پذیرش در رشته پرستاری بدون کنکور به چه صورت است؟

۱۲۸ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۱ اسفند ۱۴۰۰
زمان مطالعه: ۳ دقیقه
پذیرش در رشته پرستاری بدون کنکور به چه صورت است؟
سلب مسئولیت مطالب رپورتاژ آگهی: مجموعه‌ی «فرادرس» در تهیه‌ و تنظیم این محتوای تبلیغاتی نقشی نداشته و مسئولیتی راجع به صحت آن نمی‌پذیرد.

رشته پرستاری یکی از پرطرفدارترین رشته‌های پیراپزشکی برای ادامه تحصیل است. بدون شک این رشته به دلیل موقعیت خوب شغلی پس از رشته‌هایی مانند پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، دامپزشکی و دکترای حرفه‌ای یکی از رشته‌های مورد تقاضای داوطلبین ورود به دانشگاه است. در این میان، کنکور یکی از موانع بزرگ پیش پای علاقه‌مندان به این رشته است. یکی از راه‌های عبور از مانع بزرگ کنکور انتخاب رشته پرستاری بدون کنکور است. در این مقاله درباره نحوه ورود به این رشته بدون نیاز به کنکور و شرایط پذیرش این رشته در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی بیشتر مطلع خواهید شد.

رشته‌های تحصیلی بدون کنکور وزارت بهداشت

طبق مصوبات وزارت بهداشت پذیرش در رشته‌های پیراپزشکی دانشگاه‌ها از طریق آزمون سراسری و کنکور صورت می‌پذیرد. با این حال در برخی از رشته‌های پیراپزشکی شاهد پذیرش بدون آزمون هستیم. گفتنی است قبولی در دانشگاه‌ها در رشته‌های بدون کنکور پیراپزشکی شرایط خاصی دارد.

برخی از این رشته‌های بدون کنکور عبارتند از: پرستاری بدون کنکور، اتاق عمل بدون کنکور، مامایی بدون کنکور، هوشبری بدون کنکور و علوم آزمایشگاهی بدون کنکور و ... . متقاضیان این رشته‌ها باید علاوه بر گذراندن واحد‌های درسی و تئوری دوره کارشناسی، دوره‌های طرح نیروی انسانی و کارورزی را نیز پشت سر بگذارند.

شرایط عمومی پذیرش در رشته‌های بدون آزمون

پذیرش این رشته‌های بدون کنکور در مقطع کاردانی صورت می‌گیرد. یکی از شرایط پذیرش و تحصیل در این رشته‌ها این است که داوطلبان تا کنون در هیچ دانشگاهی پذیرفته نشده باشند. متقاضیانی که حداقل در یکی از دوره‌های کاردانی یا کارشناسی موسسات آموزش عالی پذیرفته شده باشند، نمی‌توانند در رشته‌های بدون آزمون پیراپزشکی شرکت کنند.

پذیرش در رشته‌های بدون آزمون پیراپزشکی به صورت نیمه متمرکز انجام می‌شود. یعنی پس از اعلام اسامی افراد چند برابر ظرفیت این رشته‌ها، از داوطلبان مصاحبه حضوری صورت می‌گیرد و پس از فرایند مصاحبه، اسامی پذیرفته شدگان این رشته‌ها اعلام می‌شود. برای اطلاعات دقیق و جامع پرستاری بدون کنکور آیدانیتو می‌تواند به شما کمک کند.

رشته پرستاری بدون کنکور

رشته پرستاری یکی از رشته‌های مورد علاقه داوطلبین کنکور است. این رشته یکی از زیر شاخه‌‌های علوم پزشکی محسوب می‌شود. رشته پرستاری با هدف مراقبت از بیماران در راستای ارتقای سطح سلامت جامعه نقشی پررنگ و حیاتی دارد. همانطور که در قسمت شرایط عمومی پذیرش گفته شد، پذیرش در این رشته بدون کنکور در مقطع کاردانی و به صورت نیمه متمرکز صورت می‌گیرد. نکته قابل توجه اینکه پذیرش در این رشته، هرساله صورت نمی‌گیرد. به طور مثال در سال ۹۶ در این رشته هیچگونه پذیرشی نداشتیم.

شرایط و مدارک لازم جهت ثبت نام در رشته پرستاری بدون کنکور

برای ثبت نام در مقطع کاردانی رشته پرستاری بدون کنکور رعایت شرایط زیر الزامی است:

  • ارائه گواهی سلامت (این گواهی جهت اطمینان از عدم نقص عضو داوطلبان و تایید سلامت روح و روان ارائه می شود)
  • داوطلبان در صورت تاهل باید رضایت همسر را هم به عنوان مدرکی قابل ارائه تلقی کنند.
  • پرداخت شهریه دوره
  • موفقیت در مصاحبه حضوری (متقاضیان این رشته باید دلیل انتخاب این شغل و رشته را در مصاحبه حضوری تشریح کنند. همچنین بر ویژگی‌های خودشان اشراف کامل داشته باشند.)

شرایط فارغ التحصیلی در این رشته نیز به شرح زیر است:

  • داوطلبان پذیرفته شده ملزم به ارائه تعهد به دانشگاه محل قبولی خود که 3 برابر مدت تحصیل آنها است، خواهند بود (البته این شرط مشمول شهریه پردازان دوره فراگیر نمی شود).
  • داوطلبان پس از پایان دوره تعهد خدمت، امکان ادامه تحصیل را خواهند داشت.

شایان ذکر است معدل بالا تاثیری بر پذیرش بدون کنکور در این رشته ندارد.

ثبت نام پرستاری بدون کنکور در مقطع کارشناسی ارشد، از میان واجدین شرایط استعدادهای درخشان صورت می گیرد. داوطلبین واجد شرایط به همراه مدارک با مراجعه به مرکز استعدادهای درخشان دانشگاه خود می‌توانند ثبت نام کنند. در این مدل از پذیرش دانشجو، مرکز سنجش وزارت بهداشت با توجه به ظرفیت دانشگاه‌ها و در نظر گرفتن اولویت داوطلبان اقدام به پذیرش متقاضی می‌کند. می‌توانید برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

چه دانشگاه‌هایی دارای این رشته هستند؟

با توجه به سیل عظیم علاقه‌مندان این رشته، در دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه‌های تهران شعبه پردیس کیش شاهد پذیرش این رشته بدون آزمون هستیم. عموما ظرفیت دانشگاه‌ها براساس نیاز مناطق محروم به نیروی پرستاری اعلام می‌شود. مطالعه شرایط و ضوابط مندرج در دفترچه انتخاب رشته برای داوطلبان الزامی است. پرستاری بدون کنکور در دانشگاه آزاد امکان پذیر نیست و اگر تصمیمی مبنی بر ارائه پذیرش بدون کنکور این رشته در دانشگاه آزاد صورت گیرد، در پایگاه خبری دانشگاه آزاد قرار خواهد گرفت.

بر اساس رای ۳ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *