آموزش ویروس کش ۳۶۰ درجه Total Security — تصویری و ساده

۱۸۰۷ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۵ دقیقه
آموزش ویروس کش ۳۶۰ درجه Total Security — تصویری و ساده

اگر تاکنون از یک رایانه استفاده کرده باشید، حتماً کلماتی مانند کرم، بات و تروجان به گوشتان خورده است. اما آیا تفاوت این‌ها را می‌دانید؟ ما در اغلب موارد بسیاری از تهدید‌های رایانه‌ای را ویروس می‌نامیم. با این حال ویروس تنها یک نوع از تهدید‌ خرابکارانه است که در دسته بد‌افزار جای می‌گیرد. برای این که بتوانید رایانه خود را به خوبی محافظت کنید باید با انواع مختلف بد‌افزارها و طرز کارشان آشنا باشید. در این مطلب با ویروس کش 360 درجه و امکانات آن آشنا خواهیم شد و در همین اثنا به بررسی انواع بدافزارها نیز می‌پردازیم.

ویروس رایانه‌ای چیست؟

ویروس می‌تواند خود را تکثیر کرده و به فایل‌های رایانه سیستم مقصد آسیب وارد کند. ویروس‌ها به فایل‌های اجراشدنی مانند ترانه‌ها و ویدئو‌ها می‌چسبند. به این ترتیب می‌توانند به سهولت از یک کاربر به کاربر دیگر در اینترنت حرکت کنند. ویروس‌ها تنها در صورتی می‌توانند به فایل‌ها حمله کنند که یک برنامه سیستم میزبان از اجرای آن‌ها پشتیبانی کند.

انواع متداول ویروس‌ها شامل موارد فهرست زیر می‌شوند:

  • ویروس‌های فایل: تنها فایل‌های اجرایی را آلوده می‌سازند.
  • ماکروویروس‌ها: برنامه‌هایی که شامل ماکرو هستند از قبیل فایل‌های ورد، اکسل و پاورپوینت را آلوده می‌کنند.
  • ویروس رکورد بوت مستر (MBR): این ویروس‌ها رکورد مستر بوت هارددیسک سیستم را آلوده می‌کنند.
  • ویروس بوت سکتور: سکتور بوت فلاپی‌دیسک‌ها را آلوده می‌کنند.
  • ویروس چندبخشی: هم سکتور بوت و هم فایل‌های اجرایی را آلوده می‌کند.
  • ویروس چندریختی: انواع داده‌ها و تابع‌ها را آلوده می‌کند.
  • ویروس پنهان‌کار: پردازش‌های سیستم عامل را آلوده می‌کند.

کرم رایانه‌ای چیست؟

کرم‌ها می‌توانند خود را تکثیر کنند، اما برای ایراد آسیب نیاز به فعال بودن برنامه روی سیستم میزبان ندارند. زمانی که کرم مسیر خود را به داخل سیستم باز می‌کند، می‌تواند خود را بازتولید کند و از طریق اتصال شبکه یا اینترنت گسترش یابند. کرم‌ها می‌توانند با مصرف پهنای باند شبکه و تزریق بدافزارهای دیگر موجب بروز آسیب به رایانه شما شوند.

تروجان چیست؟

تروجان‌ها از طریق وانمود کردن به این که برنامه‌های بی‌ضرر هستند و نفوذ به سیستم موجب ایراد آسیب به آن می‌شوند. کاربران فریب داده می‌شوند تا تروجان‌ها را بارگذاری و روی رایانه خود اجرا کنند. زمانی که تروجان فعال شد، به مهاجم امکان می‌دهد که داده‌های حساس را کپی کرده، تغییر دهد و یا حذف کرده و به سرقت ببرد. انواع رایج تروجان‌ها شامل موارد فهرست زیر هستند:

  • تروجان در پشتی: یک در پشتی روی سیستم ایجاد می‌کند که به مهاجم امکان می‌دهد تا به سیستم کاربر دسترسی پیدا کند.
  • تروجان دانلود کننده: این نوع از تروجان محتوای دیگری را روی رایانه آلوده دانلود می‌کند.
  • تروجان سارق اطلاعات: این تروجان به سرقت اطلاعات از رایانه آلوده می‌پردازد.
  • تروجان دسترسی ریموت: به مهاجم امکان می‌دهد که کنترل کاملی روی رایانه کاربر داشته باشد.
  • تروجان حمله DDoS: این نوع از تروجان شبکه رایانه کاربر را با هدایت ترافیک سیل‌آسا مسدود می‌سازد.

بات‌ها چه هستند؟

بات یا ربات به اپلیکیشنی گفته می‌شود که وظایف خودکاری را روی رایانه کاربر اجرا می‌کند. زمانی که بات بتواند رایانه را آلوده سازد، به سرورهای مرکزی خود وصل شده و یک شبکه از رایانه‌های آلوده تشکیل می‌دهد. این شبکه به نام بات‌نت شناخته می‌شود. مهاجم از طریق بات‌نت می‌تواند کمپین‌های اسپم را در مقیاس وسیع اجرا کرده و حملات DDoS را روی شبکه‌های رایانه‌ای اجرا کند.

آگهی‌افزار چیست؟

«آگهی‌افزار» (Adware) به نمایش یا دانلود تبلیغات ناخواسته روی رایانه کاربر می‌پردازد. این نوع از آلودگی معمولاً به شکل تبلیغات پاپ‌اپ یا بازهدایت مرورگر کاربر به وب‌سایت‌های تبلیغاتی ظاهر می‌شود. اگر آگهی‌افزار به کاربر اعلام نکند که این اطلاعات را جمع می‌کند، بدافزار تلقی می‌شود و می‌تواند جاسوس‌افزار نیز باشد.

جاسوس‌افزار چیست؟

Spyware یا جاسوس‌افزار اقدام به گردآوری داده‌ها از رایانه‌ها و ارسال آن به منابع جانبی بدون رضایت کاربر می‌پردازد. این دسته از بدافزارها می‌توانند فعالیت وب شما را مانیتور کنند، به ایمیل‌ها دسترسی یابند و اطلاعات محرمانه را به سرقت ببرند. این اطلاعات ممکن است شامل اطلاعات لاگین، شماره‌های کارت بانکی و همچنین همه کلیدهای فشرد شده روی کیبرد کاربر باشند.

باج‌افزار چیست؟

باج‌افزار (Ransomware) کاربر را از استفاده از رایانه‌اش باز می‌دارد تا این که وی مبلغ باج خواسته شده را بپردازد. این نوع از بدافزارها دسترسی به داده‌های کاربر را با رمزنگاری فایل‌ها محدود می‌سازد. به این ترتیب کاربر برای به دست آوردن کلید رمزنگاری و باز کردن قفل داده‌ها باید مبلغ باج خواسته شده را بپردازد.

روش نصب ویروس کش 360 درجه Total Security روی ویندوز

برای این که به بدافزارهایی که در بخش قبل گفتیم آلوده نشوید، باید از یک ویروس کش مطمئن استفاده کنید. یکی از این ابزارهای جلوگیری از ویروس نرم‌افزار ویروس کش 260 درجه است. الزامات نصب این ویروس کش به شرح زیر است:

  • سیستم عامل: ویندوز ایکس‌پی/ویستا/7/8/8.1/10
  • حافظه سیستم: 512 مگابایت
  • پردازنده: 1.6 گیگاهرتز
  • فضای آزاد دیسک: 1 گیگابایت.

در ادامه به بخش دانلود وب‌سایت ویروس کش 360 درجه (+) بروید و اقدام به دانلود رایگان این نرم‌افزار بکنید. زمانی که برنامه دانلود شد، روی فایل نصاب با نام 360TS_Setup_Mini دابل-کلیک کنید تا باز شود. سپس گزینه زبان (language) را انتخاب کرده و روی install بزنید تا فرایند نصب آغاز شود.

روش پاک‌سازی رایانه

نرم‌افزار 360 Total Security را باز کرده و به نوار ابزار سمت چپ بروید. روی زبانه Full Scanکلیک کنید تا یک اسکن کل سیستم اجرا شود. این نوع از اسکن اقدام به شناسایی ویروس‌ها و بررسی زمان بوت، فضای دیسک و امنیت وای‌فای می‌کند. پس از آن که بررسی کامل تمام شد، برنامه تعداد مشکلات پیدا شده را نمایش می‌دهد. روی Repair کلیک کنید تا مشکلات رفع شوند. یک گزارش اقدامات نیز با سوابق تفصیلی از راه‌کارهای مورد استفاده برای هر مشکل ارائه می‌شود.

برای اجرای اسکن ویروس باید کارهای زیر را انجام دهید. روی زبانه Virus Scan در نوار ابزار سمت چپ کلیک کنید. امکان انتخاب یکی از گزینه‌های اسکن سریع، اسکن کامل و یا اسکن سفارشی وجود دارد. اگر نمی‌خواهید برخی فایل‌ها اسکن شوند، می‌توانید آن‌ها را به «لیست اعتماد» (Trust List) اضافه کنید.

ویروس کش 360 درجه

برای نظارت بر مداخل استارتاپ سیستم روی زبانه Speedup در نوار ابزار سمت چپ کلیک کنید. این گزینه امکان شناسایی و غیر فعال کردن برنامه‌های آغازین غیر ضروری و برنامه‌های پس‌زمینه سیستم را فراهم می‌سازد. همچنین می‌توانید گزارشی از موارد زمان بوت را برای نخستین اجرای پس از نصب این ویروس کش مشاهده کنید.

ویروس کش 360 درجه

برای پاک‌سازی فایل‌های سیستم روی زبانه Cleanup در نوار ابزار سمت چپ کلیک کنید، امکان انتخاب مناطق و فایل‌هایی که باید پاک‌سازی شوند وجود دارد. ابزار Cleanup همه فایل‌های بیهوده و افزونه‌ها را در آن مناطق مشخص شده پاک می‌کند.

ویروس کش 360 درجه

برای به‌روزرسانی سیستم می‌توانید روی زبانه Tool Box در نوار ابزار سمت چپ کلیک کرده و Patch Up را انتخاب کنید. این گزینه به دنبال به‌روزرسانی‌های مهم امنیتی برای سیستم ویندوز و برنامه‌های نصب شده روی سیستم می‌گردد.

ویروس کش 360 درجه

شیوه استفاده از سندباکس ویروس کش 360

360 sandbox بخشی از ویروس کش 360 درجه است که اقدام به قرنطینه کردن کامل فایل‌های مشکوک می‌کند تا امنیت سیستم تضمین شود. به طور خلاصه سندباکس 360 یک محیط مجازی کاملاً ایزوله است که حتی اگر یک ویروس یا تروجان در آن اجرا شود، آسیب به سیستم شما وارد نمی‌سازد.

 

برای استفاده از سندباکس ابتدا باید ویروس کش 260 درجه را باز کنید و سپس روی جعبه ابزار کلیک کرده و دکمه سندباکس را بزنید.

ویروس کش 360 درجه

روی سندباکس در گوشه راست-بالای اینترفیس کلیک کنید و سپس روی سوئیچ کلیک کنید تا فعال شود.

ویروس کش 360 درجه

هنگامی که می‌خواهید سندباکس ویروس کش 360 درجه را غیر فعال کنید، برنامه دیگر در حالت سندباکس فعالیت نمی‌کند. به این منظور روی دکمه کلیک کنید تا دیالوگی باز شود. در اینجا روی OK کلیک کنید تا سندباکس غیر فعال شود.

ویروس کش 360 درجه

هنگامی که سندباکس فعال باشد، اگر بخواهید برنامه خاصی را درون آن اجرا کنید، کافی است روی اینترفیس چپ-کلیک کنید تا اپلیکیشن یا میانبر آن را پیدا کنید.

ویروس کش 360 درجه

اگر فضای سندباکس  ویروس کش 360 درجه کافی نباشد، می‌توانید سندباکس را پاک کنید، تا فضای دیسک آزاد شود. پیش از پاک کردن فضای سندباکس، تأیید کنید که از همه فایل‌های مهم پشتیبان‌گیری شده است.

ویروس کش 360 درجه

برای انتخاب فایل‌ها سه زبانه در سندباکس وجود دارد.

ویروس کش 360 درجه

در لیست اجرایی می‌توانید یک برنامه در سندباکس اجرا کنید.

 ویروس کش 360 درجه

در بخش My Toys در ویروس کش 360 درجه اگر فکر می‌کنید یک نرم‌افزار ناامن است یا ممکن است آلوده به ویروس یا تروجان باشد، می‌توانید از این قابلیت استفاده کرده و آن را بررسی کنید.

ویروس کش 360 درجه

در بخش Advanced Settings می‌توانید انتخاب کنید که گزینه Run in sandbox به منوی راست-کلیک سیستم اضافه شود. همچنین برخی گزینه‌های پیشرفته دیگر وجود دارد که به سهولت استفاده از سندباکس کمک می‌کند.

ویروس کش 360 درجه

سخن پایانی

ویروس کش 360 درجه یکی از بهترین نرم‌افزارهای آنتی‌ویروس رایگان است که اخیراً مورد توجه بسیاری از کاربران قرار گرفته است. در این مطلب با برخی مفاهیم مقدماتی بدافزارها، فضای کلی این نرم‌افزار روش نصب و همچنین پاک‌سازی ویروس‌ها آشنا شدیم.

بر اساس رای ۲ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
360totalsecurity
۱ دیدگاه برای «آموزش ویروس کش ۳۶۰ درجه Total Security — تصویری و ساده»

سلام وقت بخیر. بعد از ویروس یابی پیغام داد که با فایلها چکار کنه.
من هم گزینه resolved رو زدم. این گزینه دقیقا چه کاری انجام میده؟

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *