چگونه اولین تست نرم‌افزاری خود را پیاده‌سازی کنیم؟

۱۹۸ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۸ اردیبهشت ۱۳۹۷
زمان مطالعه: ۴ دقیقه
چگونه اولین تست نرم‌افزاری خود را پیاده‌سازی کنیم؟

چگونه اولین تست نرم‌افزاری خود را پیاده‌سازی کنیم؟

در علم کامپیوتر،‌ در هر پروژه توسعه نرم‌افزاری یک قهرمان وجود دارد؛ مهندس تست نرم‌افزار! مانند بیشتر دانش‌های تکنولوژی، شما تمام مطالب مربوط به تست نرم‌افزاری را در دانشگاه یاد نمی‌گیرید. بیان اولیه و اصلی برای پیاده‌سازی و توسعه نرم‌افزار را در علومی که مطالعه می‌کنید یاد می‌گیرید اما برای اینکه قهرمان توسعه نرم‌افزار شوید، نیاز دارید علاوه بر دانشی که در دانشگاه فرا می‌گیرید، مطالعه کنید و به دانش خود بیفزایید.

وظایف مهندس تست نرم‌افزار چیست؟

یک مهندس متخصص در زمینه علوم کامپیوتر، قادر است تست‌های نرم‌افزاری را با روش‌های توصیه شده اجرایی کند و نقص‌های سیستم را بر این اساس گزارش دهد.

مهندس تست نرم افزار فعالیت نزدیکی با مهندس پیاده‌سازی نرم‌افزرا و برنامه‌نویس دارد تا بتواند با گزارش صحیح نقص‌ها، برنامه‌نویس و مهندس نرم‌افزار را در رفع هر نقص یاری کند. شما به عنوان مهندس تست نرم‌افزار نیاز دارید اصول اولیه و روش کار برنامه‌نویسی را بدانید تا بتوانید باگ‌ها و اشکال‌های نرم‌افزار را پیدا کنید.

بهترین راهبرد ایجاد رابطه‌ای محکم و صحیح با مهندس نرم‌افزار هر پروژه است. به عنوان یک مهندس تست نرم‌افزار، باید در تولید و انتشار کد‌های نرم‌افزاری به مهندس نرم‌افزار کمک کنید، این کار به‌جز با کار گروهی موثر امکان‌پذیر نخواهد بود. شما به عنوان مهندس تست نرم‌افزار فرد مهمی در این گروه خواهید بود.

در زیر به چند مسئولیت مهم و اساسی شما به عنوان یک مهندس تست نرم‌افزار اشاره خواهیم کرد تا در اولین شغل خود موفق شوید:

  • نوشتن برنامه‌های تست نرم‌افزار که منطبق بر روش برنامه‌نویس پروژه باشد. درواقع شما باید اطمینان حاصل کنید که برنامه دقیقا کاری را انجام می‌دهد که برنامه‌نویس به عنوان هدف برنامه در نظر داشته است.
  • اجرا کردن برنامه تست نرم‌افزار تهیه شده، باید در نظر داشته باشید که شما اولین فردی هستید که از این برنامه استفاده می‌کنید.
  • مستندسازی برنامه تست نرم‌افزار بر اساس شیوه‌ای که نرم‌افزار نیازمند آن است. به عنوان مثال GMP در صنعت تولید، به طور دقیق نحوه اجرای برنامه‌های تست نرم‌افزار را تعریف می‌کند.
  • برقرار کردن ارتباط موثر با مدیر پروژه و مهندس‌های نرم‌افزار در هر مرحله از چرخه عمر توسعه نرم‌افزار: طراحی، توسعه، تست،‌ انتشار و نگه‌داری نرم‌افزار.

بیشترین چیزی که در دانشگاه یاد می‌گیرید درباره چرخه عمر نرم‌افزار است. همچنین شامل نحوه ایجاد و اجرای برنامه‌های تست، روش‌های مستندسازی مناسب، جنبه‌های شغل مهندس تست نرم‌افزار است.

اگر بدانید تمایل دارید در چه صنعتی فعالیت کنید، می‌توانید در آن زمینه اطلاعات بیشتری کسب کنید و در کار خود موفق‌تر باشید.

مهارت‌های سطح مقدماتی برای مهندس تست نرم‌افزار

اگر می‌خواهید در این شغل به درجه بالاتری برسید، نیاز به کسب آموزش‌های مقدماتی در زمینه‌های زیر دارید:

  • شیوه کار الگوریتم‌ نرم‌افزارهای مختلف
  • طراحی برنامه‌های تست نرم‌افزار
  • مدیریت پروژه
  • مهارت‌های ارتباطی
  • تضمین کیفیت
  • مهارت‌های برنامه‌نویسی و اجرای آن
  • شیوه‌های مستندسازی

متاسفانه برنامه‌های دانشگاهی برای کسب این مهارت‌ها در رشته تست نرم‌افزار وجود ندارد. اما برای کسب مهارت‌های بالا می‌توانید درس‌های دیگر را مطالعه کنید و مهارت‌های خود را گسترش دهید.

اگر مطمئن هستید که می‌خواهید در زمینه تست نرم‌افزار حرفه‌ای شوید، دوره‌های آموزشی متمرکز در زمینه‌های ذکر شده را بگذرانید.

اگر برایتان امکان دارد دوره‌های آموزشی تابستانی برای کسب این مهارت‌ها در نظر بگیرید. در این صورت علاوه بر این که اوقات فراغت خود را به پرورش مهارت‌هایتان گذرانده‌اید، می‌توانید تجربیات خود در زمینه تست نرم‌افزار را هم بیشتر کنید.

مهارت‌های حرفه‌ای برای مهندس تست نرم‌افزار

هنگامی که اولین شغل خود را به عنوان مهندس تست نرم‌افزار بر عهده گرفتید، از کسب مهارت‌های دیگر غافل نشوید. برای اینکه در این کار متخصص شوید، باید گواهینامه‌های مرتبط را داشته باشید. در زیر به زمینه‌های تخصصی‌تری که به شما کمک خواهد کرد می‌پردازیم.

چرخه عمر توسعه نرم‌افزار

داشتن درک درستی از چرخه عمر توسعه نرم‌افزار و اینکه شما در هر مرحله چه نقشی دارید به توانایی‌های شما برای انجام وظایف خود در این زمینه کمک خواهد کرد. از آنجا که شما به عنوان یک هسته مرکزی با تمام بخش‌ها مرتبط خواهید بود و تبادل اطلاعات به نوعی از طریق شما بین تمام تیم‌ها انجام خواهد گرفت، مسئولیت شما را بیشتر خواهد کرد.

اگر تست‌های نرم‌افزار به درستی و در مسیری خوب انجام شود، انتشار و توسعه آن برای کاربران نرم‌افزار آسان و هموار خواهد شد. اگر تیم اهمیتی برای تست نرم‌افزار قایل نشود، پس از انتشار نرم‌افزار کاربران دچار مشکلات زیادی خواهند شد و این امر می‌تواند به یک فاجعه برای آن صنعت تبدیل شود. اینکه کاربران نرم‌افزار مشکلات آن را کشف کنند، به هیچ عنوان به صلاح تجارت آن صنعت نخواهد بود.

تست نادرست نرم‌‌افزار می‌تواند عواقب عمده‌ای را بر نام برند و شهرت آن تجارت داشته باشد. شما درباره چرخه عمر نرم‌افزار به قدر کافی در دانشگاه تحصیل می‌کنید، اما هنگامی که شروع به کار می‌کنید به گواهینامه‌های مرتبط برای انجام هر پروژه نیاز داررید. بعضی از گواهینامه‌هایی که نیاز دارید در زیر آمده است:

  • ISTQB: اولین قدم دریافت گواهینامه تست نرم‌افزار است.
  • ISQI: گواهینامه کیفیت بین‌المللی
  • IIST: گواهینامه‌های آموزشی رایگان و غیر رایگان تست نرم‌افزار
  • UC BERKELY: گواهینامه در زمینه برنامه‌نویسی و توسعه نرم‌افزار
  • ASPE: گواهینامه برای تست نرم‌افزار در چارچوب توسعه و مدیریت پروژه
  • مدیریت پروژه: گواهینامه برای مدیریت پروژه در راستای توسعه چندین پروژه
  • Netcom: گواهینامه‌های مختلف برای مدیریت سریع پروژه‌های متعدد

سعی کنید گواهینامه‌هایی که کسب می‌کنید در راستای صنعت و تجارتی باشد که به آن بیشتر علاقه دارید. از همکاران خود در شرکت بپرسید که اگر مدرک مرتبطی دریافت کرده‌اند که مورد تایید مدیریت بوده، به شما نیز معرفی کنند.

بهترین تمرین‌های مستندسازی

در سازمان‌هایی نظیر بهداشت و درمان و همچنین سازمان‌های نظامی، مستندسازی تست نرم‌افزار بسیار مهم است. مستندسازی درواقع روند اجرای پروژه تست را به صورت منظم نشان می‌دهد، و درواقع مدرکی است برای نشان دادن موفقیت شما در برابر طرح پیاده‌سازی نرم‌افزار.

تست نرم‌افزار باید توسط افراد آموزش دیده انجام شود. مستندات شما نشان می‌دهد که این امر اتفاق افتاده و این تضمین کیفیت کار شما است.

همانطور که گفته شد، شغل شما بسیار حساس و مهم است. می‌توان گفت اعتبار هر برند و شرکتی در دستان شما خواهد بود. این امر مسئولیت بسیار زیادی روی شانه‌های شما خواهد گذاشت. اما این مسئولیت اگر توسط یک فرد حرفه‌ای و آموزش‌دیده، به درستی انجام شود، دیگر جای نگرانی نخواهد بود.

به همین دلیل مهم ایت که مهارت‌های خود در مستندسازی تست نرم‌افزار را روز به روز افزایش دهید.

  • MasterControl: این برنامه با فیلم‌های رایگان، جزییات مستندسازی به شیوه صحیح و تغییر شیوه کنترل مدیریت را ارائه می‌دهد.
  • Agile Modeling: ارائه گزارش‌های گسترده با بهترین شیوه‌های مستندسازی
  • StrongQA: این برنامه برای هر عملی که در پروژه انجام می‌دهید یک قالب در نظر می‌گیرد. می‌توانید تمام تست‌های انجام شده را در یک ماتریس که توسط این برنامه ارائه می‌شود، بیابید.

تبدیل شدن به یک مهندس تست نرم‌افزار

ممکن است در بعضی مراحل این کار دشوار به نظر برسد، اما نگران نباشید. در حال حاضر بسیاری از شرکت‌ها قالب‌های مستند‌سازی را در محیط کاری خود پیاده‌سازی کرده‌اند. بنابراین لازم نیست تا همه چیز را از ابتدا مستند کنید.

در بیشتر مراحل شما روش‌های ارائه شده برای اجرای تست‌های از پیش تعیین شده را پیش رو دارید. اگر بر نرم‌افزار و فضای کار مسلط باشید، پس شما یک مهندس نرم‌افزار حرفه‌ای خواهید بود.

اگر به این مقاله علاقه‌مند بوده‌اید، شاید مقاله‌های زیر نیز برای شما جذاب و مفید باشد:

--

بر اساس رای ۲ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
makeuseof
۱ دیدگاه برای «چگونه اولین تست نرم‌افزاری خود را پیاده‌سازی کنیم؟»

با سپاس فراوان از مطلب خوب وسایت خیلی خوبتون!

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *