‌سایت یا اپلیکیشن و ایجاد دسترسی عمومی به آن، نیاز است تا اطلاعات و فایل‌های مرتبط روی یک کامپیوتر قدرتمند که به اینترنت متصل است قرار بگیرد. این فضا را مرکز داده یا Data Center می‌نامیم. هر دیتاسنتر از کنار هم قرار گرفتن چندین سرور به وجود می‌آید. این سرورها، کامپیوترهایی هستند که منابع قدرتمندی را در اختیار دارند.

سرورهای سخت‌افزاری می‌توانند امکانات کاملی را به کاربران ارائه دهند، ولی قیمت بالای آن‌ها موجب می‌شود تا افراد در مراکز داده به سراغ سرورهای مجازی یا همان VPSها بروند.

مزایای استفاده از VPS چیست؟

با پیشرفت فناوری، هزینه‌های میزبانی وب به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده است. به همین دلیل سرور مجازی اختصاصی (VPS) به بهترین گزینه برای تجارت آنلاین تبدیل شده است.

با این حال هزینه‌ یک سرور مجازی کمی بیش‎‌تر از هزینه‌ی یک هاست اشتراکی است، اما اگر مزایای کلی VPSهای مدیریت شده را در نظر بگیرید، استفاده از VPS چه از لحاظ هزینه و چه از نظر خدمات، سرور به‌صرفه‌ای محسوب می‌شود. سرورهای مجازی می‌توانند مزایای مختلفی برای کسب‌وکارها داشته باشند:

  • افزایش قابلیت اطمینان
  • امکان مدیریت آسان VPS
  • بهبود عملکرد و صرفه‌جویی در هزینه‌های راه‌اندازی
  • انعطاف‌پذیری و امکان سفارشی‌سازی سرور مجازی
  • امکان مانیتور کردن کامل فعالیت‌های VPS یا VDS

سرور مجازی چگونه کار می‌کند؟

با نصب مجازی‌سازها روی یک سرور می‌توان امکانات سخت‌افزاری آن را بین چندین سرور مجازی دیگر که هر کدام دارای سیستم‌عامل مشخصی هستند (نسخه‌های مختلف لینوکس یا ویندوز) تقسیم کرد.

هر VPS بر اساس تقسیم‌بندی که به‌وسیله‌ی مدیر سرور انجام می‌شود به منابع مشخصی دسترسی پیدا می‌کند. البته در تمامی سرورهای مجازی می‌توان میزان دسترسی به منابع را تغییر داد و با توجه به نیاز مشتری به او امکانات بیش‌تری را تخصیص داد یا امکانات مورد استفاده را محدودتر کرد.

چه زمانی از سرور مجازی استفاده کنیم؟

کسب‌وکارها در هر مرحله از رشد به ارتقای زیرساخت‌های فنی خود از جمله سرورها می‌پردازند، اما به‌شکل کلی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کسب‌وکارهای کوچک در شروع فعالیت خود برای مدیریت هزینه‌ها اقدام به تهیه‌ یک هاست اشتراکی (Shared Host) می‌کنند. در هاست اشتراکی، منابع یک سرور بین چندین فرد تقسیم می‌شود. محدودیت منابع و عدم امکان نصب سیستم‌عامل یا نرم‌افزارهای اختصاصی از مهم‌ترین مشکلات یک هاست اشتراکی است. این نکته را فراموش نکنید که اگر به دنبال استفاده از نرم‌افزارهای خاص صنعتی هستید که توسط هاست شما پشتیبانی نمی‌شود این مساله می تواند در طولانی مدت باعث بروز مشکلات شود.
  • کسب‌وکارها در ادامه‌ فعالیت خود به سراغ تهیه‌ VPS یا همان سرور مجازی می‌روند. در VPS امکان سفارشی‌سازی سیستم‌عامل وجود دارد، اما هم‌چنان منابع اختصاصی نیستند. به این معنا که به‌شکل هم‌زمان امکان استفاده از منابعی مانند RAM ،CPU و... برای همه سرورهای مجازی مستقر روی سرور فیزیکی وجود دارد.
  • اگر کسب‌وکاری ترافیک یا تعداد بازدیدکنندگان زیادی داشته باشد، بهتر است به سراغ تهیه‌ VDS یا حتی سرور اختصاصی برود. یک VDS یا Virtual Dedicated Server برخلاف VPS منابع را کاملن اختصاصی در اختیار هر یک از سرورهای مجازی قرار خواهد داد.

آشنایی با مفهوم سرور مجازی ابری

وی‌پی‌اس ابری برای کسب‌وکارهای آنلاین اهمیت زیادی دارد. چرا که دانستن این‌که VPS چیست به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا بتوانند بهترین سرویس‌ها را بر اساس نیازهای خود انتخاب کنند.

قطع شدن کوتاه‌ مدت یک سرور مجازی، آسیب‌های زیادی را به کسب‌وکارهای آنلاین و اعتماد مشتریانش وارد می‌کند. به همین دلیل مفهومی به نام سرور مجازی ابری ایجاد شده که در آن منابع یک وب‌سایت، یا اپلیکیشن به‌شکل هم‌زمان روی چند VPS قرار می‌گیرند.

ویژگی‌های بهترین ارائه‌دهندگان VPS

VPS یا سرویس‌های ابری را از چه شرکتی خریداری کنیم؟ برای پاسخ به این پرسش باید به مجموعه‌ای از ویژگی‌ها توجه داشته باشیم:

  • دیسک ابری: یک VPS باید امکان اضافه کردن آنی انواع دیسک را به یک سرور مجازی بدهد.
  • پیکربندی شبکه: باید امکان تعریف VPS ابری براساس نیاز کاربر و پیکربندی سریع شبکه وجود داشته باشد.
  • تعریف IP شناور: با این ویژگی امکان استفاده از تعداد نامحدودی IP در سرویس ابری وجود خواهد داشت.
  • دیواره آتش یا فایروال: کنترل ترافیک ورودی به سمت سرور مجازی ابری یا VDS از طریق فایروال انجام می‌شود.
  • مانیتورینگ: سرویس‌دهنده باید امکان کنترل تمامی منابع و داده‌ها را در قالب گزارشات تصویری فراهم کند.
  • اسنپ‌شات: داشتن یک بک‌آپ قبل از تغییرات اساسی در هر سرور مجازی، ضروری است. با امکان اسنپ‌شات می‌توانید از وی‌پی‌اس قبل از ایجاد هر تغییری یک بک‌آپ کامل تهیه کرد.

ابر آروان با ارائه انواع سرویس‌های ابری به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا زیرساخت فنی خود را ایجاد کنند یا آن را ارتقاد دهند و با اطمینان به فعالیت‌های تجاری بپردازند.

نکات مهم در انتخاب VPS

در ادامه به برخی از نکات مهم‌تر که در هنگام انتخاب VPS لازم است به آن‌ها توجه شود می‌پردازیم.

سرور مجازی خارج یا داخل

محل استقرار سرور مجازی روی سئو یا سرعت دسترسی کاربران تاثیر می‌گذارد. کسب‌وکارهایی که مشتریان داخلی بیشتری دارند بهتر است از سرور مجازی داخلی استفاده کنند و برای کسب‌وکارهایی که بیشترین ترافیک سایت‌شان از خارج کشور است پیشنهاد می‌شود سرور مجازی خارج از ایران را جایگزین کرده و سرعت بارگذاری اطلاعات‌شان را افزایش دهند.

سیستم‌عامل VPS

در سرورهای مجازی انواع سیستم‌عامل یا نسخه‌های متفاوتی از نرم‌افزارها قابل نصب است. معمولن روی VPS نرم‌افزار‌های مجازی‌ساز نصب می‌شوند که با کمک آن‌ها می‌توان به راه‌اندازی سیستم‌عامل‌های لینوکس یا ویندوز روی سرور پرداخت.

منظور از انواع مجازی‌سازها در VPS چیست؟

برای تقسیم یک سرور به چندین VPS یا VDS باید از انواع مجازی‌سازها استفاده کرد:

  1. مجازی‌ساز XEN: مجازی‌ساز XEN کمترین تداخل را بین سرورهای مجازی ایجاد می‌کند و مهم‌ترین مزیت آن منبع‌باز بودنش است.
  2. نرم‌افزار مجازی‌ساز VMware: کسانی که می‌دانند VPS چیست به احتمال زیاد با VMware هم آشنایی دارند. این نرم‌افزار روی بسیاری از سرورها نصب است. مهم‌ترین مزیت VMware این است که برای راه‌اندازی آن به هیچ نرم‌افزار یا سیستم‌عامل واسطه‌ی دیگری نیاز ندارید. به همین دلیل سرعت و کارکرد قابل قبولی دارد.
  3. مجازی‌ساز KVM: یک ماژول مجازی‌ساز در هسته‌ی لینوکس است که امکان ایجاد سرورهای مجازی را روی سرور به‌وجود می‌آورد. امنیت بالای مجازی‌ساز KVM و نرم‌افزار محور بودن آن باعث می‌شود کاربر بتواند به خوبی به مدیریت منابع سرور بپردازد.

مهم‌ترین سرویس‌های یک VPS چیست؟

یک VPS یا VDS می‌تواند کاربردهای متفاوتی را داشته باشد و سرویس‌های متنوعی را به کاربران ارائه دهد:

  • وب‌سرورها (Web Server)
  • میل‌سرور (Mail Server)
  • گیم‌سرور (Game Server)
  • پروکسی‌سرور (Proxy Server)

کلام آخر

برای فعالیت تجاری موفق در فضای آنلاین باید دانش و اطلاعات کامل در این زمینه داشت. دانستن اینکه VPS چیست به مدیران یک کسب و کار کمک می‌کند تا بتوانند برای زیرساخت‌های فنی خود بهترین تصمیم را بگیرند.

تهیه‌ی سرویس‌های مورد نظر از ارائه دهندگانی که در کنار تنوع خدمات به امنیت و پایداری کسب‌وکارها هم توجه دارند، زمینه‌ساز رشد سریع‌تر کسب‌وکارهای آنلاین می‌شود. ابر آروان با ارائه سرور مجازی و انواع سرویس‌های ابری همواره در کنار کسب‌وکارهای دیجیتال خواهد بود.

بر اساس رای ۱۳ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
۱ دیدگاه برای «سرور مجازی یا VPS چیست؟»

درود،لطف میکنید مقاله VDS رو هم ایجاد کنید،سپاس.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *