تولید محتوا چیست؟

۹۳ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۱ اسفند ۱۴۰۰
زمان مطالعه: ۵ دقیقه
تولید محتوا چیست؟
سلب مسئولیت مطالب رپورتاژ آگهی: مجموعه‌ی «فرادرس» در تهیه‌ و تنظیم این محتوای تبلیغاتی نقشی نداشته و مسئولیتی راجع به صحت آن نمی‌پذیرد.

برخلاف تصور بسیاری از افراد تولید محتوا اصلا کار ساده‌ای نیست و نیازمند رعایت نکات مهمی است که ما در این مقاله تلاش کرده‌ایم یک راهنمای کامل برای تولید محتوا برای شما آماده کنیم.

در سال 1995، استیو جابز با رابرت کرینگلی برای برنامه PBS مصاحبه کرد. در این مصاحبه مدیر عامل آینده اپل در رابطه با تولید محتوا اینگونه بیان کردند که تولید ایده‌های بزرگ یعنی همان زنده کردن آن‌ها به روشی ارزشمند و این روش چیزی جز تولید محتوا نمی‌تواند باشد. همچنین آ‌نها گفتند که «فقط یک مهارت عالی بین یک ایده عالی و یک محصول عالی وجود دارد.» و این مهم ترین گزینه‌ای است که اکثر کسب و کارهایی که با تولید محتوا سر و کار دارند با آن آشنایی دارند. مخصوصا اگر کار شما این است که نظرها و ایده‌های خشن و نامنظم را به محتوای با عملکرد بالا تبدیل کنید.

از نظر برخی افراد تولید کننده‌های محتوا به سادگی ایده‌های تخیلی تولید می‌کنند، آن‌ها را می نویسند (یا ضبط می‌کنند) و سپس نوشته خود را به عنوان یک پست وبلاگ، پیام ایمیل یا سایر مطالب برای مخاطبان خود منتشر می‌کنند.

لازم به ذکر است که در پشت صحنه تولید محتوای مناسب و کاربردی نکات و موارد زیادی را باید در نظر گرفت و اجرا کرد تا یک ایده محتوای خلاقانه به عنوان یک وسیله بازاریابی موفق و کاربردی عمل کند، یعنی به گونه‌ای باشد که مخاطبان مورد نظر شما را به راحتی پیدا کنند و با شما و کسب و کار شما ارتباط برقرار نمایند.

آیا آماده کشف اسرار تولید محتوای خوب هستید؟

در ادامه به موارد ضروری، همراه با منابعی که می‌توانند کمک کنند تولید محتوای شما به موفقیت بالاتری برسد می‌پردازیم.

اصول تولید محتوا

سه نکته مهم و اصولی را برای کمک به ایجاد و فعال‌سازی قابلیت‌های محتوای سازمان خود در نظر بگیرید:

  1. چه کسی محتوا را ایجاد می‌کند؟
  2. تلاش‌های خلاقانه ما چگونه با اهداف استراتژیک ما همسو خواهد شد؟
  3. چگونه داستان‌های جذابی را بسازیم که مخاطبان ما آنها را دوست داشته باشند؟

مدل محتوای خود را ایجاد کنید

شما می‌توانید نیروی تولید محتوای نام تجاری خود را به روش‌های مختلف پیدا کنید. برای این کار می‌بایست ابتدا نوع نگارش محتوا، روش استفاده از آن، ترکیب محتوا با دیگر عملکردها همچون عواملی مثل نوع کسب و کار شما، تخصص محتوای شما و منابع تیمی و بودجه‌ای را کاملا در نظر بگیرید و مشخص کنید.

محتوا پادشاه است

در زیر چند مورد از این روش‌ها بیان شده است:

استخدام کارمندان اختصاصی نویسندگی

چنانچه اولویت شما تولید محتوا است و تصمیم دارید حجم بالایی از محتوا را تولید کنید یا برای انتشار دادن محتوای خود در چندین کانال و سیستم عامل به طور هم زمان به محتوا نیاز دارید، ارزش داشتن نویسنده تمام وقت برای حفظ روند کار شما بسیار بیشتر از دیگر گزینه‌ها است.

بهره‌گیری از متخصصان داخلی

چنانچه محتوای شما به سطح بالایی از دانش فنی یا سایر موارد تخصصی نیاز دارد می‌بایست مدیران اجرایی، تیم‌های فروش و دیگر همکاران خود را برای ارائه محتوا بهتر تشویق نمایید.

برون‌سپاری تولید محتوا به فریلنسرها

کسب و کارهای کوچک، استارتاپ‌ها و موسسات غیر انتفاعی که آماده سرمایه‌گذاری برای استخدام نویسنده‌های محتوا نیستند، ممکن است ترجیح دهند که با فریلنسرهای محتوا (از جمله روزنامه نگاران آموزش دیده) کار کنند یا با یک آژانس محتوایی ارائه دهنده خدمات خلاقانه محتوا همکاری کنند.

گروه نویسنده‌های خود را سر و سامان دهید

برای این منظور می‌بایست به پیشرفت گروه نویسنده‌های داخلی شرکت خود کمک کنید تا کارهای خلاقانه‌تر و تخصصی‌تر ارائه دهند، برخی از کارهای که می‌بایست در این خصوص انجام دهید شامل:

  • ساخت یک تیم محتوای قوی
  • برطرف کردن مشکلات تیم محتوا و کمک به پیشرفت آن‌ها
  • ایجاد هماهنگی خلاقیت و استراتژی تیم محتوا

می‌توان گفت به اشتراک گذاشتن داستان‌های جذاب و مفیدی که مخاطبان شما دوست دارند برای هر کسب و کاری یک هدف تحسین برانگیز است. به تعریفی دیگر چنانچه برای جلب توجه مخاطبان کسب و کار خود با قالب‌های مختلف و انواع محتواهای مناسب کار نمی‌کنید یا محتوای خود را به روش صحیح برای ایجاد تعامل و تبدیل قرار نمی‌دهید، شما بی‌هدف چرخ موتور محتوای خود را می‌چرخانید و هیچ هدف روشنی برای نشان دادن تلاش خود ندارید.

تصمیم‌های عملی و کاربردی برای ایجاد یک محتوای مناسب پیش از نوشتن یک کلمه باید صورت گیرد، برای این کار می‌بایست ابتدا نوع محتوا و قالب مورد بررسی قرار گیرد. زمانی که بحث صحبت از قالب‌ها و انواع محتواها می‌شود، کتاب‌های الکترونیکی و ویدئوها بیشتر از همه تاثیر گذار هستند. اما این دو مورد فقط به این دلیل است که به نظر می‌رسد این گزینه‌های محتوایی جذابیت جهانی دارند و این به این معنی نیست که برای هر هدفی مناسب هستند یا دلایل قانع کننده‌ای برای کار با روش‌های تخصصی‌تر وجود ندارد.

برای تصمیم‌گیری آگاهانه در مورد بازاریابی محتوایی و انتخاب فرم آن لازم است که با نقاط قوت و محدودیت هر گزینه به خوبی آشنا شوید.

انواع تولید محتوا

  • وبلاگ نویسی
  • محتوای ویدئو
  • پست الکترونیک
  • محتوای تصویری
  • کتابهای الکترونیکی
  • محتوای تعاملی
  • پادکست‌ها

برای انتخاب گزینه بهتر می‌بایست هر کدام از این موارد را به خوبی بشناسید تا بتوانید بهترین و کاربردی‌ترین مورد را برای کسب و کار خود انتخاب نمایید.

پس از انتخاب نوع محتوا نوبت به روش انتخابی برای انتشار محتوا می‌رسد، برای این کار ابتدا می‌بایست نوع مخاطبان خود را مشخص کنید و آن‌ها را با استفاده از محتواهای خوب جذب کنید، به گونه‌ای که آن‌ها نیز خود تبدیل به بازاریابان شما شوند، با تمرکز کردن بر روی نویسنده‌های محتوای خود به خوبی میتوانید روند کار را به سوی هدف و موضوع مورد نظر خود سوق دهید.

برای ایجاد بهترین محتوا لازم است سوال‌های زیر را از خود بپرسید:

  1. آیا ما می توانیم محتوایی در این زمینه را برای صنعت خود داشته باشیم؟
  2. آیا مخاطبان ما به این نوع مطالب نیاز مبرم و برآورده نشده‌ای دارند؟
  3. آیا ما دانش و توانایی تولید مناسبی برای ایجاد مداوم محتوای ارزشمند از این نوع داریم؟

روش‌های ترازبندی خلاقانه تولید محتوا

  • انتخاب روش‌های محتوایی
  • شناسایی شیب محتوای منحصر به فرد
  • ساخت داستان‌های خود

محتوای شما باید به عنوان بستری برای برقراری ارتباط دیدگاه‌های مخاطبان، قابلیت‌ها و ارزش منحصر به فردی داشته باشد. همچنین لازم است داستانی روایت شود که به اندازه کافی طنین انداز شود تا خوانندگان را مجاب به انتخاب و دنبال کردن صفحه شما کند.

علاوه بر موارد گفته شده مانند تعیین موضوعات محتوا، ایجاد ایده‌های داستانی و حفظ سطح بالایی از خلاقیت و کیفیت نوشتن نیز بسیار مهم و کاربردی است، نویسنده‌های محتوا باید با خیال راحت در چارچوب داستان پردازی کار کنند که از نتیجه کار راضی باشند و به خوبی بتوانند موضوعات ارزشمند محتوایی را شناسایی کنند.

برای این کار می‌بایست فرایند ایده‌پردازی خلاقیت خود را با تعیین اینکه چه موضوعاتی باید در مورد آن‌ها بنویسید را شروع کنید و مواردی را که احساس می‌کنید کسب و کار برند شما را به معنادارترین و هدفمندترین شکل منعکس نمی‌کند حذف کنید. یکی از راه‌های دستیابی به این کار شناسایی برخی از موضوعات اصلی است که مخاطبان شما به طور فعال اطلاعات را در مورد آنها به شما انتقال می‌دهند.

محتوا

انجام تحقیقات برای تولید محتوا

انجام تحقیق در مورد کلمات کلیدی یا استفاده از روش‌های پیچیده‌تر مانند مدل‌سازی موضوع در شروع فرآیند ایده‌پردازی می‌تواند به شما کمک کند درک عمیق‌تری از چالش‌هایی که محتوای شما باید به خوانندگان القا کند، داشته باشید.

همچنین می‌تواند به شما کمک کند تا جایی پیدا کنید که ابتکارات شما بتواند یک مزیت رقابتی داشته باشد. اگر در جستجوی شما محتواهای مربوطه‌ای یافت شود که پاسخ‌های مفیدی در مورد آن‌ها ارائه نشده باشد، احتمالاً موضوعی است که ارزش پرداختن به آن برای مخاطب شما را دارد.

برای اینکه یک محتوا بتواند مدت زمان طولانی کار کند چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

ایده‌های خلاقانه بسیاری لازم است تا یک موتور محتوا، سوخت نشود و به صورت طولانی مدت به راحتی کار کند. برخی از گزینه‌هایی که کمک می‌کند محتوای شما به سمت بهتری سوق داده شود انجام کارهایی از قبیل:

  • برگزاری جلسات فکری تیمی است، این گزینه یکی از روش‌های عالی برای کمک به نویسندگان شما برای جلب موضوع‌های خلاقانه و ایده‌پردازی زیاد است.
  • رویکرد دیگر گنجاندن بازی‌های کلمه‌ای و تکنیک‌های بداهه پردازی خلاقانه است.

برای تولید محتوای بهتر ایده‌های خود را در اولویت قرار دهید

هر ایده‌ای که تیم شما ایجاد می‌کند قطعا مناسب کسب و کار شما نیست، بعضی از ایده‌ها ممکن است روی کاغذ خارق‌العاده باشند اما برای تولید به زمان و توجه بیشتری نیاز دارند. برخی محتوا ها ممکن است بسیار درخشان باشند اما برای مخاطبان هدف شما مفید نباشد.

منبع: موسسه بازاریابی محتوایی

بر اساس رای ۷ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *