بررسی تنظیمات نرم‌افزار آیتونز اپل — به زبان ساده

۴۸۵ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۵ آبان ۱۳۹۹
زمان مطالعه: ۵ دقیقه
بررسی تنظیمات نرم‌افزار آیتونز اپل — به زبان ساده

آیتونز ( iTunes ) نرم‌افزار رایگانی است که توسط شرکت اپل (Apple Company) تولید و ارائه‌شده است.

از این نرم‌افزار برای مدیریت فایل‌های صوتی‌و‌تصویری، به‌روزرسانی، نصب نرم‌افزارها، گرفتن نسخه پشتیبان، سازمان‌دهی و دسته‌بندی فایل‌ها توسط رایانه‌ای با سیستم‌عامل ویندوز یا مک استفاده می‌شود. این نرم‌افزار، پل ارتباطی میان محصولات اپل ازجمله آیفون، آی‌پاد و آی‌پد است.

بدون این نرم‌افزار تقریبا دسترسی به فایل‌های درون محصولات اپل امکان‌پذیر نیست.

علاوه بر این با استفاده از این نرم‌افزار، می‌توان از فروشگاه آیتونز، موسیقی، فیلم، کتاب صوتی، برنامه‌های آیفون و آی‌پاد را خریداری و دانلود کرد. البته در این فروشگاه می‌توانید از دانلود فایل‌های رایگان هم لذت ببرید.

برای دانلود آخرین نسخه آیتونز باید به سایت آیتونز به نشانی itunes.com مراجعه کنید و روی گزینه Free download (دانلود رایگان) کلیک کنید. یا می‌توانید برای آگاهی از نحوه آپدیت آیتونز این مطلب را مطالعه کنید.

تنظیم‌های iTunes

دسترسی به‌ تنظیم‌های آیتونز از طریق iTunes > Preferences در مک،  یا  Edit > Preferences در تنظیم‌های ویندوز امکان‌پذیر است.

همان‌گونه که در تصویرهای زیر مشاهده می‌کنید.

 

برخی از برگه‌های (Tab) این پنجره شامل تنظیم‌هایی هستند که باید در مورد آنها بدانید.

General

برگه General (عمومی) اولین چیزی است که در پنجره باز‌شده، مشاهده می‌کنید. در این برگه، شما می‌توانید تمام فایل‌هایی را که از یک CD به کتابخانه نرم‌افزار خود، اضافه می‌کنید به‌سادگی مدیریت کنید.

اگر رابط کاربری General برای شما بیش‌ازاندازه شلوغ و مبهم است می‌توانید مواردی را که استفاده نمی‌کنید، غیرفعال کنید به این صورت که کلیک مواردی را که نیازی به آنها ندارید بردارید.

Playback

در برگه Playback (پخش) شما تعیین می‌کنید که در کجای نرم‌افزار آیتونز (مثلا در یک پنجره جداگانه)، موسیقی، فیلم، نماهنگ و غیره نمایش داده شوند. همچنین در این برگه می‌توانید زبان پیش‌‌فرض را انتخاب کنید و تنظیم زیرنویس برای فیلم‌ها را انجام بدهید.

اما جالب‌ترین تنظیم‌های این قسمت در Sound Enhancer ،Crossfade Songs و Sound Check وجود دارند.

Crossfade Songs

این ویژگی باعث می‌شود هنگام عوض شدن آهنگ، صدای آهنگ فعلی به‌آرامی ‌کاهش‌یافته و صدای آهنگ بعدی به آهستگی افزایش یابد. البته این ویژگی به‌صورت پیش‌فرض غیرفعال است. برای تنظیم بهتر می‌توانید از نوار لغزنده موجود در برگه استفاده کنید. البته این تنظیم‌ها به iPad منتقل نمی‌شوند.

Sound Enhancer

این ویژگی نوعی فیلتر صدا است که با استفاده از آن می‌توانید شدت و کیفیت صدا در آیتونز را افزایش دهید. این گزینه ارزش امتحان کردن را دارد. البته این تنظیم‌ها هم به iPad منتقل نمی‌شوند.

Sound Check

در این ویژگی می‌توانید صدای iPad را بررسی کنید و برخی ویژگی‌ها را در آن فعال کنید. با استفاده از تنظیم‌های این برگه، می‌توانید جلوه‌ها را در تمام آهنگ‌های موجود در کتابخانه خود ایجاد کنید.

Sharing

در برگه Sharing ( اشتراک‌گذاری) شما می‌توانید به‌راحتی کتابخانه موسیقی خود و یا لیست پخش مورد‌علاقه خودتان را با دیگر نسخه‌های iTunes در حال اجرا در شبکه محلی به اشتراک بگذارید.

شما می‌توانید کتابخانه خود را با فعال کردن گزینه Share My Library درMy Local Network option به اشتراک بگذارید. برای جستجوی سایر کتابخانه‌های به اشتراک گذاشته iTunes، گزینه Look for Libraries Shared را فعال کنید.

Parental

Parental (والدین) برگه‌ای است که خیال والدین را راحت می‌کند. حتما شما هم با ما موافق هستید که هر محتوایی مخاطب خاص خود را می‌طلبد. محدود کردن دسترسی به کتابخانه‌های به اشتراک‌گذاشته‌شده، پادکست‌ها، رادیو، فروشگاه iTunes، برخی موسیقی‌ها و ویدئوها از امکاناتی است که این برگه در اختیار والدین عزیز قرار می‌دهد.

Advanced

در برگه Advanced (پیشرفته) می‌توانید محل ذخیره فایل‌های خود را در آیتونز مشاهده کنید و در صورت نیاز، آنها را سازمان‌دهی کنید. در این برگه می‌توانید یک کتابخانه iTunes را از یک درایو راه‌اندازی شده به یک درایو خارجی گسترده‌تر انتقال دهید.

پنجره Info

در برگه Info (اطلاعات) می‌توانید فایل‌های خود را با مرتب کردن اطلاعات آن، سازمان‌دهی کنید.

برای تولید یک پنجره اطلاعات، هر نوع رسانه‌ای را که دوست دارید در کتابخانه iTunes خود انتخاب کنید. مانند یک آهنگ، ویدیو یا پادکست. بعد مسیر File> Get Info را پیگیری کنید.

پنجره‌ای که برایتان به نمایش درمی‌آید حاوی چند‌زبانه است.

در ادامه مهم‌ترین زبانه‌های این پنجره را برایتان معرفی می‌کنیم.

Info

برگه‌ای است که در آن می‌توانید برچسب‌های اطلاعاتی زیادی را به رسانه مورد‌نظرتان بزنید. برچسب‌هایی مانند نام خواننده، آلبوم، آهنگساز، نظرات، سال انتشار، شماره آهنگ و ژانری (genre) که شامل رسانه شما می‌شود. آیتونز گزینه‌های خوبی را برای افزودن اطلاعات به رسانه مورد‌علاقه‌تان فراهم کرده است.

این اطلاعات، به‌خصوص زمانی که محتوای یک CD جدید را به کتابخانه خود اضافه می‌کنید، در پیدا کردن آهنگ‌ها یا فیلم‌های مورد‌علاقه‌تان شما را یاری می‌کنند.

Video

هنگامی‌که شما قسمت‌های تلویزیونی را از منابع دیگری به‌غیر‌از فروشگاه iTunes Store تهیه می‌کنید، این ویدیوها ممکن است دارای اطلاعات به‌هم‌ریخته‌ای باشند و یا شماره قسمت‌ها، به‌درستی  وارد نشده باشند. این اطلاعات را هم می‌توانید در این قسمت اصلاح کنید.

Options

در زبانه Options (گزینه‌ها) شما می‌توانید برخی تنظیم‌ها را روی صدای رسانه خود انجام دهید. مثلا می‌توانید با تنظیم اکولایزر (Equalizer, EQ) میزان نرمی صدای پخش‌شده را تنظیم کنید. برای این ‌کار، نوار کناری EQ و iPod را ببینید. همچنین می‌توانید زمان مکث یا توقف یک رسانه را مشخص کنید.

حتما برای شما هم پیش‌آمده است که چند ثانیه اول آهنگی را دوست ندارید، در زبانه Options می‌توانید آهنگ را به‌گونه‌ای تنظیم کنید که به‌صورت خودکار، قسمت خاصی از آهنگ را پخش نکند و شما بدون وقفه ادامه آن را گوش بدهید. این کار را می‌توانید با فعال کردن گزینه Start Time و سپس وارد‌کردن 1:00 در کادر متن انجام دهید.

Rating field

در‌نهایت به قسمت جذاب رتبه‌بندی می‌رسیم. در اینجا می‌توانید آهنگ‌های خود را از یک تا پنج ستاره، ارزیابی کنید. از دو راه می‌توانید این امتیازدهی به آهنگ‌های خود را انجام دهید.

روش اول: کلیک کردن بر روی ستون Rating در کنار نام آهنگ

روش دوم: انتخاب یک آهنگ و انتخاب یک امتیاز از زیر منوی امتیاز در منوی اصلی File

از رتبه‌بندی رسانه‌ها برای ایجاد فهرست‌های پخش هوشمندانه استفاده کنید.

Lyrics

شنیدن آهنگ به زبانی غیر از زبان مادری، در‌صورتی‌که بتوانید معنای آن را متوجه بشوید، علاوه بر جنبه‌های آموزشی‌ که برای ما دارد، کاری بسیار لذت‌بخش است. زبانه Lyrics (متن ترانه) این امکان را برای شما فراهم می‌کند. در این بخش می‌توانید تنظیم‌های متن ترانه‌ها را انجام دهید.

Artwork

نرم‌افزار آیتونز می‌تواند برای آلبوم‌های شما عکس‌های زیبایی را به نمایش بگذارد. اما این عکس‌ها را فقط برای آلبوم‌هایی که از فروشگاه iTunes در دسترس هستند قرار می‌دهد. درصورتی‌که خودتان یک آلبوم را وارد کنید، آیتونز، یک نماد عمومی در نمایه‌های Grid و Cover Flow برای شما نمایش می‌دهد.
برای تغییر این نمایه و جایگزین کردن عکس مورد‌نظر خود می‌توانید، با استفاده از روش کشیدن و رها کردن، به‌سادگی عکسی دیگر را جایگزین آن کنید.

نکته

شما می‌توانید برخی اطلاعات را به‌صورت گروهی اضافه کنید. برای این کار فایل‌های موردنظرتان را انتخاب کنید بعد در مسیر File> Get Info حرکت کنید. یک پنجره اطلاعات مربوط به موارد چندگانه نمایش داده می‌شود و شما می‌توانید تعدادی برچسب به آن اضافه کنید. برچسب‌هایی مانند هنرمند، آلبوم، آهنگساز، ژانر اثر، عکس آلبوم و رتبه‌بندی. این ویژگی برای اضافه کردن آهنگی از یک آلبوم به گروهی از آهنگ‌ها که دوستشان دارید مفید خواهد بود.

اکولایزر و آی‌پاد

وجود EQ در آیتونز و آی‌پاد، عالی است، اما تعامل بین آیتونز و آی‌پاد در رابطه با EQ کمی گیج‌کننده است.

در iTunes هر آهنگ می‌تواند تنظیم EQ خاص خود را داشته باشد.

برای این کار روی آهنگ مورد‌نظرتان کلیک کنید، دکمه‌های Command-I (در مک) یا Ctrl-I (در ویندوز) را فشار دهید، در پنجره باز شده بر روی گزینه Options کلیک کنید و یک تنظیم EQ را از منوی تنظیم‌های Equalizer انتخاب کنید. هنگامی‌که آهنگ‌ها را به آی‌پاد خود منتقل می‌کنید، تنظیم‌هایی که روی EQ آن انجام دادید هم با آن منتقل می‌شوند. ولی تنها در‌صورتی‌که آی‌پاد خود را صحیح پیکربندی کرده باشید می‌توانید از آنها استفاده کنید.

به‌عنوان‌مثال، اگر شما تنظیم‌های EQ را روی آی‌پاد خود خاموش کرده باشید، بعد از انتقال آهنگ‌ها از سیستم به آی‌پاد، آهنگ‌هایی که قبلا روی EQ آنها کار‌کرده بودید از تنظیم‌های آی‌پاد پیروی می‌کنند نه سیستم شما. پس تغییری را نمایش نمی‌دهند.

اگر شما EQ آی‌پاد خود را روی Flat تنظیم کرده باشید، تنظیم‌های EQ که روی آیتونز انجام دادید، روی آی‌پاد شما اجرا می‌شوند.

اگر شما یکی دیگر از تنظیم‌های EQ (به‌عنوان‌مثال Latin یا Electronic) را در آی‌پاد خود انتخاب کنید، آهنگ‌هایی که دارای تنظیم EQ خاصی در آیتونز نیستند از تنظیم‌های EQ آی‌پاد استفاده می‌کنند.

اگر می‌خواهید صدای یک آهنگ خاص را روی آی‌پاد خود با تنظیم‌های مختلف EQ پخش‌کنید، شروع به پخش آهنگ در iPod کنید، سپس روی دکمه Home ضربه بزنید، در پنجره باز‌شده مسیر Settings > iPod > EQ را دنبال کنید، سپس یکی از تنظیم‌های EQ را انتخاب کنید. این آهنگ بلافاصله با تنظیم EQ شما پخش خواهد شد. اما این تنظیم در پخش بعدی باقی نخواهد ماند. اگر می‌خواهید EQ آهنگ را به‌طور دائمی تغییر دهید، باید این کار را در iTunes انجام دهید.

 

منبع

بر اساس رای ۷ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *