بهترین نرم افزار طراحی داخلی چیست؟ – معرفی ۲۲ برنامه کاربردی

۴۸۹۷ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲۲ دقیقه
بهترین نرم افزار طراحی داخلی چیست؟ – معرفی ۲۲ برنامه کاربردی

فرقی نمی‌کند که مدیر یک شرکت بزرگ باشید یا به‌‌تازگی به‌ طور مستقل در حوزه طراحی و دکوراسیون مشغول به کار شده باشید، در هر صورت، انتخاب یک نرم‌افزار طراحی داخلی مناسب به شما در مستند کردن طرح و ارائه آن کمک می‌کند و به جریان کاری شما نظم و سرعت می‌بخشد. هر برنامه طراحی داخلی دارای امکانات خاصی است، طراحی فضا، چیدن مبلمان، مدل‌سازی، رندر یا حتی مدیریت پروژه و منابع. در این مطلب از مجله فرادرس بررسی می‌کنیم که بهترین نرم‌ افزار طراحی داخلی چیست تا به کمک آن بتوانید به هدف خود در زمینه طراحی داخلی برسید.

نرم افزار طراحی داخلی چیست؟

نرم افزار طراحی داخلی یک برنامه کامپیوتری است که به طراحان داخلی اجازه می‌دهد فضاهای داخلی را برنامه‌ریزی و طراحی کنند. تنوع این برنامه‌ها بالا است و هر کدام امکانات و کارکردهای خاص خود را دارند. برخی برای هدف‌های خاصی طراحی شده‌اند، مثلا برای طراحی آشزخانه یا سرویش بهداشتی، در حالی که سایر برنامه‌ها برای هدف‌های کلی‌تری ساخته شده‌اند. برخی از این برنامه‌ها رایگان هستند و برخی دیگر برای استفاده نیاز به خرید اشتراک دارند.

به کمک این نرم‌افزارها می‌توان طرح یک اتاق یا بنا را ایجاد کرد، مبلمان و لوازم برای آن انتخاب و لیستی از وسایل موردنیاز پروژه را تهیه کرد. می‌توانید با کمک این برنامه‌ها طرح‌ها و دکورهای مختلف را برای فضای خود را امتحان و بهترین گزینه را انتخاب کنید. اگر به طراحی داخلی علاقمند هستید، نرم‌افزار مناسب به شما کمک می‌کند طرح و ایده‌های خود را قبل از نهایی شدن و اقدام به اجرا ببینید و ارزیابی کنید.

بهترین نرم افزار طراحی داخلی چیست ؟

نرم‌افزارهای طراحی داخلی انواع گوناگونی دارند که بسته به سطح و نوع پروژه، می‌توانید گزینه مورد نظر خود را انتخاب کنید. تنوع برنامه‌های طراحی داخلی از لحاظ امکانات و سهولت استفاده و دستگاه‌های پشتیبان به قدری زیاد است که به سادگی و با اندکی پرس‌وجو می‌توانید بهترین نرم‌ افزار طراحی داخلی مناسب کار خود را پیدا کنید.

3Ds Max

تری دی مکس یک برنامه مدل‌سازی سه‌بعدی بسیار قدرتمند است که طراحان، معماران و مهندسان برای انواع پروژه‌ها از آن استفاده می‌کنند. یکی از زمینه‌هایی که 3Ds Max در آن بسیار کاربرد دارد معماری و طراحی داخلی است. با استفاده از این برنامه می‌توان فضاهای داخلی را بر اساس نقشه‌ها به طور دقیق مدل‌سازی کرد، به آن‌ها بافت و مصالح افزود و در انتها نیز رندرهای بسیار حرفه‌ای ایجاد کرد.

نکته مثبت در طراحی داخلی با استفاده از این برنامه، امکان افزودن انواع و اقسام مبلمان و لوازم و تجهیزات داخلی حتی تجهیزات روشنایی با انواع امکانات و مدل‌های نورپردازی است. می‌توانید این آبجکت‌ها را وارد پروژه کنید و مقیاس و جهت و مشخصات آن را متناسب با طرح خود تنظیم کنید. همچنین می‌توانید به فضا نور اضافه کنید، نوع و جهت نور را تعیین کنید و تأثیر آن را در محیط ببینید.

طراحلی داخلی با نرم افزار 3D MAX
برای مشاهده تصویر در اندازه بزرگتر، روی آن کلیک کنید.

از نکات منفی درباره این برنامه می‌توان به حجم بالا و پیچیدگی آن اشاره کرد. اگر در زمینه مدل‌سازی تازه‌کار هستید، برای استفاده از این برنامه نیاز به آموزش خواهید داشت. هرچند که یادگیری این برنامه در کل دشوار نیست و در ادامه امکانات بسیاری برای طراحی داخلی در اختیار شما قرار می‌دهد. این برنامه برای سیستم‌های MAC و ویندوز قابل استفاده است.

محیط برنامه 3Ds Max

محیط برنامه مانند بسیاری دیگر از برنامه‌های حرفه‌ای مدل‌سازی چهار پنجره نمایش دارد که زوایای بالا، روبه‌رو، چپ و پرسپکتیو را نشان می‌دهند. این چهار نما به شما امکان می‌دهند طرح خود را از زوایای مختلف ببینید و بررسی کنید. هر کدام از این پنجره‌ها را نیز می‌توانید تمام صفحه کنید.

برای مشاهده تصویر در اندازه بزرگتر، روی آن کلیک کنید.

روش کار با برنامه

هنگام مدل‌‌سازی با 3Ds Max شکل‌های استاندارد اولیه‌ای وجود دارد که می‌توان به سادگی آن‌ها ترسیم کرد. حجم‌ها را در ادامه می‌توان به روش‌ها و با ابزارهای مختلف ویرایش کرد و مدل مورد نظر را ساخت.

هنگام طراحی داخلی، می‌توان این حجم‌ها را به صورت «Mesh» یا «Patch» یا دیگر انواع المان‌ها تبدیل کرد و مدل‌سازی و طراحی را از ویرایش آن‌ها شروع کرد. هنگامی که مدل‌سازی به پایان رسید، متریال و نور به صحنه اضافه می‌شود و در نهایت می‌توان از طرح رندرهای باکیفیت گرفت.

3Ds Max یک سیستم رندر پیش‌فرض دارد اما پلاگین‌های دیگری نیز می‌توان به آن افزود. از جمله پلاگین VRay که به کمک آن می‌توان بدون خطا و با کیفیت بالا از طرح رندر گرفت.

Archicad

Archicad یکی دیگر از برنامه‌هایی است که می‌توان عنوان بهترین نرم افزار طراحی داخلی را به آن داد. این نرم‌افزار برای معماران، طراحان و کسانی است که در حوزه عمران و معماری فعالیت می‌کنند، از توسعه ایده تا فاز اجرایی می‌توان این نرم‌افزار را در مراحل مختلف ساخت و ساز استفاده کرد، طراحی داخلی نیز از این قاعده مستثنی نیست. این برنامه روی سیستم‌های MAC و ویندوز قابل اجرا است و بسیاری از شرکت‌ها برای مدل‌سازی‌های داخلی و خارجی از آن استفاده می‌کنند.

در این برنامه می‌توانید از عناصر معماری پیش‌ساخته مانند در، دیوار و سقف استفاده یا آن‌ها را از ابتدا طراحی کنید. همچنین می‌توانید طرح را از مرحله ایده با ویرایش آبجکت‌های هندسی و ابزارهای مختلف مدل‌سازی کنید. می‌توانید ترسیم‌های دوبعدی و سه‌بعدی ایجاد کنید و ترسیم‌های دوبعدی را در هر مقطعی از طراحی خروجی بگیرید.

طراحی داخلی در نرم‌افزار archicad
برای مشاهده تصویر در اندازه بزرگتر، روی آن کلیک کنید.

این برنامه کتابخانه گسترده‌ای از آبجکت‌های سه‌بعدی دارد که شامل مبلمان و تجهیزات داخلی منطبق بر آخرین مد در طراحی داخلی مسکونی و تجاری است. در نسخه اخیر این برنامه المان‌های دکوری نیز بهبود یافته‌اند و با امکان ویرایش به کاربر اجازه طراحی داخلی کاربردی و واقع‌گرایانه می‌دهند.

این برنامه مجموعه‌ای وسیع از ابزارهای رندر دارد که به کمک آن‌ها می‌توانید تصاویر واقع‌گرایانه ایجاد کنید. سیستم رندر این برنامه CineRender نام دارد که با کیفیت بالا رندر می‌گیرد و سپس می‌توانید نور، بافت، سایه، روشنایی و موارد دیگر در مدل را بهبود ببخشید و ظاهری واقع‌گرایانه به آن بدهید.

مزایا و معایب ArchiCAD

محیط کار این برنامه کاربرپسند است و به آسانی به کاربر اجازه می‌دهد آبجکت‌های مختلف را از کتابخانه انتخاب کند، در طرح قرار دهد و به این ترتیب نماهای دوبعدی و سه‌بعدی را به بهترین نحو ساماندهی کند. نکته مثبت دیگر، استفاده آسان‌تر و حسی از ابزارهای این برنامه نسبت به برنامه‌های هم‌تراز آن است.

از نقاط ضعف این برنامه می‌توان به مشکل در تنظیم و تغییر برخی از قابلیت‌ها مثل ابزارهای مربوط به پله و نرده اشاره کرد. همچنین، هنگام انتقال جزئیات و اطلاعات به پروژه گاهی با مشکل مواجه می‌شوید و بهتر است از سیستم‌های انتقال اطلاعات بهتری برای این برنامه استفاده کنید.

Sketchup

Sketchup یک برنامه مدل‌سازی سه‌بعدی است که با طیف گسترده‌ای از کاربردها از جمله طراحی داخلی، ترسیم‌های معماری، مهندسی مکانیک و عمران، طراحی بازی‌های ویدیویی و انیمیشن کاربرد دارد. این برنامه تحت وب و رایگان برای استفاده است اما یک نسخه اشتراکی به نام SketchUp Pro نیز دارد که شامل امکانات اضافی است. اگر دوست دارید این نرم‌افزار را به صورت کاربردی و اصولی یاد بگیرید، فیلم‌های مجموعه آموزش اسکچاپ (اسکچ آپ) SketchUp – مقدماتی تا پیشرفته در فرادرس را مشاهده کنید.

این برنامه امکان ترسیم طرح‌ها و انواع رندرهای سطوح به سبک‌های مختلف را فراهم می‌کند. می‌توانید مدل خود از کتابخانه برنامه انواع بافت‌ها را اضافه کنید و جلوه‌ای واقعی به طرح بدهید. همچنین می‌توانید بافت‌های خود را آپلود کنید یا از بافت‌های دیگران استفاده کنید. انواع منبع‌های نوری نیز در برنامه وجود دارد.

طراحی داخلی با sketchup

در اسکچاپ می‌توانید آبجکت‌های مختلف را به طرح خود اضافه و آن‌ها را شخصی‌سازی کنید. البته این آبجکت‌ها را باید ابتدا دانلود کنید بنابراین لازم است اتصال اینترنت داشته باشید. به طور کلی این برنامه بسیار کاربردی است.

روش طراحی با Sketchup

با این برنامه می‌توانید مدل‌های دوبعدی و سه‌بعدی را با روش Push و Pull ایجاد کنید. این روش به شما امکان می‌دهد که سطوح تخت با شکل‌های مختلف را ارتفاع بدهید و آن‌ها را به حجم تبدیل کنید.

مدل‌سازی با اسکچاپ
برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.

هنگامی که برنامه را باز می‌کنید می‌توانید یک تمپلیت برای مدل خود انتخاب کنید یا تمپلیت پیش‌فرض را استفاده کنید. در مدل آماده برنامه بخش‌هایی به صورت از پیش‌ طراحی شده وجود دارد که می‌توانید در پروژه خود استفاده کنید.

مزایا و معایب

در ادامه، مزایا و معایب این برنامه آورده شده است.

  • این برنامه یک کتابخانه آن از مدل‌های رایگان شامل در و پنجره و موارد دیگر دارد. علاوه بر این یک منبع از مدل‌های سه‌بعدی وجود دارد که هر کاربر می‌تواند مدل خود را در آن آپلود یا مدل دیگران را از آن دانلود و استفاده کند.
  • محیط کاری این برنامه مرتب و قاعده‌مند است و برای هر ابزار و امکانات بخش‌های جداگانه تعریف شده است که در طراحی به شما کمک می‌کند.
  • از معایب این برنامه عدم امکان وارد کردن فایل‌های CAD است. همچنین خروجی گرفتن با انواع فرمت‌های مختلف سه‌بعدی در این برنامه کمی سخت‌تر است.
  • مدل‌های آماده و المان‌ها در نسخه رایگان کم است و برای مدل‌های بیشتر باید از نسخه پولی آن استفاده کنید.

Revit

نرم‌افزار Revit به طراحان داخلی، معماران و مهندسان امکان می‌دهد که مدل‌های سه‌بعدی از ساختمان‌ها و سازه‌ها بسازند. مستندسازی، مدیریت پروژه و کار تیمی از دیگر امکانات این نرم‌افزار است. به دلیل داشت چنین امکاناتی، Revit یکی از گزینه‌های پراستفاده در شرکت‌های مهندسی و ساخت و ساز است. این برنامه برای ویندوز قابل استفاده است.

با استفاده از این برنامه می‌توانید بر اساس طرح خود دیوار، کف، سقف و انواع دیگر عناصر معماری را مدل‌سازی کنید و آن را از روایای مختلف از جمله داخل ساختمان ببینید. همچنین کتابخانه‌ای از المان‌های طراحی داخلی مثل مبلمان، نورپردازی و تجهیزات لوله‌کشی وجود دارد که می‌توان در مدل قرار داد.

طراحی داخلی با نرم‌ افزار رویت
برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.

نکته مهم این برنامه امکان ساخت مدل‌های سه‌بعدی هوشمند با اطلاعات دقیق و واقعی است. برای مثال در اتوکد، درها فقط بخشی از ترسیم هستند، اما در رویت می‌توانید یک در واقعی به همراه اطلاعات آن درباره جنس، قیمت و موارد دیگر در پروژه قرار دهید.

با استفاده از رویت می‌توانید تمام جنبه‌های فنی مثل سازه و تأسیسات را نیز در طرح وارد کنید. همچنین، به سادگی از پلان مدل سه‌بعدی، نما و برش داشته باشید و این نکته به جریان طراحی سرعت و سهولت می‌بخشد.

رابط کاربری revit
برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.

رویت قابلیت رندر گرفتن از پروژه را نیز دارد که با تنظیمات صحیح نور و زاویه دید می‌توان نتایج بسیار خوبی از آن گرفت. اگر کیفیت سیستم رندر رویت برای شما قانع‌کننده نباشد نیز می‌توانید از انواع پلاگین‌ها با امکانات و مزایای مختلف از جمله «VRay» و «Lumion» استفاده کنید. به دلیل داشتن امکانات همه‌جانبه و مناسب برای فاز اجرایی، Revit را می‌توان یک نمونه دیگر از بهترین نرم افزار طراحی داخلی دانست.

Blender

Blender یک برنامه پیشرفته و «Open-Source» است که می تواند کارهای زیادی غیر از ایجاد طراحی داخلی، مثل طراحی کاراکتر برای انیمیشن، مدل بازی و موارد دیگر انجام دهد. انتخاب بلندر برای طراحی داخلی نتیجه مثبتی ارائه خواهد داد. زیرا با آن می‌توان کارهایی با قابلیت کنترل بیشتر و نتایج باکیفیت‌تر نسبت به برنامه‌ای مثل SketchUp انجام داد.

با استفاده از بلندر برای طراحی داخلی می‌توانید مدل‌های بسیار ساده یا پیچیده وحتی ارگانیک ایجاد کنید. اگر می‌خواهید در زمان کار روی پروژه‌های خود صرفه‌جویی کنید، می‌توانید مدل‌های سه بعدی رایگان یا پولی آنلاین نیز پیدا کنید. Blender دارای سیستم بپیشرفته‌ای برای افزودن مصالح و بافت است که به شما امکان می‌دهد عناصر سه‌بعدی را در صحنه درست شبیه آنچه می‌خواهید تصویر کنید.

طراحی داخلی با Blender
برای دیدن اندازه بزرگتر تصویر، روی آن کلیک کنید.

برای رندر نیز دو موتور رندر قدرتمند در برنامه وجود دارد. «Cycles» که یک موتور رندر ردیابی پرتو است که برای ارائه نتایج نهایی با کیفیت بالا و دقیق استفاده می‌شود. و همچنین «Eevee» که به شما کمک می‌کند رندرهای سریع‌تری داشته باشید. همچنین می‌توانید صحنه‌های فضاها را در حال رندر شدن مشاهده کنید. در صورت تمایل نیز می‌توانید از موتورهای رندرهای پلاگین‌ها مانند Vray استفاده کنید.

برای مشاهده تصویر در اندازه بزرگتر، روی آن کلیک کنید.

Chief Architect چیست؟

گزینه بعدی در لیست بهترین نرم افزار طراحی داخلی، Chief Architect است که یک برنامه ساده و کاربردی برای طراحان داخلی است. به کمک این برنامه می‌توانید نقشه‌های دوبعدی و رندرهای سه‌بعدی تولید کنید. همچنین، مجموعه گسترده‌ای از رنگ، بافت، مصالح و مبلمان از برند‌های واقعی در کتابخانه برنامه وجود دارد که به تجسم طرح شما کمک می‌کند. این برنامه روی ویندوز و MAC قابل اجرا است.

نکته مهم دیگر درباره این برنامه، امکان به اشتراک گذاشتن طرح‌ها روی یک برنامه «3D Viewer» است که می‌توان آن را روی انواع سیستم‌های عامل از جمله اندروید و iOS نصب کرد. به این ترتیب کارفرما می‌توان به سادگی با استفاده از موبایل یا تبلت وارد مدل شما شود و آن را بررسی کند.

برای مشاهده تصویر در اندازه بزرگتر، روی آن کلیک کنید.

این برنامه موتور رندر دارد و می‌توانید طرح خود را علاوه بر سبک رئال، به انواع دیگر مدل‌ها مثل ترسیم مدادی یا آبرنگ نیز رندر بگیرید. همچنین، می‌توانید هر طرحی را به عنوان یک تصویر ۳۶۰ درجه، تور مجازی یا مدل سه‌بعدی خروجی بگیرید و به این ترتیب دست شما در ارائه طرح به کارفرما باز است. قابلیت دیگر برنامه امکان سامان‌دهی فضاها، ایجاد پلان، تنظیم مقیاس و اندازه‌گذاری آن است.

AutoCAD LT

برنامه اتوکد که متعلق به کمپانی اتودسک است یکی از اولین برنامه‌های طراحی است که امروزه همچنان پرطرفدار است. بسیاری از طراحان و معماران از این برنامه برای تولید ترسیمات دوبعدی و سه‌بعدی از فضاها، مبلمان و دیگر موارد استفاده می‌کنند. این برنامه نیز کتابخانه‌ای از آبجکت‌های آماده ترسیم شده دارد که می‌توان در طراحی استفاده کرد. این برنامه برای ویندوز و MAC قابل اجرا است.

 

AutoCAD LT یک نرم‌افزار قابل اطمینان و روان است که افراد حرفه‌ای به کمک آن می‌توانند طرح‌های خود را اتود و آن‌ها را در قالب نقشه‌های دوبعدی مستند کنند. این برنامه یک طیف جامع از ابزارهای ترسیم و ویرایش دارد، همچنین دارای Graphical» User Interface» است که آن را برای طراحان در سرتاسر دنیا مطلوب کرده است.

مزایا و معایب AutoCAD LT

در ادامه، مزایا و معایب این برنامه آورده شده است.

  • این برنامه بسیار مناسب برای پردازش جزئیات است و زمانی که نیاز دارید اطلاعات را درست و دقیق به پیمانکار بدهید به کمک شما می‌آید.
  • اگر مدل سه‌بعدی دارید، AutoCAD LT می‌تواند از پلان‌ها و نماهای دوبعدی خروجی بگیرد که می‌توانید با ابزارهای دیگری مانند Sketchup، 3dsmax، Floor Planner 5D یا انواع دیگر پلت‌فرم‌های رندر Cloud، آن را ویرایش کنید.
  • همچنین، با وب اپلیکیشن جدید اتوکد و اپلیکیشن موبایل، کاربران می توانند در هر زمان که بخواهند روی گوشی هوشمند یا تبلت خود، نقشه ها را مشاهده، ویرایش، حاشیه نویسی و ایجاد کنند.
  • از معایب برنامه می‌توان به نبود امکانات برای تصویرسازی و ارائه اشاره کرد. این امکانات در برنامه AutoCAD وجود دارد اما در AutoCAD LT خیر.

Planner 5D

این برنامه یکی از گزینه‌های قطعی در فهرست بهترین نرم افزار طراحی داخلی به شمار می‌رود که نه تنها به شما امکان طراحی داخلی را می‌دهد، بلکه می‌توانید در فضایی که ساخته‌اید به صورت مجازی راه بروید و آن را ببینید. این برنامه روی ویندوز و MAC و همچنین آن روی سیستم‌های iOS و اندروید قابل استفاده است، یعنی می‌توانید در هر مکانی با استفاده از آی‌پد یا تلفن همراه خود به طراحی بپردازید.

نرم افزار طراحی داخلی
برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.

کار کردن با این برنامه ساده است و با Drag و Drop می‌توان با آن کار کرد. می‌توانید به آسانی دیوار بسازید و آن را جابه‌جا کنید. وسایل پرجزئیات در فضا قرار دهید، مصالح ساختمان را انتخاب کنید و برای رنگ و مقیاس المان‌های مختلف تصیمیم بگیرید. برای روان‌تر شدن پروسه طراحی می‌توانید بین رندرهای دوبعدی و سه‌بعدی بسته به ترجیح خود جابه‌جا شوید. پس از اتمام کار نیز می‌توانید تصاویر رندر شده از طرح خود را ذخیره کنید و به اشتراک بگذارید.

تنها نقطه ضعف این برنامه این است که اگر بخواهید تصاویر واقع‌گرایانه‌ای که رندر گرفته‌اید را ذخیره کنید باید هزینه بپردازید. هرچند در صورتی که از برنامه استفاده حرفه‌ای نداشته باشید به این قابلیت نیازی ندارید و می‌توانید رندرهای معمولی را ذخیره کنید.

روش طراحی با Planner 5D

Planner 5D آسان برای استفاده است و به کمک آن می‌توانید بدون داشتن سال‌ها تجربه و مهارت پلان‌های حرفه‌ای تولید کنید. به کمک تکنولوژی هوش مصنوعی می‌توانید هر فضایی در خانه را در چند دقیقه و در چند گام ساده طراحی کنید.

  • با طرح کلی شروع کنید: می‌توانید طراحی را از صفر شروع کنید یا از یکی از تمپلیت‌های موجود در برنامه استفاده و آن را متناسب‌ با نیازهای خود ویرایش کنید. در و دیوار و پنجره بکشید، اندازه‌گذاری کنید و برای فضاها نام بگذارید.
  • مبلمان و دکوراسیون: از کاتالوگ مفصل برنامه برای مبلمان کردن و آراستن خانه استفاده کنید. بیش از ۷۰۰۰ مبلمان، تجهیزات، مصالح و لوازم تزئینی وجود دارد که می‌توانید از میان آن‌ها انتخاب کنید. با استفاده از ابزار Drag و Drop مبلمان و آبجکت‌های دیگر را در جای مناسب قرار دهید و به راحتی سبک فضا، پارچه‌ها، مصالح و رنگ‌ها را با چند کلیک عوض کنید.
  • پیش‌نمایش: پس از طراحی می‌توانید طرح خود را به صورت سه‌بعدی و ۳۶۰ درجه ببینید و آن را بررسی کنید.

Sweet Home 3D

برنامه Sweet Home 3D چنان که از اسمش بر می‌آید، مخصوص طراحی داخلی خانه و به صورت رایگان قابل استفاده است. با این برنامه می‌توانید به سادگی فضای مورد نظر را ترسیم کنید و به صورت همزمان یک چشم‌انداز سه‌بعدی داشته باشید. برای طراحی داخلی نیز می‌توانید انواع المان‌ها را در فضا وارد و مشخصات آن‌ها را تنظیم کنید.

این برنامه مناسب برای افرادی است که می‌خواهند فضای داخلی خود را به سرعت طراحی کنند. راهنماهای بصری متعددی در برنامه به شما کمک می‌کند تا پلان خانه و چیدمان مبلمان خود را ترسیم کنید. می توانید دیوارهای اتاق خود را بر روی تصویر یک پلان موجود بکشید و سپس مبلمان را از یک کاتالوگ روی پلان بکشید و رها کنید. هر تغییر در پلان دوبعدی به طور همزمان در نمای سه‌بعدی به‌روزرسانی می‌شود تا رندری واقع بینانه از طرح را به شما نشان دهد.

طراحی داخلی با نرم افزار SweetHome3D
برای مشاهده تصویر در اندازه بزرگتر، روی آن کلیک کنید.

Sweet Home 3D را می‌توانید به صورت آنلاین و تحت وب استفاده کنید، یا اینکه آن را روی ویندوز، MAC و لینوکس نصب کنید. امکان نصب پلاگین‌های مخصوص نیز روی این برنامه وجود دارد. سادگی این برنامه، قابلیت‌های آن و امکان نصب پلاگین، عنوان بهترین نرم افزار طراحی داخلی را به Sweet Home 3D می‌دهد.

روش کار با برنامه

کار با برنامه Sweet Home 3D ساده و شامل مراحل زیر است.

  • می‌توانید با استفاده از ماوس و کیبورد دیوار‌های مستقیم یا منحنی بکشید، از کتابخانه برنامه در و پنجره انتخاب کنید و با Drag کردن در جای مورد نظر قرار دهید.
  • از کاتالوگ برنامه که بر اساس انواع فضا مرتب شده مبلمان انتخاب کنید و در طرح بگذارید. همچنین می‌توانید مشخصات مختلف تمام المان‌هایی که ترسیم کرده‌اید از جمله رنگ، بافت، اندازه و جهت را تنظیم کنید.
  • در این برنامه می‌توانید همزمان که به صورت دوبعدی طراحی می‌کنید، آن را در نمای سه‌بعدی نیز ببینید. امکان دید هوایی یا از زاویه فرد حاضر در فضا نیز وجود دارد.
  • شما می‌توانید برای پلانی که در برنامه ترسیم می‌کنید انواع یادداشت‌ها را بگذارید. از جمله نام فضاها، اندازه‌گذاری، جهت شمال و موارد دیگر.
  • با استفاده از قابلیت تنظیم نور روز و انواع نورهای مصنوعی، می‌توانید تصاویر و رندرهای با کیفیت از طرح ایجاد کنید.
  • یکی دیگر از امکانات این برنامه، قابلیت وارد کردن پلان خانه و ترسیم دیوارها روی آن، وارد کردن مدل‌‌های سه‌بعدی و انواع بافت برای ویرایش و طراحی است.
  • در انتهای طراحی می‌توانید از طرح خود با فرمت‌های PDF، بیت مپ یا وکتور به صورت تصویر، ویدیو یا فایل سه‌بعدی با فرمت برنامه خروجی بگیرید.

Interior Design 3D

Interior Design 3D یک برنامه برای آماده کردن نقشه‌های دوبعدی و سه‌بعدی ساختمان است. این برنامه طراحی شده تا فرایند تولید مدارک را برای علاقمندان و تازه‌کارها در حوزه بازسازی خانه آسان کند. به همین دلیل کار با برنامه آسان است می‌توان با آن پلان‌های دقیق برای خانه، دفتر و دیگر بناها را در زمانی اندک تولید کرد.

طراحی داخلی با interior-design-3d
برای دیدن تصویر در اندازه بزرگتر، روی آن کلیک کنید.

با استفاده از این برنامه می‌توانید یک پلان را از ابتدا بکشید، پلان موجود را اصلاح کنید، یا یک پلان آماده در برنامه را ادیت کنید و به ابعاد و سبک مورد نیاز برسانید. در مجموعه کتابخانه برنامه هرچه برای طراحی لازم دارید را پیدا می‌کنید. انواع در و پنجره، راه پله، بیش از ۷۰۰ قطعه مبلمان و مصالح دیگر مانند کاغذ دیواری، کاشی و لمینت.

هنگامی که ترسیم دوبعدی پلان را تمام کردید به طراحی داخلی سه‌بعدی موردنظر نیز رسیدید، می‌توانید از قابلیت تور مجازی برای راه رفتن در فضای طرح خود استفاده کنید. به این ترتیب می‌توانید از طرح خود مطمئن شوید و از برخی زوایا برای پیمانکار عکس بگیرید. این برنامه برای تمام نسخه‌های ویندوز قابل استفاده است.

Indema

این برنامه یکی از برنامه‌های متحول‌کننده صنعت طراحی داخلی است. از مدیریت کردن پروژه و بودجه تا تهیه کالا و منابع انسانی. این برنامه توسط طراحان و برای طراحان با هدف آسان کردن اجرا و توسعه کسب و کار طراحی ساخته شده و به شما اجازه می‌دهد وقت بیشتری روی طراحی بگذارید و نه روی کارهای مدیریتی که می‌تواند بسیاری از وقت شما را بگیرد. این برنامه برای ویندوز و MAC قابل استفاده است.

برای مشاهده تصویر در اندازه بزرگتر، روی آن کلیک کنید.

Roomeon

این برنامه امکانات وسیعی دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. مانند بسیاری دیگر از برنامه‌های طراحی داخلی، Roomeon نیز مجموعه‌ای از آبجکت‌ها و امکانات مدل‌سازی از جمله انواع نورپردازی و قابلیت‌ رندر هوشمند را در اختیار کاربر می‌گذارد. این برنامه برای ویندو و MAC قابل اجرا است.

طراحی داخلی با roomeon
برای مشاهده تصویر در اندازه بزرگتر، روی آن کلیک کنید.

این برنامه امکان طراحی فضا را به صورت سه‌بعدی و با سرعت و راحتی در اختیار کاربر قرار می‌دهد. ویژگی «Create the Mood» نیز در این برنامه امکان شبیه‌سازی اوقات مختلف روز و بررسی طرح را می‌دهد. روند طراحی ساده و قابل درک است و این موضوع برنامه را برای طراحان داخلی در سطوح مختلف مناسب می‌کند.

نکته مثبت دیگر درباره این برنامه این است که می‌توانید طراحی داخلی را با استفاده از برندهای واقعی انجام دهید و طرح خود را تا حد ممکن به واقعیت قابل اجرا نزدیک کنید. همچنین زاویه‌ دیدهای مختلفی برای بررسی پروژه وجود دارد که از طریق سه نوع دوربین در برنامه قابل استفاده است، دوربین شخص، دوربین آزاد و دوربین ماهواره.

Roomstyler

این برنامه نیز مانند Roomeon طرز کار ساده‌ای دارد که می‌توانید آن را به آسانی یاد بگیرید و برای طراحی داخلی استفاده کنید. همچنین لیستی از ویدیوهای آموزشی وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را تماشا کنید. هرچند که اغلب نیازی به این کار نیست و می‌توانید حین کار با برنامه استفاده از آن را یاد بگیرید. این برنامه برای انواع پلتفرم‌ها از جمله ویندوز، MAC، اندروید و iOS قابل استفاده است.

طراحی داخلی با roomstyler
برای مشاهده تصویر در اندازه بزرگتر، روی آن کلیک کنید.

برای شروع کار، به سادگی طراحی داخلی را از ابتدا شروع کنید و اگر تمپلیتی در اختیار ندارید نگران نباشید. می‌توانید با Drop کردن در و پنجره شروع کنید و نتیجه هر کار را هم به صورت دوبعدی و سه‌بعدی مشاهده کنید. می‌توانید آبجکت‌های مختلف را با تغییر رنگ و اندازه و مکان به حالت دلخواه خود درآورید.

طراحی داخلی با roomstyler

این برنامه نیز قابلیت مبلمان کردن فضا با برندهای واقعی را دارد. با این قابلیت می‌توانید برای خرید لوازم خانه نیز برنامه‌ریزی کنید و دیدی از قرار گرفتن آن‌ها در خانه داشته باشید.

HomeByMe چیست؟

HomeByMe یک برنامه طراحی فضای آنلاین است که به کمک آن می‌توان پلان‌های دوبعدی را به آسانی ترسیم کنید، پلان‌های سه‌بعدی و رندرهای واقع‌گرایانه بگیرید. این برنامه برای موبایل و کامپیوتر با سیستم‌های اندروید، iOS، ویندوز و MAC قابل استفاده است. همچنین، می‌توانید به صورت آنلاین پروژه انجام دهید و لینک آن را با دیگران به اشتراک بگذارید.

پلان کف اساس پروژه طراحی داخلی شما را فراهم می‌کند و به شما امکان می‌دهد که ایده های خود را به با دیگران در میان بگذارید. از پلان دو بعدی برای نشان دادن ویژگی های مهم مانند درها، پنجره ها، پله ها، اندازه گیری‌ها و نام اتاق‌ها استفاده کنید. طرح دو بعدی شما می‌تواند مبله یا خالی باشد.

طراحی فضای داخلی با homebyme
برای دیدن تصویر در اندازه بزرگتر، روی آن کلیک کنید.

می‌توانید حالت مشاهده سه‌بعدی را انتخاب کنید تا پلان طبقه خود را در حالی که به صورت سه بعدی می‌بینید مبله کنید. این کار برای تصمیم‌گیری در هنگام انتخاب و چیدن مبلمان مفید است، زیرا دیدی واقع بینانه از جلوه مبلمان در فضا به شما می‌دهد. برای تکمیل طرح خود می‌توانید دیوارپوش، کفپوش و لوازم جانبی مانند گیاهان، آینه و فرش اضافه کنید.

در انتها نیز می‌توانید چشم‌اندازهای مختلف از پروژه را رندر بگیرید و تصاویری باکیفیت ارائه کنید. این برنامه یک اجتماع از کاربران دارد که پروژه‌های طراحی داخلی خود را در آن به اشتراک می‌گذارند. برنامه برای اولین پروژه‌ای که طراحی می‌کنید رایگان است. می‌توانید طرح‌های خود را در رندرهای دوبعدی و سه‌بعدی مصور کنید و لیست خریدی از آنچه برای طراحی خانه لازم دارید را ایجاد کنید.

DreamPlan

DreamPlan یک برنامه ساده و بسیار مناسب برای استفاده شخصی است. طیف گسترده‌ای از آبجکت‌ها در برنامه وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید و رابط کاربری برنامه نیز کیفیت قابل قبولی دارد. می‌توانید به آسانی آبجکت‌های مختلف را تغییر اندازه دهید و بچرخانید و در جای مناسب در پروژه قرار دهید. همچنین، می‌توانید طبقات متعددی برای پروژه ایجاد و هرکدام را جداگانه طراحی کنید. این برنامه برای انواع پلتفرم‌ها از جمله ویندوز، MAC، اندروید و iOS قابل استفاده است.

هنگامی که برنامه را باز می‌کنید، می‌توانید چند پروژه نمونه را ببینید و ویرایش کنید تا با طرز کار برنامه بیشتر آشنا شوید. علاوه بر این، ویدیوهای آموزشی برای هر نوع از آبجکت‌ها وجود دارد. البته این برنامه به اندازه کافی ساده هست که نیازی نیست نگران یادگیری آن باشید.

نسخه رایگان برنامه برای مقاصد تجاری قابل استفاده نیست. برای این نوع از استفاده می‌توانید از ورژن پولی برنامه اشتراک تهیه کنید که امکانات بیشتری نیز در اختیار شما قرار می‌دهد.

HomeStyler

HomeStyler در ابتدا توسط کمپانی اتودسک ساخته شد و در حال حاضر به شرکت Easyhome تعلق دارد. این برنامه مانند AutoCAD یک برنامه حرفه‌ای طراحی نیست، اما در عوض به طور خاص برای نیازمندی‌های طراحی خانه ساخته شده است. می‌توانید به سادگی پلان طراحی کنید و دیوار بگذارید و آبجکت‌های بسیار در فضا قرار دهید.

برای شروع طراحی، می‌توانید تمپلیت‌های آماده را ویرایش کنید یا طراحی را از صفر شروع کنید. اگر تازه شروع کرده‌اید، بهتر است با یک پروژه آماده شروع کنید. به سرعت خواهید دید که برنامه بسیار سرراست و کار با آن ساده است.

برای دیدن تصویر در اندازه بزرگتر، روی آن کلیک کنید.Homestyler به خاطر امکانات جامعی که دارد یکی از بهترین برنامه‌های طراحی داخلی است. همچنین یک نسخه پیشرفته وجود دارد که با خرید اشتراک آن می‌توانید از نسخه کامل برنامه استفاده کنید. این برنامه برای ویندوز، اندروید و iOS قابل استفاده است. همچنین یک نسخه وب دارد که به شما اجازه می‌دهد به صورت آنلاین از آن استفاده کنید.

Infurnia

Infurnia یک برنامه طراحی داخلی بر پایه وب است. این برنامه قابلیت‌های یک نرم‌افزار طراحی داخلی را به وب می‌آورد و کارکردهای مدیریتی و کار تیمی را نیز به آن اضافه می‌کند. به همین دلیل یکی از کاندیدهای بهترین نرم افزار طراحی داخلی بر پایه وب در بازار است.

نرم افزار طراحی داخلی
برای مشاهده تصویر در اندازه بزرگتر، روی آن کلیک کنید.

Infurnia می‌تواند برای تمام فازهای یک پروژه طراحی داخلی استفاده شود. از پلان باجزئیات تا تبدیل خودکار آن به سه بعدی، از Drag و Drop مبلمان تا ایجاد طرح‌های سفارشی، از رندرهای باکیفیت تا ترسیم‌های اجرایی، از به اشتراک‌گذاری در وب تا کار با اپلیکیشن واقعیت مجازی Infurnia. ابزارهای طراحی این برنامه شامل جانمایی هوشمند، جلوگیری از تداخل آبجکت‌ها و امکانات متنوع برای ویرایش و شخصی‌سازی طرح است.

طراحی داخلی با infurnia
برای دیدن تصویر در اندازه بزرگتر، روی آن کلیک کنید.

امکانات طراحی برنامه رایگان هستند، هرچند که با خریداری اشتراک می‌توانید از امکانات دیگری مثل مدیریت کاتالوگ، حساب‌های چندکاربره، مدیریت دسترسی، ابزارهای قیمت‌گذاری و قابلیت‌های دیگر استفاده کنید.

Foyr Neo

این برنامه یکی از ساده‌ترین برنامه‌های طراحی داخلی موجود است. قابلیت‌های آن با توجه به نکات زندگی واقعی و نیازهای طراحان داخلی تعریف شده است. محیط ساده برنامه باعت شده که نیازی به آموزش نداشته باشد و از روز اول بتوانید با آن طراحی کنید. Foyr Neo همچنین ۱۰۰٪ بر پایه Cloud است. یعنی تمام پروژه‌ها روی Cloud ذخیره می‌شوند و می‌توان از هر دستگاهی به آن‌ها دسترسی داشت. نیازی به دانلود یا نصب هیچ نرم‌افزاری وجود ندارد.

طراحی داخلی با نرم افزار Foyr Neo
برای مشاهده تصویر در اندازه بزرگتر، روی آن کلیک کنید.

یکی از جذاب‌ترین قابلیت‌های این برنامه رندر سه‌بعدی بسیار سریع آن است. با استفاده از این قابلیت می‌توانید طرح خود را از یک پلان به یک رندر 4K در کمتر از چندین ساعت تبدیل کنید.

کاربران برنامه به کتابخانه‌ای با بیش از ۶۰۰۰ مدل سه‌بعدی دسترسی دارند که می‌توانند به سادگی و با Drag و Drop آن را وارد برنامه کنند. همچنین می‌توانید تا ریزترین جزئیات مثل رنگ و بافت و نورپردازی را ویرایش کنید. مجموعه این ویژگی‌ها استفاده از برنامه را برای افراد مبتدی تا حرفه‌ای مناسب کرده است.

SmartDraw

این برنامه بر پلان کف متمرکز است و به شما امکان می‌دهد که در عرض چند دقیقه فضاها و اتاق‌های خانه را طرح‌ریزی کنید. این برنامه به شما کمک می‌کند که تعیین کنید کدام قطعات در طرح شما جا می‌شوند و کدام‌ها خیر. امکان رسم فلوچارت و دیاگرام معماری نیز وجود دارد و بدون آموزش و تجربه قبلی نیز می‌توان از آن استفاده کرد. این برنامه را روی ویندوز و MAC می‌توان استفاده کرد.

طراحی داخلی با smartdraw

Cedreo

Cedreo یک پلتفرم آنلاین طراحی منزل سه‌بعدی است که توسط سازندگان و طراحان داخلی استفاده می‌شود. با استفاده از این پلتفرم می‌توان پلان‌های دوبعدی با مبلمان و اندازه‌گذاری و رندرهای سه‌بعدی داخلی و خارجی با کیفیت تولید کرد.

طراحی داخلی با cedreo

استفاده از برنامه آسان است و به کاربر اجازه می‌دهد به سرعت و با استفاده از مجموعه‌ای با بیش از ۷۰۰۰ هزار مبلمان سه‌بعدی، متریال و تزئینات، یک طراحی داخلی رئال ایجاد کند طراح داخلی می‌تواند با استفاده از این برنامه به سرعت به کارفرما نشان دهد که پروژه در نهایت به چه شکلی خواهد بود. این پلتفرم به طور کامل بر پایه Cloud است. بنابراین، می‌توانید با کارفرما جلسه بگذارید و طرح را در همان حین ویرایش کنید.

  • وب‌سایت برنامه Cedreo: «+»

Floorplanner

با استفاده از این برنامه می‌توانید به صورت آنلاین و بدون نیاز به نصب برنامه طراحی داخلی انجام دهید. همانطور که نام آن نشان می‌دهد، نقطه قوت این این برنامه قابلیت‌های آن در طراحی پلان ساختمان است. البته امکانات طراحی داخلی برنامه نیاز بسیار خوب است. شما می‌توانید پلان خانه را طراحی کنید و المان‌هایی مثل مبلمان و در و پنجره در آن قرار دهید، و طرح را هم به صورت دوبعدی و هم سه‌بعدی مشاهده کنید.

طراحی داخلی با floorplanner

به عنوان یک برنامه طراحی رایگان، امکانات کلیدی برنامه قابل استفاده هستند، اما برای دیدن طرح با جزئیات بالا به جای استاندارد، یا افزودن پلان‌های بیشتر یا طرح‌های بیشتر به یک پروژه باید اشتراک آن را خریداری کنید. این قابلیت‌ها بیشتر مورد استفاده افراد حرفه‌‌ای است.

Design a Room

Design a Room برای کسانی که نمی‌خواهند طراحی داخلی را از صفر شروع کنند انتخاب بسیار خوبی است. طرز کار این برنامه با دیگر برنامه‌هایی که معرفی کردیم کمی متفاوت است. برای شروع طراحی فضا، می‌توانید به سادگی تصویری از یک اتاق در خانه خود یا تصویری از میان صدها تمپلیت موجود در برنامه آپلود کنید. به طور مثال می‌توانید یک اتاق ناهارخوری را به سبک مدرن ویرایش کنید. پس از آن می‌توانید کف‌سازی، پوشش دیوار و روکش مبلمان را نیز تغییر دهید.

یکی از نقطه ضعف‌های برنامه این است که نمی‌توانید هیچ کدام از آبجکت‌های موجود را به جز مواردی که ذکر شد شخصی‌سازی کنید. به همین علت این برنامه برای کسانی کماسب است که می‌خواهند یک ظاهر جدید را برای فضای داخلی خود ایجاد کنند.

بهترین نرم افزار طراحی داخلی برای موبایل

تا اینجای مطلب بیان کردیم که هر یک از نرم‌افزارهای کاربردی طراحی داخلی چه ویژگی‌هایی دارد و روی کدام سیستم‌ها قابل استفاده است. در این قسمت بهترین نرم‌ افزار طراحی داخلی برای موبایل را نیز به طور جداگانه دسته‌بندی کردیم. برنامه‌هایی که بر پایه وب هستند نیز در این لیست آورده شده‌اند.

  • Planner 5D: «+»
  • HomeByMe: «+»
  • Roomstyler: «+»
  • DreamPlan: «+»
  • HomeStyler: «+»
  • Infurnia: «+»
  • Foyr Neo: «+»
  • Cedreo: «+»
  • Floor Planner: «+»

بهترین نرم افزار طراحی داخلی برای کامپیوتر

نرم‌افزارهای طراحی داخلی برای کامپیوتر تنوع و اغلب امکانات بیشتری دارند. همچنین، بسیاری از نرم‌افزارهای موبایل نسخه دسکتاپ نیز دارند. به علت وجود این تنوع، می‌توان فهرست بهترین نرم‌ افزار طراحی داخلی کامپیوتر را به دو دسته تقسیم کرد.

گروه اول برنامه‌هایی هستند که هم در حوزه مدل‌سازی و هم معماری و طراحی داخلی می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. این برنامه‌ها امکانات ترسیم و مدل‌سازی پیشرفته و اغلب قابلیت رندر دارند و در آن می‌توانید کل فضا را به طور دقیق و بر اساس نقشه‌های معماری، با دقت کامل مدل‌سازی کنید. در انتها نیز از برخی از آن‌ها می‌توانید انواع نقشه‌ها و ترسیم‌های مورد نیاز را خروجی بگیرید. این گروه از برنامه‌ها مخصوص مدل‌سازی و طراحی داخلی حرفه‌ای است و در دفترها و شرکت‌های معماری استفاده رایجی دارد.

  • Autodesk 3Ds Max
  • Archicad
  • Autodesk Revit
  • Sketchup
  • Blender
  • Chief Architect
  • AutoCAD LT

گروه دوم شامل نرم‌افزارهایی است که بیشتر بر طراحی و دکوراسیون داخلی تمرکز می‌کنند، کار با آن‌ها اغلب ساده‌تر و بیشتر شامل انتخاب و جانمایی المان‌های مختلف درون فضا است. در واقع به جای تمرکز بر ترسیم و مدل‌سازی، این برنامه‌ها امکان انتخاب و تصمیم‌گیری برای شاخصه‌های مختلف فضا و مبلمان از جمله رنگ و بافت و مصالح را به کاربر می‌دهند و با قرار دادن این المان‌ها در جای صحیح در فضا می‌توان به یک طراحی داخلی بی‌نقص رسید.

نرم افزارهای طراحی داخلی

بسیاری از برنامه‌های این دسته را می‌توان بدون نیاز به آموزش و برای مقاصد شخصی نیز استفاده کرد. برای مثال، اگر قصد دارید اتاقی در منزل خود را طراحی داخلی کنید، می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. البته گروهی از این برنامه‌ها را نیز شرکت‌های بزرگ طراحی داخلی نیز استفاده می‌کنند. نسخه مورد استفاده شرکت‌ها اغلب نسخه‌های پریمیوم و با پرداخت هزینه است، در حالی که نسخه رایگان برخی از این برنامه‌ها نیز برای کاربران عادی قابل استفاده است.

  • Planner 5D
  • Floorplanner
  • Sweet Home 3D
  • Roomeon
  • Smart Draw
  • Indema
  • Homestyler
  • Dream Plan
  • Foyr Neo
  • Infurnia
  • Home by Me
  • Cedreo

بهترین نرم‌ افزار طراحی داخلی آنلاین

نرم‌افزارهای طراحی داخلی آنلاین را روی انواع دستگاه‌ها و تنها با اتصال به اینترنت می‌توان استفاده کرد. نام این برنامه‌ها در دو دسته قبلی در بین برنامه‌های موبایل و کامپیوتر نیز آمده است، اما در این قسمت به صورت جداگانه آن‌ها را ذکر کرده‌ایم.

  • Cedreo
  • Homestyler
  • Foyr Neo
  • Infurnia
  • Home by Me

جمع‌بندی

در این مطلب به دنبال یافتن بهترین نرم افزار طراحی داخلی، با انواع مختلف نرم‌افزارهای این حوزه آشنا شدیم. برخی از این نرم‌افزارها در اصل برای مدل‌سازی حرفه‌ای هستند و به کمک آن‌ها می‌تون تمام عناصر یک فضا را از صفر تا صد طراحی کرد و رندر گرفت. گروهی دیگر امکانات مدیریت پروژه دارند و برای استفاده در شرکت‌های بزرگ مناسب هستند. برخی دیگر نیز ساده‌تر و برای استفاده همگانی هستند و به کمک آن‌ها می‌توان فضای داخل منزل را طراحی و مبلمان کرد. هر کسی بسته به نیاز خود می‌تواند نرم‌افزار مناسب را انتخاب و روی موبایل یا کامپیوتر به طراحی داخلی بپردازد.

بر اساس رای ۴ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Planner 5DEDUCBASweet Home 3DHomeByMeinfurnia
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *