آموزش برنامه نویسی به کودکان، چرا و چگونه؟ + معرفی بهترین مسیر آموزش

۷۹۰ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۰ مهر ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۲ دقیقه
آموزش برنامه نویسی به کودکان، چرا و چگونه؟ + معرفی بهترین مسیر آموزش

در سال‌های اخیر، آموزش برنامه نویسی به کودکان به عنوان یک موضوع داغ و دارای اهمیت مطرح شده است. در این مقاله قصد داریم به ۵ دلیل مهم برای آموزش برنامه نویسی به کودکان اشاره کنیم. پس از شرح دلایل اهمیت آموزش برنامه نویسی به کودکان نیز باید مشخص شود که بهترین زبان برنامه نویسی برای کودکان چیست و به دنبال آن فرآیند یادگیری را آغاز کرد. با وجود اینکه بیشتر والدین و مدرسان از نقش مهم برنامه نویسی در دنیای مدرن آگاه هستند، اما همچنان عده‌ای تصور می‌کنند مهارت برنامه نویسی بسیار تخصصی‌تر از سرفصل‌هایی است که کودکان در طول دوره دوازده ساله تحصیل خود می‌آموزند. همچنین، سیستم آموزشی به گونه‌ای است که آموزش مهارت برنامه نویسی در آن جایگاهی ندارد.

اما حقیقت چیست؟ شواهد نشان می‌دهد آموزش مهارت برنامه نویسی به کودکان در سنین پایین، فواید بسیاری چه از جنبه‌های آموزشی و چه از جنبه‌های توسعه فردی برای کودکان به دنبال دارد. بدون شک برنامه نویسی یکی از نیازمندی‌های کلیدی در زمینه‌های مختلف به حساب می‌آید و برای ورود به بازار کار بسیار حائز اهمیت است. برنامه نویسی علاوه بر تقویت مهارت‌های ریاضیاتی و نوشتاری، توانمندی‌های ارزشمند دیگری نیز برای کودکان ایجاد می‌کند. اگر کودکان و نوجوانان برنامه نویسی را همانند دیگر علوم در سنین کم فرا بگیرند، در آینده می‌توانند با کمک دانش حاصل شده، به موفقیت‌های شغلی و تحصیلی گوناگونی دست پیدا کنند.

۵ دلیل مهم برای آموزش برنامه نویسی به کودکان

پیش از اینکه در این بخش، دلایل آموزش برنامه نویسی به کودکان بررسی شود، ابتدا به آشنایی با مفهوم برنامه نویسی پرداخته خواهد شد. ممکن است برای افراد سوال‌های مختلفی در این زمینه پیش آمده باشد. چرا از برنامه نویسی استفاده می‌شود؟ کاربرد برنامه نویسی چیست؟

در اکثر مواقع هنگامی که نام برنامه نویسی به زبان آورده می‌شود، افراد تصور‌ات گوناگونی نسبت به آن دارند. بهتر است پیش از بیان دلایل مهم آموزش برنامه نویسی به کودکان، شرحی از چیستی برنامه نویسی ارائه شود. بنابراین در ادامه این مقاله، مفهوم برنامه نویسی و همچنین دلیل استفاده از آن شرح داده شده است.

۵ دلیل مهم برای آموزش برنامه نویسی به کودکان

برنامه نویسی چیست؟

به زبان ساده، برنامه نویسی روشی برای ایجاد ارتباط میان انسان و کامپیوتر است. در حقیقت کاربران با استفاده از یک زبان برنامه نویسی، دستورالعمل‌هایی را به کامپیوتر ارجاع می‌دهند. هر یک از این دستورالعمل‌ها، برای اجرای یک وظیفه مشخص درنظر گرفته شده است. کودکان با استفاده مهارت برنامه نویسی می‌توانند نرم‌افزارهای کامپیوتری، وب‌سایت‌ها، اپلیکیشن‌ها و بازی‌های کامپیوتری گوناگونی را ایجاد کنند.

همان‌طور که در دنیای مدرن پیشرفت فناوری با سرعت بسیار زیادی پیش می‌رود، امروزه والدین مشتاق هستند فرزند‌انشان علوم روز را به بهترین شکل ممکن بیاموزند و برنامه نویسی یکی از مهم‌ترین مهارت‌های دنیای مدرن امروزی به شمار می‌رود. به این ترتیب، پس از شرح چیستی برنامه نویسی در ادامه به بیان ۵ دلیل مهم برای آموزش برنامه نویسی به کودکان پرداخته شده است.

۱. توانمندسازی کودکان با برنامه نویسی

توانمندسازی کودکان با برنامه نویسی در مطلب «۵ دلیل مهم برای آموزش زبان برنامه نویسی به کودکان»

کودکان با یادگیری مهارت برنامه نویسی، نحوه کنترل ربات‌ها و ماشین‌ها و همچنین استفاده از کامپیوتر برای حل مسائل پیچیده را می‌آموزند. علاوه بر این، به وسیله مهارت برنامه نویسی، کودکان می‌توانند از ایده‌های خلاقانه الهام بگیرند و این ایده‌ها را به صورت عملی و تعاملی به‌کار بگیرند.

به این وسیله، کودکان می‌توانند نحوه ایجاد برنامه‌هایی را بیاموزند که بلافاصله می‌توان آن‌ها را در دسترس میلیون‌ها انسان قرار داد. در حقیقت، برنامه نویسی تجربیاتی را ایجاد می‌کند که به واسطه چنین تجربیاتی اعتماد به نفس کودکان بسیار افزایش می‌یابد. به همین دلیل، کودکان انگیزه بیشتری برای درک بهتر مفاهیم برنامه نویسی خواهند داشت. مسیر پیشرفت در زمینه برنامه نویسی تقریبا بدون محدودیت است و به همین دلیل با شروع یادگیری آن در سنین پایین می‌توان به جایگاه شغلی و حرفه‌ای بالاتری دست یافت.

۲. درک بهتر دنیای مدرن به واسطه یادگیری برنامه نویسی

علوم رایانه و محاسبات تقریباً در اکثر جنبه‌های زندگی روزمره انسان‌ها، از شبکه‌های اجتماعی گرفته تا ارتباطات آنلاین و بانکداری در سطح وسیع استفاده می‌شود. نقش محاسبات و علوم کامپیوتر در آینده بسیار گسترده‌تر نیز خواهد شد و انتظار می‌رود در آینده زمینه‌هایی همچون «رباتیک» (Robotics) و «اینترنت اشیا» (Internet of Things | IoT) کاربرد‌های بسیاری در جنبه‌های مختلف زندگی روزانه از قبیل حمل و نقل، درمان، آشپزی و نظافت داشته باشند.

سه دلیل دیگر برای آموزش برنامه نویسی به کودکان در ادامه این مقاله شرح داده شده‌اند اما پیش از آن، برخی از دوره‌های آموزش برنامه نویسی مناسب کودکان معرفی شده‌اند.

فیلم های آموزش برنامه نویسی برای کودکان

فیلم های آموزش برنامه نویسی به کودکان و نوجوانان

یک مجموعه آموزشی کاربردی و جامع برای کودکان و نوجوانان توسط مجموعه فرادرس تولید شده است که برخی از فیلم‌های آموزش موجود در این مجموعه، به آموزش برنامه نویسی برای کودکان اختصاص دارند. به طور کلی، مجموعه دوره‌های آموزشی مخصوص نوجوانان ۱۶ عنوان آموزشی مختلف را شامل می‌شود و در مجموع بیش از ۷۰ ساعت محتوای آموزش ویدیویی در این مجموعه ارائه شده است. از میان دوره‌های مختلف موجود در این مجموعه، چهار دوره به آموزش برنامه نویسی برای کودکان اختصاص دارد. با توجه به اینکه این دوره‌ها مخصوص کودکان و نوجوانان هستند، محتوای آموزشی در آن‌ها به بیان ساده و روان تهیه شده‌ است. در ادامه هر یک از دوره‌های آموزش برنامه نویسی این مجموعه به صورت خلاصه و فهرست‌وار معرفی شده‌اند.

  • فیلم آموزش برنامه نویسی برای دانش آموزان با اسمال بیسیک (Small Basic): (زمان: ۱۶ ساعت و ۱۰ دقیقه، مدرس: دکتر مصطفی کلامی هریس): در این دوره آموزشی، مقدمات و اصول اولیه زبان برنامه نویسی اسمال بیسیک شرح داده می‌شود. این دوره برای افراد مبتدی مناسب است و آن‌ها را با اصول برنامه نویسی آشنا می‌کند. برای مشاهده فیلم آموزش برنامه نویسی برای دانش آموزان با اسمال بیسیک (Small Basic) + کلیک کنید.
  • فیلم آموزش برنامه نویسی تصویری به کودکان با زبان اسکرچ (Scratch): (زمان: ۶ ساعت و ۱۵ دقیقه، مدرس: مهندس حمیده نگهدار): در این دوره آموزشی، زبان برنامه نویسی اسکرچ به زبان ساده آموزش داده می‌شود. این دوره برای آموزش برنامه نویسی به کودکان ۸ الی ۱۶ سال طراحی شده است. افرادی که با اصول پایه‌ برنامه نویسی آشنایی ندارند نیز می‌توانند با کمک این دوره مفاهیم برنامه‌ نویسی را درک کنند. برای مشاهده آموزش برنامه نویسی تصویری به کودکان با زبان اسکرچ (Scratch) + کلیک کنید.
  • فیلم آموزش طراحی سایت ویژه کودکان و نوجوانان (HTML و CSS): (زمان: ۳ ساعت و ۲۷ دقیقه، مدرس: مهندس سید امیر مهدی میره ئی): در این دوره آموزشی، اصول لازم برای طراحی وب‌سایت آموزش داده می‌شود. آموزش HTML و CSS در این دوره به صورت جذاب و در عین حال با زبان ساده و مناسب کودکان فراهم شده است. برای مشاهده فیلم آموزش طراحی سایت ویژه کودکان و نوجوانان (HTML و CSS) + کلیک کنید.
  • فیلم آموزش زبان برنامه نویسی اسکرچ ۳: (زمان: ۲ ساعت و ۵۷ دقیقه، مدرس: مهندس حمیدرضا جیرانی): در این دوره آموزشی، زبان برنامه نویسی اسکرچ ۳ آموزش داده شده و مباحث آن مناسب کودکان و همچنین افرادی است که قصد شروع یادگیری برنامه نویسی را دارند. برای مشاهده آموزش زبان برنامه نویسی اسکرچ ۳ + کلیک کنید.

۳. فواید زودهنگام برنامه نویسی

کودکان تقریبا از سن پنج سالگی، علاوه بر شناخت محیط اطراف خود می‌توانند ارتباط منطقی میان مسائل مختلف ایجاد کنند. برنامه نویسی منطق کودکان را از طریق روشی به نام «سواد رویه‌ای» (Procedural Literacy) تقویت می‌کند.

بسیاری از مدرسین، سواد رویه‌ای را یک مهارت ضروری می‌دانند که در آینده شغلی کودکان کاربرد دارد. در این راستا، عضو موسسه فناوری دانشگاه MIT، میچ رسنیک (Mitch Resnick) بیان می‌کند:

با آموزش برنامه نویسی، افراد شروع به تفکر درباره روند‌های جهانی می‌کنند.

آموزش برنامه نویسی به کودکان به طوری بر تفکر آن‌ها موثر است که بلافاصله با شروع یادگیری، مهارت‌های ارزشمندی مثل تفکر منطقی، توانایی تحلیل و بررسی، خلاقیت و ابتکار، قدرت درک مفاهیم پیچیده و حتی اعتماد به نفس در آن‌ها تقویت می‌شود. همچنین، کودکان با یادگیری برنامه نویسی در سنین کم، علاوه بر کسب دستاورد‌های شغلی و تحصیلی متعدد، از لحاظ روانشناختی نیز مهارت‌های گوناگونی را در خود تقویت می‌کنند.

۴. برنامه نویسی به عنوان یکی از هنرهای آزاد

«هنرهای آزاد» (هنرهای لبیرال | Liberal Arts) همیشه به عنوان مجموعه‌ای از مهارت‌های مورد نیاز برای مشارکت در زندگی اجتماعی تعریف شده‌اند. همواره از بدو تولد هنرهای آزاد، «علوم چهارگانه» (Quadrivium) و سه گانه (trivium)، مفاهیمی مانند گرامر، گویش، فن بیان، حساب، هندسه و نجوم در آن‌ها به کار گرفته شده است.

اما منظور از علوم چهارگانه و سه گانه چیست؟ دروس ریاضی، هندسه، نجوم و موسیقی به عنوان علوم چهارگانه و دستور زبان، منطق و معانی‌ بیان به درس‌های سه‌ گانه مشهور هستند. در آینده‌ای نه چندان دور، برنامه نویسی به عنوان یک بخش اصلی و پایه‌ در دوره تحصیلات هنرهای آزاد کودکان لحاظ خواهد شد. با توجه به این که در دنیای کنونی نقش ماشین‌ها در تمام ابعاد زندگی اجتماعی بشر حس می‌شود، مدرسان و مدیران آینده‌نگر یادگیری مهارت برنامه نویسی را برای همه کودکان الزامی می‌دانند.

برنامه نویسی به عنوان یک هنر آزاد در مطلب «۵ دلیل مهم برای آموزش زبان برنامه نویسی به کودکان»

۵. تغییر برخی از مشاغل به واسطه رباتیک و فناوری

با وجود اینکه احتمالاً در چند سال آینده، حدود پنج میلیون از مشاغل حذف خواهند شد، اما به هیچ عنوان این خبر برای علاقمندان کامپیوتر به خصوص برنامه‌نویسان ناامیدکننده نیست. چرا که علیرغم اینکه در بازار کار فعلی، نزدیک به ۶۰ درصد از مشاغل ریاضیات و علوم، شغل‌های رایانشی و محاسباتی هستند، اما تنها ۲ درصد از دانشجویان ریاضیات و علوم، دانشجوی رشته «علوم کامپیوتر» (Computer Science) هستند. بنابراین تعداد دانشجویان علوم کامپیوتر پاسخگوی تقاضا برای نیروی کار در این حوزه نیست و نیاز به دانشجوی بیشتری برای تزریق به صنعت وجود دارد.

همچنین، خودکارسازی و حذف بسیاری از شغل‌هایی که در زمینه فناوری وجود دارد، تقریبا امری غیرممکن است و به همین دلیل دانش‌آموزان رشته علوم کامپیوتر می‌توانند با خاطری آسوده از فرصت‌های شغلی متعدد موجود در حوزه جذاب برنامه نویسی استفاده کنند. والدین آگاه برای کمک به پیشرفت فرزندانشان چه در زمینه آینده شغلی و چه در مسیر تحصیلی آن‌ها، می‌توانند از روش‌های گوناگونی استفاده کنند. استفاده از دوره‌های فوق برنامه پس از مدرسه، فیلم‌های آموزشی و همچنین بوت کمپ‌های برنامه نویسی برای رشد و ارتقا سطح برنامه نویسی بسیار اهمیت دارد. اساساً اگر برنامه نویسی در قالب محیطی خلاقانه و سازنده به کودکان آموزش داده شود، بیشترین میزان بازدهی و اثرگذاری را برای آن‌ها به دنبال خواهد داشت. به این ترتیب ۵ دلیل مهم برای آموزش برنامه نویسی به کودکان در این مقاله شرح داده شد. اما یکی از چالش‌هایی که در آموزش برنامه نویسی به کودکان وجود دارد،

چگونه برنامه نویسی برای کودکان جذاب می‌شود؟

برای اینکه کودکان برنامه نویسی را به بهترین شکل ممکن فرا بگیرند، به انگیزه‌ها و مشوق‌های مختلفی نیاز دارند. این انگیزه‌ها و مشوق‌ها باعث کاهش دلسردی و ایجاد علاقه در کودکان می‌شوند و در نهایت منجر به پیشرفت آن‌ها در حوزه برنامه نویسی خواهد شد.

برای مثال، یکی از روش‌های ایجاد علاقه و انگیزه برای کودکان این است که برنامه نویسی را به شکل یک بازی یا معما فرا بگیرند. در چنین شرایطی، جذابیت حل مسئله برای کودکان باعث رشد و همچنین درک بهتر مفاهیم برنامه نویسی‌ می‌شود. در حقیقت، با توجه به این که برنامه نویسی نیاز به خلاقیت دارد، یادگیری آن منجر به افزایش میزان خلاقیت در کودکان خواهد شد. بنابراین، می‌توان نتیجه‌گیری کرد که ارتباط میان کدنویسی و خلاقیت یک ارتباط تنگاتنگ است، به گونه‌ای که کودکان هر چه بیشتر با برنامه نویسی سر و کار داشته باشند ذهن خلاق‌تری هم خواهند داشت. در بخش انتهایی این مقاله، دوره‌های آموزشی مناسب برای کودکان معرفی شده‌اند.

معرفی فیلم های آموزش برنامه نویسی به کودکان

با مشخص شدن اهمیت آموزش برنامه نویسی به کودکان، این سوال وجود دارد که چگونه می‌توان آموزش این مهارت را شروع کرد. دوره‌های آموزشی برنامه نویسی متعددی در سایت فرادرس ارائه شده‌اند که تعدادی از آن‌ها مخصوص آموزش به کودکان است. همچنین، پس از گذراندن این دوره‌ها می‌توان از سایر دوره‌های مقدماتی برنامه نویسی برای زبان‌های مختلف نیز برای کودکان و نوجوانان استفاده کرد. در این بخش پایانی، ابتدا دوره‌های برنامه نویسی مخصوص کودکان و سپس برخی از دوره‌های مقدماتی زبان‌های رایج برنامه نویسی فرادرس معرفی شده‌اند.

فیلم آموزش برنامه نویسی تصویری به کودکان با زبان اسکرچ (Scratch)

معرفی آموزش زبان برنامه نویسی اسکرچ در مطلب «۵ دلیل مهم برای آموزش زبان برنامه نویسی به کودکان»

یکی از زبان‌های برنامه نویسی مناسب برای آموزش به کودکان زبان اسکرچ به حساب می‌آید. می‌توان گفت هدف اصلی ایجاد این زبان آموزش برنامه نویسی به کودکان و نوجوانان به ساده ترین شکل ممکن است. بنابراین، پیشنهاد می‌شود فرآیند آموزش برنامه نویسی به کودکان با زبان اسکرچ آغاز شود. دوره آموزش اسکرچ فرادرس می‌تواند منبع کاربردی برای یادگیری این زبان محسوب شود. این دوره آموزشی که مدت زمان آن شش ساعت و ۱۵ دقیقه است، ۱۳ سرفصل مختلف را در بر می‌گیرد. در فیلم آموزش برنامه نویسی تصویری به کودکان با زبان اسکرچ، ابتدا مخاطبین آن با کلیات محیط برنامه‌نویسی اسکرچ آشنا می‌شوند. در ادامه، ظاهر و ساخت انیمشین یک برنامه تحت این زبان را فرا خواهند گرفت. سایر سرفصل‌ها نیز به مباحث دیگری مانند جلوه‌‌های بصری و مبدا مختصات، متغیر و کاربرد آن، ساخت چند بازی با زبان اسکرچ، کار با صدا، عملگرها، کار با قلم‌ها، دستورات کنترلی، توابع ورودی، لیست‌ها و بهره‌گیری از وب‌سایت اسکرچ اختصاص دارد.

  • برای مشاهده فیلم آموزش برنامه نویسی تصویری به کودکان با زبان اسکرچ + اینجا کلیک کنید.

فیلم آموزش زبان برنامه نویسی اسکرچ ۳

معرفی آموزش زبان برنامه نویسی اسکرچ ۳ در مطلب «۵ دلیل مهم برای آموزش زبان برنامه نویسی به کودکان»

یک دوره آموزشی دیگر نیز برای زبان اسکرچ در سایت فرادرس موجود است که می‌توان از این دوره نیز برای شروع آموزش برنامه نویسی به کودکان استفاده کرد. این دوره آموزشی ۱۰ بخش دارد، مدت زمان آن، دو ساعت و ۵۷ دقیقه و مدرس آن، مهندس حمیدرضا جیرانی است. کودکان با مشاهده فیلم آموزش برنامه نویسی اسکرچ ۳ با مفاهیم و مزیت‌های این زبان آشنا می‌شوند. این دوره آموزشی در ادامه به مفاهیمی همچون کار کردن با Sprite و Backdrop، کدهای بخشSounds ، Broadcast Messages و کاربرد آن، حلقه‌ها و دستورهای شرطی در برنامه نویسی، کدهای بخش Sensing و استفاده از آن‌ها، تعریف متغیرها و کاربرد آن‌ها، بررسی کدهای بخش Operators، ساخت بازی‌های مختلف و سایر موارد می‌پردازد. زبان برنامه نویسی اسکرچ برای آموزش برنامه نویسی به کودکان یک انتخاب مناسب محسوب می‌شود. چون کودکان به واسطه محیط زیبا و خوشایند زبان برنامه نویسی اسکرچ، به یادگیری مهارت برنامه نویسی علاقه‌مند می‌شوند.

فیلم آموزش برنامه نویسی برای دانش آموزان با اسمال بیسیک

معرفی آموزش زبان برنامه نویسی اسمال بیسیک در مطلب «۵ دلیل مهم برای آموزش زبان برنامه نویسی به کودکان»

زبان اسمال بیسیک یکی دیگر از زبان‌های برنامه نویسی مناسب برای کودکان به حساب می‌‌‌آید. مجموعه فرادرس، آموزش زبان برنامه نویسی اسمال بیسیک را در قالب فیلم آموزشی و مناسب برای کودکان تولید کرده است. این دوره آموزشی که مدت زمان آن ۱۶ ساعت و ۱۰ دقیقه است، ۳۰ سرفصل مختلف را در بر می‌گیرد و مدرس آن دکتر مصطفی کلامی هریس است. در این دوره، نحوه برنامه نویسی با زبان اسمال بیسیک به طور جامع و مفصل به کودکان آموزش داده می‌شود. ابتدا مخاطبین با کلیات اسمال بیسیک آشنا می‌شوند و سپس مفاهیمی مقدماتی این زبان برنامه نویسی را می‌آموزند. در این فیلم آموزشی، سرفصل‌هایی همچون متغیر‌ها، شرط‌ها و تصمیم‌گیری، انشعاب در برنامه، حلقه‌ها، گرافیک، تولید اعداد و اشکال تصادفی، صدا و موسیقی، فراخوانی زیرروال (Subroutine) در حلقه‌های تکرار، آرایه‌ها، کار با اشکال و اشیا، رویدادها و برنامه‌های تعاملی، پیاده‌سازی یک برنامه نقاشی و سایر موارد پوشش داده شده‌اند.

  • برای مشاهده فیلم آموزش برنامه نویسی برای دانش آموزان با اسمال بیسیک (Small Basic) + اینجا کلیک کنید.

فیلم آموزش طراحی سایت ویژه کودکان و نوجوانان (HTML و CSS)

معرفی آموزش طراحی سایت ویژه کودکان و نوجوانان (HTML و CSS) در مطلب ۵ دلیل مهم برای آموزش برنامه نویسی به کودکان

با وجود این که HTML و CSS زبان برنامه نویسی محسوب نمی‌شوند، اما یادگیری این دو زبان روش مناسبی برای آشنایی کودکان با دنیای برنامه نویسی است. HTML برگرفته از عبارت «Hypertext Markup Language» است و به عنوان زبان نشانه‌گذاری استفاده می‌شود. معمولا صفحات وب شامل متن‌ها، عکس‌ها و بخش‌های مختلفی هستند و کودکان می‌توانند با کمک تگ‌ها و کدهای ساده HTML یک ساختار مشخص برای آن‌ها ایجاد کنند. به بیان ساده، HTML به راحتی می‌تواند پاراگراف‌ها، تیترها، عکس‌ها، لینک‌ها و دیگر داده‌های پراهمیت صفحات وب را طراحی کند.

از سوی دیگر، CSS یا همان «Cascading Style Sheets» برای صفحه‌آرایی، استایل‌دهی و زیباسازی صفحات وب کاربرد دارد. دوره آموزش طراحی سایت ویژه کودکان و نوجوانان می‌تواند نقطه شروع مطلوبی برای يادگیری HTML و CSS در سنین پایین به حساب آید. طول مدت این دوره، سه ساعت و ۲۷ دقیقه و مدرس آن مهندس امیر مهدی میره ئی است. این دوره از ۱۱ درس تشکیل شده که از جمله سرفصل‌های آن می‌توان به آمادگی برای شروع ساختن وب سایت، ساختن ساختار فایل HTML، چیدمان محتویات با استفاده از CSS و سایر موارد اشاره کرد.

  • برای مشاهده فیلم آموزش طراحی سایت ویژه کودکان و نوجوانان (HTML و CSS) + اینجا کلیک کنید.

فیلم آموزش پایتون (Python)

معرفی آموزش برنامه نویسی پایتون (Python) - مقدماتی فرادرس در مطلب ۵ دلیل مهم برای آموزش برنامه نویسی به کودکان

زبان برنامه نویسی پایتون یکی از محبوب‌ترین و پرکاربردترین زبان‌های برنامه نویسی حال حاضر است. امروزه، به دلیل کاربرد پایتون در حوزه‌های مختلف مثل «علم داده» (Data Science)، «یادگیری ماشین» (Machine Learning) و «هوش مصنوعی» (Artificial Intelligence)، بسیاری از افراد به دنبال یادگیری پایتون هستند. دوره مقدماتی آموزش پایتون فرادرس می‌تواند نقطه آغاز مناسبی برای ورود به دنیای برنامه نویسی برای کودکان و نوجوانان و همچنین سایر علاقه‌مندان محسوب شود. این دوره جامع،  بیش از ۲۰ ساعت محتوای آموزش ویدیویی را شامل می‌شود و مدرس آن، مهندس پژمان اقبالی شمس آبادی است. این دوره آموزشی پیش‌نیازی ندارد و کلیه علاقه‌مندان به برنامه‌ نویسی می‌توانند از این دوره استفاده کنند. این دوره سرفصل‌هایی مانند نصب پایتون، کتابخانه استاندارد پایتون، ساختمان داده در پایتون، توابع و ماژول‌ها، کلاس، خواندن و نوشتن فایل‌ها و سایر مباحث مقدماتی پایتون را پوشش می‌دهد.

فیلم آموزش برنامه نویسی PHP

معرفی فیلم آموزش برنامه نویسی PHP در مطلب ۵ دلیل مهم برای آموزش برنامه نویسی به کودکان

PHP یکی از زبان‌های برنامه نویسی کاربردی در طراحی وب و به خصوص در برنامه نویسی بک‌اند به حساب می‌آید. بسیاری از وب‌سایت‌های دنیا با استفاده PHP توسعه داده می‌شوند. دوره آموزش برنامه نویسی PHP با مدت زمان بیش از ۲۸ ساعت، یکی از جامع‌ترین و کاربردی‌ترین دوره‌های آموزشی برای یادگیری PHP به حساب می‌آید.  مدرس دوره آموزش برنامه نویسی PHP فرادرس، دکتر مصطفی کلامی هریس است. در این دوره تمامی نکات و اصول پایه‌ای مورد نیاز جهت شروع برنامه نویسی تحت وب و پیاده‌سازی وب سایت‌های تعاملی به شکلی ساده و قابل فهم و به صورت عملی آموزش داده شده است. سرفصل‌های این دوره شامل آشنایی با PHP، متغیرها، انواع داده‌ها، ساختارهای کنترل برنامه، آرایه‌ها در PHP، کار با فایل، مدیریت پایگاه داده‌ها و بسیاری از مباحث دیگر هستند.

جمع بندی

در این مقاله ابتدا مفهوم برنامه نویسی شرح داده شد و در ادامه، ۵ دلیل مهم اهمیت آموزش برنامه نویسی به کودکان مورد بررسی قرار گرفت. پس از خواندن این مطلب نقش اساسی و کلیدی برنامه نویسی در موفقیت شغلی و تحصیلی آینده کودکان مشخص می‌شود. ممکن است برخی از افراد مهارت برنامه نویسی را یک علم تخصصی‌ و سطح بالا تصور کنند و آموزش برنامه نویسی به کودکان در سنین کم را امری غیرضروری بدانند. اما در این مقاله مشخص شد که چنین نیست و آموزش مهارت برنامه نویسی به کودکان و نوجوانان از سنین کم می‌تواند باعث افزایش خلاقیت و سایر مهارت‌های فردی شود.

یادگیری مهارت برنامه نویسی مزیت‌های بسیار زیادی برای کودکان رقم می‌زند. گاهی ممکن است این مزیت‌ها تنها با ورود به دنیای برنامه نویسی تجلی کنند و نادیده گرفتن چنین فرصت طلایی، صحیح نیست. چرا که بسیاری از افراد با ورود به دنیای برنامه نویسی در دوران کودکی توانسته‌اند استعدادها و تواندمندی‌های خود را ارتقا دهند و اکنون در بهترین شرایط، چه در زمینه شغلی و چه در زمینه تحصیلی قرار دارند. با توجه به آنچه در این مطلب بیان شد، می‌توان آموزش برنامه نویسی به کودکان در سنین کم را تصمیمی کاملاً عاقلانه و درست برای کودکان دانست.

بر اساس رای ۱۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
codakid
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *