شبکه تورنت چیست و چطور از آن دانلود کنیم؟ — گام به گام و تصویری

۹۱۶ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۳ دقیقه
شبکه تورنت چیست و چطور از آن دانلود کنیم؟ — گام به گام و تصویری

شبکه تورنت محبوبیت زیادی دارد و بر اساس برخی گزارش‌ها 12 درصد از کل ترافیک آمریکای شمالی و 36 درصد از ترافیک منطقه آسیا-اقیانوسیه را تشکیل می‌دهد. با این که این شبکه برخی شهرت‌های منفی کسب کرده است، اما هدف اصلی آن کاملاً مفید است و یک پروتکل نامتمرکز همتا به همتا با مزیت‌های چشمگیر زیاد نسبت به پروتکل‌های دیگر ارتباطی در موقعیت‌های مختلف است. در این مقاله به بررسی پروتکل شبکه تورنت، طرز کار آن و دلیل اهمیتش می‌پردازیم.

طرز کار شبکه تورنت چگونه است؟

شبکه تورنت

هنگامی که یک صفحه وب مانند همین مقاله از مجله فرادرس را دانلود می‌کنید، رایانه یا گوشی‌تان به وب‌سرور متصل می‌شود و داده‌ها را مستقیماً از سرور مربوطه دانلود می‌کند. هر رایانه که به دانلود داده‌ها می‌پردازد، آن‌ها را از سرور مرکزی صفحه وب دانلود می‌کند. در اغلب موارد، ترافیک وب به همین طریق مبادله می‌شود. بیت تورنت (BitTorrent) یک پروتکل «همتا به همتا» (peer-to-peer) است که به وسیله آن رایانه‌های موجود در مجموعه بیت تورنت، یعنی رایانه‌هایی که تورنت یکسانی را دانلود و آپلود می‌کنند، به مبادله داده‌ها بین همدیگر بدون نیاز به یک سرور مرکزی می‌پردازند.

شبکه تورنت

به طور سنتی هر رایانه با دانلود کردن یک فایل با پسوند torrent. روی یک کلاینت بیت تورنت می‌تواند به یک مجموعه بیت تورنت وصل شود. به این ترتیب کلاینت بیت تورنت به یک ردیاب مشخص شده در یک فایل torrent. وصل می‌شود. این ردیاب سرور خاصی است که رد همه رایانه‌های متصل را پیگیری می‌کند. این ردیاب نشانی‌های IP متصل به شبکه را با دیگر کلاینت‌های بیت تورنت موجود در مجموعه به اشتراک می‌گذارد تا آن‌ها بتوانند به یکدیگر وصل شوند.

زمانی که یک کلاینت بیت ‌تورنت به این مجموعه وصل شود، رایانه شروع به دانلود بخش‌های فایل‌های موجود به صورت تکه‌های کوچک می‌کند و به این ترتیب همه داده‌های مورد نیازش را دریافت می‌کند. هنگامی که کلاینت بیت تورنت بخشی از داده‌ها را داشته باشد، شروع به آپلود کردن داده‌ها به کلاینت‌های دیگر بیت تورنت می‌کند که در همان مجموعه قرار دارند. به این ترتیب هر کس که یک تورنت را دانلود می‌کند، هم‌زمان آن را آپلود نیز می‌کند. این امر موجب می‌شود که سرعت دانلود همه افراد بالا رود. به این ترتیب اگر ده هزار نفر هم‌زمان یک فایل را دانلود کنند، فشار زیادی روی سرور مرکزی وارد نمی‌شود. به جای آن هر دانلودکننده مقداری از پهنای باند آپلود خود را صرف دانلود کلاینت‌های دیگر می‌کند تا مطمئن شویم که تورنت به سرعت عمل می‌کند.

نکته حائز اهمیت این است که کلاینت‌های شبکه تورنت در عمل فایل‌ها را هرگز از خود ردیاب دانلود نمی‌کنند. وظیفه این ردیاب تنها ردگیری کلاینت‌های تورنت متصل به مجموعه است و نقشی در آپلود و دانلود داده‌ها ندارد.

لیچر و سیدر در شبکه تورنت چیست؟

کاربرانی که به دانلود داده‌ها از شبکه تورنت می‌پردازند معمولاً با دو عنوان «لیچر» (Leecher) یا «همتا» (‌Peer) مورد خطاب قرار می‌گیرند. از سوی دیگر کاربرانی که به یک مجموعه بیت تورنت وصل می‌شوند، همواره بخشی از پهنای باند خود را صرف آپلود فایل به کاربران دیگر می‌کنند و از این رو «سیدر» (Seeder) نامیده می‌شوند. برای این که یک تورنت قابل دانلود باشد، باید یک سیدر که کپی کاملی از فایل‌های موجود در تورنت را دارد به مجموعه وصل شود تا کاربران دیگر بتوانند آن داده‌ها را دانلود کنند. اگر یک تورنت هیچ سیدری نداشته باشد، امکان دانلود از آن وجود ندارد، زیرا هیچ کدام از کاربران وصل شده، کپی کاملی از فایل را ندارد.

کلاینت‌های شبکه تورنت به کلاینت‌های دیگر که آپلود می‌کنند به این ترتیب پاداش می‌دهند که داده‌ها را بیشتر به کلاینت‌هایی ارسال می‌کنند که پهنای باند بیشتری را صرف آپلود می‌کنند و از ارسال فایل‌ها به کلاینت‌هایی که سرعت آپلود کمی دارند خودداری می‌کنند. به این ترتیب سرعت‌های دانلود برای کل مجموعه بالا می‌رود و کاربرانی که نقش چشمگیرتری در پهنای آپلود دارند، پاداش بیشتری دریافت می‌کنند.

شبکه تورنت

ردیاب‌های تورنت و تورنت‌های بی‌ردیاب چه هستند؟

در سال‌های اخیر یک سیستم تورنت بی‌ردیاب نامتمرکز ابداع شده که به کلاینت‌های بیت تورنت امکان می‌دهد که در عمل بدون نیاز به سرورهای مرکزی با یکدیگر ارتباط بگیرند. در این وضعیت کلاینت‌های بیت تورنت از فناوری «جدول هش توزیع‌یافته» (Distributed Hash Table) که به اختصار DHT نامیده می‌شود، استفاده می‌کنند و هر کلاینت بیت تورنت به عنوان یک گره DHT عمل می‌کند. هنگامی که یک تورنت با «لینک مگنت» (Magnet Link) اضافه می‌کنید، گره DHT با گره‌های نزدیک ارتباط گرفته و آن‌ها نیز به نوبه خود با گره‌های مجاورشان ارتباط می‌گیرند تا اطلاعاتی در مورد تورنت مورد نظر پیدا کنند.

بر اساس مشخصات پروتکل DHT: «هر همتا در عمل به یک ردیاب تبدیل می‌شود.» این بدان معنی است که کلاینت‌های بیت تورنت دیگر نیازی به یک سرور مرکزی برای مدیریت مجموعه ندارند. به جای آن بیت تورنت به یک سیستم اشتراک فایل همتابه‌همتای کاملاً نامتمرکز تبدیل می‌شود.

DHT می‌تواند در کنار سیستم‌های سنتی تورنت نیز کار کند. برای نمونه یک تورنت می‌تواند هم از DHT و هم از ردیاب‌های سنتی استفاده کند که در صورت عدم کارایی ردیاب، یک افزونگی برای بهبود وضعیت و رفع مشکل ایجاد می‌کند.

شبکه تورنت

آیا شبکه تورنت صرفاً برای به اشتراک‌گذاری فایل‌های دارای کپی رایت است؟

برخلاف تصور عامه شبکه تورنت به معنی محلی برای نقض کپی‌رایت و سرقت فایل‌ها نیست. برای نمونه شرکت بلیزارد (Blizzard) از یک کلاینت خاص بیت تورنت برای توزیع آپدیت‌های بازی‌هایش از جمله World of Warcraft، StarCraft II و Diablo 3 استفاده می‌کند. به این ترتیب سرعت دانلود برای همه افراد بالا می‌رود و کاربران می‌توانند پهنای باند آپلود خود را با کاربران دیگر به اشتراک بگذارند. به این ترتیب از این پهنا باند مصرف نشده به منظور ارتقای سرعت دانلود برای همه کاربران بهره می‌گیریم. البته این موضوع موجب صرفه‌جویی هزینه‌های بلیزارد در زمینه پهنای باند نیز می‌شود.

افراد می‌توانند از بیت تورنت برای توزیع فایل‌های بزرگ در میان افراد خیلی زیاد استفاده کنند و به این منظور هیچ هزینه‌ای برای پهنای باند میزبانی وب پرداخت نکنند. یک فیلم، آلبوم موسیقی یا بازی رایگان می‌تواند روی بیت تورنت میزبانی شود و به این ترتیب یک روش آسان و رایگان برای توزیع آن بین افراد مختلف فراهم می‌شود که به افراد امکان می‌دهد فایل‌ را دانلود کرده و هم‌زمان به توزیع آن کمک کنند. ویکی‌لیکس داده‌هایش را با استفاده از بیت تورنت توزیع می‌کند و به این ترتیب بار سنگینی را از روی سرورهای خود برمی‌دارد. توزیع‌های لینوکس از بیت تورنت برای کمک به توزیع ایمیج‌های دیسک‌های ISO خود بهره می‌گیرند.

شرکت BitTorrent, Inc مسئول توسعه پروتکل BitTorrent است که هم‌زمان کلاینت تورنت محبوب µTorrent را نیز خریداری کرده و توسعه می‌دهد. این شرکت همچنین اپلیکیشن‌های متنوعی برای استفاده از پروتکل BitTorrent توسعه داده است. از جمله می‌توان به یک اپلیکیشن همگام‌سازی اشاره کرد که فایل‌ها را به طور امن بین چند رایانه و از طریق انتقال مستقیم فایل‌ها از طریق پروتکل بیت تورنت همگام‌سازی می‌کند. همچنین اپلیکیشن BitTorrent Live از پروتکل بیت تورنت برای کمک به پخش زنده، استریم کردن ویدئو و بهره‌گیری از قدرت بیت تورنت برای نمایش ویدئوها برای افراد زیاد بدون نیاز به پهنای باند خیلی بالا استفاده می‌کند.

شبکه تورنت

شاید شبکه تورنت در حال حاضر به طور عمده برای استفاده غیرقانونی از محتوای کپی‌رایت‌دار استفاده شود، چرا که ماهیت نامتمرکز و همتابه‌همتای آن پاسخ مستقیمی به تلاش‌های نابودسازی نسپتر و دیگر شبکه‌های همتابه‌همتا با نقاط منفرد شکست بوده است. با این حال، شبکه تورنت در حال حاضر ابزاری با کاربردهای مشروع است و ممکن است کاربردهای بالقوه زیادی در آینده داشته باشد.

روش استفاده از شبکه تورنت چگونه است؟

چنان که در بخش ابتدایی این مقاله اشاره کردیم، فایل‌های تورنت یکی از مهم‌ترین روش‌های اشتراک فایل روی اینترنت محسوب می‌شوند، اما ممکن است برای افراد تازه‌کار کمی خسته‌کننده به نظر بیایند. با این حال، هنگامی که روش کار با شبکه تورنت را بشناسید، می‌توانید تقریباً به هر فایلی که در ذهن‌تان داشته باشید دسترسی پیدا کنید. استفاده از یک کلاینت تورنت، در صورتی که اجازه قانونی دانلود، نمایش یا توزیع یک محتوا را داشته باشید، کاری غیرقانونی محسوب نمی‌شود. بنابراین همواره پیش از تلاش برای دسترسی به یک فایل روی شبکه تورنت، مطمئن شوید که اجازه دسترسی به آن را دارید.

نصب BitTorrent

شبکه تورنت

برای نصب بیت تورنت باید به وب‌سایت (+) آن مراجعه کنید. امکان دانلود هر نوع کلاینتی در این وب‌سایت به طور رایگان ارائه شده است. لینک‌های دانلود در مرکز صفحه اصلی وب‌سایت قرار دارند. اگر به نصاب بیت تورنت برای یک سیستم عامل دیگر نیاز دارید روی لینک Other Platforms + Betas بزنید.

شبکه تورنت

دانلود و نصب کلاینت تورنت

در گام بعدی از شما خواسته می‌شود که بین نسخه رایگان و یا پلاس این کلاینت انتخاب کنید. اغلب کاربران نیازی به نسخه پولی پلاس بیت تورنت ندارند، زیرا با استفاده از نسخه رایگان می‌توانید هر تعداد تورنت که دوست دارید دانلود کنید. توجه کنید که کلاینت بیت تورنت را باید تنها از سایت اصلی آن (+) دانلود کنید. با این که کلاینت‌های دیگری نیز برای شبکه تورنت وجود دارند، اما کلاینت BitTorrent باید تنها از وب‌سایت رسمی آن دانلود شود.

شبکه تورنت

اگر می‌خواهید یک کلاینت BitTorrent به عنوان برنامه پیش‌فرض باز کردن فایل‌های تورنت باشد، باید مطمئن شوید که این فایل به عنوان برنامه مرتبط با فایل‌های دارای پسوند ‎.torrent تعریف شده است. به این منظور باید تیک گزینه‌های مرتبط را در فرایند نصب بزنید. عدم انتخاب این گزینه موجب می‌شود که مرورگر وب تنها فایل‌های کوچک تورنت را دانلود کند، اما اگر اپلیکیشن بیت‌ تورنت را برای باز کردن فایل‌های تورنت تعریف کرده باشید، به طور خودکار تشخیص می‌دهد که مرورگر در حال دانلود کردن فایل‌های ‎.torrent است و به این ترتیب آن‌ها را باز کرده و فایل اصلی که می‌خواهید دانلود کنید را بی‌درنگ شناسایی می‌کند.

  • توجه کنید که در طی فرایند نصب BitTorrent از شما خواسته می‌شود که یک اپلیکیشن جانبی یا یک آگهی‌افزار نیز نصب کنید. مطمئن شوید که پیش از ادامه نصب این دو گزینه را غیر فعال کرده‌اید.

شبکه تورنت

غیر فعال کردن فایروال برای دانلود از شبکه تورنت

هنگامی که برای نخستین بار بیت تورنت را اجرا می‌کنید، به احتمال زیاد از شما سؤال می‌شود که آیا می‌خواهید به برنامه اجازه دسترسی بدهید. اگر قصد دانلود تورنت دارید، باید به برنامه بیت تورنت اجازه دور زدن فایروال را بدهید. اگر به طور خودکار پیامی در این خصوص مشاهده نکردید، باید آن را به صورت دستی از فایروال حذف کنید.

شبکه تورنت

پس از نصب بیت تورنت، باید آن را باز کنید تا بتوانید برخی ترجیحات را پیش از آغاز استفاده از برنامه تنظیم کنید. در پنجره اصلی به منوی Options → Preferences بروید. چندین گزینه وجود دارد که باید پیش از دانلود کردن تورنت‌ها، آن‌ها را بررسی کنید.

روی گزینه Directories کلیک کنید. در این صفحه می‌توانید محل ذخیره شدن دانلود‌های جدید را تعیین کنید. توجه کنید که پس از پایان یافتن دانلود‌ها می‌توانید فایل‌ها را به پوشه دیگری منتقل کنید.

روی گزینه Bandwidth کلیک کنید. در این بخش می‌توانید محدودیت بیشینه پهنای باند آپلود و دانلود را تعیین کنید. استفاده از این گزینه در صورتی که از اینترنت محدود و حجمی بهره می‌گیرید مفید خواهد بود. تعیین این مقدار روی عدد 0 موجب می‌شود که مبادله داده‌ها با بیشترین سرعت ممکن اتصال اینترنتی انجام یابد.

روی گزینه Queuing کلیک کنید. با استفاده از این گزینه می‌توانید تعداد فایل‌هایی که هم‌زمان می‌توانند دانلود و آپلود شوند را مشخص سازید. به این ترتیب می‌توانید هر زمان روی دانلود یک فایل متمرکز شوید و یا این که هم‌زمان چندین فایل را دانلود کنید. همچنین می‌توانید اهداف seed را مشخص کنید که زمان به اشتراک‌گذاری فایل را مشخص می‌سازد.

دانلود فایل‌های تورنت

شبکه تورنت

برای دانلود فایل‌ها از شبکه تورنت ابتدا باید یک وب‌سایت ردیاب (tracker) پیدا کنیم. وب‌سایت‌های مختلفی وجود دارند که تورنت‌ها را فهرست‌بندی می‌کنند. برخی از آن‌ها مطمئن‌تر و پایدارتر از بقیه هستند. به طور کلی دو نوع ردیاب تورنت به صورت ردیاب‌های عمومی و ردیاب‌های خصوصی وجود دارند که در ادامه هر یک را توضیح می‌دهیم.

ردیاب‌های عمومی در دسترسی همه افراد قرار دارند. برای نمونه چنین ردیاب‌هایی را در زمان جستجو برای دانلود یک فایل در گوگل می‌توانید پیدا کنید. با توجه به ماهیت عمومی این نوع از ردیاب‌ها، بسیاری از تورنت‌ها از سوی صاحبان کپی‌رایت پیگیری می‌شوند و دانلود کردن این نوع فایل‌ها ممکن است تبعات حقوقی داشته باشد.

ردیاب‌های خصوصی نیازمند دعوتنامه‌ هستند. این سایت‌ها تا زمانی که عضو دیگری شما را دعوت نکرده باشد، قابل دسترسی نیستند. این سایت‌ها غالباً برخی الزامات خاص مانند پرداخت هزینه برای حق دسترسی، حفظ نسبت بین دانلود و آپلود فایل و غیره دارند. ردیاب‌های خصوصی در نتایج جستجوهای عمومی ظاهر نمی‌شوند و از این رو افراد پیگیری کپی‌رایت به آن‌ها دسترسی ندارند.

جستجو به دنبال یک فایل

شبکه تورنت

اغلب ردیاب‌های عمومی همه نمایش‌ها، فیلم‌ها، آلبوم‌ها و بازی‌های جدید و همچنین اغلب فایل‌های محبوب قدیمی را دارند. برای یافتن فایل‌های مورد نظرتان از اختصارهای محبوب استفاده کنید. برای نمونه اگر می‌خواهید اپیزود سوم از فصل هفتم سریال Law and Order را با فرمت HD پیدا کنید، باید به دنبال عبارت Law and Order s05e03 720p یا Law and Order s05e03 1080p در شبکه تورنت بگردید.

تورنت‌های با سیدرهای زیاد را دانلود کنید

شبکه تورنت

سرعت دانلود کردن یک تورنت بر اساس متغیرهای مختلفی مشخص می‌شود. تورنتی که تعداد سیدرهای زیادی داشته باشد و تعداد لیچرهای آن کم باشد، تورنت مطلوبی محسوب می‌شود. این دو عامل با یکدیگر میزان سرعت دانلود شدن یک تورنت را مشخص می‌سازند. متغیرهای دیگر چندان تحت کنترل شما نیستند چون شامل سرعت اتصال اینترنتی شما است که عدد مشخصی است و همچنین سرعت اتصال سیدرها نیز عدد ثابتی محسوب می‌شود.

اغلب سایت‌های تورنت، نتایج جستجو را بر اساس تعداد سیدرها مرتب‌سازی می‌کنند. به دنبال فایل‌هایی بگردید که تعداد سیدرهای زیادی دارند. این فایل‌ها نه تنها سریع‌تر دانلود می‌شوند، بلکه احتمال جعلی بودن فایل و آلودگی آن به ویروس نیز کمتر است.

تعداد لیچرها نیز روی سرعت دانلود یک تورنت تأثیر دارد. لیچر به کاربری گفته می‌شود که به دانلود یک فایل تورنت می‌پردازد اما در حال حاضر سیدر نیست و لیچر زمانی به سیدر تبدیل می‌شود که فایل را به طور کامل دانلود کند. اگر تعداد لیچرهای یک فایل به طور قابل ملاحظه‌ای بالاتر از تعداد سیدرهای آن باشد، پهنای باندی که دریافت می‌کنید پایین خواهد بود و در نتیجه سرعت دانلود کاهش می‌یابد.

بافتن تعادل بین اندازه و کیفیت

شبکه تورنت

این تعادل بین اندازه و کیفیت به طور خاص در زمان دانلود ویدئو حائز اهمیت است. در اغلب موارد ویدئوها با کیفیت‌های متنوعی عرضه می‌شوند. تفاوت اندازه‌ها برحسب شیوه کدگذاری ویدئوها تعیین می‌شود.. به دنبال عرضه‌کننده‌های با کیفیت تورنت باشید. به طور کلی هر چه فایل بزرگتر باشد، کیفیت بالاتری دارد. برخی سایت‌ها تگ‌ها یا آیکون‌های دیگری دارند که نام شخص عرضه‌کننده تورنت را نشان می‌دهد. برای اطلاع از وضوح تصویر ویدئو می‌توانید از این آیکون‌ها بهره بگیرید.

از سوی دیگر دانلود کردن یک فایل بزرگ بسته به سرعت اتصال اینترنتی شما ممکن است به زمان بسیار زیادی نیاز داشته باشد. نظرات زیر فایل‌ها را بخوانید تا ببینید آیا کاربران دیگر از کیفیت فایل راضی بوده‌اند یا نه تا مطمئن شوید که دانلود فایل ارزش صرف وقت را دارد. برخی ردیاب‌ها یک سیستم رتبه‌بندی دارند که به کاربران امکان می‌دهد تا رأی‌ دهند آیا فایل خوب یا بد بوده است.

در صورت امکان لینک‌های مگنت را دانلود کنید

شبکه تورنت

لینک‌های مگنت فایل واقعی نیستند بلکه یک فایل متنی کوچک محسوب می‌شوند. این قطعه متنی یکتا به تورنت امکان می‌دهد که تا محتوا را تطبیق دهد و فایل‌های صحیح را دانلود کند. فایل‌های مگنت یک گام فراتر از فرایند تورنت می‌روند و ریسک دانلود کردن فایل‌های تورنت خراب را کاهش می‌دهند.

فایل تورنت را با BitTorrent باز کنید

شبکه تورنت

اگر اپلیکیشن BitTorrent را طوری تنظیم کرده باشید که به طور خودکار فایل‌های ‎.torrent را باز کند، به محض این که به نخستین سیدر وصل شوید، دانلودتان آغاز می‌شود.

اتصال به سیدرها ممکن است اندکی زمان ببرد. این موضوع به طور خاص در مواردی که اتصال اینترنتی ضعیف باشد یا یک تورنت ضعیف را دانلود می‌کنید بیشتر مشهود است. امکان نظارت بر دانلود‌ها در پنجره اصلی BitTorrent فراهم آمده است. هر فایل یک نوار پیشروی دانلود در کنار خود دارد.

دانلود پلیر خوب برای ویدئو

شبکه تورنت

از تورنت می‌توان برای انتقال هر نوع فایلی استفاده کرد. اغلب فرمت‌های محبوب فیلم را می‌توان با استفاده از Media Player ویندوز یا QuickTime پخش کرد. شما به یک ویدئو پلیر نیاز دارید که کدک‌ها و فرمت‌های مختلفی را پشتیبانی کند.

VLC Player یک مدیا پلیر رایگان و متن-باز است که می‌تواند تقریباً هر نوع فایل مدیا را که داشته باشید، پخش کند. اگر فایل‌هایی زیادی با فرمت‌های ویدئویی مختلف دانلود می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم این پلیر را امتحان کنید.

فایل‌های ISO در واقع ایمیج‌های دیسک هستند و باید روی دیسک رایت شوند و یا این که به طور مجازی روی یک درایو مجازی مانت شوند تا بتوان محتوای آن‌ها را مشاهده کرد. این فایل‌های ISO ممکن است کپی مستقیمی از دیسک یا پکیج‌ها یا پوشه‌ها باشند. اگر می‌خواهید فایل‌های رسانه‌ای را روی دستگاه دیگری پخش کنید ممکن است لازم باشد فرمت آن‌ها را تبدیل کنید تا روی دستگاه دیگر قابل پخش باشند..

مراقب ویروس‌ها باشید

از آنجا که هیچ نظارتی روی فایل‌هایی که برای دانلود روی تورنت عرضه می‌شوند وجود ندارد. معنی این حرف آن است که هکرها ویروس‌ها را در فایل‌های تورنت جاسازی می‌کنند تا آن‌ها را میان کاربران پراکنده سازند. این ویروس‌ها معمولاً در میان نتایج جستجوهای محبوب قرار می‌گیرند تا تعداد کاربران بیشتری را آلوده سازند.

بنابراین باید هر فایلی که از طریق شبکه تورنت دانلود می‌کنید را برای یافتن ویروس اسکن کنید. تلاش کنید فایل‌هایی را دانلود کنید که از سوی منابع معتبر شبکه تأیید شده باشند. همواره نظرات و رتبه‌بندی فایل‌ها را بررسی کنید تا موارد آلوده بودن ویروس را زودتر متوجه شوید.

سید کردن یک فایل تورنت

پس از این که فایلی را دانلود کردید، آن را سید کنید. همواره پس از پایان یافتن دانلود یک فایل، به یک سیدر آن فایل تبدیل می‌شوید. یعنی داده‌ها را به کلاینت‌های دیگر که به ردیاب وصل شده‌اند، آپلود می‌کنید. سید کردن موجب می‌شود که جامعه تورنت زنده بماند. بدون وجود سیدرها هیچ کس نمی‌تواند فایلی را از تورنت دانلود کند.

شبکه تورنت

اگر از یک جامعه خصوصی تورنت استفاده می‌کنید، باید تلاش کنید نسبت آپلود/دانلود مثبتی در برابر جامعه داشته باشید. یعنی باید دست کم به اندازه‌ای که دانلود می‌کنید، آپلود نیز داشته باشید.

اجازه بدهید کلاینت تورنت در پس‌زمینه کار کند

شبکه تورنت

اغلب طرح‌های اینترنتی که خریداری می‌کنید سرعت‌های آپلود کمتری نسبت به سرعت دانلود دارند. معنی این حرف آن است که جهت حفظ نسبت آپلود به دانلود باید مدت زمان بیشتری را صرف آپلود بکنید. بنابراین تلاش کنید کلاینت تورنت همواره در پس‌زمینه سیستم فعال بماند تا کارهای آپلود انجام یابد.

اجرای یک کلاینت تورنت در پس‌زمینه تأثیر زیادی روی کارهای ساده‌ای مانند تجربه مرور وب یا پردازش متن نمی‌گذارد. با این حال در زمان اجرای اپلیکیشن‌های سنگین‌تر مانند استریم کردن ویدئو و بازی کردن ممکن است نیاز باشد که کلاینت تورنت را ببندید.

شبکه تورنت

محدودیت نسبتی تعیین کنید

برنامه BitTorrent امکان اشتراک یک تورنت را تا زمان رسیدن به یک نسبت آپلود/دانلود از پیش تعیین‌شده فراهم ساخته است. در بخش Queuing منوی تنظیمات می‌توانید اندازه این محدودیت را تعیین کنید. اگر از یک ردیاب خصوصی استفاده می‌کنید، این مقدار را باید روی 200% تنظیم کنید. یعنی یک تورنت که حجمی برابر با 300 مگابایت دارد تا زمانی که 600 مگابایت آپلود کنید، به اشتراک گذاشته می‌شود.

باز کردن فایل‌های دانلود شده با بیت تورنت

شبکه تورنت

بسیاری از فایل‌هایی که دانلود می‌کنید در شکل فشرده هستند و یا فرمتی دارند که آماده باز کردن یا پخشش کردن نیستند. در اغلب موارد به یک برنامه دیگر نیاز داریم تا بتوانیم از این فایل‌های دانلود شده استفاده کنیم. اپلیکیشن‌ها و دیگر انواع فایل‌های غیر رسانه‌ای معمولاً در فرمت‌هایی مانند‏ ‎.zip,.rar,.001,.002 و غیره فشرده می‌شوند. بسیاری از انواع فیلم‌ها در کانتینرهایی با فرمت ‎.mkz,.qt و غیره هستند که ممکن است برای پخش شدن به کدک‌های خاصی نیاز داشته باشند. خوشبختانه اغلب کدک‌های رایج در کنار همدیگر بسته‌بندی شده‌اند و مانند کدک K-Lite می‌توان به سادگی آن‌ها را نصب کرد. نرم‌افزار WinRAR می‌تواند همه انواع فایل‌های فشرده ‎.zip,.rar,.001,.002 و غیره را باز کند.

شبکه تورنت

پس از دانلود کردن فایل‌ها از شبکه تورنت، یک دایرکتوری جدید ساخته و فایل‌ها را به آنجا منتقل کنید. تلاش کنید این دایرکتوری در یک پارتیشن یا هارد درایوی مجزا از بخشی باشد که فایل‌های مهم سیستم را در آنجا ذخیره می‌کنید. به این ترتیب در صورت دانلود کردن یک فایل تورنت آلوده، احتمال آسیب به بخش‌های حیاتی سیستم کاهش می‌یابد. برنامه‌ای که برای باز کردن یا نافشرده‌سازی فایل دانلود شده نیاز است را اجرا کنید. فایل‌هایی که استخراج می‌شوند را به دقت بررسی کنید تا موارد مشکوک را در صورت وجود به سرعت شناسایی نمایید. برای نمونه فایل‌های فیلم، آهنگ‌ها و موارد مشابه هرگز دارای پسوند exe. یا com. نیستند و به احتمال بالا چنین فایل‌های آلوده به ویروس هستند.

شبکه تورنت

دایرکتوری فایل‌های تورنت را با استفاده از اپلیکیشن آنتی‌ویروس اسکن کنید. توجه کنید که این یک گام مهم است و نباید آن را فراموش کنید. نتایج اسکن را بررسی کنید تا تشخیص دهید که آیا فایل‌ها سلامت هستند و می‌توان از آن‌ها استفاده کرد یا نه.

شبکه تورنت

اینک به آخرین گام راهنمای عملی استفاده از تورنت رسیده‌ایم و شما می‌توانید محتوای استخراج شده فایل‌های دانلودی را مورد استفاده قرار دهید.

سخن پایانی

شبکه تورنت یک روش ایده‌آل نامتمرکز و همتا به همتا برای اشتراک فایل است. می‌توان از پروتکل بیت تورنت برای کاهش فشار روی سرورهای دانلود و شبکه مربوطه جهت توزیع فایل‌ها میان کاربرانی با تعداد بالا استفاده کرد. به این ترتیب به جای این که فایل‌ها از یک منبع منفرد دانلود شوند، پروتکل بیت تورنت امکان دانلود کردن فایل‌ها از یک سوارم یا مجموعه‌ای از تعداد زیادی میزبان فایل که آن را آپلود می‌کنند، فراهم ساخته است. در این مطلب با ماهیت و مفهوم شبکه تورنت آشنا شدیم و همچنین روش عملی استفاده از این شبکه را به طور تفصیلی و تصویری توضیح دادیم.

بر اساس رای ۲ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
howtogeekwikihow
۱ دیدگاه برای «شبکه تورنت چیست و چطور از آن دانلود کنیم؟ — گام به گام و تصویری»

سلام مقاله خوبی بود هر آن چه که لازم بود بنظرم گفته شد.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *