هر آنچه که باید درباره آموزش طراحی لباس بدانید

۲۳۵ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۱ اسفند ۱۴۰۰
زمان مطالعه: ۴ دقیقه
هر آنچه که باید درباره آموزش طراحی لباس بدانید
سلب مسئولیت مطالب رپورتاژ آگهی: مجموعه‌ی «فرادرس» در تهیه‌ و تنظیم این محتوای تبلیغاتی نقشی نداشته و مسئولیتی راجع به صحت آن نمی‌پذیرد.

قبل از اینکه شما را با طراحی لباس آشنا کنیم باید بدانید که برای یادگیری هر چه بهتر این حرفه باید با شرکت در کلاس طراحی لباس ، آموزش ببینید. برای آموزش طراحی لباس می‌توانید به صورت آنلاین یا حضوری آموزش ببینید. پیشنهاد ما به شما شرکت در دوره‌های آموزش طراحی لباس آموزشگاه طرحستان است. با این مقدمات به سراغ شناخت طراحی لباس می رویم.

طرح و مدل لباس نشأت گرفته از فرهنگ‌ها و نگرش‌های اجتماعی در یک جامعه است و به همین دلیل به علت تفاوت در این موردها دارای تنوع زیادی است. طراحان لباس و مد به روش‌های متفاوتی دربخش طراحی پوشاک و یا در طراحی زیورآلات و اکسسوری‌ها فعالیت می‌کنند؛ بعضی از این طراحان به صورت فردی و بعضی دیگر به صورت تیمی در یک مجموعه مشغول به فعالیت هستند.

فعالیت این قشر از افراد جامعه بیشتر در جهت زیبا نشان دادن لباس‌ها و طرح‌ها برای هرچه بیشتر جذب مصرف کنندگان پوشاک است و به نحوی ترغیب جامعه به سمت مد و فشنی خاص، بنابراین کار طراحی لباس با توجه به اهمیتی که دارد و اینکه باید مورد پسند عموم مردم جامعه قرار بگیرد یکه پروسه طولانی و ملزم تلاش بسیار است.

طراحان ماهر و متخصص باید به طور دقیق به زمان تغییر سلایق مردم با توجه به هر رده سنی آگهی کامل داشته باشند و پیشاپیش این تغییر و جهت‌گیری را پیش‌بینی کنند که بتوانند در صنعت مد و لباس از سایر رقبا پیشی بگیرند و در زمینه کاری خود موفق شوند یکی از این اطلاعات، آگهی از وضعیت اجتماعی و اقتصادی آن جامعه است.

طراحان مد و لباس باید تلاش ‌کنند که لباسی طراحی کنند که علاوه بر داشتن طرح زیبا و دل انگیز، برای مورد پسند قرار گرفتن باید بدانند که مخاطب این لباس چه افرادی و با چه رده سنی هستند و اینکه قرار است این لباس در چه موقعیتی اعم از کاری، مهمانی ، لباس راحتی و.. استفاده شود. طراحان برای رسیدن به این مهارت و شناخت باید به کسب مهارت در زمینه شناخت رنگ‌ها و ترکیب‌ها ، الگوها، و سبک‌ها بپردازند و اطلاعات خود را در این زمینه با آموزش و مطالعه‌های مناسب بالا ببرند.

اهمیت فاکتور رنگ در طراحی لباس

همان طور که در بالا گفته شد آگاهی از طیف رنگ‌ها و ترکیبات آن‌ها برای یک طراح الزامی است و در واقع از مهم‌ترین بخش‌های آموزش طراحی لباس انتخاب رنگ لباس است. اهمیت عامل رنگ در طراحی لباس خیلی بالا است و یکی از قسمت‌های مهم در طراحی منظور می‌شود. رنگ بازتاب نور است که این بازتاب از طرح مدنظر به رنگ‌های متفاوت به چشم بیننده می‌رسد.

رنگ‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند دسته اول رنگ‌های سرد و و دسته دوم رنگ‌های گرم. در آموزش طراحی لباس توجه به این دسته‌بندی در فصول‌بندی لباس‌ها حائز اهمیت است به طوری که در طراحی لباس‌های مناسب فصل‌های سرد سال باید از رنگ‌های گرم درطرح لباس‌ها استفاده شود و در طراحی لباس‌های مناسب فصل‌های گرم سال از رنگ‌های سرد در طراحی لباس بهره برد. علاوه بر نوع رنگ، ترکیب رنگ‌های به کار برده شده در طراحی لباس هم خیلی مهم است و طراح لباس باید شناخت و درک صحیحی از ترکیب رنگ‌ها و ایجاد هارمونی مناسب دراستفاده رنگ‌های متنوع داشته باشد.

رعایت نکات اساسی در یک طراحی لباس شامل موارد زیر است

در ادامه به نکات اساسی می‌پردازیم که باید در حین طراحی لباس رعایت شوند.

انتخاب جنس پارچه

جنس پارچه مورد استفاده شده در دوخت یک لباس باید با احساس، نگاه و روحیات بیشتر مشتریان انتخاب بشود. برای انتخاب جنس پارچه‌ای که قرار است از آن لباس موردنظر دوخته شود باید مواردی از قبیل شرایط آب و هوایی و فصلی که قرار است لباس در آن محیط پوشیده شود هم مورد توجه قرار بگیرد که در این خصوص انواع جنس‌ها متناسب با هر آب و هوایی در بازار موجود است که طراح لباس جهت انتخاب جنس مناسب‌تر باید اطلاعات کامل در مورد هر کدام از این جنس‌ها داشته باشد و در این زمینه با مراجعه به مقالات متعددی که در این زمینه است می‌تواند انتخاب درست‌تری انجام دهد.

چاپ و رنگ پارچه مناسب

در انتخاب طراحی، تم، رنگ مناسب برای پارچه مورد استفاده در تهیه یک لباس باید به فصل کاربرد آن لباس توجه کرد به طوری که بهتر است از رنگ تیره مثل رنگ خاکستری، مشکی، قهوه‌ای و... برای تهیه لباس‌های زمستانی استفاده کرد و از به کار بردن رنگ روشن برای لباس‌های زمستانی پرهیز کرد چون رنگ‌های تیره، به خصوص رنگ مشکی، گرما و حرارت را به خودشان جذب می‌کنند.

در واقع میزان بازتاب گرمای رنگ‌های تیره کم است و انرژی حاصل از تابش خورشید را در خودش ذخیره می‌کند به همین دلیل باعث گرمابخشی بیشتر می‌شوند. برعکس رنگ‌های تیره، رنگ‌های روشن دارای میزان انعکاس تابش بالایی هستند. رنگ‌های روشن انرژی و نور خورشید را بازتاب می‌کنند و این مانع از احساس گرمای زیاد می‌شود.

اکسسوری و تزئینات روی لباس

تزئینات به کار برده شده در لباس شامل مواردی از قبیل مهره‌دوزی ، منگوله‌دوزی ، منجق‌دوزی، گلدوزی و تور دوزی و غیره هستند که طراح باید با توجه به مدل و طرح و رنگ لباس متناسب‌ترین تزئینات را انتخاب کند. این تزئینات باید متناسب با رده سنی که استفاده کننده لباس هستند هم باشد و در حین مناسب بودن بیشترین زیبایی را به طرح و لباس بدهند.

الگو و طرح اولیه لباس

الگو و طرح برای لباس به منزله نقشه برای یک ساختمان است به طوری که الگو ساختار اصلی یک لباس را شکل‌دهی می‌کند بنابراین طرح و الگوی لباس از اهمیت بالایی برخوردار است. الگوی لباس همان نقشه قطعه‌ها و تکه‌های از لباس است که از طریق دوخت باید به هم وصل شوند و مدل مدنظر به وجود آید و کار اصلی یک طراح ترسیم این نقشه با دقت و ظرافت بالا است که اصل کار این طراحی مهارت ترسیم است که باید طراح با تلاش زیاد و آموزش به این مهارت دست یابد.

اندازه‌گیری و مقیاس‌بندی

یکی دیگر از کارهای مهم که باید یک طراح لباس در آن مهارت پیدا کند حرفه‌ی اندازه‌گیری و مقیاس‌بندی است. طراح باید بتواند بین ساز و اندازه یک لباس و اندازه اعضای بدن شخص مقیاس‌بندی کند و اندازه درست را به دست آورد به طوری که داشتن یک الگوی درست و متناسب به سایزبندی و اندازه‌گیری دقیق بستگی دارد.

بر اساس رای ۱۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *