تیپ شخصیتی ISTJ چیست و چه خصوصیات و ویژگی‌ هایی دارد؟

۱۷۳ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۶ تیر ۱۴۰۳
زمان مطالعه: ۱۴ دقیقه
تیپ شخصیتی ISTJ چیست و چه خصوصیات و ویژگی‌ هایی دارد؟

اگر بین اطرافیان فردی را می‌شناسیم که چندان اجتماعی نیست و به آرامی و در سکوت، فعالیت‌های خود را با وظیفه‌شناسی و بهره‌وری بالا انجام می‌دهد، پس تا حدودی می‌دانیم تیپ شخصیتی ISTJ چیست. تیپ شخصیتی ISTJ یکی از ۱۶ تیپ شخصیتی موجود در تست MBTI است. افراد با تیپ شخصیتی ISTJ، آرام، باثبات، باپشتکار، محتاط و مبادی آداب هستند. در این مطلب از مجله فرادرس، با تیپ شخصیتی ISTJ و نقاط ضعف و قوت آن آشنا می‌شویم. مشاغل مناسب ISTJ را یاد می‌گیریم و اطلاعات جالبی از شیوه تعاملات اجتماعی و روابط عاطفی افراد ISTJ به‌دست می‌آوریم. در نهایت، سبک فرزندپروزی و کارکردهای شناختی ISTJ را معرفی می‌کنیم و نکات جالب مربوط به این تیپ شخصیتی را بیان می‌کنیم.

فهرست مطالب این نوشته
997696

 تیپ شخصیتی ISTJ چیست؟

تیپ شخصیتی ISTJ یا «منطق‌گراها» (Logistician) ترکیبی از ویژگی‌های شخصیتی درون‌گرایی، حسی بودن، متفکر بودن و قضاوتی بودن است. این افراد، داده‌ها را بیش از احساسات درک می‌کنند، به‌طور معمول آرام و ساکت هستند، اصول خاص خود را دارند، برای زندگی خود برنامه خاصی داشته و بهره‌وری بسیار بالایی دارند. همچنین برای افراد ISTJ، مسئولیت‌های زندگی، نقش‌های اجتماعی و جزئیات فعالیت‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد. در ادامه، ویژگی‌های تیپ شخصیتی ISTJ را نام می‌بریم.

  • بسیار وفادار
  • تفکر عملیاتی
  • سازمان‌دهنده
  • صادق
  • قاطع
  • نیاز به فضای شخصی
  • ضعف در بروز و فهم احساسات
  • تمام‌کننده کارها
  • بسیار مسئولیت‌پذیر
  • بسیار واقع‌بین
  • وظیفه‌محور
  • توجه زیاد به جزئیات
  • احترام به ساختارها، سنت‌ها و سلسله‌مراتب‌ها
فردی در حال کار کردن در یک دفتر بسیار بزرگ و زیبا با پنجره‌های نورگیر

در ادامه، هر کدام از ۴ ویژگی شخصیتی I،S،T،J  موجود در این تیپ شخصیتی که مخفف درون‌گرایی، حسی بودن، متفکر بودن و قضاوت‌گر بودن است را بیان می‌کنیم.

  • درون‌گرایی (Introverted): از گذراندن زمان در تنهایی لذت می‌برند، تمایل چندانی به ارتباط‌های بلندمدت اجتماعی ندارند و ارتباط با اشیاء و تکنولوژی را بیشتر از ارتباط با انسان‌ها می‌پسندند.
  • حسی بودن (Sensitive): بر روی شواهد و جزئیات بیش از ایده‌ها و مفاهیم متمرکز می‌شوند، ریزبینی و جزئی‌نگری بالایی دارند و همواره در حال مشاهده دقیق محیط اطراف و جمع‌آوری اطلاعات دقیق هستند.
  • متفکر بودن (Thinking): شیوه تفکر آن‌ها بر اساس منطق و استدلال است و تمایل دارند تا با کنار هم گذاشتن و تحلیل اطلاعات محیطی، به نتایج دقیقی برسند و بدون تأثیر پذیرفتن از احساسات، تصمیم‌گیری نهایی را انجام دهند.
  • قضاوت‌گر بودن(Judging): زندگی ساختارمندی دارند و تمام فعالیت‌های خود را با برنامه‌های قبلی انجام می‌دهند. ذهن ساختارمند این افراد به آن‌ها کمک می‌کند تا برای هر کاری، برنامه‌های ذهنی مشخصی داشته باشند و بر اساس سنت‌ها و چارچوب‌هایی که در گذشته پذیرفتند، حرکت کنند.

مسئولیت‌پذیری بالا و وابستگی به سنت‌ها

در دنیایی که بسیاری افراد از مسئولیت‌های خود شانه خالی می‌کنند یا آن چیزی را می‌گویند که اطرافیان دوست دارند بشنوند، تیپ شخصیتی ISTJ یکی از انواع تیپ‌های شخصیتی است که پای اصول خود می‌ماند و خود را فدای مسئولیت‌پذیری و صداقت ذاتی می‌کند. افراد ISTJ، از این‌که کارآمد نباشند و وقت خود را تلف کنند، ترس زیادی دارند و همچنین، از اهمال‌کاری یا تنبلی متنفر هستند. اگر تیپ شخصیت ISTJ متعهد به انجام کاری شود، می‌توانیم مطمئن باشیم که با تمام توان برای انجام آن کار تلاش می‌کند و فرقی نمی‌کند که آن کار چه چیزی باشد.

با وجود مسئولیت‌پذیری و وابستگی ذاتی موجود در افراد ISTJ، منطقی است که علاقه بسیار زیادی به ایجاد ساختارهای مشخص در زندگی داشته باشند و به سنت‌های گذشته احترام بگذارند. این افراد از کار تیمی چندان استقبالی نمی‌کنند و تمایل دارند تا تمام کار را به‌تنهایی انجام دهند. در این صورت، می‌توانند مطمئن باشند که فعالیت‌ها را با بهترین کیفیت ممکن انجام خواهند داد و نیازی به سپردن فعالیت‌ها به اعضای تیم یا چالش‌های بین‌فردی نیست.

فردی که به‌تنهایی در دفتر در حال کار کردن است درحالی‌که آفتاب در حال طلوع کردن است.

احتیاط بسیار بالا و تصمیمات دقیق

برای شخصیت‌های ISTJ، داشتن محیطی امن و فضای شخصی اهمیت فراوانی در زندگی دارد. همچنین، بر اساس ذات ساختارمند افراد ISTJ، این افراد در معرض رفتارهای تکانشی قرار نمی‌گیرند و بر خلاف آن، احتیاط بسیار بالایی برای تصمیم‌گیری‌های خود دارند. این افراد، تحت تأثیر احساسات خود قرار نمی‌گیرند و در موقعیت‌های هیجان‌برانگیز، آرامش خود را حفظ می‌کنند. همچنین، در مواجهه با نفوذ عاطفی نیز مقاومت بسیار زیادی دارند. به‌طور خلاصه، افراد ISTJ نگاه بسیار منطقی به زندگی دارند و گام‌های خود را در زندگی با برنامه قبلی، بیشترین احتیاط ممکن و کمترین خطر بر می‌دارند.

زندگی صادقانه و روشن

افراد با تیپ شخصیتی ISTJ معتقد هستند که راهکار، اصول و شیوه درست انجام هر کاری را می‌دانند و معتقد هستند که هر فردی خلاف این شیوه را انجام می‌دهد، احتمالاً در حال تغییر قوانین است تا آن‌ها را با خواسته‌ها و تمایلات خود تطبیق دهد. در نتیجه، این افراد در بیشتر موارد، بدون هیچ تردیدی مسئولیت کارها یا انتخاب‌های خود را می‌پذیرند. شخصیت‌های ISTJ به‌سرعت مسئولیت‌ کارهای خود را بر عهده می‌گیرند و حتی اگر به وجهه آن‌ها نزد دیگران آسیب بزند یا دیگران را آزرده کند، به حقیقتی که به آن باور دارند، اعتراف می‌کنند. برای افراد با شخصیت ISTJ، صداقت و روراستی در روابط بین‌فردی بسیار مهم‌تر از جذابیت، نمایشگری یا هیجان‌انگیز بودن است.

چالش در روابط اجتماعی

افراد ISTJ، درک چندانی نسبت به افرادی با نظرات متفاوت که بر اساس استانداردها و اصول آن‌ها رفتار نمی‌کنند یا نمی‌توانند خود را با چارچوب‌های آن‌ها وفق دهند، نداشته و در ارتباط با آن‌ها احساس ابهام می‌کنند. این افراد ممکن است به‌صورت ناعادلانه، کسانی را که نمی‌توانند با خودکنترلی سخت‌گیرانه آن‌ها کنار بیایند، به‌عنوان افرادی تنبل یا ناصادق قضاوت کنند. در حالی‌که ممکن است این افراد، به هر دلیلی نتوانسته باشند با اصول شخصیت‌های ISTJ کنار بیایند. این موضوع در برخی مواقع می‌تواند باعث شود تا افراد ISTJ به‌عنوان شخصیت‌هایی انعطاف‌ناپذیر، لجباز و غیرهمدل شناخته شوند که قضاوت آن‌ها همواره مبتنی بر تعهد انعطاف‌ناپذیر آن‌ها به اصولی است که در زندگی دارند.

برعهده گرفتن مسئولیت دیگران

فداکاری ذاتی موجود در شخصیت‌های ISTJ، بسیار تحسین‌برانگیز است و موجب بسیاری از دستاوردهای این افراد می‌شود، اما این ویژگی، افراد ISTJ را در معرض سوءاستفاده دیگران قرار می‌دهد و از این نظر، می‌تواند به‌عنوان یک نقطه ضعف محسوب شود. شخصیت‌های ISTJ ممکن است مسئولیت‌های سایر افراد را انجام دهند و هیچ‌گونه تحسین یا تشویقی در ازای آن دریافت نکنند. به‌عبارت دقیق‌تر، وجود پایبندی بی‌‌چون‌ و چرای این افراد به اخلاق کاری و احساس وظیفه همیشگی این افراد، باعث می‌شود تا زیر بار مسئولیت‌های اطرافیان بروند و کارهای سایر افراد را انجام دهند. حتی اگر شکایتی هم از وضعیت موجود نداشته باشند، انتظارات بی‌حد و مرز از افراد ISTJ، می‌تواند منجر به ناامیدی و بی‌انگیزگی این افراد شود و در نهایت، به فرسودگی شغلی برسد.

مردی در یک دفتر بسیار مجلل و بزرگ که در حال کار کردن است.

بروز ندادن احساسات

افراد ISTJ به‌راحتی احساسات خود را بروز نمی‌دهند و نیاز به مقدمات زیادی دارند تا این کار را انجام دهند. اما این بازداری در احساسات به‌معنی بی‌احساس بودن نیست، شخصیت‌های ISTJ با بی‌توجهی، آزرده خاطر می‌شوند و نیاز به تحسین شدن و محبت دارند تا احساس ناامیدی نکنند. همچنین، در روابط بین فردی، تا زمانی که مطمئن نباشند ارتباط متعادل و رضایت‌بخشی ایجاد کرده‌اند، احتمال دارد به‌طور کلی سازش بین‌فردی را کنار بگذارند و آن ثباتی را که همواره در زندگی جستجو می‌کنند را به خطر بی‌اندازند.

خبر خوب این‌که اگر شخصیت‌های ISTJ یاد بگیرند برای ناراحتی‌های خودشان مرزهای متناسب و واقع‌بینانه‌ای را قرار دهند، می‌‌توانند در صورت شکستن این مرزها شروع به صحبت کردن و بیان آزردگی‌های خود کنند، آسیب‌های بسیار کمتری در روابط خود می‌بینند.

منبع پیشرفت جامعه

با این‌که افراد ISTJ چندان در چشم نمی‌آیند و به‌دنبال دیده شدن نیستند، اما بیش از سهم خود برای حفظ پایه‌ها و حرکت چرخ‌دهنده‌های جوامع زحمت می‌کشند و در راستای پیشرفت و ترقی تلاش می‌کنند. افراد ISTJ در خانواده یا جامعه اطراف خود به‌عنوان افرادی قابل استناد، کارآمد و بسیار منطقی و قابل اتکا شناخته می‌شوند و به این دلیل، مورد احترام قرار می‌گیرند.

مسیر یادگیری تست MBTI با فرادرس چیست؟

مدل شخصیت‌شناسی MBTI بر اساس کتابی با نام تیپ‌های روانشناسی نوشته «کارل یونگ» (Carl Jung) در سال ۱۹۲۱ طراحی شد. به‌عبارت دیگر، نظریه‌پردازان MBTI، «کاترین کوک بریگز» (Katharine Cook Briggs) و «ایزابل بریگز مایرز» (Isabel Briggs Myers)، نظریه MBTI را بر اساس نظریه یونگ و در بستر روانکاوی طراحی کرده‌اند. در نتیجه، برای یادگیری کامل تیپ‌های شخصیتی MBTI نیاز داریم تا با روانشناسی شخصیت و انواع نظریات شخصیت آشنایی داشته باشیم و در ادامه، کارکردهای مختلف تست MBTI را در حوزه‌های مختلف بیاموزیم. در ادامه، مسیر یادگیری تست MBTI بر اساس فیلم‌های آموزشی فرادرس را معرفی می‌کنیم.

همچنین اگر علاقه‌مند بودیم، می‌توانیم در حوزه شخصیت‌شناسی گام‌های عمیق‌تری برداریم و با انواع اختلالات شخصیتی و تست شخصیت‌شناسی نئو نیز آشنا شویم. در ادامه، فیلم‌های آموزشی مرتبط با آن را نیز معرفی می‌کنیم.

مجموعه فیلم آموزش روانشناسی فرادرس

شغل های مناسب تیپ شخصیتی ISTJ چیست؟

افراد ISTJ به‌طور معمول، وارد فضاهای کاری می‌شوند که با ثبات بالا و وابستگی بلندمدتی همراه هستند. همچنین، این شخصیت‌ها جذب سازمان‌ها، محیط‌های کاری یا آموزش‌هایی می‌شوند که سلسله‌مراتب و انتظارات کاملاً مشخص و روشنی داشته باشند. مشاغلی که افراد با تیپ شخصیت ISTJ وارد آن می‌شوند، شامل سه ویژگی بسیار مهم است که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • فعالیت‌های انفرادی
  • نیاز به دقت بسیار بالا دارد
  • دارای اهمیت فراوان در طول مدت‌ زمان طولانی
دختری در حال کار کردن در یک دفتر بسیار بزرگ و زیبا

دقت بالا و فعالیت بی‌نقص تیپ شخصیتی ISTJ به آن‌ها کمک می‌کند تا در هر فعالیت مهم و کلیدی موجود در سازمان که با یک اشتباه کوچک، پیامدهای فراوانی را به‌همراه دارد، می‌توانند بهترین عملکرد خود را نشان دهند. در ادامه، مشاغل مربوط به تیپ شخصیت ISTJ را بیان می‌کنیم.

  • اجرای قانون
  • مشاوره حقوقی
  • حسابداری
  • ترید در بازارهای سرمایه
  • مهندسی
  • متخصص ساخت و ساز
  • برنامه‌نویسی
  • معماری
  • دندان‌پزشکی
  • پزشکی
  • ویرایش متون
  • مسئول کتابخانه
  • فرمانده نظامی

از طرف دیگر، شخصیت‌های ISTJ به فعالیت‌های کاری که نیاز به نوآوری بالا، روابط بین‌فردی زیاد یا جنبه‌های احساسی پررنگ داشته باشد، علاقه کمتری دارند. در ادامه، مشاغلی را بیان می‌کنیم که برای افراد با تیپ شخصیت ISTJ چندان مناسب نیست.

  • تدریس
  • حوزه هنر
  • مشاوره
  • کپی‌رایتینگ
  • پرستاری

اگر خودمان نیز ISTJ هستیم، حال که می‌دانیم فعالیت‌های کاری متناسب و نامتناسب برای افراد ISTJ چیست، می‌توانیم حوزه فعالیت‌های خود را با دقت بیشتری انتخاب کنیم. البته، لزوماً این‌طور نیست که افراد ISTJ در مشاغل ارتباط‌محور یا مشاغلی که نیاز به نوآوری داشته باشد موفق نشوند، بلکه سرعت پیشرفت آن‌ها در مقایسه با مشاغل داده‌محور و انفرادی کمتر و چالش‌های آن‌ها بیشتر خواهد بود.

عملکرد تیپ شخصیتی ISTJ برای ازدواج چیست؟

با توجه به این‌که افراد ISTJ تودارتر و کم‌حرف‌تر از سایر مردم هستند، تحلیل و شناسایی آن‌ها کار چندان ساده‌ای نیست. با این وجود، این افراد در تمام روابط بین‌فردی خود از جمله روابط عاشقانه و ازدواج، بسیار صادق و وفادار هستند. همچنین، زندگی ساختارمند این افراد باعث می‌شود تا برای فعالیت‌های مختلف، قوانین روشنی را تعیین کنند. برای مثال، مشخص می‌کنند که چه فردی وظیفه بردن آشغال‌ها را دارد و چه کسی باید غذا درست کند. در ادامه، خصوصیات تیپ شخصیتی ISTJ در ازدواج را بیان می‌کنیم.

  • مهم‌ترین ملاک رابطه عاطفی برای افراد ISTJ، باثبات و متعادل بودن رابطه است.
  • تشخیص احساسات سایر افراد برای آن‌ها کار آسانی نیست.
  • نیاز دارند تا همسرشان، احساسات خود را به‌‌شکلی واضح و مشخص به آن‌ها بگوید.
  • از هر گونه تعارض بین‌فردی اجتناب می‌کنند.
  • نیاز به فضای خصوصی و زمان‌هایی برای تنهایی دارند تا انرژی مورد نیاز خود را بازیابی کنند.

به‌طور کلی، شخصیت‌های ISTJ زندگی باثبات، پایدار و امنی را برای شریک زندگی خود مهیا می‌کنند، اما رابط عاطفی با این افراد هیجان چندانی ندارد و می‌تواند برای برخی از مردم، یکنواخت، کسالت‌آور و کسل‌کننده شود. همچنین، این افراد توانایی زیادی برای همدلی عمیق و ابراز احساسات محبت‌آمیز ندارند و ممکن است شریک زندگی آن‌ها در موقعیت‌هایی دچار کمبود نوازش و محبت شود. به‌همین دلیل، اگر شریک زندگی ما ISTJ است، به شفاف‌ترین حالت ممکن نیازهای عاطفی خود را به‌ او بگوییم و انتظار نداشته باشیم که خودش متوجه این نیازها بشود. بعلاوه، لجبازی و پافشاری بسیار زیاد افراد ISTJ بر روی اصول و چارچوب‌ها و عدم انعطاف‌پذیری آن‌ها می‌تواند اصلی‌ترین دلیل تعارضات زناشویی شود.

خانواده‌ای که در حال مطالعه کتاب در یک اتاق بسیار بزرگ و زیبا هستند.

نقاط مثبت تیپ شخصیتی ISTJ چیست؟

افراد با تیپ شخصیتی ISTJ در حوزه‌های کاری و فعالیت‌های حرفه‌ای یا تحصیلی عملکرد بسیار خوبی دارند. هر چقدر آن کار نیاز کمتری به ارتباط با افراد و کار تیمی داشته باشد، احتمال موفقیت این تیپ شخصیتی نیز افزایش پیدا می‌کند. همچنین در روابط بین‌فردی نیز بسیار باثبات، امن و قابل پیش‌بینی هستند. در ادامه، یاد می‌گیریم که نقاط مثبت تیپ شخصیتی ISTJ چیست.

  • برنامه‌ریزی و نظم بالا
  • مسئولیت‌پذیری بالا
  • واقع‌نگری و ارزیابی شواهد
  • قانون‌مداری و رعایت اصول
  • پایبندی شدید به اخلاق کاری حرفه‌ای
  • پشتکار و سختکوشی بالا

نقاط ضعف تیپ شخصیتی ISTJ چیست؟

افراد ISTJ خلاقیت ذاتی کم‌تری دارند و در پی آن، در فرایندهای نوآوری و اختراع به اندازه سایر حوزه‌ها خوب عمل نمی‌کنند. همچنین، مهارت چندانی در مدیریت احساسات خودشان یا دیگران ندارند. در ادامه، تمام نقاط ضعف تیپ شخصیتی ISTJ را نام می‌بریم.

  • لج‌باز و یک‌دنده
  • نامنعطف
  • غیرصمیمی و سرد
  • احساسات ضعیف
  • تنها قبول داشتن شیوه خود
  • زبان تُند و بی‌پروا

همان‌طور که می‌بینیم، بیشتر نقاط ضعف موجود در این تیپ شخصیتی مربوط به حوزه روابط بین‌فردی است. اگر بدانیم نقاط ضعف تیپ شخصیتی ISTJ چیست و خودمان این تیپ شخصیتی را داشته باشیم، می‌توانیم مهارت‌های ارتباطی و به‌ویژه هوش هیجانی خود را تقویت کنیم. همچنین، اگر یکی از اطرافیان‌ ما این تیپ شخصیتی را داشته باشد، با نگاهی واقع‌گرایانه‌تر با او در ارتباط خواهیم بود و چالش‌های بین‌فردی آتی را پیش‌بینی می‌کنیم.

شخصیت ISTJ در یک اتاق پر از افراد که در حال کتاب خواندن است.

عملکرد تیپ شخصیتی ISTJ در روابط دوستانه چیست؟

افراد ISTJ بسیار وفادار، کم‌حرف و قابل اعتماد هستند. این افراد، دوستان کمی دارند اما ارتباط‌های دوستانه آن‌ها چند سال طول می‌کشد. همچنین، شروع ارتباط‌های اجتماعی برای آن‌ها سخت است و به‌راحتی، شروع به صحبت کردن نمی‌کنند و همچنین، در محیط‌های غریبه، احساس راحتی ندارند. در ارتباط با تیپ شخصیتی ISTJ، فرایند عمیق شدن روابط دوستانه نیاز به زمان بسیار بیشتری دارد. همچنین، این افراد در ارتباط‌های متمادی و پیاپی حاضر به صحبت در مورد مسائل شخصی‌تر می‌شوند. اما اگر بتوانیم با فرد ISTJ ارتباط عمیقی ایجاد کنیم، وارد ارتباط صمیمانه بسیار بلندمدت و کارآمدی می‌شویم.

سبک فرزندپروزی تیپ شخصیتی ISTJ چیست؟

تربیت والدین با تیپ شخصیتی ISTJ، خشک و انعطاف‌ناپذیر است و همچنین، این افراد قوانین مشخص و باثباتی را برای زندگی خود و فرزندان تعیین می‌کنند. این اصول روشن و غیر قابل تخطی باعث می‌شود تا افراد با تیپ شخصیتی ISTJ، تبدیل به والدینی سخت‌گیر و در عین‌حال دلسوز شوند. چنین سبک فرزندپروری می‌تواند با چالش‌های والد-فرزندی میان افراد ISTJ و فرزندان‌شان همراه شود. والدین ISTJ به فرزندان خود وابسته می‌شوند و با توجه به مسئولیت‌پذیری ذاتی که در خود دارند، امکان دارد که با تمام وجود، از فرزندان خود مراقبت و نیازهای آن‌ها را برآورده کنند. البته با وجود تمام سخت‌گیری‌ها، تنبیه نوجوانان قانون‌شکن و اقدامات تربیتی این چنینی برای آن‌ها سخت‌تر است، زیرا این‌گونه اقدامات با جر و بحث و تعارضات بین‌فردی همراه است و تیپ شخصیتی ISTJ از تعارض‌های بین‌فردی اجتناب می‌کند. در نتیجه، اگر همسر شما فردی با تیپ شخصیتی ISTJ بود، ضروری است که نقش میانجی را میان فرزندتان با شریک زندگی ایفا کنید.

مادری که در حال تویخ کردن فرزندش برای بازی کردن است.

تایپ های سازگار با تیپ شخصیتی ISTJ چیست؟

تیپ شخصیتی ISTJ با توجه به ویژگی‌هایی که دارد، با انواع تیپ شخصیتی ISTPs، ISFJs یا ESTJs سازگاری بالایی دارد. اگر به دنبال منابعی برای یادگیری عمیق در حوزه سایر تیپ‌های شخصیتی موجود در روانشناسی شخصیت هستیم، می‌توانیم مطلب «۵۳ کتاب روانشناسی شخصیت» را از مجله فرادرس مطالعه کنیم.

شیوع تیپ شخصیتی ISTJ در جامعه چگونه است؟

تیپ‌ شخصیتی ISTJ یکی از رایج‌ترین تیپ‌های شخصیتی است و در مردان شیوع بیشتری دارد. حدود ۱۵/۹٪ از جمعیت عمومی دارای تیپ شخصیتی ISTJ هستند. از این میان، ۱۸/۹٪ از آقایان و ۱۳/۳٪ از بانوان دارای تیپ شخصیتی ISTJ هستند.

عملکرد تیپ شخصیتی ISTJ در عشق چیست؟

به‌طور کلی تیپ شخصیتی ISTJ، موهبت‌های ذاتی خاص خود را نیز در روابط عاطفی دارد که شامل شفاف بودن و ارتباط‌های روشن، وفاداری و صداقت و وابستگی می‌شود. این افراد، در زمینه ابراز احساسات و ایجاد جوی رومانتیک در رابطه چندان خوب عمل نمی‌کنند و در بسیاری از مواقع نیز سکوت می‌‌کنند. اما با این حال، در بیشتر مواقع می‌توانیم از امنیت رابطه عاطفی و وابستگی به شریک عاطفی اطمینان داشته باشیم.

زن و مردی که در حال کتاب خواندن در کنار یکدیگر هستند.

چه چیزی به تیپ شخصیتی ISTJ انگیزه و انرژی می‌دهد؟

افراد ISTJ در هر فضایی به دنبال قوانین حاکم هستند تا بر اساس آن‌ها عمل کنند. برای این افراد، داشتن بازدهی بسیار ارزشمندتر از نوآوری و خلاقیت است و با افزایش بازدهی، انرژی و انگیزه بیشتری می‌گیرند. تفریحات مورد علاقه افراد ISTJ، بیشتر در حوزه بازی‌های ساختارمند و انفرادی است. در ادامه، به این بازی‌ها اشاره می‌کنیم.

  • شطرنج
  • حل معما
  • بازی‌های کامپیوتری
  • دیدن مسابقات ورزشی
  • دنبال کردن ورزش‌های بدنسازی
  • انجام ورزش‌های انفرادی مانند گلف

همچنین، این افراد در محیط خانواده احساس راحتی بسیار بیشتری دارند. افراد با تیپ شخصیتی ISTJ سخت‌کوشی بالایی دارند و هنگامی احساس موفقیت و پیروزی می‌کنند که فعالیت‌های کاری به نتیجه رسیده باشد. این افراد به‌طور معمول، از فعالیت‌هایی لذت می‌برند که با حل مسئله گام‌به‌گام، می‌توانند راه‌حل مورد نظر را پیدا کنند.

مردی که در حال مطالعه در یک اتاق مطالعه سرد و در عین حال دنج است.

جدول نقاط مثبت و منفی تیپ شخصیتی ISTJ

با مشاهده این جدول، می‌توانیم در یک نگاه یاد بگیریم که نقاط مثبت و منفی تیپ شخصیتی ISTJ چیست و در صورتی که این ویژگی‌ها را در ذهن داشته باشیم، به‌راحتی می‌توانیم افراد ISTJ موجود در زندگی خود را تشخیص دهیم و با آن‌ها ارتباط مثبتی را پایه‌ریزی کنیم.

جدول نقاط مثبت و منفی تیپ شخصیتی 
نقاط مثبت شخصیتینقاط منفی شخصیتی
توجه زیاد به جزئیاتقضاوت‌گر
واقع‌گرالجباز و انعطاف‌ناپذیر
متمرکز بر شواهد واقعیتمایل به سرزنش دیگران
مشاهده دقیق محیطبی‌احساس
منطقی و با تفکر عملگرایانهزبان تند و بی‌پروا
منظم و با چارچوب‌های مشخص

یادگیری روانشناسی با فیلم‌‌های آموزشی فرادرس

اگر دوست داشتیم تا با سایر حوزه‌های روانشناسی نیز آشنا شویم، می‌توانیم مسیر یادگیری خود را با فیلم‌های آموزشی فرادرس آغاز کنیم. در ادامه، فیلم‌های آموزشی شاخه‌های مختلف روانشناسی فرادرس را بیان می‌کنیم.

حال که می‌دانیم تیپ شخصیتی ISTJ چیست و چه کاربردی دارد، می‌توانیم این یادگیری را به شروعی برای ورود به دنیای جذاب روانشناسی تبدیل کنیم.

فیلم‌ آموزش‌های توسعه‌فردی فرادرس

کارکردهای شناختی تیپ شخصیتی ISTJ چیست؟

مدل شخصیت‌شناسی MBTI، چهار کارکرد شناختی مختلف را معرفی می‌کند. این کارکردها شامل متفکر بودن، احساساتی بودن، شهودی بودن و حسی بودن می‌شود. هر کدام از این کارکردها، می‌توانند به‌سمت بیرون (برون‌گرایی) یا به‌سمت درون (درون‌گرایی) هدایت شوند. در این صورت، ۸ کارکرد شناختی را به‌وجود می‌آورند که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

  1. «درون‌گرای حسی» (Introverted Sensing | SI)
  2. «برون‌گرای حسی» (Extraverted Sensing | SE)
  3. «درون‌گرای شهودی» (Introverted Intuition | NI)
  4. «برون‌گرای شهودی» (Extraverted Intuition | NE)
  5. «درون‌گرای متفکر» (Introverted Thinking | TI)
  6. «برون‌گرای متفکر» (Extraverted Thinking | TE)
  7. «درون‌گرای احساسی» (Introverted Feeling | FI)
  8. «برون‌گرای احساسی» (Extraverted Feeling | FE)

این کارکردها، برای هر تیپ شخصیتی در ۴ سلسله‌مراتب کارکرد غالب، کارکرد کمکی، کارکرد دوره سوم و کارکرد مرتبه پایین قرار می‌گیرند و ترکیب آن‌ها، شخصیت فرد را تعیین می‌کند.

پسری در حال مطالعه در یک جمع بسیار بزرگ و زیبا

«کارکرد غالب» (Dominant): درون‌گرای حسی

تیپ شخصیتی در بیشتر موقعیت‌های زندگی در حال استفاده از کارکرد غالب یا فرایند اولیه است، به‌خوبی از آن‌ آگاهی دارد و همچنین، آن را پرورش داده است. در ادامه، بیان می‌کنیم که «درون‌گرای حسی» در جایگاه کارکرد غالب چگونه در زندگی نمایان می‌شود.

  • درون‌گرایان حسی با تمام وجود بر روی زمان حال و اتفاقات محیط اطراف متمرکز هستند و اطلاعات فراوانی را از محیط اطراف جمع می‌کنند.
  • این افراد حافظه بسیار روشنی از اتفاقات گذشته دارند و بر اساس حواس پنج‌گانه خود اطلاعات را به‌دست آورده، خاطرات را در ذهن ثبت می‌کنند و برای ارزیابی محیط فعلی و برنامه‌ریزی‌های آینده از آن استفاده می‌کنند.
  • افراد درون‌گرای احساسی، همواره به‌دنبال الگوهای مختلف موجود در محیط اطراف هستند.

«کارکرد کمکی» (Auxiliary): برون‌گرای متفکر

کارکرد کمکی یا فرایند ثانویه، فرایند فکری است که در اولویت دوم از آن استفاده می‌کنیم و در جایگاه حمایت از کارکرد غالب و ایجاد تعادل در آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه، بیان می‌کنیم که برون‌گرای متفکر در جایگاه کاکرد کمکی، به چه شکل قرار می‌گیرد.

  • برون‌گراهای منطقی در جایگاه کارکرد کمکی به افراد ISTJ کمک می‌کند تا تفکر عمیقی بر روی دلایل اتفاقات داشته باشند. همچنین، قبل از اتخاذ تصمیمات در زندگی، تحقیقات گسترده‌ای را انجام می‌دهند.
  • این افراد، با تمام قدرت احساسات را کنار می‌گذارند و تنها بر اساس منطق خالص خود تصمیم‌گیری می‌کنند.
  • این سطح از کارکرد شناختی به افراد کمک می‌کند تا در صورت نیاز، راحت‌تر بتوانند دیگران را متقاعد کنند.
  • برون‌گرایای متفکر در جایگاه کمکی باعث می‌شود تا افراد ISTJ تمایل دارند تا به‌جای فکر کردن به مفاهیم انتزاعی، به محیطی توجه کنند.
  • افراد ISTJ بر اساس منطق و داده‌های عینی تصمیم‌گیری می‌کنند و احساسات، نقشی در انتخاب‌های آ‌ن‌ها ندارد.

«کارکرد دوره سوم» (Tertiary): درون‌گرای احساسی

در بیشتر مواقع، رشد چندانی نداشته و آگاهی زیادی نسبت به آن نداریم. این کارکرد شناختی به‌طور دقیق، برخلاف کارکرد ثانویه است. در ادامه، یاد می‌گیریم که کارکرد شناختی درون‌گرای احساسی در جایگاه کارکرد دوره سوم به چه شکل است.

  • افراد ISTJ همواره در حال قضاوت دیگران هستند و ملاک و معیار این قضاوت‌ها، اصول و ارزش‌های درونی است که در طول زندگی دارند.
  • کارکرد شناختی برون‌گرای شهودی به‌ افراد کمک می‌کند تا بر اساس غریزه یا حس درونی خود، نسبت به موقعیت‌ها واکنش نشان دهند و شرایط را تحلیل کنند. در حالی‌که قرار گرفتن این کارکرد شناختی در جایگاه دوره سوم باعث می‌شود تا افراد ISTJ صرفاً بر اساس منطق خود تصمیم‌گیری داشته باشند و به‌کلی احساس را کنار بگذارند.

«کارکرد مرتبه پایین» (Inferior): برون‌گرای شهودی

کمترین سطح انرژی روانی معطوف به این کارکرد می‌شود و کمترین هوشیاری و رشد را در ساختار روانی داشته است. این کارکرد به‌طور دقیق بر خلاف کارکرد غالب است و می‌تواند به‌عنوان نقطه ضعف محسوب شود. در ادامه، یاد می‌گیریم که توصیف کارکرد شناختی برون‌گرای شهودی در جایگاه مرتبه پایین چگونه است.

  • برون‌گراهای شهودی از ایده‌ها و تجربیات لذت می‌برند، اما با توجه به این‌که برون‌گرای شهودی در مرتبه پایین تیپ شخصیتی ISTJ قرار می‌گیرد، این افراد هیچ ارتباطی با ایده‌های خلاقانه و بلندپروازانه برقرار نمی‌کنند و چندان از تخیل و نوآوری لذت نمی‌برند.
  • این بخش، ضعیف‌ترین کارکرد شناختی در تیپ شخصیتی ISTJ است و اگر افراد ISTJ با تمرین‌های مختلف، کارکرد شناختی برون‌گرای شهودی خود را تقویت کنند، تعادل قابل توجهی در تیپ شخصیتی خود به‌وجود آورده‌اند و از دیدگاه نظریه یونگ، به‌سمت کمال و خودشکوفایی نزدیک‌تر شده‌اند.

اگر بدانیم کارکرد مرتبه پایین در تیپ شخصیتی ISTJ چیست، به‌خوبی می‌دانیم که چه حوزه‌های شغلی متناسب با ما نیست و همچنین، به‌خوبی متوجه می‌شویم که کدام بخش از شخصیت ما رشد نیافته است و برای تکامل شخصیتی، چه بخشی را می‌توانیم تقویت کنیم. اگر علاقه‌مند بودیم تا مهارت‌های توسعه‌فردی خود را افزایش دهیم، می‌توانیم از مجموعه فیلم‌های آموزش توسعه مهارت فردی فرادرس استفاده کنیم.

حقایق جالب در مورد تیپ شخصیتی ISTJ چیست؟

حال که به‌طور کامل می‌دانیم تیپ شخصیتی ISTJ چیست، وقت آن رسیده تا برخی از حقایق جالب مربوط به این افراد را بیان کنیم.

  • بیش از سایر تیپ‌های شخصیتی مستعد ابتلا به بیماری‌های قبلی و فشار خون هستند.
  • بیش از سایر تیپ‌های شخصیتی، مستعد تجربه دردهای مزمن هستند.
  • یکی از چهار تیپ شخصیتی است که با نمرات بالا در دانشگاه ارتباط مثبت دارد.
  • در میان مردم آفریقایی-آمریکایی (African American) رواج بیشتری دارد.
  • یکی از مهم‌ترین ارزش‌های شخصی این افراد، داشتن امنیت مالی و اقتصادی است.
  • بیش از سایر تیپ‌های شخصیتی از محیط‌های کاری ساختارمند و اصولی لذت می‌برند.
  • بیشتر در مشاغلی مانند مدیر مالی، دانشجوی MBA و صاحبان کسب‌وکارهای کوچک قرار می‌گیرند.

اگر باز هم به‌طور کلی به مباحث روانشناسی علاقه‌مند هستید، می‌توانید از فیلم آموزش روانشناسی عمومی ۱ فرادرس استفاده کنید.

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
16 personalitiesForbestrye you journalvery well mindMasterClass
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *