دانلود نرم افزار تایپ نوشتاری لاتِک (LaTeX)

۲۰۷۹۲ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲ دقیقه
دانلود نرم افزار تایپ نوشتاری لاتِک (LaTeX)

نرم‌افزار لاتِک LaTeX، یک بسته نرم‌افزاری برای تایپ و صفحه‌بندی متون مختلف است که می تواند برای تهیه گستره وسیعی از انواع اسناد از نامه‌های شخصی و اداری گرفته تا کتاب‌های فنی با حجم بالای فرمول‌های ریاضی و اشکال گرافیکی و جداول مورد استفاده قرار بگیرد. از آنجا که این مجموعه نرم‌افزاری متن باز (Open Source) است، تنوع افزونه‌های نرم‌افزاری که کاربران و توسعه‌دهندگان به آن اضافه کرده اند، به کاربر این نرم‌افزار اجازه ایجاد متونی با کیفیت و چشم نواز را می‌دهد. برای همه انواع سیستم عامل (شامل لینوکس، ویندوز و مکینتاش) می‌توانید از این بسته نرم‌افزاری استفاده نمایید. در صورت علاقه به یادگیری نحوه نگارش در LaTex (نسخه نرم‌افزاری یا وب)، می‌توانید مجموعه فیلم‌های آموزش لاتک فرادرس را مشاهده کنید.

توضیحاتی درباره توزیع های نرم‌افزاری LaTeX و نرم‌افزار های ویرایشگر

برای دانلود بسته های نرم‌افزاری TeX جهت استفاده در سیستم های عامل مختلف، می توانید به صفحه دانلودها (+) بر روی وبسایت رسمی پروژه LaTeX مراجعه نمایید.

خلاصه محتوای موجود در صفحه مذکور در ادامه آمده است، همچنین این بسته های نرم‌افزاری، در کنار خود برخی ویرایشگرهای پیش فرض را نصب و ارائه می کنند. پیشنهادهایی برای ویرایشگرها نیز در ادامه آمده است، که می توانید آن ها را دانلود کنید و مورد استفاده قرار دهید:

 

عنوان نرم‌افزارتوضیحاتلینک دانلود
MiKTeXبرای ویندوز، بسته نرم‌افزاری MiKTeX (میک تک) پیشنهاد می‌شود، بر مبنای این بسته، توزیع جدید به نام proTeXt (پروتکت یا پروتکست) ارائه شده است، که نسبتاً کامل‌تر و جدیدتر است. در این بسته آموزشی، از توزیع MiKTeX استفاده شده است.لینک دانلود (کلیک کنید)
TeX Liveبرای همه انواع سیستم عامل (شامل لینوکس، ویندوز و مکینتاش) می توانید از TeX Live (تک لایو) استفاده نمایید.لینک دانلود (کلیک کنید)
MacTeXبرای مکینتاش، بسته نرم‌افزاری MacTeX (مک تک) پیشنهاد می‌شود.لینک دانلود (کلیک کنید)
WinEdtاین نرم‌افزار، یک نرم‌افزار تحت ویندوز است که به شکل مناسبی با MiKTeX هماهنگ می شود. این نرم‌افزار که به صورت Shareware توزیع شده است، در این بسته آموزشی، از نرم‌افزار WinEdt به عنوان ویرایشگر استفاده شده است.لینک دانلود (کلیک کنید)
Texmakerاین نرم‌افزار به همراه TeX Live نصب می‌شود و برای همه انواع سیستم‌های عامل موجود است.لینک دانلود (کلیک کنید)
TeXWorksاین نرم‌افزار برای کار در انواع سیستم‌های عامل نوشته شده است. البته، اگر در داخل ایران هستید، احتمالاً به دلیل محدودیت هایی که گوگل برای کاربران ایرانی ایجاد کرده است، امکان دانلود این نرم‌افزار را نخواهید داشت.لینک دانلود (کلیک کنید)
Kileاین نرم‌افزار یک ویرایشگر تحت سیستم های شبه-یونیکس (شامل لینوکس و مکینتاش) است.لینک دانلود (کلیک کنید)
LyXاین نرم‌افزار یک ویرایشگر خاص و WYSIWYG برای LaTeX است، همچنین این نرم‌افزار تحت ویندوز است و بر خلاف سایر ویرایشگرها، شما شکل خروجی متن را مشاهده می کنید و ویرایش را بر روی آن انجام می دهید؛ اما کدهای LaTeX در پس زمینه و توسط نرم‌افزار نوشته می شوند.لینک دانلود (کلیک کنید)
TeXShopاین نرم‌افزار رایگان است و برای کار در مکینتاش طراحی شده است.لینک دانلود (کلیک کنید)

برای مشاهده فهرست کاملی از ویرایشگرهای LaTeX و مقایسه آن ها، می توانید به ویکی پدیا (+) مراجعه نمایید.

بر اساس رای ۸۵ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
۱۲ دیدگاه برای «دانلود نرم افزار تایپ نوشتاری لاتِک (LaTeX)»

سلام من میخوام لاتکس رو نصب کنم اما الان گیج شدم کدوم یک از گزینه های داخل جدول رو باید نصب کنم؟
من یک تایپیست متنی و صوتی هستم که برای کارم باید هم لاتکس رو یاد بگیرم هم نصب کنم، فیلم آموزش رایگان شما رو هم دارم می بینم اما نمیدونم از این جدول کدوم به درد من میخوره و کار من رو راه میندازه.

سلام ممنون از مطلب خوبتون،
لینک اولی برای miktex کار نمیکنه لطفا اصلاح بفرمایید ممنونم.


‌با سلام و احترام؛

صمیمانه از همراهی شما با مجله فرادرس و ارائه بازخورد سپاس‌گزاریم.

این مورد اصلاح شد.

برای شما آرزوی سلامتی و موفقیت داریم.

سلام. وقت بخیر. به من گفتند برنامه LaTeX را نصب کنم و در کارهای ویراستاری متن و.. استفاده کنم. فکر میکردم مثل بقیه نرم افزارها فقط یک اسم داشته باشه بنام لتکس، ولی دیدم لتکس به صورت مجموعه ای از نرم افزار هست. سوالی که دارم این هست چه تفاوتی در انواع این مجموعه با اسمهای MiKTeX، TeX Live و… وجود دارد؟ بین مجموعه نرم افزارهای ارائه شده مرتبط لتکس کدام جدیدتر و دارای امکانات بیشتر هست؟
همچنین برای من که تازه میخوام نصب کنم و اموزش ببینم و در کار مقاله، پایان نامه و… استفاده کنم ایا سایت خاصی جهت اموزش نرم افزار وجود دارد؟
ممنون میشم مدیر سایت راهنمایی ام کنند. با تشکر

با سلام؛

برای آشنایی با LaTex می‌توانید مطلب زیر از مجله فرادرس را مطالعه کنید:

«نگارش متون آکادمیک در Latex – آموزش و دانلود توزیع های شناخته شده»

همچنین، مشاهده فیلم‌های آموزشی فرادرس نیز پیشنهاد می‌شود که در لینک زیر آورده شده‌اند:

«آموزش نگارش متون علمی در لتکس LaTeX»
«آموزش لاتک LaTeX تحت وب»
«آموزش لتکس LaTeX و ایجاد اولین پروژه – رایگان»

با تشکر از همراهی شما با مجله فرادرس

فایل لتک را میتوان در اندروید هم باز کرد و ویرایش را به کمک گوشی انجام داد؟

سلام و عرض ادب
آیا برایتان مقدور است این برنامه برای بنده نصب کنید
من ساکن تهران هستم
منتظر پاسختان هستم
باتشکر

سلام، من روی لینک نصب تک لایو کلیک کردم و همه مراحل نصب رو هم طی کردم؛ ولی در آخر متوجه شدم که این نرم افزاری که نصب شده TexLive نیست! بلکه TeXworks هست!!!
لطفا پیگیری کنید…

سلام مَن TexLive
را دانلود کرده و نصب میکنم ولی روی سیستم نمیتونم پیداش کنم
حتی رو سیستم سرچ هم کردم
ممنون میشم کمک کنید

با سلام،چرا نصب این برنامه انقد سخت شده؟من بعد دردسرهای متوالی نصبش کردم حالا وقتی توی نمونه پایان نامه حتی فقط اسم خودمو مینویسم pdfنمیده؟لطفا راهنماییم کنین

سلام ، توروخدا لینک زبان اصلی میذارین یه راهنمایی کنین چه گزینه ایو بزنیم بخدا دو روزه من دیوانه شدم نمیتونم یه لاتک رو نصب کنم

سلام. پیشنهاد می‌کنیم تک‌لایو را نصب کنید. برای دانلود این نرم‌افزار به این سایت بروید و فایل texliveYYYY.iso را دانلود کنید که YYYY سال انتشار آن را نشان می‌دهد. برای نصب نیز، فایل ایزو را باز کنید، روی install-tl-windows.bat راست کلیک کرده و در منوی ظاهر شده، روی گزینه Run as administrator کلیک کنید. پس از آن با کلیک روی Install TeXLive نرم‌افزار را نصب کنید. ضمناً، نیازی به ایجاد تغییر در تنظیمات قبل از نصب نیست.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *