ادوبی کانکت چیست؟ — راهنمای نصب و راه اندازی Adobe Connect

۱۲۲۲ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۸ دقیقه
ادوبی کانکت چیست؟ — راهنمای نصب و راه اندازی Adobe Connect

در چند سال اخیر، استفاده از آموزش‌های آنلاین، جلسات و کنفرانس‌های ویدئویی و وبینارهای کاری به طور چشم‌گیری افزایش پیدا کرده است. در همین راستا، ادوبی کانکت به عنوان یکی از پلتفرم‌های مناسب و کاربردی برای ارتباط از راه دور به کار می‌رود. در این مقاله ابتدا مفاهیم پراهمیت مربوط به ادوبی کانکت شرح داده می‌شوند و در بخش‌های بعدی، نحوه نصب و راه‌اندازی آن به طور جامع و در عین حال به زبان ساده مورد بررسی قرار می‌گیرند.

فهرست مطالب این نوشته

ادوبی کانکت چیست ؟

ادوبی کانکت (Adobe Connect) یک نرم‌افزار کاربردی است که برای آموزش از راه دور، کنفرانس وب، ارائه و به اشتراک‌گذاری دسکتاپ به کار می‌رود. در ادوبی کانکت، تمام اتاق‌های جلسه (Meeting Rooms) به صورت Pod سازماندهی شده‌اند و هر یک از این Podها برای اجرای وظیفه‌های مشخصی مانند گفتگو، وایت‌بورد و صفحه یادداشت و سایر موارد کاربرد دارد. لازم به ذکر است که در گذشته ادوبی کانکت زیرمجموعه Adobe Acrobat بود.

تاریخچه ادوبی کانکت

این محصول شرکت Adobe در ابتدا توسط یک استارتاپ به نام Presedia ارائه شد و در آن امکاناتی مانند ماژول آموزشی و افزونه‌ PowerPoint-to-Flash وجود داشت. پس از آن، Macromedia به عنوان شرکت توسعه نرم‌افزار تحت وب و چندرسانه‌ای، امکانات بیشتری به Adobe Connect اضافه کرد. یکی از این قابلیت‌های جدید ادوبی کانکت در آن زمان، ارائه کامپوننت کنفرانس وب به صورت بلادرنگ است که این ویژگی، بعدها با عنوان Breeze Meeting نامگذاری شد. اکنون در ادامه به بررسی مزیت‌های ادوبی کانکت پرداخته می‌شود.

مزایای ادوبی کانکت

در طول سال‌های اخیر، ادوبی کانکت یکی از رایج‌ترین اپلیکیشن‌های آموزش از راه دور و جلسات مجازی شناخته شده است.

در ادامه به برخی از مزیت‌های ادوبی کانکت اشاره شده است:

  • دسترسی آسان و ارائه HTML client برای شرکت کننده: زمانی که لازم است افراد از مکان‌های مختلف دور هم جمع شوند، با استفاده از ادوبی کانکت این افراد می‌توانند بدون نیاز به دانلود نرم‌افزار، در یک بستر به طور همزمان حضور داشته باشند. در حقیقت به دلیل عدم نیاز به دانلود نرم‌افزار، بسیاری از موانعی که برای ورود به هنگام برگزاری یک آموزش، وبینار یا کنفرانس وجود دارند از بین می‌روند. علاوه بر این، Adobe Connect در مرورگرهای محبوب و مدرن فعلی از جمله سافاری، فایرفاکس، کروم و Edge پشتیبانی می‌شود.
  • ارائه رابط کاربری آسان و قابل درک: در ادوبی کانکت به ویژه نسخه آخر آن، عناصر طراحی مدرن و خاصی ارائه شده است که به واسطه این المان‌ها، کار کردن با محیط Adobe Connect خوشایند و مطلوب می‌شود. به طوری که حتی با اولین تجربه استفاده از پلتفرم Adobe Connect نیز این موضوع صدق می‌کند. با توجه به اینکه ادوبی کانکت از طریق مرورگر فعال باقی می‌ماند، در مقایسه با محصولات رقابتی، سرعت تعامل برای شرکت‌کنندگان به طور قابل توجهی بهبود می‌یابد. در این بستر، امکان استفاده از رای‌گیری، جلسات پرسش و پاسخ، گزینه‌های وضعیت، جعبه‌های گفتگو، نظرسنجی‌ها و بسیاری از گزینه‌های دیگر وجود دارد. وجود چنین ویژگی‌هایی در ادوبی کانکت باعث می‌شوند تا مشارکت و ارتباطات میان کاربران آن به بهترین نحو ممکن انجام شوند.
  • امکان انتشار ویدئو با کیفیت HD: ادوبی کانکت به گونه‌ای طراحی شده است که در آن امکان پخش ویدیو با کیفیت HD وجود دارد. با تغییر برخی از تنظیمات مربوط به ویدئو در Adobe Connect ، می‌توان کیفیت ویدئو استفاده شده را از کیفیت کم تا کیفیت ۷۲۰p تنظیم کرد. از سوی دیگر در Adobe Connect می‌توان «نسبت تصویر» (Aspect Ratio) را از اندازه استاندارد ۴:۳ به اندازه صفحه گسترده ۱۶:۹ تبدیل کرد. با به کارگیری چنین امکاناتی، بر اساس مورد استفاده، برگزاری یک آموزش، جلسه‌های مجازی یا یکی از کاربردهای دیگری که در این پلتفرم ارائه می‌شوند، ادوبی کانکت عملکرد مطلوب‌تری ارائه می‌دهد.
آموزش آنلاین با ادوبی کانکت

حال پس از شرح مزایای ادوبی کانکت ، بهتر است به معایب و کاستی‌های آن نیز اشاره شود. بنابراین، در ادامه مقاله «ادوبی کانکت چیست» به شرح معایب ادوبی کانکت پرداخته شده است.

معایب ادوبی کانکت

با وجود اینکه ادوبی کانکت به عنوان یک پلتفرم کاربردی و پراستفاده در زمینه آموزش‌های مجازی و وبینار به حساب می‌آید، اما کاستی‌هایی نیز دارد.

در این بخش از راهنمای نصب و راه اندازی ادوبی کانکت ، کاستی‌های جزئی این محیط بررسی شده‌اند.

  • محدودیت دعوت: تنها کاربرانی می‌توانند به پلتفرم Adobe Connect دعوت شوند که کاربران Adobe باشند. در واقع، برای اینکه افراد بتوانند از خدمات Adobe Connect استفاده کنند، ابتدا لازم است حساب کاربری ادوبی داشته باشند.
  • نیاز به یک پلتفرم دیگر برای گفتگوی خصوصی: یکی از مهم‌ترین معایب استفاده از Adobe Connect این است که این محیط دارای گزینه گفتگوی خصوصی نیست. از این رو، در صورتی که شرکت‌کنندگان بخواهند مکالمه‌هایی خارج از جریان عمومی داشته باشند، باید از یک اپلیکیشن یا گزینه ارتباطی جایگزین استفاده کنند. این یعنی، ممکن است لازم باشد برای دریافت خدمات بیشتر در کنار پلتفرم Adobe Connect، هزینه دیگری نیز پرداخته شود. با توجه به شرایط مذکور، ممکن است برخی از کسب و کارهای کوچک به روش‌های مقرون به صرفه‌تری نیاز داشته باشند.
وبینار و کلاس مجازی در ادوبی کانکت

امکانات ادوبی کانکت

در این بخش از راهنمای نصب و راه اندازی Adobe Connect به برخی از قابلیت‌های شاخص این محیط اشاره شده است.

  • Pod‌ها: پادها پنجره‌های کاربردی کوچکی هستند که با کمک آن‌ها امکانات متعددی در زمینه طراحی تجربه مجازی (Virtual Experience) به وجود می‌آید. می‌توان تنها با اضافه کردن نام، موقعیت مکانی و اندازه Podها، استوری‌بوردهای مجازی ایجاد کرد که به آن‌ها قالب (Layout) گفته می‌شود.
  • قالب‌‌بندی: با ساخت استوری‌بوردها می‌توان توجه مخاطبین رویداد را به صورت بصری جلب کرد. هنگامی که آماده‌سازی بستر مجازی به طور کامل انجام شد، می‌توان با استفاده از تصاویر، چندرسانه‌ها، دوره‌های تعاملی، نظرسنجی، آزمون‌ها، گفتگو‌ها یا یادداشت‌ها Adobe Connect را به پلتفرمی جذاب و خوشایند تبدیل کرد.
  • سفارشی‌سازی نام تجاری: سفارشی‌سازی (Customization) تصاویر، لوگوها و رنگ‌های مختلف در اتاق‌های Adobe Connect، منجر به ایجاد تطابق میان آن‌ها با برند تجاری یا حتی تم (Theme) استوری می‌شود.
  • قالب‌ها (الگوها | Templateها): می‌توان در صورت وجود یک Stage مطلوب، آن را به عنوان یک قالب قابل دسترس برای تیم به اشتراک گذاشت. با استفاده از Templateها، راه‌اندازی اتاق‌های جدید در Adobe Connect به شکل سریع و ساده انجام می‌شود. علاوه بر این، کاربران دارای مجوز در Adobe Connect، امکان ایجاد تعداد نامحدودی اتاق ثابت را دارند.
  • ماندگاری بالا: میزبانان، مجریان و شرکت‌کنندگان به راحتی می‌توانند اتاق‌های ادوبی را با قابلیت استفاده مجدد به کار بگیرند. از سوی دیگر، امکان ایجاد نظرسنجی‌ها، آزمون‌ها و محتوا برای مخاطبان گوناگون یا در زمان‌های مختلف و همچنین استفاده مجدد از تمام این قابلیت‌ها وجود دارد.
  • طراحی و حاشیه‌نویسی: در Adobe Connect می‌توان از طریق وایت‌بورد، رنگ‌ها، متن، اشکال مختلف و حاشیه‌نویسی در صفحه، توجه شرکت کننده را به محتوا جلب کرد.

در ادامه مقاله این مقاله به آموزش کار با ادوبی کانکت پرداخته شده است. پیش از آن، مجموعه دوره‌های آموزش تولید محتوا و آموزش الکترونیک فرادرس معرفی به علاقه‌مندان معرفی شده‌اند.

معرفی فیلم های آموزش تولید محتوا و آموزش الکترونیک

تصویر معرفی مجموعه آموزش تولید محتوا و آموزش الکترونیک

در طول چند سال اخیر، آموزش تولید محتوا و آموزش الکترونیک به عنوان یک مهارت مهم و کاربردی در جهت رشد افراد در بازار کار شناخته شده است. در این بخش از راهنمای نصب و راه اندازی Adobe Connect، مجموعه دوره‌های آموزشی برای تولید محتوا و آموزش الکترونیک برای علاقه‌مندان معرفی شده‌‌اند. دوره‌های آموزشی زیر برای افرادی مناسب هستند که قصد شروع یا ارتقا مهارت در زمینه تولید محتوای الکترونیک و نرم‌افزارهای مربوطه را دارند. در مجموعه دوره‌های آموزشی تولید محتوا و آموزش الکترونیک، بیش از ۳۸ ساعت فیلم آموزشی ارائه شده و ۱۰ دوره آموزشی مختلف در این مجموعه گنجانده شده است. در ادامه، برخی از دوره‌های کاربردی و جامع این مجموعه به طور مختصر معرفی شده‌اند:

  • فیلم آموزش تولید محتوای الکترونیک با نرم افزار Storyline (زمان: ۷ ساعت و ۳۲ دقیقه و مدرس: نیوشا کوهستانیان): این دوره آموزشی مناسب افرادی است که می‌خواهند با استفاده از نرم‌افزار Storyline، تولید محتوای الکترونیک به صورت پویا و تعاملی را فرا بگیرند. علاوه بر یادگیری کار با نرم‌افزار استوری لاین، به واسطه این دوره آموزشی مخاطبین می‌توانند نحوه تولید محتوای تعاملی، به صورت اسلایدشو و بدون نیاز به نرم افزارهای جانبی را فرا بگیرند. برای مشاهده فیلم آموزش تولید محتوای الکترونیک با نرم افزار Storyline + کلیک کنید.
  • فیلم آموزش تولید محتوای الکترونیک با نرم افزار Adobe Captivate (زمان: ۷ ساعت و ۳۲ دقیقه و مدرس: نیوشا کوهستانیان): این دوره آموزشی به منظور ایجاد پروژه‌های محتوای الکترونیک از جمله پروژه‌های آزمون، پروژه‌های ریسپانسیو (Responsive)، پروژه‌های شبیه‌سازی نرم‌افزاری و سایر موارد به کار می‌رود. برای مشاهده فیلم آموزش تولید محتوای الکترونیک با نرم افزار Adobe Captivate + کلیک کنید.
  • فیلم آموزش مقدماتی راه اندازی مدرسه آنلاین با مودل (Moodle) (زمان: ۵ ساعت و ۴۴ دقیقه و مدرس: محمد جباری): در این دوره نحوه راه‌اندازی یک آموزشگاه یا مدرسه آنلاین آموزش داده می‌شود.در این دوره آموزشی به منظور راه‌اندازی آموزشگاه آنلاین و انتشار آن در فضای اینترنت از مودل (Moodle) استفاده می‌شود. برای مشاهده فیلم آموزش مقدماتی راه اندازی مدرسه آنلاین با مودل (Moodle) + کلیک کنید.
  • فیلم آموزش تولید محتوای چند رسانه ای الکترونیک با iSpring Suite (زمان: ۵ ساعت و ۳۶ دقیقه و مدرس: نیوشا کوهستانیان): این دوره آموزشی مناسب افرادی است که به یادگیری تولید محتوا الکترونیک با نرم‌افزار iSpring Suite علاقه‌مند هستند. نرم‌افزار iSpring Suite به عنوان یک افزونه به نرم‌افزار PowerPoint در قالب یک سربرگ اضافه می‌شود و در آن کاربردهای مختلفی ارائه شده است. برای مشاهده فیلم آموزش تولید محتوای چند رسانه ای الکترونیک با iSpring Suite + کلیک کنید.
  • فیلم آموزش نرم افزار ActivePresenter برای تولید محتوای الکترونیکی (زمان: ۴ ساعت و ۴۶ دقیقه و مدرس: نیوشا کوهستانیان): در این دوره آموزشی، ActivePresenter که یکی از نرم‌افزارهای کاربردی در زمینه تولید محتوای الکترونیک است، مورد بررسی قرار داده می‌شود. تقریباً محیط نرم‌افزار ActivePresenter مشابه محیط پاورپوینت (PowerPoint) است، با این تفاوت که در آن، مزایایی همچون طراحی اسلایدهای پرسشی، ضبط از صفحه نمایش و سایر موارد نیز وجود دارند. برای مشاهده فیلم آموزش نرم افزار ActivePresenter برای تولید محتوای الکترونیکی+ کلیک کنید.
  • فیلم آموزش گوگل کلاس روم (Google Classroom) – مدیریت کلاس مجازی (زمان: ۱ ساعت و شش دقیقه و مدرس: محمد نسیمی فر): در این دوره آموزشی نحوه ورود به کلاس روم (Classroom) به صورت گام به گام و به زبان ساده شرح داده می‌شود. کلاس روم (Classroom) یک سرویس اینترنتی رایگان است که توسط شرکت گوگل ارائه می‌شود. برای مشاهد فیلم آموزش گوگل کلاس روم (Google Classroom) – مدیریت کلاس مجازی + کلیک کنید.

در این بخش از مقاله به مجموعه دوره‌های آموزش تولید محتوا و آموزش الکترونیک فرادرس اشاره شد. در ادامه، آموزش کار با ادوبی کانکت و شروع جلسه در محیط آن شرح داده می‌شود.

آموزش کار با ادوبی کانکت

در صورتی که افراد بخواهند به عنوان میزبان از ادوبی کانکت استفاده کنند، کافی است با ورود به اتاق جلسه (Meeting Room) خود یک جلسه را شروع کنند و سپس دیگران را از طریق ایمیل یا پیام فوری به آن رویداد دعوت کنند. البته باید توجه کرد که ممکن است این جلسات فوری از قبل تعیین شده باشند.

زمانی که میزبان وارد اتاق جلسه می‌شود، می‌تواند اقدامات مربوط به راه‌اندازی را برای شرکت‌کنندگان انجام دهد. به عنوان مثال، میزبان می‌تواند اعمالی همچون مشخص کردن اطلاعات کنفرانس، رد یا پذیرفتن درخواست‌ها برای پیوستن به جلسه، مرتب‌سازی دسته‌ها، تایپ یادداشت‌ها و سایر موارد را انجام دهد. یکی از مهم‌ترین بخش‌های آموزش کار با ادوبی کانکت ، نحوه ورود به اتاق جلسه است که در ادامه به آن پرداخته می‌شود.

راهنما کار با ادوبی کانکت

ورود به اتاق جلسه

برای ورود به اتاق جلسه می‌توان از یکی از رویکردهای زیر استفاده کرد.

  • از صفحه اصلی وب سایت در Adobe Connect Central، روی My Meetings کلیک و سپس دکمه Open برای جلسه مورد نظر انتخاب شود.
  • در Adobe Connect Central به صفحه اطلاعات مربوط به جلسه مورد نظر رجوع شود. با انتخاب گزینه Enter Meeting Room امکان ورود به اتاق جلسه مد نظر به وجود می‌آید.
  • در وهله اول باید به ایمیلی رجوع کرد که به عنوان دعوت نامه جلسه دریافت شده است. پس از آن، داخل ایمیل مربوطه، باید روی URL جلسه کلیک شود. در این مرحله، افراد می‌توانند با ورود نام کاربری و رمز عبور ادوبی کانکت خود و کلیک روی Enter Room، در اتاق جلسه حضور داشته باشند.
  • می‌توان به سادگی URL جلسه را در مرورگر وارد کرد و مشابه روش قبلی، با وارد کردن نام کاربری و رمز عبور ادوبی کانکت، در اتاق جلسه مورد نظر قرار گرفت.
  • لازم به ذکر است که می‌توان با کلیک روی «انتخاب اتاق/محتوای دیگر» (Select Another Room/Content) در پایین صفحه ورود، جلسه دیگری را انتخاب کرد. با کلیک روی اتاق جلسه مورد نظر، صفحه بررسی اعتبارسنجی جلسه انتخابی باز می‌شود. علاوه بر این، با افزودن اتاق جلسات به فهرست اتاق‌های مورد علاقه (Favorites) در این محیط، مدیریت این اتاق‌ها تسهیل پیدا می‌کند. به منظور بررسی موارد، همراه با جزئیات بیشتر، لازم است به بخش Manage Meeting Rooms مراجعه شود.
ورود به اتاق جلسه در ادوبی کانکت

می‌توان با استفاده از برنامه Adobe Connect برای دسکتاپ، یک اتاق جلسه در ادوبی کانکت راه‌اندازی کرد. در صورتی که اپلیکیشن Adobe Connect روی سیستم نصب نباشد، یک پیام در مورد دانلود و نصب آن نمایش داده می‌شود. باید توجه کرد که Administrator می‌تواند نصب برنامه ادوبی کانکت را به عنوان یک ضرورت برای پیوستن به جلسه در این پلتفرم تعریف کند. به منظور آسان‌تر شدن آشنایی شرکت‌کنندگان با اتاق جلسه ادوبی کانکت ، هنگام ورود به اتاق جلسه، ترفندهای متحرک نمایش داده می‌شوند. این نکات بر مبنای نقش فرد در این محیط نمایش داده می‌شوند و برای میزبانان، مجریان و شرکت‌کنندگان متفاوت است.

در حقیقت، با کمک ترفندهای راهنما، گردش کار اولیه برای میزبانان، مجریان و شرکت‌کنندگان به نمایش گذاشته می‌شود. برای غیرفعال‌سازی نمایش این راهنمایی‌ها، می‌توان روی گزینه Do Not Show Again کلیک کرد. در صورت لزوم، امکان فعال‌سازی مجدد انیمیشن ترفندهای درون جلسه، از طریق Help > Show Tips for Adobe Connect در اتاق جلسه وجود دارد. به منظور درک بهتر در ادامه تصویری از ترفندهای راهنمایی مربوط به میزبان در تصویر زیر نشان داده شده است.

نکات راهنمای ادوبی کانکت

راهنمای ورود به ادوبی کانکت با موبایل

برای ورود به ادوبی کانکت با موبایل دو رویکرد وجود دارد. در رویکرد اول، لازم است ابتدا اپلیکیشن آن را با استفاده از لینک‌های زیر دانلود و نصب کرد:

  • دانلود اپلیکیشن پلی استور برای اندروید [+]
  • دانلود اپلیکیشن از اپ استور برای گوشی‌های اپل [+]

پس از نصب اپلیکیشن ادوبی کانکت در تلفن همراه، باید به سایت کلاس مجازی یا وبینار مورد نظر رجوع کرد. اکنون با وارد شدن به حساب کاربری و انتخاب صفحه مربوط به وبینار مورد نظر، امکان وارد شدن به این رویداد وجود دارد. در چنین شرایطی، زمانی که شرکت کننده روی دکمه «ورود به وبینار» یا موارد مشابه آن کلیک می‌کند، پنجره‌ای باز می‌شود که با کلیک روی گزینه Open in Application، از طریق اپلیکیشن، محیط ادوبی کانکت باز خواهد شد.

در صورتی که شرکت کننده بخواهد از Adobe Connect تحت وب استفاده کند، می‌تواند به جای گزینه Open in Application، از گزینه Open in Browser استفاده کنند. در ادامه، برخی از بخش‌های پر اهمیت محیط ادوبی کانکت معرفی شده‌اند.

مدیریت اتاق‌های جلسه

تمام اتاق‌های جلسه به صورت خودکار زیر لینک Room/Content در بخش Recents و Favorites ذخیره می‌شوند.

بخش Recents

فهرست Recents یک بایگانی از تمام Meeting Roomهایی است که فرد به آن‌ها ملحق شده است. جدیدترین اتاق‌ها در بالای این لیست فهرست شده‌اند. علاوه بر این، می‌توان اعمال زیر را در بخش Recents انجام داد:

  • اضافه کردن یک جلسه به فهرست جلسات مورد علاقه
  • حذف جلسه‌ها به صورت تک به تک
  • حذف تمام جلسه‌ها

بخش های مختلف ادوبی کانکت

بخش Favorites

به منظور دسترسی سریع و آسان به اتاق جلسه دلخواه، می‌توان آن را به فهرست Favorites اضافه کرد. از این رو، با کلیک روی اتاق جلسه مد نظر از بخش Recents و در ادامه، انتخاب دکمه ستاره، آن Meeting Room به فهرست Favorites اضافه می‌شود.

در صورتی که لازم باشد یک اتاق جلسه از فهرست Favorites حذف شود، این عمل با کلیک روی اتاق جلسه مورد نظر و استفاده از گزینه Remove یا Clear All امکان‌پذیر است. در ادامه آموزش کار با ادوبی کانکت ، نحوه دعوت شرکت‌کنندگان به ادوبی کانکت مورد بررسی قرار داده می‌شود.

دعوت شرکت‌کنندگان و تایید یا رد دسترسی آن‌ها

میزبان این امکان را دارد که افراد را برای شرکت در یک جلسه به Meeting Room دعوت کند. از سوی دیگر، میزبان می‌تواند دسترسی به یک جلسه را مسدود یا حتی درخواست‌ها را برای ورود به یک جلسه مسدود‌شده، مجاز یا غیرمجاز کند.

دعوت شرکت کنندگان در حین جلسه

در ادوبی کانکت، برای دعوت شرکت‌کنندگان به Meeting Room در حین جلسه، روش‌های مختلفی وجود دارد. در ادامه به این روش‌ها پرداخته می‌شود.

  1. میزبان می‌تواند از داخل Meeting Room ادوبی کانکت ، افراد را به جلسات دعوت کند. به این ترتیب، باید از منوی کشویی کنار اتاق جلسه در نوار عنوان، گزینه Manage Access & Entry > Invite Participants را انتخاب کرد.
  2. در کادر محاوره‌ای دعوت از شرکت‌کنندگان، می‌توان یکی از موارد زیر را انجام داد: در رویکرد اول، روی Compose Email کلیک شود تا محیط پیش‌فرض ارسال ایمیل باز شود. اکنون، یک پیام ایمیلی به همراه URL جلسه برای شرکت کننده ارسال می‌شود. لازم به ذکر است که این ایمیل به‌طور خودکار تولید شده است. در رویکرد دوم، می‌توان به راحتی لینک را از کادر محاوره‌ای مربوط به دعوت شرکت کننده کپی کرد و از طریق پیام فوری یا ایمیل برای افراد ارسال کرد.

اجازه دادن به شرکت‌کنندگان برای پیوستن بدون صدور مجوز میزبان برای هر ورودی

می‌توان اتاق جلسه را به گونه‌ای طراحی کرد که در آن به طور خودکار اجازه حضور شرکت‌کنندگان در اتاق جلسه داده شود. به بیان ساده، در چنین Meeting Roomهایی امکان حضور در اتاق جلسه بدون هیچ گونه دخالتی از سوی میزبانان وجود دارد.

زمانی که یک جلسه در ادوبی کانکت ایجاد می‌شود، به طور پیش فرض افراد تنها با داشتن لینک جلسه، امکان ورود به آن را دارند. البته باید توجه کرد که با انتخاب گزینه Anyone who has the URL، اتاق به طور عمومی در دسترس همگان خواهد بود و محتوای آپلود شده در آن نیز کاملاً در دسترس همه قرار می‌گیرد.

اجازه ورود به شرکت کننده در ادوبی کانکت

امکان مسدود کردن شرکت‌کنندگان ورودی

  1. از منوی کشویی کنار نام Meeting Room در نوار عنوان، انتخاب گزینه Manage Access & Entry > Block Incoming Attendees لازم است.
  2. برای اینکه شرکت‌کنندگان بتوانند درخواست اجازه ورود به جلسه ارسال کنند، انتخاب گزینه Let incoming attendees request to enter ضروری است.
  3. با انتخاب Manage Access & Entry > Block Guest Access از منوی کشویی کنار نام اتاق جلسه در نوار عنوان، امکان مسدود کردن افرادی وجود دارد که حساب کاربری ادوبی کانکت ندارند.

با توجه به اهمیت بخش‌های مختلف اتاق جلسه و کاربردهای متعدد آن‌ها، در ادامه، بخش‌های ادوبی کانکت به طور جامع و در عین حال به زبان ساده شرح داده می‌شوند.

بخش های اتاق جلسه در ادوبی کانکت

در بالای اتاق جلسه یک نوار منو و در بخش پایینی آن یک Stage یا ناحیه برای ارائه وجود دارد. استیج برای نمایش محتوا و فعالیت‌ها کاربرد دارد و در آن، پادها قرار دارند. لازم به ذکر است که پادها پانل‌هایی هستند که می‌توان به راحتی اندازه آن‌ها را تغییر داد یا حتی آن‌ها را جابجا کرد. ممکن است پادها حاوی ارائه‌های پاورپوینت، اشتراک‌گذاری صفحه، دوربین‌های وب، فهرستی از شرکت‌کنندگان در جلسه، یادداشت‌ها، گفتگو، فایل‌های به اشتراک‌گذاشته شده و موارد دیگر باشند.

Layoutها مجموعه‌ای از پادها هستند که میزبان‌ها می‌توانند به سرعت بین آن‌ها جابه‌جایی انجام دهند. نوار منو شامل چندین منو و آیکن است که بر اساس نقش کاربر در جلسه با یکدیگر تفاوت دارند. فعالیت‌هایی مانند پیوستن یا خروج کاربران از جلسه و صحبت کردن یک شخص، در نوار منو نمایش داده می‌شوند. در گوشه سمت راست بالای رابط جلسه، پیام‌ها و هشدارها ظاهر می‌شوند. علاوه بر این، دایره قرمز در نوار منو نشان می‌دهد که میزبان در حال ضبط جلسه است. در ادامه، گزینه‌های مربوط به شرکت کنندگان در محیط ادوبی کانکت نمایش داده شده است:

ضبط جلسه در ادوبی کانکت

در ادامه، گزینه‌های مربوط به میزبان در محیط ادوبی کانکت نمایش داده شده است:

گزینه های ادوبی کانکت برای میزبان

وضعیت اتصال در اتاق جلسه

در سمت راست نوار منو، یک نوار رنگی وجود دارد که با رجوع به آن، وضعیت اتصال در اتاق جلسه قابل مشاهده است. رنگ سبز برای نمایش اتصال عالی، رنگ کهربایی برای نمایش اتصال نسبتاً خوب و رنگ قرمز برای نمایش اتصال ضعیف به کار می‌رود. علاوه بر این، با کلیک روی آیکن وضعیت اتصال، جزئیات مربوط به اتصال نیز نمایش داده خواهد شد.

در صورتی که اتصال مورد استفاده ضعیف باشد، ممکن است اعمالی مانند مشاهده و تبادل فیلم ویدیویی، اشتراک‌گذاری صفحه و صوت با تاخیر یا قطعی همراه باشند. در ادامه، تصویری از برقراری اتصال عالی در محیط ادوبی کانکت نمایش داده شده است:

اتصال عالی در ادوبی کانکتنقش‌های مختلف در اتاق جلسه و مجوزها

در جلسات ادوبی کانکت ، نقش‌های میزبان، مجری و شرکت کننده، قابلیت‌های اشتراک‌گذاری، مدیریت، پخش و سایر فعالیت‌ها را تعیین می‌کنند. به طور پیش فرض، سازنده جلسه به عنوان میزبان آن در نظر گرفته می‌شود. میزبان می‌تواند نقش هر یک از شرکت‌کنندگان را مشخص و در طول جلسه سایر شرکت‌کنندگان را برای ارتقا به نقش مجری یا میزبان انتخاب کند.

مجوزهای هر نقش در ادوبی کانکت به شرح زیر است.

  • نقش‌های میزبان (Host): میزبانان امکان ایجاد جلسه، دعوت مهمان‌ها، اشتراک‌گذاری صفحه نمایش، درج و ویرایش Podها و قالب‌بندی‌ها در اتاق جلسه و اضافه کردن محتوا در مجموعه (Library) ادوبی کانکت را دارند. از سوی دیگر، میزبانان می‌توانند شرکت‌کنندگان را برای ورود به جلسه بپذیرند، آن‌ها را حذف کنند یا مجوزهای پیشرفته‌تری به برخی از آن‌ها ارائه دهند. میزبان‌ها می‌توانند اعمالی مانند آغاز و توقف کنفرانس‌های صوتی و اعطای میکروفون به شرکت‌کنندگان، ساخت و مدیریت گروه‌های کوچک در جلسات را انجام دهند. لازم به ذکر است که میزبانان امکان انجام تمام وظایفی را دارند که که یک مجری یا شرکت کننده می‌توانند آن‌ها را انجام دهند.
  • نقش‌های ارائه دهنده: ارائه دهنده می‌تواند محتوایی را به اشتراک بگذارد که از قبل در Library ادوبی کانکت بارگذاری شده است. البته ارائه دهنده امکان آپلود مستقیم محتوا از سیستم خود را نیز دارد. ممکن است محتوای به اشتراک گذاشته شده شامل ارائه‌های پاورپوینت (فایل‌های PPT یا PPTX)، تصاویر (فایل‌های JPEG، PNG، و GIF)، فایل‌های ادوبی PDF، فایل‌های MP3 و MP4 باشد. همچنین، ارائه دهنده می‌تواند اعمالی همچون به اشتراک‌گذاری صفحه نمایش خود، گفتگو و پخش صدا و تصویر بر خط را انجام دهد.
  • نقش‌های شرکت کننده: در ادوبی اکانت ، شرکت‌کنندگان ثبت‌نام شده و مهمان امکان مشاهده محتوای به اشتراک‌گذاری شده توسط میزبان یا مجری را دارند. همچنین، شرکت‌کنندگان می‌توانند صدا و ویدئوهای پخش شده را مشاهده و با استفاده از جعبه متنی با یکدیگر گفتگو کنند. در صورتی که شرکت‌کنندگان دچار ابهام شوند یا سوالی برای آن‌ها پیش بیاید، می‌توانند در محیط ادوبی کانکت دست خود را بالا ببرند و با ارائه دهنده به تبادل نظرات خود بپردازند.

به منظور آشنایی بیش‌تر با ادوبی کانکت و ویژگی‌های مختلف محیط آن، در ادامه، مفاهیم مربوط به بخش مجموعه یا همان Library در ادوبی کانکت بررسی می‌شوند.

مجموعه در جلسات ادوبی کانکت

قسمت Meetings در ادوبی کانکت حاوی سه پوشه User Meetings ،Shared Meetings و My Meetings است. هر یک از این پوشه‌ها خود شامل چندین پوشه و فایل هستند و در آن‌ها محتوای جلسات قرار دارند. با ورود به Adobe Connect Central، کاربران می‌توانند در پوشه My Meetings به ایجاد و مدیریت محتوا بپردازند. به منظور دسترسی به محتوای دو پوشه دیگر یعنی User Meetings و Shared Meetings، باید ادمین ادوبی کانکت برای هر یک از کاربران دسترسی‌های مربوطه را صادر کرده باشد.

محتوای آپلود شده در یک جلسه فقط در آن اتاق جلسه قابل استفاده است. به منظور در دسترس قرار دادن محتوا برای همه اتاق‌های جلسه، لازم است محتوا داخل Adobe Connect Central در Content library آپلود شود. از سوی دیگر، می‌توان محتوایی را منتقل کرد که قبلاً به طور مستقیم در یک جلسه بارگذاری شده است. به این ترتیب، با انتقال این محتوا به Content Library، امکان دسترسی به آن در اتاق‌های جلسه دیگر نیز وجود خواهد داشت.

فیلم های آموزش نرم افزار های برگزاری کلاس آنلاین فرادرس

در این بخش پایانی از راهنمای آموزش نصب و راه اندازی ادوبی کانکت ، برخی از دوره‌های آموزشی مربوط به یادگیری کار با چنین برنامه‌هایی معرفی شده‌اند. این دوره‌های آموزشی فرادرس به عنوان یک راهنما و ابزار کمکی برای استفاده از خدماتی همچون وبینارهای تخصصی، حضور در جلسات کسب و کارها و کلاس‌های مجازی به کار می‌روند.

فیلم آموزش گوگل کلاس روم (Google Classroom) – مدیریت کلاس مجازی

تصویر معرفی آموزش گوگل کلاس روم (Google Classroom) – مدیریت کلاس مجازی

در این دوره آموزشی فرادرس، نحوه وارد شدن به سرویس گوگل کلاس روم (Google Classroom) و استفاده از قابلیت‌های آن آموزش داده می‌شود. کلاس روم (Classroom) یک سرویس اینترنتی رایگان از شرکت گوگل است که در آن امکاناتی همچون قابلیت ایجاد، توزیع و نمره‌دهی تکالیف در اینترنت و بدون نیاز به کاغذ وجود دارد. در واقع، برگزاری کلاس آنلاین یا همان مجازی با کمک سرویس کلاس روم گوگل تسهیل می‌یابد. چرا که به واسطه این سرویس ارائه شده توسط گوگل، تعامل مناسبی میان مدرس و دانشجویان برقرار می‌شود. مدت زمان این دوره آموزشی یک ساعت و شش دقیقه و مدرس آن مهندس محمد نسیمی فر است. در این دوره آموزشی، سرفصل‌هایی مانند انتشار اطلاعیه و به اشتراک‌گذاری فایل، ارسال ایمیل به دانشجویان، نحوه ایجاد Material و بسیاری از موارد پراهمیت دیگر مورد بررسی قرار می‌گیرند.

  • برای مشاهده فیلم آموزش گوگل کلاس روم (Google Classroom) – مدیریت کلاس مجازی + اینجا کلیک کنید.

فیلم آموزش برگزاری جلسه های آنلاین با اسکایپ و زوم

تصویر معرفی فیلم آموزش برگزاری جلسه های آنلاین با اسکایپ و زوم

با پیشرفت روزافزون تکنولوژی و همچنین وجود عوامل چالشی دیگر مانند شیوع کرونا، علاوه بر امکان برگزاری کلاس‌های آموزش مجازی، برگزاری جلسات به صورت آنلاین و غیر حضوری نیز مورد توجه قرار گرفته است. در این دوره آموزشی، نحوه برگزاری یا شرکت در جلسات و کارگاه‌ها به صورت غیر حضوری و با استفاده از برترین نرم‌افزارهای تماس تصویری جهان، یعنی اسکایپ (Skype) و زوم (Zoom) به طور کاربردی و در عین حال به زبان ساده شرح داده می‌شود. مدت زمان این دوره آموزشی فرادرس ۴۷ دقیقه و مدرس آن مهندس حسین صالح پور است. این دوره برای افرادی مناسب است که می‌خواهند با عملکرد نرم‌افزار‌های اسکایپ و زوم آشنا شوند. از جمله سرفصل‌ها و مباحثی که در این دوره ارائه شده‌اند، می‌توان به آموزش نصب و راه‌اندازی اسکایپ و زوم، برقراری اولین تماس و اضافه کردن کاربران به جلسه، تغییر تصویر پشت سر هنگام برقراری تماس تصویری در زوم و اسکایپ، نحوه اشتراک‌گذاری صفحه نمایش هنگام تماس و سایر مباحث مقدماتی مربوط به زوم و اسکایپ اشاره کرد.

  • برای مشاهده فیلم آموزش برگزاری جلسه های آنلاین با اسکایپ و زوم + اینجا کلیک کنید.

فیلم آموزش مقدماتی راه اندازی مدرسه آنلاین با مودل (Moodle)

تصویر معرفی آموزش مقدماتی راه اندازی مدرسه آنلاین با مودل (Moodle) آموزش مقدماتی راه اندازی مدرسه آنلاین با مودل (Moodle)

با پیشرفت فناوری در ایجاد یک محیط آموزشی آنلاین، امکان دسترسی افراد مختلف از تمام نقاط دنیا به مطالب آموزشی وجود دارد. در همین راستا، یک دوره آموزشی مقدماتی راه‌اندازی مدرسه آنلاین در مجموعه فرادرس طراحی شده است. در این دوره آموزشی، از مودل (Moodle) به عنوان یک پلتفرم متن باز یادگیری استفاده می‌شود. مدت زمان این دوره چهار ساعت و ۲۴ دقیقه و مدرس آن مهندس محمد جباری است. این دوره برای افرادی مناسب است که می‌خواهند با نحوه ساخت و راه‌اندازی یک آموزشگاه یا مدرسه آنلاین آشنا شوند. از جمله سرفصل‌ها و موضوعاتی که در این دوره بررسی شده‌اند، می‌توان به نصب Moodle روی Host با استفاده از کنترل پنل Cpanel، ایجاد پایگاه داده (Database) برای آموزشگاه در هاست، نحوه مدیریت آموزشگاه و بررسی منوی مدیریت سایت و سایر مباحث مقدماتی مربوط مودل اشاره کرد.

  • برای مشاهده فیلم آموزش مقدماتی راه اندازی مدرسه آنلاین با مودل (Moodle) + اینجا کلیک کنید.

فیلم آموزش تولید محتوای الکترونیک با نرم افزار Storyline

تصویر معرفی آموزش تولید محتوای الکترونیک با نرم افزار Storyline

تولید محتوای الکترونیک یکی از کاربردهای کلاس‌های مجازی به حساب می‌آید و به عنوان یک مهارت کلیدی در جهت رشد در دنیای فناوری شناخته می‌شود. در دوره آموزشی تولید محتوای الکترونیک فرادرس، نحوه تولید محتوا و آموزش الکترونیک به صورت اسلایدشو با استفاده از نرم‌افزار Storyline شرح داده شده است. مدت زمان این دوره آموزشی، هفت ساعت و ۳۲ دقیقه و مدرس آن مهندس نیوشا کوهستانیان است. از جمله سرفصل‌ها و مباحثی که در این دوره آموزش داده شده‌اند، می‌توان به نحوه نصب نرم افزار استوری لاین و ساخت اولین پروژه با آن، تنظیمات PlayAR، فارسی‌سازی پیام‌ها و درج تم روی اسلایدها، کار با اشیا غیرتعاملی، تصویربرداری از صفحه نمایش، ایجاد آزمون و سایر موارد اشاره کرد. این دوره آموزشی مناسب افرادی است که قصد دارند با مفاهیم مربوط به تولید محتوای الکترونیک پویا و تعاملی آشنا شوند.

  • برای مشاهده فیلم آموزش تولید محتوای الکترونیک با نرم افزار Storyline + اینجا کلیک کنید.

فیلم آموزش نرم‌ افزار Canvas برای آموزش الکترونیکی

تصویر معرفی آموزش نرم‌ افزار Canvas برای آموزش الکترونیکی

در طول سال‌های اخیر، برگزاری کلاس آنلاین و آموزش الکترونیکی به عنوان یکی از کاربردی‌ترین روش‌های تدریس شناخته می‌شود. در همین راستا، دوره آموزش نرم‌‌افزار Canvas به منظور آموزش الکترونیکی در مجموعه فرادرس ارائه شده است. مدت زمان این دوره آموزشی دو ساعت و ۳۱ دقیقه و مدرس آن دکتر آزاده سهرابی نژاد است. در این دوره آموزشی، ابتدا مفاهیم مقدماتی مربوط به نحوه کار با نرم‌افزار Canvas مورد بررسی قرار می‌گیرند و در ادامه، نحوه افزودن دانش‌پژوهان، گروه‌بندی، تخصیص تکالیف و آزمون در این محیط، شرح داده می‌شوند. علاوه بر این، در این دوره آموزشی به ابزارهای مدیریت و درجه‌بندی از جمله نمره‌دهی، Rubric ،Inbox، اطلاعیه‌ها، تقویم، کنفرانس و سایر موارد نیز پرداخته می‌شود.

  • برای مشاهده فیلم آموزش نرم‌ افزار Canvas برای آموزش الکترونیکی + اینجا کلیک کنید.

جمع‌بندی

امروزه، با توجه به سادگی دسترسی به کلاس‌های آنلاین و وبینارها و همچنین، وقوع مشکلاتی همچون شیوع ویروس کرونا، برقراری ارتباط به شکل آنلاین بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. ادوبی کانکت بستری برای برگزاری کلاس‌های آنلاین و ملاقات‌های مجازی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از این رو، در این مقاله ابتدا ادوبی کانکت و مزایا و معایب آن مورد بررسی قرار داده شده‌‌اند و در ادامه، به شرح نحوه نصب و راه‌اندازی آن به روش‌های مختلف، به زبان ساده و کاربردی پرداخته شده است. با توجه سهولت استفاده از کلاس‌های مجازی و وبینارها در محیط ادوبی کانکت و همچنین، امکان دسترسی سریع به فایل‌های چندرسانه‌ای در آن، می‌توان یادگیری کار با این پلتفرم را یک ضرورت برای افراد مختلف در نظر گرفت.

بر اساس رای ۱۳ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
AdobeBrand On GailleWikipediaHelpx Adobe
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *