مفاهیم مقدماتی MySQL — راهنمای جامع

۱۹۰ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۲ شهریور ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۳ دقیقه
مفاهیم مقدماتی MySQL — راهنمای جامع

MySQL محبوب‌ترین سیستم مدیریت پایگاه داده متن-باز و رابطه‌ای برای SQL است. در واقع MySQL یکی از بهترین پایگاه‌های داده رابطه‌ای (RDBMS) است که برای توسعه اپلیکیشن‌های نرم‌افزاری مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پایگاه داده از سوی MySQL AB بازاریابی و پشتیبانی می‌شود که یک شرکت سوئدی است. در این سلسله مطالب، شما را با مفاهیم مقدماتی MySQL آشنا می‌کنیم به طوری که بتوانید به راحتی از آن در برنامه‌نویسی‌های خود استفاده کنید. این راهنما برای افراد مبتدی طراحی شده است تا مفاهیم ساده تا پیچیده مرتبط با زبان‌های MySQL را یاد بگیرند.

پیش‌نیازها

پیش از آغاز مطالعه این راهنما و تمرین با مثال‌های عملی می‌بایست اطلاعاتی در مورد انواع پایگاه داده و به خصوص انواع RDBMS داشته باشید و همچنین با یک زبان برنامه‌نویسی آشنا باشید.

پایگاه داده چیست؟

پایگاه داده اپلیکیشنی مستقل است که مجموعه‌ای از داده‌ها در آن ذخیره می‌شوند. هر پایگاه داده یک یا چند API متمایز برای ایجاد، دسترسی، مدیریت، جستجو و کپی کردن داده‌های خود ارائه می‌کند. هر چند از انواع دیگری از روش‌های ذخیره‌سازی داده، مانند فایل روی سیستم فایل یا جداول هش (Hash table) بزرگ در حافظه نیز می‌توان استفاده کرد؛ اما خواندن و نوشتن داده‌ها در آن سیستم‌ها چندان سریع نخواهد بود.

امروزه ما از سیستم‌های مدیریت پایگاه داده رابطه‌ای (RDBMS) برای ذخیره‌سازی و مدیریت حجم بالایی از داده‌ها استفاده می‌کنیم. دلیل این که این نوع پایگاه‌های داده را رابطه‌ای می‌نامیم این است که همه داده‌ها در جدول‌های متفاوتی ذخیره می‌شوند و روابطی با استفاده از کلیدهای اولیه یا دیگر انواع کلیدها که کلیدهای خارجی (Foreign Keys) نامیده می‌شوند بین این جداول برقرار می‌شود.

یک سیستم مدیریت پایگاه داده رابطه‌ای (RDBMS) نرم‌افزاری است که:

  • به شما امکان می‌دهد یک پایگاه داده را با جداول، ستون‌ها و اندیس‌هایش پیاده‌سازی کنید.
  • انسجام ارجاع بین ردیف‌ها و جدول‌های مختلف را تضمین می‌کند.
  • اندیس‌ها را به طور خودکار به‌روزرسانی می‌کند.
  • یک کوئری SQL را تفسیر می‌کند و اطلاعات را از جدول‌های مختلف با هم ترکیب می‌کند.

اصطلاح‌های RDBMS

پیش از آن که پیش‌تر برویم و سیستم پایگاه داده MySQL را توضیح دهیم ابتدا باید تعاریفی را در ارتباط با این پایگاه داده بررسی کنیم:

  • پایگاه داده – پایگاه داده مجموعه‌ای از جدول‌ها است که داده‌های مرتبط با هم دارند.
  • جدول – جدول ماتریسی از داده‌ها است. یک جدول پایگاه داده‌ای است که ظاهری شبیه یک اسپردشیت ساده دارد.
  • ستون – یک ستون (عنصر داده‌ای) شامل داده‌های یکسان و از یک نوع است. برای مثال می‌تواند شامل داده‌هایی از نوع کد پستی باشد.
  • ردیف – ردیف (چندتایی، مدخل یا رکورد) گروهی از داده‌های مرتبط با هم است، برای مثال داده‌هایی از یک کاربر.
  • افزونگی – به ذخیره‌سازی مکرر داده‌ها گفته می‌شود. افزونگی باعث سریع‌تر شدن سیستم می‌شود.
  • کلید اولیه – کلید اولیه منحصر به فرد است. یک مقدار کلید نمی‌تواند دو بار در یک جدول باشد. با استفاده از چنین کلیدی می‌توانی یک ردیف را یافت.
  • کلید خارجی – کلید خارجی پین وصل‌کننده بین دو جدول است.

پایگاه داده MySQL

MySQL یک RDBMS سریع و با کاربری ساده است که از سوی کسب و کارهای کوچک و بزرگ زیادی استفاده می‌شود. MySQL توسط شرکت سوئدی به نام MySQL AB بازاریابی شده و پشتیبانی می‌شود. MySQL به چند دلیل چنین محبوبیت زیادی را کسب کرده است:

  • MySQL تحت لایسنس متن-باز عرضه شده است، یعنی شما هیچ هزینه‌ای برای آن نمی‌پردازید.
  • MySQL در نوع خود یک برنامه بسیار قدرتمند است. این برنامه می‌تواند زیرمجموعه بزرگی از کارکردهای اغلب بسته‌های پایگاه داده گران قیمت و قدرتمند را عرضه کند.
  • MySQL از یک فرم استاندارد و زبان داده کاملاً مشهور SQL استفاده می‌کند.
  • MySQL بر روی اغلب سیستم‌های عامل و با اکثر زبان‌های برنامه‌نویسی از آن جمله PHP، PERL، C، C++، JAVA و غیره کار می‌کند.
  • MySQL بسیار سریع کار می‌کند و حتی با مجموعه‌های بزرگی از داده نیز عملکرد مناسبی دارد.
  • MySQL رابطه بسیار خوبی با PHP دارد که محبوب‌ترین زبان توسعه وب محسوب می‌شود.
  • MySQL از پایگاه‌های داده بزرگ تا 50 میلیون رکورد یا بیشتر را در یک جدول پشتیبانی می‌کند. محدودیت اندازه پیش‌فرض فایل 4 گیگابایت است؛ اما می‌توان این مقدار را (در صورت توانایی سیستم عامل) تا حد تئوریک 8 میلیون ترابایت افزایش داد.
  • MySQL قابل سفارشی‌سازی است. لایسنس متن-باز GPL آن به برنامه نویسان اجازه می‌دهد تا نرم‌افزار MySQL را برای انطباق با محیط‌های خاص برنامه‌نویسی‌شان تغییر دهند.

پیش از آغاز

پیش از آن که این راهنما را به طور عملی آغاز کنیم، باید بدانید که شما برای مطالعه این راهنما می‌بایست دانش پایه‌ای از PHP و HTML داشته باشید، چون در این راهنما به طور گسترده از MySQL در محیط PHP استفاده کرده‌ایم. بسیاری از مثال‌ها در این راهنما برای برنامه نویسان PHP مفید هستند. پیشنهاد می‌کنیم بدین منظور از «آموزش‌های رایگان PHP» فرادرس کمک بگیرید.

اگر به این نوشته علاقه‌مند بودید، موارد زیر نیز احتمالاً برای شما جذاب خواهند بود:

==

بر اساس رای ۴ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
tutorialspoint
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *