چگونه بدون JRE برنامه‌های جاوا را روی سیستم اجرا کنیم؟

۲۷۲ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۱ شهریور ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲ دقیقه
چگونه بدون JRE برنامه‌های جاوا را روی سیستم اجرا کنیم؟

برنامه‌های بزرگی مانند دانلودکننده میزبانی فایل JDownloader یا فیدخوان RSSOwl برای اجرا به جاوا نیاز دارند. اگر کنترل کل سیستم در اختیار فرد باشد مشکلی پیش نمی‌آید اما اگر دسترسی کامل بر روی سیستمی که لازم است محیط اجرایی جاوا JRE روی آن نصب باشد، نداشته باشید، اجرای این‌گونه برنامه‌ها با مشکل مواجه خواهد شد. اگر می‌خواهید برنامه‌هایی ازاین‌دست را در هر سیستمی اجرا کنید باید راهی بیابید که بدون وجود JRE هم اجرا شوند.

فهرست مطالب این نوشته

راه‌حل این کار JPortable است، این برنامه محصول Portable Apps است و یک محیط اجرایی پرتابل جاوا ایجاد می‌کند. بااینکه این برنامه در اصل برای اجرای برنامه‌های پرتابلی که این سایت پیشنهاد می‌کند طراحی شده است ولی محدود به این موارد نیست و هر برنامه جاوایی را می‌تواند اجرا کند.

مراحل کار

نخستین کاری که باید کرد دانلود فایل نصب این برنامه از وب‌سایت Portable Apps است. توجه داشته باشید که این برنامه یک نصب تحت وب است به این معنی که فایل برنامه را در حین نصب از اینترنت دانلود می‌کند. حجم کل بسته در حدود 38 مگابایت است. فایل نصب همه فایل‌ها را به پوشه‌ای که قبلاً انتخاب کرده‌اید منتقل می‌کند. می‌توان پوشه‌ای بر روی درایو یواس‌بی یا فلش، یا هارددیسک رایانه انتخاب کرد.

نسخه پرتابل جاوا به طور پیش‌فرض در مسیر PortableAppsCommonFilesJava نصب می‌شود و به طور خودکار از سوی برنامه‌های دیگری که این وب‌سایت ارائه می‌دهد شناسایی می‌شود. البته می‌توان از این مسیر برای برنامه‌هایی که این وب‌سایت ارائه نمی‌دهد نیز استفاده کرد. برای نمونه در ادامه نشان می‌دهیم که چگونه می‌توان کاری کرد که برنامه RSSOwl با نسخه پرتابل جاوا کار کند.

زمانی که نسخه پرتابل جاوا و RSSOwl نصب شدند باید پوشه جاوا را به پوشه RSSOwl کپی کنید. سپس نام پوشه جاوا را به jre تغییر دهید و برنامه RSSOwl را باز کنید. خواهید دید که این برنامه بدون نصب jre به‌خوبی و بدون هیچ مشکلی کار می‌کند.

راه‌حل دوم

گزینه دیگری هم برای این کار وجود دارد که در صورت اصلاح مسیرهای تعریف‌شده سیستمی ممکن است. در جستجوی ویندوز عبارت Advanced system settings وارد کنید تا وارد تنظیمات پیشرفته ویندوز شوید. گزینه Environmental Variables را بیابید. در این بخش متغیرهای مربوط به کاربر و سیستم مشاهده می‌شود. در بخش system گزینه path را پیدا کنید و کلیک کنید تا آن را اصلاح کنید. کافی است که یک علامت; و سپس مسیر نسخه پرتابل جاوا را به مسیرهای موجود در آن اضافه کنید. بر روی OK کلیک کنید تا تنظیمات جدید ذخیره شود. همچنین می‌توانید از خط فرمان ویندوز برای اجرای برنامه‌های جاوا استفاده کنید.

در برخی موقعیت‌های خاص دسترسی به نسخه پرتابل جاوا می‌تواند کاملاً مفید باشد. البته باید به خاطر داشته باشید که هر بار که اوراکل به‌روزرسانی جدیدی برای جاوا ارائه می‌دهد، این نسخه را نیز به طور دستی بروز کنید تا گرفتار مشکلات امنیتی یا مشکلات دیگری که در به‌روزرسانی‌ها رفع می‌شوند نشوید.

 

منبع

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *