استفاده از ویژگی Zoom در پاورپوینت ۲۰۱۹ (+ دانلود فیلم آموزش گام به گام)

۴۱۹۳ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲۰ دقیقه
استفاده از ویژگی Zoom در پاورپوینت ۲۰۱۹ (+ دانلود فیلم آموزش گام به گام)

Zoom یکی از ویژگی‌های نرم‌افزار پاورپوینت است که در نسخه 2019 آن و همچنین در آفیس ۳۶۵ ارائه شده است. با استفاده از جلوه زوم در PowerPoint خود، می توانید ارائه‌تان را پویا‌تر و هیجان‌انگیزتر بکنید.

فیلم آموزشی استفاده از ویژگی Zoom در پاورپوینت

دانلود ویدیو
  • برای افزودن این جلوه باید به مسیر Insert > Zoom مراجعه کنید.
  • در این بخش برای این که کل ارائه را در یک اسلاید خلاصه کنید از گزینه Summary Zoom استفاده کنید.
  • جهت نمایش اسلایدهای منتخب می‌توانید از Slide Zoom استفاده کنید.
  • برای نمایش یک بخش خاص نیز Section Zoom استفاده کنید.

Zoom

هنگام ایجاد جلوه Zoom در PowerPoint، می‌توانید مواردی از اسلایدهای منتخب، بخش‌های انتخابی و یا بخش‌های خاصی از یک ارائه را به این جلوه اضافه کنید. در ادامه هر کدام از انواع Zoom توضیح داده شده‌اند.

Summary Zoom

منظور از Summary Zoom صفحه‌ای شبیه به صفحه فرود وب‌سایت‌ها است که در آن می‌توان بخش‌هایی از کل ارائه را به صورت یکجا نمایش داد. در زمان ارائه می‌توان از Zoom برای رفتن از یک بخش به بخش دیگر با هر ترتیب دلخواه استفاده کرد. بدین ترتیب می‌توان جلوه‌های خلاقانه‌ای ایجاد کرده، مواردی را رد کرد یا بخش‌های خاصی از اسلاید را بدون ایجاد وقفه در ترتیب اسلایدهای ارائه بازبینی کرد.

ایجاد Summary Zoom

به مسیر Insert > Zoom بروید.
Zoom در PowerPoint

گزینه Summary Zoom را انتخاب کنید.
Zoom در Powerpoint

کادر محاوره Summary Zoom باز می‌شود.
در این کادر، اسلایدهایی که می‌خواهید در Summary Zoom بگنجانید را انتخاب نمایید. این موارد به نخستین اسلایدهای بخش‌های Summary Zoom تبدیل می‌شوند.

Zoom در Powerpoint
اگر قبلاً بخش‌هایی (Sections) در ارائه خود داشته باشید، اسلاید نخست هر بخش به صورت پیش‌فرض ارائه می‌شود. اگر نمی‌خواهید بخش‌های خاصی را در Zoom داشته باشید، می‌توانید آن‌ها را از حالت انتخاب خارج کنید. در این مرحله اگر می‌خواهید پاورپوینت از بخش‌هایی که در Summary Zoom نگنجانیده‌اید منصرف شود، کادر انتخاب کنار گزینه «Keep unused sections in your presentation» را پاک کنید. جای نگرانی نیست، اسلایدها در بخش‌هایی که کنار گذاشته‌اند همچنان بخشی از ارائه هستند.

Zoom در Powerpoint
Zoom در Powerpoint

زمانی که همه اسلایدهایی که می‌خواهید در Summary Zoom باشند را انتخاب کردید، روی Insert کلیک کنید. بدین ترتیب Summary Zoom ایجاد شده است و به صورت یک اسلاید جدید پیش از اسلاید نخست که در Summary Zoom گنجانده‌اید، ظاهر می‌شود.

Zoom در Powerpoint

حذف یا اضافه کردن بخش‌هایی از Summary Zoom

زمانی که یک Summary Zoom ایجاد کردید ممکن است همچنان بخواهید بخش‌هایی از ارائه را حذف یا اضافه کنید. اگر پس از ایجاد Summary Zoom هرگونه تغییراتی در ارائه خود ایجاد کردید، لازم نیست همه چیز را از نو آغاز کنید، کافی است Summary Zoom خود را به‌روزرسانی کنید تا همه تغییرات به صورت خودکار روی آن نیز اعمال شوند.

گزینه Zoom را انتخاب کنید و سپس برگه Format را در ریبون پاورپوینت انتخاب کنید.

Zoom در Powerpoint

در این برگه گزینه Edit Summary را کلیک کرده و بخش‌هایی که می‌خواهید در Summary Zoom داشته باشید را انتخاب کنید و سپس گزینه Update را بزنید. دقت کنید که در این بخش نمی‌توانید قسمت‌هایی از ارائه خود را حذف یا اضافه کنید و این صفحه صرفاً برای ایجاد تغییر در Summary Zoom است.

Slide Zoom

می‌توان از Slide Zoom برای ایجاد پویایی بیشتر در ارائه استفاده کرد و بدین ترتیب به طور آزادانه بین اسلایدها با هر ترتیبی که مورد نظر است حرکت کرد و وقفه‌ای نیز در ترتیب ارائه اسلایدها ایجاد نمی‌شود. این گزینه‌ای مناسب برای ارائه‌های کوتاه‌تر است که بخش‌های زیادی ندارند، اما می‌توان از Slide Zoom برای ارائه‌هایی که بخش‌های بیشتری دارند نیز استفاده کرد.

Slide Zoom-ها به ما کمک می‌کنند که بخش‌های مختلفی از اطلاعات را مورد بررسی قرار دهیم و این حس را داشته باشیم که روی یک اسلاید هستیم.

ایجاد Slide Zoom

به مسیر Insert > Zoom بروید.
Zoom در Powerpoint

روی Slide Zoom کلیک کنید.

کادر محاوره Slide Zoom را باز کنید. اسلایدهایی که می‌خواهید در Slide Zoom استفاده کنید را انتخاب کنید. در نهایت زمانی که همه اسلایدها انتخاب شدند، با استفاده از Insert آن‌ها را وارد Slide Zoom کنید.

نکته: اگر دوست داشته باشید، می‌توانید Slide Zoom را سریع‌تر و صرفاً با انتخاب اسلایدی که می‌خواهید در Slide Zoom بگنجانید از بخش Thumbnail و کشیدن آن به درون اسلایدی که دارای جلوه Slide Zoom است، ایجاد نمایید. بدین ترتیب می‌توان Slide Zoom-ها را به روشی سریع‌تر ایجاد کرد و آن‌ها را به سادگی با کلیک کردن و کشیدن (Drag) بازآرایی نمود.

تغییر تصویر پیش‌نمایش Slide Zoom

Slide Zoom به صورت پیش‌فرض یک تصویر بندانگشتی پیش‌نمایش از اسلاید خواهد بود؛ اما می‌توانید تصویر جدیدی از روی رایانه یا وب برای نمایش بخش یا اسلایدی که در آن قرار دارید انتخاب کنید.

Zoom مورد نظر را انتخاب کنید و سپس به برگه Format در ریبون بروید.

Zoom در Powerpoint

گزینه Change Image را بزنید تا تصویر جدیدی از وب یا روی رایانه برای استفاده به جای تصویر بندانگشتی انتخاب کنید.

Zoom در Powerpoint

در وب به دنبال تصویر مورد نظر خود بگردید. زمانی که تصویر دلخواه خود را یافتید، گزینه Insert را بزنید.

Zoom در Powerpoint

همچنین می‌توانید ظاهرهای مختلفی برای Zoom-ها از Zoom styles انتخاب کنید. برای نمونه می‌توانید نوع حاشیه را تغییر دهید، جلوه‌های بصری مختلفی انتخاب کنید و یا از میان ترکیبی از حاشیه‌ها یا جلوه‌ها در گالری، مواردی را انتخاب نمایید.

Zoom در Powerpoint

Section Zoom

یک Section Zoom در واقع لینکی به بخش‌های موجود در ارائه شما محسوب می‌شود. از Section Zoom–ها می‌توان برای مراجعه مجدد به بخش‌هایی استفاده کرد که واقعاً لازم است مورد تأکید قرار گیرند یا این که از آن‌ها به منظور برجسته ساختن بخش‌های خاصی از ارائه بهره جست.

ایجاد Section Zoom

به مسیر Insert > Zoom بروید.

Zoom

گزینه Section Zoom را انتخاب کنید.

Zoom

بخشی که می‌خواهید به عنوان Section Zoom استفاده شود را انتخاب کنید. در نهایت گزینه Insert را انتخاب کنید تا Section Zoom شما ایجاد شود.

نکته: اگر دوست داشته باشید می‌توانید به سرعت و به سادگی با انتخاب نام بخش مورد نظرتان در قسمت Thumbnail و کشیدن آن به اسلایدی که Section Zoom روی آن ایجاد می‌شود، این فرایند را به انجام برسانید.

تغییر تصویر پیش‌نمایش Section Zoom

Section Zoom به صورت پیش‌فرض یک تصویر بندانگشتی پیش‌نمایشی از اسلاید خواهد داشت، اما می‌توان تصاویر دیگری را از وب یا روی رایانه برای نمایش بخش یا اسلایدی که ارائه می‌شود مورد استفاده قرار دارد. بدین منظور گزینه Zoom را انتخاب کرده و سپس روی برگه Format در ریبون کلیک کنید.Zoom در Powerpoint

گزینه Change Image را برای انتخاب یک تصویر جدید از وب یا روی رایانه به جای thumbnail استفاده کنید.

Zoom

تصویری که می‌خواهید را از روی وب انتخاب کنید و سپس گزینه Insert را انتخاب کنید.

Zoom

همچنین می‌توانید ظاهرهای مختلفی از Zoom-ها را برای Zoom Styles انتخاب کنید. برای نمونه می‌توانید حاشیه، جلوه‌های بصری یا ترکیبی از حاشیه و جلوه‌های بصری را از گالری انتخاب کنید.

Zoom

با گزینه‌های Zoom، می‌توانید طراحی‌های زیباتری داشته باشید

زمانی که به قدر کافی در زمینه Zoom در PowerPoint مهارت پیدا کنید، می‌توانید تغییرات زیادی در ارائه‌های خود ایجاد کنید. به برگه Format در ریبون پاورپوینت بروید تا به «ابزارهای زوم» (Zoom Tools) دسترسی پیدا کنید. در این بخش می‌توانید شکل و شمایلی که دقیقاً در زمان ارائه می‌خواهید داشته باشید را ایجاد کنید.

می‌توانید گزینه بازگشت به صفحه اصلی یا ادامه ارائه را انتخاب کنید. Zoom مورد نظر خود را انتخاب کنید و سپس برگه Format را در ریبون انتخاب کنید.

Zoom

اگر می‌خواهید پس از مشاهده بخش‌ها یا اسلایدهای موجود در Zoom-های Summary، Slide یا Section به اسلاید اول بازگردید، باید اطمینان حاصل کنید که کادر انتخاب Return to Zoom فعال است. اگر می‌خواهید پس از مشاهده بخش‌هایی از Zoom به اسلایدهای بعدی بروید می‌توانید تیک این گزینه را بردارید.

Zoom

اگر با Summary Zoom یا Section Zoom کار می‌کنید، به صورت پیش‌فرض زمانی که به این بخش برسید به اسلاید زوم بازمی‌گردید. اگر از یک Slide Zoom استفاده می‌کنید به صورت پیش‌فرض پس از مشاهده آن به اسلاید بعدی می‌روید.

شفاف ساختن پس‌زمینه Zoom

روش دیگر برای ایجاد تغییر در ظاهر Zoom این است که از یک پس‌زمینه شفاف در پشت اسلاید زوم استفاده کنید تا در هنگام ارائه تقریباً از بوم اصلی قابل تشخیص نباشد. به این منظور گزینه Zoom Background را انتخاب کنید تا اطمینان یابید که Zoom-های Summary ،Section یا Slide با اسلاید اصلی ترکیب می‌شوند.

Zoom خود را انتخاب کنید و سپس برگه Format را در ریبون انتخاب کنید.

Zoom

در گروه Zoom Styles گزینه Zoom Background را انتخاب کنید. Zoom به پس‌زمینه اسلاید اصلی تبدیل می‌شود.

Zoom

گزینه‌های گذار را برای Zoom تغییر دهید

Zoom-های مختلف به طور پیش‌فرض از گذار Zoom در هنگام ارائه استفاده می‌کنند که باعث می‌شود حس زنده بودن در این اسلایدها تداعی شود. با این وجود اگر نمی‌خواهید از گذار Zoom استفاده کنید یا می‌خواهید مدت زمان گذار را تغییر دهید، امکان این کار فراهم شده است. Zoom خود را انتخاب کرده و سپس به برگه Format در ریبون پاورپوینت بروید.

Zoom در پاورپوینت

در گروه Zoom Options اطمینان حاصل کنید که تیک کنار گزینه Zoom Transition وجود دارد تا بتوانید در هنگام ارائه Zoom از گذار Zoom Transition استفاده کنید.

Zoom در پاورپوینت
اگر نمی‌خواهید از این گذار استفاده کنید می‌توانید تیک این گزینه را بردارید. برای تغییر زمان‌بندی گذار Zoom می‌توانید از کلیدهای سمت بالا و پایین در کنار شاخص Duration برای تغییر طول گذار Zoom استفاده کنید.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌های زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

==

بر اساس رای ۱۵ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
support.office
۵ دیدگاه برای «استفاده از ویژگی Zoom در پاورپوینت ۲۰۱۹ (+ دانلود فیلم آموزش گام به گام)»

سلام وقت بخیر
ببخشید من از این ویژگی استفاده کردم اما موقع save کردن ارور میده و نمیتونم save کنم. میتونید راهنماییم کنید؟

مشکل من حل شد؛ صرفا به یک کرک معتبر آفیس 19 نیاز بود!

سلام
دقیقا مشکل کاربر homa را دارم
لطفا راهنمایی بفرمایید

سلام ممنون از آموزش خوبتون
فقط این قابلیت رو چطوری میشه یه پاورپوینت اضافه کرد من افیسم 2019 هستش

دقیقا من هم مشکلم همینه.
میدونم کجا ابید باشه این ویژگی ها.
میدونم چطوری باید استفادشون کنم.
آفیسم هم 2019 دانلود کردم.
اکانت ماکروسافتم هم فعال کردم.
ولی ویژگی های جدید پاورپوینت مثل Icon, morph, zoom slide رو برام نمایش نمیده!
لطفا راهنمایی بفرمائید.
پیشاپیش از توجهتون متشکرم.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *