آزمون کارشناسان دادگستری سال ۱۴۰۲

۳۲۵ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۴ تیر ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۴ دقیقه
آزمون کارشناسان دادگستری سال ۱۴۰۲
سلب مسئولیت مطالب رپورتاژ آگهی: مجموعه‌ی «فرادرس» در تهیه‌ و تنظیم این محتوای تبلیغاتی نقشی نداشته و مسئولیتی راجع به صحت آن نمی‌پذیرد.

گاهی قاضی‌ها با پرونده‌هایی روبه‌رو می‌شوند که اطلاعات کافی یا تخصص در آن زمینه را ندارند. به همین دلیل نمی‌توانند در آن زمینه اظهار نظر کنند. در این موقعیت کارشناسان رسمی دادگستری به کمک قاضی مربوطه می‌روند و نظر خود را اعلام می‌کنند. به عبارتی کارشناسان رسمی دادگستری با دادن آزمون کارشناسان رسمی دادگستری و قبولی در آن می‌توانند به اظهار نظر بپردازند. قاضی به عنوان فردی که رای عادلانه را صادر می‌کند، بیش‌تر از هر علمی مسلط بر علم حقوق است. به همین سبب نمی‌تواند در موضوعات دیگر چون پزشکی و غیره اظهار نظر کنند.

فردی که به کمک قاضی می‌آید، باید فرد معتبری باشد و علاوه‌ بر داشتن مدرک تحصیلی، لازم است تمامی مراحل صلاحیت در پرونده‌های مختلف چون کیفری و حقوقی را گذرانده باشد، تا بتواند به ارائه نظر بپردازد. حال کارشناس رسمی دادگستری کیست؟ کارشناس به عنوان دانای کار شناخته می‌شود. بنابراین در صورت درخواست و ارجاع امر به کارشناس باید بطور رسمی اعلام نظر کند. کارشناس رسمی دادگستری پس از گذراندن آزمون صلاحیت‌های مختلف کارشناسان رسمی، به یک پروانه کارشناس رسمی دست می‌یابد که این پروانه توسط سایت استعلام وضعیت کارشناس قابل استعلام است.

بطور کلی، اگر بخواهیم کارشناسان رسمی دادگستری را معرفی کنیم، باید بگوییم اعتباری است که به کارشناس یا افراد ماهر و متخصص داده می‌شود تا در هنگام ضرورت از تخصصشان استفاده کنند. برای اینکه بتوانید پروانه کارشناسی رسمی دادگستری را دریافت کنید باید در آزمونی که تحت نظر کارشناسان رسمی برگزار می‌شود ثبت‌نام کنید. متقاضیان ثبت‌نام باید دارای یکسری شرایط باشند. در ادامه این مقاله قصد آشنایی شما با وظایف کارشناسان و شرایط ثبت‌نام در آزمون کارشناسی، همچنین زمان ثبت‌نام آزمون کارشناسان رسمی دادگستری ۱۴۰۲ را داریم. در ادامه مقاله، آزمون کارشناسی رسمی دادگستری همراه ما باشید.

وظایف کارشناسان رسمی دادگستری

کارشناسان رسمی دادگستری پس از قبولی در آزمون‌های رسمی صلاحیت دادگستری دارای یکسری وظایف هستند، که در ادامه به معرفی کلی آن‌ها می‌پردازیم. از جمله وظایف کارشناسان رسمی دادگستری، نگهداری نسخه کتبی نظریه اظهار شده خود، به مدت ۵ سال است، که این وظیفه از مهم‌ترین وظایف کارشناسان رسمی دادگستری به شمار می‌رود.

از دیگر وظایف کارشناسان رسمی دادگستری این است که در امور ارجاعی به آن‌ها باید نظریه خود را در مهلت مقرر به صورت کتبی تحویل دهند. همچنین یک وظیفه دیگر کارشناسان رسمی این است که در صورت رد کارشناسی موضوع را به صورت کتبی اعلام کنند، در غیر این صورت متخلف به حساب می‌آیند. منعکس کردن نکات ضروری و توضیحات در نظریه از دیگر وظایف کارشناسان رسمی دادگستری به شمار می‌رود. هنگامی که کارشناسان رسمی دادگستری به جلسه دادرسی خوانده می‌شوند، مکلف هستند تا در جلسه حاضر شوند. مگر کارشناس رسمی دادگستری عذر موجهی داشته باشد. برای دریافت اطلاعات بیش‌تر در زمینه ثبت‌نام آزمون کارشناسان رسمی دادگستری و جزئیات کامل‌تر مرتبط به این آزمون، ادامه مقاله را مطالعه کنید.

آزمون کارشناسان دادگستری ۱۴۰۲

برای همه ما پیش آمده که برای اعاده حقوق خود به دادگاه مراجعه کنیم یا دچار اختلافاتی شده باشیم. به همین دلیل پرونده‌های قضایی دارای موضوعات متنوعی هستند و قاضی نمی‌تواند برای هر موضوع قضاوت صحیح را انجام دهد. بنابراین همان‌طور که گفته شد لازم است متخصصی در زمینه موضوع‌های مختلف وجود داشته باشد، تا بتواند برای قضاوت صحیح به کمک قاضی برود. هر سال آزمون‌هایی برگزار می‌شوند که طی آن کارشناسان رسمی دادگستری گزینش و استخدام می‌شوند؛ مرجع این آزمون‌ها دادگستری و قوه قضاییه است.

همینطور بد نیست بدانید که همانند سال گذشته، مجری آزمون کارشناسان رسمی دادگستری ۱۴۰۲، سازمان سنجش است. ما در این مقاله سعی کردیم زمان آزمون کارشناسان رسمی دادگستری ۱۴۰۲، شرایط و ضوابط، مدارک و رشته‌های مورد نیاز را به داوطلبان عزیز اطلاع دهیم. همان‌طور که در بالا اشاره کردیم‌، آزمون کارشناسان رسمی دادگستری از دو طرف قوه قضاییه و مرجع دادگستری برگزار می‌شود. بنابراین داوطلبانی که قصد دارند به پروانه کارشناسان رسمی دادگستری دست یابند، باید در آزمون کارشناسان رسمی دادگستری ۱۴۰۲ شرکت کنند.

این آزمون شامل دو مرحله کتبی و مصاحبه‌های شفاهی است. برای اینکه بتوانید در آزمون‌های قوه قضاییه و دادگستری شرکت کنید، نیازمند اطلاع از زمان برگزاری آزمون هستید. طبق اطلاعات موجود، در حال حاضر زمان آزمون کارشناسان رسمی دادگستری و قوه قضاییه سال ۱۴۰۲ هنوز اعلام نشده است. با این حال احتمالاً دو آزمون قوه قضاییه و دادگستری در سال ۱۴۰۲ بطور مشترک برگزار خواهد شد. در صورت اطلاع از زمان‌بندی آزمون کارشناسان رسمی دادگستری ۱۴۰۲، مطالب این مقاله به‌روزرسانی خواهد شد و در نهایت زمان برگزاری آزمون را در این مقاله برای داوطلبان عزیز شرح می‌دهیم.

کسانی که در این آزمون شرکت می‌کنند می‌توانند در رشته های مختلفی اقدام به دریافت مدرک کنند که از این بین کارشناس رسمی امور ثبتی، کارشناس اسلحه‌شناسی، کارشناس حسابداری و کارشناس نقشه‌برداری از پرطرفدار ترین رشته‌ها محسوب می‌شوند.

شرایط ثبت‌نام در آزمون ۱۴۰۲ کارشناسان رسمی دادگستری

از جمله شرایط عمومی برای ثبت‌نام در آزمون کارشناسان رسمی دادگستری ۱۴۰۲ می‌توانیم به متدین بودن داوطلب به دین اسلام یا یکی از ادیان ذکر شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران اشاره کنیم. اعتقاد به نظام جمهوری اسلامی، تابعیت نظام جمهوری اسلامی، دارا بودن کارت پایان خدمت یا معافی دائم برای آقایان، نداشتن اعتیاد به مواد مخدر، دارا بودن توانایی جسمی و روانی متناسب با شغل مورد نظر، نداشتن محکومیت جزایی، نداشتن وابستگی به گروه‌های غیرقانونی یا سابقه عضویت در آن‌ها، در نهایت حداقل داشتن ۲۴ سال سن تمام، از جمله شرایط عمومی ذکر شده برای شرکت در آزمون است.

از جمله شرایط اختصاصی ثبت‌نام در آزمون قوه قضاییه و دادگستری می‌توانیم به داشتن مدرک کارشناسی معتبر از دانشگاه‌های خارجی یا داخلی، داشتن ۵ سال سابقه کاری مرتبط با رشته انتخابی در آزمون، شرکت در آزمون با حداقل ۵ سال گذشت از دریافت مدرک کارشناسی، نبودن کارشناس رسمی دادگستری در رشته‌های دیگر، بومی بودن داوطلب، دارا بودن تمامی شرایط ذکر شده در دفترچه ثبت‌نام (در صورت نداشتن شرایط، ثبت‌نام فرد لغو می‌شود) و... اشاره کنیم.

برای آشنایی با نحوه ثبت‌نام و مطالعه دفترچه راهنما به سایر مقالات ما به سایت گروه کارشناسان رسمی مفروز سر بزنید. در این مقاله به آشنایی کلی با کارشناسان رسمی دادگستری، وظایف و چگونگی شرکت در آزمون کارشناسان رسمی دادگستری ۱۴۰۲ پرداختیم. در صورت پیش آمدن سوال برای شما داوطلبان عزیز می‌توانید با کارشناسان ما به صورت آنلاین به گفت و گو بپردازید، تا کامل‌ترین پاسخ‌ها را دریافت کنید. امیدواریم با خواندن مطالب مقاله آزمون کارشناسان رسمی دادگستری ۱۴۰۲، اطلاعات کافی و جامع را به دست آورده باشید.

بر اساس رای ۱ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
۱ دیدگاه برای «آزمون کارشناسان دادگستری سال ۱۴۰۲»

زمان دقیق آزمون کی مشخص میشه؟

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *