شرایط و هزینه مهاجرت تحصیلی به آلمان ۲۰۲۳

۲۱۳ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۵ بهمن ۱۴۰۱
زمان مطالعه: ۴ دقیقه
شرایط و هزینه مهاجرت تحصیلی به آلمان ۲۰۲۳
سلب مسئولیت مطالب رپورتاژ آگهی: مجموعه‌ی «فرادرس» در تهیه‌ و تنظیم این محتوای تبلیغاتی نقشی نداشته و مسئولیتی راجع به صحت آن نمی‌پذیرد.

محبوبیت کشور آلمان در میان متقاضیان بین المللی برای تحصیل به طور مداوم در حال افزایش است، به‌ویژه از زمانی که این کشور هزینه‌های تحصیل در دانشگاه‌ها را حذف کرد و شرایط تحصیل رایگان را برای همه متقاضیان بین المللی فراهم کرد. علاوه بر این موانع زبانی نیز در حال کاهش است. زیرا بیش از ۱۳۰۰ برنامه مقطع کارشناسی ارشد در آلمان به زبان انگلیسی به طور خاص برای متقاضیان بین المللی ارائه می شوند. بر این اساس در این مطلب کوتاه و مفید به ارائه شرایط کلی مهاجرت تحصیلی به آلمان و هزینه‌های اقامت تحصیلی این کشور در سال ۲۰۲۳ می‌پردازیم.

روند اخذ ویزای تحصیلی آلمان

متقاضیان بین المللی برای تحصیل در دانشگاه های آلمان می‌توانند از طریق آنلاین درخواست خود را به کنسولگری آلمان در کشور خود ارسال کنند. متقاضیان برای آموزش در دوره های آموزشی کوتاه مدت آلمان باید ویزای شینگن دریافت کنند که مدت زمان اعتبار آن تا ۳ ماه است. متقاضیان برای تحصیل در دانشگاه های آلمان باید ویزای تحصیلی طولانی‌مدت را دریافت کنند. با دریافت ویزای تحصیلی متقاضیان باید مجوز اقامت آلمان را نیز اخذ کنند و تا پایان اعتبار ویزای تحصیلی مجوز اقامت آلمان را تمدید کنند. هزینه تحصیل در آلمان نسبت به روش اقدام شما برای اخذ ویزا متفاوت است.

انواع ویزای تحصیلی آلمان

متقاضیان برای مهاجرت تحصیلی به آلمان باید در ابتدا ویزای تحصیلی این کشور را دریافت کنند. به طور کلی ۳ نوع ویزای تحصیلی در آلمان وجود دارد که عبارت‌اند از:

ویزای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های آلمان

این نوع ویزا مختص متقاضیانی است که برای اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان باید شخصاً اقدام کنند و وارد این کشور شوند. این ویزا فقط برای ارائه درخواست و طی کردن مراحل اخذ پذیرش تحصیلی از آلمان است و به متقاضی اجازه تحصیل در دانشگاه های این کشور را نمی‌دهد.

ویزای تحصیلی آلمان

این ویزا برای شروع تحصیل در دانشگاه های آلمان ضروری است و متقاضی قبل از ورود به آلمان باید آن را از سفارت آلمان دریافت کند.

ویزای آموزش دوره زبان آلمانی

متقاضیانی که قصد شرکت در دوره‌ها و کورس‌های زبان آلمانی در این کشور را دارند، باید ویزای آموزش زبان آلمانی را دریافت کنند. مدت زمان این دوره های زبانی باید از حدود ۳ ماه تا ۱۲ ماه و به مدت ۱۸ ساعت در هفته باشد.

مدارک مورد نیاز اخذ ویزای تحصیلی آلمان

متقاضیان برای تحصیل در دانشگاه های آلمان باید دارای شرایط لازم و همچنین مدارک مورد نیاز باشند. متقاضیان ایرانی برای مهاجرت تحصیلی به کشور آلمان می‌توانند از مشاوره های رایگان وکلا و مشاوران برجسته مهاجرت تحصیلی موسسه اصطهباناتی برخوردار شوند. از مهم‌ترین مدارک لازم برای دریافت ویزای تحصیلی آلمان موارد زیر را می توان نام برد:

  • پاسپورت با اعتبار کافی به همراه دو کپی از آن
  • مدارک و اوراق هویتی (شناسنامه، کارت ملی، سند ازدواج)
  • فرم تکمیل شده درخواست ویزای تحصیلی آلمان
  • مدرک زبان آلمانی TestDaf یا Goethe یا KCSE
  • ۳ قطعه عکس اخیراً گرفته شده
  • مجوز اقامت قانونی آلمان (در صورت وجود)
  • گواهی ازدواج یا طلاق (در صورت وجود)
  • گواهی تولد فرزندان ( در صورت وجود)
  • گواهی تمکن مالی کافی

مدارک مالی برای اخذ ویزای تحصیلی آلمان

متقاضی برای دریافت ویزای تحصیلی، تحصیل رشته دندانپزشکی در آلمان و دیگر رشته ها باید دارای گواهی تمکن مالی و همچنین اسناد مالی باشد که توانایی تامین هزینه‌های زندگی و تحصیل در آلمان را اثبات کند. بر این اساس دارا بودن یکی از اسناد مالی زیر برای دریافت ویزای تحصیلی آلمان الزامی است:

  • مبلغ ۱۰٬۲۳۶ یورو در یک حساب مسدود شده در آلمان که نشان دهنده توانایی مالی برای تامین هزینه های زندگی در آلمان برای یک سال است.
  • تعهدنامه Verpflichtungserklärung از یک فرد مقیم آلمان که نشان می‌دهد آن فرد هزینه های تحصیلی متقاضی را تامین می‌کند.
  • مدارک و نامه تعهدی که درآمد و دارایی والدین متقاضی زیر 18 سال برای تحصیل در مدارس آلمان را اثبات می‌کند.
  • ضمانت نامه بانکی که توسط یک بانک آلمانی صادر شده است.

مراحل اخذ ویزای تحصیلی آلمان

متقاضیان بلافاصله پس از دریافت نامه پذیرش تحصیلی از دانشگاه و ارائه مدارک مالی باید برای دریافت ویزای تحصیلی آلمان اقدام و برای دریافت ویزای تحصیلی آلمان روند پیچیده آن را طی کنند. مراحل اخذ ویزای تحصیلی آلمان در سال 2023 عبارت است از:

  • متقاضی در مرحله اول باید واجد شرایط بودن خود برای دریافت ویزای تحصیلی آلمان را بررسی کند.
  • در مرحله بعد متقاضی به نزدیک ترین سفارت یا کنسولگری آلمان در کشور خود مراجعه می‌کند و یا از طریق آنلاین همه مدارک لازم را ارسال می‌کند.
  • در این مرحله متقاضی یا به صورت حضوری در سفارت آلمان و یا از طریق وب سایت یک وقت ملاقات ویزا رزرو می‌کند.
  • متقاضی سپس باید همه مدارک لازم را برای روز ملاقات آماده کند و آمادگی‌های لازم برای مصاحبه را کسب کند.
  • در این مرحله متقاضی باید هزینه اخذ ویزای تحصیلی آلمان را پرداخت و رسید آن را ارائه دهد. بدون ارائه رسید هزینه درخواست ویزای متقاضی پذیرفته نمی‌شود.

چند نکته مهم در مورد ویزای تحصیلی آلمان

  • اگر متقاضی تحصیلات خود را در دانشگاه های آلمان به پایان برساند، می تواند با یافتن کار مناسب ویزای اقامت خود را تا 3 سال دیگر تمدید کند.
  • متقاضی علاوه بر ویزای تحصیلی باید بیمه درمانی معتبر دریافت کند و همچنین مهارت زبان آلمانی خود را ثابت کند. قبل از ورود به آلمان متقاضی باید مدرک زبان آلمانی را دریافت کند.
  • متقاضیان با دریافت ویزای تحصیلی می‌توانند برای تحصیل در رشته پزشکی، تحصیل رشته دندانپزشکی در آلمان و رشته های مهندسی اقدام کنند.

هزینه‌های مهاجرت تحصیلی به آلمان ۲۰۲۳

هزینه درخواست اخذ ویزای تحصیلی آلمان از حدود ۶۰۰۰ تا ۷۵۰۰ یورو است که این هزینه باید از طریق حواله بانکی پرداخت شود و چک یا کارت اعتباری پذیرفته نیست. حواله باید به نام سفارت یا کنسولگری آلمان در کشور متقاضی با تاریخ کمتر از ۲ ماه باشد. هزینه پردازش درخواست اخذ ویزای آلمان بر اساس سرعت کار از حدود ۱۴۹٬۹۹ تا ۱۵۴٬۹۹ دلار در نوسان است. هزینه تحصیل در آلمان در دانشگاه‌ها و کالج‌های دولتی رایگان و فقط با پرداخت هزینه اداری ۱۰۰ تا ۳۰۰ یورو در هر ترم همراه است.

بر اساس رای ۲ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *