راهنمای کامل راه اندازی گلخانه

۲۱ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۲ مهر ۱۴۰۳
زمان مطالعه: ۴ دقیقه
راهنمای کامل راه اندازی گلخانه
سلب مسئولیت مطالب رپورتاژ آگهی: مجموعه‌ی «فرادرس» در تهیه‌ و تنظیم این محتوای تبلیغاتی نقشی نداشته و مسئولیتی راجع به صحت آن نمی‌پذیرد.

راه اندازی گلخانه سال‌های زیادی است که در کشور ما با هدف تولید و پرورش میوه‌ها و سبزیجات خارج فصلی و همچنین انواع مختلفی از گل‌های تزیینی انجام می‌شود. گلخانه درواقع یک فضای محدود است که در آن همه عوامل محیطی کنترل می‌شوند تا شرایط موردنیاز برای رشد و تولید یک گیاه یا محصول فراهم شود. افرادی که علاقه‌مند به حوزه کشاورزی و مراقبت از گیاهان هستند، می‌توانند با ایجاد یک محیط قابل‌کنترل، محصولات و گیاهان مختلفی را پرورش بدهند و با صادرکردن بخشی از محصولات به خارج از کشور و ارائه محصولات‌شان به بازار، به درآمد خوبی برسند. اگر شما هم شرایط و امکانات لازم برای راه اندازی گلخانه را دارید، در  این مقاله که راهنمای کاملی از راه‌اندازی و تاسیس گلخانه ارائه می‌شود، همراه ما باشید.

997696

راه‌ اندازی گلخانه

گلخانه در یک فضای محدود و با امکانات و تجهیزات مختلفی راه‌اندازی می‌شود که هزینه اولیه آن می‌تواند زیاد باشد؛ اما با‌این‌حال، افزایش هزینه‌ها مانع انجام این کار برای افرادی که به تولید و پرورش محصولات کشاورزی و گیاهان علاقه دارند، نمی‌شود. به‌طورکلی مراحل راه‌اندازی گلخانه کمی زمان‌بر است و خیلی طول می‌کشد تا شما از این طریق به درآمد برسید. بنابراین باید صبور باشید و حتی اگر در سال‌های اول محصولات‌تان کیفیت خوبی نداشت یا به میزان دلخواه نرسید، ناامید نشوید. روش‌های زیادی برای راه اندازی گلخانه وجود دارد که براساس نوع تولید و همچنان نوع تیپ سازه طبقه‌بندی می‌شوند. در ادامه مقاله این روش‌ها را بیشتر موردبررسی قرار می‌دهیم.

روش‌های راه‌اندازی گلخانه

راه‌اندازی گلخانه براساس نوع تولید و همچنین نوع تیپ سازه، روش‌های مختلفی را شامل می‌شود که عبارت‌اند از:

راه‌اندازی گلخانه براساس نوع تولید محصول

یکی از موارد مهمی که قبل از راه‌اندازی و احداث گلخانه باید به آن توجه داشته باشید، نوع کاربری گلخانه است. این موضوع درواقع هدف اصلی شما را مشخص می‌کند. برای مثال دوست دارید در داخل گلخانه چه محصولاتی کشت کنید؟ ترجیح شما محصولات صیفی و سبزیجات و میوه است، یا می‌خواهید گل‌های زینتی پرورش بدهید؟ پس قبل از اینکه تصمیم به راه اندازی گلخانه بگیرید، باید نوع کاربری و محصولاتی که قصد کشت و پرورش آن‌ها را دارید، مشخص کنید.

راه‌اندازی گلخانه براساس نوع سازه

گلخانه‌ها براساس نوع سازه‌ای که دارند، به دو‌ نوع چوبی یا سنتی و مدرن یا فلزی تقسیم‌بندی می‌شوند. انتخاب نوع سازه می‌تواند در تعیین سرمایه لازم برای راه‌اندازی گلخانه نقش داشته باشد؛ بنابراین اگر محدودیت سرمایه ندارید، بهتر است سازه‌های فلزی یا مدرن را برای گلخانه انتخاب کنید.

نحوه راه اندازی گلخانه

اکثر گلخانه‌ها از سازه‌های فلزی ساخته شده‌اند. بعد از مشخص‌کردن فضای گلخانه، تجهیزات و سازه‌ها نصب می‌شوند و روی آن‌ها نایلون گلخانه‌ای ضد اشعه UV قرار می‌گیرد. سیستم گرمایشی و تهویه مناسب نیز از الزامات اصلی راه اندازی گلخانه است. این نوع از گلخانه‌های مدرن، ارتفاعی بیشتر از ۵ متر دارند و به شکلی ساخته می‌شوند که گیاه بتواند در فضای مناسبی رشد کند. گلخانه‌های سنتی و چوبی اما برعکس گلخانه‌های مدرن هستند و معمولا در فضای کوچک‌تر با ارتفاع کمتر راه‌اندازی می‌شوند. همچنین تجهیزات سازه از نوع چوبی است که به نسبت سازه‌های فلزی مقاومت کمتری دارد.

یکی از نکات مهم در راه‌اندازی گلخانه این است که محل راه‌اندازی و احداث گلخانه باید خاک مرغوبی داشته باشد، بافت خاک متوسط باشد، آهک و گچ و سایر مواد قلیایی نداشته باشد و زهکشی آن مناسب باشد. برای اینکه متوجه این موضوعات بشوید، می‌توانید قبل از راه‌اندازی گلخانه، خاک محل موردنظر را به آزمایشگاه‌های مهندسی خاک ببرید تا آن را با تجهیزات مختلف بررسی کنند و به شما اطلاع بدهند که خاک این زمین برای راه اندازی گلخانه مناسب است یا نه.

همچنین محلی که برای راه‌اندازی گلخانه انتخاب می‌کنید باید در جاده اصلی و به خط اصلی گاز نزدیک باشد. علاوه‌بر‌ این، ابعاد زمین هم باید طوری انتخاب شود که بتوانید گلخانه را در جهت شمال و جنوب احداث و راه‌اندازی کنید.

تجهیزات لازم برای راه‌اندازی گلخانه

ازجمله تجهیزاتی که برای راه‌اندازی و احداث گلخانه لازم و ضروری است، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

سیستم گرمایشی

برای گلخانه‌هایی که مساحت آن‌ها بیشتر از ۴ هکتار است، باید از سیستم گرمایشی شوفاژ استفاده شود. بخاری‌های تراکمی، بخاری‌های کنوکسیونی و بخاری‌های تابشی با انرژی پایین‌تر، ازجمله تجهیزات لازم برای راه‌اندازی گلخانه هستند.

سیستم سرمایشی

سیستم‌های سرمایشی هم برای راه اندازی گلخانه ضروری هستند. سیستم‌های سرمایشی گلخانه در فصل زمستان و تابستان باید به‌صورت مجزا باشد؛ مثلا سیستم خنک‌کننده فن یا پد و سیستم خنک‌کننده تبخیری یا مه‌پاش برای تابستان مناسب‌اند؛ درحالی‌که برای فصل زمستان بهتر است از سیستم خنک‌کننده تیوپ‌-پنکه استفاده شود.

نایلون‌های گلخانه

می‌شود گفت نایلون‌های گلخانه یکی از مهم‌ترین تجهیزات لازم برای راه‌اندازی گلخانه هستند. این نایلون‌ها اغلب به‌صورت دولایه تولید می‌شوند تا مقاومت بیشتری داشته باشند. یکی از این لایه‌های نایلون به‌طور مستقیم روی سطح ورقه دیگر قرار می‌گیرد و توسط هوای فشرده از همدیگر جدا می‌شوند. نایلون گلخانه‌ای ضد اشعه UV به نسبت سایر انواع نایلون‌های گلخانه‌ای، ضخامت بیشتری دارد و از نفوذ اشعه UV خورشید به داخل گلخانه جلوگیری می‌کند. توجه داشته باشید نایلونی که برای احداث و راه اندازی گلخانه خریداری می‌کنید، در‌عین‌حال که باید از ورود اشعه مضر جلوگیری کند، باید شفاف هم باشد تا نور کافی از خورشید به گیاهان برسد.

سایر تجهیزات

ژنراتور برق اضطراری، ترموستات و سیستم آبیاری تحت‌فشار سایر تجهیزاتی هستند که برای راه‌اندازی گلخانه ضروری محسوب می‌شوند.

سرمایه لازم برای راه‌اندازی گلخانه

اولین سوالی که افراد برای راه‌اندازی و احداث گلخانه با آن مواجه می‌شوند این است که حداقل سرمایه موردنیاز برای راه‌اندازی گلخانه چقدر است؟ به‌طور‌کلی در مراحل راه‌اندازی گلخانه، هزینه‌ها به دو بخش تقسیم می‌شوند که شامل هزینه‌های اولیه و ثابت و همچنین هزینه جاری و همیشگی می‌شود.

هزینه‌های اولیه و ثابت راه‌ اندازی گلخانه

هزینه راه‌اندازی گلخانه برای هر مترمربع تقریبا بین ۲۰۰هزار تا ۲میلیون تومان متغیر است که شامل خرید و نصب سازه‌ها، سیستم آبیاری، کف‌پوش گلخانه و تجهیزات سرمایشی و گرمایشی و نایلون‌های گلخانه‌ای می‌شود.

هزینه‌های جاری

هزینه‌های جاری همیشگی هستند و شما همواره باید برای خرید بذر، کود و سموم کشاورزی هزینه کنید؛ بنابراین نمی‌توان مبلغ دقیق هزینه‌های جاری را بیان کرد. هزینه‌های جاری یا همیشگی گلخانه با توجه به نوع محصول کشت شده، نوع گلخانه و همچنین ابعاد آن متغیر است.

سخن پایانی

راه‌اندازی گلخانه این روزها در بین طیف متنوعی از کسب‌وکارها، طرفداران زیادی پیدا کرده و اگر شما هم جزو این دسته افراد هستید، می‌توانید با هزینه‌ بسیار کم و حتی با کمک تسهیلات بانکی، گلخانه مدنظرتان را در ابعاد کوچک یا بزرگ راه‌اندازی کنید. همان‌طور که گفتیم، روش‌های مختلفی برای راه‌ اندازی گلخانه وجود دارد و شما در مرحله اول باید براساس شرایطی که دارید، نوع سازه گلخانه را انتخاب کنید. بعد از انتخاب نوع سازه، باید نوع کشت خودتان در گلخانه را هم مشخص کنید. مثلا بیشتر افراد ترجیح می‌دهند صیفی‌جات، سبزی یا میوه‌هایی مثل توت‌فرنگی را پرورش بدهند، اما افراد دیگر تولید و پرورش گیاه‌های زینتی را ترجیح می‌دهند. یکی از نکات مهم در راه‌اندازی گلخانه این است که پس از اینکه نوع کشت را تعیین کردید، باید گلخانه را با توجه به نوع کشت تجهیز کنید؛ لوازم سرمایشی و گرمایشی را فراهم کنید، از نایلون‌های گلخانه‌ای مناسبی استفاده و کود و سموم موردنیاز را تهیه کنید. بعد از طی کردن همه این مراحل، می‌توانید با کمک کارشناسان و مهندسان کشاورزی محصولات مدنظرتان را پرورش بدهید و در زمان کمی به سودآوری برسید.

منبع: وزین پلاست

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *