ضرورت آموزش برنامه‌نویسی به کودکان

۶۳ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۰ مهر ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۵ دقیقه
ضرورت آموزش برنامه‌نویسی به کودکان

بسیاری تصور می‌کنند که یادگیری کدنویسی و برنامه‌نویسی، مناسب دانشجویان، افراد جویای کار و افراد علاقه‌مند به کسب مهارت‌های جدید در زندگی است. با این حال، شاید کودکان مهم‌ترین گروهی باشند که باید برنامه‌نویسی را بیاموزند. ممکن است فکر کنید که کودک شما هیچ اشتیاقی برای تبدیل شدن به یک برنامه‌نویس حرفه‌ای در آینده نخواهد داشت اما در این صورت نیز می‌توان مزایای بسیار زیادی را برای یادگیری برنامه‌نویسی برشمرد. در این مقاله، هفت دلیل و مزیت یادگیری برنامه‌نویسی برای کودکان را به شما معرفی خواهیم کرد.

1. برنامه‌نویسی مهارت‌های منطقی را به کودکان می‌آموزد

شاید مهم‌ترین جنبه برنامه‌نویسی از دیدگاه آموزشی این باشد که چنین مهارتی، کودکان را در فراگیری منطق و استدلال یاری می‌کند. هدف اصلی برنامه‌نویسی، حل مسئله است و انجام این کار، به یک رویکرد منظم نیاز دارد. از آنجایی که کدنویسی به کامپیوتر می‌گوید که چه کاری را باید انجام دهد، کودک شما در نهایت یاد می‌گیرد با مرور زمان، مانند کامپیوتر فکر کند.

اشکال‌زدایی یکی از بخش‌های بزرگ این روند است. هنگامی که کودک شما یک برنامه را اجرا می‌کند و نتیجه کار چیزی نیست که انتظار آن را داشته، می‌تواند به درون کد رجوع کرده و دلیل مشکل را بیابد. مشاهده دقیق نحوه عملکرد گام به گام یک برنامه، به او اجازه می‌دهد تا منطق کد را دنبال و سپس محل وجود خطا را شناسایی کند. علاوه بر این، همه چیز در برنامه‌نویسی واضح و روشن است. فراموش کردن یک نقطه‌ویرگول (؛) یا یک اشتباه تایپی ساده می‌تواند تفاوت بین عملکرد صحیح برنامه یا ظاهر شدن یک پیغام خطا را مشخص کند. این موضوع، رعایت نظم و ترتیب را به برنامه‌نویسان جوان می‌آموزد.

پس از اینکه کودکان، راه حلی برای مشکلات برنامه‌نویسی خود پیدا کردند، چالش آموزشی دیگر، یافتن روش‌های اجتناب از این مشکلات است. این مسئله در مقیاس بزرگ، باعث ایجاد برنامه‌هایی می‌شود که از نظر حافظه و زمان کارآمدی بیشتری دارند. به علاوه، کاهش پیچیدگی کد و «سربار» (Overhead)، از مهم‌ترین اصولی به شمار می‌روند که در حوزه‌های دیگر زندگی نیز تأثیرگذار هستند.

2. برنامه‌نویسی نحوه عملکرد کامپیوترها را آموزش می‌دهد

کودکان امروزی در حالی رشد می‌کنند که تکنولوژی محیط اطراف آن‌ها را در برگرفته است. دانستن نحوه کار با وسایلی مانند تلفن همراه یک موضوع و درک عملکرد اجزای داخلی آن موضوع دیگری است.

یادگیری برنامه‌نویسی، باعث ایجاد یک پیش‌زمینه در این رابطه خواهد شد. کودکان می‌توانند با نوشتن برنامه خود، درک کنند که در یک اپلیکیشن، وب‌سایت یا مصداق‌های دیگر پیشرفت تکنولوژی، چه اتفاقاتی رخ می‌دهد. این امر نه‌تنها به کودکان در تشخیص طراحی‌های بد و نامناسب کمک می‌کند؛ بلکه مفاهیم بیشتری از جهان اطراف را به آن‌ها نشان می‌دهد.

به علاوه، هنگامی که وسیله‌ای درست کار نکند، آن‌ها دلیل آن را متوجه می‌شوند و می‌دانند که چه چیزی در پشت پرده فعالیت‌های مرتبط با تکنولوژی اتفاق می‌افتد.

3. برنامه‌نویسی حوزه‌ای فراگیر است

یادگیری برنامه‌نویسی امکان مواجه با سیستم‌های زیادی را فراهم می‌کند. شما می‌توانید از مهارت کدنویسی خود برای ساخت وب‌سایت، ایجاد اپلیکیشن‌های موبایل یا طراحی بازی‌های ویدیویی استفاده کنید.

با این وجود، برنامه‌نویسی فراتر از این مثال‌های معمولی است. فعالیت‌هایی زندگی روزمره خود که در آن‌ها از یک نرم‌افزار استفاده می‌کنید را در نظر بگیرید:

  • گشت و گذار در شبکه‌های اجتماعی
  • استفاده از بانک
  • پخش محتوا در تلویزیون‌های هوشمند
  • رانندگی
  • محصولات هوشمند خانگی
  • خرید آنلاین

برای راه‌اندازی تمام این سیستم‌ها و بسیاری از سیستم‌های دیگر، نیاز به فردی است که بتواند کدنویسی مختص به عملکرد هر یک از آن‌ها را انجام دهد. از این‌رو، وقت گذاشتن بر روی یادگیری نحوه عملکرد این فعالیت‌ها، ارزشمند به نظر می‌رسد.

4. برنامه‌نویسی همکاری با دیگران را به کودکان یاد می‌دهد

هر فردی می‌تواند به تنهایی کدنویسی کند. با این وجود، شخصی که در حال یادگیری برنامه‌نویسی است، گاهی اوقات مجبور به گرفتن برخی از کدها از شخص دیگری می‌شود. این کار دزدی نیست بلکه عاملی برای تشویق و ترغیب فرد به یادگیری کدنویسی است.

اگر یک شخص، تابعی را برای اجرای یک کار خاص ایجاد کرده باشد، دوباره‌نویسی آن به نحوی هدر دادن زمان محسوب می‌شود. این موضوع، نه‌تنها تشخیص زمان کمک گرفتن از دیگران را به کودکان می‌آموزد بلکه چگونگی اقتباس کار دیگران برای کار خود را نیز به آن‌ها یاد می‌دهد. اقتباس از یک چارچوب و به کارگیری آن در یک پروژه شخصی می‌تواند به سختی نوشتن یک کد از ابتدا باشد.

اگر در محیط‌های حرفه‌ای مشغول به کار شوید، به ندرت پیش می‌آید که به تنهایی کدنویسی کنید. در چنین محل‌هایی، همکاری بین اعضای تیم کار متداولی است و شما نیز اغلب کدهای همکارانتان را مجدداً برای خود استفاده خواهید کرد و بالعکس. به عنوان مثال، برای کودکانی که بر روی یک پروژه درسی کار می‌کنند، این مسئله باعث یادگیری تشخیص نحوه تأثیر کد آن‌ها بر دیگران و چگونگی همکاری نزدیک با افراد دیگر می‌شود.

5. برنامه‌نویسی توانایی ساختن را برای همه افراد فراهم می‌کند

همه افراد نیاز دارند که خلاقیت خود را از طریق روش‌های مختلف بروز دهند. پس از یک روز کاری (البته برای کودکان یک روز تحصیلی در مدرسه)، کار کردن بر روی چیزی که نسبت به آن شور و اشتیاق دارید، احساس بسیار خوبی را برایتان مهیا می‌کند.

حتی کودکانی که به کارهای خلاقانه‌ای مانند نقاشی، نویسندگی یا نوازندگی علاقه‌ای ندارند نیز می‌توانند خلاقیت بسیار خوبی در زمینه کدنویسی داشته باشند. کودکان پس از یادگیری چنین مهارتی، قادر خواهند بود که کارهای کامپیوتری را به صورت خودکار درآورند، بازی‌های خود را بسازند، وب‌سایت ایجاد کنند و یا هر کار دیگری که دوست دارند را انجام دهند. قدرت ساختن برای یک کودک حیاتی است و هیچ کس نمی‌تواند پیش‌بینی کند که آن‌ها قادر به ساخت چه چیزهایی هستند.

6. برنامه‌نویسی فرصت‌های شغلی متعددی را فراهم می‌کند

لازم به ذکر است که در حال حاضر، شغل‌های مرتبط با برنامه‌نویسی بسیار زیاد هستند و این موضوع، عمدتاً به این دلیل است که تقریباً هر شرکتی به یک برنامه‌نویس نیاز دارد.

بیشتر صنایع نیاز به افرادی دارند که در طراحی وب‌سایت، ایجاد اپلیکیشن‌های جدید داخلی، تست کیفیت و خیلی از کارهای دیگر، توانایی داشته باشند. حتی اگر کودک شما به برنامه‌نویسی به عنوان یک شغل علاقه‌ای نداشته باشد، یادگیری اطلاعات پایه در زمینه نحوه کدنویسی برایش ارزشمند خواهد بود.

دانش برنامه‌نویسی نیز مانند یادگیری یک زبان دوم، بخشی از سوادآموزی در حوزه دیجیتال است. این توانایی، به کارفرمایان احتمالی نشان می‌دهد که شما دارای مهارت‌های منطقی هستید و همین مسئله می‌تواند باعث برتری‌تان نسبت به افرادی شود که هیچ تجربه‌ای در این زمینه ندارند.

7. کودکان به راحتی یاد می‌گیرند

اگر برای یادگیری برنامه‌نویسی یک دوره زمانی بخصوص را تعیین کنیم، سنین پایین بهترین زمان است. کودکان امروزی، به میزان زیادی با نحوه استفاده از تکنولوژی آشنایی دارند و بسیاری از این فعالیت‌ها می‌توانند به خوبی منجر به فراگیری برنامه‌نویسی شوند.

به عنوان مثال، «Minecraft»، یک بازی بسیار محبوب است که به تفکر و برنامه‌ریزی زیادی نیاز دارد. در این بازی، کودکان به ساخت خانه و دیگر سازه‌ها مشغول می‌شوند اما برخی از افراد با استفاده از ابزار Minecraft، منطق‌های پیچیده‌ای مانند ماشین‌حساب را نیز می‌سازند. بازی‌هایی مانند «Human Resource Machine» نیز راهنمای بسیار خوبی برای یادگیری مؤثر برنامه‌نویسی هستند. کودک شما از وقت آزاد زیاد و ذهنی توانمند در یادگیری مفاهیم جدید بهره می‌برد. از این‌رو، بهتر است کدنویسی را در همین هنگام به او معرفی کنید.

سخن آخر

در این مقاله، دلایل مختلفی را برای اهمیت آموزش برنامه‌نویسی به کودکان بیان کردیم. حتی اگر کودکان شما به کار در این زمینه علاقه‌مند نباشند، مهارت‌های مورد نیاز در برنامه‌نویسی برای او بسیار ارزشمند خواهند بود. این مهارت‌ها به کودکان می‌آموزند که تفکری منتقدانه داشته باشند، به دنبال حل مشکلات مختلف بروند و تکنولوژی دنیای خود را درک کنند. این موارد، مزایای بسیار زیادی به شمار می‌روند.

#

بر اساس رای ۹ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
MUO
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *