بهترین زبان های برنامه نویسی سال ۱۴۰۳ یا ۲۰۲۴ + منابع یادگیری

۲۸۶ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
زمان مطالعه: ۲۳ دقیقه
بهترین زبان های برنامه نویسی سال ۱۴۰۳ یا ۲۰۲۴ + منابع یادگیری

برنامه‌نویسی، یکی از مشاغل پرطرفدار و همچنین پرتقاضا در دنیای دیجیتالی کنونی محسوب می‌شود و کسی که مهارت، دانش و تجربه توسعه نرم‌افزار با محبوب‌ترین زبان‌ها را داشته باشد می‌تواند خود را از سایر افراد شاغل در این حوزه متمایز کند. با وجود زبان‌های برنامه‌نویسی متعددی که به عنوان یک توسعه‌دهنده با آن‌ها رو به رو هستیم، فرایند انتخاب زبانی که با تسلط بر آن بتوانید اپلیکیشن مورد نظر خود را توسعه دهید، ممکن است کمی سخت باشد. این مشکل حتی برای افراد مبتدی و تازه‌کار چالش‌برانگیزتر است و زمینه سردرگمی آن‌ها را فراهم می‌کند. شناختن انواع زبان‌ها، حوزه‌های کاری هریک، میزان محبوبیت و میزان تقاضا برای آن‌ها در بازار کار، مسئله‌ای مهم و ضروری است که با توجه به آن‌ها می‌توانید زبان مناسب خود را انتخاب کنید. در این مطلب از مجله فرادرس به شما می‌گوییم که بهترین زبان های برنامه نویسی کدامند و هر یک چه مشخصه‌هایی دارند. همچنین، نحوه یادگیری و منابع آموزشی موجود برای هر یک را توضیح می‌دهیم.

زبان‌های برنامه‌نویسی در واقع، دستوراتی هستند که برنامه‌نویسان - به کامپیوترها می‌دهند تا آن‌ها را برای انجام کار مورد نظر هدایت کنند. به فرایند نوشتن این دستورات کدنویسی می‌گویند. هر یک از این زبان‌های برنامه‌نویسی سینتکس یا قواعد نحوی، قوانین و ساختار خاص خود را برای نوشتن دارند. این زبان‌ها ممکن است برای نوشتن اپلیکیشن‌های خاصی ایجاد شده باشد یا اینکه بتوان با آن‌ها‌ انواع مختلفی از نرم‌افزارها را توسعه داد. افراد مشتاق به برنامه‌نویسی با مطالعه مفاهیم یک زبان، آن را یاد گرفته و با نوشتن سورس کد برنامه خود در کد ادیتور، آن را در عمل به‌کار می‌گیرند. با توجه به مواردی مانند اینکه چه پیش‌زمینه‌ای در این حوزه دارید یا چه نوع برنامه‌های را می‌خواهید بنویسید و سایر عوامل، می‌بایست با زبان‌های گوناگون آشنا شده و نقاط قوت و ضعف هر یک آشنا را بشناسید تا بهترین زبان های برنامه نویسی را برای هدف خود انتخاب کنید. هدف شما می‌تواند به‌طور مثال، ساخت اپلیکیشن‌های موبایل، وب‌اپلیکیشن و طراحی وب‌سایت‌ها باشد یا اینکه بخواهید ربات‌ها، دستگاه‌های اینترنت اشیا، اپلیکیشن‌های هوش مصنوعی و غیره را برنامه‌نویسی کنید.

لپتاپ شامل کدهای اپلیکیشن روی میز

لزوم شناختن بهترین زبان های برنامه نویسی

آشنایی با بهترین زبان‌های برنامه نویسی در حوزه‌های مختلف همچون AI، بک‌اند و فرانت‌اند وب‌سایت‌ها، اپ‌های موبایلی و سایر نرم‌افزارها و همچنین محبوبیتی که این زبان‌ها بین توسعه‌دهندگان آن حوزه دارند، بسیار مهم است. زیرا به شما نشان می‌دهند که با کدام‌یک از این زبان‌ها سریع‌تر و بهینه‌تر می‌توانید برنامه خود را ساخته و در دسترس کاربران قرار دهید. بهترین زبان های برنامه نویسی، به‌طور معمول می‌توانند در کاربردها و پروژ‌های گوناگونی مورد استفاده قرار گیرند. یعنی، برنامه‌نویسانی که دانش و مهارت لازم برای استفاده از این زبان‌ها را داشته باشند به‌راحتی می‌توانند شغل مورد نظر خود را به‌عنوان یک توسعه دهنده نرم‌افزار بیابند. عکس این قضیه نیز صادق است. به‌عنوان مثال، اگر زمان خود را صرف یادگیری زبان‌هایی کنید که کاربردهای خیلی خاص و معروفیت کمتری دارند ممکن است فرایند مشغول به‌کار شدن و درآمدزایی را با مشکل رو به رو کنند. یعنی تعداد شرکت‌ها و کارفرمایانی که آن مهارت خاص را لازم دارند، به‌نسبت کمتر است.

در ابتدای این مطلب، ۱۳ مورد از بهترین زبان های برنامه نویسی را به شما معرفی می‌کنیم و پس از آن به آشنایی با بهترین زبان های برنامه نویسی برای هوش مصنوعی و همچنین بهترین زبان های برنامه نویسی برای بازی‌سازی می‌پردازیم.

یادگیری بهترین زبان های برنامه نویسی با فرادرس

با توجه به اینکه یکی از مؤثرترین روش‌های یادگیری، آموختن از طریق فیلم‌های آموزشی است در این قسمت، مجموعه فیلم‌های آموزش برنامه‌نویسی مقدماتی تا پیشرفته فرادرس را آورده‌ایم.

مجموعه فیلم‌های آموزش برنامه نویسی، مقدماتی تا پیشرفته فرادرس
برای مشاهده فیلم‌های آموزش برنامه نویسی فرادرس، روی تصویر کلیک کنید.

پلتفرم فرادرس برای بهترین زبان های برنامه نویسی در حوزه‌های گوناگون توسعه نرم‌افزار، فیلم‌های آموزشی منتشر کرده که با استفاده از آن‌ها می‌توانید زبان برنامه‌نویسی دلخواه خود، ابزارها، فریمورک‌ها و دیگر موارد مربوط به برنامه‌نویسی را از بهترین اساتید و به‌صورت پروژه‌محور یاد بگیرید. عناوین برخی از این فیلم‌های آموزش را در ادامه آورده‌ایم.

و صدها فیلم آموزش دیگر که شما را در یادگیری بهترین زبان های برنامه نویسی یاری می‌دهند.

بهترین زبان های برنامه نویسی کدامند؟

به‌طور کلی می‌توان زبان‌هایی همچون جاوا اسکریپت، پایتون، جاوا، C و C++‎، سی شارپ، زبان Go، روبی، PHP، تایپ اسکریپت، کاتلین، RUST، سوئیفت و متلب را به‌عنوان بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی کنونی در نظر گرفت که هر یک دارای خصوصیات و کاربردهای خاص خود هستند. در ادامه، زبان‌های برنامه‌نویسی گفته شده را بیشتر توضیح داده‌ایم.

برنامه نویسی در لپتاپ و کامپیوتر رومیزی

۱. جاوا اسکریپت

یکی از بهترین زبان های برنامه نویسی برای توسعه وب یعنی هر ۲ بخش فرانت‌اند و بک‌اند محسوب می‌شود.

JavaScript یا JS یک زبان برنامه‌نویسی سطح بالا و همه‌منظوره است که در برنامه‌نویسی سمت سرور و سمت کلاینت وب‌اپلیکیشن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. به کمک این زبان می‌توانید کارهای متنوعی نظیر ایجاد محیط‌های جذاب و تعاملی برای برنامه‌های مبتنی بر وب، مدیریت DOM و کارهای این‌چنینی را انجام دهید. می‌توان گفت که جاوا اسکریپت، بهترین زبان برنامه‌نویسی برای برنامه‌نویسی وب است به این دلیل که می‌تواند به منظور ساخت رابط‌های کاربری واکنش‌گرا و پویا مورد استفاده قرار گیرد. ضمن اینکه با آن می‌توان اپلیکیشن‌های موبایل، برنامه‌های دسکتاپ، بازی‌ها و غیره را نیز توسعه داد.

جاوا اسکریپت در سال ۱۹۹۵ میلادی ساخته شد و در آن زمان با نام لایواسکرپیت شناخته می‌شد. علی‌رغم تشابه اسمی بین زبان‌های Java و JavaScript، باید بدانید که این‌ زبان‌ها به‌طور کامل از یکدیگر متفاوت هستند.

با جاوا اسکریپت می‌توانیم المان‌های بصری جذاب و کاربردی مانند انیمیشن‌ها، منو‌های کشویی و غیره را برای وب‌سایت‌های خود ایجاد کنیم و از این طریق ظاهر این نوع برنامه‌ها را مدرن‌تر و حرفه‌ای تر جلوه دهیم. این زبان همچنین در حوزه بازی‌سازی و هوش مصنوعی نیز حرفی برای گفتن دارد که در قسمت مربوطه در این مطلب، به آن‌ها پرداخته‌ایم.

یادگیری زبان برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت به‌طور کلی سخت نیست و به‌دلیل شباهت‌های آن با دیگر زبان‌های برنامه‌نویسی نظیر جاوا و سی‌پلاس‌پلاس، برنامه‌نویسان این زبان‌ها می‌توانند خیلی راحت‌تر JS را یاد بگیرند. جاوا اسکریپت یک زبان مفسری محسوب می‌شود، یعنی لازم نیست تا کدهای آن را پیش از اجرا کامپایل کرد. همچنین به دلیل اینکه محیط مناسبی برای دیباگ کدهای آن وجود ندارد، شناسایی و رفع خطا در برنامه‌های آن ممکن است سخت باشد.

توسعه کدهای برنامه با بهترین زبان های برنامه نویسی

جاوا اسکریپت دارای فریمورک‌ها و کتابخانه‌های معروفی در حوزه برنامه‌نویسی وب است که برنامه‌نویسان این حوزه را در توسعه سریع‌تر، بهینه‌تر و مؤثر برنامه‌هایشان یاری می‌دهد. در ادامه برخی از این فریمورک‌ها را معرفی کرده‌ایم.

  • محیط اجرای Node.js: از این قابلیت می‌توان برای ساخت اپلیکیشن‌های سریع و مقیاس‌پذیر به‌ویژه برای سرویس‌های بک‌اند استفاده کرد. به دلیل وجود محیط اجرای نود جی اس، اکنون می‌توانیم برنامه‌نویسی سمت سرور را نیز با کدنویسی به زبان جاوا اسکریپت انجام دهیم.
  • کتابخانه React: این کتابخانه محبوب جاوا اسکرپیتی به‌وسیله Facebook توسعه داده شده و با آن می‌توانیم ظاهر و اینترفیس‌های جذاب، پویا و تعاملی برای وب‌سایت‌ها، وب‌اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های موبایل بسازیم تا کاربر تجربه خوشایندی از کار با برنامه‌های ما داشته باشد.
  • فریمورک Express: فریمورک اکسپرس به ما کمک می‌کند تا وب‌اپلیکیشن‌ها و RESTful API-ها را سریع‌تر و راحت‌تر با نود جی اس ایجاد کنیم.
  • Vue.js: با کتابخانه ویو جی اس می‌توانیم فرانت‌اند مناسبی را برای وب اپلیکیشن‌های تک‌صفحه‌ای خود ایجاد کنیم.
  • فریمورک Next.js: به کمک نِکست‌جی‌اس می‌توان وب‌اپلیکیشن‌های ری‌اکتی که سمت سرور اجرا می‌شوند را توسعه داد که سئو و کارایی بهتری دارند.
  • فریورک Angular: فریمورک انگولار یکی بهترین ابزارها برای ساخت وب‌اپلیکیشن‌های پیشرفته و بزرگ تک‌صفحه‌ای است که امکانات خوبی را در این رابطه برایمان فراهم می‌کند.

یادگیری این موارد را می‌توانید با فیلم‌های آموزشی فرادرس که در زیر آورده شده شروع کنید.

۲. پایتون

پایتون، یکی از بهترین زبان های برنامه نویسی برای کار در حوزه‌های هوش مصنوعی، علم داده، اتوماسیون و توسعه وب، ماشین لرنینگ و محاسبات علمی است که در سال ۱۹۸۹ میلادی تویط آقای «روسوم» ایجاد شد.

با پایتون می‌توان انواع گوناگونی از نرم‌افزارها را توسعه داد و کاربرد گسترده‌ای نیز دارد. بیش از ۳ دهه از انتشار نسخه اولیه پایتون می‌گذرد و نام آن تقریباً برای بیشتر افرادی که با صنعت نرم‌افزار و کامپیوتر در ارتباط هستند، آشناست.

برنامه نویس در حال کدنویسی درون لپتاپ خود

دلایل زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد چرا پایتون یکی بهترین زبان های برنامه نویسی کنونی است.

  • پایتون دارای سینتکس تمیز، خوانا و به‌دور از جزئیات غیرضروری است. به‌همین دلیل، افراد تازه‌کار می‌توانند به‌راحتی آن را یاد گرفته و مورد استفاده قرار دهند.
  • این زبان، جامعه یا همان کامیونیتی بزرگی از برنامه‌نویسان دارد که می‌توان برای یادگیری و یافتن پاسخ برای مشکلات خود در زمینه کدنویسی، روی آن حساب کرد.
  • Python کتابخانه‌های متعددی شامل کتابخانه استاندارد و همچنین کتابختنه‌هایی است که توسط شخص ثالث ارائه شده‌اند. کتابخانه استاندارد آن امکانات گوناگونی از قبیل کار روی تصاویر، پایگاه‌‌های داده، تست یونیت و غیره را فراهم کرده است. به‌طور خلاصه، به کمک کتابخانه‌ها و فریمورک‌ها می‌توانیم برنامه‌های خود را سریع تر و همچنین با کدنویسی کمتر ایجاد کنیم.

پایتون، اپن سورس و رایگان است. همین ویژگی باعث می‌شود تا برای استارت‌آپ‌ها و به‌طور کلی، کسب و کارهایی که بودجه محدودی دارند، گزینه مقرون به صرفه‌ای باشد تا اینکه از ابزارهای پولی استفاده کنند.

پایتون چندپلتفرمی است، یعنی برنامه‌های آن را می‌توان روی سیستم عامل‌ها و دستگاه‌های مختلفی اجرا کرد. این زبان را می‌توان با سایر زبان‌های برنامه‌نویسی مانند سی‌پلاس‌پلاس، جاوا و دات‌نت تلفیق کرد و از قابلیت‌های آن‌ها نیز بهره برد. به‌طور مثال می‌توانیم کتابخانه‌های C++‎ را در پایتون فراخوانی کرده و از قابلیت‌های آن استفاده کنیم. با این حال، پایتون نسبت به برخی از زبان‌های معروف مثل C++‎، جاوا اسکریپت (نود جی اس)، Go، جولیا و غیره کمی کندتر است. به همین دلیل، شاید برای اپلیکیشن‌هایی که به عملکرد سریع نیاز دارند مناسب نباشد.

از فریمورک‌های معروف این زبان در توسعه وب می‌توان به جنگو و فلسک اشاره کرد.

۳. جاوا

Java یکی از بهترین زبان های برنامه نویسی برای ایجاد اپلیکیشن‌های موبایلی، ابری وب‌اپلیکیشن‌‌های بزرگ است.

این زبان توسط آقای «گاسلینگ» در سال ۱۹۹۵ میلادی ساخته شد و برای مدت‌زمانی طولانی یکی از محبوب‌ترین زبان برنامه‌نویسی دنیا بوده است. جاوا یک زبان برنامه‌نویسی شی‌گرا، همه‌منظوره و مستقل از پلتفرم محسوب می‌شود که امکان ایجاد اپلیکیشن‌های قدرتمند و با کارایی بالا را برای برنامه‌نویسان فراهم می‌کند.

درست همانند پایتون، جاوا نیز کامیونیتی بزرگ و فعالی از برنامه‌نویسان را دارد که به پیشرفت‌های همیشگی کمک می‌کنند. همچنین، منابع آموزشی و داکیومنت‌های آن، یادگیری جااو را برای افراد مبتدی آسان می‌کند.

لپتاپ و داده‌ها

از معایب جاوا می‌توان به طولانی بودن دستورات و کدهای آن اشاره کرد. یعنی برای نوشتن یک برنامه در جاوا در مقایسه با نوشتن همان برنامه در سایر زبان‌ها، لازم است تا کدهای بیشتری بنویسیم.

از کاربردهای زبان جاوا می‌توان به برنامه‌نویسی و توسعه وب، اپ‌های موبایلی، برنامه‌های دسکتاپ، کلان‌داده‌ها، اپلیکیشن‌های اینترنت اشیا و غیره اشاره کرد.

۴. C و C++‎

C و C++‎ جزو بهترین زبان های برنامه نویسی برای توسعه سیستم عامل‌ها، بازی‌ها، کامپایلرها و غیره هستند.

C یک زبان برنامه‌نویسی همه منظوره است که در سال ۱۹۷۲ توسط آقای «دنیس ریچی» توسعه پیدا کرد. از سویی دیگر، زبان C++‎ را داریم که در سال ۱۹۸۳ به‌عنوان افزونه‌ای برای زبان C به‌وسیله آقای «Bjarne Stroustrup» ارائه شد. C++‎ زبان شی‌گرای قدرتمندی است که امکان توسعه سیستم‌های پیشرفته را برای برنامه‌نویسان فراهم می‌کند. با اینکه دوی این زبان‌ها برای برنامه‌نویسی سیستمی به‌کار می‌روند اما کاربردهای مختلفی دارند. زبان C را بیشتر برای سیستم‌های نهفته و برنامه‌های سطح پایین به‌کار می‌برند. در حالی‌که C++‎ را می‌توان برای توسعه انواع اپلیکیشن‌های دسکتاپ و سرور مورد استفاده قرار داد.

به کمک این زبان‌ها می‌توانیم کدهای سطح بالا و قابل خواندن به‌وسیله انسان‌ها و همچنین کدهای ماشین بنویسیم. افزون بر این، این زبان‌ها کامپایلری و سریع هستند. یعنی برای اجرای برنامه‌ای که نوشته‌ایم، می‌بایست کدهای آن را ابتدا به کدهای ماشین تبدیل شوند.

یادگیری این زبان‌ها به دلیل مفاهیمی پیچیده‌ای که دارند برای افراد مبتدی کمی سخت است و به‌طور کلی زبان‌های پیچیده‌ای محسوب می‌شوند.

۵. سی شارپ

سی‌شارپ یکی از بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی برای توسعه وب، اپلیکیشن‌های ویندوز و بازی به‌شمار می‌رود.

مایکروسافت C#‎، زبانی شی‌گرا و همه‌منظوره است که در سال ۲۰۰۰ میلادی به‌وسیله آقای «هایسلبرگ» ساخته شد. یادگیری این زبان ساده‌تر از سایر زبان‌های این خانواده است. سی‌شارپ از «ایمنی نوع» (Type-Safe) پشتیبانی کرده و خطایابی آن آسان است.

برنامه نویس در حال اصلاح کدهای خود

سی‌شارپ را می‌توانید برای اهداف گوناگون از طراحی سایت و برنامه‌نویسی موبایل گرفته تا برنامه‌های دسکتاپ، سرورهای ابری و غیره به‌کار ببرید.

C#‎ یکی از بهترین زبان های برنامه نویسی برای بازی‌سازی شناخته شده و با بسیاری از پلتفرم‌های توسعه بازی سازگار است. این مورد را در بهش مربوطه در این مطلب توضیح می‌دهیم.

۶. زبان Go

زبان Go یکی از بهترین زبان های برنامه نویسی برای شبکه‌سازی، توسعه وب و میکروسرویس است.

زبان برنامه‌نویسی Go که به Golang نیز معروف است، در سال ۲۰۰۹ توسط گوگل ساخته شد. از خصویات این زبان برنامه‌نویسی می‌توان به نوع‌دهی ایستا و کامپایلری بودن آن اشاره کرد که با استفاده از قابلیت‌های آن می‌توانیم سیستم‌های نرم‌‌افزاری بزرگ و پیشرفته‌ای بسازیم.

Go سینتکس مناسب و خوانایی دارد. بنابراین برنامه‌نویسی با آن ساده است. همچنین کتابخانه ارزشمندی را به‌‌همراه دارد که با آن می‌توانیم نرم‌افزارهای قدرتمندی را توسعه دهیم. برنامه‌های نوشته شده به این زبان را می‌توانیم روی پلتفرم‌های مختلف اجرا کنیم. از شرکت‌هایی که زبان Golang را در برای توسعه سرویس‌های خود را به‌کار برده‌اند می‌توان به گوگل، SoundCloud ،توییتر ،نت فلیکس و Uber اشاره کرد. Go را به عنوان یکی از سریع‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی نیز می‌شناسند.

۷. PHP

PHP یکی از بهترین زبان های برنامه نویسی طراحی سایت است.

PHP زبان اپن سورس و پرکاربردی است که در سال ۱۹۹۴ توسط آقای «لردورف» ساخته شد. این زبان همه‌منظوره بیشتر برای طراحی سایت و توسعه وب به‌کار می‌رود. یکی از خصوصیات ارزشمند این زبان که آن را زبانی عالی برای توسعه وب تبدیل کرده، امکان نوشتن کد‌های آن درون کدهای HTML است. همچنین باید بگوییم که این زبان، مفسری است. یعنی برای اجرا نیازی به مرحله کامپایل ندارد و این ویژگی می‌توان دیباگ آن را کمی سخت کند. به‌روزرسانی‌هایی که برای این زبان ارائه می‌شود،عملکرد آن را بهبود می‌دهد

برنامه‌هایی که با PHP می‌نویسیم روی سرور اجرا شده و یک سند HTML را به‌عنوان خروجی تولید می‌کنند. سپس این خروجی به کلاینت و مرورگر کاربر ارسال می‌شود.

همچنین خوب است بدانید که PHP به‌لحاظ سرعت به‌پای زبان‌هایی مانند C++‎ نمی‌رسد.

برنامه نویس در حال ایده‌ پردازی و لپتاپ

با توجه به اینکه خیلی از وب‌سایت‌های کنونی از این زبان استفاده می‌کنند و سیستم مدیریت محتوای معروفی مانند وردپرس بر مبنای این زبان توسعه یافته است، به‌همین دلیل، تقاضای زیادی برای برنامه‌نویسان مسلط به PHP و فریمورک‌های آن در بازار کار وجود دارد. Laravel، یکی از ابزارهای مشهورترین فریمورک‌های این زبان است و یادگیری آن را می‌توانید با فیلم آموزش مقدماتی فریمورک لاراول برای توسعه برنامه های تحت وب از فرادرس شروع کنید.

۸. تایپ اسکریپت

تایپ‌اسکریپت یکی از زبان‌های اپن سورس و سطح بالا است که توسط مایکروسافت منتشر شده است. این زبان به‌طور گسترده‌ای توسط برنامه‌نویسان انگولار استفاده می‌شود. البته سایر فریمورک‌‌ها نیز پشتیبانی خوبی را از این زبان فراهم کرده‌اند.

این زبان، یکی از بهترین انتخا‌ب‌های ممکن برای ایجاد پروژه‌‌های بزرگ محسوب می‌شود. تمامی دستورات و کدهای جاوا اسکریپت را می‌توانیم در تایپ‌اسکریپت نیز استفاده کنیم. این زبان در واقع، «نوع‌دهی ایستا» و قابلیت‌های بیشتری را به جاوا اسکریپت اضافه کرده است. ویژگی Static Typing در این زبان باعث می‌شود تا بررسی «نوع»، در زمان کامپایل انجام شود و در نتیجه، از بروز بسیاری از خطا‌های مرتبط با این موضوع جلوگیری شود.

از نقاط قوت این زبان می‌توان به خوانایی بیشتر و دیباگ ساده‌تر اشاره کرد و به‌طور کلی، برای ساخت اپلیکیشن‌های بزرگ جاوا اسکریپت مورد استفاده قرار می‌گیرد. شرکت مایکروسافت از این زبان برای ساخت سرویس‌های Azure ویژوال استودیو کد و غیره بهره می‌برد و جالب است بدانید که فریمورک‌های انگولار، ٰVue.js و ری‌اکت با تایپ‌اسکریپت نوشته شده‌اند.

۹. روبی

Ruby یکی از بهترین زبان های برنامه نویسی برای ساخت وب‌اپلیکیشن است و برای اهداف دیگر نظیر «وب‌اسکپرینگ» (Web Scraping) و «وب‌کراولینگ» (Web Crawling) نیز به‌کار می رود.


روبی،‌ زبانی سطح بالا و همه‌منظوره است که بیشتر برای توسعه وب و برنامه‌های دسکتاپ استفاده می‌شود. این زبان در سال ۱۹۹۳ توسط آقای «ماتسوموتو» ایجاد شد و قابلیت‌های زیادی نظیر شی‌گرایی، نوع‌دهی پویا، مدیریت حافظه به‌صورت خودکار و مدیریت استثنا را ارائه می‌دهد.
نوشتن کد در کامپیوتر

روبی، زبانی مفسری و Dynamically Typed است که از شی‌گرایی نیز پشتیبانی می‌کند.

روبی، سینتکس و قواعد کدنویسی ساده‌ای دارد و درک دستورات آن برای برنامه‌نویسان آسان است. به‌همین دلیل، کدنویسی با آن کار راحت و لذت‌بخشی است. این زبان کامیونیتی خوبی دارد که پشتیبان خوبی برای برنامه‌نویسان مبتدی این زبان است. کتابخانه‌های روبی به «جِمز» معروف هستند و این زبان، مجموعه ارزشمندی از Gem-ها را در اختیار برنامه‌نویس قرار می‌دهد. از محبوب‌ترین Gem-های روبی می‌توان به Rails ،RSpec و Pry اشاره کرد. گیت‌هاب، توییتر، Airbnb, Shopify و بلومبرگ جزو شرکت‌های معروفی هستند که از روبی استفاده می‌کنند.

۱۰. متلب

متلب یکی از بهترین نرم‌افزارها و زبان برنامه نویسی برای شبیه‌سازی، بهینه‌سازی و طراحی سیستم‌های کنترلی است.

Matlab را می‌توان برای اهداف گوناگونی مانند محاسبات عددی، اپلیکیشن‌های مهندسی، تحلیل داده‌ها، یادگیری عمیق و غیره به‌کار برد. البته استفاده از این زبان برای برنامه‌نویسی هوش مصنوعی نیز متداول است. متلب، ابزارهای آماده، توابع و امکانات گسترده‌ای دارد که به کمک آن‌‌ها می‌توانیم برنامه‌های مختلفی را در حوزه مهندسی و سایر زمینه‌ها پیاده‌سازی کنیم. مواردی نظیر مصورسازی داده‌ها، پردازش سیگنال، ماشین‌لرنینگ، شبیه‌سازی، بهینه‌سازی و غیره، از این دست کاربردها هستند.

کدهای متلب را به‌سادگی می‌توان با سایر زبان‌های برنامه‌نویسی نظیر C++‎، جاوا و پایتون تلفیق کرد.ضمن اینکه برنامه‌ها آن توانایی اجرا روی پلتفرم‌های گوناگون مانند ویندوز، لینوکس و macOS را دارند. تنها موردی که شاید نکته منفی متلب تلقی شود، رایگان نبودن آن است.

در ادامه، برخی از فیلم‌های آموزشی متلب را آورده‌ایم.

۱۱. کاتلین

کاتلین یکی از بهترین زبان های برنامه نویسی برای توسعه اپ‌های اندرویدی موبایل است.

از زبان برنامه‌نویسی Kotlin به‌طور عمده برای ساخت اپلیکیشن‌ها اندرویدی استفاده می‌شود و در واقع، زبانی است که از سوی گوگل برای توسعه اپ‌های اندروید توصیه شده است. البته با این زبان می‌توانیم برنامه‌نویسی سمت سرور را نیز انجام داد.

کدنویسی در لپتاپ

کاتلین به‌عنوان یک زبان برنامه‌نویسی چندپلتفرمی، همه‌منظوره و با قابلیت «نوع‌دهی ایستا» در سال ۲۰۱۱ توسط شرکت JetBrains ساخته شد.

سازگاری کاتلین با زبان جاوا با عث می‌شود تا بتوان با آن اپلیکیشن‌‌هایی را توسعه داد که که روی ماشین مجازی جاوا یا JVM اجرا می‌شوند. افزون بر این، کدهای کاتلین را می‌توان به‌سادگی به کدهای جاوا اسکریپت یا کدهای «بومی» (Native) تبدیل کرد و اپ‌های چندپلتفرمی ساخت. به‌همین دلیل یکی از زبان‌های برنامه‌نویسی رایج و مورد استفاده توسط شرکت‌‌هایی همچون نت‌فلیکس، Trello ،Pinterest ،Netflix ،Uber و Evernote است.

۱۲. RUST

«راست» یکی از بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی برای نوشتن نرم‌افزارهای سیستمی مانند سیستم عامل‌ها، فایل‌سیستم‌ها، موتورهای بازی و غیره است.

Rust، یک زبان برنامه‌نویسی، رایگان، چندمنظوره و چندپارادیمی - شامل شی‌گرایی، رویه‌ای و غیره - است که در سال ۲۰۰۶ توسط شرکت موزیلا ساخته شد. این زبان به‌دنبال توسعه برنامه‌‌هایی است که کارایی بالا، سرعت، هم‌زمانی و ایمنی نوع داشته باشند و یکی از زبان‌های آینده‌دار محسوب می‌شود.

زبان «راست» را به‌دلیل سینتکس ساده‌ای که دارد می توانید به‌راحتی یاد بگیرید. از دیگر خصوصیات این زبان می‌توان به «نوع‌دهی ایستا» و فراهم کردن ایمنی حافظه بدون به‌کارگیری «بازیافت حافظه» یا «Garbage Collection»، اشاره کرد.

زبان Rust کاربردهای گوناگونی مانند توسعه بازی‌ها، توسعه وب و برنامه‌نویسی سیستمی و غیره دارد دارد.

۱۳. سوئیفت

Swift یکی از بهترین زبان‌های برنامه نویسی است که با آن می‌توانید به‌سادگی اپلیکیشن‌های مخصوص محصولات اپل نظیر iOS ،macOS ،watchOS و tvOS را توسعه دهید.

سوئیفت در سال ۲۰۱۴ توسط شرکت اپل توسعه داده شد و کدنویسی با آن نسبت به Objective-C بسیار آسان‌تر است.

با توجه به خوانایی بالای کدها و استفاده آسان، خیلی سریع به زبان پیش‌فرض برای توسعه اپلیکیشن‌های iOS و macOS تبدیل شد. این زبان به‌وسیله شرکت IBM نیز برای توسعه اپلیکیشن‌های ابری به‌کار می‌رود.

تبلپ در دست و لمس آن

بهترین زبان های برنامه نویسی برای هوش مصنوعی

در حال حاضر، شاهد کاربردهای گسترده هوش مصنوعی در زمینه‌های گوناگون، مانند دستیاران مجازی مجهز به AI نظیر Siri و Alexa و حتی کاربردهایی بسیار پیچیده‌تر مانند اتومبیل‌های خودران و تحلیل‌های پیش گویانه هستیم.

اگر قصد ورود به دنیای شگفت‌انگیز هوش مصنوعی را دارید یا اینکه می‌خواهید شغلی را در زمینه AI به‌دست بیاورید، لازم است تا با رایج‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی اپلیکیشن‌های این حوزه آشنا باشید. در این قسمت می‌خواهیم بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی هوش مصنوعی را به شما معرفی کرده و خصوصیات هر یک را نیز بیان کنیم تا انتخاب برای شما ساده‌تر شود.

در زیر، فهرستی از بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی برای توسعه اپلیکیشن‌های هوش مصنوعی را آورده‌ایم.

  • پایتون
  • آر
  • جولیا
  • C و C++‎
  • سی‌شارپ
  • جاوا
  • جاوا اسکریپت

هوش مصنوعی با پایتون

پایتون محبوب‌ترین زبان برنامه نویسی هوش مصنوعی محسوب می‌شود. این زبان طرفدارن بسیاری دارد و یادگیری آن ساده است.

دلایل مناسب بودن این زبان برای برنامه‌نویسی هوش مصنوعی را در ادامه آورده‌ایم.

  • مجموعه‌ای بزرگ و ارزشمند از کتابخانه‌های مناسب برای تحلیل داده را در اختیار برنامه‌نویس قرار می‌دهد. به‌طور مثال کتابخانه Pandas یکی از همین کتابخانه‌ها است که کار با داده‌ها را برایتان آسان‌تر می‌کند.
  • پایتون کتابخانه‌هایی در خصوص یادگیری ماشین ارائه می‌دهد. برای نمونه می‌توان به پای‌تورچ، تنسورفلو، Kerasو غیره اشاره کرد.
  • پایتون امکان استفاده از کتابخانه‌های محاسباتی و علمی قدرتمندی نظیر scikit-learn و NumPy را برای شما فراهم می‌کند.

از نمونه پروژه‌های برنامه نویسی هوش مصنوعی با پایتون می‌توان به کتابخانه‌های یادگیری ماشین و یادگیری عمیق TensorFlow و Keras اشاره کرد که شرکت گوگل توسعه داده شده‌اند و در موارد گوناگونی مانند پردازش تصویر و غیره استفاده می‌شوند.

برنامه نویس در حال بررسی کدهای بهترین زبان های برنامه نویسی در محیط کار کم نور

در یکی از مطالب پیشین فرادرس، کتابخانه‌های پایتون برای هوش مصنوعی را معرفی کر‌ده‌ایم.

هوش مصنوعی با R

«آر» یا R یک نرم‌افزار و زبان برنامه‌نویسی رایگان از بنیاد محاسبات آماری R است که در سال ۱۹۹۳ ساخته شد و برای محاسبات آماری و مصورسازی‌‌ها، توسعه نرم‌افزارهای آماری تحلیل داده، داده‌کاوی و غیره به‌کار می‌رود. طبق نظرسنجی‌ها، زبان R در حدود ۲ میلیون کاربر فعال در سراسر دنیا دارد.

سینتکس R کمی پیچیده است که یادگیری آن برای افراد مبتدی را سخت می‌کند. کدهای این زبان خوانایی پایینی دارد و دیباگ کدهای آن کمی مشکل است. با این وجود، R زبان قدرتمندی است که به‌کمک آن می‌تواند مدل‌های آماری پیچیده‌ای را ساخت.

در ادامه، برخی از مهم‌ترین خصوصیات زبان برنامه‌نویسی R را آورده‌ایم.

  • مجموعه‌ای یکپارچه از امکانات محاسباتی، مدیریت داده و نمایش گرافیکی داده‌ها را ارائه می‌دهد.
  • امکانات این زبان برای ذخیره‌سازی و مدیریت داده‌ها، عملگرهای محاسباتی متعددی را برای کار روی آرايه‌ها، لیست‌ها، بردارها و ماتریس‌ها در اختیار شما قرار می‌دهد.
  • این زبان قابلیت‌های متعدد و مفیدی را برای نمایش و تحلیل داده‌ها فراهم می‌کند.
  • این زبان محیط توسعه یکپارچه‌ای به‌نام RStudio دارد که امکاناتی را برای کدنویسی، دیباگ و ترسیم داده‌ها فراهم می‌کند.
  • این زبان، گزینه مناسبی برای برنامه‌نویسی در شاخه‌های علم داده مانند داده‌کاوی، تحلیل داده و مصورسازی داده‌ها به‌شمار می‌رود.

از دلایلی که زبان برنامه‌نویسی R را به یکی از بهترین گزینه‌ها برای برنامه‌نویسی هوش مصنوعی تبدیل می‌کند می‌توان به مواردی اشاره کرد که در ادامه آورده‌ایم.

  • زبان‌برنامه‌نویسی R بر خلاف پایتون ;i زبانی همه‌منظوره است، با هدف رفع نیاز‌های متخصصان آمار طراحی شده است.
  • از امکانات زبان R برای برنامه‌نویسی هوش مصنوعی می‌توان به مدل‌سازی‌های خطی و غیرخطی، تحلیل سری‌های زمانی، طبقه‌بندی و خوشه‌بندی اشاره کرد.
  • این زبان، همچنینی دارای بسته‌های نرم‌افزاری متعددی است که می‌تواند برای ماشین لرنینگ مورد استفاده قرار گيرد. به‌طور مثال بسته «caret» که مجموعه‌ابزاری برای سهولت فرایند ساخت مدل‌های پیشگویانه را فراهم می‌کند.

از نمونه پروژه‌های زبان برنامه‌نویسی R می‌توان به «Microsoft R Server» اشاره کرد که برای اجرا و مدیریت فرایندهای R استفاده می‌شود.

دختری در حال بررسی کدهای برنامه در لپتاپ

هوش مصنوعی با جولیا

«جولیا» (Julia) زبان برنامه‌نویسی سطح بالا، همه‌‌منظوره و جدیدی است که بیشتر برای آنالیز عددی و علوم محاسباتی استفاده می‌شود.

در ادامه، برخی از مهم‌ترین ویژگ‌های این زبان را آورده‌ایم.

  • این زبان را به‌سادگی می‌توانید یاد بگیرید و از آن استفاده کنید.
  • به کمک این زبان می‌توانید محاسبات عددی را با عملکردی بالا پیاده‌سازی کنید.
  • امکان فراخوانی مستقیم کتابخانه‌های زبان C و فرترن در جولیا وجود دارد و برای این کار نیازی به نوشتن واسط نیست.
  • با جولیا می‌توانید پردازش‌های موازی و توزیع شده را نیز انجام دهید.
  • به‌کمک کتابخانه استاندارد جولیا می‌توانید معادت دیفرانسیل، بهینه‌سازی و یادگیری ماشین را پیاده‌سازی کنید.

اما این‌که چه خصوصیاتی زبان جولیا را برای برنامه‌نویسی هوش مصنوعی به گزینه مناسبی تبدیل کرده را در ادامه بیان کرده‌ایم.

  • زبان برنامه‌نویسی جولیا سرعت بالا و انعطاف‌پذیری خوبی دارد. یعنی، می‌توانید مدل‌های مختلف را با سرعت زیادی آزمایش کنید.
  • این زبان کتابخانه‌های پیشرفته‌ای همچون Flux ،MLJ و KNet را برای ماشین لرنینگ در اختیار برنامه‌نویس قرار می‌دهد.

از نمونه پروژه‌‌هایی که با این زبان ساخته شده می‌توان به Celeste اشاره کرد. در این پروژه، هزاران ترابایت داده که توسط یکی از مهم‌ترین تلسکوپ‌های جهان در مورد کهکشان‌ها به‌دست آمده، ثبت و پردازش می‌شوند که قدرت زبان جولیا برای محاسبات علمی را نشان می‌دهد.

توسعه دهنده در حال مشاهده کدهای برنامه خود

هوش مصنوعی با C++‎ و سی شارپ

C++‎ زبان برنامه‌نویسی همه‌منظوره‌ای است که بیشتر روی برنامه‌نویسی سیستمی معطوف است. از ویژگی‌های طراحی آن می‌توان به قابلیت حمل، بهره‌وری و انعطاف‌پذیری در استفاده اشاره کرد. مهم‌ترین رقیب این زبان، سی‌شارپ است که به لحاظ سینتکس بسیار شبیه است اما مزایا و قابلیت‌های بیشتری ارائه می‌دهد.

در یکی از مطالب پیشین مجله فرادرس، به زبانی ساده توضیح داده‌ایم که زبان برنامه نویسی C++‎ چیست و چگونه آن را یاد بگیریم.

به‌کارگیری C++‎ در زمینه‌های گوناگون نظیر گرافیک کامپیوتری، پردازش تصویر و محاسبات علمی سودمند است. سی‌شارپ نیز در توسعه بازی‌های ۲-بعدی و ۳-بعدی و اپلیکیشن‌های صنعتی به‌کار گرفته شده است.

در ادامه، برخی از مهم‌ترین دلایل مناسب بودن زبان‌های C++‎ و سی‌شارپ برای برنامه‌نویسی هوش مصنوعی را آورده‌ایم.

  • C++‎ و سی شارپ برای ساخت بازی به‌کار می‌روند و امروزه بیشتر بازی‌ها از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند.
  • هر ۲ زبان، به‌خاطر کامپایلری بودن و فراهم کردن دسترسی‌های سطح پایین و سیستمی عملکرد بالایی دارند.

از نمونه پروژه‌های زبان برنامه نویسی C++‎ می‌توان به هوش مصنوعی بازی در موتور Unreal اشاره کرد. از Unreal Engine برای ساخت بازی‌های متعددی استفاده می‌کنند و قابلیت‌های هوش مصنوعی در این سیستم مانند نظیر یافتن مسیر و تصمیم‌گیری در موقعیت‌های پیچیده با C++‎ برنامه‌نویسی می‌شود.

«Microsoft Cognitive Toolkit» را می‌توان به‌عنوان یکی از نمونه پروژه‌های سی‌شارپ بیان کرد که در واقع، یک فریمورک یادگیری عمیق است و در زمینه‌هایی نظیر تشخیص گفتار و غیره به‌کار گرفته می‌شود.

برنامه نویس پشت مانیتور در محل کار خود - بهترین زبان های برنامه نویسی

هوش مصنوعی با جاوا

پیش از این با جاوا آشنا شدیم و اکنون، به دلایل مناسب بودن جاوا برای برنامه‌نویسی هوش مصنوعی اشاره می‌کنیم.

  • Java یک زبان سریع و قابل اطمینان است که ابزارهای گوناگونی دارد و به‌کمک آن می‌توان اپلیکیشن‌های هوش مصنوعی را با سرعت و کارایی بالایی توسعه داد.
  • این زبان عملکرد بسیار خوبی را در عمل و در مواجهه با چالش‌ها از خود نشان می‌دهد
  • جاوا را می‌توان در اندروید استودیو برای توسعه اپلیکیشن‌های موبایل و همچنین برنامه‌های دسکتاپ به‌کار برد.

از نمونه پروژه‌های اپن سورس جاوا در حوزه هوش مصنوعی می‌توان به کتابخانه یادگیری عمیق Deeplearning4j اشاره کرد که برای متن‌کاوی، تشخیص تصاویر و غیره به‌کار می‌رود.

هوش مصنوعی با جاوا اسکریپت

زبان برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت برای توسعه وب اپلیکیشن‌ها شناخته می‌شود و اکنون با در اختیار داشتن فریمورک‌هایی قدرتمند نظیر Tensorflow.js می‌تواند برای توسعه اپلیکیشن‌های هوش مصنوعی نیز به‌کار گرفته شود. با توجه به امکانات جاوا اسکریپت، اپلیکیشن‌های هوش صمنوعی نوشته شده با آن نیز به‌طور مستقیم در رابط کاربری و مرورگر اجرا می‌شوند و بدون نیاز به پردازش‌های سمت سرور، کاربران می‌توانند به‌صورت بی‌درنگ با آن ارتبط برقرار کنند.

برخی از مهم‌ترین خصوصیات این زبان محبوب را در ادامه آورده‌ایم.

  • دسترسی‌پذیری و چندمنظوره بودن: به لطف وجود نود جی اس می‌توانیم برنامه‌نویسی سمت سرور را نیز به زبان جاوا اسکریپت انجام دهیم . به بیان ساده، امکان توسعه فول‌استک پروژه با یک زبان یعنی جاوا اسکریپت وجود دارد.
  • کتابخانه‌ها و فریمورک‌ها: با وجود کتابخانه‌ها و فریمورک‌هایی مانند TensorFlow.js، Brain.js و Synaptic، برنامه‌نویسان می‌توانند اپلیکیشن‌هایی توسعه دهند که قابلیت‌های ماشین لرنینگ، شبکه‌های عصبی و یادگیری عمیق را داشته باشند. به زبان ساده، برنامه‌نویسان وب می‌توانند به تکنولوژی‌های پیشرفته هوش مصنوعی دسترسی داشته باشند.
توسعه دهنده در حال مطالعه بهترین زبان های برنامه نویسی

در ادامه، گفته‌ایم که به چه دلایلی جاوا اسکریپت گزینه خوبی برای برنامه‌نویسی هوش مصنوعی است.

  • پردازش داده‌ها به‌طور بی‌درنگ: با توجه به قابلیت‌های جاوا اسکریپت می‌توانیم اپلیکیشن‌هایی را با آن توسعه دهیم که به‌طور آنی داده‌ها را تحلیل کرده و نتایج را نشان می‌دهند.
  • پذیرش گسترده و پشتیبانی کامیونیتی: با وجود جامعه فعال و گسترده برنامه‌نویسان جاوا اسکریپت، می‌توان به منابع بسیار زیادی برای یادگیری و رفع اشکال دسترسی داشت.

از نمونه پروژه‌های جاوا اسکریپت در حوزه هوش مصنوعی می‌توان به کتابخانه جاوا اسکریپتی ‌Brain.js اشاره کرد که در واقع، برای برنامه‌نویسی و پیاده‌سازی شبکه های عصبی به‌کار می‌رود. با استفاده از این ابزار می‌توانیم اپلیکیشن‌های هوش مصنوعی را به‌طور مستقیم در مرورگر توسعه دهیم. بدین‌ترتیب، برنامه‌نویسان وب نیز می‌توانند از مزایای الگوریتم‌های یادگیری ماشین بهره‌مند شوند.

برنامه نویسی تابعی و شی گرا هوش مصنوعی با اسکالا

«اسکالا» (Scala)، یکی دیگر از زبان‌های برنامه‌نویسی برای هوش مصنوعی است. این زبان، ضمن پشتیبانی از برنامه‌نویسی تابعی یا «Functional» و برنامه‌نویسی شی‌گرا، ابزارها و امکانات زیادی را برای توسعه اپلیکیشن‌های AI در اختیار برنامه‌نویس قرار می‌دهد.

با توجه به اینکه امکان برنامه‌نویسی هم‌زمان در این زبان پشتیبانی می‌شود، اسکالا را می‌توان یکی از بهترین گزینه‌ها برای برنامه‌نویسی سیستم‌های AI دانست که در مقیاس‌های گوناگون قابل پیاده‌سازی هستند. اسکالا می‌تواند با زبان برنامه‌نویسی جاوا «تعامل» (Interoperability) داشته باشد و این مورد یعنی برنامه‌نویس اسکالا می‌‌تواند از کتابخانه‌های سودمند و قدرتمند جاوا همچون کتابخانه هوش مصنوعی و یادگیری ماشین Deeplearning4j نیز استفاده کند.

از مهم‌ترین ویژگی‌های این زبان می‌توان به موارد آورده شده در زیر اشاره کرد.

  • پارادایم ترکیبی یا هیبرید: با توجه به اینکه امکان برنامه‌نویسی با هر ۲ روش شی‌گرا و تابعی در اسکالا وود دارد، برنامه‌نویسان می‌توانند روشی که برای کار آن‌‌ها مناسب است را در پیش گیرند.
  • «غیر قابل تغییر بودن» (Immutability): اسکالا از اشیای «تغییر ناپذیر» استفاده می‌کند و به همین دلیل، فرایند ساخت اپلیکیشن‌ها ساده‌تر شده و خطاهای مرتبط با هم‌زمانی کمتر می‌شود.
  • «استنباط نوع» (Type Inference): این قابلیت در اسکالا، جزئیات غیر ضروری کدها را کاهش می‌دهد و بدنی ترتیب، کدها تمیزتر شده و خوانایی آن‌ها افزایش می‌یابد.
برنامه نویس خوشحال هنگام کدنویسی بهترین زبان های برنامه نویسی

در ادامه گفته‌ایم که چرا زبان اسکالا یکی از گزینه‌های خوب برای برنامه‌نویسی هوش مصنوعی است.

  • مقیاس‌پذیری: جالب است بدانید که نام این زبان یعنی «Scala» از «Scalable» به معنای «مقیاس‌پذیر» گرفته شده و با آن می‌توانیم برنامه‌هایی با مقیاس‌‌های گوناگون توسعه دهیم.
  • اکوسیستم ارزشمند: امکان استفاده از کتابخانه‌های جاوا در اسکالا وجود دارد. یعنی می‌توانیم از کتابخانه‌ها و فریمورک‌های زبان جاوا نیز برای نوشتن برنامه‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین استفاده کنیم.

از نمونه پروژه‌‌های هوش مصنوعی با اسکالا می‌توان به «آپاچی اسپارک» (Apache Spark) اشاره کرد که یک موتور تحلیلی برای پردازش کلان‌داده‌ها است و قابلیت‌هایی برای استریمینگ، اس کیو ال، ماشین لرنینگ و غیره را ارائه می‌دهد.

بهترین زبان های برنامه نویسی برای بازی سازی

خوب است بدانید که در پشت صحنه هر بازی کامپیوتری که ممکن است گرافیک آن شما را به وجد آورد، مجموعه‌ای از کدهای برنامه نویسی وجود دارد که این تجربه شگفت‌انگیز را برای کاربر رقم می‌زنند. با استفاده زبان‌های برنامه‌نویسی، می‌توانید قابلیت‌های این بازی‌ها را پیاده‌سازی کنید.

در ادامه، فهرستی از بهترین زبان های برنامه نویسی برای بازی‌سازی را آورده‌ایم.

  • C++‎
  • جاوا
  • HTML5
  • جاوا اسکریپت
  • پایتون
  • UnrealScript
  • Lua
  • سی‌شارپ
کودک در حال انجام بازی ویدیویی

زبان‌های گوناگونی برای ساخت بازی وجود دارند و اینکه کدا‌م‌یک را می‌بایست انتخاب کنیم به این مورد بستگی دارد که بازی را روی چه پلتفرمی قرار است اجرا کنید و اینکه تعامل کاربر با بازی به چه صورتی است. برخی از بازی‌ها روی کامپیوتر اجرا می‌شوند و برای اجرای برخی دیگر از کنسول‌های بازی استفاده می‌کنند. همچنین، بازی‌های موبایلی نیز امروز طرفداران زیادی دارند. در جدول آورده شده در زیر، زبان‌های برنامه‌نویسی مورد استفاده برای توسعه انواع بازی‌ها را آورده‌ایم.

زبان برنامه‌نویسینوع بازی
پایتون، جاوا اسکریپت، سی‌شارپ و Luaبازی‌های کوچک
C++‎، سی‌شاپبازی‌های ۳-بُعدی
C++‎، سی‌شاپ، جاوا اسکریپت، سوئیفتبازی‌های واقعیت افزوده و واقعیت مجازی
C++‎، سی‌شاپ، جاوا، پایتونبازی‌‌های کامپیوتری
C++‎، سی‌شاپبازی‌های کنسول
جاوا اسکریپت، پایتونبازی‌‌های مبتنی بر وب
C++‎، سی‌شاپبازی‌های ویدیویی AAA - بازی‌های سطح بالا
جاوا، C++‎، سی‌شاپبازی‌های اندرویدی
سوئیفت، C++‎، سی‌شاپبازی‌های iOS

در ادامه توضیحات و مثال‌هایی از بازی‌های ساخته شده با این زبان‌ها را بیان می‌کنیم.

بازی سازی با C++‎

زبان برنامه نویسی C++‎، یکی از قوی‌ترین زبان‌‌های برنامه‌نویسی ساخت بازی است که بیشتر برای ایجاد بازی‌های ویندوز و کنسول استفاده می‌شود. از محبوب‌ترین بازه‌هایی که با این زبان توسعه یافته است می‌توان به بازی‌هایCounter-Strike ،Football Pro ،Starcraft و Master of Orion III اشاره کرد.

ساخت بازی با جاوا

با امکانات و همچنین خصوصیاتی که زبان جاوا ارائه می‌دهد، پیش از این آشنا شدیم. با توجه به منابع اپن سورسی که برای این زبان وجود دارد و قابلیت‌های آن می‌توان بازی‌های موبایل و غیره را با آن توسعه داد.

بازی‌هایی نظیر فیفا ۱۱، ماین‌کرفت، مأموریت غیر ممکن ۳ و Ferrari GT 3: WOrld Track جزو مواردی هستند که با جاوا ساخته شده‌اند.

کودک در حال بازی ویدیویی

بازی سازی با HTML5

دامنه کاربردهای HTML5 به طراحی صفحات وب محدود نمی‌شود می‌توان از آن برای ساخت بازی‌های چندپلتفرمی بهره‌مند شد. ضمن اینکه امکان ترکیب آن با زبان جاوا اسکریپت نیز وجود دارد.

از فریمورک‌های HTML5 در حوزه بازی‌سازی می‌توان به Construct 2 ،ImpactJS ،Phaser ،Turbulenz و Booty5 اشاره کرد و بازی‌هایی مانند Cookie Clicker، «پنالتی جام جهانی ۲۰۱۸» و Gods Will Be Watching را با آن توسعه داده‌اند.

ساخت بازی با جاوا اسکریپت

جاوا اسکریپت یکی از بهترین زبان‌هایی است که می‌توانیم به کمک آن بازی‌‌های تعاملی بسازیم. استفاده از این زبان کنار HTML و CSS به شما امکان می‌دهد تا بازی‌های جذابی را برای موبایل توسعه دهید که می‌توانند در پلتفرم‌های گوناگون به‌خوبی اجرا شوند.

بازی‌هایی مانند Hangman ،HexGI ،Little Alchemy ،Swoop و Polycraft جزو مواردی هستند که با JS ساخته شده‌اند.

ساخت بازی با پایتون

از زبان محبوب پایتون در حوزه بازی‌سازی نیز می‌توانید استفاده کنید. کتابخانه PyGame از این زبان به شما امکان می‌دهد تا بازی‌های جالبی را توسعه دهید. استفاده از این کتابخانه آسان است و امکان توسعه سریع بازی‌ها را برای برنامه‌نویس فراهم می‌کند. بتلفیلد ۲، Disney’s Toontown Online ،Eve Online و Frets on Fire جزو بازی‌هایی هستند که با پایتون ایجاد شده‌اند.

بازی سازی با UnrealScript

  • زبان برنامه‌نویسی UnrealScript یا UScript توسط موتور بازی Unreal ساخته شده و توسط پلتفرم‌های متعددی استفاده می‌شود. از بازی‌های ساخته شده با این زبان می‌توان Advent Rising ،America’s Army ،The Wheel Of Time و Batman- Arkham Knight را نام برد.

ساخت بازی با Lua

  • Lua یک زبان برنامه‌نویسی سبک‌وزن، چندپلتفرمی و سطح بالا است که با آن می‌توان به سادگی بازی‌های ویدیویی را توسعه داد. موتورهای بازی نظیر Gideros mobile, Corona SDK, and CryEngine از Lua به‌عنوان زبان برنامه‌نویسی اصلی استفاده می‌کنند.
  • از بازی‌های محبوب ساخته شده با این زبان می‌توان به پرندگان خشمگین، Age of Conan ،American Girl و Aquaria اشاره کرد.
نوجوان در حال بازی ویدیویی

ساخت بازی با سی شارپ

با استفاده از فریمورک XNA زبان سی‌شارپ، می‌توان به توسعه بازی‌‌های ویندوزی و Xbox پرداخت. به کمک موتور بازی سی‌شارپ یعنی Unity3D و زامارین می‌توانید برای پلتفرم‌های گوناگون مانند iOS، اندروید، پلی‌استیشن و ویندوز بازی بسازند.

Pokemon Go و Super Mario Run جزو بازی‌هایی هستند که با این زبان ساخته شده‌اند.

جمع‌بندی

یکی از مواردی که هنگام ورود به حیطه برنامه‌نویسی و حتی برای پیشرفت در این مسیر لازم است از آن آگاه باشیم، اطلاع از بهترین زبان های برنامه نویسی برای حوزه‌های گوناگون است. دانستن اینکه کدام زبان برنامه‌نویسی با نیازمندی‌ها و تقاضای بازار همسو است می‌تواند شما را در سرپا ماندن در این راه یاری دهد.

در این مطلب از مجله فرادرس، فهرستی از بهترین زبان‌های برنامه نویسی را به شما ارائه کردیم و گفتیم که یادگیری کدام زبان برنامه‌نویسی شما را سریع‌تر به اهداف خود می‌رساند. همچنین بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی برای هوش مصنوعی و بازی‌سازی را نیز به‌صورت جداگانه به شما توضیح دادیم.

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
sitepointhackrorientsoftwarebairesdevsenchatheknowledgeacademytechtargetlogrocketlinkedin
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *