گوگل دیتا استودیو چیست؟ – از کاربرد تا آموزش استفاده

۴۴۱ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۱ بهمن ۱۴۰۱
زمان مطالعه: ۱۲ دقیقه
گوگل دیتا استودیو چیست؟ – از کاربرد تا آموزش استفاده

گوگل دیتا استودیو (Google Data Studio) ابزاری بسیار کاربردی برای تحلیل کسب‌وکار است که در حوزه دیجیتال مارکتینگ مورد استفاده قرار می‌گیرد. با استفاده از این ابزار می‌توانید داشبوردهایی زیبا و شخصی‌سازی شده بسازید و سپس به تحلیل داده و نمایش نتایج استراتژی‌ها مشغول شوید. در این مقاله قصد داریم از این بگوییم که گوگل دیتا استودیو چیست، چه اهمیتی دارد و چطور قادر به استفاده از آن خواهید بود.

اگر سر از این مقاله درآورده‌اید، به طور یقین از اهمیت داده در جهان بازاریابی دیجیتالی باخبر هستید. داده به شما اجازه می‌دهد استراتژی‌هایی موثرتر برای کسب‌وکار خود تدارک ببینید، چرا که به اطلاعاتی ارزشمند راجع به بازار، مشتریان، رقبا و همین‌طور شرکت خودتان به دست می‌آورید. با این حال، کلان‌داده (Big Data) می‌تواند چالشی مخصوص به خود را به همراه آورد: اینکه چطور می‌توان با بی‌نهایت داده به دست آمده از طریق اینترنت سر و کله زد و در واقع از آن‌ها سر در آورد.

یکی از راه‌های حل این مشکل، ورود به حوزه «تجسم داده» یا «مصورسازی داده» یا «Data Visualization» است که ساختاری بصری به داده بخشیده و باعث می‌شود به شکلی آسان‌تر قادر به شناسایی اهداف خود و دستیابی به آن‌ها باشید. گوگل دیتا استودیو هم دقیقا برای همین کار تدارک دیده شده و می‌تواند کمکی شایان به کسب‌وکار شما کند. این ابزاری بسیار قدرتمند برای ساخت گزارش و داشبوردهای مختلف است که می‌توانید از آن برای تحلیل، نمایش نتایج بازاریابی و اتخاذ تصمیمات بهتر استفاده کنید. سپس با تکیه بر داده‌های قابل اتکا، تصمیماتی آگاهانه‌تر اتخاذ خواهید کرد. به مطالعه این مقاله ادامه دهید تا بگوییم تمام احتمالات و ویژگی‌های گوگل دیتا استودیو چیست.

گوگل دیتا استودیو چیست

گوگل دیتا استودیو چیست؟

گوگل دیتا استودیو (Google Data Studio) ابزاری رایگان برای ساخت داشبوردهای زیبا، قابل شخصی‌سازی، تعاملی و واکنش‌گرا است. با این ابزار می‌توانید از قالب‌های آماده برای ساخت پنل‌ها استفاده کنید، متنوع‌ترین نمودارهای زندگی‌تان را بسازید و به رسم نقشه‌ها و جداول مشغول شوید. از سوی دیگر قادر به به‌کارگیری هویت برند خود و دیگر منابع در دسترس خواهید بود، تمام این‌ها در محیطی کاربرپسند که ساخت و درک گزارش را برای همه آسان کرده است.

گوگل دیتا استودیو در واقع در دسته‌بندی ابزارهای «هوش تجاری» (Business Intelligence | BI) قرار می‌گیرد که کارشان، تبدیل داده خام به اطلاعاتی استراتژیک برای شرکت‌ها است. ابزاری که گوگل در اختیارمان گذاشته، از طریق مصورسازی داده به جمع‌آوری معیارها و نشانه‌هایی می‌پردازد که از تصمیم‌ها و استراتژی‌های به‌خصوص پشتیبانی می‌کنند و بنابراین شرکت شما با ریسک‌ کمتری قادر به دستیابی به اهداف خود خواهد بود.دیتا استودیو ضمنا زیرمجموعه‌ای از جعبه ابزار Google Marketing Platform یا پلتفرم بازاریابی گوگل به حساب می‌آید که منابع گوناگونی برای ترتیب دادن کمپین تبلیغاتی از سوی شرکت‌های کوچک و بزرگ با خود به همراه می‌آورد.

در ادامه می‌توانید مثالی از گزارشی که با گوگل دیتا استودیو ساخته شده را ببینید که حاوی معیارهای Google Ads برای بازرگانی الکترونیک می‌شود. با کلیک روی این لینک (+) می‌توانید به تعامل با گزارش مشغول شده و حتی از آن به عنوان قالبی برای داشبورد خود استفاده کنید.

داشبورد مثال در Google Data Studio

کاربرد گوگل دیتا استودیو چیست؟

از گوگل دیتا استودیو می‌توان برای رسیدگی به امور مختلفی درون شرکت استفاده کرد. در واقع این خاصیت هوش تجاری است که تمام حوزه‌ها را در بر بگیرد و نقشی اساسی در زندگی روزمره تیم‌ها ایفا کند. در اینجا ما تمرکزمان را روی بازاریابی می‌گذاریم که سر و کله زدن دائمی با داده را می‌طلبد تا بتوان بازار را درک کرد، استراتژی‌هایی بهتر چید و کمپین‌هایی بهینه‌تر تدارک دید.

اما واحدهای فروش، امور مالی، منابع انسانی و مدیریت تجارت نیز از این ابزار نفع خواهند برد، چرا که می‌توانند یک چشم خود را روی معیارهای عملکرد و موفقیت گذاشته و استراتژی‌هایی هدفمند بچینند. بیایید در ادامه ببینیم برخی از اصلی‌ترین کاربردهای گوگل دیتا استودیو چیست، خصوصا در حوزه‌های مرتبط به بازاریابی و تبلیغات.

تحلیل داده

عمدتا به این خاطر به ساخت گزارش و داشبوردهای مختلف در گوگل دیتا استودیو مشغول می‌شویم که می‌خواهیم به تحلیل داده (Data Analysis) بپردازیم. به هنگام تحلیل بازاریابی، لازم است ابزاری در اختیار داشته باشیم که داده را از منابع گوناگون جمع‌آوری و امکان تحلیل عمیق‌تر را مهیا کند. با استفاده از این ابزار گوگل می‌توانید به سنجش داده موجود در وب‌سایت خود و همین‌طور داده مربوط به فروش در حوزه بازرگانی الکترونیک، عملکرد رسانه‌های پولی، نرخ تعامل یا انگیجمنت در شبکه‌های اجتماعی، میزان رشد رقبا و دیگر عناصر این چنینی مشغول شوید.

پایش معیارهای عملکرد

گوگل دیتا استودیو این امکان را نیز فراهم کرده که به پایش معیارهای عملکرد تعیین شده برای استراتژی‌های خود بپردازید. در تمام مسیر کمپین تبلیغاتی، تمام تیم قادر به مشاهده عملکرد تبلیغاتی باشد و جنبه‌های مختلف آن را برای دستیابی به نتایجی بهتر بهینه‌سازی کند. ضمنا این کار به صورت بلادرنگ یا Real-Time انجام و داده هر ثانیه به‌روزرسانی می‌شود. بنابراین می‌توانید گام‌هایی واقعا سریع برای بهبود کمپین‌های تبلیغاتی بردارید.

نمایش نتایج

گزارش‌هایی که با گوگل دیتا استودیو ساخته می‌شوند بصری و تعامل‌پذیر بوده و به راحتی درک می‌شوند. دقیقا به همین خاطر می‌توانید از آن برای نمایش نتایج کمپین‌ها و استراتژی‌ها استفاده کنید و ارزش دیجیتال مارکتینگ را به اثبات برسانید. امکان اشتراک‌گذاری داشبوردهای گوگل دیتا استودیو با تمام اعضای تیم، مدیران و مشتریان هم مهیا شده است. تمامی این افراد می‌توانند با نمودارها تعامل کنند، بازه‌های زمانی را تغییر دهند، داده را مطابق میل خود فیلتر کنند و به دانلود گزارش مشغول شوند.

چرا استفاده از Google Data Studio ضروری است؟

نموداری مثال در گوگل دیتا استودیو

گوگل دیتا استودیو بدون هیچ تردید در جمع بهترین ابزارهای تحلیل تجارت امروزی قرار می‌گیرد. این ابزاری حیاتی است که داده‌ها را از منابع مختلف جمع‌آوری و درون پلتفرمی واحد ارائه می‌کند تا قادر به کسب دانش و اتخاذ تصمیماتی متکی بر اطلاعات ارزشمند باشید. ابزارهای هوش تجاری این امکان را فراهم می‌کنند که عملکرد تمام کمپین دیجیتال مارکتینگ را زیر نظر بگیرید و مجبور به بررسی کانال‌های گوناگون و مجزا از یکدیگر نباشید.

معمولا شرایط بدین شکل است که تمام اعضای تیم می‌توانند گزارش‌ها را ویرایش و با آن‌ها تعامل کنند و ضمنا به سفارشی‌سازی گستره وسیعی از ویژگی‌ها مشغول شوند. کاربران آزادی کامل دارند که به تعامل با داده، فیلتر کردن داده، دانلود داده و مواردی از این بپردازند. بدین شکل دیگر نیازی نیست آمار و ارقام و گزارش‌های مفصل را دائما از طریق ایمیل ارسال کنید که احتمال گم شدن گزارش، دور ماندن آن از چشم، منقضی شدن و یا سردرگمی کارمندان را بالا می‌برند.

گوگل دیتا استودیو در دنیای ابزارهای هوش تجاری هم اندکی منحصر به فرد ظاهر می‌شود. اصلی‌ترین مزیت ابزار گوگل این است که به صورت رایگان عرضه شده و در عین حال، انبوهی ویژگی‌ مشابه به آنچه در ابزارهای پولی می‌یابید، دارد. علاوه بر این، داریم راجع به راهکاری کاربرپسند و شسته‌رفته صحبت می‌کنیم که هنگام گزارش‌نویسی، در وقت شما صرفه‌جویی خواهد کرد. ضمنا نیازمند دانش به‌خصوصی هم در زمینه‌های هوش تجاری، تکنولوژی یا طراحی نخواهید بود تا بتوانید گزارش‌هایی بهینه و زیبا بسازید. گوگل دیتا استودیو عمدتا از این نظر منحصر به فرد است که برخلاف ابزارهای مشابه، مسیر یادگیری آنقدرها طویلی ندارد.

در نهایت باید افزود که گوگل دیتا استودیو از قابلیت یکپارچه‌سازی با انبوهی پلتفرم دیگر نیز برخوردار شده و برای مثال می‌توانید به شکلی بهینه و ساده، آن را با ابزارهای گوگل آنالیتیکس و گوگل ادز ادغام کنید. در بخش بعدی مقاله بیشتر راجع به این ویژگی در گوگل دیتا استودیو صحبت خواهیم کرد.

گوگل دیتا استودیو چطور کار می‌کند؟

اکنون که می‌دانیم گوگل دیتا استودیو چیست و چه کاربردهایی دارد، بیایید نحوه کار آن را در عمل بررسی کنیم. در ادامه با جزییات کامل نشان خواهیم داد که چطور می‌توان بهترین استفاده را از ابزارهای گوناگون گوگل دیتا استودیو برد. به صورت کلی، کارکرد بدین شکل است: پلتفرم به جمع‌آوری داده از پلتفرم‌های دیگر و متفاوت مشغول می‌شود تا شما قادر به ساخت نمودارها، جداول و دیگر ارائه‌های بصری این‌چنینی باشید. سپس می‌توانید به سراغ معیارها و ابعاد گوناگون برای ساخت داشبوردهایی مطابق با اهداف و استانداردهای مد نظرتان بروید. در نهایت نیز امکان اشتراک‌گذاری آن‌ها با دیگران وجود خواهد داشت.

قابلیت‌های گوگل دیتا استودیو در چهار دسته‌بندی مختلف قرار می‌گیرند: «یکپارچه‌سازی» (Integration)، «دگرگون‌سازی» (Transformation)، «مصورسازی» (Visualization) و «اشتراک‌گذاری داده» (Data Sharing). بیایید هرکدام از این موارد را به شکلی عمیق‌تر بررسی و درک کنیم.

یکپارچه‌سازی داده

گوگل دیتا استودیو از رابط‌های داده متنوع برای جمع‌آوری اطلاعات از سایر پلتفرم‌ها و نمایش در جایی واحد استفاده می‌کند. با کلیک روی این لینک (+) قادر به مشاهده تمام منابع داده پشتیبانی‌شده خواهید بود که فهرستی واقعا بلندبالا را شکل داده‌اند. دیتا استودیو از اکثر پلتفرم‌های بازاریابی محبوب پشتیبانی می‌کند و از جمله آن‌ها می‌توان به ابزارهای خود گوگل اشاره داشت:

  • Google Analytics
  • Google Ads
  • Google Search Console
  • Google My Business
  • Google Sheets
  • YouTube Analytics
  • Bing Ads
  • Facebook Ads
  • MailChimp
  • HubSpot
  • Ahrefs
  • SEMrush
  • Shopify

تبدیل داده

گام دومی که در گوگل دیتا استودیو برخواهید داشت، تبدیل کردن داده خام به اطلاعاتی کامل‌تر و معنادارتر است. اعداد به تنهایی جذابیت چندانی نداشته و حتی باعث سردرگمی می‌شوند، مگر نه؟ در نتیجه گوگل دیتا استودیو عناصری بنیادین‌تر را از داده بیرون کشیده و اطلاعات لازم برای رسم نمودارها و جداول را می‌سازد. این اطلاعات در نهایت تبدیل به دانش و هوش تجاری شما می‌شوند.

دگرگون‌سازی داده

برای اینکه این فرایند به بهترین شکل ممکن پیش برود، می‌توانید از ابزاری به نام Explorer بهره ببرید. این قابلیت اجازه می‌دهد به دستکاری داده مشغول شوید، ابعاد را تعیین کنید، به پیاده‌سازی توابع ریاضیاتی و عملگرهای حسابی بپردازید و فرمول‌های سفارشی برای تبدیل داده به مقادیر کارآمد بنویسید.

ناگفته نماند که به کمک Explorer می‌توانید به شکلی آزادانه آزمون و خطا و داده‌ها را تحلیل کنید. در واقع این ویژگی مثل یک دفترچه یادداشت شخصی و خصوصی کار می‌کند و با گزارش‌هایی که شکل مشارکتی دارند فرق می‌کنند. علاوه بر این ایده خوبی‌ست که پیش از ساخت گزارش‌های رسمی و مهم، خودتان را با اجزای مختلف پلتفرم گوگل آشنا کنید. هرچه تجربه بیشتری در حوزه تحلیل بازاریابی به دست آورید، بیشتر قادر به اکتشاف داده و دستیابی به دانش تجاری خواهید بود.

مصورسازی داده

مصورسازی داده خیلی ساده به معنای ساخت گزارش‌ها و داشبوردهای مختلف است. در اینجا اطلاعات در قالب نمودارها، جداول، نقشه‌ها و دیگر نمایه‌های بصری ارائه می‌شوند. در نتیجه می‌توان اطلاعات مهم را در ساختاری چشم‌نوازتر و قابل فهم‌تر قرار داد. هنگام ساخت پنل‌ها، می‌توانید آن‌ها را مطابق نیازها و علایق،‌ اهداف و برندینگ خود شخصی‌سازی کنید. سپس می‌توانید به افزودن لوگوها، نمادها، اشکال و تصاویر مشغول شوید، رنگ‌ها را تغییر دهید، یک فونت انتخاب کنید و اجزای مختلف را به‌گونه‌ای تغییر دهید که نشانگر ماهیت شما باشند. تمام این‌ کارها را می‌توان از بخش‌های «تم‌ها» (Themes) و «قالب‌ها» (Templates) انجام داد.

گوگل دیتا استودیو مجموعه‌ای غنی از گزینه‌های مختلف را هنگام ساخت گزارش در اختیارتان می‌گذارد، گزینه‌هایی مانند:

  • جداول
  • جداول زمانی
  • نمودارهای ستونی
  • نمودارهای دایره‌ای
  • نقشه‌ها
  • نمودارهای پراکندگی
  • جداول پیوت

از سوی دیگر می‌توان گزینه‌هایی برای کنترل داده را در اختیار مخاطبان گزارش قرار داد تا برای مثال فیلترهای مختلف را روی داده پیاده‌سازی کنند و چک‌باکس‌ها را علامت بزنند. بدین ترتیب دیگر نیازی به ساخت چندین گزارش نخواهید داشت و همه‌چیز را به صورت واحد ارائه می‌کنید. علاوه بر این، خود گزارش‌ها و تعامل‌پذیری آن‌ها هم بیشتر نظر کاربران را به خود جلب خواهد کرد.

اشتراک‌گذاری داده

در نهایت نیز گوگل دیتا استودیو اجازه می‌دهد داده و گزارش‌های خود را با دیگران به اشتراک بگذارید. بسته به سطوح دسترس مختلفی که قابل تعیین هستند، می‌توانید سایر کاربران را به مشاهده یا ویرایش داشبوردها دعوت کنید.

هنگام نیاز به کاری تیمی هم تمام اعضا می‌توانند به صورت همزمان به ساخت گزارشی یکسان مشغول شوند. آخرین تغییرات به صورت خودکار ذخیره‌سازی خواهند شد و بنابراین همه‌چیز مانند همان‌چیزی است که پیش‌تر در ابزارهایی مانند گوگل درایو و گوگل داک مشاهده کرده‌اید. از گزینه‌های اشتراک‌گذاری می‌توان برای ارسال گزارش‌ها به مشتریان و مدیرا هم استفاده کرد. مخاطبان شما اعلان و لینکی را در قالب ایمیل دریافت خواهند کرد که اجازه مشاهده گزارش (که همیشه هم به‌روز باقی می‌ماند) را به آن‌ها می‌دهد.

چطور از گوگل دیتا استودیو استفاده کنیم؟

اکنون که می دانیم گوگل دیتا استودیو چیست و چه قابلیت‌هایی به همراه می‌آورد، زمان این می‌رسد که نحوه کار با این ابزار بی‌نظیر را بررسی کنیم و ببینیم چطور می‌توان از آن در استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ خود بهره گرفت.

۱. چطور به گوگل دیتا استودیو دسترسی پیدا کنیم؟

پیش از هر چیز برای دسترسی یافتن به گوگل دیتا استودیو لازم است یک اکانت گوگل داشته باشید. بعد از این می‌توانید خیلی ساده آستین را بالا زده و وارد وب‌سایت گوگل دیتا استودیو شوید.

در آخرین نسخه از گوگل دیتا استودیو چنین صفحه‌ای را مشاهده خواهید کرد:

گوگل دیتا استودیو چیست

منوی سمت چپ امکان ناوبری میان آخرین گزارش‌هایی که گشوده‌اید را فراهم می‌آورد، منظورمان گزارش‌هایی است که پیش‌تر ساخته‌اید یا با دیگران به اشتراک گذاشته‌اید. منوی بالایی هم اجازه می‌دهد از طریق Explorer میان «گزارش‌ها» (Reports)، «منابع داده» (Data Sources) و «فایل‌ها» (Files) جابه‌جا شوید.

ناوبری میان گزارش‌ها

۲. چطور منابع داده را اضافه کنیم؟

بعد از عادت کردن به ابزار گوگل، احتمالا می‌خواهید شروع به ساخت گزارش کنید، مگر نه؟ اما ابتدا لازم است به تعیین منابع داده‌ای مشغول شوید که می‌خواهید با آن‌ها کار کنید. همین منابع هستند که محتوای گزارش‌های شما را تامین می‌کنند.

برای انجام کار، از طریق منوی سمت چپ روی گزینه Create کلیک کرده و سپس به سراغ گزینه Data Source بروید.

گوگل دیتا استودیو چیست

در صفحه بعدی، پلتفرم‌هایی که می‌خواهید با گوگل دیتا استودیو یکپارچه‌سازی و ادغام شوند را انتخاب کنید. در گوشه بالا سمت چپ هم می‌توانید نامی برای منبع داده خود برگزینید.

انتخاب منبع داده

در مثال پایین، ما پلتفرم گوگل شیت را برگزیده‌ایم. زمانی که روی گزینه Authorize کلیک کنید، گوگل دیتا استودیو به حساب گوگل شما متصل می‌شود و بنابراین امکان باز کردن صفحات گسترده گوگل شیت فراهم خواهد آمد.

گوگل دیتا استودیو چیست

بعد از کلیک روی گزینه Authorize و صدور جواز اتصال دو پلتفرم، یک منبع داده در گوگل دیتا استودیو ثبت می‌شود. حالا می‌توانید به ساخت گزارش یا اکتشاف هرچه بیشتر داده در زبانه Explorer مشغول شوید.

۳. روش ساخت گزارش در گوگل دیتا استودیو چیست؟

حالا بیایید روش ساخت گزارش را بررسی کنیم. بعد از افزودن منبع داده، می‌توانید روی دکمه «ساخت گزارش» (Create Report) بزنید یا اینکه به صفحه اصلی گوگل دیتا استودیو بازگردید. در منوی سمت چپی، روی گزینه Create و بعد Report بزنید. اکنون می‌توانید قالبی را از داخل گالری انتخاب کنید.

ساخت گزارش

در صفحه بعدی، گوگل دیتا استودیو از شما می‌خواهد که منبع داده مورد نظرتان را برای گزارش برگزینید. اگر مطابق مراحل قبلی منابع را اضافه کرده‌اید، وارد «My Data Sources» شده و آن‌ها را انتخاب کنید. اگر هم چنین نکرده بودید، الان زمان یکپارچه‌سازی فرا رسیده.

گوگل دیتا استودیو چیست

بعد از اینکه منبع داده را انتخاب کردید، گوگل دیتا استودیو صفحه‌ای شبیه به تصویر پایین به نمایش درمی‌آید. در این صفحه می‌توانید گزارش را همانطور که دلتان می‌خواهد بسازید، گرافیک‌ها، اشکال و متون را اضافه کنید، ساختار کلی را تغییر دهید و کارهایی از این دست. اگر کارتان را با قالبی از پیش آماده آغاز کنید، گزارش‌تان شکلی نیمه کامل خواهد داشت و می‌توانید داده را مطابق نیاز خود ویرایش و شخصی‌سازی کنید.

در ستون سمت راست، می‌توانید گزینه‌های ساخت نمودار و همین‌طور معیارها و ابعاد منبع داده را بیابید. ناگفته نماند که با ترکیب این گزینه‌ها می‌توانید اطلاعات جالب‌تری برای گزارش خود به دست آورید.

گزینه‌های موجود برای رسم نمودار

در منوی بالایی گزارش می‌توانید گزینه‌های مختلفی برای ویرایش پیدا کنید. برای مثال می‌توان روی «Add a Chart» کلیک کرد و تمام احتمالات را دید.

گوگل دیتا استودیو چیست

از سوی دیگر می‌توانید روی «Add a Control» بزنید تا گزینه‌های کنترل پویایی که در اختیار مخاطب گزارش قرار می‌گیرند را ببینید.

گوگل دیتا استودیو چیست

در انتهای منو، گزینه‌های مربوط به Theme and Layout را خواهید یافت. با این گزینه‌ها می‌توانید گزارش را مطابق میل خود شخصی‌سازی کنید.

منوی Theme and Layout

در نظر داشته باشید که در منوی بالایی امکان ویرایش نام گزارش مهیا شده و به تمام گزینه‌های «ویرایش» (Editing) و «نمایش» (Viewing) دسترسی خواهید داشت. در سمت راست هم دکمه‌هایی برای کپی کردن گزارش، به‌روزرسانی داده، اشتراک‌گذاری و مشاهده به چشم می‌خورد.

با انتخاب گزینه اشتراک‌گذاری یا Share می‌توانید سایر کاربران را دعوت کنید، دعوت‌نامه ایمیلی بفرستید، لینک گزارش را کپی کنید، به تعبیه گزارش در یک صفحه وب مشغول شوید و یا فایل پی‌دی‌اف آن را دانلود کنید.

گزینه‌های اشتراک‌گذاری

۴. چطور از قابلیت Explorer استفاده کنیم؟

قابلیت Explorer هنوز شکلی نهایی به خود نگرفته و بنابراین برخی قابلیت‌های آن محدودیت‌هایی به‌خصوص دارند. همانطور که پیش‌تر هم اشاره کردیم، ویژگی‌ Explorer اساسا با هدف آزمون و خطا، سر و کله زدن با داده، تحلیل کردن و سپس ادامه دادن کار با گزارش ساخته شده است. از این قابلیت می‌توان برای اکتشاف داده در برخی کانال‌ها استفاده کرد، ابعاد بیشتری به گزارش آورد و تحلیل‌هایی عمیق‌تر پشت سر گذاشت. ضروری نیست که پیش از ساخت گزارش به سراغ Explorer بروید، اما می‌توانید از آن به عنوان پیش‌نویس استفاده کرده و به دانشی ارزشمند دست یابید.

پس اگر به استفاده از Explorer تمایل دارید به صفحه اصلی گوگل دیتا استودیو رفته و روی Create و سپس Explorer کلیک کنید.

گوگل دیتا استودیو چیست

سپس صفحه‌ای خالی خواهید دید که از شما می‌خواهد برای آغاز فرایند اکتشاف، یک منبع داده برگزینید.

صفحه خالی Explorer

هنگام انتخاب یک یا چند منبع داده، گزینه‌های ساخت نمودار را درون منوی سمت راستی خواهید یافت، همین‌طور گزینه‌های مربوط به داده، ابعاد و استایل‌های قابل استفاده.

برای فیلتر کردن داده نمودار، ابعاد و معیارهایی که می‌خواهید با آن‌ها سر و کله بزنید را از پنل Available Fields در سمت راست نوار فیلتر بالایی بکشید.

گوگل دیتا استودیو چیست

سپس می‌توانید نمودار را درون گزارش از پیش ساخته شده کپی کنید یا درون همان بخش Explorer، گزارشی جدید بسازید. روی دکمه Share بزنید تا گزینه‌های مختلف به نمایش درآیند. علاوه بر این می‌توانید از گزینه Explorer درون یک منبع داده یا گزارش هم استفاده کنید. برای مثال درون تنظیمات منبع داده می‌توانید روی دکمه Explore بزنید و شروع به ساخت نمودارها و کار با داده کنید.

از سوی دیگر ممکن است در گزارش خود به دنبال اکتشاف نمودارهای به‌خصوص‌تر باشید و بخواهید ببینید با افزودن ابعاد تازه یا ادغام با سایر داده‌ها، چه چیزهایی گیرتان می‌آید. در این صورت، روی نمودار راست‌کلیک کرده و وارد Explore شوید. سپس گوگل دیتا استودیو یک Explorer جدید در اختیارتان می‌گذارد.

گوگل دیتا استودیو چیست

جمع‌بندی و پاسخ به چند پرسش رایج

اکنون که به بخش پایانی مقاله رسیده‌ایم، به خوبی می‌دانید گوگل دیتا استودیو چیست و چطور می‌توانید شروع به کار با آن کنید. در این مقاله نحوه دسترسی یافتن به ابزار گوگل، یکپارچه‌سازی آن با دیگر پلتفرم‌ها، ساخت اولین گزارش‌ها و اکتشاف داده برای دستیابی به تحلیل‌های بهتر را آموزش دادیم. اگر می‌خواهید در زمان خود صرفه‌جویی کرده و گزارش‌هایی قابل فهم‌تر و زیباتر بسازید، گوگل دیتا استودیو یکی از بهترین ابزارهایی خواهد بود که گیر می‌آورید.

گوگل دیتا استودیو از چند منبع داده پشتیبانی می‌کند؟

ابزار دیتا استودیو شرکت گوگل امکان انتخاب بیش از ۴۰۰ منبع داده را برای هر گزارش مهیا ساخته و بنابراین گزینه‌ای قدرتمند برای گزارش‌دهی در جهان دیجیتال مارکتینگ به حساب می‌آید.

برخی از ابزارهای مشابه گوگل دیتا استودیو چیست؟

گوگل دیتا استودیو به خاطر رایگان بودنش یکی از بهترین ابزارهای هوش تجاری به حساب می‌آید. اما اگر به دنبال گزینه‌های جایگزین می‌گردید و حاضر هستید دست به جیب شوید، از جمله ابزارهای مناسب برای پایش شاخص‌های کلیدی عملکرد می‌توان به Datapad ،Looker ،Databox ،InetSoft ،Grow ،Infogram ،Agency Analytics و DashThis اشاره کرد.

داده‌های گوگل دیتا استودیو در کجا ذخیره می‌شوند؟

تمام داده‌هایی که در گوگل دیتا اسودیو آپلود می‌کنید از فضای ذخیره‌سازی ابری گوگل در سر می‌آورد. سپس می‌توانید به داده آپلود شده دسترسی یابید و به یکپارچه‌سازی خدمات با سایر سرویس‌های ابری مشغول شوید.

آیا می‌توان از دیتا استودیو به صورت آفلاین استفاده کرد؟

در حال حاضر ابزار Google Data Studio به صورت تمام و کمال در فضای ابری یا Cloud میزبانی می‌شود و مبتنی بر مرورگر است. این یعنی باید به اینترنت متصل باشید و با یک حساب کاربری گوگل وارد دیتا استودیو شوید.

بر اساس رای ۷ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Rock Content
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *