MySQL چیست؟ — راهنمای شروع به کار با پایگاه داده مای اس کیو ال

۴۶۲۴ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲۵ دقیقه
MySQL چیست؟ — راهنمای شروع به کار با پایگاه داده مای اس کیو ال

امروزه پایگاه داده (بانک اطلاعاتی | Database) به عنوان یکی از مفاهیم بنیادی و اساسی دنیای فناوری اطلاعات به حساب می‌آید و در حوزه‌های مختلف، به خصوص توسعه وب و اپلیکیشن کاربرد دارد. در پایگاه داده‌ها، اطلاعات با قواعد خاصی نگهداری و ذخیره می‌شوند. مدیریت اطلاعات ذخیره شده در پایگاه داده از طریق «سیستم مدیریت پایگاه داده» (DBMS | Database Management System) انجام می‌شود. یکی از سیستم‌های محبوب مدیریت پایگاه داده‌، MySQL است. در این نوشته به این سوال پاسخ داده می‌شود که MySQL چیست و همچنین به مفاهیم پایه‌ای، کاربردها و مزایای MySQL، مقایسه MySQL با پایگاه داده‌های دیگر و نحوه شروع کار با پایگاه داده مای اس کیو ال پرداخته شده است.

فهرست مطالب این نوشته

MySQL‌ چیست ؟

نرم افزار MySQL، یک سیستم مدیریت پایگاه داده به حساب می‌آید که برای مدیریت سیستم‌های پایگاه داده‌ رابطه‌ای ایجاد شده است و انتخاب خوبی برای توسعه وب‌سایت‌ها یا برنامه‌های کاربردی وب به حساب می‌آید. MySQL نرم افزاری منبع‌باز (Open Source) است که توسط اوراکل (Oracle) پشتیبانی می‌شود. یادگیری MySQL در مقایسه با نرم افزارهای پایگاه داده‌ای دیگر مانند دیتابیس Oracle یا Microsoft SQL Server (MSSQL)، بسیار آسان است.

علاوه بر این، نرم افزار MySQL می‌تواند بر روی پلتفرم‌های (سکوهای) مختلف یونیکس (UNIX)، لینوکس (Linux)، ویندوز و بسیاری از سکوهای دیگر اجرا شود، همچنین می‌توان آن را روی سرور یا حتی دسکتاپ نصب کرد. از ویژگی‌های مهم MySQL، قابلیت اطمینان، مقیاس پذیری و سریع بودن آن است. بانک اطلاعاتی MySQL یکی از مولفه‌های اصلی مجموعه نرم‌افزارهای LAMP محسوب می‌شود که شامل لینوکس، آپاچی (Apache)، MySQL و PHP است. My نام فرزند یکی از بنیان‌گذاران MySQL، مونتی ویدنیوس (Monty Widenius) بوده و کلمه MySQL از ترکیب دو واژه My و SQL به وجود آمده است.

پیش از ادامه این مبحث لازم است یادآور شویم که می‌توانید MySQL را با استفاده از مجموعه آموزش مای اس کیو ال، مقدماتی تا پیشرفته فرادرس یاد بگیرید.

MySQL‌ چیست ؟

منظور از منبع باز بودن MySQL چیست ؟

اوپن سورس بودن به این معنی است که می‌توان بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای از MySQL استفاده کرد. همچنین در صورت تمایل می‌توان کد منبع MySQL را متناسب با نیاز خود تغییر داد. با وجود اینکه MySQL نرم افزاری منبع‌باز است، می‌توان یک نسخه دارای مجوز تجاری آن را برای دریافت خدمات پشتیبانی ممتاز از Oracle خرید. حال در ادامه مقاله MySQL چیست، مروری بر پیش‌نیازهای یادگیری این مقاله آموزشی انجام شده است.

پایگاه داده چیست؟

انسان‌ها هر روز با داده‌ها (Data) در ارتباط هستند. به عنوان مثال زمانی که فردی می‌خواهد آهنگ مورد علاقه خود را گوش کند و فهرست آهنگ‌های گوشی هوشمند خود را باز می‌کند، این فهرست آهنگ‌ها یک پایگاه داده (Database) به حساب می‌آید. هنگامی که کاربر برای خرید کفش، لباس و اقلام دیگر در یک فروشگاه آنلاین جستجو می‌کند، در واقع در حال جستجو در پایگاه داده محصولات آن وب سایت است.

بانک های اطلاعاتی تقریباً در همه جا استفاده می‌شوند. طبق تعریف، پایگاه داده به مجموعه‌ای ساختار یافته از داده‌ها گفته می‌شود. پایگاه داده انواع مختلفی دارد که یکی از پر استفاده‌ترین آن‌ها پایگاه داده رابطه‌ای است. بنابراین با توجه به اینکه MySQL هم یک پایگاه داده رابطه‌ای به حساب می‌آید، در ادامه به طور مختصر به شرح مفهوم پایگاه داده رابطه‌ای پرداخته شده است.

پایگاه داده رابطه‌ای چیست؟

می‌توان گفت که به طور طبیعی، داده‌های مرتبط با یکدیگر با هم در ارتباط هستند. به عنوان مثال یک محصول به دسته‌‌ای (ردیفی) از محصولات تعاق دارد و با چندین برچسب در ارتباط است. به همین علت به آن پایگاه داده رابطه‌ای گفته می‌شود.

در پایگاه داده رابطه‌ای، داده‌هایی مانند محصولات، بر اساس دسته‌ها، برچسب‌ها و موارد دیگر با استفاده از جدول‌ها (Tables) ساختاردهی می‌شوند. در این مدل، جدول مانند یک صفحه گسترده (مثل اکسل)، شامل ستون‌ها (Columns) و ردیف‌هایی (Rows) است که داده‌ها را در خود نگه‌داری می‌کند.

برای جلوگیری از تکرار رکوردها (هر سطر از جدول در پایگاه داده) یا فیلدها، ممکن است یک جدول با استفاده از یک رابطه (Relationship) به جدول دیگری مرتبط شود. نمونه‌هایی از این روابط، رابطه یک به یک (One To One) و رابطه یک به چند (One To Many) هستند. از آنجایی که حجم زیادی داده‌ در دیتابیس وجود دارد، نیاز به روشی برای تعریف پایگاه‌های داده، جدول‌ها و موارد دیگر حس می‌شود که علاوه بر موارد ذکر شده به صورت کارآمدتری داده‌ها را پردازش و آن‌ها را به اطلاعات تبدیل کند. تمام موارد ذکر شده با استفاده از SQL به راحتی انجام می‌شوند.

sql چیست

یکی دیگر از مفاهیمی که لازم است آشنایی با آن برای درک بهتر پاسخ سوال MySQL چیست حاصل شود، مفهوم «SQL» است. بنابراین در ادامه به این سوال پاسخ داده می‌شود که SQL چیست؟

SQL چیست؟

SQL کلمه اختصاری برای عبارت «Structured Query Language» به معنی «زبان کوئری ساخت‌یافته» است و زبان استانداردی به حساب می‌آید که برای دسترسی به پایگاه داده استفاده می‌شود. SQL شامل سه بخش است:

  • زبان تعریف داده‌ها (Data Definition Language): این بخش از زبان SQL، شامل عبارت‌هایی است که به کمک آن می‌توان پایگاه داده و شی‌های آن را تعریف کرد. به عنوان مثال جدول‌ها، نماها (Views)، محرک‌ها (Triggers)، رویه‌های ذخیره شده و موارد دیگر از جمله این عبارت‌ها هستند.
  • زبان دست‌کاری داده‌ها (Data Manipulation Language): این بخش حاوی عبارت‌هایی است که امکان به‌روزرسانی و جستجوی داده‌ها را فراهم می‌کند.
  • زبان کنترل داده‌ها (Data Control Canguage): از طریق این قسمت از زبان SQL می‌توان اجازه دسترسی به داده‌های خاص در پایگاه داده را به کاربر داد.

یکی از سوالات مهمی که معمولاً پس از سوال MySQL چیست توسط افراد زیادی جستجو می‌شود، مربوط به تفاوت SQL و MySQL است. بنابراین، بخش بعدی مقاله «MySQL چیست» به شرح تفاوت این دو مفهوم اختصاص داده شده است.

تفاوت SQL و MySQL چیست ؟

به طور خلاصه، SQL زبانی است برای پرس‌وجو (کوئری زدن) در بانک‌های اطلاعاتی و MySQL نیز یک برنامه متن‌باز برای مدیریت پایگاه داده به حساب می‌آید. SQL برای دسترسی، به‌روزرسانی و نگهداری از داده‌ها در یک پایگاه داده استفاده می‌شود و MySQL یک RDBMS یا سیستم مدیریت پایگاه داده رابطه‌ای است که به کاربر امکان می‌دهد تا سازمان‌دهی داده‌ها را در یک پایگاه داده مدیریت کند.

در ادامه سه تفاوت شاخص SQL و MySQL شرح داده شده است:

  • SQL یکی از محبوب‌ترین زبان‌های کوئری‌نویسی محسوب می‌شود. به طور خلاصه، SQL زبانی برای پرس‌و‌جو در پایگاه داده‌ها است و MySQL یک محصول دیتابیسی منبع‌باز به حساب می‌آید.
  • زبان پرس و جوی ساختار یافته SQL برای دسترسی، به‌روزرسانی و نگه‌داری داده‌ها در پایگاه داده استفاده می‌شود در حالی که MySQL یک سیستم مدیریت پایگاه داده رابطه‌ای (RDBMS) است که به کاربران امکان می‌دهد تا داده‌های موجود در یک پایگاه داده را سازمان‌دهی کنند.
  • SQL به علت اینکه یک زبان پرس و جو به حساب می‌آید، در طول زمان تغییر چندانی نداشته است. اما چون MySQL بخشی از یک نرم افزار است، به طور مکرر به‌روزرسانی می‌شود.
تفاوت SQL و MySQL چیست ؟

شباهت SQL Server و MySQL چیست ؟

از آن‌جایی که دو پایگاه داده Microsoft SQL Server‎ و MySQL، هر دو پایگاه داده رابطه‌ای محسوب می‌شوند، بسیار شبیه به یکدیگر هستند. بنابراین، در این بخش به شرح شباهت‌های این دو پایگاه داده پرداخته شده است.

با این وجود اغلب توسعه‌دهندگان تنها در یکی از آن‌ها تخصص دارند. اگرچه SQL Server‎ و MySQL شبیه به هم به نظر می‌رسند، معماری اصلی و بنیادی آن‌ها متفاوت است. در ادامه به برخی از شباهت‌های کلیدی این دو پایگاه داده پرداخته شده است:

  • جدول‌ها: هر دو پلتفرم در ستون‌ها و ردیف‌های خود از مدل جدول پایگاه داده رابطه‌ای استاندارد برای ذخیره داده‌ها استفاده می‌کنند.
  • کارایی بالا: در برنامه‌های کاربردی، پایگاه داده ستون فقرات برنامه محسوب می‌شود که مسئول ذخیره‌سازی و بازگرداندن داده‌ها در سریع‌ترین زمان ممکن است. هر دو پایگاه داده SQL Server‎ و MySQL سرعت عملکردی بالایی دارند.
  • کلیدها (Keys): هر دو پلتفرم از کلیدهای اصلی و خارجی برای ایجاد ارتباط بین جدول‌ها استفاده می‌کنند.
  • محبوبیت مبتنی بر وب: بدون در نظر گرفتن اوراکل (Oracle)، SQL Server‎ و MySQL متداول‌ترین پایگاه داده‌ها برای استفاده در اپلیکیشن‌های وب محسوب می‌شوند.
  • قابلیت مقیاس‌پذیری: هر دو پلتفرم می‌توانند با بزرگ‌تر شدن پایگاه داده تطبیق پیدا کنند و به میزان موردنیاز بزرگ‌تر شوند. هر دوی آن‌ها برای استفاده در پروژه‌های کوچک و بزرگ مناسب هستند و می‌توانند روزانه میلیون‌ها تراکنش را پشتیبانی کنند.
  • ساختار نحوی:‌ ساختار نحوی این دو پلتفرم پایگاه داده مشابه است و فقط تفاوت‌های کوچکی بین عملیات مختلف CRUD (شامل ایجاد، خواندن، به‌روزرسانی و حذف) وجود دارد.
  • درایورها: حتی فقط با جستجو در وب هم می‌توان درایورهای اتصالی را تقریباً برای هر زبان رایجی پیدا کرد و این امر باعث شده است که بتوان به آسانی و بدون نیاز به کدنویسی پیچیده به MySQL و SQL Server‎ متصل شد.

برای شناخت بهتر MySQL و درک بهتر پاسخ سوال MySQL چیست در ادامه به شرح کاربردهای این سیستم متن‌باز مدیریت پایگاه داده پرداخته شده است.

کاربرد MySQL چیست ؟

MySQL به عنوان یکی از سیستم‌های محبوب مدیریت پایگاه داده که شرکت‌هایی مانند کوگل و فیس‌بوک از آن استفاده می‌کنند در زمینه‌های زیر کاربرد دارد:

  • پیاده‌سازی پایگاه داده بسیار مناسب: MySQL، وظیفه پیاده‌سازی یک پایگاه داده SQL بسیار مناسب را برای صفحات وب کوچک تا متوسط بر عهده دارد.
  • ذخیره‌کردن اطلاعات در برنامه‌های کاربردی وب: یکی از کاربردهای MySQL، استفاده از آن در برنامه‌های کاربردی وب مبتنی بر جاوا (Java) و PHP است که به پشتیبانی ذخیره‌سازی پایگاه داده (DB) نیاز دارند. برخی از این برنامه‌های کاربردی، Dokuwiki ،Joomla و xwiki هستند.
  • یادگیری آسان: به این علت که MySQL بسیاری از امکانات پیشرفته را پشتیبانی نمی‌کند، آموزش و یادگیری آن بسیار آسان است و استفاده از MySQL برای حجم داده‌های ساده و معمولی، پیشنهاد می‌شود.

MySQL معمولاً با 2 موتور ذخیره‌سازی مختلف استفاده می‌شود، یکی از این موتورهای ذخیره‌سازی، MyISAM است که از تراکنش‌ها پشتیبانی نمی‌کند و هر جدول را در مجموعه‌ای از 3 فایل ذخیره می‌کند. موتور ذخیره‌سازی دوم، InnoDB است که از تراکنش‌ها پشتیبانی می‌کند. InnoDB، تمام داده‌ها را در یک مجموعه واحد از بایت‌ها ذخیره کرده یا مجموعه‌ای از بایت‌ها را در هر فهرست پایگاه داده استفاده می‌کند.

تفاوت های sql و mysql

مزیت‌های MySQL چیست ؟

اکنون پس از مرور پیش‌نیازهای آشنایی با MySQL در این بخش به مزیت‌های آن پرداخته شده است. در حال حاضر، سیستم‌های مدیریت پایگاه داده رابطه‌ای مختلفی در دنیای فناوری وجود دارند که از جمله معروف‌ترین آن‌ها Microsoft SQL Server ،Oracle Microsoft Access ،DB2 هستند. در بخش زیر به مزیت‌های MySQL به عنوان یکی از سیستم‌های مدیریت پایگاه داده محبوب و آسان پرداخته شده است.

  • موتورهای ذخیره‌سازی چندگانه: MySQL به موتورهای ذخیره‌سازی چندگانه متصل است و هر یک از این موتورهای ذخیره‌سازی دارای ویژگی‌های منحصر به‌فردی هستند. در حالی که پایگاه داده‌های دیگر مانند SQL Server، فقط از یک موتور ذخیره‌سازی پشتیبانی می‌کنند. موتورهای ذخیره‌سازی ابزارهایی هستند که برای ذخیره و بازیابی اطلاعات جدول در پایگاه داده استفاده می‌شوند.
  • InnoDB: از نسخه 5.5 به بعد MySQL، موتور InnoDB به عنوان موتور ذخیره‌سازی پیش‌فرض MySQL ساخته شد. این موتور ذخیره‌سازی از تراکنش‌های (Transactions) مبتنی بر ACID پشتیبانی می‌کند.
  • MyISAM: قبل از نسخه 5.5 مای‌اس‌کیو‌ال، MyISAM موتور ذخیره‌سازی پیش‌فرض آن به حساب می‌آمد. MyISAM از تراکنش‌های مبتنی بر ACID پشتیبانی نمی‌کند.
  • عملکرد بالا: MySQL نسبت به سیستم‌های مدیریت پایگاه داده دیگر، عملکرد بهتری دارد که دلیل آن سادگی در طراحی و متصل بودن به موتورهای ذخیره‌سازی چندگانه است.
  • مقرون به صرفه: نسخه عمومی MySQL رایگان است و برای نسخه تجاری آن باید هزینه صدور مجوز را پرداخت کرد که آن نیز در مقایسه با سایر محصولات موجود در بازار، مقرون به صرفه‌تر است.
  • چند سکویی: MySQL نرم افزاری با خاصیت چند سکویی (چند پلتفرمی | Cross-Platform) محسوب می‌شود، زیرا روی ویندوز، لینوکس و macOS قابل اجرا است.

MariaDB شاخه‌‌ای از MySQL

MariaDB یک شاخه (Fork) توسعه‌یافته از سیستم مدیریت پایگاه داده رابطه‌ای MySQL در انجمن‌های برنامه نویسی است. پایگاه داده MariaDB از MySQL سبقت گرفته و همچنین بسیاری از شرکت‌های پیشتاز در فضای سایبری مانند گوگل به MariaDB مهاجرت کرده‌اند که این اهمیت آن را به عنوان عاملی مهم در حوزه پایگاه داده نشان می‌دهد.

توسعه‌دهنده اصلی MariaDB مایکل ویدنیوس است که بنیان‌گذار MySQL و Monty Program AB هم هست.

MariaDB یک شاخه‌ ای از MySQL

MariaDB کارایی بالایی دارد و پایگاه داده‌ای متن باز محسوب می‌شود که به شلوغ‌ترین وب سایت‌های جهان کمک می‌کند تا بتوانند محتوای بیش‌تری را سریع‌تر ارائه کنند. پایگاه داده MariaDB با کمک انجمن FOSS توسط توسعه‌دهندگان MySQL ایجاد شده و شاخه‌ای از MySQL محسوب می‌شود. این پایگاه داده محبوب، ویژگی‌ها و بهبودهای مختلفی مانند بهینه‌سازی سرور و وصله‌ها (Patches) و موتورهای ذخیره‌سازی جایگزین از جمله Aria ،ColumnStore و MyRocks را شامل می‌شود. در ادامه این مقاله به سراغ آموزش MySQL می‌رویم؛ اما پیش از آن به معرفی مجموعه دوره‌های آموزش پایگاه داده فرادرس پرداخته شده است.

فیلم های آموزش پایگاه داده فرادرس

در زمان انتشار این مقاله، مجموعه دوره‌های آموزش پایگاه داده فرادرس شامل ۱۸ عنوان آموزشی در قالب 121 ساعت است. در این مجموعه آموزشی، دوره‌های مختلفی برای پایگاه داده‌های گوناگون از جمله بانک اطلاعاتی Oracle ،MySQL ،Access و دیتابیس‌های دیگر به صورت جامع و کاربردی ارائه شده است. همچنین، دوره‌های آموزشی پروژه محور در زبان‌های برنامه نویسی رایج نیز در این مجموعه وجود دارند. در ادامه، برخی از این دوره‌های کلیدی مجموعه آموزش پایگاه داده معرفی شده‌اند:

  • فیلم آموزش پایگاه داده MySQL مای اس کیو ال (طول مدت: ۱۰ ساعت و ۱۶ دقیقه، مدرس: مهندس سید رضا هاشمیان): این دوره آموزشی جامع و کاربردی برای شروع یادگیری پایگاه داده MySQL و افراد مبتدی مناسب است. برای مشاهده فیلم آموزش پایگاه داده MySQL مای اس کیو ال + کلیک کنید.
  • فیلم آموزش کار با پایگاه داده SQL Server اس کیو ال سرور (طول زمان: ۳ ساعت، مدرس: مهندس سید رضا هاشمیان): این دوره آموزشی به مفاهیم و مقدمات پایگاه داده SQL Server می‌پردازد و برای افراد مبتدی مناسب است. برای مشاهده فیلم آموزش کار با پایگاه داده SQL Server اس کیو ال سرور + کلیک کنید.
  • فیلم آموزش SQL Server اس کیو ال سرور - مقدماتی (مدت زمان: 6 ساعت و 9 دقیقه، مدرس ضحی شبر): در این دوره به آموزش مقدماتی SQL Server پرداخته شده است و مباحثی از جمله آشنایی با روش‌های اعتبار سنجی SQL Server، طراحی و مدیریت یک پایگاه داده، برنامه نویسی در SQL Server توسط Stored Procedureها، Functionها و مباحث دیگر را ارائه می‌دهد. برای مشاهده فیلم آموزش SQL Server اس کیو ال سرور - مقدماتی + کلیک کنید.
  • فیلم آموزش SQL Server اس کیو ال سرور - تکمیلی (مدت زمان: ۵ ساعت و ۵۸ دقیقه، مدرس: دکتر یوسف مسعودی سبحان زاده): این دوره آموزشی کاربردی و حاوی مثال‌های دنیای واقعی است و برای برنامه نویسان، دانشجویان رشته کامپیوتر و فناوری اطلاعات و کارکنان فناوری اطلاعات سازمان‌ها و موسسات مختلف، می‌تواند مفید واقع شود. برای مشاهده فیلم آموزش SQL Server اس کیو ال سرور - تکمیلی + کلیک کنید.

آموزش نصب MySQL روی ویندوز

در این بخش از مقاله آموزشی MySQL چیست به نحوه نصب MySQL روی پلتفرم ویندوز با استفاده از MySQL Installer پرداخته شده است. پس از انجام مراحل ذکر شده در این مطلب، یک سرور MySQL و ابزارهای آن برای یادگیری و تمرین روی سیستم آماده خواهد بود.

ساده‌ترین راه برای نصب MySQL روی محیط ویندوز،‌ استفاده از نصب‌کننده مای‌اس‌کیو‌ال (MySQL Installer) است. MySQL Installer یک برنامه راهنما با کاربری آسان را فراهم می‌کند که نصب MySQL را به همراه اجزای زیر انجام می‌دهد:

  •  MySQL Server
  • All Available Connectors
  • MySQL Workbench with Sample Data Models
  • MySQL Notifier
  • Tools for Excel and Microsoft Visual Studio
  • MySQL Sample Databases
  • MySQL Documentation

برای دانلود MySQL installer می‌توان از طریق این لینک «+» اقدام کرد که در آن دو فایل نصبی وجود دارد. در ادامه به توضیح آن‌ها پرداخته شده است:

  • نصب آنلاین:‌ اگر نصب MySQL با اتصال به اینترنت مدنظر باشد، می‌توان نسخه نصب آنلاین (mysql-installer-web-community-<version>.exe) را انتخاب کرد.
  • نصب آفلاین: در صورتی که نصب آفلاین MySQL مدنظر باشد، می‌توان فایل (mysql-installer-community-<version>.exe) را دانلود کرد.

آموزش نصب MySQL با MySQL Installer

برای نصب MySQL با استفاده از نصب‌کننده MySQL، نیاز است که روی فایل نصب MySQL دوبار کلیک شده و مراحل زیر انجام شوند:

نصب MySQL با MySQL Installer

مرحله 1: ویندوز، MySQL Installer را پیکربندی می‌کند.

پیکربندی MySQL Installer

مرحله 2: در این گام،‌ صفحه‌ای با تیتر Welcome صفحه ظاهر می‌شود. صفحه خوش‌آمدگویی چندین گزینه را ارائه می‌دهد. نیاز است که گزینه اول Install MySQL Products انتخاب شود تا محصولات MySQL نصب شوند.

صفحه خوش‌آمدگویی

مرحله 3: دانلود آخرین محصولات MySQL؛ نصب‌کننده MySQL، آخرین محصولات MySQL از جمله سرور MySQL، MySQL Workbench و موارد دیگر را بررسی و دانلود می‌کند.

دانلود آخرین ورژن محصولات MySQL

مرحله 4: برای ادامه نیاز است که روی دکمه Next کلیک شود.

نصب MySQL - کلیک روی دکمه Next

مرحله 5: انتخاب نوع راه‌اندازی؛ چندین نوع راه‌اندازی وجود دارد. برای نصب تمام محصولات و ویژگی‌های MySQL، باید گزینه Full انتخاب شود.

انتخاب نوع تنظیمات

مرحله 6: در این گام، بررسی الزامات (Checking Requirements) مورد نیاز برای نصب MySQL انجام می‌شود.

بررسی نیازمندی ها نصب MySQL

مرحله 7: در این گام، صفحه‌ای با تیتر Installation Progress باز می‌شود. نصب‌کننده MySQL تمام محصولات انتخاب شده را دانلود می‌کند، بسته به اینکه کدام محصول‌ها انتخاب شده‌اند و سرعت اتصال اینترنت چقدر است، اتمام پردازش این گام کمی طول می‌کشد.

ادامه مرحله 7: ادامه مراحل نصب. مطابق با تصویر زیر،‌ دانلود بسته‌های MySQL در حال انجام است.

فرایند نصب MySQL - دانلود کامل شده است

ادامه مرحله 7: دانلود کامل؛ پس از دانلود کامل محصولات،‌ برای ادامه باید روی دکمه Next کلیک شود.

دانلود MySQl کامل شد

مرحله 8: نمای کلی پیکربندی؛ نیاز است که برای پیکربندی MySQL Database Server روی دکمه Next کلیک شود.

نمای پیکربندی نصب mysql

مرحله 8.1: تنظیمات سرور مای‌اس‌کیو‌ال (MySQL Server Configuration)؛ مطابق عکس بالا، در این گام باید در بخش Config Type گزینه Development Machine و شماره پورت MySQL (به طور پیش فرض 3۳06) را انتخاب کرده و برای ادامه روی دکمه Next کلیک شود.

پیکربندی MySQL Server

ادامه مرحله 8.1: تنظیمات سرور مای‌اس‌کیو‌ال (MySQL Server Configuration)؛ در این مرحله نیاز است که یک رمز عبور برای حساب root انتخاب شود. در صورتی که قرار باشد سرور پایگاه داده MySQL روی یک سرور تولیدی نصب شود، باید به دانلود رمز عبور توجه و آن را به صورت ایمن نگه‌داری کرد. برای اضافه کردن یک کاربر بیشتر به MySQL، می‌توان مطابق با تصویر زیر عمل کرد:

پیکربندی سرور mysql

سپس جزئیات سرویس ویندوز شامل Windows Service Name و نوع حساب را انتخاب کرده و برای ادامه روی دکمه Next کلیک شود.

فرایند تکمیل نصب MySQl

پس از وارد کردن موارد گفته شده، MySQL Installer در حال پیکربندی سرور پایگاه داده MySQL است و باید صبر کرد تا فرایند پیکربندی تمام و سپس روی دکمه Next کلیک شود.

تکمیل فرآیند پیکربندی

مطابق با تصویر زیر، پس از تکمیل فرآیند پیکربندی، روی گزینه Next کلیک شود.

ساخت نمونه های پایگاه داده و نمونه های مدل

مرحله ۸.۲: Configuration Overview؛ در این گام که در تصویر زیر نیز نشان داده شده است، MySQL Installer پایگاه داده‌های نمونه و مدل‌های نمونه را نصب می‌کند.

نصب MySQL کامل شد

مرحله 9: اتمام فرآیند نصب؛ حال پس از نصب کامل MySQL باید روی دکمه Finish کلیک کرد تا صفحه راهنمای نصب بسته و MySQL Workbench راه‌اندازی شود. در این بخش از مقاله آموزشی «MySQL‌ چیست»، نحوه نصب MySQL با استفاده از نصب‌کننده MySQL بر روی سیستم ویندوز مطرح شد. حال در بخش بعدی به آشنایی با دستورهای پایگاه داده MySQL پرداخته می‌شود.

اتصال به MySQL Server

در این قسمت از مطلب آموزشی به نحوه اتصال به MySQL Server به دو روش استفاده از کاربری خط فرمان و نصب از طریق MySQL Workbench پرداخته شده است.

اتصال به MySQL Server با استفاده از کلاینت خط فرمان

پس از نصب MySQL Server، می‌توان با استفاده از هر کلاینت خط فرمان (Command-Line Client) و میز کار (Workbench) به مای‌اس‌کیو‌ال متصل شد. یک کلاینت خط فرمان با نام mysql وجود دارد که امکان در ارتباط بودن با MySQL را به دو حالت تعاملی و غیر تعاملی امکان‌پذیر می‌سازد. معمولاً کلاینت خط فرمان MySQL در محل نصب MySQL و در پوشه bin قرار دارد. برای فراخوانی برنامه MySQL، کافی است که نشانگر خط فرمان را در آدرس پوشه bin از محل نصب MySQL قرار داد و عبارت زیر را تایپ کرد:

1mysql

اگر برنامه MySQL از قبل در PATH وجود داشت، می‌توان به سادگی آن را با استفاده از دستور mysql فراخوانی کرد. برای اتصال به MySQL Server هم باید از دستور زیر استفاده شود:

1shell>mysql -u root -p

در خط کد فوق، ‎-u root‎‎ به معنی اتصال به MySQL Server با استفاده از حساب کاربری root است. ‎ -p‎هم به MySQL دستور می‌دهد تا رمز عبوری را از کاربر درخواست کند. در این مرحله، نیاز است که کاربر رمز عبوری را تایپ کند و کلید Enter را فشار دهد:

Enter password: ********
اگر همه چیز درست پیش برود، اتصال به MySQL Server با دستور زیر برقرار خواهد شد:

mysql>
در MySQL برای نمایش پایگاه داده‌ها در سرور فعلی از عبارت SHOW DATABASES استفاده می‌شود:

1mysql> show databases;

خروجی کد فوق به صورت زیر خواهد بود:

1+--------------------+
2| Database           |
3+--------------------+
4| information_schema |
5| mysql              |
6| performance_schema |
7| sys                |
8+--------------------+
94 rows in set (0.01 sec)

اتصال به سرور MySQL با استفاده از MySQL Workbench

در این بخش هر یک از گامهای اتصال به سرور MySQL با استفاده از برنامه Workbench شرح داده شده‌اند.

مرحله اول: در اولین گام باید MySQL Workbench راه‌اندازی شود. سپس می‌توان با استفاده از منوی Database > ‎Connect to‎ Database…‎ یا کلیک بر روی دکمه + که پس از عبارت MySQL Connection قرار گرفته به MySQL Server متصل شد. تصویر بخش مربوطه در زیر آمده است:

مرحله اول: اتصال به MySQL Server

برای ادامه، کافی است که روی دکمه + در کنار MySQL Connections کلیک شود.

مرحله دوم: در این مرحله نیاز است که یک نام ارتباطی مانند Localhost در بخش Connection Name وارد شود. می‌توان هر نام دلخواهی را در بخش ذکر شده وارد کرد. به طور پیش فرض، نام کاربری root است. در صورتی که حساب کاربری دیگری استفاده می‌شود، می‌توان نام آن را در کادر متنی نام کاربری تغییر داد.

مرحله دوم: وارد کردن نام ارتباطی

مرحله سوم: مطابق با تصویر زیر، روی گزینه «Store in Vault ...‎» کلیک کرده تا پنجره مربوط به وارد کردن رمز عبور برای حساب کاربری ایجاد شده باز شود. در بخش مربوطه، رمز عبور را وارد کرده و سپس باید گزینه OK را کلیک کرد.

مرحله سوم - وارد کردن رمز عوبر در MySQL Workbench

مرحله چهارم:‌ برای این که مشخص شود که اتصال به MySQL Server موفقیت‌آمیز بوده است یا خیر، در این گام باید گزینه Test Connection انتخاب شود تا عمل تست انجام شود. اگر اعلان «اتصال با موفقیت انجام شد» در پنجره جدید نمایان شود، باید روی گزینه OK کلیک کرد.

مرحله چهارم - تست اتصال موفقیت آمیز

مرحله پنجم: حال باید روی گزینه OK کلیک کرد تا ارتباط ذخیره شود.

ذخیره ارتباط در MySQL

مرحله ششم: روی Connection جدیدی که ایجاد شد و زیر عبارت «MySQL Connections» قرار دارد، کلیک کرده تا اتصال به MySQL Server انجام شود.

مرحله ششم - اتصال به MySQL Server با کانکشن جدید

مرحله هفتم: پنجره MySQL Workbench، دو بخش (Schemas) فعلی و پرس‌و‌جوهای وارد شده را نمایش می‌دهد. تصویر آن در ادامه نشان داده شده است:

مرحله هفتم - نمایش محیط MySQL Workbench

اتصال PHP به MySQL چگونه است؟

برای آموزش نحوه اتصال PHP به MySQL از طریق اسکریپت‌های PHP برای ایجاد شی اتصال، مطالعه مقاله آموزشی اتصال PHP به MySQL پیشنهاد می‌شود. در این مطلب آموزشی، نحوه اتصال به پایگاه داده و قطع اتصال از آن، شیوه درج، حذف، به‌روزرسانی و انتخاب رکوردها نیز آموزش داده شده است.

آموزش دستورهای پایگاه داده MySQL

در این بخش از مقاله آموزشی، آشنایی با دستورات مورد نیاز برای شروع کار با پایگاه داده MySQL شامل دستورات ‎‎CREATE DATABASE ،CREATE TABLE ،DESCRIBE ،DELETE و دستورات دیگر ارائه شده است.

ساخت پایگاه داده با دستور CREATE DATABASE

برای ایجاد یک پایگاه داده جدید در MySQL از دستور CREATE DATABASE با ساختار نحوی زیر استفاده می‌شود. سینتکس این دستور در ادامه ملاحظه می‌شود:

1CREATE DATABASE [IF NOT EXISTS] database_name
2[CHARACTER SET charset_name]
3[COLLATE collation_name]

در این ساختار نحوی، باید بعد از کلمات کلیدی CREATE DATABASE نام پایگاه داده آورده شود. نام پایگاه داده در یک نمونه سرور MySQL باید منحصر به فرد باشد و در صورتی که پایگاه داده‌ای با نام تکراری وارد شود، MySQL خطا صادر می‌کند. در صورتی که نام آن پایگاه داده از قبل وجود نداشت از گزینه IF NOT EXISTS برای ایجاد یک پایگاه داده مشروط استفاده می‌شود. در خط سوم از ساختار نحوی بالا، مجموعه کاراکتر و مقایسه برای پایگاه داده جدید مشخص می‌شود. اگر از عبارت CHARACTER SET و COLLATE صرف نظر شود، MySQL مجموعه کاراکترهای پیش‌فرض و دسته‌بندی را برای پایگاه داده جدید انجام می‌دهد.

ساخت جدول در MySQL با دستور CREATE TABLE

عبارت CREATE TABLE امکان ایجاد یک جدول جدید در دیتابیس را فراهم می‌کند. در قطعه کد زیر، ساختار نحوی پایه عبارت CREATE TABLE نشان داده شده است:

1CREATE TABLE [IF NOT EXISTS] table_name(
2   column_1_definition,
3   column_2_definition,
4   ...,
5   table_constraints
6) ENGINE=storage_engine;

در ساختار بالا، نام جدول پس از کلمه کلیدی CREATE TABLE آورده می‌شود. نام جدول هم باید در دیتابیس یکتا باشد. وجود عبارت IF NOT EXISTS الزامی نیست. این گزینه بررسی می‌کند که جدول ایجاد شده از قبل در دیتابیس وجود داشته یا خیر؛ در صورتی که جدول از قبل در دیتابیس وجود داشته باشد، MySQL کل عبارت را نادیده می‌گیرد و جدول جدیدی ایجاد نمی‌کند. در خط دوم، فهرستی از ستون‌های جدول در قسمت column_list مشخص می‌شود، ستون‌ها با کاما از هم جدا می‌شوند.

وجود عبارت ENGINE=storage_engine در خط آخر اختیاری و به این معنی است که می‌توان برای جدول موتور ذخیره‌سازی مشخص کرد. می‌توان از هر موتور ذخیره‌سازی مانند InnoDB و MyISAM استفاده کرد و اگر به صراحت موتوری انتخاب نشود، MySQL به طور پیش فرض از موتور ذخیره‌سازی InnoDB استفاده می‌کند. در ادامه موارد ذکر شده در قالب مثالی مطرح شده‌اند.

مثالی برای مراحل ساخت یک جدول در دیتابیس

در ابتدا، پایگاه داده‌ای که قرار است در آن جدول ایجاد کرد با عبارت USE انتخاب می‌شود. مثال آن در ادامه مطرح شده است:

1mysql> USE pets
2Database changed

عبارت USE بیان می‌کند که مای‌اس‌کیو‌ال pets را به عنوان پایگاه داده پیش‌فرض برای دستورات بعدی استفاده می‌کند. حال در مثال زیر به ایجاد یک جدول پرداخته شده است:

1CREATE TABLE cats
2(
3  id              INT unsigned NOT NULL AUTO_INCREMENT, # Unique ID for the record
4  name            VARCHAR(150) NOT NULL,                # Name of the cat
5  owner           VARCHAR(150) NOT NULL,                # Owner of the cat
6  birth           DATE NOT NULL,                        # Birthday of the cat
7  PRIMARY KEY     (id)                                  # Make the id the primary key
8);

در هر ستون از کد فوق می‌توان از انواع داده‌ها استفاده کرد. در ادامه به صورت مختصر به انواع داده‌های MySQL پرداخته شده است. همانطور که در قطعه کد بالا مشاهده می‌شود،‌ MySQL از انواع داده‌های SQL پشتیبانی می‌کند که شامل انواع عددی، تاریخ و زمان، انواع رشته (نویسه و بایت)، انواع داده مکانی (Spatial) و نوع داده JSON است. برای آشنایی بیشتر با انواع داده‌ها در MySQL، مطالعه مقاله آموزشی انواع داده در MySQL پیشنهاد می‌شود.

بهینه‌سازی کلید اصلی (Primary Key Optimization) مطرح شده در کد نیز بیان‌گر مفهوم کلید اصلی است. در MySQL، یکی از روش‌های ثبت توضیح (Comment) در کدها، استفاده از نماد هشتگ (#) است. یعنی توضیحات اضافه‌ای که پس از نماد # آمده‌اند، توسط کاربر mysql نادیده گرفته می‌شوند. حال در این بخش با استفاده از عبارت SHOW TABLES، بررسی می‌شود که آیا جدول ایجاد شده است:

1mysql> SHOW TABLES;
2+----------------+
3| Tables_in_pets |
4+----------------+
5| cats           |
6+----------------+
71 row in set (0.00 sec)

DESCRIBE در MySQL چیست ؟

دو عبارت DESCRIBE و EXPLAIN مترادف هستند. با این تفاوت که در عمل، کلمه کلیدی DESCRIBE بیش‌تر برای به دست آوردن اطلاعات پیرامون ساختار جدول استفاده می‌شود. در حالی که برای به دست آوردن طرح اجرای کوئری که توضیحی در مورد نحوه اجرای کوئری توسط MySQL به حساب می‌آید، دستور EXPLAIN به کار می‌رود. به عبارت دیگر،‌ دستور DESCRIBE اطلاعات همه ستون‌های یک جدول را نشان می‌دهد. برای درک بهتر این دستور در ادامه مثالی مطرح شده است:

1mysql> DESCRIBE cats;
2+-------+------------------+------+-----+---------+----------------+
3| Field | Type             | Null | Key | Default | Extra          |
4+-------+------------------+------+-----+---------+----------------+
5| id    | int(10) unsigned | NO   | PRI | NULL    | auto_increment |
6| name  | varchar(150)     | NO   |     | NULL    |                |
7| owner | varchar(150)     | NO   |     | NULL    |                |
8| birth | date             | NO   |     | NULL    |                |
9+-------+------------------+------+-----+---------+----------------+
104 rows in set (0.00 sec)

آموزش نحوه اضافه کردن رکوردها به یک جدول در MySQL

دستور INSERT، ردیف‌های جدید را در جدول موجود درج می‌کند. این دستور در مثال زیر آورده شده است:

1INSERT INTO cats ( name, owner, birth) VALUES
2  ( 'Sandy', 'Lennon', '2015-01-03' ),
3  ( 'Cookie', 'Casey', '2013-11-13' ),
4  ( 'Charlie', 'River', '2016-05-21' );

بازیابی رکوردها از جدول با دستور SELECT در MySQL

از دستور SELECT برای انتخاب داده‌ها از یک یا چند جدول استفاده می‌شود. ساختار نحوی این دستور به صورت زیر است:

1SELECT column_name(s) FROM table_name

برای انتخاب همه ستون‌ها در این دستور، نماد ستاره (*) اضافه می‌شود. مثال زیر برای این دستور ذکر شده است:

1mysql> SELECT * FROM cats;
2+----+---------+--------+------------+
3| id | name    | owner  | birth      |
4+----+---------+--------+------------+
5|  1 | Sandy   | Lennon | 2015-01-03 |
6|  2 | Cookie  | Casey  | 2013-11-13 |
7|  3 | Charlie | River  | 2016-05-21 |
8+----+---------+--------+------------+
93 rows in set (0.00 sec)

برای انتخاب ستون‌ها و ردیف‌های خاص با شرطی مشخص، از دستور WHERE استفاده می‌شود. به مثال زیر توجه شود:

1mysql> SELECT name FROM cats WHERE owner = 'Casey';
2+--------+
3| name   |
4+--------+
5| Cookie |
6+--------+
71 row in set (0.00 sec)

حذف رکورد از پایگاه داده با دستور DELETE در MySQL

دستور DELETE برای حذف یک یا چند رکورد از جدول استفاده می‌شود. در این دستور نیز ملاک‌های حذف رکورد از طریق کلمه کلیدی WHERE مشخص می‌شود. شکل کلی این دستور به صورت زیر است:

1 DELETE FROM table_name <span class="sqlkeywordcolor">WHERE</span> <em>condition</em>;

مثال زیر برای این دستور ارائه شده است:

1mysql> DELETE FROM cats WHERE name='Cookie';
2Query OK, 1 row affected (0.05 sec)
3
4mysql> SELECT * FROM cats;
5+----+---------+--------+------------+
6| id | name    | owner  | birth      |
7+----+---------+--------+------------+
8|  1 | Sandy   | Lennon | 2015-01-03 |
9|  3 | Charlie | River  | 2016-05-21 |
10+----+---------+--------+------------+
112 rows in set (0.00 sec)

اضافه یا حذف ستون از جدول در MySQL

یکی از دستورات مهم MySQL، دستور ALTER TABLE است. این دستور ساختار یک جدول را تغییر می‌دهد. برای مثال از طریق دستور ALTER TABLE می‌توان ستون‌های یک جدول را حذف یا اضافه کرد و نوع ستون‌های موجود را تغییر داد.

همچنین می‌توان به کمک این دستور، شاخص‌های (Indexes) جدول را ایجاد یا حذف کرد و نام ستون‌ها یا جدول را هم تغییر داد. مثال زیر برای این دستور ذکر شده است:

1mysql> ALTER TABLE cats ADD gender CHAR(1) AFTER name;
2Query OK, 0 rows affected (0.24 sec)
3Records: 0  Duplicates: 0  Warnings: 0

اکنون برای بررسی نتیجه از دستور DESCRIBE به صورت زیر استفاده می‌شود:

1mysql> DESCRIBE cats;
2+--------+------------------+------+-----+---------+----------------+
3| Field  | Type             | Null | Key | Default | Extra          |
4+--------+------------------+------+-----+---------+----------------+
5| id     | int(10) unsigned | NO   | PRI | NULL    | auto_increment |
6| name   | varchar(150)     | NO   |     | NULL    |                |
7| gender | char(1)          | YES  |     | NULL    |                |
8| owner  | varchar(150)     | NO   |     | NULL    |                |
9| birth  | date             | NO   |     | NULL    |                |
10+--------+------------------+------+-----+---------+----------------+
115 rows in set (0.00 sec)

دستور SHOW CREATE TABLE، عبارت CREATE TABLE را به همراه جزییات بیش‌تری در مورد جدول ارائه می‌دهد. در ادامه مثالی برای این دستور آورده شده است:

1mysql> SHOW CREATE TABLE cats\G
2*************************** 1. row ***************************
3       Table: cats
4Create Table: CREATE TABLE `cats` (
5  `id` int(10) unsigned NOT NULL AUTO_INCREMENT,
6  `name` varchar(150) NOT NULL,
7  `gender` char(1) DEFAULT NULL,
8  `owner` varchar(150) NOT NULL,
9  `birth` date NOT NULL,
10  PRIMARY KEY (`id`)
11) ENGINE=InnoDB AUTO_INCREMENT=4 DEFAULT CHARSET=latin1
121 row in set (0.00 sec)

حال در این بخش از دستور ALTER TABLE...DROP برای حذف یک ستون استفاده می‌شود:

1mysql> ALTER TABLE cats DROP gender;
2Query OK, 0 rows affected (0.19 sec)
3Records: 0  Duplicates: 0  Warnings: 0
4
5mysql> DESCRIBE cats;
6+-------+------------------+------+-----+---------+----------------+
7| Field | Type             | Null | Key | Default | Extra          |
8+-------+------------------+------+-----+---------+----------------+
9| id    | int(10) unsigned | NO   | PRI | NULL    | auto_increment |
10| name  | varchar(150)     | NO   |     | NULL    |                |
11| owner | varchar(150)     | NO   |     | NULL    |                |
12| birth | date             | NO   |     | NULL    |                |
13+-------+------------------+------+-----+---------+----------------+
144 rows in set (0.00 sec)

برای آشنایی بیشتر و درک بهتر دستور ALTER در MySQL، مطالعه مقاله زیر پیشنهاد می‌شود.

به‌روزرسانی داده‌ها در MySQL با دستور UPDATE

گاهی نیاز است که داده‌های موجود در جدول MySQL اصلاح شوند. با استفاده از دستور UPDATE در زبان ساختار یافته SQL، می‌توان مقدار فیلد هر جدول MySQL را تغییر داد. قطعه کد زیر ساختار نحوی دستور UPDATE برای تغییر داده‌ها در جدول MySQL است:

1UPDATE table_name SET field1 = new-value1, field2 = new-value2
2[WHERE Clause]

همانطور که در ساختار نحوی فوق ذکر شد، دستور UPDATE دارای ویژگی‌های زیر است:

  • از طریق این دستور می‌توان یک یا چند فیلد را با هم به‌روز کرد.
  • با استفاده از عبارت WHERE می‌توان هر شرطی را برای به‌روزرسانی قرار داد.
  • می‌توان به طور همزمان مقادیر را در یک جدول واحد به‌روز کرد.

شرط WHERE برای مواقعی بسیار مفید است که به‌روزرسانی ردیف‌های معینی از جدول در نظر گرفته شده باشد. در این بخش از مقاله آموزشی MySQL چیست به آموزش برخی از دستورات در زمینه کار با پایگاه داده MySQL server پرداخته شد. حال در ادامه مقاله آموزش MySQL چیست به مبحث اتصال به MySQL با ODBC در ویندوز پرداخته شده است.

اتصال به MySQL با ODBC در ویندوز

در این بخش از مقاله آموزشی MySQL چیست به نحوه اتصال به MySQL از طریق ODBC روی ویندوز 10 آموزش داده شده است که شامل دو مبحث زیر می‌شود:

  • نحوه اتصال به MySQL (با نمونه‌های کد)
  • نحوه راه‌اندازی ODBC

استفاده از اشیاء اتصال (Connection Objects) به شدت برای متصل شدن به پایگاه داده‌ها پیشنهاد می‌شوند و این مدل از اتصال، همان چیزی است که در نمونه‌های کد نشان داده می‌شود.

ایجاد کانال جدید برای آزمایش کد

در ابتدا باید کانال جدیدی برای آزمایش کد ایجاد شود. پیشنهاد می‌شود کانالی مطابق با مشخصات زیر ساخته شود:

  • (یا مشابه) Name: DB MySQL Connection
  • Source: From Translator
  • Destination: To Channel

یا به طور جایگرین از یک کانال موجود استفاده شود. در این صورت،‌ کانال به یک From/To Translator یا مولفه فیلتر (Filter Component) نیاز دارد.

اتصال به پایگاه داده با ODBC

برای شروع نیاز است که کد زیر در Translator قرار داده شود.

1function main()
2      local conn = db.connect{   
3      api=db.MY_SQL_ODBC, 
4      name='your_odbc_server_name',
5      user='your_login',
6      password='secret',
7      use_unicode = true,
8      live = true
9   }
10 
11   conn:execute{sql='SELECT * FROM <your table>', live=true}
12end

کلمه name هم نام یک ODBC Source است که با استفاده از ODBC Administrator ایجاد می‌شود.

  1. نیاز است که کد متناسب با نیاز تغییر کند.

راه‌اندازی ODBC برای MySQL

در این مقاله آموزشی نحوه راه‌اندازی ODBC برای MySQL در قالب 7 مرحله کلی شرح داده شده است.

مرحله اول راه‌اندازی ODBC برای MySQL

در این مرحله آخرین درایورهای MySQL ODBC نصب می‌شود.

  1. در ابتدا نیاز است که نرم افزار Visual Studio C++ 2015 redistributable دانلود و نصب شود.
  2. سپس باید آخرین برنامه نصب‌کننده MySQL را از سایت دانلود MySQL [+] دانلود کرد.
  3. حال باید نصب‌کننده MySQL را اجرا کرد و تنظیمات پیش‌فرض آن را پذیرفت تا جایی که صفحه Choosing a Setup Type مشخص شود.
  4. اکنون در این صفحه باید گزینه Custom انتخاب شود و سپس روی دکمه Next کلیک کرد.
  5. در این گام روی علامت + کلیک می‌شود تا زیر مجموعه‌های MySQL Connectors مشخص شوند و از بین آن‌ها ODBC ۶۴ بیتی انتخاب و سپس فلش سبز رنگ را انتخاب کرد.
  6. در این مرحله هم اول گزینه Next، بعد Execute، سپس Next و در نهایت هم دکمه Finish فشرده می‌شود.

مرحله دوم راه‌اندازی ODBC برای MySQL

در این گام باید نرم افزار ODBC Administrator 64 bit باز شود.

  • در این مرحله باید در سیستم نرم افزار ODBC را سرچ کرده و ODBC Data Sources (64 bit) را انتخاب کرد.
  • کلیک راست کرده، سپس Run as Administrator انتخاب شود.

مرحله سوم راه‌اندازی ODBC برای MySQL

باید System DSN را باز کرد و روی گزینه Add کلیک شود.

مرحله چهارم راه‌اندازی ODBC برای MySQL

در این گام باید آخرین درایور MySQL ODBC را انتخاب کرد و سپس روی گزینه Finish کلیک شود.

مرحله پنجم راه‌اندازی ODBC برای MySQL

حال باید اطلاعات کاربری ODBC را تکمیل کرد.

  • در بخش‌های Data Source Name و Description نیاز است که نامی دلخواه وارد شود.
  • حال باید Network Name (یا IP) MySQL Server را در قسمت TCP/IP Server وارد کرد.

توجه: با توجه به اهمیت این قسمت، چنانچه در مورد صحت و درستی IP Server اطمینان وجود ندارد، باید این مورد را از DBA (مدیر پایگاه داده) جویا شد.

  • در بخش‌های مربوطه نیز باید نام کاربری و رمز عبور را وارد کرد.

توجه: با توجه به اهمیت این قسمت، چنانچه در مورد صحت و درستی IP Server اطمینان وجود ندارد، باید این مورد را از DBA (مدیر پایگاه داده) پرسید.

  • گزینه انتخابی دیتابیس: در این بخش هم باید پایگاه داده پیش فرض انتخاب شود.

مرحله ششم راه‌اندازی ODBC برای MySQL

در این مرحله باید اتصال منبع داده را تست کرد.

  • رویTest Data Source… ‎ کلیک شود.
  • اگر اتصال منبع داده به خوبی انجام شد و نتیجه آن موفقیت‌آمیز بود، باید گزینه OK انتخاب شود.
  • در پنجره بعدی هم برای ساخت منبع داده ODBC باید روی دکمه OK کلیک کرد.

مرحله هفتم راه‌اندازی ODBC برای MySQL

پس از طی کردن مراحل مطرح شده، اگر اتصال به درستی کار نمی‌کرد، باید در مورد نحوه ورود (Login) به دیتابیس با مدیر پایگاه داده صحبت شود. به این ترتیب مبحث MySQL چیست در این مقاله به پایان می‌رسد. در بخش پایانی، دوره‌های کاربردی MySQL برای یادگیری بیش‌تر علاقه‌مندان معرفی شده‌اند.

معرفی فیلم‌های آموزش MySQL فرادرس

در سایت فرادرس برای مبحث پایگاه داده‌ها، آموزش‌های دانشگاهی و مهارتی مختلفی ارائه شده است. علاوه بر این، آموزش‌های پروژه محور نیز بر روی سایت وجود دارد که به صورت کاربردی به پیاده‌سازی پایگاه‌های داده، اعمال تغییرات در آن‌ها و برنامه نویسی با زبان PHP می‌پردازند.

در بخش پایانی از مقاله آموزشی MySQL چیست ، به معرفی برخی از دوره‌های آموزشی مرتبط با MySQL پرداخته شده است. یکی از این دوره‌های آموزشی کاربردی و جامع در وب سایت فرادرس، دوره «آموزش پایگاه داده MySQL مای اس کیو ال» به حساب می‌آید که ابتدا به معرفی این دوره پرداخته می‌شود.

فیلم آموزش پایگاه داده MySQL

معرفی فیلم آموزش پایگاه داده MySQL

مدت زمان دوره آموزش پایگاه داده MySQL فرادرس به صورت تقریبی ۱۰ ساعت و مدرس آن مهندس سید رضا هاشمیان است. این دوره آموزشی 19 فصل دارد که فصل سوم آن کار با Database و Table است و شامل مباحث ایجاد و حذف بانک اطلاعاتی، ویرایش ویژگی‌های بانک اطلاعاتی، ایجاد، ویرایش، تغییر نام و حذف جدول‌ها، محدودیت‌های فیلدها (Constraint) و ایجاد کلید داخلی و کلید خارجی در جداول می‌شود.

فیلم آموزش پروژه محور طراحی وب سایت با پی اچ پی PHP و MySQL

فیلم آموزش طراحی وب سایت PHP و MySQL

PHP یک زبان برنامه نویسی تفسیری محسوب می‌شود که برای طراحی صفحات و اپلیکیشن‌های وب طراحی شده است. این زبان برنامه نویسی، قابلیت ایجاد وب‌سایت‌های تعاملی را برای توسعه‌دهندگان وب فراهم می‌کند. فریم‌ورک‌های بسیار محبوب و قدرتمندی نیز برای PHP ارائه شده است. در توسعه وب با PHP اکثراً از پایگاه داده MySQL استفاده می‌شود.

برای آموزش عملی MySQL و کاربرد آن در برنامه نویسی وب با ه همراه PHP استفاده از این دوره آموزشی پیشنهاد می‌شود. مدت زمان این فرادرس به صورت تقریبی 7 ساعت و مدرس آن مهندس محمود خاوریان است. این آموزش به ۷ فصل تقسیم‌بندی شده و در آن یک پروژه طراحی وب سایت با نام بانک اطلاعاتی اینترنتی اشعار تعریف شده و در آموزش گام به گام پیاده‌سازی آن با زبان PHP در پایگاه داده MySQL انجام می‌شود.

فیلم آموزش پروژه محور PHP و MySQL - پیاده‌سازی انواع لاگین و ثبت نام

فیلم آموزش پروژه محور PHP و MySQL - پیاده‌سازی انواع لاگین و ثبت نام

‎PHP یکی از زبان‌های برنامه نویسی Back-End محسوب می‌شود. وجود CMSها، فریم‌ورک‌های قدرتمند، پویا کردن وب‌سایت‌ها و رایگان بودن PHP باعث شده که فراگیران زیادی را به سمت خود جذب کند. برای یادگیری مشاهده این فیلم آموزشی پیشنهاد می‌شود. طول زمان این فرادرس به صورت تقریبی 7 ساعت و مدرس آن مهندس آرونی باباخانیانس است. این دوره آموزشی در 8 فصل به پیاده‌سازی ثبت‌نام، لاگین، تشخیص و احراز هویت کاربر با شماره همراه و پروژه‌های دیگر می‌پردازد.

  • برای مشاهده فیلم آموزش پروژه محور PHP و MySQL - پیاده‌سازی انواع لاگین و ثبت نام + اینجا کلیک کنید.

جمع‌بندی

MySQL یکی از سیستم‌های مدیریت پایگاه داده محبوب با یادگیری آسان است که در طراحی صفحات وب به خصوص برای زبان‌های برنامه نویسی PHP و اپلیکیشن‌های جاوا کاربرد دارد. MySQL نرم افزاری منبع‌باز و رایگان محسوب می‌شود که برای سایت‌های کوچک تا متوسط مناسب است.

در این مطلب آموزشی، مفاهیم پایه پایگاه داده تا نصب و راهنمای شروع به کار با MySQL ارائه شد تا بتواند برای افراد مبتدی مناسب باشد. امید است که مطالعه مقاله آموزشی MySQL چیست ، مفید واقع شود.

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
MySQLTUTORIALsimplilearnQuoraMySQLiNTERFACEWAREDATAQUESTDNSstuffOpenSource
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *