راهنمای جامع راه‌اندازی وب‌سایت با وردپرس — بخش ششم

۲۱ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۳ دی ۱۴۰۱
زمان مطالعه: ۷ دقیقه
راهنمای جامع راه‌اندازی وب‌سایت با وردپرس — بخش ششم

راهنمای جامع راه‌اندازی وب‌سایت با وردپرس — بخش ششم

در پنج قسمت قبلی از راهنمای جامع راه‌اندازی وب‌سایت با وردپرس به پیش‌نیازهای این کار با این سیستم، مفاهیم پایه، انتخاب هاست و دامنه، شروع کار با وردپرس و گذاشتن پست پرداختیم. در قسمت ششم به موضوع مهم سئو می‌پردازیم.

پیش از پرداختن به سئو چندین نکته‌ی مهم درباره‌ی گذاشتن پست‌ها و استفاده از امکانات وردپرس وجود دارد که با همدیگر آن‌ها را می‌بینیم.

اضافه کردن ویدیوهای یوتیوب و آپارات

اگر دوست دارید در پست‌های خود ویدیو داشته باشید، باید بگوییم در این بخش وردپرس فوق‌العاده است. تنها کافی است از طریق یکی از سرویس‌های پخش محتوای ویدیویی مانند یوتیوب یا آپارات، لینک مربوط به اشتراک گذاری را کپی کرده و آدرس (URL) دریافتی را در بخش (Post Edit) یا ویرایش پست توسط کدها جای‌گذاری کنید. زمانی که پست شما منتشر شود، ویدیوی جای‌گذاری شده در متن نیز به صورت خودکار پخش خواهد شد.

ابزارک‌ها

از آنجایی که تعداد توسعه‌دهندگان و کاربران انجمن‌های وردپرس خیلی زیاد است، در نتیجه پیشرفت‌هایی که هر روز روی این سیستم مدیریت محتوا صورت می‌گیرد، قابل توجه خواهد بود. حاصل کار این افراد میلیون‌ها افزونه و ابزارکی است که روی سایت شما نصب می‌شوند و کمک می‌کنند سایتی بهتر و کاربردی‌تر از گذشته داشته باشید. اما ابزارک چیست؟

ابزارک یا ویجت بلاک‌هایی هستند که به سادگی از بخش مربوطه فعال شده و در مکان‌های مشخصی از سایت قرار می‌گیرند و عملکرد مشخصی دارند. به عنوان مثال می‌توانید با افزودن یک ابزارک به منوی کناری سایت، تبلیغاتی مورد نظر خود را نمایش دهید یا کاربران را از آخرین قیمت ارز و سکه باخبر کنید.

برای مدیریت ابزارک‌های خود کافی است از پیشخوان وردپرس به قسم نمایش و سپس ابزارک‌ها بروید. در این قسمت ابزارک‌های مختلفی را می‌بینید که می‌توانید هر ابزارکی که خواستید نیز به آنها اضافه کنید. اگر در این بخش ابزارکی وجود نداشت، احتمالا قالب شما از ابزارک‌ها پشتیبانی نمی‌کند. جالب است بدانید بسیاری از قالب‌ها از چندین ابزارک در جاهای مختلف سایت مانند منوی سایدبار یا فوتر پشتیبانی می‌کنند.

راهنمای جامع راه‌اندازی وب‌سایت با وردپرس — بخش ششم

برای فعال کردن ابزارک‌ها کافی است ابزارکی که می‌خواهید از لیست بگیرید و به سمت منوی چپ، قسمتی که ابزارک‌های فعال وجود دارد بکشید. امکان چیدمان مجدد و ترتیب‌دهی به ابزارک‌ها نیز وجود دارد. علاوه بر این می‌توانید ابزارک مورد نظر خود را سفارشی‌سازی کرده و حتی برای آن تصویر انتخاب کنید.

توسعه‌دهندگان و طراحان قالب تلاش می‌کنند بسته به نیاز کاربران و ماهیت قالب، ابزارک‌های مختلفی را به صورت پیش‌فرض روی آن نصب کنند. بخشی برای ابزارک‌های غیرفعال وجود دارد که در قسمت پایین ابزارک‌های فعال دیده می‌شود. شما می‌توانید هر کدام از این ابزار‌ک‌هایی که غیرفعال هستند به سمت ابزارک‌های فعال بکشید و آنها را در لیست فعال‌ها قرار دهید.

برخی از ابزارک‌ها رایگان و برخی پولی هستند که برای دریافت نسخه‌ی فارسی آنها می‌توانید به سایت‌های مرجعی چون ژاکت سر بزنید.

روش‌های دیگر برای نوشتن پست‌های سایت

استفاده از پیشخوان وردپرس برای افزودن نوشته تنها راه ممکن نیست و روش‌های دیگری نیز پیش‌روی شما قرار دارد. به عنوان مثال می‌توانید از ویرایشگرهای آنلاینی استفاده کنید که نه تنها از وردپرس بلکه از دیگر سیستم‌های مدیریت محتوا نیز پشتیبانی می‌کنند. نکته‌ی مهم دیگر این است که شما حتی از طریق گوشی یا ایمیل خود نیز می‌توانید پست‌های وردپرسی را ارسال کنید.

وردپرس و سئو

همان‌طور که می‌دانید داشتن محتوای خوب به تنهایی کافی نیست و موضوع سئو یا بهینه‌سازی موتورهای جستجو برای وبمسترها اهمیت زیادی دارد. تلاش می‌کنیم در این بخش به صورت مختصر ولی شفاف و کاربردی درباره‌ی سئو صحبت کنیم؛ چرا که این موضوع اهمیت ویژه‌ای برای شما دارد.

سئو چیست؟

اصولا اگر بخواهیم سئو را در یک جمله توصیف کنیم باید بگوییم اطمینان از اینکه محتوا پیدا می‌شود و به عنوان مثال اگر مطلبی با عنوان «دستور پخت پیتزا» در سایت خود داشته باشید، ممکن است جزو 10 نتیجه جستجوی کاربران در گوگل باشد.

البته هیچ کس نمی‌تواند رتبه‌ی خوب شما در گوگل را تضمین کند و در نهایت این محتوای شماست که باید به عنوان یک منبع مطمئن اطلاعاتی شناخته شود، ولی سئو می‌تواند بهترین شانس شما برای رسیدن به هدف یا همان دیده شدن محتوای‌تان باشد.

راهنمای جامع راه‌اندازی وب‌سایت با وردپرس — بخش ششم

چرا باید به سئو اهمیت دهیم؟

برای بسیاری از مردم، بهینه‌سازی موتور جستجو نوعی هنر سیاه است که آن را روی وب‌‌سایت خود اعمال نمی‌کنند و برخی فکر می‌کنند نوعی هک غیرقانونی برای جذب بازدیدکننده و مخاطب بیشتر از طریق ربات‌های گوگل است. با اینکه این موارد می‌تواند صحت داشته باشد، اما عمده‌ترین روش‌های سئو خیلی ساده هستند و باید هر سایتی در دنیای وب آن‌ها را رعایت کند. البته موضوعاتی وجود دارد که باید حواستان به آنها باشد؛ چرا که باعث می‌شود به سایت شما آسیب برسد.

تجربه ثابت کرده، سئو چیزی است که باید از همان ابتدا به آن توجه کنید و بعد از اینکه سایت بالا آمد و مشغول فعالیت شد، تغییر خیلی چیزها مانند پست‌های ایندکس شده در گوگل، لینک‌های ایجاد شده یا تغییر نظر کاربرانی که پست‌های سایت را دیده‌اند، سخت می‌شود.

راهنمای جامع راه‌اندازی وب‌سایت با وردپرس — بخش ششم

هنوز کسی به طور دقیق نمی‌داند الگوریتم‌های رتبه‌بندی گوگل چگونه کار می‌کند و به همین راحتی نمی‌توان سیستم قدرتمند گوگل را فریب داد. بهترین روش این است دستورالعمل‌هایی را دنبال کنید که توسط خود گوگل منتشر شده است و به توصیه‌های افراد با تجربه توجه کنید. در نهایت باید بدانید رعایت اصول سئو مانند نوشتن یک محتوای جذاب که به سادگی پیدا می‌شود، می‌تواند راحت باشد.

گام‌های اولیه

ترکیبی از کلمات کلیدی پیدا کرده و اگر ممکن است برای سایت روی موضوع مشخصی تمرکز کنید. اگر درباره‌ی یک موضوع مشخص مقالات باکیفیتی بنویسید و موضوع کلی سایت در موضوع مطالب یا حتی دامنه‌ی شما باشد، خیلی سریع رتبه‌ی شما در گوگل ارتقا خواهد یافت.

اما اگر سایت شما یک سایت شخصی یا با موضوعات مختلف باشد، کمی موضوع سئو پیچیده‌تر خواهد شد. باید تلاش کنید درباره‌ی موضوعاتی بنویسید که خاص هستند یا مطالب شما کمتر در جاهای دیگر کار شده باشد.‌ تلاش کنید پیش از بقیه درباره‌ی موضوعی مطلب بنویسید و مطالبی که انتخاب می‌کنید کپی نباشد.

توصیه‌های کلی برای رعایت سئو در هر سایتی

اولین نکته این است که یادتان باشد اگر قصد راه‌اندازی سایت جدیدی را دارید، حتما آن را شخصی‌سازی کنید، سایت‌تان خاص و منحصربه‌فرد باشد و در نهایت دامنه‌ی مرتبطی انتخاب کنید.

نام دامنه بسته به موضوع و برنامه‌ی شما برای سایت، می‌توانند روش خوبی برای دیده شدن و ارتقای رتبه‌ی گوگ باشد. اگر بتوانید از عبارت دقیق حوزه‌ی فعالیت یا موضوع سایت خود استفاده کنید که خیلی خوب است. یادتان باشد زیردامنه‌ها خیلی به حساب نمی‌آیند.

تنظیم دقیق متاتگ‌ها برای عنوان و توضیحات

عنوان صفحه چیزی است که علاوه بر نمایش در نتایج جستجوی گوگل، بالاتر از همه‌ی موارد در مرورگر کاربر نمایش داده می‌شود. به طور پیش‌فرض، وردپرس عملکرد خوبی در عناوین دارد، اما باید حواستان باشد عنوان مطلب خیلی طولانی نباشد که تنظیم ساختار آن با مشکل روبه‌رو شود. توصیف متا به تنهایی در وب‌سایت قابل خواندن نیست، اما گوگل در نتایج جتسجوی خود از صفحات مختلف به آن توجه می‌کند. اگر توضیحی ننوشته باشید، گوگل تلاش می‌کند بخشی از صفحه‌ی شما که با ورودی جستجو مطابقت بیشتری دارد استخراج کند.

راهنمای جامع راه‌اندازی وب‌سایت با وردپرس — بخش ششم

به صورت پیش‌فرض، توضیحی در وردپرس وجود ندارد و برای این منظور به افزونه‌ای نیاز دارید که در ادامه درباره‌ی آن صحبت خواهیم کرد.

استفاده از تصاویر

یکی از بهترین گزینه‌ها برای دریافت ترافیک بیشتر، از طریق جستجوی تصاویر در گوگل است. بنابراین استفاده از تصاویر به ویژه عکس‌های خاص یا عکس‌هایی که توسط خودتان گرفته شده باشد، اهمیت زیادی دارد. شما می‌توانید از تصاویر به عنوان منبعی برای دریافت ترافیک استفاده کنید؛ به ویژه اگر تگ‌های (ALT) و (TITLE) را به صورتی وارد کرده باشید که با کلمات کلیدی شما متناسب باشد.

اگر پست شما درباره‌ی دستور پخت پیتزا است و تصاویر خود را با نام (DSC1001) و بدون (ALT) یا (TITLE) منتشر کرده باشید، شانس دیده شدن و دریافت ترافیک بیشتر را از خودتان گرفته‌اید.

هنگام بارگذاری تصاویر، به راحتی می‌توانید در وردپرس بخش‌های مربوطه را پر کنید، ولی اگر فراموش‌کار هستید می‌توانید از افزونه‌های موجود استفاده کنید که بسته به عنوان پست شما، خودشان جای خالی لازم را پر می‌کنند. با اینکه پیشنهاد‌های این افزونه‌ها کامل نیست ولی به هر حال بهتر از هیچ است!

از کپی کردن یا محتوای بی‌کیفیت پرهیز کنید

بی‌شک لازم نیست تاکید کنیم کپی کردن محتوای دیگران کار اشتباهی است، اما بسیاری از سایت‌ها پیشتر این کار را انجام می‌دادند و حتی افزونه‌های وردپرسی برای این موضوع وجود دارد. اما حواستان باشد اشتباه نکنید. گوگل به سادگی می‌تواند محتوای کپی را تشخیص دهد و در نتیجه هیچ کدام از مطالب شما ایندکس نخواهد شد. بهتر است پست‌های شما ناب و بکر باشند.

از طرف دیگر باید هر پست شما به اندازه‌ی کافی کامل و دارای محتوای خوب باشد؛ چرا که گوگل به سایت‌هایی که محتوای ضعیف دارند یا تنها با ۲ یا ۳ جمله نوشته شده باشند، اخطار می‌دهد. پست‌های یک سایت باید حداقل ۳۰۰ کلمه داشته باشند تا گوگل آن‌ها را پست تشخیص دهد.

سئوی آسان در وردپرس

یکی از جذاب‌ترین و کاربردی‌ترین افزونه‌های رایگان برای سئوی سایت که البته نسخه‌ی پولی آن با امکانات بیشتر نیز موجود است، افزونه‌ی (Yoast SEO) است که نصب آن روی هر سایت وردپرسی از نان شب واجب‌تر است!

راهنمای جامع راه‌اندازی وب‌سایت با وردپرس — بخش ششم

این افزونه قابلیت‌های بسیار زیادی دارد که در ادامه به مهمترین موارد اشار می‌کنیم:

  • بازنویسی تگ‌های عنوان: عناوین پست‌ها به اول متن می‌آید و به شما اجازه می‌دهد تا تگ‌های سفارشی عنوان را برای هر آرشیو یا صفحه‌ی مشخصی بنویسید.
  • ویرایشگر توضیحات متا: در این بخش به سادگی می‌توانید توضیحات متای مرتبط به سایت را اضافه کرده و آنها را برای هر سایت یا صفحه‌ای سفارشی‌سازی کنید.
  • جلوگیری از کپی محتوا: با تنظیم تگ‌های لازم برای اینکه به موتورهای جستجو بگوییم مطلب ما اصلی است، می‌توانیم از ظرفیت وردپرس برای جلوگیری از کپی محتوا استفاده کنید. وردپرس این قابلیت را دارد یک مطلب مشابه را با چندین (URL) مختلف منتشر کند.
  •  خطای 404: بررسی خطای 404 برای اطمینان از بدون مشکل بودن سایت.
  • بهینه‌ساز نامک: بهینه‌ساز نامک کلمات کوتاه بدون مصرف در لینک‌های دائمی شما را پیدا کرده و در نتیجه (URL) را کوتاه‌تر و مرتبط‌تر می‌کند.
  • رسانه‌های اجتماعی: این بخش به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا ببینید کدام شبکه‌های اجتماعی با سایت شما ارتباط دارد.
  • نقشه‌ی (XML) سایت: این قسمت نقشه‌ای از سایت را به صورت (XML) برای شما ایجاد می‌کند.
  • سئوی پیشرفته: در این بخش به موضوعات پیشرفته‌ی سئو مانند لینک‌های دائمی سفارشی یا تنظیمات خبرخوان (RSS) برای شناسایی شما به عنوان منبع اصلی پرداخته می‌شود.

در افزونه‌ی (YOAST) به تمامی جنبه‌های سئوی سایت و پست‌های شما پرداخته می‌شود ولی می‌توانید هر قسمتی را که خواستید غیرفعال کنید. برخی از این موارد خیلی پیشرفته هستند و خودشان به صورت جداگانه نیاز به آموزش دارند.

در بخش هفتم این مقاله به مدیریت تصاویر، ارتقای سایت و کسب درآمد در وردپرس می‌پردازیم.

قسمت‌های قبلی این مقاله را می‌توانید از این‌جا مطالعه کنید:

--

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
makeuseof
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *