بهترین فونت‌ها برای پرینت و ارسال ایمیل

۱۲۱۰ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۸ بهمن ۱۳۹۶
زمان مطالعه: ۴ دقیقه
بهترین فونت‌ها برای پرینت و ارسال ایمیل

آیا تا به حال برای شما پیش آمده است که وب‌سایتی حاوی اطلاعات مورد نیازتان را پیدا کنید اما به دلیل اینکه فونت استفاده شده در وب‌سایت را دوست نداشتید از آن وب‌سایت خارج شوید؟

این تجربه برای صاحب آن وب‌سایت به معنی از دست رفتن یک فرصت است. به این طریق یک نفر از کسانی که ممکن بود بر روی تبلیغات کلیک کنند یا محصولات آن وب‌سایت را خریداری کنند، به راحتی کم می‌شود.

ویلدون کالین، نویسنده کتاب Type & Layout در پاسخ به این پرسش که "آیا شما هنگام طراحی به فکر برقراری ارتباط هستید یا تنها سعی می‌کنید طرح‌های زیبایی ایجاد کنید؟" می‌گوید: با انتخاب نوع فونت اشتباه ممکن است به راحتی سه چهارم از خوانندگان از دست بروند. اگر برای فروش چیزی به کلمات تکیه می‌کنید، پس باید به آنها توجه عمیق داشته باشید.

من در این مقاله، تحقیقی در مورد بهترین فونت‌های مورد استفاده برای چاپ، نمایش آنلاین و ارسال ایمیل انجام دادم.

تفاوت بین فونت‌های نوع "Serif" و نوع “Sans serif”

فونت‌های Serif در قسمت نوک و پایه هر حرف دارای خطوط ظریفی هستند که وجود این مشخصه باعث متمایز شدن فونت‌های serif می‌شود. فونت‌های محبوب نوع Serif عبارتند از  Times new Roman، Palatino، Georgia، Courier، Bookman و Garamands. تقریباً تمام کتاب‌ها، روزنامه‌ها و مجله‌ها از یک فونت Serif استفاده می‌کنند. این ایده که خواندن فونت‌های serif در هنگام چاپ راحت‌تر است، یک نظر پذیرفته‌شده و رایج است.

همان‌طور که از نام فونت‌های “sans Serif” برمی‌آید، این فونت‌ها بدون خطوط اضافه‌شده در نوک و پایه حروف، نوع Serif هستند. در حالی که برخی منابع عنوان می‌کنند که فونت‌های seris-serif از حدود 2500 سال پیش وجود داشته‌اند اما این فونت‌ها از دهه 1920 میلادی محبوب شده و در اغلب تبلیغات استفاده می‌شدند.

یکی از دلایل عدم محبوبیت فونت‌های sans –serif این بود که افراد به دلیل باور به این ایده که خواندن فونت‌های serif آسان‌تر است، اغلب از این نوع فونت استفاده می‌کردند.

گفته می‌شود که فونت‌های نوع serif دارای قابلیت توانایی (readability) و فونت‌های نوع sans-serif دارای قابلیت وضوح (legibility) هستند. به همین دلیل است که در نسخه چاپی، اغلب فونت‌های sans-serif به عنوان سر عنوان و فونت‌های serif برای بدنه متن مورد استفاده قرار می‌گیرند.

برخی از فونت‌های محبوب نوع Sans-serif عبارتند از: Halvectica، Calibri، Century Gothic و Verdana.

بهترین فونت‌های مورد استفاده برای چاپ

درو اریک ویتمن در کتاب Cashvertising خود به مطالعه‌ای انجام‌شده در حدود 30 سال پیش بر روی فونت‌ها (فونت‌های چاپ‌شده بر روی کاغذ) اشاره می‌کند که تنها 12 درصد از شرکت‌کنندگان توانستند یک پاراگراف نوشته‌شده با فونت sans-serif را به خوبی درک کنند. درحالی‌که همان پاراگراف نوشته‌شده با فونت‌های نوع serif توسط 67 درصد از شرکت‌کنندگان به‌درستی فهمیده شد.

افرادی که متن نوشته‌شده با فونت نوع sans-serif را خوانده بودند، عنوان کردند که متن را به سختی خواندند و برای درک درست متن به طور مداوم باید به عقب برمی‌گشتند.

این نویسنده سه فونت از جمله دو فونت serif (شامل Garamond و Times new Roman) و یک فونت نوع ( sans-serif (Helvetica را مورد آزمایش قرار داد، وی دریافت که از بین حدود یک میلیون نفر، 66 درصد افراد فونت Garamond را به خوبی متوجه می‌شوند و فونت‌های Times new Roman و Helvetica به ترتیب توسط 5/31 و 5/12 درصد از افراد شرکت‌کننده در آزمایش به خوبی درک شده‌اند.

نتایج حاصل از آزمایشات نشان می‌دهد که خواندن فونت‌های serif هنگام که بر روی کاغذ چاپ آسان‌تر است. بنابراین، اگر شما نامه یا بروشوری را از طریق ایمیل ارسال می‌کنید، احتمالاً ترجیح می‌دهید که از فونت‌های نوع serif استفاده کنید (اما همانطور که در بخش اول ذکر شد، برای سر عنوان‌ها می‌توانید از فونت‌های نوع sans-serif استفاده کنید.)

بهترین فونت‌ها برای نمایش آنلاین

ممکن است فرض کنید که آنچه بر روی صفحه چاپ شده نمایش داده می‌شود همانند نمایش متن بر روی صفحه‌نمایش رایانه است. اما این‌طور نیست.
برای افزایش وضوح فونت‌های serif بر روی صفحه‌نمایش رایانه باید وضوح صفحه‌نمایش را بسیار بالا برد. تعداد پیکسل‌های بیشتر صفحه‌نمایش باعث نمایش واضح‌تر فونت‌ها می‌شود.

در حدود 10 سال قبل یا پیش‌تر، وضوح صفحه‌نمایش بهترین رایانه‌ها در حدود 600 × 800 پیکسل بود که این وضوح برای نمایش دقیق جزئیات فونت serif مناسب نبود. در طی سال‌ها وضوح صفحه‌نمایش افزایش یافت (وضوح 768× 1024 و بیشتر رایج شد). این افزایش وضوح صفحه‌نمایش رایانه باعث افزایش وضوح فونت‌های serif بر روی رایانه شد اما هنوز قابلیت خوانایی فونت‌های sans-serif بیشتر است.

علاوه بر این، امروزه شما باید نحوه نمایش سایت یا ایمیل خود بر روی دستگاه‌های دستی همانند گوشی‌های BlackBerry و آیفون را نیز در نظر بگیرید. آخرین‌مدل گوشی آیفون دارای وضوح 640 × 960 پیکسل است. صفحه‌نمایش گوشی BlackBerry دارای وضوح 360× 480 پیکسل می‌باشد.

بنابراین، بهترین فونت برای نمایش آنلاین بدون شک فونت نوع sans serif است.

نتیجه مطالعه انجام‌شده در سال 2002 توسط آزمایشگاه تحقیق و کاربرد نرم‌افزار به صورت زیر است:

واضح‌ترین فونت‌ها عبارتند از: Arial، Courier و Verdana.

شرکت‌کنندگان هنگام استفاده از اندازه فونت 10، فونت verdana را ترجیح دادند. فونت Times new Roman آخرین انتخاب بود.

هنگام استفاده از اندازه فونت 12، فونت Arial اولین انتخاب و فونت Times new Toman آخرین انتخاب شرکت‌کنندگان بود.

به طور کلی، فونت verdana بالاترین الویت و فونت Times new Roman آخرین اولویت شرکت‌کنندگان در تحقیق بود.

بنابراین، بهترین پیشنهادات به صورت زیر است:

برای بالاترین خوانایی متن‌های آنلاین از فونت Arial با اندازه 12 و بالاتر استفاده کنید. اگر اندازه فونت کمتر از 12 نیاز دارید، فونت verdana با اندازه 10 بهترین انتخاب است. اگر به دنبال فونتی رسمی هستید، از فونت Georgia استفاده کنید و برای خوانندگان قدیمی حداقل اندازه 14 را انتخاب کنید.

بهترین فونت برای ایمیل

دکتر رالف ف. ویلسون، مشاور تجارت الکترونیک، در سال 2001 تعدادی آزمایش در زمینه انتخاب فونت‌های مناسب انجام داد. وی به این نتیجه رسید که فونت‌های sans-serif برای نمایش بر روی رایانه مناسب هستند.

نتایج آزمایشات حاکی از آن است که ترجیح پاسخ‌دهندگان برای انتخاب بین فونت‌های Arial و Verdana در اندازه 12، به ترتیب 53 درصد و 43 درصد بوده است (4 درصد از پاسخ‌دهندگان نتوانستند این دو فونت را از هم تمییز دهند.)

دو سوم از پاسخ‌دهندگان دریافتند که فونت verdana با اندازه 12 برای متن بدنه بیش از اندازه بزرگ است. اما فونت verdana با اندازه 10 نسبت به فونت Arial با اندازه 10 با 1 تا 2 درجه حاشیه قابلیت خوانایی بیشتری دارد.
در نتیجه، برای حصول بیشترین خوانایی از فونت Arial با اندازه 12 یا فونت verdana با اندازه 10 یا 9 برای متن بدنه استفاده کنید. وی برای سر عنوان‌ها از فونت verdana ضخیم شده بزرگ‌تر استفاده کنید.

تصمیم‌گیری در انتخاب فونت

بنابراین دفعه بعد که قصد ارسال نامه فروش یا ایمیل برای مشتری خود را دارید، شاید پرسیدن نظر آنها درباره فونت‌های مورد استفاده، ایده خوبی باشد. اگر آنها قصد استفاده از فونت serif را به صورت آنلاین یا در یک ایمیل داشته باشند، ممکن است شما بخواهید یک فونت sans –serif با خوانایی بیشتر را پیشنهاد دهید.

حال پیشنهاد ما مراجعه به مطالب زیر و مطالعه آن‌ها می باشد:

 

منبع

بر اساس رای ۳ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *