وبیمو؛ ۱۰ نکته مهم برای تولید محتوای با کیفیت و مؤثر برای سال ۲۰۲۰

۷۳ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۱ اسفند ۱۴۰۰
زمان مطالعه: ۸ دقیقه
وبیمو؛ ۱۰ نکته مهم برای تولید محتوای با کیفیت و مؤثر برای سال ۲۰۲۰
سلب مسئولیت مطالب رپورتاژ آگهی: مجموعه‌ی «فرادرس» در تهیه‌ و تنظیم این محتوای تبلیغاتی نقشی نداشته و مسئولیتی راجع به صحت آن نمی‌پذیرد.

برای ورود به این بحث، بد نیست که ابتدا نگاهی بیندازید به آخرین جستجویی که در گوگل انجام دادید. آیا با انجام آن جستجو، گوگل توانست پاسخ مناسبی به شما بدهد؟ آیا محتوای موجود در آن صفحه، دقیقاً همان چیزی بود که به دنبال آن می‌گشتید؟ آیا در آن صفحه، لینک یا لینک‌هایی هم وجود داشت که با استفاده از آن‌ها بتوانید اطلاعات بیشتری هم در مورد موضوع مورد نظرتان کسب کنید؟

اگر پاسختان به تمام سوالات بالا «بله» است، این یعنی این که نویسنده آن محتوا، کارش را عالی انجام داده است. چرا که موفق شده که محتوا را به نوعی تألیف یا تدوین کند که هدف شما را کاملاً برآورده کند. این در واقع همان چیزی است که موتورهای جستجویی مانند گوگل در سال 2020 به دنبال آن هستند. آن‌ها مایلند که محتواها به نوعی تنظیم شود که هر جستجوگر بتواند به سرعت چیزی را که به دنبال آن هست، پیدا کند.

به دنبال همین بحث و در ادامه مقالات ما در مورد آموزش سئو، در ادامه قصد داریم که روش‌هایی را به شما معرفی کنیم که به کمک آن‌ها می‌توانید محتوا را طوری تنظیم کنید که هم برای خوانندگان و هم برای موتور جستجو مناسب و بهینه باشد. پس با ما همراه باشید.

محتوای مؤثر، یک برنامه طراحی (blueprint) لازم دارد

پیش از این که وارد این موضوع شوید، از خودتان بپرسید که «برای برآورده کردن نیازهای جستجوگران، چه باید کرد؟»

یکی از راه‌های ارائه محتوا این است که ابتدای کار را با بیان یک داستان گونه کاربردی آغاز کنید. این داستان باید به نوعی طراحی شود که هم به مخاطب آموزش دهد و هم آنها را تحت تأثیر قرار دهد. اما به خاطر داشته باشید که صرف آموزش مخاطب، کافی نیست. بلکه بهتر این است که این مطالب را طوری تنظیم کنید که کاملاً کاربردی باشد و خواننده بتواند از آن، برای حل مشکل خودش استفاده کند.

اگر به خوبی از پس این کار بربیایید، در واقع اعتماد مخاطب را جلب کرده‌اید. جلب اعتماد مخاطب هم به این معناست که وقتی مخاطبتان خواسته‌ای داشته باشد، تهیه محصولات و یا استفاده از خدمات شما، برای آنها در اولویت قرار دارد. محتوایی که منجر به چنین نتیجه‌ای شود، یک «محتوای مؤثر» است.

اما خوشبختانه، هر محتوای مؤثری، یک برنامه طراحی لازم دارد. هرچند این برنامه به راحتی قابل تشخیص نیست، اما به هر حال وجود دارد و هدف آن، کمک به شما به عنوان خواننده آن محتواست. در واقع، این برنامه طراحی، سبب می‌شود که بتوانید یک تصمیم آگاهانه و مطمئن بگیرید.

در ادامه، نکاتی را ذکر می‌کنیم که با استفاده از آن‌ها می‌توانید برای ایجاد یک برنامه طراحی عالی برای تولید محتوا در آینده، استفاده کنید.

وبیمو

1. برای نوشتن، ابتدا یک موضوع انتخاب کنید

در گام اول، برای جذب مخاطب باید به دنبال علاقه او و سؤالاتی که به دنبال پاسخ آن‌ها می‌گردد، باشید. البته این توصیه به این معنا نیست که شما حق ندارید که در مورد کسب و کار شخصیتان صحبت کنید. اما از بحث‌هایی که فقط برای خودتان جذابیت دارد باید بپرهیزید. در واقع، پیش از انتخاب موضوع، باید خودتان را جای مخاطب قرار دهید و سؤالات زیر را از خودتان بپرسید:

  • مخاطب دنبال چه چیزی است؟
  • چه نوع اطلاعاتی برای مخاطب جذابیت دارد؟

برای پاسخ به این گونه سؤالات، آنچه در مورد شخصیت مخاطبان و همچنین علایق آن می‌دانید را مد نظر داشته باشید و بهترین تصمیم را بگیرید.

2. از کلمات کلیدی استفاده کنید

کلمات کلیدی، کلمات و عباراتی هستند که به طور متداول در داخل موتورهای جستجو مورد استفاده قرار می‌گیرند. این کلمات تا حدود زیادی موضوعاتی را که مردم مایلند بیشتر در مورد آن‌ها بدانند، تعیین می‌کنند. آیا می‌دانید که مشتریان شما بیشتر از کدام کلمات کلیدی استفاده می‌کنند و همچنین آیا کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کار خود را می‌شناسید؟

اگر نمی‌دانید باید از کجا شروع کنید، استفاده از Keyword Explorer شرکت Moz یک انتخاب مناسب است. با استفاده از این ابزار، در واقع علاوه بر آشنایی با بهترین کلمات کلیدی، در وقت خودتان هم صرفه جویی می‌کنید. اگر هم نیاز به مشاوره داشتید می‌توانید از تیم مشاوره سئو وبیمو کمک بگیرید.

3. از عبارات کلیدی طولانی استفاده کنید

یکی از مهم‌ترین نکاتی که می‌تواند موفقیت بلاگ را شما را بالا ببرد، استفاده از عبارات کلیدی طولانی است. یک عبارت کلیدی طولانی، عبارتی است که حداقل از سه یا چهار کلمه تشکیل شده است. این عبارت باید حاوی کلمه یا کلماتی باشد که بیشتر از بقیه کلمات، از طرف مخاطبان مورد جستجو قرار می‌گیرد.

همچنین، حتماً توجه کنید که این کلمات را از میان کلماتی انتخاب کنید که بیشترین ارتباط را با کسب و کار شما دارند. برای مثال، اگر شما صاحب یک شرکت تبلیغاتی هستید و قصد دارید که به عنوان یک تولید کننده برجسته «کالاهای تبلیغاتی» شناخته شوید، استفاده از عبارت کلیدی طولانی «چگونه کالاهای تبلیغاتی به صرفه و مؤثری ارائه کنیم؟» انتخاب خوبیست.

شاید این سؤال برایتان پیش آمده باشد که چرا باید از این عبارات کلیدی طولانی استفاده کنیم. در پاسخ به این سؤال باید گفت که این عبارات که اغلب هم به شیوه‌ای سؤالی مطرح می‌شوند، معمولاً بر روی نیازها و علایق مخاطب متمرکز می‌شوند. از سوی دیگر، مخاطبانی که برای جستجو از عبارات کلیدی طولانی استفاده می‌کنند، معمولاً بیشتر از سایر افراد مایلند که کل پست شما را مطالعه کنند و طبیعتاً بیشتر می‌توانید بر روی آن‌ها تأثیر بگذارید. به عبارت دیگر، با استفاده از این عبارات کلیدی طولانی، مرتبط‌ترین مخاطبان را به سمت سایت خودتان هدایت می‌کنید.

وبیمو

4. عبارت کلیدی طولانی انتخاب شده را در عنوان استفاده کنید

برای درک اهمیت این بخش، بد نیست به نحوه مطالعه خودتان از مطالب سایت‌های مختلف توجه کنید. شما هم احتمالاً مانند بسیاری دیگر از افراد، پیش از شروع به مطالعه یک متن، ابتدا عنوان آن را با دقت مطالعه می‌کنید. بنابراین، زمانی مطالعه متن اصلی را آغاز می‌کنید که عنوان آن به اندازه کافی جذاب و همچنین مرتبط با موضوع مورد نظر شما باشد. بنابراین، به راحتی می‌توان اهمیت انتخاب یک عنوان مناسب را حدس زد.

در انتخاب عنوان حتماً دقت داشته باشید که استفاده از عناوین کوتاه مانند «شبکه‌های اجتماعی» چندان مناسب نیست. چرا که موضوعات کاملاً متفاوتی ممکن است که تحت این عناوین مورد بحث قرار بگیرد و مخاطب شما، با توجه به این عنوان، به خوبی نمی‌تواند موضوع بحث محتوای شما را حدس بزند. اما برای مثال، عنوان «بهترین کانال‌های پخش زنده ویدیو در شبکه‌های اجتماعی در سال 2019» را می‌توان یک عنوان مناسب در نظر گرفت.

5. URL خود را کوتاه کنید

حتماً توجه داشته باشید که هیچ الزامی وجود ندارد که URL شما دقیقاً با عنوان بلاگتان متناظر باشد. بنابراین، خیلی خوب است که URL را به نحوی انتخاب کنید که در عین حالی که محتوای بلاگ شما را نشان می‌دهد، تا حد امکان کوتاه باشد.

همچنین URL را طوری انتخاب کنید که پس از به روز رسانی مطلب، نیازی به تغییر URL نباشد. برای این منظور، مثلاً خیلی مهم است که در URL خود از اعداد استفاده نکنید. علت این که تأکید می‌کنیم که URL خود را به روزرسانی نکنید این است که تغییر URL به SEO شما آسیب می‌زند و شما قطعاً چنین چیزی را نمی‌خواهید.

6. متن جایگزین برای تصاویر را به شیو‌ه‌ای بهینه تنظیم کنید

موتورهای جستجو در واقع هیچ وقت به دنبال تصاویر نمی‌گردند. بلکه آن چه در مورد تصاویر مورد جستجو قرار می‌گیرد، متن جایگزین آن‌هاست. علت این موضوع، این است که موتورهای جستجو، تصاویر را آن طور که افراد می‌بینند، نمی‌بینند!

بنابراین، تمام اطلاعاتی که یک موتور جستجو در مورد یک عکس، در اختیار دارد، متن جایگزین آن است. اگر مایلید که تصاویر بلاگتان به خوبی در نتایج موتورهای جستجو پیدا شوند، باید در انتخاب متن جایگزین آن‌ها حداکثر دقت را به خرج دهید.

وبیمو

7. یک توصیف پس زمینه (meta description) قانع کننده ارائه کنید

meta description یا متن توصیف پس زمینه مناسب، ابزاری است که به وسیله آن، اطلاعات مفیدی را در مورد محتوای پست موجود، به موتور جستجو و خوانندگان ارائه می‌کنید. اما حتماً توجه داشته باشید که حداکثر طول یک description، صد و پنجاه تا 160 کاراکتر است.

البته هرچند ایجاد یک توصیف پس زمینه ممکن است که به طور مستقیم بر روی SEO سایت شما تأثیر نگذارد، اما به خاطر داشته باشید که استفاده از آن‌ها به خودی خود سبب افزایش تعداد کلیک‌ها و جلب توجه بیشتر مخاطب خواهد شد. از سوی دیگر، این description باید روشن کننده همان عبارت کلیدی طولانی باشد که متن را براساس آن تنظیم کرده‌اید.

با این حال، هیچ تضمینی وجود ندارد که موتورهای جستجو، description شما را به عنوان متن توصیفی در نتایج جستجوها نمایش دهند. موتورهای جستجو در این زمینه، معمولاً عملکردهای غیرقابل پیش بینی‌ای دارند.

8. لینک‌های مختلف را به شیوه‌ای حساب شده داخل پست خود وارد کنید

اگر موفق شوید که تعداد بیشتری بازدید کننده را به بلاگ خود فرابخوانید، این بدین معنی است که موقعیت‌های بیشتری برای خود فراهم کرده‌اید. چرا که افزایش ترافیک بلاگ، نشان دهنده افزایش اعتماد مخاطبان است و این افزایش اعتماد، بهترین سرمایه برای ایجاد یک ارتباط مؤثر با مخاطب و تبدیل آن‌ها به مشتریان ثابت است.

یکی از راه‌های افزایش بازدیدکنندگان این است که با اشاره به مرجع ادعاهای خود، اعتماد آن‌ها را جلب کنید. بنابراین، این جا همان جایی است که اهمیت استفاده از لینک‌های خارجی در میان پست‌های بلاگ مشخص می‌شود. البته حتماً توجه داشته باشید که وقتی که لینکی به یک بلاگ دیگر می‌دهید، حتماً آن بلاگ در یک پنجره جدید باز شود. بدین ترتیب، بدون این که پنجره سایت خودتان بسته شود، به درک مخاطب از محتوای خود کمک می‌کنید.

9. محتوای خود را تا حد امکان به صورت چند رسانه‌ای ارائه دهید تا بیشتر توجه مخاطب را جلب کند

یکی از راه‌های جلب حداکثر توجه مخاطب، استفاده از محتواهای چند رسانه‌ای است. مثلاً خیلی خوب است که در کنار متن‌های خود، از ویدیو هم استفاده کنید. از سوی دیگر، استفاده از ویدیو در پست، احتمال این که سایت شما به عنوان اولین پیشنهاد گوگل ارائه شود را چند برابر می‌کند. به خصوص اگر این ویدیو در نزدیکی ابتدای صفحه باشد. چرا که اگر بازدید کننده وبسایت، این ویدیو را تماشا کند، عملاً میزان «نرخ پرش» (bounce time) وبسایت شما کاهش می‌یابد.

نرخ پرش یک وبسایت، نشانگر درصد افرادی است که وارد صفحات یک وبسایت می‌شوند و بلافاصله آن را ترک می‌کنند. آن‌ها بازدید کنندگانی هستند که بر روی هیچ چیزی کلیک نمی‌کنند. داشتن یک «نرخ پرش» پایین، برای گوگل به این معناست که مخاطبان وبسایت شما، مطالب ارائه شده از سوی وبسایت شما را مفید ارزیابی کرده‌‌اند. بنابراین، اگر به گوگل ثابت شود که محتوای سایت شما ارزشمند است، احتمال این که وبسایتتان در جستجوهای مرتبط با موضوع شما، در رده اول نتایج گوگل قرار بگیرد، چند برابر می‌شود.

وبیمو

10. برای ایجاد یک داستان قانع کننده، مطالب نویسندگان برجسته و متن‌های مؤثر را بررسی کنید

شاید هنوز موضوع مناسبی برای ایجاد محتوا پیدا نکرده‌اید و یا حتی اصلاً متخصص در موضوعی خاص نیستید. با این حال، باز هم این دلیل نمی‌شود که نتوانید یک محتوای قابل قبول ایجاد کنید. چرا که همیشه این امکان برای شما وجود دارد که مطالبی که نویسندگان و سایت‌های موفق به اشتراک می‌گذارند را دنبال کنید. در مطالعه مطالب آن‌ها مانند یک روزنامه نگار عمل کنید و سعی کنید نکاتی را در محتوای آن‌ها که نیاز به تمرکز بیشتری دارد پیدا کنید.

سعی کنید بفهمید که مخاطب، پس از مطالعه این مطلب، چه سؤالاتی برایش پیش می‌آید. در واقع به دنبال رهبران فکری موضوعات مختلف باشید و سعی کنید که ادامه دهنده مطالب آن‌ها باشید. در این صورت، بدون تقلید مستقیم از کار دیگران، می‌توانید طیف وسیعی بازدید کننده را به سوی سایت خود هدایت کنید.

نتیجه‌گیری

اگر 10 نکته بالا را با دقت مطالعه کرده باشید، حتماً متوجه شده‌اید که برای بهینه کردن و افزایش تأثیر پست‌هایی که در آینده قرار است ایجاد کنید، بهتر است چگونه عمل کنید و به چه نکاتی بیشتر دقت کنید. پس توصیه می‌کنیم که فعلاً برای شروع، تنها به همین 10 نکته قناعت کنید و پیش از آغاز به ایجاد محتوا، یک برنامه طراحی مناسب برای آن تنظیم کنید.

در ادامه، با تهیه محتواهای بیشتر، قطعاً خودتان هم از کسانی خواهید بود که می‌توانید به نکات بالا بیفزایید. اگر رعایت همه نکات بالا برای تولید محتوا بهینه شده و رعایت نکات سئو در آن، برای شما وقت گیر است، برای بهبود عملکرد سایت خود می‌توانید خدمات تولید محتوا و سئو سایت و یا آموزش سئو و لینک بیلدینگ را به سایت وبیمو واگذار کنید.

سایت: www.webimo.info

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
۲ دیدگاه برای «وبیمو؛ ۱۰ نکته مهم برای تولید محتوای با کیفیت و مؤثر برای سال ۲۰۲۰»

باید سعی بشه محتوا در راستای نیاز مخاطبان تولید بشه و پس از تولید محتوا به گوش آنها هم برسه. شما فرض کنید کارگاهی دارید که مجهزترین دستگاه ها را دارید، اگر شما در کارگاه بشینید و صرف اینکه بهترین دستگاه هارو دارید منتظر باشید مشتریان خودشان به کارگاه شما بیایند، به نتیجه ای نخواهید رسید . باید با تبلیغات آنها را با کارگاه یا محتوای خود آشنا کنید . سئو چیزی بیشتر از این نیست.

آیا به نظر شما هنوز هم محتوا میتواند به تنهایی باعث بالا آمدن یک کلمه کلیدی در جاهایی که رقابت بسیار زیاد است ، شود؟
من میخوام متخصص سئو شوم به نظرتون چه آموزش های سئو رو باید ببینم، از کدام سایت های خارجی و ایرانی میتونم تو این زمینه کمک بگیرم ممنون میشم راهنماییم کنید.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *