زبان برنامه نویسی #C و هفت دلیل مهم برای یادگیری آن — راهنمای کاربردی

۶۱۷ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۹ مهر ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۵ دقیقه
زبان برنامه نویسی #C و هفت دلیل مهم برای یادگیری آن — راهنمای کاربردی

انتخاب زبان برنامه‌نویسی برای یادگیری (مثلاً برنامه نویسی iOS در ویندوز) می‌تواند امر دشواری باشد. زبان‌های مختلف هر کدام برای مقاصد مختلفی طراحی شده‌اند و تعیین یک مجموعه اهداف می‌تواند در این انتخاب کمک شایان توجهی بکند. اگر می‌خواهید برنامه‌نویسی را بیاموزید؛ اما در مورد مسیری که باید طی کنید مطمئن نیستید، پیشنهاد می‌کنیم تا آخر این مقاله با ما همراه باشید. چندین زبان وجود دارند که صرف نظر از این که می‌خواهید در آینده چه کاری بکنید، حتماً باید آن‌ها را بیاموزید. این احتمال وجود دارد که در مسیر حرفه‌ای خود بخواهید بیش از یک زبان برنامه‌نویسی را یاد بگیرید؛ اما شروع کار با  یادگیری زبان #C ایده خوبی است. سؤال این است که چرا باید #C را نسبت به زبان‌های دیگر ترجیح بدهیم؟

#C از کجا می‌آید؟

#C یک زبان برنامه‌نویسی سطح متوسط رو به بالا است که از سوی مایکروسافت توسعه و در سال 2000 انتشار یافته است. مایکروسافت سرمایه‌گذاری زیادی روی توسعه این زبان در سال‌های بعدی کرده است. این زبان بر مبنای زبان‌های C و ++C ساخته شده است؛ اما طراحی آن برای سهولت استفاده بوده است و کتابخانه‌های گسترده‌ای برای اجرای وظایف متفاوت دارد.

مایکروسافت این زبان را به عنوان زبان رسمی فریمورک NET. خود طراحی کرده است. هر چیزی که در فریمورک NET. نوشته شده باشد در ویندوز اجزا می‌شود و بدین ترتیب #C به یکی از زبان‌های رسمی توسعه ویندوز تبدیل شده است. با معرفی NET Core. ،سی شارپ اینک برای ساخت اپلیکیشن‌های macOS، لینوکس و حتی «رزبری پای» (Raspberry Pi) نیز استفاده می‌شود.

1. یادگیری زبان #C آسان است

علی‌رغم این که سی شارپ مشابه زبان‌های با یادگیری دشوار C و ++C نامگذاری شده، اما برای مبتدی‌ها بسیار مناسب‌تر است. برنامه‌نویسی #C شیءگرا است و به این ترتیب یادگیری آن برای افراد مبتدی آسان‌تر است.

با این که خوانایی این زبان برای سهولت کار افراد مبتدی به قدر کافی روان است، اما طرح‌بندی و کارکردهای #C، آن را به زبانی عالی برای دریافت درک وسیع‌تری از برنامه‌نویسی به عنوان یک کلیت تبدیل کرده است.

#C از نظر امنیت نیز زبان مناسبی برای یادگیری محسوب می‌شود. زبان‌های سطح پایین مانند C و ++C تقریباً هر دستورالعملی را تا زمانی که بتوانند کامپایل کنند، اجرا می‌کنند. این زبان‌ها حتی دستورالعمل‌هایی که موجب آسیب جدی به سیستم عامل می‌شود را می‌توانند اجرا کنند. در نقطه مقابل #C کد را در زمان کامپایل بررسی می‌کند و در صورت بروز مشکل با صدور هشدارها و خطاها از وقوع این وضعیت جلوگیری می‌کند.

همچنین #C به جای تخصیص و آزادسازی حافظه برای داده‌ها، به مدیریت خودکار حافظه می‌پردازد. بدین ترتیب دیگر لازم نیست نگران باشیم که محاسبات سطح پایین موجب دشواری مسیر یادگیری زبان سی شارپ برای افراد مبتدی خواهد شد.

2. #C جامعه آنلاین بزرگی دارد

یادگیری #C هرگز آسان‌تر از امروز نبوده است. علاوه بر مستندات عظیم و کاملاً نگهداری شده مایکروسافت، جامعه بزرگی از مدرسان آنلاین نیز برای این زبان وجود دارد. ویدئوهای یوتیوب و بلاگ‌ها همه جنبه‌های برنامه‌نویسی #C را از مبتدی تا پیشرفته پوشش می‌دهند.

آکادمی مجازی مایکروسافت (+) نیز دوره‌های آموزشی رسمی برای زبان #C و توسعه برنامه‌های ویندوز و برای دستگاه‌های موبایل ارائه می‌کند. وب‌سایت Stack Overflow که مهم‌ترین مرجع کدنویس‌ها محسوب می‌شود به زبان #C نوشته شده است و از این رو جای شگفتی نیست که جامعه عظیمی از برنامه‌نویسان این زبان روی این وب‌سایت وجود دارد.

3. از سوی مایکروسافت پشتیبانی می‌شود

در زمان نگارش این مقاله #C بر اساس آمار وب‌سایت مرجع PyPL (+) چهارمین زبان محبوب دنیا بوده است. PyPL اختصاری برای عبارت «شاخص محبوبیت زبان‌های برنامه‌نویسی» (PopularitY of Programming Language Index) است. در وب‌سایت کاریابی indeed.com (+) نیز این زبان در سال 2018 ششمین زبان پر تقاضا بوده است. بدین ترتیب پیش‌بینی می‌شود که سی شارپ با کمک پشتیبانی مایکروسافت تا مدت‌های مدیدی با کاهش تقاضا مواجه نخواهد شد.

این زبان به مدت 20 سال است که به طور مداوم در حال توسعه است و هر زمان ویژگی‌های جدیدی به آن اضافه می‌شوند. #C می‌تواند از کتابخانه قدرتمند LINQ استفاده کند و برای کنترل سطح بالای ساختمان داده و اشیا در کد طراحی شده است. به طور خلاصه، این زبان به منظور کمک به برنامه‌نویسان جهت انجام کارهای روزمره طراحی شده است.

ویژوال استودیو که محیط توسعه یکپارچه یا IDE مایکروسافت است به زبان #C نوشته شده است. با این که می‌توان با استفاده از هر زبانی در ویژوال استودیو برنامه‌نویسی کرد؛ اما استفاده بهینه آن برای توسعه #C است.

4. توسعه بازی Unity

برای بسیاری از افراد نقش اصلی #C، زبانی برای استفاده در موتور بازی Unity است. محبوبیت یونیتی مداوماً در حال افزایش است و این موتور به طور مداوم پا به پای موتور Unreal که استاندارد صنعت بازی‌سازی محسوب می‌شود حرکت می‌کند. دلیل این مسئله آن است که یونیتی برای استفاده توسعه‌دهندگان کوچک رایگان است.

استفاده از #C به عنوان یک زبان برنامه‌نویسی نیز در مقایسه با زبان سریع‌تر، اما دشوارتر ++C که از سوی Unreal استفاده می‌شود، بسیار گسترده است.

یونیتی یادگیری آسانی نیز دارد و جامعه آنلاین بزرگ آن با آموزش‌های یوتیوب، مطالب فوروم‌ها و وبلاگ‌ها غنی شده است. افراد زیادی #C را از طریق Unity و در مسیر ساخت نخستین بازی خود یاد می‌گیرند. ماهیت مبتنی بر پروژه توسعه بازی همراه با ذات مبتنی بر هدف آن باعث شده که روشی عالی برای ارتقای تجربه افراد مبتدی در زمینه یادگیری #C باشد.

5. ساخت نرم‌افزارهای چند پلتفرمی

ویندوز همچنان در میان بازار سیستم‌های عامل بالاترین سهم را دارد. #C اینک نزدیک به 20 سال است که برای ساخت اپلیکیشن‌های ویندوزی روی فریمورک NET. مورد استفاده قرار می‌گیرد. زبان مایکروسافت و ابزارهای توسعه‌ای مانند ویژوال استودیو بی‌شک بهترین روش برای طراحی اپلیکیشن‌ها برای ویندوز هستند.

مایکروسافت اخیراً NET Core. را به عنوان نسخه ساده‌شده‌ای از فریمورک NET. معرفی کرده است که رایگان بوده و نصب آن آسان است و امکان توسعه چند پلتفرمی را می‌دهد. این بدان معنی است که توسعه‌دهندگان اکنون می‌توانند با استفاده از آن اپلیکیشن‌های کنسول و وب را برای هر سیستم عاملی بنویسند.

6. ASP.NET و ASP.NET Core

ASP.NET دومین فریمورک بزرگ بک‌اند روی اینترنت محسوب می‌شود و تنها رقیب آن PHP است. ASP.NET سرویس اپلیکیشن مایکروسافت برای صفحه‌های وب دینامیک است و #C زبان اصلی مورد استفاده برای برنامه‌نویسی فریمورک ASP.NET است.

شما به عنوان یک برنامه‌نویس #C باید با فریمورک ASP.NET برای ایجاد API-های وب جهت ارسال داده به صورت دینامیک به کاربران وب‌سایت خود کار کنید.

انتشار NET Core. به ASP.NET نیز گسترش یافته است. نسخه Core مربوط به ASP.NET موجب ایجاد انعطاف‌پذیری هر چه بیشتری در توسعه وب شده است، چون روی هر پلتفرمی کار می‌کند. اکنون به جای این که بک‌اند خود را روی ویندوز و برای ویندوز سرور بسازید، می‌توانید با استفاده از MVC ارائه شده از سوی ASP.NET Core وب‌سایت‌هایی را روی macOS یا لینوکس برای هر سروری خلق کنید.

7. توسعه و ساخت اپلیکیشن‌ها برای اندروید و iOS

توسعه اپلیکیشن‌های اندروید معمولاً در جاوا صورت می‌پذیرد. در مورد توسعه اپلیکیشن‌های iOS نیز باید از Swift یا Objective C استفاده کنید. این بدان معنی است که اگر می‌خواهید اپلیکیشنی برای هر دو پلتفرم بسازید باید دو زبان مجزا را بیاموزید. Xamarin برای مقابله با این مشکل طراحی شده است.

این فریمورک امکان کدنویسی در زبان #C را می‌دهد و اپلیکیشن نهایی را برای سیستم‌های عامل اندروید و iOS کامپایل می‌کند. این به آن معنی است که شما می‌توانید از همان کد روی هر دو پلتفرم استفاده کنید و اپلیکیشن‌ها را از کد پایه یکسانی به‌روزرسانی کنید. علاوه بر این که کد شما برای هر دو اپلیکیشن در زبان مشترکی نوشته شده است، Xamarin امکان طراحی GUI برای هر یک از پلتفرم‌ها را نیز می‌دهد.

بدین ترتیب زمانی که اپلیکیشن مربوطه عملیاتی شد، می‌توانید یک رابط کاربری برای آن طراحی کنید تا کاربران هر دو پلتفرم اندروید و iOS از آن بهره بگیرند.

سخن پایانی

#C یک زبان برنامه‌نویسی قوی و قابل توسعه است که تقاضای زیادی برای آن وجود دارد. از هر مسیری که #C را بیاموزید، در هر حال مهارت‌های ضروری زیادی را فرا می‌گیرید که کاربردهای بسیار متفاوتی برای آن‌ها وجود دارد. در این مقاله به بررسی مزیت‌های یادگیری #C پرداختیم؛ اما گزینه‌های خوب دیگری نیز وجود دارند. جاوا اسکریپت بی‌شک پادشاه فرانت‌اند اینترنت است. از سوی دیگر پایتون به دلیل کاربردی که در یادگیری ماشین دارد، می‌تواند زبان آینده برنامه‌نویسی به حساب آید.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌های زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

==

بر اساس رای ۱۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
makeuseof
۱ دیدگاه برای «زبان برنامه نویسی #C و هفت دلیل مهم برای یادگیری آن — راهنمای کاربردی»

سلام به همه برنامه نویسا، جالبه توی ایران بیشترین استفاده از c# میشه اما مایکروسافت اسم ایران رو از قسمت region ثبت نام کاربر جدید برداشته(البته فکر کنم خیلی وقته)، یعنی عملا ایران… خیلی باحال بود خواستم بدونین

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *