پاول دورف (Pavel Durov) — زندگی‌نامه خالق تلگرام

۳۵۹۸ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۷ دقیقه
پاول دورف (Pavel Durov) — زندگی‌نامه خالق تلگرام

پاول دورف (Pavel Durov)، متولد ۱۰ اکتبر ۱۹۸۴، یک کارآفرین اهل روسیه است که بیشتر به خاطر تأسیس شبکه اجتماعی وی‌کی (VK) و پیام‌رسان تلگرام (Telegram) شهرت دارد. او برادر کوچکتر نیکولای دورف (Nikolai Durov)، برنامه نویس و ریاضی‌دان روسی است که در تاسیس شرکت‌های وی‌کی و تلگرام با او همکاری داشته است.

خانواده

پدربزرگ پاول دورف، سیمون پتروویچ تولیاکوف (Semyon Petrovich Tulyakov)، یکی از سربازان ارتش سرخ در جنگ جهانی دوم بود. او در هنگ پیاده ۶۵ام خدمت کرد و سه بار زخمی شد. سپس نشان ستاره سرخ،‌ نشان درجه دو میهن‌پرستی در جنگ جهانی دوم و نشان سطح یک جنگ میهن‌پرستانه بزرگ را در چهلمین سالگرد «روز پیروزی (Victory Day)» دریافت کرد. روز پیروزی مقارن با پیروزی ارتش سرخ بر آلمان نازی در نهم ماه می هر سال در روسیه گرامی داشته می‌شود. سیمون بعد از جنگ به زندان افتاد.

پدر پاول دورف، والری سیمینویچ دورف (Valery Semenovich Durov)، با مدرک دکترای علوم زبان‌شناسی تعداد زیادی مقاله علمی در این حوزه به چاپ رسانده است. والری از سال ۱۹۹۲ میلادی ریاست دپارتمان زبان‌شناسی کلاسیک دانشکده زبان‌شناسی را در دانشگاه سنت‌پترزبورگ روسیه (St. Petersburg State University) به عهده دارد.

برادر پاول، نیکولای دورف، ریاضی‌دان، نامزد و برنده بسیاری از جوایز علوم ریاضی و فیزیک در روسیه و در سطح بین‌المللی است. او دو بار موفق به کسب مقام قهرمانی مطلق جهان در برنامه نویسی دانش‌آموزی شده است. نیکولای از شروع به کار شرکت «VKontakte» تا سال ۲۰۱۳ مدیر فنی این شرکت بود.

زندگی‌نامه

پاول دورف در سنت‌پترزبورگ (لنینگراد سابق) زاده شد، اما بیشتر کودکی خود را به دلیل شغل پدر در شهر تورین ایتالیا گذراند. دوران دبستان را در ایتالیا پشت سر گذاشت و بعد از بازگشت به روسیه در سال ۲۰۰۱ میلادی،‌ وارد آکادمی جیمناسیون (Academy Gymnasium) در سنت‌پترزبورگ شد. در سال ۲۰۰۶ از دپارتمان زبان‌شناسی دانشگاه سنت‌پترزبورگ با رتبه ممتاز فارغ‌التحصیل شد. زندگی‌نامه سال‌های ابتدایی پاول دورف در کتابی به زبان روسی با نام «کد دورف، داستان واقعی وی‌کی و خالق آن» (The Durov Code, The True Story of VK and its Creator) با جزئیات کامل به چاپ رسیده است.

دورف شبکه اجتماعی وی‌کی را در سال ۲۰۰۶ با الهام از فیس‌بوک تاسیس کرد. در نتیجه تلاش‌های او و برادرش، ارزش شرکت وی‌کی به سه میلیارد دلار رسید.

در سال ۲۰۱۱ بعد از مخالفت با حذف صفحات مخالفان سیاسی در جریان انتخابات بحث‌برانگیز مجلس، پلیس سنت‌پترزبورگ برای دستگیری او وارد عمل شد. البته پلیس بعد از یک ساعت که منتظر خروج او برای دستگیری بود، منزل دورف را ترک کرد.

در ماه دسامبر ۲۰۱۳، دورف تحت فشار مجبور شد ۱۲٪ سهام وی‌کی را به ایوان تاورین (Ivan Tavrin)، صاحب بزرگترین شرکت اینترنتی در روسیه با نام میل‌رو (Mail.ru) بفروشد. با انتقال این سهام به شرکت میل‌رو توسط ایوان تاورین، شرکت میل‌رو به بزرگترین سهام‌دار وی‌کی تبدیل شد. در سال ۲۰۱۴ میل‌رو تمام سهام باقی‌مانده را خریداری کرد و به یگانه صاحب وی‌کی تبدیل شد.

خروج از وی‌کی

در اولین روز از ماه آوریل ۲۰۱۴، دورف استعفای خود را به هیئت مدیره شرکت وی‌کی تقدیم کرد. از آنجا که شرکت در ابتدا این استعفا را تایید نمود، گمان می‌رفت دورف به دلیل بحران‌‌های کشور اکراین استعفا داده است. با این‌حال دو روز بعد،‌ دورف شخصا گفت که خبر استعفا دروغ ماه آوریل بوده است.

۱۶ام آوریل همان سال دورف به درخواست ارائه اطلاعات صفحات شخصی معترضان اکراینی به نیروهای امنیتی روسیه جواب منفی داد و صفحه‌ی الکسی ناوالنی (Alexei Navalny)، حقوقدان، سیاستمدار و منتقد سیاسی-اقتصادی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، را بست. دورف در ادامه با انتشار پست‌هایی در صفحه شخصی خود ادعا کرد الکسی ناوالنی از او درخواست‌های غیر‌قانونی داشته است.

۲۱ آوریل، دورف از سمت مدیر اجرایی (CEO) شرکت وی‌کی برکنار شد. شرکت مدعی شد که این تصمیم را بر اساس استعفانامه دورف گرفته است. دورف بعدا ادعا کرد که شرکت وی‌کی توسط متحدان ولادیمیر پوتین تسخیر شده است و اخراج او به دلیل سر باز زدن از ارايه اطلاعات شخصی کاربران به سرویس امنیت فدرال روسیه و اطالاعات اعضای جنبش اعتراضی یورومیدان (Euromaidan) بوده است. دورف روسیه را ترک کرد و اعلام کرد دیگر به کشورش باز نمی‌گردد چرا که فضا برای تجارت اینترنتی در روسیه فراهم نیست.

بعد از وی‌کی

بعد از ترک روسیه، دورف با اهدای ۲۵۰ هزار دلار به یکی از شرکتهای گسترش صنایع شکر در کشور سَنت کیتْس اند نِویس (Federation of Saint Christopher and Nevis)،‌ شهروند این کشور شد. این کشور به صورت مجموعه‌ای از جزایر در غرب دریای کارائیب است. دورف با سپرده‌گذاری 300 میلیون دلار در بانک‌های سوئیس، با خیالی راحت شروع به راه‌اندازی شرکت جدید خود تلگرام کرد. تلگرام به عنوان یک سرویس پیام‌رسانی رمزنگاری شده در برلین تاسیس شد.

 نظرات دورف

دورف خود را یک لیبرترین (Libertarian) یا معتقد به فلسفه آزادی کامل و وجیترین (گیاه‌خوار) می‌داند. او در سال ۲۰۱۲ مانیفست خود را برای توسعه کشور روسیه منتشر کرد. نظرات وی از سوی مفسران به صورت آنارکو-کاپیتالیستی ارزیابی شده است. در سال ۲۰۱۱، دورف به مناسبت ۲۷امین سالگرد تولد خود یک میلیون دلار به بنیاد وی‌کی‌مدیا (Wikimedia Foundation) هدیه کرد که موسس و رئیس افتخاری آن دوست او، جیمی ولز (Jimmy Wales) است.

افتخارات

دورف را مارک زاکربرگ (Mark Zuckerberg) کشور روسیه می‌دانند. در ماه آگوست سال ۲۰۱۴، پاول دورف به عنوان مهمترین رهبر آینده اروپای شمالی با سن کمتر از ۳۰ سال انتخاب شد. او همچنین به عنوان نماینده کشور فنلاند به رهبران جوان جهان در مجمع جهانی اقتصاد (WEF Young Global Leaders) پیوست.

تصویرنگاری زندگی

پاول دوروف متولد 10 اکتبر 1984 برابر با 18 مهرماه 1363 شمسی است.

او در مدرسه با برنامه‌نویسی آشنا شد و از آن برای تغییر دادن صفحه آغازین شبکه مدارس برای تنبیه معلمی که دوست نداشت استفاده کرد. او صمیمیت زیادی با برادر بزرگ‌تر خود نیکلای دارد و روش کدنویسی را نیز از وی آموخته است.

نیکلای دورف برادر بزرگ‌تر پاول در واقع مغز ریاضی و برنامه‌نویسی همه پروژه‌هایی است که این دو برادر با هم اجرا کرده‌اند. وی به عنوان طراح اصلی پروتکل رمزنگاری اختصاصی تلگرام به نام MTProto و همچنین نویسنده اصلی نقشه راه توسعه شبکه باز تلگرام (TON) محسوب می‌شود. TON در واقع ایده‌ای برای گسترش پیامرسان تلگرام در بستر بلاک چین است که مانند همه اخبار دیگر در مورد تلگرام و برادران دورف با شایعات و هاله‌ای از رمز و راز احاطه شده است.

 

این دو برادر پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه در سال 2006، یک شبکه اجتماعی به نام VKontakte را پایه‌ریزی کردند که شبکه اجتماعی به زبان روسی است. این شبکه بسیار محبوبیت یافت و اینک میلیون‌ها کاربر دارد.

دوروف با استفاده از پروژه VKontakte ثروت زیادی به دست آورد. دارایی خالص وی 260 میلیون دلار تخمین زده شده است.

دورف به دلیل نوع پوشش خاص خود مشهور است. او همانند شخصیت نئو در سری فیلم‌های ماتریکس، تنها لباس های مشکی می‌پوشد.

شبکه اجتماعی VKontakte در طبقه 5 و 6 ساختمان فوق به نام «Singer House» متولد شد. این ساختمان به عنوان یکی از نمادهای شهر سنت پترزبورگ در بخش مرکزی این شهر قرار دارد.

نمایی از پنجره اتاق پاول رو به شهر سنت پترزبورگ در ساختمان Singer House.

تصویری از وایت بوردی که نخستین مراحل طراحی VKontakte بر روی آن (به همراه طرح هایی از گربه و جنگل!) ترسیم شده است. در سمت چپ نخستین شمای سوپرسرورها طراحی شده است.

این نخستین اتاق سرور برای پروژه VKontakte  است. نیکلای دورف در سمت راست قابل مشاهده است.

یک سالن تیراندازی نیمه مخروبه به عنوان نخستین محل برای استقرار سرورهای VKontakte انتخاب شد.

این سالن به صورت فوق برای نخستین دیتاسنتر VKontakte بازسازی شد.

کیک تولد 5 سالگی VKontakte که در این زمان در آغاز مسیر درآمدزایی بزرگی قرار داشت.

در این زمان پاول سرمست از ثروت عظیم خود 5 هزار روبل را به صورت موشک‌های کاغذی در آورده و از پنجره دفترش به سمت بیرون و میدان مرکزی سنت پترزبورگ رها کرد. افرادی که در خیابان بودند باور نمی‌کردند که پول‌ها واقعی باشند و اغلب بی تفاوت از کنار آنها می گذشتند!

در همین مرحله پاول به خاطر یکی از منتقدین حکومت روسیه به نام الکسی ناوالنی با دولت دچار مشکل شد که پس از کشمکش‌های زیاد در نهایت مجبور به فروش سهم خود از VKontakte و خروج از روسیه گردید. دورف ادعا می‌کند که در اواخر حضور خود در روسیه مورد تهدید افراد نظامی قرار گرفته است.

دورف کنترل خود بر روی VKontakte  را از دست داد و به احضارها جهت بازجویی پاسخی نداد. در نهایت پلیس جهت توقیف وی در آپارتمانش حاضر  شد، اما او چندی پیش روسیه را ترک کرده بود.

تولد تلگرام

از سال 2008 به دلیل شنود های مختلف پاول برای ارتباط با برادر خود به دنبال توسعه یک کانال امن و رمزنگاری شده بود. در نهایت در سال 2012 پروژه Telegra.ph که در آن زمان بر روی منابع VKontakte  تکیه داشت، متولد شد. در نهایت این پروژه به صورت پیامرسانی به نام تلگرام درآمد و دامنه تلگراف به عنوان بخش وبلاگی آن باقی ماند. درآوریل 2013، 48 درصد از سهام VKontakte از دست پاول در آمده بود و سهامداران جدید به پروژه تلگرام علاقه‌مند شده بودند. در 14 آکوست 2013 نخستین نسخه از تلگرام برای iOS منتشر شد. اما پاول سرورها را به نام شرکت دیگری ثبت کرده و کارمندان و دفاتر آن را نیز از VKontakte جدا کرده بود. در این هنگام پاول 12 درصد از سهام خود از VKontakte را به ایوان تاورین (Ivan Tavrin) فروخت تا بتواند هزینه های تلگرام را تامین کند، اما سهامداران و اعضای جدید هیئت مدیره چندان قائل به این جداسازی نبودند و با توجه به این که تیم اصلی توسعه تلگرام در واقع همان تیم VKontakte بود، سعی داشتند بر تلگرام نیز تسلط داشته باشند.

در 7 آوریل 2014 پاول به همراه برادر و برخی از اعضای اصلی تیم فنی خود به چند کشور جهان سرزدند تا از دیتاسنترهای آنها بازدید کنند. در همین زمان شایعاتی در خصوص پایه ریزی یک شرکت جدید در نیویورک (تصویر فوق) به گوش می‌رسید. در زمان برگشت پاول از تیم فنی خود جدا شد و به روسیه بازنگشت و بدین ترتیب چیزی که بیشتر به شایعه شبیه بود، اینک به واقعیت بدل شده بود: «پاول دورف از سوی هیئت مدیره VKontakte  اخراج شد.»

تصویری از خبر اخراج دورف که بر روی نمایشگر هواپیمای حامل تیم دورف نقش بسته است.

در این زمان دورف تصمیم گرفت تا برخی سرورهای ضروری تلگرام را از لندن خارج کرده و به شهر دیگری در اروپا انتقال دهد.

آنها دو ون کرایه کرده و همه سرورها و تجهیرات فنی را درون آن ریختند.

و در نهایت تصمیم گرفتند به برلین رفته و در آنجا مستقر شوند.

دورف عادت دارد در شهرهای مختلف اقامت کند و از Airbnb برای یافتن محل سکونت در شهرهای متفاوت استفاده می‌کند (تصویر فوق: ونیز).

دوروف به مناسبت رسیدن به آمار یکصد میلیون کاربر فعال ماهانه در سال 2016 جشنی در بارسلونا برگزار کرد.

تصویر دورف بر روی دیواری درشهر سنت پترزبورگ نقش بسته است. گرچه وی دیگر نمی تواند به این شهر بازگردد اما در کشورخود به‌خاطر رعایت حریم خصوصی شهروندان به عنوان یک قهرمان شناخته شده است.

اینک تیم تلگرام در دوبی مستقر شده است.

==

بر اساس رای ۳۴۲ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
wikipediabusinessinsideranton.rozenberg@medium.com
۱۱ دیدگاه برای «پاول دورف (Pavel Durov) — زندگی‌نامه خالق تلگرام»

بسیار زیبا بود

سلام بسیار اطلاعات خوبی بود ای کا ش فیلم های کوتاهی هم در خصوص این نابغه میگذاشتید

عالی بود.

من فک میکردم پاول دورف یه پسر نازک نارنجی و از اینا بود که لای پر قو بزرگ شده بود که دیدک نه بابا . بدبخت باباش در اومده تا تلگرامو بسازه

سلام واقعا ممنون خیلی مفید بود.

خیلی جالب بود مرسی
مخصوصا این قسمت
تصویر دورف بر روی دیواری درشهر سنت پترزبورگ نقش بسته است. گرچه وی دیگر نمی تواند به این شهر بازگردد اما در کشورخود به‌خاطر رعایت حریم خصوصی شهروندان به عنوان یک قهرمان شناخته شده است.
اما من یه مطلبی در موردش خودم که مي گفت با دوستاش که تیم توسعه دهنده تلگرام هستند با ۶۵ میلیون دلار به سلیکون ولی امریکا رفتند و اونجا کار می کنند
شما نوشتید اکنون در دبی هستند میشه بیشتر توضیح بدید

ابتدا در روسیه بودند بعد از فروش سهام به یک جزیره میرن و بعد به ایتالیا و نهایتا دررالمان تلگرام تاسیس میشه و بعد شهروند فرانسه میشه وخب تلگرام هم تغییر مکانی داشته

مقاله عالی بود-لطفا اگه شد ادامهی این مقاله رو انجام بدین مثلا بلاک چین چیه و کی قرار منتشر بشه بصورت مرحله ای واز این طور مطالب

با سلام میخواستم بگم اگه میشه یه مقاله درباره بلاک چین بنویسید من که توش موندم بعضی سایت های ایرانی میگه پاول دلف دروغ داره میگه که تلگرام ضد فیلتر وجود داره بعضی ها میگن واقعیت داره من به سایت شما اطمینان دارم میشه درباره این موضوع توضیحی بدین جریان چیه

سلام دوست عزیز.
فهرستی از مطالب بلاگ فرادرس در زمینه بلاک‌چین را می توانید در ادامه ببینید:
بلاک‌چین چگونه کار می‌کند؟ — به زبان ساده

بلاک‌چین چیست و چه کاربردهایی در زندگی آینده ما دارد؟

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *