۵ سریال با موضوع هوش مصنوعی که حتماً باید ببینید — فهرست جامع

۷۶۹۳ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰
زمان مطالعه: ۳ دقیقه
۵ سریال با موضوع هوش مصنوعی که حتماً باید ببینید — فهرست جامع

در حدود سی سال قبل، موضوع هوش مصنوعی تنها در کتاب‌های علمی- تخیلی دیده می‌شد. امروزه هوش مصنوعی در تمامی بخش‌های زندگی روزمره ما یافت می‌شود. همانگونه که جهان با سرعت زیاد به سمت استفاده هر چه بیشتر از ماشین‌های هوش مصنوعی در حرکت است، گروهی بر این عقیده‌اند که هوش مصنوعی می‌تواند فرصت‌های بیشتری را برای انسان فراهم آورد. از سوی دیگر، گروهی نیز بر این باورند که هوش مصنوعی درصورتی‌که به‌درستی مورداستفاده قرار نگیرد، پتانسیل نابود ساختن نسل انسان را دارد. این یک نگرانی است که ممکن است به واقعیت برسد. در حال حاضر شرکت‌های زیادی تولید محصولات مبتنی بر هوش مصنوعی را در دستور کار خود قرار داده‌اند. سریال‌های تلویزیونی نگاهی کلی مبنی بر اینکه هوش مصنوعی می‌تواند چگونه باشد، به مخاطبین خود ارائه می‌کنند. درحالی‌که بسیاری از این سریال‌ها نمی‌توانند این موضوع را به شکلی واقع‌بینانه عرضه کنند، برخی نیز تصاویری خلق می‌کنند که تقریباً از انسان‌های واقعی غیرقابل تفکیک هستند. در اینجا به ۵ سریال برتر در زمینه هوش مصنوعی نگاهی می‌اندازیم.

۱. سریال دنیای غرب (Westworld) - محصول سال 2016

در این سریال روبات‌ها از ماهیت واقعی خودشان بی‌خبرند. در این سریالِ آینده‌محور، روبات‌هایی که میزبان نامیده می‌شوند به تازه‌واردان اجازه می‌دهند رؤیاها و خیال‌بافی‌هایشان را پیگیری کنند، بدون نگرانی از اینکه تا چه حد ممکن است باعث ناراحتی شود. روبات‌های «دنیای غرب» به‌نوعی برنامه‌ریزی شده‌اند که ترس و درد را احساس می‌کنند اما هنگامی‌که متوجه می‌شوند چه چیزی در حال وقوع است، سعی می‌کنند به ماهیت هستی خود پی ببرند. این سریال شما را در مورد ماشین‌های مبتنی بر هوش مصنوعی به فکر فرو می‌برد.

۲. سریال انسان‌ها (Humans) - محصول سال 2015

در این سریال، باز هم ما شاهد یک دنیای آینده محور می‌باشیم. در سریال "انسان‌ها" موجوداتی مشابه انسان که "سنتز" نامیده می‌شوند، در جامعه ادغام شده‌اند. سنتزها درعین‌حال که انسان نیستند، اما بسیار به انسان‌های واقعی شبیه‌اند. این سریال درعین‌حال که هیچ ایده جدیدی درباره هوش مصنوعی به ما ارائه نمی‌دهد، اما می‌تواند برای کسانی که به تماشای آن می‌نشینند، تجربه‌ی سرگرم‌کننده و جذابی باشد. روبات‌های سنتز به‌قدری هوشمند و پیشرفته ساخته‌شده‌اند که انسان‌ها آن‌ها را تهدیدی برای موجودیت خود می‌پندارند و فکر می‌کنند که آن‌ها روزی جایگزین همتایان انسانی خود خواهند شد.

۳. سریال فضاپیمای گالاکتیکا (Battlestar Galactica) - محصول سال 2004

بازسازی فضاپیمای گالاکتیکا با به تصویر کشیدن و شناساندن روش جدیدی برای تماشای محصولات علمی-تخیلی شناخته می‌شود. این سریال درواقع دو شکل مختلف از کاراکترهای علمی- تخیلی را به نمایش می‌گذارد. یکی از آن‌ها شکلی ابتدایی دارد و به نام «سایلون» (Synths) شناخته می‌شود؛ نوع دیگر نیز شکلی پیشرفته یافته و نامش «سایلون‌های انسانی» است. هسته مرکزی داستان سریال حول شباهت‌های سایلون‌ها به ما انسان‌ها است و این‌که آیا واقعاً سایلون‌ها و انسان‌ها با یکدیگر متفاوتند؟

۴. سریال مظنون (Person of Interest) - محصول سال 2011

در سریال «مظنون» به‌جای روبات‌ها، یک ماشین را می‌بینید. این ماشین با قابلیت خود، پیش‌بینی می‌کند که چه زمانی جرمی صورت خواهد گرفت اما نمی‌تواند بین قربانی و جنایت‌کار تفکیک قائل شود. به همین علت است که یک تیم مبارزه با جرائم هم در کنار این ماشین و با آن کار می‌کند تا پیش از وقوع جرم، از رخ دادن آن جلوگیری کند. نکته‌ بسیار جالب در خصوص این سریال آن است که این «ماشین» به همان اندازه‌ هوش مصنوعی که ما در تلویزیون می‌بینیم واقعی است. این ماشین یک دستگاه بزرگ با تعدادی سرور است. هیچ روبات شبیه به انسان در این سریال وجود ندارد، فقط یک ماشین فوق‌العاده قدرتمند باقابلیت‌های شگفت‌انگیز.

۵. سریال آینه سیاه (Black Mirror) - محصول سال 2011

سریال «آینه سیاه» ساختاری مشابه با سریال «منطقه گرگ‌ومیش» (Twilight Zone) دارد. در هر یک از قسمت‌های این سریال یک داستان جدید با شخصیت‌های جدید رخ می‌دهد. هرکدام از قسمت‌ها به ماجراهای پیچیده مبتنی بر تکنولوژی می‌پردازد و نگرانی‌هایی که از این بابت برای شخصیت‌های داستان رخ می‌دهد.

البته در پایان باید اشاره کرد که مشخص نیست که برخی از این سریال‌ها تصاویر دقیقی از هوش مصنوعی ارائه می‌کنند یا فقط نمایش داستانی جذاب از این تکنولوژی هستند؛ شما چه فکر می‌کنید.

اگر این نوشته برای شما مفید بوده است، پیشنهاد می‌کنیم مطالب زیر را نیز مطالعه کنید:

==

بر اساس رای ۳۷ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
knowmail
۷ دیدگاه برای «۵ سریال با موضوع هوش مصنوعی که حتماً باید ببینید — فهرست جامع»

کسی میدونه اسم اون فیلمی که روی انسان ها ازمایش میکردن تا بتونند اینده رو ببینند چیه ؟
و بعد یک نفر به قدری قدرتمند میشه که آینده ی طولانی تری رو میبینه . ممنون میشم پاسخ بدید

هیچ کدوم از اینها نمایش درستی از هوش مصنوعی نیستند درواقع
هوش مصنوعی اصلا چیزی نیست که اینا نشون میدن! هوش مصنوعی فقط یک ابزار حل مسعله هست و قابلیت فکر کردن تصحیح خود(مثل انسان) رو نداره

اصلا مهن نیست الان هوش مصنوعی کجا کار قراز داره. مهم اینه ما در این سریال ها میبینیم قوه ی تخیل انسان ها تا کجا را میبینه برای هوش مصنوعی و همین یعنی ما حتما بهش میرسیم. البته این پیام شما مال سه سال پیشه و در همین سه سال شاهد این هستیم جقدر هوش مصنوعی بهذاین سریال ها نزدیک شده و حتی برخی را فتح کرده. ذهنتو محدود نکن

بهترن فیلم فقط پهلوانان شبکه پویا 🙂

بهترین فیلم فقط AI که حدود بیست سال پیش تولید شد.

بهترین سریالی که هم جذابه هم یه دید از هوش مصنوعی و آیندش میده person of interest
توصیه میکنم ببینین

با سلام جسارتا عکسی که برای سریال انسانها گذاشتید، عکس سریال هانیبال هستش

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *