۶ دلیل برای برنامه‌نویسان که بازاریابی دیجیتال یاد بگیرند

۲۶۳ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۷ دقیقه
۶ دلیل برای برنامه‌نویسان که بازاریابی دیجیتال یاد بگیرند

برخی از مهارت‌های غیر فنی هستند که بیشتر از بازاریابی دیجیتال یا همان دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) به پیشرفت و توسعه یک کسب‌وکار کمک می‌کنند و زمانی که این مهارت‌ها با مهارت‌های توسعه وب (Web Development) پیوند می‌خورند، ترتیب اثر بیشتری خواهند داشت.

این مطلب به طور واضحی به این سؤال که «چرا توسعه‌دهندگان وب نیاز به یادگیری دیجیتال‌مارکتینگ (بازاریابی دیجیتال) دارند؟» پاسخ می‌دهد.

مطلبی که پیش روی شماست، در دو قسمت گردآوری و تدوین شده است که می‌توانید قسمت اول آن را در همین پست و قسمت دوم آن را از لینک موجود در انتهای همین مطلب بخوانید.

چرا توسعه‌دهندگان وب باید بازاریابی دیجیتال یاد بگیرند؟

توسعه وب چه ارتباطی با بازاریابی دیجیتال دارد؟ در واقع به‌تنهایی هیچ ارتباطی بین بازاریابی دیجیتال و توسعه وب وجود ندارد؛ اما اگر مهارت‌های کد نویسی با مهارت‌های دیجیتال مارکتینگ ادغام شوند، به مهارت‌های بالقوه جدیدی بدل می‌شوند که استفاده از آن‌ها می‌توانند نتایج مفیدی در پیشرفت کسب‌وکار و افزایش تخصص شغلی توسعه‌دهندگان وب داشته باشد.

فرقی نمی‌کند که کارمند تمام‌وقت یک شرکت بزرگ باشید یا یک فریلنسر! درهرصورت می‌توانید با استفاده از این مهارت‌ها، به اثرات مفیدی که در کسب‌وکارتان خواهند داشت، دست پیدا کنید.

بازاریابی دیجیتال چیست؟

بازاریابی دیجیتال به استفاده از ابزار و خدمات الکترونیک برای پیدا کردن بازار عرضه (بازاریابی) خدمات و محصولات گفته می‌شود. متداول‌ترین نوع بازاریابی دیجیتال که این روزها مورداستفاده قرار می‌گیرد، بازاریابی آنلاین است. قبل از هر چیز لازم است بدانیم که بازاریابی دیجیتال، شامل چه چیزهایی می‌شود. به لیست زیر که شامل برخی از این موارد می‌شود، توجه کنید:

  • سئو (SEO): فرآیند بهینه‌سازی یک وب‌سایت برای کسب رتبه بالاتر در نتایج جستجوی گوگل و دیگر موتورهای جست‌و‌جو.
  • آنالیتیکس (Analytics): شامل تحلیل و آنالیز داده‌ها در ارتباط با نوع عملکرد آن‌ها، مواردی که به بهبود نیاز دارند و نحوه بهبود آن‌ها می‌شود.
  • اَدوُردز (AdWords): یک پلتفرم تبلیغاتی پولی است که تبلیغات را در گوگل و موتورهای جست‌و‌جو نمایش می‌دهد.
  • رسانه اجتماعی: فرایند کسب نرخ تعامل بیشتر (جلب‌توجه بیشتر) در پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی
  • بازاریابی ایمیلی: شامل تمامی مکاتبات و بازاریابی‌های انجام‌شده از طریق پلتفرم ایمیل می‌شود.
  • بازاریابی محتوا: هر چیزی که به نگارش محتوای جذاب و ارزشمند برای مخاطب (مشتریان هدف)، به‌منظور افزایش فروش/آگاهی ارتباط داشته باشد.
  • تبلیغات آنلاین: هر تبلیغی که به‌صورت آنلاین بر روی انواع پلتفرم‌ها و ابزارهای مختلف نمایش داده شود.
  • بهینه‌سازی نرخ تبدیل: فرآیند تشخیص عوامل مفید از عوامل غیر‌مفید برای تبدیل کاربر به مشتری و درنتیجه سنجش و بهبود این فرآیند برای دستیابی به نتایج بهتر.

داشتن مهارت طراحی، یک امتیاز محسوب می‌شود.

مزایای یادگیری بازاریابی دیجیتال برای یک توسعه‌دهنده چیست؟

۱- دریافت پیشنهادهای کاری بیشتر برای توسعه‌دهنده

توسعه‌دهنده‌ای که بازاریابی دیجیتال بلد باشد، مهارت و دانش ساخت یک سایت اصولی، کامل و استاندارد را خواهد داشت. او می‌تواند با به‌کارگیری مهارت‌های بالقوه ایی که دارد، مخاطبین هدف را به سایت خود کشانده، نرخ تبدیل را بهبود بدهد. این گروه از توسعه‌دهندگان برای مشتریان و کارفرماها جذاب‌تر به نظر می‌آیند.

اگر توسعه‌دهنده وب، فریلنسر باشد و برای مشتریانش وب‌سایت بسازد، می‌تواند خدماتش را به‌صورت یک پکیج، به مشتریان پیشنهاد بدهد. ارائه محصولات در قالب یک بسته، ارزش و درآمد بیشتری خواهند داشت. یک توسعه‌دهنده وب خوب، معمولاً در پروژه‌هایی که برای مشتریانش انجام می‌دهد، خدمات جانبی مانند مدیریت ادوردز، بازاریابی محتوا، طراحی و سئو را هم ارائه می‌کند.

با استفاده از این راهبردها، نه‌تنها شانس موفقیت وب‌سایت بالاتر می‌رود بلکه درآمد توسعه‌دهنده نیز به مقدار قابل‌توجهی افزایش می‌یابد و از برخی نوسان‌های مالی که برای فریلنسرها پیش می‌آید، جلوگیری می‌شود. اما اگر توسعه‌دهنده وب، کارمند هم باشد، می‌تواند با کارفرما یا مدیر خود در مورد ایده‌هایی که برای بهبود سایت دارد، صحبت کند و مهارت‌های خودش را در پروژه به‌کار بگیرد. توسعه‌دهنده وبی که بازاریابی دیجیتال بلد باشد، در کار خود خلاقیت دارد، درآمد بیشتری کسب می‌کند و برای شرکتی که در آن مشغول به کار است، ارزشی بیش از یک کارمند ساده خواهد داشت. علاوه بر این اثرات مثبت دیگری هم خواهد داشت، که در بلندمدت خود را نشان می‌دهند.

۲- افزایش درآمد

کارمندان و شاغلین حوزه فناوری، می‌توانید از مهارت‌های بازاریابی دیجیتال برای بهبود حضور و فروش آنلاین کسب‌وکارتان استفاده کنید یا از مدیرتان درخواست افزایش‌حقوق‌ کنید.

فریلنسرها، می‌توانید از این مهارت‌ها در پروژه‌های فعلی و آینده‌تان استفاده کنید و درآمد خودتان را افزایش بدهید.

برای بکارگیری از دانش و مهارت‌هایی که دارید، باید به روش‌های صحیحی آن‌ها را ارائه کنید تا مورد استقبال مشتریان و کارفرمایانتان قرار بگیرد و بتوانید از میان رقبای دیگر، خوش بدرخشید.

۳- گسترش برند شخصی / برندسازی

شما کدام را ترجیح می‌دهید:

سناریوی اول:

  • اگر فریلنسرید، هرماه دنبال مشتری‌های جدید بگردید.
  • اگر شغل ثابت دارید، هر ماه دنبال یک کار و کارفرما و شرکت جدید برای کار کردن باشید.

سناریوی دوم:

  • مشتریان و کارفرماهای بالقوه دنبال شما بگردند و تلاش کنند که «شما» کارشان را انجام بدهید.
  • درخواست کار شما برای شرکت‌های بزرگ به‌راحتی پذیرفته شود و شرکت‌ها، حقوق خوبی به شما پیشنهاد بدهند.

شاید با خودتان فکر کنید که سناریوی دوم، بیانگر شرایط ایده‌آلی است که همیشه یک رؤیا باقی می‌ماند و هرگز تحقق پیدا نمی‌کند. درحالی‌که امکان تحقق آن بسیار بالاست و شما هم می‌توانید در چنین شرایطی قرار بگیرید، قدرت گسترش برند را دست‌کم نگیرید.

برای خودتان یک وبلاگ بسازید و شروع به وبلاگ نویسی کنید، دانش و مهارتتان را به نمایش بگذارید و با استفاده از شبکه‌های اجتماعی، اطلاعتتان را به نمایش بگذارید. مطمئن باشید که کم‌کم اسم‌ورسمی پیدا می‌کنید و مردم شما به چشم یک کارشناس خبره خواهند دید.

 

۴- ورود به یک حوزه در حال رشد

با افزایش نمایی تعداد کاربران اینترنت در سراسر دنیا، تقاضا برای شرکت‌ها و متخصصین بازاریابی دیجیتال هم با سرعت چشمگیری رو به رشد است.

نگاهی به نمودار زیر بیندازید که پیشرفت فناوری و استفاده از آن در طی سال‌های 2000 تا 2016 را نشان می‌دهد.

گسترش استفاده از تکنولوژی در سال‌های 2000 تا 2016

استفاده از ابزارهای مختلف فناوری و اینترنت، در 16 سال اخیر، رشد خیره‌کننده‌ و شگفت‌انگیزی داشته است.

اما در این میان، این تعداد کاربران اینترنت است که خودنمایی می‌کند. درحال‌حاضر 88 درصد بزرگ‌سالان ایالات‌متحده (2016-2017) از اینترنت استفاده می‌کنند که این مقدار در سال 2000 تنها 52 درصد بوده است. به این معنی که افراد بیشتری می‌توانند خرید کنند و کسب‌وکارهای بیشتری با نیاز به افرادی با مهارت‌های بازاریابی دیجیتال وجود دارند. درک بازاریابی دیجیتال برای موفقیت در این بازار گسترده و شلوغ (همچنان در حال رشد) حیاتی است.

۵- شغل جایگزین (Plan B)

شاید این فرضیه کمی غیرعادی و دور از ذهن به نظر برسد.

اما اگر یک روز صبح از خواب بیدار شویم وببینیم که همه مشتریان، راه‌های ارتباطی و سایت‌هایمان را ازدست‌داده‌ایم و مجبور شویم برای کسب درآمد، همه‌چیز را از نو شروع کنیم؛ چه‌کاری از دستمان ساخته خواهد بود؟

تسلط به مهارت‌های بازاریابی دیجیتال کمک می‌کند تا بتوانیم با طی کردن مراحل زیر دوباره موفق شویم:

1- مبلغی را برای درآمد ماهانه‌مان، مدنظر قرار بدهیم. (مثلاً 5,000,000 تومان)

2- یک حوزه کوچک و رقابتی مانند پنل‌های خورشیدی را هدف بگیریم.

3- یک گزارش تحلیل صنعت تهیه کنیم، در آن به بررسی بازار، رقبا و وب‌سایت‌ها بپردازیم و سپس جایگاه خودمان را به‌عنوان یک کارشناس در این حوزه پیدا کنیم.

4- یک پکیج خدماتی بازاریابی دیجیتال به مبلغ 1,250,000 تومان، برای هر مشتری باهدف بهبود فروش در بازار پنل‌های خورشیدی تهیه می‌کنیم. (این پکیج می‌تواند شامل بهبود توسعه وب، ادوردز، بازاریابی محتوا، سئو، طراحی و.. باشد.)

5- با ثبت‌نام تنها چهار مشتری که ماهیانه 1,250,000 تومان پرداخت می‌کنند به درآمد ثابت ماهانه 5,000,000 تومان می‌رسیم.

درحالی‌که مبلغ ماهیانه پرداختی برای مشتریان هم زیاد نیست.

در این صورت می‌توان هرروز برای هر مشتری 2 ساعت وقت صرف کرد که شامل یک روزکاری کامل می‌شود یا می‌توان برای هر مشتری در ماه، یک‌هفته وقت گذاشت.

اگر به نظر شما هم، این ایده مناسب و کارآمد است، همین حالا دست‌به‌کار شوید و کارتان را شروع کنید.

اما بهتر است قبل از این‌که به این مهارت‌ها نیاز پیدا کنید، هرچه زودتر یادگیری آن‌ها را شروع کنید.

۶- توسعه‌ مهارت‌ها برای راه‌اندازی موفق محصولات یا خدمات

آیا به داشتن یک شغل دوم مانند ارائه خدمات و محصولات به مشتریان، یا اجرای پروژه‌ها به‌صورت فریلنسری علاقه‌مندید؟

توسعه‌دهنده‌های وب زیادی هستند که تصمیم دارند یک روز این کار را انجام بدهند. این بهترین روش برای کسب پول بیشتر یا حتی شروع یک کسب‌وکار تمام‌وقت است.

توصیه همیشگی ما به توسعه‌دهنده‌های وب، بخصوص توسعه‌دهنده‌های فِرانت‌اِند (Front End) این است که بازاریابی دیجیتال را یاد بگیرند. در حقیقت بازاریابی دیجیتال به شما اطلاعاتی می‌دهد که با استفاده از آن می‌توانید وب‌سایت‌های مفید و مؤثری بسازید.

ممکن است این پیشنهاد با مخالفت‌های زیادی همراه باشد، اما به اعتقاد ما، هرکسی می‌تواند برای خودش یک وب‌سایت بسازد ولی نه یک وب‌سایت مفید و مؤثر!

این‌که مشتریان زیادی داشته باشید، دلیل کافی برای ساختن یک وب‌سایت به‌حساب نمی‌آید. شما باید سایتی بسازید که مفید واقع شود و مشتریان را به اهدافشان برساند. اما اگر بخواهیم از یک زاویه دیگر به ماجرا نکاه کنیم، یا به قولی آن‌روی سکه را ببینیم، می‌توانیم فرض کنیم که شما یک سایت خوب و موفق ساخته‌اید که رتبه (رنکینگ) بالایی دارد و هرکسی (هر سایتی) نمی‌تواند به رتبه آن نزدیک بشود. اما در این صورت هم اصل قضیه تغییری نمی‌کند، بازهم باید مشتریان و مخاطبان هدف را به سایتتان بکشانید و آن‌ها را مجاب کنید که از شما خرید کنند.

اگر با مطالعه مطالب بالا، هنوز هم برای یادگیری مهارت‌های بازاریابی دیجیتال و به‌کارگیری آن‌ها در کنار مهارت‌های توسعه وب‌سایت، قانع نشده‌اید؛ و چنانچه قصد دارید اطلاعات و دانشتان را برای ارتقای شغلی و یا ساخت وب‌سایت‌های بهتری، افزایش بدهید، بهترین راه بادگیری مهارت‌های بازاریابی دیجیتال خواهد بود.

پس واضح است که موفقیت توسعه وب‌سایت، از هر مسیری به مهارت‌های بازاریابی دیجیتال ختم خواهد شد.

بازاریابی دیجیتال را کجا بیاموزیم؟

بهترین نکته در مورد بازاریابی دیجیتال این است که منابع بسیار زیادی برای یادگیری آن وجود دارد.

اما باید بدانید که از چه منبعی استفاده می‌کنید، منبع شما باید کامل و معتبر باشد.

سخن پایانی

اگر نگاهی به متخصصان حوزه بازاریابی دیجیتال بیندازیم، می‌بینیم که هر یک به روشی بازاریابی دیجیتال را یاد گرفته‌اند یا دست‌کم از آن در کسب‌وکارشان استفاده می‌کنند تا به توسعه‌دهنده‌ بهتر و محبوب‌تری تبدیل بشوند.

از طرفی می‌دانید که بسیاری از متخصصین بازاریابی دیجیتال دارای مهارت‌های کدنویسی هستند. مثلا:

  • بسیاری از بازاریاب‌های دیجیتال به‌طور عمده بر روی تحلیل داده‌ها، ردگیری رویدادها و اجرای پرس‌وجوهای SQL تمرکز دارند.
  • همچنین استفاده از تست A/B، صفحه فرود (Landing Page) و طراحی/پیش‌نمایش هم بسیار رایج هستند.

و تمام این موارد به نحوی به کدنویسی/طراحی مربوط می‌شوند.

داشتن مهارت برنامه‌نویسی خود به‌تنهایی کار بزرگی است، اما اگر آن را با مهارت بازاریابی دیجیتال ترکیب کنید، در مسیری متمایز از دیگران قرار می‌گیرید و تبدیل به یک برنامه‌نویس شاخص خواهید شد.

اینک زمان اقدام است! امیدواریم این مقاله برای شما ارزشمند بوده باشد.

kaprila
این مطلب با حمایت شرکت کاپریلا تهیه شده است.

شبکه نمایش تبلیغات دیجیتال و هدفمند کاپریلا با بهره‌گیری منحصر به فرد از فناوری هوش مصنوعی و تحلیل محتوا، قادر است محصولات و خدمات شما را به صورت کاملا مرتبط و موثر، در معرض دید 32 میلیون کاربر اینترنت داخل کشور قرار دهد. به این طریق، بدون شک بیشترین میزان رضایتمندی هم برای مخاطبان و هم برای آگهی‌دهندگان رقم خواهد خورد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و شروع به همکاری با کاپریلا روی «این لینک» کلیک کنید.

کالا، خدمات و برند خود را در کادر «حامی مطالب» مجله فرادرس معرفی کنید.
کلیک کنید

بر اساس رای ۴ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
learntocodewith
۲ دیدگاه برای «۶ دلیل برای برنامه‌نویسان که بازاریابی دیجیتال یاد بگیرند»

سلام و وقت بخیر همراه عزیز مجله فرادرس؛
هر کدام از سه مسیر شغلی که اشاره کردید، نیازمند مهارت‌ها و علائق خاص خود است. فول استک دلوپر نیازمند داشتن دانشی عمیق از مفاهیم ریاضی (بک‌اند) و همچنین گرافیکی (فرانت) به طور همزمان است. کسانی که کار طراحی فرانت انجام می‌‌دهند، می‌بایست بیشتر روی مفاهیم هنری و گرافیکی تمرکز کنند. از سوی دیگر بازاریابی دیجیتال نیاز دارد که فرد به کار با دیتا و کار کردن با انواع نمودارها علاقه داشته باشد. بنابراین ابتدا باید آشنایی بهتری با هر یک از این حوزه‌ها داشه باشید تا بتوانید تصمیم درستی بگیرید. مشورت با افرادی که هم‌اینک در این حوزه‌ها مشغول به کار هستند و یا حتی انجام یک یا دو پروژه کارآموزی می‌تواند در انتخاب مسیر صحیح به شما کمک زیادی بکند.
از توجه شما متشکریم.

سلام و درود، ممنون از مطالب مفید و ارزشمند شما، من برای انتخاب بین یادگیری توسعه وب full stack web و فرانت انند یا بازاریابی دیجیتال به دنبال پاسخ و راهنمایی بودم، هدفم در آینده نزدیک داشتن یک بیزنس اینترنتی هست، اما الان برای شروع فقط یک انتخاب میتونم داشته باشم و علاقه ی خودم به بازاریابی دیجیتال هست اما مهم کاربردی و کمک بیشتر تخصصی که یادمیگیرم در بیزنس آینده در اولویت هست، نظری دارید؟ سپاسگزار خواهم بود اگر اظهار نظر و دیدگاه داشته باشید

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *