تابع Index در پایتون چیست و چه کاربردی دارد؟ – با مثال و کد

۱۶ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۷ شهریور ۱۴۰۳
زمان مطالعه: ۱۳ دقیقه
تابع Index در پایتون چیست و چه کاربردی دارد؟ – با مثال و کد

تابع Index در پایتون، از نوع متدهای درونی است. این متد به برنامه نویسان کمک می‌کند که ایندکس عناصر مورد نظر خود را از درون لیست پیدا کنند. در ساختارهای پیمایش‌پذیر مانند لیست، صف، رشته یا موارد دیگر به هر عنصر عدد یا شناسه‌ای اختصاص داده می‌شود. با کمک این عدد است که عناصر داده‌ای ذخیره شده نظم و ترتیب پیدا می‌کنند. به این عدد ایندکس گفته می‌شود. تابع Index هم روش ساده و مناسبی را برای تعیین موقعیت هر عنصر در لیست فراهم کرده است. یعنی عنصر را به تابع ارسال می‌کنیم و در پاسخ، از تابع، مکان قرارگیری عنصر را دریافت می‌کنیم. با کمک این کار برنامه‌نویسان می‌توانند به شکل موثرتری به داده‌ها دسترسی پیدا کنند. برای هر کسی که بخواهد بر روی عناصر موجود در ساختارهای داده پیمایش‌پذیر زبان برنامه نویسی پایتون کار کند استفاده از تابع Index ضروری است.

997696

در این مطلب از مجله فرادرس، کارایی و استفاده تابع Index را در پایتون بررسی کرده‌ایم. سینتکس این تابع، پارامتر‌هایش و انواع تکنیک‌های استفاده موثر از آن را در برنامه‌نویسی به صورت مستقیم و با جزئیات کامل توضیح داده‌ایم. با درک نحوه استفاده صحیح از تابع Index، مجهز به ابزاری قدرتمند برای جست‌وجو و اعمال تغییرات درون لیست‌ها می‌شوید.

تابع Index در پایتون چیست؟

تابع Index در پایتون، متد درونی است که برای کمک به پیدا کردن موقعیت عناصر در لیست‌ها یا بعضی دیگر از ساختارهای پیمایش‌پذیر به کار می‌رود. در واقع، این تابع موقعیت اولین رخداد عنصر مشخص شده را به بیرون برمی‌گرداند. یعنی اگر چند مورد از عنصری در لیست قرار داشته باشند، فقط موقعیت اولین عنصر را به بیرون برمی‌گرداند. تابع Index زمانی بسیار مفید است که هدف برنامه‌نویس، اجرای عملیات خاصی بر روی عناصر موجود در لیست، با توجه به موقعیت آن‌ها در لیست باشد. به عنوان مثال از این تابع می‌توان برای استخراج مقادیر، حذف عناصر یا اعمال تغییر در بخش‌های خاصی از لیست استفاده کرد. تابع Index، شماره ایندکس اولین مورد از عنصری را که به عنوان پارامتر ورودی دریافت کرده برمی‌گرداند. اما اگر عنصر در صف مورد نظر پیدا نشد در خروجی پیغام خطای استثنا ValueError را به کاربر نمایش می‌دهد.

بسیار مهم است که به برگشت دادن ایندکس اولین مورد از عنصر مورد نظر در لیست توجه کنید. به معنای اینکه اگر از عنصر مورد جست‌وجو، چندین مورد مختلف در لیست موجود باشد و در صورت نیاز به پیدا کردن رخداد‌های بعدی آن عنصر باید از تکنیک‌های دیگری مانند موارد زیر استفاده کرد.

  • ترکیب تابع Index با تکنیک «تکه‌تکه کردن» (Slicing) لیست
  • حلقه‌ای برای پیمایش بر روی لیست
  • یا تکنیک List Comprehension

سینتکس تابع Index برای کار با لیست ها

در این بخش در باره سینتکس تابع Index و پارامترهای این تابع مطالبی را نوشته‌ایم. ابتدا شکل خام سینتکس تابع Index را در پایین نمایش داده‌ایم.

list.index(element, start, end)

در این سینتکس عبارت list  به همان صف یا شیء پیمایش‌پذیری اشاره دارد که می‌خواهیم مکان element را از درون آن پیدا کنیم. این element همان عنصری است که باید مکانش از درون شیء پیمایش‌پذیر پیدا شود. پارامترهای start و end ، اختیاری هستند. پارامتر start موقعیت شروع عملیات جست‌وجو را مشخص می‌کند و پارامتر end موقعیت پایان عملیات جست‌وجو را در شیء پیمایش‌پذیر - که بیشتر وقت‌ها لیست پایتون است - مشخص می‌کند.

ذره بینی که اطلاعات را نمایش می‌دهد

پارامترهای تابع Index

تابع Index در پایتون سه پارامتر اصلی دارد که در بخش قبل معرفی شدند. در این بخش به صورت فهرست‌وار و خلاصه کاربرد هر کدام را بیان کرده‌ایم.

  • element : این پارامتر همان عنصری است که به دنبال اولین موقعیت رخدادش در لیست می‌گردیم.
  • start : موقعیت شروع جست‌وجو را نشان می‌دهد. این پارامتر اختیاری است.
  • end : موقعیت پایان جست‌وجو را نشان می‌دهد. این پارامتر اختیاری است.

سینتکس تابع Index برای کار با رشته ها

برای کار با رشته‌ها هم می‌توان از تابع Index استفاده کرد. سینتکس این عملیات هم شبیه به سینتکس اعمال تابع Index بر روی لیست‌ها است.

string.index(substring, start, end) 

بدلیل شباهت عملیات تابع Index بر روی رشته‌ها و لیست‌ها، کل پارامترهای تابع Index را در زمان کار با رشته‌ها به صورت خلاصه در فهرست زیر تعریف کرده‌ایم.

  • string : این پارامتر همان رشته‌ای را نشان می‌دهد که درون آن را باید جست‌وجو کنیم.
  • substring : این پارامتر همان عنصری است که به دنبال موقعیت رخدادش در لیست می‌گردیم.
  • start : موقعیت شروع جست‌وجو را نشان می‌دهد. این پارامتر اختیاری است.
  • end : موقعیت پایان جست‌وجو را نشان می‌دهد. این پارامتر اختیاری است.

بهترین روش های یادگیری پایتون با فرادرس

زبان برنامه‌نویسی پایتون جزو زبان‌های سطح بالا، انعطاف‌پذیر و تقریبا همه کاره حال حاضر در دنیای توسعه نرم‌افزار است. به همین دلیل به یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی جهان تبدیل شده است. امروزه تقریبا برای یادگیری هر دانشی می‌توان به منابع بسیار زیاد و متنوعی دسترسی داشت. آموزش زبان برنامه‌نویسی پایتون هم شامل این حقیقت می‌شود. از کلاس‌های آنلاین و حضوری گرفته تا کتاب و فیلم‌های آموزشی، منابع گوناگونی هستند که می‌توانیم برای یادگیری پایتون استفاده کنیم. اما نسبت به سایر منابع، فیلم‌های آموزشی، مخصوصا در بحث برنامه‌نویسی و سایر علوم کامیپوتری از امتیازهای ویژه‌ای برخوردار هستند.

مجموعه آموزش پایتون برای نوجوانان – مقدماتی تا پیشرفته
«با کلیک بر روی تصویر بالا می‌توانید به صفحه اصلی مجموعه آموزش پایتون برای نوجوانان هدایت شوید.»

فرادرس با تولید محتوی آموزشی متنوع به یکی از بهترین تولیدکنندگان محتوای آموزشی فارسی تبدیل شده است. یکی از گزینه‌های بسیار مورد توجه در فرادرس برای تولید محتواهایی آموزشی زبان برنامه‌نویسی پایتون است. با تاکید بر کیفیت بالای محتوای آموزشی و همه جانبه بودن این محتوا‌ها در فرادرس، فیلم‌های بسیار خوبی در زمینه پایتون تهیه شده‌اند. به عنوان یکی از گزینه‌های بسیار خوب برای شروع آموزش این زبان برنامه‌نویسی، می‌توان از مجموعه آموزشی پایتون برای نوجوانان نام برد. این مجموعه آموزشی با تمرکز برای یادگیری مطالب ابتدایی و به صورت سرگرم کننده برای نوجوانان و افراد تازه وارد تهیه شده است.

یکی دیگر از گزینه‌های بسیار خوب برای شروع یادگیری زبان برنامه‌نویسی پایتون، مشاهده فیلم آموزش رایگان برنامه نویسی سریع و آسان پایتون در ۱۴۰ دقیقه از فرادرس است. مواردی که در ادامه معرفی کرده‌ایم مربوط به کسانی است که دوره آموزش اولیه پایتون را گذرانده و به‌دنبال ارتقای سطح مهارت‌ خود هستند.

طرز کار تابع Index در پایتون

برای تسلط بر طرز کار تابع Index در پایتون باید با ساختار‌های پیمایش‌پذیر مانند لیست، تاپل و رشته آشنا شد. آموزش این نوع از ساختارها جزو آموزش‌های مقدماتی پایتون است. به این منظور پیشنهاد می‌کنیم که فیلم آموزش برنامه نویسی پایتون Python دوره مقدماتی را از فرادرس مشاهده کنید.

روند کار تابع Index در پایتون به این صورت است که در ابتدا عنصری را به همراه صف داده‌، تحویل می‌گیرد. سپس درون صف داده به دنبال اولین موقعیت قرارگیری آن عنصر می‌گردد. این تابع، عملیات جست‌وجوی خود را از پارامتر start شروع کرده و یک ایندکس مانده به موقعیتی که توسط پارامتر end تایین شده، جست‌وجو را به پایان می‌رساند.

یک ردیف از داده‌ها که به صورت عمودی فهرست شده اند.

اگر عنصر مورد نظر در ساختار داده مورد جست‌وجو پیدا شد، شماره ایندکس اولین رخ داد آن عنصر به خروجی برگردانده می‌شود. اما اگر عنصر در صف مورد نظر پیدا نشد، تابع Index خطایی از نوع ValueError را به کاربر نمایش می‌دهد.

مثال کار با تابع Index در پایتون

در این بخش، مثال بسیار ساده‌ای درباره استفاده از تابع Index در لیست‌ها را نمایش داده‌ایم. برای پیاده‌سازی این مثال باید طبق مراحل زیر قدم‌به‌قدم به پیش برویم.

  1. لیستی ایجاد می‌کنیم. این لیست باید شامل عناصری باشد که بتوانیم عملیات مورد نظر خود را بر روی آن‌ها اجرا کنیم.
  2. از متد Index در لیست برای پیدا کردن موقعیت یکی از عنصرها به صورت دلخواه استفاده می‌کنیم.
  3. متد Index از یک پارامتر استفاده می‌کند. در ابتدای کار هدف فقط پیدا کردن اولین رخداد عنصر مورد نظر است.
  4. اگر ایندکس عنصر در لیست پایتون پیدا شد، با توجه به اینکه شماره ایندکس‌ها در لیست از صفر شروع می‌شود، این متد، شماره ایندکس مورد نظر را برمی‌گرداند. بنابراین ایندکس اولین عنصر برابر با ۰ است. دومین عنصر ایندکس ۱ دارد و همین‌طور تا به آخر، ایندکس‌ها ادامه پیدا می‌کنند.

الان فرض می‌کنیم که لیستی از میوه‌ها را در اختیار داریم. باید شماره ایندکس banana را در لیست پیدا کرده و نمایش دهیم. کدهای مربوط به این مثال را در کادر زیر پیاده‌سازی کرده‌ایم.

1fruits = ['apple', 'banana', 'cherry', 'date', 'elderberry']
2
3# Using the index() method to find the index of 'banana'
4index = fruits.index('banana')
5
6# How to print value of index in Python
7print("The index of 'banana' is:", index)

خروجی این کد به صورت زیر بر روی کنسول پایتون نمایش داده می‌شود.

The index of 'banana' is: 1

کل کدها و اتفاقاتی که در مثال بالا می‌افتند را می‌توان به صورت فهرست زیر جز‌ءبه‌جزء شرح داد.

  • در مثال بالا، لیستی برای نگهداری نام میوه‌ها به نام fruits داریم که شامل نام چند میوه‌ مختلف است.
  • از متد Index در پایتون برای پیدا کردن ایندکس banana استفاده کردیم.
  • در نهایت هم با نمایش ایندکس banana به مقدار 1 به کاربر، نتیجه اعلام می‌شود.

توجه کنید که پایتون از روش ایندکس‌گذاری بر مبنای ۰ استفاده می‌کند. در نتیجه با اینکه banana دومین عنصر در لیست است اما با ایندکس شماره1 نمایش داده می‌شود.

مثال هایی درباره پیدا کردن ایندکس عناصر

تعیین موقعیت عناصر درون لیست‌ها یکی از وظایف پایه و بسیار رایج در برنامه‌نویسی با زبان پایتون است. این تکنیک، شامل استفاده از تابع Index می‌شود. تابع Index به صورت درونی توسط پایتون تعریف و ارائه شده تا موقعیت مربوط به عنصر مشخصی را از درون لیست پیدا کرده و به بیرون برگشت دهد. در این بخش از مطلب، مثال‌های عملی را برای نمایش عملکرد این تابع فراهم کرده‌ایم.

مثال شماره یک

فرض کنیم که لیستی از رنگ‌های قرمز، سبز، آبی، زرد و دوباره قرمز را با نام colors در اختیار داریم. این لیست را به شکل زیر تعریف کرده‌ایم.

1colors = ['red', 'green', 'blue', 'yellow', 'red']

در صورتی که بخواهیم جایگاه رنگ آبی blue را از درون این لیست پیدا کرده و نمایش دهیم، به صورت زیر از تابع Index استفاده می‌کنیم.

1index = colors.index('blue')
2
3print("The index of 'blue' is:", index)

خروجی حاصل از اجرای کد بالا به صورت زیر به کاربر نمایش داده می‌شود.

The index of 'blue' is: 2

در مثال بالا، تابع Index در پایتون مقدار عدد 2 را برگشت می‌دهد. زیرا رنگ آبی blue ، سومین رنگ در لیست است و پایتون برای شماره‌گذاری ایندکس‌ها از عدد ۰ شروع می‌کند.

مثال شماره دو

برای پیدا کردن جایگاه عنصرهایی با نوع‌های مختلف در لیست از تابع Index در پایتون استفاده می‌کنیم. برای مثال، اگر لیستی از اعداد - چه صحیح و چه اعشار - داشته و به دنبال عدد ۴۲ بگردیم هم می‌توان از این تابع استفاده کرد.

1numbers = [10, 20, 30, 40, 50]
2index = numbers.index(42)
3print("The index of 42 is:", index)

خروجی حاصل از اجرای کد بالا به صورت زیر به کاربر نمایش داده می‌شود.

The index of 42 is: 3

در مثال بالا، با در نظر گرفتن اینکه ایندکس‌ها از عدد ۰ شماره‌گذاری می‌شوند و عدد ۴۲، چهارمین عنصر از لیست است، متد Index، به عنوان جواب عدد 3 را برمی‌گرداند.

وضعیت پیدا نشدن عنصر

اگر عنصر مورد جست‌وجو در لیست، وجود نداشت. تابع Index پیغام خطای استثنای ValueError را برمی‌گرداند. در این بخش، برای نشان دادن وضعیت مورد اشاره دو مثال ساده را نمایش می‌دهیم.

مثال اول

در این مثال لیستی از اعداد به ما داده شده است. باید در این لیست به دنبال عدد 10 بگردیم.

1list1 = [1, 2, 3, 4, 1, 1, 1, 4, 5]
2index = list1.index(10)
3
4print("The index of 10 is:", index)

با توجه به اینکه عدد 10 در لیست داده شده وجود ندارد، کد با خطا روبه‌رو می‌شود. در نتیجه اصلا خط سوم از این برنامه اجرا نخواهد شد. نتیجه حاصل از اجرای کد بالا به صورت زیر در کنسول پایتون نمایش داده می‌شود.

Traceback (most recent call last):

File "/home/b910d8dcbc0f4f4b61499668654450d2.py", line 8, in

print(list1.index(10))

ValueError: 10 is not in the list

مثال دوم

لیست‌ها از جمله‌ ساختارهای داده بسیار مفیدی هستند که در برنامه‌های پایتونی استفاده می‌شوند. حتی می‌توان گفت پراستفاده‌ترین ساختار پیمایش‌پذیر پایتون، لیست‌ها هستند. به همین دلیل برای تبدیل شدن به برنامه‌نویس حرفه‌ای حتما باید بر کار با این ساختارهای ذخیره داده مسلط شویم. به عنوان پیشنهاد می‌توانید مطلب متدهای لیست در پایتون، به زبان ساده با مثال و کد را از مجله فرادرس مطالعه کنید.

در این مثال به سراغ همان لیست میوه‌ در ابتدا مطلب می‌رویم. این بار تلاش می‌کنیم که ایندکس انگور grape را از لیست میوه‌ها پیدا کرده و به بیرون برگردانیم.

با توجه به اینکه در این لیست، همه عناصر از جنس رشته هستند، باز هم رفتار تابع Index به صورت دقیق و بدون خطا انجام می‌شود.

1fruits = ['apple', 'banana', 'cherry', 'date']
2
3index = fruits.index('grape')
4
5print("The index of 'grape' is:", index)

خروجی حاصل از اجرای کد بالا شامل عبارت اصلی و مهم زیر است.

ValueError: 'grape' is not in the list.

روش برطرف کردن ایندکس خارج از محدوده با کمک تابع Index

تابع Index در پایتون برای پیدا کردن موقعیت یا شماره ایندکس عنصر مشخص شده در لیست یا رشته‌ در پایتون استفاده می‌شود. البته این تابع به صورت مستقیم، خطای مربوط به ایندکس خارج از محدوده را برطرف نمی‌کند. این خطا زمانی روی می‌دهد که درخواست دسترسی به ایندکسی را داریم که در لیست مشخص شده وجود ندارد.

برای مثال در کد زیر، برنامه با درخواست پیمایش بر روی ایندکس‌های خارج از محدوده، روبه‌رو می‌شود.

1my_list = [10, 20, 30, 40, 50]
2
3for i in range(6):
4    print(my_list[i])

خروجی حاصل از اجرای کد بالا به صورت زیر نمایش داده می‌شود.

10

20

30

40

50

IndexError: list index out of range

برای برطرف کردن این مشکل باید تعداد اینکس‌های لیست را بدست بیاوریم. در ابتدا با کمک حلقه for ساده‌ای بر روی لیست پیمایش کرده و ایندکس‌های لیست را می‌شماریم. سپس با کمک عدد بدست آمده بر روی حلقه بعدی محدودیت اعمال می‌کنیم.

1my_list = [10, 20, 30, 40, 50]
2
3# Counting the number of elements in the list
4count = 0
5for _ in my_list:
6    count = 1
7
8for i in range(count):
9    print(my_list[i])

خروجی حاصل از اجرای کد بالا به صورت زیر نمایش داده می‌شود.

10

20

30

40

50

ایندکس لیست ها در پایتون

متد Index پایتون، شماره ایندکس موقعیت عنصر پیدا شده در لیست‌ را نمایش می‌دهد. اگر تعداد چند مورد از عنصری در لیست موجود باشد، تابع Index، موقعیت مکانی مروبط به اولین رخداد عنصر مورد نظر را در لیست برمی‌گرداند.

1participants = ['Leslie Tucker', 'Peter Free', 'Luke Oliver', 'Ernie Bolton']
2participant_name = 'Ernie Bolton'
3index_of_participant = participants.index(participant_name)
4
5print(inxdex_of_participant)

خروجی حاصل از اجرای کد بالا برابر با عدد 3 است. این خروجی نشان می‌دهد که نام Ernie Bolton در جایگاه با ایندکس شماره 3 از لیست participants قرار دارد.

ایندکس رشته در پایتون

در پایتون رشته‌ها به عنوان توالی از کاراکترها شناخته می‌شوند. بنابراین هر کاراکتر درون رشته، با کمک ایندکس مربوط به آن قابل دسترسی است. ایندکس‌گذاری رشته‌ها هم بر پایه ۰ انجام می‌شود. یعنی اولین ایندکس برابر با 0 است.

لپتاپ باز بر روی میز رو به پنجره در هواپیما

در مثال زیر کلماتی را در کنار یکدیگر قرار داده‌ایم و به دنبال ایندکس کلمه خاصی می‌گردیم.

1student_names = 'Judith Joey Fred Luke Linda'
2index_position_of_joey = student_names.index('Joey')
3print(index_position_of_joey)

خروجی حاصل از اجرای کد بالا برابر با 7 است. توجه دارید که رشته‌ها در پایتون از کارکترها تشکیل می‌شوند و نه کلمات. بنابراین وقتی که عبارتی به تابع Index داده شد، تابع در عین حال که به دنبال عبارت کاملا منطبق با عبارت داده شده می‌گردد، اما شماره ایندکس اولین کاراکتر را از درون رشته برمی‌گرداند. بدون توجه به اینکه عبارت داده شده چه طولی دارد یا از چند کلمه تشکیل شده است.

همین‌طور که قبلا اشاره کردیم، تابع Index دارای پارامترهای اختیاری start و end است. در بخش بعدی به بررسی استفاده از این پارامترهای اختیاری می‌پردازیم.

استفاده از پارامترهای اختیاری تابع Index

متد Index در پایتون می‌تواند دو پارامتر اضافی start و end را هم بپذیرد. با کمک این پارامترهای اضافی می‌توان محدوده خاصی را برای جست‌وجو در شیء پیمایش‌پذیر مشخص کرد. در این حالت، متد Index فقط درون محدوده مشخص شده به دنبال عنصر مورد نظر می‌گردد و در صورت پیدا کردن ایندکس عنصر را برمی‌گرداند.

همان‌طور که در ابتدا مطلب اشاره کردیم، برای اجرای این روش از جست‌وجو باید از سینتکس زیر  استفاده کنیم.

list.index(element, start, end)

در ادامه مطلب، با کمک مثال ساده‌ای به صورت عینی، استفاده از پارامترهای اختیاری را بررسی می‌کنیم.

مثال استفاده از پارامترهای اختیاری تابع Index

در مثال زیر، لیستی از اعداد داده شده و می‌خواهیم که به دنبال عدد 20 در بین دومین و پنجمین عنصر بگردیم.

1numbers = [10, 20, 30, 20, 40, 50]
2index = numbers.index(20, 1, 4)
3
4# Printing the result
5print("The index of 20 within the range (1, 4) is:", index)

خروجی حاصل از اجرای کد بالا به صورت زیر است.

The index of 20 within the range (1, 4) is: 1

در این مثال ، متد Index برای پیدا کردن، موقعیت عدد 20 در میان اعداد مشخص شده درلیست به کار رفته است. عملیات جست‌وجو از ایندکس شماره 1 شروع شده و در ایندکس شماره 4 به پایان می‌رسد. با توجه به قواعد تعریف محدودیت در پایتون، ایندکس شماره 1 جزو محدوده است ولی ایندکس شماره 4 جزو محدوده نیست. یعنی داده‌های درون ایندکس‌های شماره 1 تا 3 بررسی می‌شوند.

از آنجا که عدد 20 با توجه به محدوده تعیین شده در ایندکس شماره 1 پیدا شده، پس جواب 1 است.

طرز کار تابع Index فقط با دو پارامتر

در این بخش از مطلب، می‌خواهیم حالتی را بررسی کنیم که به تابع Index دو پارامتر، ارسال شده است.

  • وقتی که به تابع Index یک پارامتر ارسال کنیم، تابع می‌داند که باید به دنبال این پارامتر در ساختار ذخیره داده مورد نظر بگردد.
  • وقتی سه پارامتر ارسال کنیم به معنی این است که برای جست‌وجو محدوده‌ای را تعیین کرده‌ایم.
  • اما اگر فقط دو پارامتر به تابع Index ارسال کنیم، تابع پارامتر اول را به عنوان عنصر مورد جست‌وجو و پارامتر دوم را به عنوان نقطه محل شروع جست‌وجو در نظر می‌گیرد. در این حالت عملیات جست‌وجو تا به انتهای لیست انجام می‌شود.

پس زمینه زرد در کنار نقاط رنگی منظم

مثال اول

در این مثال، از لیست مربوط به نام‌های میوه‌ها استفاده می‌کنیم. نام یکی از میوه‌ها در کد زیر به تابع Index داده شده و ایندکس محل شروع جست‌وجو هم مشخص شده است.

1fruits = ['apple', 'grape', 'cherry', 'banana', 'date']
2
3index = fruits.index('banana', 1)
4
5print("The index of the first occurrence of 'banana' starting from index 1 is:", index)

نتیجه حاصل از اجرای کد بالا به صورت زیر به کاربر نمایش داده می‌شود.

The index of the first occurrence of 'banana' starting from index 1 is: 3

در مثال بالا، متد Index در لیست میوه‌های داده شده، از ایندکس شماره 1 شروع کرده و به دنبال اولین رخداد banana می‌گردد. از آنجا که در محدوده تعیین شده banana در ایندکس شماره 3  پیدا شد، به عنوان جواب عدد 3  را برمی‌گرداند.

مثال دوم

در مثال دوم از لیستی استفاده کردیم که نوع داده‌ عناصر آن از جنس Intreger در پایتون است.

1numbers = [10, 20, 30, 20, 40, 50]
2
3index = numbers.index(20, 1)
4
5print("The index of '20' starting from index 1 is:", index)

نتیجه حاصل از اجرای کد بالا به صورت زیر به کاربر نمایش داده می‌شود.

The index of '20' starting from index 1 is: 1

در این مثال، تابع Index از ایندکس شماره 1 شروع به جست‌وجو به دنبال عدد 20 در لیست اعداد می‌کند. در جواب هم عدد 1 را برمی‌گرداند. زیرا 20 در اولین خانه از محدوده مشخص شده - همان ایندکس 1 - قرار دارد.

آموزش های تکمیلی پایتون

بعد از اینکه مهارت‌های خود را در زبان برنامه‌نویسی پایتون jh حد مناسبی ارتقا دادیم، همزمان با ورود به بازار کار باید به پیدا کردن کاستی‌های مهارتی خود نیز توجه کنیم. برای درک اینکه چه بخش‌هایی از دانش برنامه‌نویسی‌مان نیاز به مطالعه و تمرین بیشتر دارد، می‌توانیم به تماشای فیلم‌ آموزش‌های پروژه محور یا فیلم‌های مربوط به دور‌ه‌های حرفه‌ای برنامه‌نویسی بپردازیم. قدم بعدی، آماده‌سازی خود به منظور ورود به دنیای برنامه‌نویسی متناسب با بازار کار است. برای ورود به این بخش چند مورد از فیلم‌های آموزش تخصصی در فرادرس را پیشنهاد می‌کنیم.

مجموعه آموزش برنامه نویسی پایتون Python – مقدماتی تا پیشرفته
«با کلیک بر روی تصویر بالا می‌توانید به صفحه اصلی مجموعه آموزش برنامه نویسی پایتون Python هدایت شوید.»

با کلیک بر روی تصویر بالا می‌توانید به صفحه اصلی این مجموعه آموزشی منتقل شده و سایر فیلم‌های آموزشی مربوط به پایتون را هم مشاهده کنید. در این مجموعه آموزشی، فیلم‌های مربوط به دوره‌های پروژه محور پایتون در انواع سطوح علمی موجود هستند. این دوره‌ها بهترین گزینه‌ ممکن برای آموزش ترکیب تکنیک‌های مختلف برنامه‌نویسی در کنار یکدیگراند.

جمع‌بندی

ایندکس در پایتون ابزاری همه کاره و ضروری است که برای مکان‌یابی عناصر در لیست‌ها و رشته‌ها کاربرد دارد. لیست‌ها، رشته‌ها، تاپل‌ها و دیکشنری‌های پایتون همگی نوع داده‌های پیمایش‌پذیری هستند که از ایندکس‌ها پشتیبانی می‌کنند. در نتیجه می‌توانند از تابع Index در پایتون هم پشتیبانی کنند. البته دیکشنری، روش ایندکس‌گذاری مخصوص به خود را دارد و از کلید‌ها استفاده می‌کند.

در این راهنمای جامع از مجله فرادرس، برای کمک به مخاطبان در استفاده موثر از این متد، آن‌ها را به دانش و مثال‌های کاربردی مجهز کردیم. در ابتدا طرز کار تابع Index را بیان کرده و سپس مثال‌هایی درباره استفاده از این تابع را نمایش دادیم. پارامترهای اختیاری را معرفی و انواع کاربردهای ممکن تابع Index را بیان کردیم. اکنون می‌توانید با اطمینان خاطر از لیست‌ها، رشته‌ها و ایندکس‌های پایتون استفاده کنید.

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
upGradPrepBytes Blog
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *