خرید کتاب درسی

۱۶۹ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۱ اسفند ۱۴۰۰
زمان مطالعه: ۵ دقیقه
خرید کتاب درسی
سلب مسئولیت مطالب رپورتاژ آگهی: مجموعه‌ی «فرادرس» در تهیه‌ و تنظیم این محتوای تبلیغاتی نقشی نداشته و مسئولیتی راجع به صحت آن نمی‌پذیرد.

خرید کتاب درسی در کنار کتاب آموزشی، نقش مهمی در یادگیری سریع دانش‌ آموزان دارد. کتاب درسی یکی از مهم‌ترین منابع آموزشی و راهنمایی فعالیت معلمان و دانش‌آموزان محسوب می‌شود. معلمان می‌توانند در کنار کتاب درسی، کتاب‌های آموزشی هم به دانش ‌آموزان معرفی کرده تا آنها را به تمرین بیشتر تشویق کنند. در این مقاله قصد داریم شما را با مزایا و معایب کتاب کمک‌درسی آشنا کنیم.

997696

کتاب‌های کمک آموزشی در کنار خرید کتاب درسی می‌توانند دانش ‌آموزان را در یادگیری سریع کمک کنند. اگر در زمان خواندن کتاب‌های درسی، متوجه مبحث خاصی نشدید، می‌توانید از کتاب‌های کمک آموزشی استفاده کنید. این کتاب‌ها مفاهیم و مباحث درسی را با زبان ساده‌تر برای دانش‌آموزان شرح می‌دهند.

توجه داشته باشید که کتاب‌های کمک ‌درسی که مورد تأیید آموزش ‌و پرورش است را خریداری کنید تا از استاندارد بودن مباحث آن مطمئن باشید. کتاب‌های کمک‌درسی از نظر محتوا به دو دسته کتاب آموزش و تمرین و کتاب تمرین و کار تقسیم می‌شوند که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

انواع کتاب کمک آموزشی از نظر محتوا

در ادامه کمی بیشتر در مورد انواع کتاب‌های کمک آموزشی توضیح خواهیم داد.

کتاب آموزش و تمرین

این کتاب‌ها زمانی که دانش‌آموزان متوجه مبحثی در کتاب درسی خود نشوند مورد استفاده قرار می‌گیرند. این کتاب‌ها مفاهیم کتب درسی را با زبان متفاوت و آسان‌تری توضیح می‌دهند. علاوه بر مفاهیم آموزشی، دارای تمرینات تستی و تشریحی هم هستند. در زمان خرید کتاب درسی زیست، شیمی و ریاضی پیشنهاد می‌کنیم کتاب‌های کمک آموزشی هم خریداری کنید تا بتوانید مفاهیم این دروس را بهتر متوجه شوید.

کتاب کار و تمرین

زمانی که دانش‌‌آموزان می‌خواهند برای یادگیری بهتر و عمیق‌تر مباحث کتب درسی، تمرینات بیشتری را انجام دهند، می‌توانند از این کتاب‌های آموزشی استفاده کنند. در زمان خرید کتاب درسی، خرید این کتاب‌های آموزشی را برای یادگیری بهتر فرزندتان پیشنهاد می‌کنیم. البته این کتاب‌های آموزشی به دو دسته زیر تقسیم می‌شوند.

۱. کتاب‌های دارای پاسخ تستی و تشریحی

معلمان می‌توانند به دانش‌ آموزانی که پایه درسی آنها کمی ضعیف‌تر است، پیشنهاد کنند که این کتاب‌های آموزشی را تهیه کنند.

۲. کتاب‌های فاقد پاسخ

این کتاب‌های آموزشی برای دانش‌ آموزانی که پایه قوی‌تری دارند مناسب است. این کتاب‌ها، دانش‌آموزان را به چالش می‌کشند که خودشان به دنبال پاسخ صحیح سؤالات بروند.

ویژگی‌های کتاب کمک درسی

در زمان خرید کتاب‌های آموزشی به این موضوع دقت کنید که تمام کتاب‌ها مفید نیستند. اگر قصد دارید در کنار خرید کتاب درسی، کتاب‌های کمک آموزشی هم برای فرزندتان تهیه کنید، با ما همراه باشید تا شما را با ویژگی‌های خوب کتاب کمک آموزشی آشنا کنیم.

دارای سطح بندی مناسب

کتاب‌های کمک آموزشی که مفاهیم و سؤالات آنها دارای سطح بندی است می‌توانند در کنار کتاب درسی به دانش‌آموزان برای یادگیری سریع کمک کنند. سطح‌بندی سوالات باید از خیلی آسان شروع شده و به تدریج به سطح خیلی سخت برسد. تهیه این کتاب کمک آموزشی در کنار خرید کتاب درسی به افزایش سطح درسی دانش آموزان کمک شایانی می‌کند.

زبان ساده

یکی دیگر از مشخصات کتاب‌های آموزشی این است که مفاهیم دروس را ساده‌تر برای دانش‌آموزان توضیح می‌دهند‌. در واقع این کتاب‌های کمک درسی باید برای هر دانش‌آموز با هر سطح درسی مناسب باشند.

پوشش‌دهی مناسب

این کتاب‌ها باید تمام مباحث کتاب درسی را به طور کامل پوشش دهند و برای یادگیری عمیق‌تر دانش آموزان، می‌توانند توضیحات بیشتری را نیز بیان کنند.

پل ارتباطی

کتاب کمک درسی باید بتواند بین والدین، دانش‌ آموزان و معلمان جهت تفهیم مباحث درسی ارتباط برقرار کند.

نداشتن پاسخ تشریحی

یکی از ویژگی‌های کتاب آموزشی خوب، نداشتن پاسخ تشریحی است. عدم پاسخ‌نامه تشریحی باعث می‌شود که دانش‌آموزان برای رسیدن به جواب سوالات تلاش بیشتری کنند و مباحث درسی را با دقت بیشتری مطالعه کرده و از معلمان برای رسیدن به جواب صحیح کمک بخواهند. البته داشتن پاسخ نامه سوالات تستی در کتاب‌های آموزشی مفید است، زیرا باعث می‌شود که دانش‌آموزان از جواب سوال‌ها مطمئن باشند.

تنوع و‌ تشابه

کتاب‌های کمک آموزشی دارای سوالات تستی و تشریحی هستند تا دانش آموزان را برای یادگیری بهتر کمک کنند. بهترین کتاب‌های کمک درسی باید دارای سوالات متنوعی باشند و تمام مباحث کتاب درسی را پوشش دهد. همچنین باید مشابه سوالات کتاب درسی باشند تا دانش آموزان را در یادگیری دروس کمک کنند.

معایب کتاب کمک درسی

همانطور که مطالعه کردید کتاب‌های کمک آموزشی در کنار خرید کتاب درسی بسیار مفید هستند؛ البته به شرطی که استانداردهای لازم را رعایت کرده باشند. کتاب‌های کمک درسی اگر با توجه به اصول آموزشی چاپ نشده باشند، نه‌تنها مفید نیستند بلکه روی یادگیری دانش آموزان هم تاثیر بدی می‌گذارند.

تحمیل مفاهیم

اگر کتاب‌های کمک آموزشی مباحث بیشتری را در کنار مطالب درسی بازگو کنند، باعث گیج شدن دانش آموزان می‌شوند. خواندن مطالب زیاد ممکن است علاقه دانش‌آموز را به خواندن درس کم کند.

مانع رشد

متاسفانه یکی از معایب برخی از کتاب‌های کمک درسی این است تمام مطالب را به صورت گسترده بازگو می‌کنند و اجازه نمی‌دهند که دانش‌آموزان خودشان به نتیجه‌گیری برسند. در واقع این کتاب‌ها جلوی خلاقیت دانش‌آموزان را می‌گیرند.

تنبلی ذهن

کتاب‌های کمک آموزشی غیراستاندارد قدرت تفکر و تحلیل را از دانش‌آموزان می‌گیرند. استفاده از این کتاب‌ها باعث می‌شود که دانش‌آموزان فقط به دنبال حفظ مطالب بروند. تهیه این کتاب‌های آموزشی در کنار خرید کتاب درسی به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

غفلت از مباحث مهم

کتاب‌های غیر استاندارد نه‌تنها کمکی به یادگیری دانش‌آموزان نمی‌کنند، بلکه آنها را از مباحث اصلی هم دور می‌کنند‌. در واقع دانش‌آموزان به مباحث غیر مرتبط درسی توجه می‌کنند و همین امر باعث عقب ماندن آنها از مباحث اصلی و کم شدن نمرات می‌شود.

توجه به حفظیات

یکی از معایب کتاب‎‌های کمک درسی این است که دانش‌آموزان فقط به حفظیات توجه می‌کنند و از مطالب مفهومی غافل می‌شوند. در واقع دانش‌آموزان در زمان امتحان نمی‌توانند به سوالات مفهومی جواب دهند و این موضوع باعث می‌شود که نمرات آنها از بقیه دانش‌آموزان کمتر شود.

تحمیل هزینه

کتاب‌های غیراستاندارد دارای قیمت گرانی هستند و خرید آنها فشار زیادی به والدین وارد می‌کند. البته کتاب‌های استاندارد زیادی در بازار وجود دارند که با قیمت مناسب عرضه می‌شوند.

آیا استفاده از کتاب‌های کمک آموزشی، دانش آموزان را از خواندن کتاب‌های درسی بی نیاز می‌کند؟

کتاب‌های کمک آموزشی مکمل کتب درسی هستند. امکان ندارد دانش آموزی فقط با خواندن کتاب کمک آموزشی، مفاهیم کتب درسی را فرا بگیرد. در واقع کتاب آموزشی کمک می‌کند که مطالب درسی را بهتر و عمیق تر یاد بگیرید.

متاسفانه برخی از والدین تصور می‌کنند که کتاب‌های کمک درسی، خلاصه کتب درسی هستند و با خرید این کتابها، فرزندشان لازم نیست دیگر کتاب درسی را مطالعه کند. اما این باور کاملا غلط است، در اصل تهیه کتاب آموزشی در کنار خرید کتاب درسی به یادگیری بهتر دانش آموزان کمک می‌کند.

معرفی بهترین ناشر کتاب کمک آموزشی

همانطور که قبلاً هم اشاره کردیم، کتاب کمک آموزشی در صورتی برای دانش آموزان مفید است که استاندارد باشد. اگر قصد خرید کتاب کمک درسی دارید و به دنبال کتاب استاندارد و مفید هستید، با ما همراه باشید تا بهترین ناشر کتاب کمک آموزشی را به شما معرفی کنیم.

انتشارات خیلی سبز

یکی از بهترین ناشران کتاب کمک آموزشی، انتشارات خیلی سبز است. این کتاب‌ها دارای درسنامه خیلی قوی هستند که تاثیر فوق العاده‌ای در یادگیری بهتر دروس درسی دارند. هم چنین تمرین و سوالات این کتاب‌ها دارای سطح بندی هستند و دانش آموزان می‌توانند ‌با توجه به سطح درسی خود، نمونه سوالات را حل کنند.

کیفیت چاپ بالا، صفحات رنگی و استفاده از تصاویر از ویژگی‌های این کتاب‌های کمک آموزشی به شمار می‌روند. جهت تهیه انواع کتاب کمک آموزشی در کنار خرید کتاب درسی می توانید به فروشگاه‌های معتبر مراجعه کنید‌.

بر اساس رای ۸ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
۱ دیدگاه برای «خرید کتاب درسی»
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *