SERP چیست؟ – آنچه باید درباره صفحه نتایج جستجوی گوگل بدانید

۶۴۲ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۶ دی ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲۲ دقیقه
SERP چیست؟ – آنچه باید درباره صفحه نتایج جستجوی گوگل بدانید

«صفحه نتایج موتور جستجو» (Search Engine Results Page | SERP) به صفحه وبی گفته می‌شود که موتور جستجو در آن نتایج پیشنهادی یا به عبارت بهتر پاسخ عبارت مورد جستجوی کاربر را نمایش می‌دهد. در این مطلب یاد می‌گیریم SERP چیست، از چه بخش‌های تشکیل شده و امکانات مختلف آن چگونه می‌تواند در سئوی وب‌سایت و نحوه نمایش آن به مخاطب هدف کسب و کار تأثیرگذار باشد. در پایان نیز نگاهی به اهمیت SERP در SEO خواهیم داشت.

فهرست مطالب این نوشته

سرپ (SERP) گوگل چیست ؟

«صفحه نتایج موتور جستجو» (Search Engine Results Page | SERP) صفحه وبی است که در آن نتایج «عبارت مورد جستجو» (Search Query) کاربر در قالب فهرست نمایش داده می‌شود. وجود SERP به موتور جستجوی خاصی منحصر نیست و همه موتورهای جستجوی پراستفاده مثل گوگل، بینگ و یاهو نتایج را در قالب SERP به کاربران نمایش می‌دهند.

به بیان ساده‌تر زمانی که عبارتی را در «نوار جستجو» (Search bar) موتورهای جستجو تایپ می‌کنیم، پاسخ ما در صفحه نتایج موتورهای جستجو به نمایش درمی‌آید که با سرواژه سرپ (SERP) نیز شناخته می‌شود.

موتور جستجوی گوگل

طراحی صفحه نتایج موتورهای جستجو ممکن است با هم متفاوت باشد و از آن‌جا که گوگل با اختصاص بیش از ۸۰ درصد «سهم از بازار» (Market Share) به خود، به عنوان پر‌استفاده‌ترین موتور جستجو شناخته می‌شود ما نیز در ادامه این مطلب روی امکانات و بخش‌های مختلف صفحه نتایج موتور جستجوی گوگل تمرکز می‌کنیم.

SERP گوگل چگونه ایجاد می شود؟

قبل از بررسی نحوه ایجاد نتایج در SERP بهتر است نگاهی کوتاه به موارد مهم از نظر گوگل برای انتخاب نتایج داشته باشیم. انواع نتایج SERP موتور جستجوی گوگل بر اساس عوامل مختلف برای هر کاربر شخصی‌سازی می‌شوند. از جمله مهم‌ترین این عوامل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ورود یا عدم ورود به «حساب کاربری گوگل» (Google Account)
  • تنظیمات «موقعیت جغرافیایی» (Location)
  • «ترجیح زبانی» (Language Preference)
  • «تاریخچه جستجو‌‌» (Search History)
  • «دستگاه مورد استفاده» (Used Device)

از دیدگاه سئو اما ترتیب نتایج در فهرست SERP گوگل بر اساس میزان تطابق و ارتباط کلمات کلیدی محتوا با عبارت مورد جستجوی کاربر، رتبه وب‌سایت و بسیاری از «شاخص‌های کلیدی عملکرد» (KPIs) دیگر تعیین می‌شود.

البته هر موتور جستجو معیارهای مخصوص به خود را برای ترتیب و دسته‌بندی نتایج دارد اما هدف اصلی و مشترک همه آن‌ها نمایش نتایج به شکلی است که کاربر در نگاه اول و بدون نیاز به کلیک، پاسخ سوال خود را پیدا کند. ایجاد نتایج در SERP گوگل بر اساس سه فرآیند پایه‌ای زیر انجام می‌شود:

  • «خزش» (Crawling): فرآیند پیدا کردن صفحات وب جدید یا به‌روز‌رسانی شده
  • «نمایه‌گذاری» (Indexing): فرآیند ذخیره و فهرست‌بندی محتوای صفحات در کتابخانه موتور جستجو
  • «رتبه‌بندی» (Ranking): اولویت‌بندی و نمایش صفحات نمایه‌گذاری شده درSERP

SERP چگونه ایجاد میشود

زمانی که کاربر عبارتی را در گوگل جستجو می‌کند، موتور جستجو کتابخانه خود را بررسی می‌کند تا تشخیص دهد کدام یک از صفحات با عبارت مورد جستجوی کاربر مرتبط است. سپس آن را بر اساس شاخص‌های رتبه‌گذاری درSERP اولویت‌بندی می‌کند.

نرخ کلیک درSERP به چه معناست؟

«نرخ کلیک» (Click Through Rate | CTR) طبیعی یا ارگانیک از تقسیم کردن تعداد کلیک‌ها بر دفعات نمایش وب‌سایت به دست می‌آید. رتبه‌بندی و جایگاه وب‌سایت درSERP بیشترین تأثیر را روی نرخ کلیک در سئو می‌گذارد. طبق یک قانون نانوشته کاربران به طور معمول تنها روی چند نتیجه اول صفحه نتایج کلیک می‌کنند. این الگوی رفتاری کاربر باعث می‌شود صفحاتی که در رتبه‌های پایین‌ترSERP قرار می‌گیرند، نرخ کلیک و ترافیک طبیعی بسیار کمی دریافت کنند.

 

در ادامه آمار مربوط به پژوهشی را که نشان می‌دهد تأثیر SERP گوگل در نرخ کلیک چیست و چرا انقدر اهمیت دارد ارائه می‌کنیم. مجموع نرخ کلیک سه نتیجه اول SERP به طور متوسط از نرخ کلیک ۷ نتیجه بعدی بالاتر است. در نمودار زیر محور افقی درصد نرخ کلیک و محور عمودی رتبه‌بندی نتایج است. نتیجه این‌که کاهش میزان نرخ کلیک با بالا رفتن رتبه‌بندی نتایج کاملا چشم‌گیر است.

نرخ کلیک در serp

رتبه‌بندی وب‌سایت در SERP گوگل نقش مهمی در نرخ کلیک دارد، اما موارد دیگری نیز در SERP وجود دارند که روی نرخ کلیک تأثیرگذار هستند. در فهرست زیر به چهار مورد مهم دیگر اشاره می‌کنیم.

  • حضور تبلیغات: تبلیغات پولی در SERP نرخ کلیک طبیعی را کاهش می‌دهند.
  • «ویژگی‌های سرپ» (SERP Features): امکانات و ویژگی‌های SERP در صفحه نتایج به طور معمول بالاتر از نتایج طبیعی قرار می‌گیرند. این موضوع باعث می‌شود تغییرات قابل‌توجهی در نرخ کلیک نتایج جستجوی سنتی ایجاد شود.
  • عبارات مورد جستجوی Branded و Non-Branded: عبارات مورد جستجوی Branded به طور معمول نرخ کلیک بالاتری در میان نتایج جایگاه‌های بالا نسبت به عبارات غیر Branded برای نتایج فراهم می‌کنند.
  • «بهینه‌‌‌سازی اسنیپت» (Snippet Optimization): بهینه‌سازی تگ‌های عنوان و توضیحات متا می‌تواند نرخ کلیک نتایج طبیعی را در صفحه نتایج بهبود دهد.
  • «جستجوهای با نرخ کلیک صفر» (Zero-Click Searches): آن دسته از عبارات مورد جستجوی کاربران که کاربر پاسخ را بدون نیاز به کلیک روی نتایج سرپ پیدا می‌کند. این عبارات باعث کاهش چشم‌گیر نرخ کلیک و ترافیک ورودی وب‌سایت‌ها می‌شوند.

جستجوهای با نرخ کلیک صفر در سرپ

بخش های مختلف SERP گوگل چیست؟

SERP گوگل انواع مختلفی از نتایج را در هنگام جستجوی کاربر به او نشان می‌دهد. مهم‌ترین نتایج جستجو عبارتند از:

  1. نتایج طبیعی
  2. نتایج پولی

با وجود این‌که این دو نوع نتیجه ظاهر تقریبا یکسانی با یکدیگر دارند، در باطن با یکدیگر کاملا متفاوت هستند.

نتایج پولی و نتایج طبیعی در serp

نتایج طبیعی SERP چیست؟

به دسته‌ای از نتایج گفته می‌شود که در نتیجه سئوی اصولی و ارتباط بالای کلمه کلیدی با عبارت مورد جستجوی کاربر در SERP نمایش داده می‌شوند. انتخاب و اولویت‌بندی نتایج طبیعی مطابق نظر گوگل و با استفاده از الگوریتم‌های پیچیده «رتبه‌بندی» (Ranking) انجام می‌شود. با این که بخش زیادی از این الگوریتم‌ها همچنان به صورت راز باقی مانده‌اند، اما چند نکته مهم هست که کارشناسان سئو به عنوان فاکتورهای کلیدی رتبه‌بندی وب‌سایت در مورد آن‌ها اتفاق‌نظر دارند. از جمله این فاکتورها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

نتایج طبیعی استاندارد که به لینک‌های آبی ساده نیز شهرت دارند، در قالب اسنیپت‌های کوچک به نمایش درمی‌آیند. «اسنیپت» (Snippet) به هرکدام از نتایج جستجو که در ساده‌ترین حالت شامل عنوان، پیوند یکتا و توضیحات متاست گفته می‌شود. بد نیست نگاه کوتاهی به هریک از این موارد داشته باشیم:

  • «عنوان صفحه» (Page Title) که توضیح کوتاهی در مورد موضوع محتوا بیان می‌کند.

عنوان صفحه

  • «پیوند یکتا» (URL) که بر اساس عنوان صفحه و برای ناوبری بهتر صفحات وب‌سایت ایجاد و بهینه‌سازی می‌شود.

پیوند یکتا

  • «توضیحات متا» (Meta Description) که خلاصه‌ای از محتوای صفحه در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

توضیحات متا

نتایج پولی SERP چیست؟

نتایج پولی به آن دسته از نتایجی گفته می‌شود که برای به نمایش درآمدن در بین آن‌ها در جایگاه‌های بالای SERP به موتورهای جستجو هزینه پرداخت می‌کنیم. سازوکار نمایش این نتایج در سرپ بر اساس سیستم «پرداخت به ازای کلیک» (Pay-Per-Click) عمل می‌کند. تبلیغ‌دهندگان می‌توانند کلمات کلیدی پیشنهادی خود را به همراه قیمت پیشنهادی به مزایده وارد کنند. استفاده از این نوع از تبلیغات از روش‌های رایج در بازاریابی موتورهای جستجو است.

در این نوع از تبلیغات که به آن تبلیغات کلیکی نیز گفته می شود، بالاترین قیمت پیشنهادی و مرتبط‌ترین کلمه کلیدی مهم‌ترین نقش را در برنده شدن در مزایده ایفا می‌کنند.

نتایج پولی

نتایج طبیعی و نتایج پولی ممکن است در صفحه نتایج به شکل‌های مختلفی ظاهر شوند که در این صورت به آن‌ها ویژگی‌های اسنیپت گفته می‌شود. در ادامه بررسی می‌کنیم ویژگی‌های اسنیپت در SERP گوگل چیست و چه انواعی دارد.

 

ویژگی های اسنیپت در SERP گوگل چیست؟

«ویژگی‌های اسنیپت» (Snippet Features) به نتایج جستجوی پیشرفته SERP گفته می‌شود که اطلاعات و جزییات بیشتری در قیاس‌ با اسنیپت‌های استاندارد یا همان نتایج ساده آبی‌رنگ به کاربران ارائه می‌کنند. در گذشته SERP گوگل در هر صفحه تنها ۱۰ لینک آبی‌رنگ ساده بر اساس میزان ارتباط با عبارت مورد جستجوی کاربر نمایش می‌داد.

این رویه در سال ۲۰۰۰ میلادی همزمان با معرفی و اجرای برنامه تبلیغاتی گوگل به نام «گوگل ادوردز» (Google AdWords) تغییر پیدا کرد. گوگل ادوردز که بعدها به «گوگل ادز» تغییر نام داد به کسب و کارها این امکان را می‌داد که از تبلیغات به شکل پیشرفته‌تر و با قابلیت‌های بیشتری استفاده کنند. از آن زمان به بعد گوگل رفته‌رفته امکانات و ویژگی‌های جدیدی را به SERP اضافه و با به‌روزرسانی امکانات قبلی تلاش کرد «تجربه کاربری» (User Experience) را در گوگل بهبود دهد.

مقایسه SERP قدیمی و SERP جدید

امروزه امکانات زیادی به SERP گوگل افزوده شده که بعضی از آن‌ها مثل ویژگی‌های اسنیپت رایج‌تر هستند. شناخت انواع این ويژگی‌ها به بهینه‌سازی و سئوی بهتر محتوای تولیدی کمک شایان توجهی می‌کند. امکانات SERP در ۴ دسته اصلی و اساسی تقسیم‌بندی می‌شوند که در فهرست زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  1. تبلیغات: آگهی‌های پولی که عموما در جایگاه‌های بالا صفحه نتایج قرار می‌گیرند.
  2. نتایج طبیعی: انواع مختلف نتایج که توسط الگوریتم گوگل بر اساس کیفیت محتوا، ارتباط و فاکتورهای دیگر انتخاب می‌شوند.
  3. «نتایج محلی» (Local Results): نتایجی که برای عبارات مورد جستجوی بر اساس موقعیت مکانی انتخاب و نمایش داده می‌شوند.
  4. نتایج «پنل دانش» (Knowledge Panel): نوع جدیدتری از نتایج که پاسخ‌های سریعی به سوالات کاربران در مورد افراد، مکان‌ها یا سازمان‌ها نمایش می‌دهند. تأمین اطلاعات و داده‌های نتایج پنل دانش حاصل از پایگاه داده قدرتمند گوگل هستند. با استفاده از پنل‌های دانش گوگل این روزها به یک دایرة‌المعارف دقیق تبدیل شده که در مورد موضوعوعات مختلف اطلاعات دسته‌بندی شده در اختیار کاربران قرار می‌دهد.
پنل دانش در serp

حال که با ویژگی‌های اسنیپت در گوگل آشنا شدیم، ببینیم پرتکرارترین ویژگی‌های SERP گوگل چیست و این ویژگی‌ها چگونه می‌توانند در بهینه‌سازی محتوای وب‌سایت به ما کمک کنند.

 

رایج ترین ویژگی‌های SERP چیست ؟

گفتیم که نتایج SERP در ۴ دسته اصلی تبلیغات، نتایج طبیعی، نتایج محلی و پنل‌های دانش قرار می‌گیرند. در این بخش بررسی می‌کنیم رایج‌ترین ویژگی‌های SERP چیست، چه خصوصیاتی دارند و چه امکاناتی را در اختیار ما قرار می‌دهند. رایج‌ترین ویژگی‌های SERP در فهرست زیر آمده‌اند.

  • تبلیغات
  • ویژگی‌های اسنیپت
  • پنل دانش
  • سایت لینک‌ها
  • بخش سوالات متداول گوگل
  • نتایج ریچ
  • لوکال پک
  • تاپ استوری
  • جستجوهای مرتبط
  • سوالات پرتکرار
  • فهرست فرصت‌های شغلی
  • پک‌های پرواز گوگل
  • نتایج توییتر
  • پک‌های هتل

۱. تبلیغات (Ads)

همان‌طور که در بخش انواع نتایج در SERP گفتیم، دسته‌ای از نتایج سرپ به تبلیغات اختصاص داده می‌شود که به طور معمول در بالا و گاهی اوقات در بخش پایینی یا کناری صفحه نتایج ظاهر می‌شوند. در گذشته تبلیغات فقط یک اسنیپت متنی داشتند که در فضاهای محدودی از صفحه نتایج نمایش داده می‌شد. امروزه گوگل تبلیغات را در چندین فرمت متفاوت ایجاد می‌کند و تبلیغ‌‌دهندگان می‌توانند بر اساس نیاز خود از میان آن‌ها انتخاب کنند. به طور کلی، تبلیغات در گوگل در به دو دسته اصلی زیر تقسیم می‌شوند:

  • تبلیغات گوگل ادز: این نوع از تبلیغات بر اساس سیستم پرداخت کلیکی یا پرداخت به ازای کلیک عمل می‌کنند. تبلیغات گوگل‌ادز را می‌توانید با عنوان‌‌ها و توضیحات اضافه یا «افزونه‌های تبلیغ» (Ad Extensions) در داخل اسنیپت کامل‌تر کنید. در گوشه بالایی URL تبلیغ برچسب Ad قرار می‌گیرد که موجب تمایز آن با نتایج طبیعی می‌شود.
امکانات مختلف نتایج پولی
  • تبلیغات «شاپینگ» (Shopping) گوگل: این دسته از تبلیغات قبلا به نام «تبلیغات فهرستی محصول» (Product Listing Ads | PLA) گوگل نیز شناخته می‌شدند. ویژگی اصلی این تبلیغات امکان نمایش مستقیم محصولات در بلوک‌های اسلایدی است و با کلیک روی هرکدام به طور مستقیم به صفحه محصول موردنظر هدایت می‌شوید. در قسمت پایینی عکس توضیحات مختصری در مورد محصول مثل نام، برند، قیمت و موارد مشابه نمایش داده می‌شوند.
تبلیغات شاپینگ گوگل

گوگل این نتایج را در صورت تشخیص قصد خریدار از جستجو نمایش می‌دهد. این فهرست اسلایدی به کاربر کمک می‌کند خیلی سریع در بین محصولات فروشگاه‌های اینترنتی مختلف جا‌به‌جا شود بدون این‌که نیاز باشد عبارات دیگری را در نوار جستجو تایپ کند.

 

۲. ویژگی‌های اسنیپت

در رایج‌ترین ویژگی اسنیپت بخش کوتاهی از محتوای مرتبط را عینا در کادر جداگانه‌ای در پاسخ به سوال کاربر مشاهده می‌کنیم. به این بخش از SERP اصطلاحا موقعیت صفر نیز گفته می‌شود. «موقعیت صفر» (Position Zero) به بخشی از صفحه نتایج می‌گوییم که بین نتایج پولی و نتایج طبیعی قرار می‌گیرد و عموما با ویژگی‌های اسنیپت، پنل‌های دانش و نتایج چند رسانه‌ای اشغال می‌شود. ویژگی‌های اسنیپت ممکن است بین نتایج مختلف یا به همراه پنل‌های دانش نیز در SERP ظاهر شوند.

ویژگی های اسنیپت در serp گوگل

اسنیپت‌‌ها می‌توانند شکل‌های مختلف محتوا را نمایش دهند. چند نمونه از رایج‌ترین انواع محتوا در فهرست زیر آورده شده‌اند.

  • پاراگراف: بخش کوتاهی از محتوای متنی که مستقیما به سوال کاربر پاسخ می‌دهد. دقیقا مشابه با تصویر بالا.
  • «فهرست‌های نشانه‌دار یا عددی» (Bulleted / Numbered List): بخش‌های دسته‌بندی شده محتوا که بیشتر برای عبارات مورد جستجوی نحوه انجام کار (How To) و بهترین‌ها ظاهر می‌شود.
فهرست های عددی یا نشانه‌دار در serp گوگل
نتیجه گوگل در پاسخ سوال How To Write An Article
  • جدول: داده‌ها و اطلاعاتی که بهتر است در قالب جدول ارائه شوند. برای مثال قیمت‌ها، داده‌های عددی و درصد‌ها.
نمایش جدول در ویژگی های اسنیپت serp
  • ویدیو: در بعضی موارد گوگل ممکن است از ویدیو به عنوان جوابی برای عبارات مورد جستجوی کاربر استفاده کند. این نتایج ویدیویی ممکن است در بالای نتایج طبیعی یا بعد از آن‌ها به نمایش دربیایند. ویدیوی موردنظر معمولا به پلتفرم‌های اشتراک‌گذاری ویدیو مثل یوتیوب، آپارات یا صفحه وبی که ویدیو در آن بارگذاری شده لینک می‌شود.
اسنیپت ویدیو در serp
  • تصاویر: زمانی که گوگل تشخیص دهد محتوای تصویری صفحه نتایج جامع‌تری را در اختیار کاربر قرار می‌دهد از پک‌های تصاویر در SERP استفاده می‌کند. نتایج تصویری ممکن است به صورت ردیفی در بالا یا میان نتایج طبیعی ظاهر شوند. کلیک روی هریک از تصاویر کاربر را به برگه جستجوی تصاویر انتقال می‌دهد و تنها در آن بخش است که می‌توانید به وب‌سایت منبع تصویر هدایت شوید.
پک تصاویر در serp

اشکال مختلف اسنیپت تنها برای صفحات وبی که رتبه‌‌بندی بالایی در صفحه نتایج کسب می‌کنند نمایش داده می‌شود. محتوای درون این اسنیپت‌ها نیز باید به طور کامل بهینه‌سازی شده باشد تا امکان استفاده در اسنیپت را داشته باشد.

نکته: استفاده از بخشی از محتوا در ویژگی‌های اسنیپت به طور کامل بستگی به نظر گوگل دارد. به عبارت دیگر، الگوریتم‌های گوگل تعیین می‌کنند آیا صفحه وب موردنظر می‌تواند به اسنیپت مفیدی برای درخواست کاربر تبدیل شود یا خیر.

 

۳. پنل دانش

«پنل دانش» (Knowledge Panel) به کادرهای بزرگی گفته می‌شود که اطلاعات کلیدی را در مورد موضوع، برند یا شخصی مشهور در صفحه نتایج فراهم می‌کنند. این پنل‌ها برای کامپیوترهای دسکتاپ در بخش کناری و برای تلفن‌های همراه در بخش بالایی صفحه نتایج به نمایش درمی‌آیند.

پنل دانش در serp گوگل

پنل‌های دانش به دلیل این‌که در جایگاه‌های بالای صفحه نتایج ظاهر می‌شوند و بسیار در معرض دید کاربران هستند، برای برندها و سازمان‌ها نقش بسیار مهمی ایفا می‌کنند.

ایجاد پنل دانش برای سازمان یا برند و مدیریت اطلاعات آن به صورت مستقیم امکان‌پذیر نیست. این پنل به صورت اتوماتیک توسط خود گوگل ایجاد می‌شود و اطلاعات درون آن نیز بر اساس اطلاعات موجود در پایگاه داده خود گوگل، گراف‌های دانش و دیگر منابع مثل ویکیپدیا، ویکی‌دیتا و غیره فراهم می‌شوند.

پنل دانش برای سازمان ها و برندها

۴. سایت لینک ها

«سایت لینک‌» (Sitelink) به لینک‌های اضافه‌تری گفته می‌شود که در قسمت پایینی اسنیپت و توضیحات متا قرار می‌گیرند. این لینک‌ها در واقع کاربران را به صفحات دیگر وب‌سایت به جز صفحه فرود اصلی هدایت می‌کنند. هدف از ایجاد این لینک‌‌ها بهبود «ناوبری» (Navigation) کاربران در وب‌سایت با نمایش بخش‌های جدا از هم است.

سایت لینک ها در serp

اما ببینیم مزیت اصلی این لینک‌ها در SERP گوگل چیست؟ مزیت اصلی سایت لینک‌ها ارتقای نتایج طبیعی استاندارد و اشغال فضای بیشتر در SERP است. این مزیت احتمال کلیک کاربران روی یکی از این لینک‌ها را به شکل چشم‌گیری افزایش می‌دهد. امکان اضافه کردن این لینک‌ها به صورت مستقیم وجود ندارد و خود گوگل آن‌ها را بر اساس عبارات مورد جستجوی کاربران به صورت خودکار نمایش می‌دهد.

نکته: احتمال نمایش سایت‌لینک‌ها برای عبارات مورد جستجوی کاربران در صورتی که شامل نام برند باشند بیشتر است. پیشنهاد گوگل ایجاد ساختار لینک‌ها به صورت منطقی است که به کاربران کمک می‌کند ناوبری بهتری در بخش‌های مختلف وب‌سایت داشته باشند.

۵. بخش سوالات متداول

بخش «سوالات متداول» (People Also Ask | PAA) در SERP شامل سوالاتی است که خود گوگل به طور خودکار بر اساس عبارات مورد جستجوی کاربران ایجاد می‌کند. فضای مربوط به هر سوال از نوع «لیست‌های پایین افتادنی» (Drop Down Lists) است که با کلیک کاربر روی آن گسترش پیدا می‌کند و پاسخ سوال به نمایش در می‌آید. در کنار پاسخ سوال، لینک صفحه وب موردنظر که منبع آن سوال و جواب است نیز قابل مشاهده است.

بخش سوالات متداول در serp

نمایش این سوال‌ها به کاربر کمک می‌کند بدون نیاز به کلیک روی نتایج مختلف بهتر موضوع مورد سوال خود را درک کند. سوالات متداول گوگل از چهار سوال شروع و با کلیک کاربر روی هر سوال، سوالات مرتبط بیشتری در به فهرست اضافه می‌شوند. این دسته از نتایج ممکن است در هر قسمتی از SERP ظاهر شوند اما به طور معمول نزدیک به جایگاه‌های بالاتر قرار می‌گیرند.

مشابه با ویژگی‌های اسنیپت پاسخ‌‌ها در بخش سوالات متداول می‌توانند به صورت پاراگراف، ویدیو، جدول یا فهرست باشند. بخش سوالات متداول امکان ظاهر شدن در صفحه نتایج را در قالب پاسخ سوال کاربر به همراه لینک جواب در اختیار وب‌سایت‌ها قرار می‌دهد. این کار می‌تواند ترافیک بیشتری را به سمت وب‌سایت هدایت کند.

لیست پایین افتادنی بخش سوالات متداول در serp

از دیدگاه سئو بخش سوالات متداول گوگل یکی از منابع بسیار خوب برای ایده‌های تولید محتوا است. این سوال‌‌ها در واقع مشخص کننده اطلاعاتی‌اند که کاربران در جستجوی آن‌ها هستند و با توجه به آن‌ها می‌توان محتواهای مفیدتری تولید کرد.

 

نکته: قرارگیری محتوای شما به عنوان پاسخ سوال در بخش سوالات متداول به طور مستقیم قابل کنترل نیست. تنها کاری که احتمال ظاهر شدن در این بخش را افزایش می‌دهد تولید محتوای مرتبط و پاسخ‌گو به سوالات کاربران است.

۶. نتایج ریچ

نوع بعدی نتیجه‌ها «نتایج ریچ» (Rich Results) هستند که طبق گفته خود گوگل به نام اسنیپت‌های ریچ نیز شناخته می‌شوند. این نتایج جزئی از نتایج طبیعی به شمار می‌روند که با استفاده از عناصر تصویری بهبود پیدا کرده‌اند. نتایج ریچ می‌توانند شامل تصاویر، امتیازات، اطلاعات رویداد، سوالات متداول و سایر عناصر غیر متنی باشند.

ریچ ریزالت در serp

نتایج ریچ انواع مختلفی دارند که براساس عبارت مورد جستجوی کاربر به او نمایش داده می‌شوند. در فهرست زیر انواع مختلف این نتایج را با ذکر مثال بررسی می‌کنیم.

  • «اسنیپت بررسی» (Review Snippet): این نوع از اسنیپت‌ها یک بخش امتیازدهی در قسمت پایینی توضیحات متا دارند.
ریویو اسنیپت در serp
  • «اسنیپت دستورپخت» (Recipe Snippet): اسنیپت‌های دستورپخت اطلاعاتی در مورد زمان موردنیاز برای پخت غذا، مواد لازم و حتی میزان کالری در اختیار کاربر قرار می‌دهد.
اسنیپت دستورپخت
  • اسنیپت موسیقی: این اسنیپت اطلاعات بیشتری در مورد یک موزیک یا آلبوم مانند سال انتشار یا موزیک ویدیوی آن ارائه می‌کند.
ای
  • «اسنیپت قیمت افزایی محصول» (Product Markup Snippet): این اسنیپت‌ها موجودی محصول، قیمت و امتیاز آن را نمایش می‌دهند. این اطلاعات برای فروشگاه‌های اینترنتی اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کنند.
اسنیپت قیمت افزایی محصول در serp
  • اسنیپت فیلم: این اسنیپت جزئیاتی در مورد تاریخ اکران فیلم، مدت‌زمان اجرا و ژانر آن در اختیار کاربران قرار می‌دهد.
اسنیپت فیلم
  • اسنیپت رویدادها: در این اسنیپت‌ها اطلاعات مهمی در مورد زمان، مکان و تاریخ برگزاری رویداد نمایش داده می‌شود.
اسنیپت رویدادها

اصلی‌ترین مزیت نتایج ریچ جذابیت بیشتر برای کاربران در مقایسه با نتایج سنتی صفحه نتایج است. کاربران به دلیل جذاب‌تر بودن این دسته از نتایج بیشتر روی آن‌ها کلیک می‌کنند و این موضوع باعث افزایش چشم‌گیر نرخ کلیک می‌شود. به دنبال نرخ کلیک بالاتر، ترافیک طبیعی بیشتری نیز از صفحه نتایج به سمت صفحه فرود هدایت خواهد شد.

نکته: در پاسخ به این سوال که نحوه ایجاد این نتایج در SERP گوگل چیست می‌توان گفت این نتایج با اضافه کردن «داده‌های ساختار یافته» (Structured Data) به کدهای منبع صفحه وب ایجاد می‌شوند. اما تعیین این‌که کدام دسته از این نتیجه‌ها در صفحه نتایج ظاهر شوند، مطابق با نظر گوگل انجام می‌شود.

۷. لوکال پک

لوکال پک به دسته‌ای از نتایج گوگل در SERP گفته می‌شود که بر اساس عبارت مورد جستجوی کاربر، کسب و کارهای مرتبط را در جغرافیای نزدیک نمایش می‌دهد. این نتایج زمانی که عبارت مورد جستجوی کاربر اشاره‌ای به خدمات محلی در جغرافیای نزدیک داشته باشد به نمایش درمی‌آیند. نتایج محلی به همراه نقشه عموما در قسمت بالایی SERP و پایین‌تر از نتایج گوگل ادز ظاهر می‌شوند. در این نتایج به طور معمول جزئیات کاملی در مورد ساعات کار مجموعه، آدرس، شماره تماس و موارد مشابه نمایش داده می‌شوند.

لوکال پک در serp

اما ببینیم محتویات هریک از لوکال پک‌ها در SERP گوگل چیست؟

  • نقشه به همراه موقعیت جغرافیایی مکان پیشنهادی
  • ستاره‌های طلایی رنگ امتیازدهی برای هر موقعیت مکانی
  • سه نتیجه که ممکن است بعضی از آن‌ها تبلیغ باشند.

با کلیک روی هر نتیجه به حساب کاربری Google My Business کسب و کار هدایت می‌شوید و اطلاعات بیشتری مثل دیدگاه‌ها و سوالات مشتریان، تصاویر و غیره را مشاهده می‌کنید.

لوکال پک در serp بعد از کلیک

طبق آمارها ۶۰ درصد از کاربران تلفن همراه از طریق لوکال پک به صورت مستقیم با کسب و کار ارتباط برقرار می‌کنند. این موضوع لوکال پک را به یکی از ابزارهای بازاریابی موثر برای جذب مشتریان جدید تبدیل می‌کند. همچنین این دسته از نتایج فرصت بسیار خوبی برای کسب و کارهایی هستند که می‌خواهند ترافیک زیادی از طریق استراتژی‌های سئو محلی به سمت وب‌سایت جذب کنند. با نمایش در این بخش از نتایج هم مشتریان جدید برند را می‌شناسند و هم آگاهی از برند افزایش می‌یابد.

نکته: برای نمایش در پک‌های محلی هیچ روش مستقیمی وجود ندارد. البته می‌توانید احتمال ظاهر شدن در این بخش را با یکی از تکنیک‌های سئو آف پیج یعنی ایجاد حساب کاربری کسب و کار در Google My Business و دادن اطلاعات جزئی به گوگل افزایش دهید.

 

۸. تاپ استوری

«تاپ استوری» (Top Story) نتایج فهرست‌وار یا «اسلایدی» (Carousel) در SERP هستند که شامل عناوین خبری، تاریخ انتشار و تصاویر کوچکی از خبر می‌شوند. این نتایج در بخش بالایی صفحه نتایج در پاسخ به عبارات مرتبط با موضوعات روز نمایش داده می‌شوند.

تاپ استوری در serp

این بخش به طور معمول شامل اخبار، مقاله‌ها یا حتی ویدیوهای تازه‌ای می‌شود که برای اطلاع‌رسانی به کاربران در مورد موضوعات روز (ترند) تولید شده‌اند.

نکته: نتایج بخش تاپ استوری به طور معمول در ارتباط با موضوعات روز هستند، اما در مواردی گوگل در پاسخ به عبارت‌های مورد جستجوی پایدارتر نیز نتایجی را تحت عنوان تاپ استوری به کاربران نمایش می‌‌دهد.

۹. جستجوهای مرتبط

گوگل در قسمت پایینی صفحه نتایج جستجو دسته‌ای از نتایج را تحت عنوان «جستجوهای مرتبط» (Related Searches) به کاربران نمایش می‌دهد. این نتایج SERP در واقع به کاربران در یافتن پیشنهادات جدید و مرتبط به عبارت اولیه‌ای که در نوار جستجو وارد کرده‌اند کمک می‌کند. این عبارات پیشنهادی در واقع جستجوهای پر تکرار دیگر کاربران در موتور جستجوی گوگل هستند.

جستجوهای مرتبط در serp

۱۰. سوالات پرتکرار

بخش سوالات پرتکرار در نتایج جستجوی گوگل در قسمت پایینی نتایج طبیعی که در زمان نگارش محتوا اسکیمای FAQ را تکمیل کرده باشند، نمایش داده می‌شود. البته نمایش این سوالات یک شرط دوم هم دارد و آن تطابق نسبی سوال مورد جستجوی کاربر با عنوان سوال پرتکرار است.

سوالات پرتکرار در serp

۱۱. فهرست فرصت‌های شغلی

گوگل برای نمایش فرصت‌های شغلی در SERP با پلتفرم‌های مختلفی مثل لینکدین، Indeed و وب‌سایت‌های کسب و کاری که فهرست فرصت‌های شغلی در دسترس داشته باشند، همکاری می‌کند.

فهرست فرصت های شغلی در serp

۱۲. پک‌های پرواز گوگل

در این نوع از نتایج گوگل فهرستی از پروازهای پیشنهادی را از سراسر وب جمع‌آوری می‌کند و آن‌ها را در قالب جدول به همراه جزییاتی مثل مدت زمان پرواز، تاریخ، مبدا و مقصد به کاربران نمایش می‌دهد. در قسمت بالایی این نتایج چندین فیلتر برای تغییر جزییات پرواز قرار دارد. این دسته از نتایج هم در نتایج طبیعی و هم در تبلیغات قابل نمایش هستند.

پک های پرواز گوگل

1۳. نتایج توییتر

در سال ۲۰۱۵ گوگل طی قراردادی با توییتر اعلام کرد که توییت‌ها را در SERP «نمایه‌گذاری» (Index) می‌کند. نتایجی که از توییتر در SERP ظاهر می‌شوند به طور معمول جدیدترین و داغ‌ترین توییت‌ها در ارتباط با عبارت مورد جستجوی کاربر هستند. این نتایج در هر بخشی از صفحه نتایج ممکن است ظاهر شوند اما در بیشتر مواقع بعد از چند نتایجه طبیعی قرار می‌گیرند. این توییت‌ها ممکن است هم متعلق به اکانت‌های دارای تیک آبی و هم دیگر اکانت‌های توییتر باشد.

نتایج توییتر در serp

۱4. پک های هتل

این بخش از نتایج در صفحه نتایج جستجو فهرستی از هتل‌ها را به همراه موقعیت جغرافیایی نمایش می‌دهد. در پک‌های هتل نیز با ساختاری شبیه به پک‌های محلی یعنی نقشه در سمت راست و اسامی هتل‌ها در سمت چپ روبه‌رو هستیم. این بخش ویژه نمایش هتل‌ها است و برای به نمایش درآمدن مشخصات هتل در آن نیاز است از طریق تبلیغات Google Hotel اقدام کنید.

پک های هتل در serp

حالا که با انواع نتایج در SERP گوگل آشنا شدیم و با عوامل تأثیرگذار در رتبه بندی نتیجه در صفحه نتایج آشنا شدیم، بهتر است به این سوال که اهمیت SERP در سئو چیست و چگونه می‌توانیم از تحلیل SERP برای بهبود بهینه‌سازی وب‌سایت استفاده کنیم پاسخ دهیم.

اهمیت SERP در سئو چیست؟

اهمیت serp در سئو

در بخش قبلی بررسی کردیم متداول‌ترین ویژگی‌های SERP در گوگل چیست و چه مزایایی برای وب‌سایت‌ها ایجاد می‌کند. در پاسخ به سوال اهمیت SERP در سئو چیست می‌توانیم بگوییم به دست آوردن جایگاه‌های بالا در صفحه نتایج موتورهای جستجو هدف اصلی بهینه‌سازی موتورهای جستجو (SEO) است. صفحه نتایج جایی است که می‌توانید در آن برند یا سازمان را ارتقا دهید و کاربران جدیدی به صفحات وب‌سایت جذب کنید. SERP در واقع محل نبرد بهینه‌سازی موتورهای جستجو برای سه هدف اصلی است:

  • هدایت ترافیک طبیعی (ارگانیک)
  • تشخیص «قصد کاربر از جستجو» (Search Intent)
  • آنالیز رقیبان

در ادامه بررسی کوتاهی روی هریک از این موارد خواهیم داشت.

۱. هدایت ترافیک طبیعی

صفحاتی که در جایگاه‌های بالای صفحه نتایج قرار می‌گیرند، بیشترین میزان ترافیک طبیعی و نرخ کلیک را به دست می‌آورند. زمانی که کاربران عبارت مورد جستجوی خود را در موتور جستجوی گوگل وارد می‌کنند، به طور معمول روی نتایجی جایگاه‌های بالاتر کلیک می‌کنند. این اتفاق به معنی این است که بقیه نتایج تقریبا هیچ ترافیک طبیعی دریافت نمی‌کنند. از دیدگاه سئو بسیار مهم است که در جایگاه‌های بالا صفحه نتایج ظاهر شویم چراکه کاربران بیشتری را به وب‌سایت جذب می‌‌کند.

ترافیک طبیعی در serp

۲. تشخیص قصد کاربر از جستجو

صفحات نتایج موتورهای جستجو علاوه بر کمک به شما در شناخت رقیبان، به شما در فهم قصد کاربر از جستجو نیز کمک می‌کنند. قصد کاربر از جستجو می‌تواند به ۴ دسته اصلی تقسیم شود:

  • «ناوبری» (Navigational): کاربر به دنبال یپدا کردن وب‌سایت یک برند یا کسب و کار مشخص است.
  • «اطلاعاتی» (Informational): کاربر در جستجوی اطلاعات در مورد موضوعی خاص است.
  • «خرید» (Transactional): کاربر قصد خرید اینترنتی یک محصول یا خدمت را دارد.
  • «بررسی» (Commercial): کاربر در حال انجام بررسی‌های قبل از خرید و مقایسه بین محصولات مختلف است.
تشخیص قصد کاربر از جستجو

۳. آنالیز رقیبان

برای شروع کسب رتبه در SERP به راحتی می‌توانید بفهمید کدام وب‌سایت‌ها در جایگاه‌های بالاتر قرار می‌گیرند و در حال رقابت با یکدیگر هستند. با شناخت این سایت‌‌ها تشخیص این‌‌که دستیابی به موقعیت‌های بالا به چقدر تلاش نیاز دارد نیز آسان‌تر می‌شود.

بعد از آنالیز می‌توانید رقیبان خود را بهتر بشناسید، نتایج با رتبه بالا را بررسی کنید و به اطلاعات ارزشمندی از جمله موارد زیر برسید:

  • نوع محتوا: با بررسی محتواهای جایگاه‌های بالا، می‌توانید ایده‌های تولید محتوا را بر اساس آن‌ها تنظیم کنید.
  • پوشش موضوعی: نقاط ضعف محتواهای این جایگاه‌ها را شناسایی کرده و تلاش کنید موضوع را به طور کامل‌تری پوشش دهید.
  • حجم موضوع: تعیین کنید حجم متوسط محتوا در صفحات رتبه‌های اول چقدر است. با این کار می‌توانید موضوع را به شکلی جامع‌تر نسبت به رقیبان بررسی کرده و پوشش دهید.
  • اعتبار رقیبان: متوجه می‌شوید اعتبار صفحات جایگاه‌های بالا بر چه اساسی ایجاد شده است، بنابراین می‌توانید تخمین بزنید کسب رتبه بالاتر از آن‌ها چقدر دشوار است.
  • دیگر شاخص‌ها: رتبه دامنه، شاخص‌های FLOW و تعداد لینک‌های خارجی رقیبان نیز می‌تواند تصویر بهتری از سختی رنکینگ در صفحات نتایج جستجوی موردنظر در اختیار شما قرار دهد.

چگونه وب‌سایت را برای SERP بهینه‌سازی کنیم؟

بهینه‌سازی برای صفحه نتایج موتور جستجوی گوگل به دلیل امکان دسترسی گسترده به مخاطب هدف از طریق گوگل، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در صورتی که محتوای وب‌سایت شما برای جستجوهای مرتبط رتبه کسب کند، بازدیدکنندگان و به دنبال آن‌ها ترافیک بیشتری به سمت وب‌سایت شما هدایت خواهد شد.

بهینه سازی وب سایت برای serp

تمامی اقداماتی که در سئو انجام می‌دهیم در واقع با هدف بهینه‌سازی محتوا برای SERP هم‌راستا هستند. در فهرست زیر چند توصیه کوچک برای بهبود رتبه‌بندی وب‌سایت و نمایش آن در جایگاه‌های بالا ذکر می‌کنیم.

  1. نگارش محتوای جذاب
  2. ایجاد حساب کاربری Google My Business
  3. استفاده از تبلیغات پولی

در ادامه توضیح کوتاهی در مورد هریک از موارد بالا ارائه می‌کنیم.

۱. تولید محتوای جذاب

اولین و واضح‌ترین روشی که با استفاده از آن می‌توان از سئو برای بهبود رتبه‌بندی وب‌سایت و نمایش در جایگاه‌های بالای موتورهای جستجو استفاده کرد، تولید محتوای جذاب و مرتبط در وب‌سایت است. ساخت ویدیو در مورد محصولات و خدمات یا نگارش مقاله‌های ارزشمند در وبلاگ در مورد موضوعات تخصصی حوزه کسب و کار در جلب نظر مخاطبان هدف بسیار مفید است. تفاوتی ندارد چه قالبی برای محتوا انتخاب کنید. تولید هر نوع محتوایی که به نظر کاربران مفید و آموزنده باشد، در بهبود جایگاه در SERP موثر است.

همچنین بهتر است حتما از کلمات کلیدی مرتبط در محتوای تولیدی استفاده کنید. این کار کمک می‌کند محتوای شما برای آن کلمات کلیدی در گوگل رتبه کسب کند. در زمان تولید محتوا حتما از این نکته که محتوای شما «هدف جستجو» (Search Intent) کاربر را به طور کامل پاسخ‌گو باشد اطمینان حاصل کنید.

 

۲. ایجاد حساب کاربری Google My Business

حساب کاربری در Google My Business به عنوان اصلی‌ترین روش سئو محلی، به شما کمک می‌کند احتمال نمایش وب‌سایت در صفحه نتایج را بالا ببرید. ایجاد یک اکانت بهینه Google My Business به این معنا است که شما می‌توانید در جستجو‌های مرتبط محلی در مناطق اطراف ظاهر شوید.

۳. استفاده از تبلیغات پولی

سومین روش مهمی که می‌تواند شما را در جایگاه‌های اول صفحه نتایج گوگل نمایش دهد، استفاده از تبلیغات پولی گوگل است. از طریق گوگل ادز می‌توانید کمپین‌های تبلیغات پولی برنامه‌ریزی و «صفحه فرود» (Landing Page) وب‌سایت را بر اساس آن بهینه‌سازی کنید.

بهترین نکته در مورد تبلیغات پرداخت به ازای کلیک این است که تبلیغ‌دهنده تنها زمانی به پلتفرم ناشر تبلیغ هزینه پرداخت می‌کند که کاربران روی تبلیغ کلیک کنند. این مزیت باعث می‌شود استفاده از تبلیغات کلیکی با در نظر گرفتن ترافیک حاصل انتخابی مقرون‌به‌صرفه باشد.

معرفی کاپریلا به عنوان اولین سیستم تبلیغات هدفمند کلیدواژه ای ایران

کاپریلا چیست

استفاده از تبلیغات هدفمند در تبلیغات آنلاین روشی بسیار مؤثر برای جذب لید یا مخاطب راغب است. به کمک این نوع از تبلیغات می‌توان کمپین‌های تبلیغاتی را بر اساس ویژگی‌های مشترک مخاطبان هدف سازماندهی کرد و کمپین‌های تبلیغاتی را کاملاُ مرتبط با ویژگی‌های شخصی، رفتار و علاقه‌مندی‌های مخاطب ایجاد کرد. این امر در نهایت سبب افزایش نرخ تبدیل و فروش خواهد شد.

می‌توان «کاپریلا» را به عنوان یکی از پلتفرم‌های برتر برای تبلیغات آنلاین هدفمند معرفی کرد. کاپریلا با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، بهترین و مرتبط‌ترین تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای را با توجه به کمپین‌های فعال کسب و کار به کاربران نمایش می‌دهد. این پلتفرم با شبکه‌ای گسترده از ناشران برای انتشار تبلیغات کلیکی و اجاره‌ای همکاری می‌کند. با توجه به این‌که شبکه کاپریلا بیشتر متمرکز بر وب‌سایت‌های بزرگ دانشجویی، آموزشی و عمومی کشور بوده و قشر جوان و دانشجوی کشور، بهره‌گیری مناسبی از اینترنت دارند، با استفاده از تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای می‌توان تمرکز را روی این قشر معطوف کرد و در صورت انتشار تبلیغات هدفمند در شبکه نسبتاً بزرگ ناشران همکار کاپریلا، امکان هدف‌گذاری شبکه متمرکزی از دانشجویان و کاربران جوان علاقه‌مند به اینترنت برای کسب و کارها فراهم می‌شود.

علاوه بر این، سیستم آماری کاپریلا با بهره‌گیری از سیستم آمارگیری مبتنی بر گوگل آنالیتیکس، در تشخیص کلیک‌های صحیح و غیرتکراری دقت بسیار زیادی دارد.

خدمات کاپریلا در دو بخش «ناشر» و «تبلیغ‌دهنده» به کاربران ارائه می‌شود. نمونه‌ای از این تبلیغات را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید که مجموعه بنرهای تبلیغاتی با اندازه و حجم کم را شامل می‌شود. این بنرها، به طور کامل با موضوع نوشته شده در وبلاگ – در اینجا «مقاله و منبع در مورد دیجیتال مارکتینگ» ـ مرتبط است.

بنر کاپریلا - مقاله و منبع در مورد دیجیتال مارکتینگ

بخش دوم این پلتفرم در قالب «تبلیغ‌دهنده» امکان معرفی کسب‌وکار به دیگران را برای شما فراهم می‌کند. از مزایای دیگر این روش تبلیغات می‌توان به نرخ تبدیل بالای آن اشاره کرد، چراکه این تبلیغات فقط به مخاطبان هدف نمایش داده می‌شوند و در نتیجه، افراد بیشتری به استفاده از محصولات و خدمات کسب‌وکار شما ترغیب می‌شوند.

معرفی نشریلا به عنوان پلتفرم عالی جهت رپورتاژ آگهی، انتشار بررسی محصول و معرفی خدمات

معرفی نشریلا

استفاده از رپورتاژ آگهی یکی از روش‌های تبلیغات آنلاین برای گرفتن بک‌لینک و بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو به شمار می‌رود. رپورتاژ آگهی اگر به شکلی صحیح و متناسب با لحن هر رسانه نوشته شود تأثیرگذار است و رعایت تمام اصول و معیارهای انتشار رپورتاژ آگهی مناسب به صرف هزینه و زمان زیادی نیاز دارد. به همین دلیل، بهتر است برای انتشار رپورتاژ آگهی از پلتفرمی مانند پلتفرم «نشریلا» استفاده کنید که محتوای مناسب رپورتاژ آگهی را با هزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه تولید و منتشر می‌کند. نشریلا با استفاده از مطالب تخصصی، برای انتشار بررسی محصولات یا معرفی خدمات نیز به شما کمک می‌کند.

سوالات پرتکرار SERP گوگل

در این مطلب مجله فرادرس با صفحه نتایج موتور جستجوی گوگل (SERP) آشنا شدیم. همچنین نحوه ایجاد و عوامل تأثیرگذار در چگونگی قرارگیری نتایج را در صفحه نتایج شناختیم و انواع مختلف نتایج را در SERP به‌طور کامل بررسی کردیم. در ادامه به چند سوال پرتکرار در مورد SERP پاسخ می‌دهیم.

SERP گوگل چیست؟

«صفحه نتایج موتور جستجو» (Search Engine Results Page | SERP) به صفحه وبی گفته می‌شود که نتایج «عبارت مورد جستجو» (Search Query) کاربر را به صورت فهرست نمایش می‌دهد. ایجاد SERP به موتور جستجوی خاصی منحصر نیست و همه موتورهای جستجوی پراستفاده مثل گوگل، بینگ و یاهو نتایج را در قالب SERP به کاربران نمایش می‌دهند.

SERP گوگل چگونه ایجاد می‌شود؟

انواع مختلف نتایجی که در SERP موتور جستجوی گوگل نمایش داده می‌شوند بر اساس عوامل مختلف برای هرکدام از کاربران شخصی‌سازی می‌شوند. از جمله مهم‌ترین این عوامل می‌توان به ورود یا عدم ورود به حساب کاربری گوگل، تنظیمات موقعیت جغرافیایی (لوکیشن)، ترجیح زبانی، تاریخچه جستجو‌‌ و دستگاه مورد استفاده اشاره کرد. البته از دیدگاه سئو ترتیب نتایج در فهرست SERP گوگل بر اساس میزان تطابق و ارتباط کلمات کلیدی محتوا با عبارت مورد جستجوی کاربر، رتبه وب‌سایت و بسیاری از شاخص‌های کلیدی عملکرد دیگر تعیین می‌شود.

نرخ کلیک در SERP چیست؟

نرخ کلیک طبیعی (ارگانیک) از تقسیم تعداد کلیک‌ها بر دفعات نمایش وب‌سایت به دست می‌آید. رتبه‌بندی و جایگاه وب‌سایت درSERP بیشترین تأثیر را روی نرخ کلیک می‌گذارد. طبق یک قانون نانوشته کاربران به طور معمول تنها روی چند نتیجه اول صفحه نتایج کلیک می‌کنند. این الگوی رفتاری کاربر باعث می‌شود صفحاتی که در رتبه‌های پایین‌ترSERP قرار می‌گیرند، نرخ کلیک و ترافیک طبیعی بسیار کمی دریافت کنند.

رایج ترین ویژگی‌های SERP چیست؟

انواع نتایج SERP گوگل در ۴ دسته اصلی تبلیغات، نتایج طبیعی، نتایج محلی و پنل‌های دانش قرار می‌گیرند. با در نظر گرفتن این دسته‌بندی انواع مختلف ویژگی‌های SERP در گوگل عبارتند از: تبلیغات، ویژگی‌های اسنیپت، پنل دانش، سایت لینک‌ها، بخش سوالات متداول گوگل، نتیجه‌های ریچ، لوکال پک، تاپ استوری، جستجوهای مرتبط، سوالات پرتکرار، فهرست فرصت‌های شغلی، پک‌های پرواز گوگل، نتایج توییتر و پک‌های هتل.

اهمیت SERP در سئو چیست؟

به دست آوردن جایگاه‌های بالا در صفحه نتایج موتورهای جستجو هدف اصلی بهینه‌سازی موتورهای جستجو (SEO) است. صفحه نتایج جایی است که می‌توانید در آن برند یا سازمان را ارتقا دهید و کاربران جدیدی به صفحات وب‌سایت جذب کنید. SERP در واقع زمین جنگ بهینه‌سازی موتورهای جستجو برای سه هدف اصلی هدایت ترافیک طبیعی (ارگانیک)، تشخیص قصد کاربر از جستجو و آنالیز رقیبان است.

بر اساس رای ۱۵ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
MangoolsSemrush BlogWebFXSemrush Blog
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *