بهترین زبان های برنامه نویسی سال ۹۹ ایران – معرفی ۷ زبان برنامه نویسی برتر

۲۴۰ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۳۱ خرداد ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۸ دقیقه
بهترین زبان های برنامه نویسی سال ۹۹ ایران – معرفی ۷ زبان برنامه نویسی برتر

در این مطلب، بهترین زبان های برنامه نویسی سال ۹۹ ایران به همراه منابع یادگیری آن‌ها، معرفی شده‌اند. اغلب این زبان‌ها که از آن‌ها با عنوان بهترین زبان های برنامه نویسی سال ۹۹ ایران یاد شده است، در واقع، بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی دنیا هستند که در رتبه‌بندی‌های مختلف زبان‌های برنامه‌نویسی، در لیست ده تای اول قرار دارند.

بهترین زبان های برنامه نویسی سال ۹۹ ایران

سال جدید به زودی از راه می‌رسد و این یعنی افراد باید مهارت‌های خود را ارزیابی می‌کنند و مهارت‌های جدیدی را بیاموزند. پیش‌تر در مطالب گوناگونی به مهارت‌هایی که باید در سال جدید آن‌ها را آموخت پرداخته شد. اما، همانطور که در مطالب پیشین نیز بیان شده است، مهارت برنامه‌نویسی یکی از گزینه‌های خوبی است که افراد می‌توانند با یادگیری آن، جایگاه شغلی خوب و با درآمد مناسب را کسب کنند و البته، یک شغل جذاب و چالشی داشته باشند. اما پرسشی که برای اغلب افراد در این شرایط مطرح می‌شود این است که کدام زبان برنامه‌نویسی را بیاموزند و در واقع، بهترین زبان های برنامه نویسی سال ۹۹ ایران کدام هستند؟

به این پرسش نیز در مطالب گوناگونی که پیش از این در مجله فرادرس منتشر شده‌اند، پاسخ‌هایی داده شده است. اما در این مطلب، هفت زبان برنامه‌نویسی که توصیه می‌شود در سال جدید افراد آن‌ها را یاد بگیرند، معرفی شده است. در واقع در مطلب «بهترین زبان های برنامه نویسی سال ۹۹ ایران»، با رویکرد متفاوت‌تری به این موضوع پرداخته شده است. در ادامه، زبان‌های برنامه‌نویسی که توصیه می‌شود افراد در سال جدید یاد بگیرند، بر اساس زمینه کاربرد آن زبان، دسته‌بندی شده‌اند. بنابراین، افراد می‌توانند با توجه به زمینه‌ای که در حال فعالیت در آن و یا علاقه‌مند به آغاز فعالیت در آن هستند، زبان مناسب خود را از این لیست بهترین زبان های برنامه نویسی سال ۹۹ ایران انتخاب کنند و به یادگیری بپردازند.

بهترین زبان های برنامه نویسی سال ۹۹ ایران - معرفی ۷ زبان برنامه نویسی برتر

موبایل

برای افرادی که در دنیای هیجان‌انگیز برنامه‌نویسی و توسعه نرم‌افزارهای موبایل تازه‌وارد هستند، دو گزینه وجود دارد که باید هر چه سریع‌تر آن‌ها را بیاموزند. البته، یکی از این گزینه‌ها برای برنامه‌نویسانی است که تمایل دارند به کار در پلتفرم اندروید بپردازند و دیگری برای پلتفرم iOS است؛ گزینه‌های مورد نظر، «سوئیفت» (Swift) و «کاتلین» (Kotlin) هستند.

سوئیفت

سوئیفت، زبان ارائه شده توسط «اپل» (Apple) برای توسعه iOS و «مک‌اواس» (macOS) است که برای جایگزینی زبان قدیمی «آبجکتیو-سی» (Objective-C) طراحی شده است. این زبان طی چرخه‌های انتشار خود پایدارتر و مستحکم‌تر شده است. برای مثال، سوئیفت ۵ پایداری ABI را عرضه کرد و نسخه ۵.۱، پایداری ماژول را به ارمغان آورد. خبر خوب برای افراد تازه‌وارد در حوزه سوئیفت این است که این زبان طی این مدت پیشرفت‌های بسیاری داشته که آن را به گزینه‌ای مناسب برای برنامه‌نویسی موبایل مبدل می‌کند. افرادی که در آغاز راه هستند، می‌توانند از منابعی که در ادامه معرفی شده است برای یادگیری زبان سوئیفت استفاده کنند.

آموزش ویدئویی برنامه نویسی سوئیفت (Swift) به زبان فارسی، توسط مهندس محمد مهدی علیزاده در وب‌سایت فرادرس ارائه شده است. مدت این آموزش ۵ ساعت و ۱۴ دقیقه است و در طول آن، مباحث مقدماتی شامل تنظیمات اولیه و تعریف متغیرها، انواع متغیرها و اپراتورهای حسابی، توابع، آرایه‌ها، دستورات شرطی و حلقه‌ها، برنامه‌نویسی شی‌گرا در سوئیفت و دیگر مباحث به طور کاملا عملی و کاربردی، مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

در مجله فرادرس، مجموعه مقالات آموزشی برای زبان برنامه‌نویسی سوئیفت ارائه شده است که علاقه‌مندان می‌توانند با دنبال کردن آن‌ها، به دنیای برنامه‌نویسی موبایل وارد شوند. این آموزش ۱۸ قسمت دارد که در آن به مباحث گوناگون پیرامون برنامه‌نویسی سوئیفت از مقدماتی گرفته تا پیشرفته، پرداخته شده است.

کاتلین

با وجود آنکه «جاوا» (Java) هنوز هم زبان محبوب بسیاری از توسعه‌دهنده‌های اندروید است، از وقتی که گوگل اعلام کرد «کاتلین زبان اصلی توسعه اندروید است»، کاتلین به گزینه روی میز اغلب افراد مبدل شد. این در حالی است که تعداد فرصت‌های شغلی که همه روزه در وب‌سایت‌های کاریابی برای برنامه‌نویسان کاتلین منتشر می‌شود، از اواسط سال ۲۰۱۷ رشد داشته است و به نظر می‌رسد به زودی قله‌های جدیدی را فتح کند. علاقه‌مندان به یادگیری زبان برنامه‌نویسی کاتلین، می‌توانند از آموزش‌های ویدئویی و به زبان فارسی زیر استفاده کنند.

آموزش ویدئویی مقدماتی زبان برنامه‌نویسی کاتلین، توسط علیرضا منعم در فرادرس ارائه شده است. مدت این آموزش ۲ ساعت و ۵۰ دقیقه است و طی آن، معرفی این زبان، چگونگی شروع برنامه‌نویسی با کاتلین، کاراکترهای کنترلی، متغیرها، عبارت‌ها وعملگرها، ساختارهای تصمیم و عملگرهای منطقی، دستورات شرطی و حلقه‌ها، آرایه‌ها، توابع و دیگر موارد به صورت کاملا کاربردی و همراه با مثال، مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

علم داده

«علم داده» (Data Science) یک زمینه به شدت در حال رشد است. از استارتاپ‌های کوچک گرفته تا شرکت‌های بزرگ، داده‌هایی وجود دارد که کاوش در آن‌ها و تحلیل خروجی‌های حاصل از این کاوش‌ها، می‌تواند به رشد هر چه بیشتر آن‌ها کمک کند. اما از چه زبان‌های برنامه‌نویسی برای علم داده باید استفاده کرد. پاسخ یک کلام و کوتاه است: پایتون.

پایتون

زبان برنامه‌نویسی R گزینه نسبتا مناسبی است و در میان دانشمندان و تحلیل‌گران داده زیادی به ویژه در فضای آکادمیک، از محبوبیت بالایی برخوردار است. اما با رشد علم‌داده، R نیاز به سازگار شدن هر چه بیشتر با این رشد داشت ولی نتوانست آنچنان که باید، با سرعت حرکت کند. در این میان، پایتون با شتاب هر چه تمام‌تر، به زبان برگزیده برای هر مبحث مرتبط با علم داده‌ای مبدل شد.

همچنین، پایتون زبان بسیار مناسبی برای حوزه «هوش مصنوعی» (Artificial Intelligence) و «یادگیری ماشین» (Machine Learning) است. دلایل متعددی برای محبوبیت پایتون به عنوان یک زبان «همه منظوره» (General Purpose) وجود دارد. پیش از این، در مطالب زیر به این موضوع پرداخته شده است.

استفاده از ترکیبی از پایتون و R نه تنها امکان‌پذیر است، بلکه توانایی کارشناس را در انجام کارها ارتقا می‌دهد. افراد علاقه‌مندان به یادگیری پایتون می‌توانند از آموزش‌های ویدئویی و به زبان فارسی زیر استفاده کنند.

این آموزش ویدئویی، توسط مهندس پژمان اقبالی در فرادرس ارائه شده است. مدت این آموزش ۱۹ ساعت و ۴۵ دقیقه است و در آن از مباحث گوناگون از معرفی پایتون گرفته تا ساختمان داده‌ها در پایتون، توابع و ماژول‌ها، کلاس‌ها، خواندن و نوشتن فایل‌ها در پایتون و دیگر موارد، به صورت کاملا کاربردی مورد بررسی قرار گرفته است.

این آموزش ویدئویی، توسط مهندس میترا تجربه کار در فرادرس ارائه شده است. مدت این آموزش ۴ ساعت و ۴۶ دقیقه است و در طول آن، مباحث پیشرفته‌تر مرتبط با زبان برنامه‌نویسی پایتون شامل معرفی و تعریف آرایه‌ها، معرفی بسته NumPy، رسمو نمودار در پایتون و دیگر موارد، همراه با مثال‌های کاربردی مورد بررسی قرار گرفته است.

  • آموزش‌های ویدئویی یادگیری ماشین با پیاده‌سازی در پایتون:

این آموزش‌های ویدئویی یادگیری ماشین با پیاده‌سازی در پایتون، توسط مهندس شیرافکن در فرادرس ارائه شده است. مدت زمان بخش اول آموزش ۱۶ ساعت و ۵۰ دقیقه و مدت زمان بخش دوم آن، ۱۰ ساعت و ۳۳ دقیقه است. در این آموزش، مباحث مقدماتی یادگیری ماشین، داده‌ها، شاخص‌های آماری و نمایش گرافیکی توصیف‌های آماری، پیش‌پردازش داده‌ها، انواع رگرسیون (خطی و لجستیک)، شبکه‌های عصبی مصنوعی، ماشین بردار پشتیبان، درخت تصمیم، دسته‌بندی بیز، دسته‌بندی K نزدیک‌ترین همسایه، یادگیری جمعی، انتخاب ویژگی، تقلیل ابعاد، خوشه‌بندی، کشف داده‌های پرت، کاوش قوانین انجمنی و دیگر موارد مورد بررسی قرار گرفته است.

همچنین، افرادی که تمایل به یادگیری علم داده و یادگیری ماشین دارند، می‌توانند از منابع زیر استفاده کنند.

شایان توجه است که پایتون، نه فقط یکی از بهترین زبان های برنامه نویسی سال ۹۹ ایران است، بلکه در سراسر جهان از ابعاد گوناگون، معمولا جایگاه اول یا دوم را در میان زبان‌های برنامه‌نویسی به خود اختصاص می‌دهد.

چند سکویی

برای بسیاری از توسعه‌دهندگانی که با مشکلات زمان و منابع مواجه هستند، چارچوب‌ها و ابزارهای «چند سکویی» (Cross-Platform) گزینه‌های کلیدی هستند. اگر نیاز به تحویل نسخه‌های دسکتاپ و iOS یک برنامه در مدت زمان کوتاهی وجود داشته باشد، چه زبانی مناسب است و در واقع، کدام زبان، کلیدی برای انجام کارهای چند سکویی محسوب می‌شود؟ در ادامه زبان برنامه‌نویسی مفید و کاربردی در این راستا، معرفی خواهد شد که از جمله بهترین زبان های برنامه نویسی سال ۹۹ ایران است.

دارت

یکی از محبوب‌ترین زبان‌های «متن‌باز» (Open Source) موجود در «گیت‌هاب» (Github) (بسته به تعداد مشارکت‌کنندگان)، «فلاتر» (Flutter) است. فلاتر یک چارچوب چند سکویی برای ساخت برنامه‌های کاربردی محسوب می‌شود و توسط گوگل ساخته شده است.

دو سال پس از انتشار رسمی، فلاتر پشتیبانی خود را به پلتفرم‌های زیادی از جمله iOS، اندروید، ویندوز، مک و لینوکس گسترش داد. «دارت» (Dart)، زبانی است که برای نوشتن برنامه‌های کاربردی فلاتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. به افرادی که تمایل به انجام پروژه‌های چند سکویی دارند، یادگیری زبان دارت توصیه می‌شود. این زبان، ارزش صرف وقت را دارد.

برای یادگیری این زبان برنامه‌نویسی، استفاده از منابع زیر توصیه می‌شود.

بهترین زبان های برنامه نویسی سال ۹۹ ایران - معرفی ۷ زبان برنامه نویسی برتر

دیگر زبان‌های برنامه‌نویسی

در ادامه، برخی از دیگر بهترین زبان های برنامه نویسی سال ۹۹ ایران که در عرصه‌های گوناگون حضور پررنگی خواهند داشت، بیان شده‌اند.

تایپ‌اسکریپت (TypeScript)

تایپ‌اسکریپت (TypeScript) یک زیرمجموعه از «جاوا اسکریپت» است؛ بدین معنا که برخی از توسعه‌دهندگان، آن را یک «زبان برنامه‌نویسی کامل» (Full Programming Language) نمی‌دانند. برای مطالعه بیشتر پیرامون زبان تایپ اسکریپت، مطالعه مطلب «راهنمای جامع تایپ اسکریپت (Typescript) — از صفر تا صد» توصیه می‌شود.

با وجود آنچه بیان شد، گزارش‌های امسال «رِدمونک» (RedMonk) و «اوکتاوِرس» (Octoverse) حاکی از آن است که تایپ‌اسکریپت به سرعت مورد استقبال توسعه‌دهندگان قرار می‌گیرد. «تیوبی» نیز که همواره در حال رتبه‌بندی زبان‌های برنامه‌نویسی بر اساس میزان محبوبیت آن‌ها است نیز اذعان می‌کند که «تایپ‌اسکریپت» در حال گرفتن سهم بازار جاوا اسکریپت است.

راست (Rust)

مطابق گزارش امسال اکتاورس، راست یکی از زبان‌های دارای سریع‌ترین سرعت رشد در گیت‌هاب است و مرتبا در صدر لیست «محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی» قرار دارد که نتایج آن بر اساس نظرسنجی که از توسعه‌دهندگان در استک‌اورفلو انجام می‌شود به دست می‌آید.

اما دلیل این میزان از محبوبیت چیست؟ راست یک زبان برنامه‌نویسی متن‌باز و حافظه امن (به اشاره‌گرهای نال، اشاره‌گرهای معلق یا رقابت‌های داده‌ها اجازه نمی‌دهد) و دارای نحو هم‌ورندی مشابه با C و ++C است. این زبان، ظریف و برای افراد دارای تجربه کمتر گزینه بسیار خوبی محسوب می‌شود. همچنین، در زمینه وب و سیستم‌عامل بسیار مفید است. تعجبی ندارد که با وجود چنین خصوصیاتی، این زبان همچنان محبوب باقی مانده است.

جاوا (Java)

جاوا همچنان پیشتاز لیست‌های تیوبی و اکتاورس است و به شدت در مدارس تدریس می‌شود. البته، نباید هرگز رقیب اصلی جاوا یعنی پایتون را در عرصه‌های مختلف فراموش کرد. جاوا با وجود طیف وسیع کاربردها و فرصت‌های شغلی متعددی که برای آن وجود دارد، دارای ارزش یادگیری زیادی است.

برای یادگیری زبان برنامه‌نویسی جاوا، استفاده از منبع زیر پیشنهاد می‌شود.

آموزش ویدئویی جاوا، توسط دکتر سید مصطفی کلامی هریس در فرادرس ارائه شده است. مدت زمان این آموزش ۲۳ ساعت و ۱۷ دقیقه است و در طی آن، مباحث مقدماتی، اجزای سازنده برنامه‌ها و انواع داده‌ها در جاوا، ساختارهای کنترلی و انواع عملگرها، ساختارهای کنترل و تکرار، برنامه‌نویسی شی‌گرا در جاوا، مبانی برنامه‌نویسی گرافیکی در جاوا، تعریف متدها و توابع در کلاس‌ها و تولید اعداد تصادفی، آرایه‌ها و لیست‌های جنریک، مدیریت حالات استثنائی و بسیاری از دیگر مباحث همراه با ارائه مثال‌های گوناگون و پروژه، مورد بررسی قرار گرفته است. شایان توجه است که جاوا، یکی از بهترین زبان های برنامه نویسی سال ۹۹ ایران محسوب می‌شود. این بهترین بودن، هم از جهت جایگاه شغلی و سطح درآمد و هم از جهت فرصت‌های شغلی موجود است.

اگر مطلب بالا برای شما مفید بوده است، آموزش‌های زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شود:

^^

بر اساس رای ۶ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Insights
۲ دیدگاه برای «بهترین زبان های برنامه نویسی سال ۹۹ ایران – معرفی ۷ زبان برنامه نویسی برتر»

جالبه.از پر درآمد ترین پر تقاضا ترین زبان بازار تجاری ایران یعنی #C هیچ خبری توی این لیست نیست.

دقیقا میخاستم همینجوره که شما میفرماید

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *