شغل تولید محتوا در ایران؛ معرفی مهارت‌های لازم در کنار تولید محتوا

۱۱۷ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۱ اسفند ۱۴۰۰
زمان مطالعه: ۴ دقیقه
شغل تولید محتوا در ایران؛ معرفی مهارت‌های لازم در کنار تولید محتوا
سلب مسئولیت مطالب رپورتاژ آگهی: مجموعه‌ی «فرادرس» در تهیه‌ و تنظیم این محتوای تبلیغاتی نقشی نداشته و مسئولیتی راجع به صحت آن نمی‌پذیرد.

برای کسانی که می‌خواهند کارشناس تولید محتوا شوند، سر درآوردن از راه و چاه تولید محتوا ضروری است اما کافی نیست. این موضوع، برای کارشناس‌های تولید محتوا در ایران و خارج، یکسان است.

در این گفتار شما را با مهم‌ترین مهارتی که هر تولید کننده محتوا باید بیاموزد آشنا می‌کنیم و به شما راهکارهایی را برای تبدیل شدن به یک کارشناس محتوای همه‌فن حریف پیشنهاد می‌دهیم. با ما همراه باشید.

چرا محتوا فاکتور مهم کسب و کارها است؟

اجازه بدهید این موضوع را با یک مثال برایتان توضیح بدهیم. تصور کنید اگر تمام واژه‌ها، تصاویر و ویدیو را از پیج اینستاگرامی یک کسب وکار برداریم، چه چیزی برای ارائه دادن می‌ماند؟ هیچ چیز!

همین موضوع در مورد سایت‌های کسب و کار هم برقرار است؛ مثلا سایت دیجی کالا را در نظر بگیرید. اگر بخش محتوا را از این سایت‌ حذف کنیم، واقعا چیزی برای ارائه دادن باقی نمی‌ماند.

انگار که کسی با یک پاک‌کن جادویی تمام حرف‌هایی که سایت می‌خواست به مخاطبش بزند را پاک کرده است. در آن صورت، کاربر چطور می‌خواهد خرید کند و اصلا چه کاری برای انجام دادن باقی می‌ماند؟ بنابراین، کسب و کار بدون محتوا، اصلا کسب و کار نیست.

شغل تولید محتوا همه جا هست

مسیرهای شغلی گوناگونی در تولید محتوا وجود دارند. به همین دلیل اگر شما همین الان بخواهید که تولید کردن محتوا را به عنوان شغل خودتان انتخاب کنید می‌توانید از مسیرهای زیر به کسب درآمد از محتوا مشغول شوید:

  • به عنوان کارآموز تولید محتوا به کار مشغول شوید
  • کارمند یک مجموعه شوید
  • پروژه محتوایی بگیرید
  • به عنوان فریلنسر مشغول به کار شوید
  • محتوای آموزشی تولید کنید
  • می‌توانید خوداشتغالی کنید و با راه‌اندازی یک پیج اینستاگرام، وبسایت یا... روی تولید محتوای ویژه خودتان متمرکز شوید
  • و...

این خیلی عالی است. شما چه شغلی را می‌شناسید که بتواند این همه فضا برای کار کردن به وجود بیاورد؟ البته امکان دور کاری را هم باید به جمع مزیت‌های این شغل اضافه کنیم.

چگونه در تولید محتوا، همه فن حریف شویم؟

تا اینجای کار فهمیدیم که تولید محتوا فقط به نوشتن محتوای متنی یا تولید کردن هر قالب دیگری از محتوا محدود نمی‌شود. چون فاکتورهای دیگری هم در این زمینه دخیل هستند. برای آنکه به عنوان یک کارشناس محتوا، کارتان ارتقا داده شود باید از چند موضوع آگاه باشید:

۱. هدف‌گذاری

هدف واقعی شما از تولید محتوا چیست؟ اصلا می‌دانید که چطور باید هدف‌گذاری کنید؟ آیا برای خودتان یا مجموعه‌ای که در آن کار می‌کنید، هدف مشخصی در نظر گرفته‌اید. بدون هدف گذاری، ارابه کسب مهارت‌های محتوایی‌تان لنگ می‌زند.

۲. مخاطب‌شناسی

مخاطب کجا است؟ مخاطب شما، کسب و کار یا برندتان چه کسی است؟ شما نمی‌توانید بدون شناخت مخاطبان هدفتان، تولید محتوا را برای رفع نیاز آنها آغاز کنید. بیشتر ما این حرف را شنیده‌ایم که می‌گویند: «محتوا پادشاه است» اما شاید حرف درست‌تر این باشد که مصرف‌کننده محتوای ما، پادشاه است.

چون یکی از اهداف اصلی ما برای تولید محتوا این است که کاربران را با محتوایمان به مشتریان خودمان تبدیل کنیم. به زبان ساده یعنی محتوای ما، وسیله ما برای رسیدن به اهدافمان است.

3. داشتن استراتژی

ما قبل از تولید محتوا بهتر است بدانیم که قرار است چطور به هدف‌هایمان در فرآیند تولید محتوا برسیم.

۴. توزیع محتوا

ماجرا، فقط تولید کردن محتوا نیست. ما بعد از تولید با پرسش‌های عمیق‌تری روبه‌رو هستیم؛ مثلا اینکه محتوای تولید شده خودمان را کجا توزیع کنیم؟ آیا «اینستاگرام»، «لینکدین» یا «سایت» مکان‌های خوبی برای این کار هستند؟

اصلا چه معیاری، خوب بودن یا نبودن این ماجرا را روشن می‌کند؟ بعد از توزیع، گذرمان به ترویج محتوا می‌افتد. چه راه‌هایی وجود دارند تا محتوایمان را به دست مخاطب هدفمان برسانیم؟ در نهایت هم به بخش تحلیل می‌رسیم؟ ما چگونه می‌توانیم از خودمان یاد بگیریم؟

تمام این موارد در کنار هم یک پکیج از مهارت‌ها را تشکیل می‌دهند که به آن «بازاریابی محتوایی» می‌گویند. کسی می‌تواند در تولید محتوا به فردی همه فن حریف تبدیل شود که بتواند روی این موارد به صورت لیزری تمرکز کند و در آنها به مهارت برسد.

یادگیری مهارت بازاریابی محتوایی و داستان‌هایی که باید از آن خبر داشته باشید

بازاریابی محتوایی در هر قشر و فرهنگی متفاوت از دیگری است. این ماجرا به علت داستان مخاطب، تفاوت فرهنگی و ... است. به همین دلیل بهتر است کانتنت مارکتینگ را در مجموعه‌ای ایرانی و فارسی مثل «مدرسه دیجیتالینگ» یاد بگیرید که به آموزش بازاریابی محتوایی می‌پردازد.

چطور می‌توان بازاریابی محتوایی را یاد گرفت و در آن به مهارت رسید؟

اگر تصمیمتان برای شروع کردن جدی است چند روش یادگیری پیش روی شما قرار دارند:

1. خودتان را به جاده آزمون و خطا بسپارید

این روش خوبی برای یادگیری است اما زمان زیادی را از شما می‌گیرد و حتی شاید اذیتتان کند.

2. با یک همراه در جاده آزمون و خطا قدم بگذارید

در این روش، شما باز هم به سراغ آزمون و خطا می‌روید اما در طول مسیر کسی را دارید که به شما کمک می‌کند و می‌توانید سوال‌هایتان را از او بپرسید.

3. دوره ببینید و تمرین کنید

در این روش، قبل از اینکه خودتان را به جاده آزمون و خطا بسپارید در دوره‌های آموزشی شرکت کرده و تمرین می‌کنید. این‌طور نیست که ما با آموزش دیدن به یکباره همه‌چیز را یاد می‌گیریم و دیگر نیازی به آزمون و خطا نداریم.

در واقع، آزمون و خطا بخشی از مسیر یادگیری بازاریابی محتوایی است. ولی شما می‌توانید با آموزش دیدن، طی کردن این مسیر را برای خودتان راحت‌تر کنید.

برای آنکه از چم و خم این ماجرا سر در بیاورید و بتوانید بازاریابی محتوایی را در قالب مثال‌ها، تمرین‌ها و پروژه‌ها یاد بگیرید می‌توانید به دوره بازاریابی محتوایی دیجیتالینگ سر بزنید. این دوره که بیش از 15 ساعت آموزش ویدیویی را در بر می‌گیرد نهایت چیزی که باید در مورد محتوا بدانید را در اختیارتان قرار می‌دهد. گذشته از این شما از پشتیبانی واقعی 100 روزه و گفتگوی اختصاصی با مدرس برخوردار می‌شوید که به نوبه خود می‌تواند سرعت یادگیری شما را دو چندان کند.

اصل ماجرا را دریابید

مهم نیست که کدام یک از این روش‌ها را انتخاب می‌کنید یا برای آموزش دیدن به سراغ چه مجموعه‌ای می‌روید. مهم این است که بدانید ماجرای تولید محتوا عمیق‌تر از نوشتن چند واژه یا طراحی تصویر و تولید ویدیو و در نهایت زدن دکمه انتشار است و برای موفق شدن باید خودتان را جاده مهارت آموزی بسپارید.

بر اساس رای ۹ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *