انواع جمله شرطی در انگلیسی

انواع جمله شرطی در انگلیسی

زبان انگلیسی از انواع «جملات شرطی» (Conditional Sentences) تشکیل شده است. هر یک از این جملات در زمان‌ها و موقعیت‌های مختلف، کاربردهای متفاوتی دارند. به طور کلی، انواع جمله شرطی در انگلیسی در پنج دسته قرار می‌گیرد که عبارت‌‌اند از:

  • جملات شرطی صفر (Zero Conditionals)
  • جملات شرطی نوع اول (First Conditionals)
  • جملات شرطی نوع دوم (Second Conditionals)
  • جملات شرطی نوع سوم (Third Conditionals)
  • جملات شرطی میکس (Mixed Conditionals)

جملات شرطی در زبان انگلیسی از یک ساختار کلی تبعیت می‌کنند. همه آن‌ها از دو «جمله‌واره» (Clause) تشکیل شده‌اند که شامل «If Clause» و «Main Clause» است. جمله‌واره‌ای که با کلمه «if» شروع می‌شود، جمله‌واره وابسته است و موقعیتی احتمالی را توصیف می‌کند و جمله‌واره اصلی، جمله‌واره مستقلی است که پیامد کار را بیان می‌کند. نکته مهم در رابطه با جمله شرطی در انگلیسی این است که ساختار هر یک از آن‌ها را به‌درستی به کار ببریم و زمان‌های فعل را برای هر یک از جمله‌واره‌ها تعیین کنیم.

برای مثال، جمله شرطی نوع اول، به بیان شرایطی احتمالی در زمان حال یا آینده می‌پردازد و برای موقعیتی به کار می‌رود که واقعی و احتمال رخ دادن آن زیاد است. اما جمله شرطی نوع دوم از موقعیتی غیرواقعی یا فرضی در زمان حال یا آینده صحبت می‌کند و زمان فعل هر یک از جمله‌واره‌ها با شرطی نوع اول فرق دارد.

در رابطه با جملات شرطی نوع سوم، می‌توان گفت که موقعیتی غیرواقعی را در گذشته توصیف می‌کنند و معمولاً برای بیان حسرت‌ یا افسوس‌های گذشته مورد استفاده قرار می‌گیرند. چون نمی‌توان به گذشته برگشت و شرایط را تغییر داد، به عنوان موقعیتی غیرواقعی در نظر گرفته می‌شوند. اما جملات شرطی میکس، از ترکیب شرطی نوع دوم و سوم تشکیل شده‌اند. جملات شرطی نوع صفر نیز برای بیان حقیقتی علمی یا عادت‌های کلی به کار می‌‌روند. بنابراین، برای آشنایی با انواع جمله شرطی در انگلیسی لازم است ابتدا با ساختار و کاربرد آن‌ها آشنا شویم.

جملات شرطی می‌توانند در حالت مثبت، منفی و پرسشی به کار بروند. جملات شرطی نوع اول، دوم و سوم در میان انواع جمله شرطی در انگلیسی پرکاربرد هستند و در محاوره نیز کاربرد دارند. اما در مجموع، جملات شرطی هم برای موقعیت‌های رسمی و هم غیررسمی به کار می‌روند.

در «مجله فرادرس» درباره انواع جمله شرطی در انگلیسی آموزش‌هایی ارائه شده و هر یک از آن‌ها به طور جداگانه مورد بررسی قرار گرفته است. علاوه بر این، مثال‌های متعددی در این رابطه ارائه شده که به یادگیری انواع جمله شرطی کمک خواهد کرد. در فهرست زیر، مطالب مربوط به انواع جمله شرطی در انگلیسی را مشاهده می‌کنید. برای آشنایی با کاربرد و ساختار هر یک از جملات، می‌توانید این مطالب را مطالعه کنید و گرامر آن را به زبان ساده و به کمک مثال‌های متعدد یاد بگیرید.