کمرنگ شدن نقش مدرک در فرایند استخدامی شرکت های بزرگ

۱۶۳ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۹ فروردین ۱۴۰۰
زمان مطالعه: ۵ دقیقه
کمرنگ شدن نقش مدرک در فرایند استخدامی شرکت های بزرگ

با توجه به هزینه‌های بالای تحصیلات آموزش عالی، شکاف عظیم موجود بین صنعت و دانشگاه و همچنین به دلایل گوناگون دیگری که در مقاله «مدرک بی مهارت یا مهارت بی مدرک؛ دانشگاه یا آموزش آنلاین» مورد بررسی قرار گرفتند، تمایل افراد به حضور در دانشگاه‌ها کم شده است. در عین حال، علاقمندان به حضور پر قدرت در فضای کسب‌و‌کار چه به عنوان نیروی کار توانمند و چه با رویکرد کارآفرینی از راهکارهای مهارت‌آموزی و برخی دیگر فعالیت‌ها و نه مدرک‌گرایی جهت آماده‌سازی خود برای فضای کار استفاده می‌کنند. برخی از این روش‌ها در مطلب «چگونه بدون مدرک دانشگاهی استخدام شویم؟ — راهنمای کاربردی» شرح داده شده‌اند.

«لازو بوک» (Laszlo Bock)، معاون مدیر عملیات انسانی سابق گوگل می‌گوید: «هنگامی که به افرادی که به مدرسه نرفته‌اند ولی راه خود را در جهان ساخته‌اند می‌نگریم می‌بینیم که آن‌ها انسان‌های استثنایی هستند و ما باید هر کاری می‌توانیم بکنیم تا این افراد را پیدا کنیم». «مگی استیول» (Maggie Stilwell)، شریک مدیریتی شرکت خدمات حرفه‌ای بریتانیایی «اِرنست اند یانگ» (Ernst and Young) می‌گوید: «مدارک تحصیلی هنوز هم هنگام ارزیابی متقاضیان در نظر گرفته می‌شوند و مساله قابل توجهی باقی مانده‌اند، اما دیگر به عنوان مانعی برای ورود به سازمان‌ها محسوب نمی‌شوند».

گوگل و «هیلتون» (Hilton) تنها دو تا از شرکت‌های قهرمانی هستند که باور دارند درس‌خوان بودن الزما منتهی به اخلاق، ثبات و استعداد شغلی نمی‌شود. باید گفت هم برای افرادی که مدرک گرفته‌اند و هم افرادی که راهی به جز سبک سنتی آموزش انتخاب کرده‌اند و مدرکی ندارند راه اشتغال باز است و آن‌ها می‌توانند با داشتن مهارت مناسب و کاربردی وارد کسب‌و‌کارها شوند. در ادامه لیست شرکت‌های بزرگ دنیا که برای استخدام در آن‌ها نیاز به مدرک ندارید آورده شده است.

۱. استخدام در «گوگل» (Google)

گوگل

امتیاز شرکت: ۴/۴

استخدام برای: مدیر تولید، کارمند، مهندس نرم‌افزار، بازاریابی محصول، دانشمند پژوهش، مهندس مکانیک، کارشناس ارتباطات توسعه‌دهندگان، مهندس تجربه کاربری، مشاور ابر SAP، شریک تجاری اداری و دیگر موارد.

کارکنان این شرکت چه می‌گویند: تنوع قابل توجهی از کارها از دفاع از روزنامه‌نگاری مستقل در سراسر جهان (Google Project Shield) گرفته تا واکنش بحرانی در هنگام وقوع بلایای طبیعی (در همین راستا مشاهده نقشه‌های ثبت شده در طول توفند سندی یا سونامی توصیه می‌شود) در گوگل انجام می‌شود. اینجا از یک سو بهترین کارشناسان یادگیری ماشین و پروژه‌هایی از سراسر دنیا وجود دارد و از سوی دیگر برای داشتن درآمد پروژه‌های تبلیغاتی انجام می‌شود. در گوگل واقعا برای هر کسی کاری وجود دارد.

2. استخدام در اَپِل (Apple)

 اَپِل (Apple)

امتیاز شرکت: ۴/۰

استخدام برای: مهندس تایید طراحی، مدیر پروژه مهندسی، متخصص فنی Apple، کارشناس طراحی محصول Apple TV، کارشناس سفرهای تجاری، کارشناس نمایندگی فروش پاره وقت و دیگر موارد.

کارکنان چه می‌گویند: «شرکت فوق‌العاده است. فرصت‌های پیشرفت بدون محدودیتی در آن وجود دارد. شما با افراد بسیار جالبی کار می‌کنید و مدیران به توسعه شما اهمیت می‌دهند. شما ممکن است برای یادگیری کار مربی داشته باشید اما این موضوع باعث آزار شما نخواهد شد. حقوق‌های پرداختی مناسب است و گزینه‌های خرید سهام، تخفیف برای محصولات و خدمات حوزه‌های گوناگون، دستیاری آموزشی، دستیار نگهداری از کودک، تعطیلات با حقوق، مرخصی برای بیماری و دیگر زمان‌های مرخصی از جمله مزایای کار در Apple محسوب می‌شود. از دیگر خدمات این شرکت برای کارکنان می‌توان به بازپرداخت باشگاه سلامت و پرداخت هزینه دوچرخه‌سواری اشاره کرد. همچنین زمانی برای کاردرمانی نیز به کارکنان اختصاص داده می‌شود.»

3. استخدام در IBM

IBM

امتیاز شرکت: ۳/۶

استخدام برای: مهندس زنجیره مالی، کارشناس ارشد قراردادها و مذاکرات، نماینده خدمات سیستم (برای افراد تازه فارغ‌التحصیل)، عضو کارکنان پژوهشی، مدیر راهکارهای مشتریان و دیگر موارد.

کارکنان چه می‌گویند: «فرصت‌های عالی برای پیشرفت شغلی در این شرکت وجود دارد. امکان استفاده از ساعات کاری انعطاف‌پذیر تا هنگامی که به اهداف کار تعریف شده برایتان برسید وجود دارد. پرسنل اینجا فوق‌العاده هستند. تنها افراد با انگیزه و قوی در گارتنر ماندگار شده و پیشرفت می‌کنند. زمان زیاد برای آموزش و تعلیم و تربیت نیروها تخصیص داده می‌شود. منابع فراوانی در IBM وجود دارند و فقط باید بدانید که چگونه به آن‌ها نفوذ کنید. مزایای پزشکی این شرکت برای کارکنانش فراتر از تصور هستند. من عاشق کار کردن در IBM هستند.»

4. استخدام در استارباکس (Starbucks)

استارباکس (Starbucks)

امتیاز شرکت: ۳/۸

استخدام برای: نوشیار، سرپرست شیفت، مدیر فروشگاه و دیگر موارد.

کارکنان چه می‌گویند: مزایای کار در این شرکت در وصف نگنجد. به من پس از یکسال همکاری پیشنهاد سهام استارباکس شد. همچنین برنامه بازنشستگی و بیمه خیلی خوبی نیز برای کارکنان به همراه دارد. با این برنامه بیمه می‌توانید همه اعضای خانواده خود را تحت پوشش قرار دهید. در عین حال، هر هفته و هر روز می‌توان به صورت رایگان مقدار مشخصی نوشیدنی دریافت کرد (البته این قانون جز شرایط داخلی برخی شعب خاص است). همچنین، یک خط تلفن اختصاصی برای پرسنل وجود دارد که در صورت داشتن مشکل شخصی می‌توانند از آن برای تماس استفاده کنند. منابع انسانی واقعا مسئولیت‌پذیر است و اگر دارای مشکل قانونی باشید به شما به عنوان یک آدم دردسرساز نگاه نمی‌شود. اگر آدم مردمی هستید، جالب است بدانید که در استارباکس هر روز با آدم‌های زیادی ارتباط برقرار می‌کنید و این روز شما را جذاب می‌کند. تهیه نوشیدنی در استارباکس واقعا لذت‌بخش است. من جنبه هنری این کار را دوست دارم و البته لازم است مجددا یادآوری کنم که بخش فوق‌العاده جریان نوشیدنی رایگان محسوب می‌شود!»

۵. استخدام در هیلتون (Hilton)

هیلتون

امتیاز: ۴/۰

استخدام برای: مدیر رویداد، مدیر دفتر پیشخوان، خانه‌دار، مدیر هتل، دستیار مدیر غذا و نوشیدنی، هماهنگ کننده فروش بین‌الملل، افسر امنیتی، دستیار نوشیار و دیگر موارد.

کارکنان چه می‌گویند: «من به عنوان یک کارمند ساده در صنعت مهمان‌نوازی آغاز به کار کردم، ۲۰ سال پیش به هیلتون پیوستم و پنجمین سال فعالیت خود را به عنوان مدیر کل در یک هتل با تمام خدمات جشن گرفتم. هیلتون وردواید شرکتی است که به استعدادهای به دنبال توسعه در هر سطحی تخصیص داده شده و من موفقیت شغلی خودم را به سرمایه‌گذاری پیوسته آن‌ها روی خودم مدیون هستم».

6. استخدام در بَنک آو اَمِریکا (Bank of America)

بَنک آو اَمِریکا (Bank of America)

امتیاز شرکت: ۳.۵

استخدام برای: نماینده خدمات مشتریان، دستیار مشتری، تحلیلگر، دستیار اجرایی، مدیر ارتباطات، مدیر بازاریابی بانکداری خرد‌، تحلیلگر راهکارهای خزانه‌داری، مشاور کسب‌و‌کارهای کوچک و دیگر موارد.

کارکنان چه می‌گویند: «این شرکت مزایای فوق العاده‌ای از جمله زمان تعطیلات، مرخصی برای بیماری و بیمه درمانی دارد. اغلب شرکت‌های دیگر تاکنون قادر به مقایسه مزایای خود با این سازمان نبوده‌اند.»

7. استخدام در اِرنست اند یانگ (Ernst & Young)

اِرنست اند یانگ (Ernst & Young)

امتیاز شرکت: ۳/۷

استخدام برای: کارشناس ارشد خدمات بیمه، مشاور ریسک، مدیر مدیریت تجربه، کارشناس ارشد سرویس مالیات، مدیر ارشد خدمات مالی، حسابرس، مدیریت ریسک و تضمین کیفیت، تحلیلگر حقوق و دستمز و دیگر موارد.

کارکنان این شرکت چه می‌گویند: پرسنل، انعطاف‌پذیری و ویژگی‌های بسیار خوب دیگری در این شرکت وجود دارد. اینجا مکانی است که واقعا هوای کارکنان خود را دارد و مرتبا بررسی می‌کند تا بداند چه چیزی تجربه بهتری برای آن‌ها می‌سازد.

8. استخدام در کاستکو (Costco)

شرکت کاستکو

امتیاز شرکت: ۳/۹

استخدام برای: صندوق‌دار، انباردار، دستیار فروش داروخانه، بسته‌بندی نانوایی، تزئین‌کننده کیک، دستیار صندوق‌دار، تحلیلگر عملیاتی راهکارهای انبار، راننده لیفتراک، کمک فصلی و دیگر موارد.

کارکنان چه می‌گویند: مزایای بیمه سلامتی بسیار قابل توجه حتی برای کارکنان پاره وقت وجود دارد. این شرکت به دلیل ارائه خدمات نگهداری کودکان برای والدین شاغل بسیار مناسب است. کلید موفقیت در Costco سخت‌کوشی، داشتن نگرش خوب و خوب بودن با دیگر افراد است. کار در این شرکت سخت و دارای رشد تدریجی محسوب می‌شود و برای موفقیت در آن باید آهسته و پیوسته گام برداشت.

9. استخدام در هول فودز مارکت (Whole Foods Market)

Whole Foods

امتیاز شرکت: ۳/۵

استخدام برای: عضو تیم خواربار، صندوق‌دار، عضو تیم نانوایی، عضو تیم کلی، عضو تیم تخصصی، عضو پاره وقت تیم خواربار، سرآشپز، عضو تیم غذاهای دریایی و دیگر موارد.

کارکنان چه می‌گویند: استقلال، آزادی برای خلاقیت داشتن، غذای رایگان روزانه به میزان زیاد، انسان‌های عالی برای همکاری و مشتریان خوب، مزایای فوق‌العاده، مرخصی با حقوق که می‌توانید هر زمان که خواستید از آن استفاده کنید از جمله مزایای کار در Whole Foods Market است.

 

10. استخدام در پابلیکس (Publix)

پابلیکس (Publix)

امتیاز شرکت: ۳.۷

استخدام برای: داروساز، هماهنگ کننده خرده فروشی، تکنسین تعمیر و نگهداری، مسئول نمایشگاه، تکنسین تعمیر و نگهداری در خانه، کارشناس غذاهای آماده، دستیار مدیر داروخانه، سرو کننده نوشیدنی و دیگر موارد.

کارکنان چه می‌گویند: «به عنوان یک دستیار، من واقعا خوشحالم که می‌بینم حتی مدیران نیز درست در کنار ما کار می‌کنند و هیچ وقت آنقدر مشغله ندارند که دغدغه‌های ما را نشنوند. این شرکت فضای دوستانه‌ای برای همکاری فراهم می‌کند».

اگر نوشته بالا برای شما مفید بوده، عناوین زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

^^

بر اساس رای ۲۲ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
cnbcGlassdoor
۳ دیدگاه برای «کمرنگ شدن نقش مدرک در فرایند استخدامی شرکت های بزرگ»

به عنوان کسی که مدرک ارشدش رو از صنعتی شریف گرفته، توصیه می کنم اگه هدفتون پیش بردن علم و کار آکادمیک نیست اکیدا از حضور در دانشگاه بیشتر از کارشناسی خودداری کنید.
بازار کار الان نیاز به مهارت داره نه مدرک

به نظرم یک مدرک کارشناسی دهان پر کن هست. شما برید دنبال دوره هایی که مرتبط با کاری هست که میخاید انجام بدید. یا حتی شاگردی در صنعت هم میتونه بیشتر از یک مدرک بدون مهارت کمکتون بکنه

در ایران هم خیلی از پست های کاری توسط کسایی اشغال شده که مدرک مرتبط ندارن .به ما یاد دادن درس بخونیم تا یه رشته ای قبول شیم که بعد کار پیدا کنیم.به این ترتیب کلی از عمرمون رفت برای گرفتن یه کاغذ زیادن کسایی که نتونستن با اون کار مناسبی پیدا کنن.اگه دنبال علاقه ات بری و در اون مهارت کسب کنی امید بیشتری برای موفقیت هست .

ممنون از ترجمه‌ی زیبا و نزدیک شما
اما این فقط ترجمه‌ای از یک مقاله‌ یود که وضعیتو تو آمریکا بررسی کرده بود
و موقعیت خیلی از شرکت هایی که مثل عملکرد اونارو در اینجا نداریم
ازونجا که خیلی از ما قراره همینجا کار کنیم و نه اینکه تو فضای ذهنی شرکتهایی که کار کردن در اونها در دسترس ما نیست خیال پردازی کنیم؛
شما لطف بیشتری بکنین و مقاله هایی که راجع به پیش بینی نوع نیاز بازارهای کار در ماه ها و سال ها (گرچه در ایران نشدنیه ) آینده و منطبق بر فضای نیاز و بازار کاری ایرانه رو بیشتر ترجمه کنین ، این به درد خیلی افراد بیشتری خواهد خورد
با تشکر

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *