قبل از مطالعه این مقاله سرور مجازی نخرید

۱۱۱ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۱ شهریور ۱۴۰۱
زمان مطالعه: ۴ دقیقه
قبل از مطالعه این مقاله سرور مجازی نخرید
سلب مسئولیت مطالب رپورتاژ آگهی: مجموعه‌ی «فرادرس» در تهیه‌ و تنظیم این محتوای تبلیغاتی نقشی نداشته و مسئولیتی راجع به صحت آن نمی‌پذیرد.

سرور مجازی، یکی از مواردی مهمی است که باید در زمان خرید، وسواس زیادی به خرج دهید، چرا که اگر کیفیت سرور خریداری شده شما، خوب نباشد، کسب و کار شما ممکن است آسیب های زیادی را متحمل شود.

بنابراین اگر قصد خرید vps را دارید، توصیه ما به شما این است که این مقاله را مطالعه کنید و تمامی نکاتی که در این زمینه بیان می‌کنیم را رعایت کنید تا بعدا دچار دردسر نشوید؛ همراه ما باشید.

سرور مجازی چیست؟

سرور مجازی، همانطور که از نامش پیداست، نسخه شبیه‌سازی شده سرور است. سرور یک کامپیوتر بسیار قدرتمند است که به صورت 24 ساعته روشن است و اینترنت پرسرعت دارد.

زمانی که از تکنولوژی مجازی‌سازی در سرورها استفاده می‌شود، سرور اختصاصی، به چندین سرور تقسیم‌بندی می‌شود که هر کدام منابع و امکانات مستقل از هم دارند.

کاربردهای سرور مجازی

سرور مجازی معایب و مشکلات هاست اشتراکی را ندارد و شما برای بهبود عملکرد سایتتان و افزایش سرعت آن، می‌توانید از سرور مجازی استفاده کنید.

اما به جز این، سرور مجازی کاربردهای دیگری نیز دارد که در ادامه اشاره می کنیم:

  • ارسال ایمیل انبوه برای ایمیل مارکتینگ
  • راه‌اندازی کردن اپلیکیشن با منابع اختصاصی
  • مناسب برای ترید
  • مناسب برای بورس
  • استفاده به عنوان هاست برای دانلود
  • دانلود کردن فایل‌هایی که حجم زیادی دارند و آپلود آن روی سرور دیگر
  • راه‌اندازی کردن vpn
  • استفاده کردن از اینترنت مجازی
  • کاهش پینگ بازی

سیستم‌عامل‌های سرور مجازی

تا اینجا با مفهوم سرور مجازی و کاربردهای آن آشنا شدید؛ اما در ادامه می‌خواهیم در مورد سیستم عامل سرور مجازی با شما صحبت کنیم. همانطور که سرور مجازی درست مانند یک کامپیوتر قدرتمند است که به صورت 24 ساعته روشن است، این کامپیوتر قدرتمند نیاز به سیستم عامل نیز دارد که بتوانید با آن کار کنید. شما می‌توانید روی سرور مجازی خودتان سیستم عامل‌های ویندوز، لینوکس و میکروتیک نصب کنید.

هرکدام از این سیستم‌عامل‌ها مزایا و معایب خاص خودشان را دارند که شما باید بر اساس نیازتان و ویژگی هر سیستم عامل، یکی را انتخاب کنید.

برای مثال ویندوز رابط کاربری بهتری دارد و لینوکس امنیت بیشتری دارد. از طرف دیگر لینوکس متن باز و رایگان است و ویندوز لایسنس‌دار است و vpsلینوکسی ارزان‌تر از vps ویندوز است.

حالا که صحبت از قیمت سرور مجازی شد، برویم قیمت سرور مجازی و عوامل موثر در تفاوت قیمتی در ارائه‌دهندگان مختلف را بررسی کنیم.

قیمت سرور مجازی

سرور مجازی یکی از مواردی است که قیمت ثابتی برای آن وجود ندارد و هریک از ارائه‌دهندگان، قیمت‌های مختلفی برای آن در نظر گرفته‌اند؛ اما علت این تفاوت قیمت‌ها چیست؟ عوامل مختلفی در تفاوت قیمتی سرورهای مجازی وجود دارد. برای مثال کیفیت سخت‌افزاری، موقعیت سرور مجازی ارائه شده، کیفیت خدمات ارائه دهنده، سیستم‌عامل و غیره. در ادامه ما مهم‌ترین دلایل تفاوت قیمتی را بررسی می‌کنیم.

سخت‌افزارهای سرور مجازی

سخت‌افزار سرور مجازی یکی از فاکتورهای مهم موثر در قیمت سرور مجازی است. در صورتی که سروری قطعات به روز داشته باشد، طبیعی است که هزینه بالاتری خواهد داشت.

پردازنده یا همان CPU

آنچه که سرور مجازی را از سیستم‌های خانگی حتی قدرتمند، متفاوت می‌کند، پردازنده است؛ در سرورهای مجازی پردازنده بسیار قدرتمندی استفاده شده است که اگر کیفیت این پردازنده پایین باشد، با مشکلات زیادی مواجه خواهید شد.

نسخه‌های پردازنده E1 تا E5 از شرکت اینتل، جزو گران‌ترین و قدرتمندترین پردازنده‌هایی هستند که در بازار وجود دارند که مهم‌ترین ویژگی که دارند، امکان مجازی‌سازی است.

رم

یکی از فاکتورهای سخت‌افزاری که در تعیین قیمت سرور مجازی موثر است، رم است. در زمان خرید سرور مجازی توجه داشته باشید که رم مناسب با نیازتان خریداری کنید، نه بیشتر نه کمتر.

هارد

سه نوع هارد وجود دارد که ممکن است در سخت‌افزار سرور استفاده شود که شامل هارد‌های: HDD ،SSD و NVME است. جدیدترین نوع هارد، هاردهای NVME محسوب می‌شوند که از بقیه گران‌تر هستند و قدیمی‌ترین و ارزان‌ترین تکنولوژی نیز مربوط به هاردهای HDD است. در صورتی که بودجه محدودی دارید، هاردهای SSD بهترین گزینه است.

موقعیت‌های سرور مجازی

موقعیتی که دیتاسنتر سرور شما در آن قرار گرفته است، یکی دیگر از مواردی است که در تعیین قیمت سرور مجازی موثر است. بسیاری از دیتاسنترها، از سخت‌افزارهای استوک استفاده می‌کنند و به همین دلیل قیمت سرور ارائه شده‌‌شان پایین تر است. به همین دلیل توصیه ما این است که هرگز در دام سرور مجازی ارزان برخی از ارائه دهندگان نیوفتید، چرا که سخت‌افزاری که ارائه می‌دهند، کیفیت خوبی ندارد و ممکن است شما را با دردسرهای زیادی مواجه کند.

خدمات ارائه شده از سمت شرکت ارائه دهنده

تمامی افرادی که سرور مجازی خریداری می‌کنند، تخصصی در زمینه کار کردن و مدیریت آن ندارند، به همین دلیل بسیار اهمیت دارد که شرکت ارائه دهنده، راهنمایی‌های لازم را در اختیار کاربرانش قرار دهد و در صورت بروز مشکل، به سرعت مشکل را حل کند؛ چرا که اگر چنین کاری انجام ندهد، ممکن است مشکلات و خسارت های جبران‌ناپذیری دامن‌گیر شما شود.

داشتن تیم پشتیبانی متخصصی که هر زمان آماده پاسخگویی به شما باشد و تمامی مشکلات شما را رفع کند، هزینه‌هایی را برای ارائه‌دهنده در پی دارد که سبب می‌شود قیمت تمام شده سرور کمی بالاتر باشد. بنابراین ارائه دهندگانی که سرور مجازی ارزان ارائه می‌دهند، احتمالا کیفیت خدمات ارائه شده پایین‌تری داشته باشند.

سخن آخر

در این مقاله در مورد سرور مجازی صحبت کردیم و نکاتی که باید پیش از خرید سرور مجازی در نظر داشته باشید را بیان کردیم. توجه کنید که هیچ ارزانی بی‌حکمت نیست. چرا که خرید سرور مجازی که هم سخت‌افزار خوبی داشته باشد و هم خدمات پشتیبانی خوبی داشته باشد، کار راحتی نیست. البته فراموش نکنید که هر سرور مجازی گرانی، لزوما کیفیت خوبی ندارد؛ پس حتما به این نکات دقت کنید.

در صورتی که سوالی در این زمینه دارید یا تجربه ای از خرید سرور مجازی دارید، با ما در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.

بر اساس رای ۸ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *