GPT 4 چیست؟ – مزایا و تغییرات نسبت به GPT-3

۷۶۲۲ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۴ بهمن ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۲ دقیقه
GPT 4 چیست؟ – مزایا و تغییرات نسبت به GPT-3

از متن گرفته تا تصاویر، قرار است GPT 4 انقلابی در نحوه تعامل انسان با هوش مصنوعی پدید آورد. GPT4 یا به بیان درست‌تر، GPT-4 نسخه جدیدتر ChatGPT یا در واقع GPT-3 و GPT-3.5 به حساب می‌آید. در این مطلب به این پرسش پاسخ داده می‌شود که GPT 4 چیست و تمام آنچه شرح داده خواهد شد که لازم است راجع به این مدل جدید هوش مصنوعی آزمایشگاه تحقیقاتی OpenAI بدانید. در این نوشتار به کند و کاو پیرامون ویژگی‌ها و قابلیت‌های عملکردی GPT 4 یا همان Chat GPT 4 پرداخته شده است.

GPT 4 چیست ؟

در سال‌های اخیر، توسعه مدل‌های زبانی حوزه تخصصی کلیدی در حیطه هوش مصنوعی بوده است. مدل‌های GPT که کوته‌نوشتی برای عبارت «Generative Pre-trained Transformer» به معنی «مبدل آموزش دیده مولد» است و به وسیله گروه OpenAI توسعه داده شده‌اند، پیشتاز این عرصه به حساب می‌آیند. GPT 4 آخرین نسخه از سری مدل‌های GPT محسوب می‌شود که بر پایه نقاط قوت نسخه‌های قبلی بنا نهاده شده است و ویژگی‌ها و قابلیت‌های جدیدی نیز در آن به کار گرفته شده‌اند.

GPT 4 یک مدل زبانی بزرگ مقیاس به حساب می‌آید که توسط گروه تحقیقاتی OpenAI توسعه داده شده است و می‌تواند متن‌هایی به زبان طبیعی را پیرامون موضوع‌های مختلف تولید کند. GPT 4 نسخه ارائه شده بعد از نسخه GPT-3.5 محسوب می‌شود. GPT-3.5 در واقع همان نسخه‌ای است که در حال حاضر ChatGPT نسخه رایگان را تغذیه می‌کند.

در حال حاضر GPT 4 تنها از طریق ChatGPT Plus یعنی نسخه پولی ChatGPT در دسترس است و فقط کاربرانی که حق اشتراک خریداری کرده‌اند می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند. همچنین برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان نیز می‌توانند برای دسترسی به API جی پی تی ۴ وارد فهرست انتظار شوند.

خرید دسترسی gpt 4 چیست

GPT 4 Playground چیست ؟

گروه OpenAI ویژگی و قابلیت جدیدی را به نام «Playground» (به معنی زمین بازی) منتشر کرده است که در آن می‌توان هر پُست وبلاگی را خلاصه‌سازی کرد.

این قابلیت تا زمان انتشار این نوشته همچنان تنها برای «ChatGPT Plus» در دسترس است و تنها افرادی که حق اشتراک پرداخت کرده‌اند می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند. همچنین، برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگانی که دسترسی به API جی پی تی ۴ دارند هم می‌توانند از GPT 4 Playground استفاده کنند.

معرفی تخصصی GPT 4

GPT 4 یک شبکه عصبی عمیق به حساب می‌آید که از روشی به نام «خودنگرش» (Self-Attention) برای یادگیری با استفاده از حجم زیادی از داده‌ها و تولید متن بر اساس ورودی دریافتی استفاده می‌کند.

مدل GPT 4 تعداد ۱٫۸ هزار میلیارد پارامتر دارد که این میزان ۱۰ برابر نسبت به مدل استفاده شده برای ChatGPT بیشتر است. علاوه بر این، GPT 4 به مجموعه داده‌ای بزرگ‌تر و متنوع‌تر با حجم یک پتابایت (یک میلیون گیگا‌بایت) دسترسی دارد. این مجموعه داده حاوی متن‌های موجود در وب، کتاب‌ها، مقاله‌های خبری، پُست‌های شبکه‌های اجتماعی، قطعه کدها و بسیاری از موارد دیگر است.

GPT 4 از «معماری مبدل» (Transformer Architecture) همراه با «لایه‌های خودنگرشی» (Self-Attention Layers) استفاده می‌کند که GPT 4 را قادر می‌سازند تا متعلقات دوربُرد و اطلاعات زمینه‌ای را از متن‌های ورودی یاد بگیرد و بیاموزد. همچنین، در GPT 4 روش‌هایی از جمله «دقت نظر تُنُک» (Sparse Attention)، «لایه‌های برگشت‌پذیر» (Reversible Layers) و «بازرسی فعال‌سازی» (Activation Checkpointing) برای کاهش میزان مصرف حافظه و هزینه محاسبات به کار گرفته می‌شوند.

GPT 4 در تلفن همراه

GPT 4 با استفاده از «یادگیری خودنظارتی» (Self-Supervised Learning) آموزش داده شده است. این یعنی GPT 4 از متن‌های تولید شده به وسیله خودش و بدون هیچ گونه برچسب‌گذاری یا بازخورد توسط انسان آموزش می‌بیند و یاد می‌گیرد. مدل زبانی GPT 4 از تابع هدفی به نام «Masked Language Modeling» (مدلسازی زبانی نقاب‌دار) یا همان MLM استفاده می‌کند که در آن برخی از توکن‌ها در متن‌های ورودی به صورت تصادفی نقاب‌دار (پنهان) می‌شوند و از مدل خواسته می‌شود تا آن‌ها را بر اساس توکن‌های اطرافش پیش‌بینی کند.

GPT 4 می‌تواند وظیفه‌های مربوطه به زبان طبیعی مختلفی را انجام دهد که از جمله می‌توان به خلاصه‌سازی متن، پاسخگویی به سوال، تولید محتوای متنی، تحلیل احساسات، ترجمه ماشینی و بسیاری از موارد دیگر اشاره کرد. علاوه بر این GPT 4 می‌تواند چندین وظیفه را در داخل متنی واحد با استفاده از اعلان‌ها یا دستورالعمل‌های زبان طبیعی مدیریت کند.

قابلیت جدید پردازش تصویر در GPT 4 چیست ؟

GPT 4 می‌تواند هم ورودی‌های متنی و هم ورودی‌هایی را در قالب تصویر پردازش کند، در نتیجه GPT 4 قادر است خروجی‌های متنی را برای اساس ورودی‌های ترکیبی (متن و تصویر) تولید کند.

برای مثال، با ارائه تصویری از برج ایفل و پرسیدن ارتفاع آن، GPT 4 می‌تواند پاسخی را تولید کند که در آن به طور دقیق شرح می‌دهد برج ایفل دارای ارتفاعی برابر با ۳۲۴ متر است.

مثال استفاده از تصویر در سوال از GPT 4
مثال استفاده از تصویر در سوال از GPT 4

اگرچه، قابلیت ورودی بصری این مدل زبانی هنوز در مرحله تحقیقاتی و پیش‌نمایش قرار دارد، اما همچنان قابلیت‌های قیاس‌پذیری را نسبت به نتایج حاصل شده از ورودی‌های متنی و بدون تصویر به نمایش می‌گذارد و عملکردش نسبت به گذشته بسیار بهتر شده است.

به عنوان یکی از اولین کاربردهایش، GPT 4 به عنوان یک «داوطلب مجازی» (Virtual Volunteer) برای نابینایان و افرادی که مشکلات بینایی دارند مورد استفاده قرار گرفته است. با استفاده از اپلیکیشنی به نام «Be My Eyes»، افراد نابینا می‌توانند از سایر افراد در خصوص تشریح محتوای بصری کمک بگیرند. با استفاده از فناوری‌های قدرت گرفته از هوش مصنوعی، حالا این اپلیکیشن قابلیتی به نام «داوطلب مجازی» را اضافه کرده است تا پشتیبانی افزوده بدون محدودیت زمانی فراهم شود.

تفاوت GPT-3 با GPT-4 چیست ؟

GPT 4 و GPT-3 هر دو در زمره پیشرفته‌ترین مدل‌های زبانی هوش مصنوعی به حساب می‌آیند که می‌توانند متن‌های زبان طبیعی را بر اساس ورودی‌های دریافتی تولید کنند. اگرچه، این ۲ در خصوص اندازه، داده‌ها، معماری، نحوه یادگیری، عملکرد و کاربردها تفاوت‌های بارز و قابل توجهی با یکدیگر دارند.

در ادامه فهرستی از تفاوت‌های GPT-3 با GPT-4 ارائه شده است.

  • تفاوت به لحاظ اندازه: با ۱٫۸ هزار میلیارد پارامتر، GPT 4 بسیار بزرگ‌تر از GPT-3 است و GPT-3 تنها ۱۷۵ میلیارد پارامتر دارد.
  • مقایسه GPT-3 و GPT-4 به لحاظ داده‌ها: GPT 4 از مجموعه داده‌ای بزرگ‌تر و متنوع‌تر استفاده می‌کند و حجم آن هم یک پتابایت است، در حالی که GPT-3 مجموعه داده کوچک‌تری به اندازه ۴۵ ترابایت دارد.
  • معماری: GPT-4 از سیستم یادگیری هیبریدی استفاده می‌کند که در آن «یادگیری خودنظارتی» و «یادگیری نظارت شده» با هم ترکیب شده‌اند. این در حالی است که در GPT-3 تنها از یادگیری خودنظارتی استفاده شده است.
  • عملکرد: بر اساس داده‌های فراهم شده توسط گروه OpenAI، ادعا شده که در برخی از سنجش‌های زبان طبیعی نظیر SuperGLUE ،GLUE و SQuAD، مدل زبانی GPT-4 به «عملکردی در سطح انسان» دست یافته است. علاوه بر این، GPT 4 در خصوص بسیاری از شاخص‌های «درک زبان طبیعی» (Natural Language Understanding | NLU) و «تولید زبان طبیعی» (Natural Language Generation | NLG) نظیر ROUGE ،BLEU و سایر موارد عملکرد بسیار بهتری را نسبت به GPT-3 از خود نشان داده است.
  • تفاوت در کاربردها: کاربردهای GPT 4 و GPT-3 تقریباً مشابه یکدیگر هستند، اما دقت و تنوع پاسخ‌ها و خروجی‌های GPT-3 نسبت به GPT 4 کمتر است. همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره شد، GPT 4 می‌تواند وظایف زبان طبیعی مختلفی را نظیر جمع‌بندی و خلاصه‌سازی، پاسخگویی به سوالات، تولید متن، تجزیه و تحلیل احساسات، ترجمه ماشینی و سایر موارد انجام دهد. علاوه بر این GPT 4 می‌تواند چندین وظیفه را در داخل یک متن واحد با استفاده از اعلان‌ها یا دستورالعمل‌های زبان طبیعی اجرا کند.

GPT 4 سرویسی ابری و پلتفرمی چند وجهی

GPT 4 به عنوان سرویسی ابری استقرار یافته است که به کاربران و برنامه‌نویسان (توسعه‌دهندگان) امکان می‌دهد تا به قابلیت‌های آن در خصوص تولید زبان طبیعی از طریق API یا واسط وب دسترسی پیدا کنند.

API جی پی تی ۴ راهی آسان و قابل انعطاف را برای ارسال ورودی‌های متنی به GPT 4 و دریافت خروجی‌های متنی در قالب‌های مختلفی مثل XML ،JSON یا متن خام در اختیار کاربران قرار می‌دهد. واسط تحت وب GPT 4 روشی کاربرپسند و تعاملی را برای کند و کاو در ویژگی‌ها و قابلیت‌های GPT 4 با استفاده از اعلان‌های زبان طبیعی یا دستورالعمل‌ها فراهم می‌سازد.

مدل زبانی کاربردی GPT-4 به طور یکپارچه و پیوسته در مجموعه محصولات OpenAI گنجانده می‌شود که باعث خواهد شد پتانسیل آن برای حوزه‌ها و کاربردهای مختلف چندین برابر شود. هوش مصنوعی Codex از قدرت GPT 4 برای ترجمه توصیف‌ها یا تصویرسازی‌های بیان شده به زبان طبیعی به کد بهره‌برداری خواهد کرد.

هوش مصنوعی DALL-E که یکی دیگر از محصولات شاخص OpenAI به حساب می‌آید، از مدل زبانی GPT-4 برای تولید تصاویری مبتنی بر پرسمان‌های زبان طبیعی یا زیرنویس استفاده خواهد کرد. در عین حال، CLIP از قابلیت GPT 4 در یادگیری مفاهیم بصری با استفاده از برچسب‌ها یا توصیف‌های زبان طبیعی سود خواهد برد.

برتری GPT 4 نسبت به نسخه های قبلی با بهبود نرخ رفتار نادرست و میان داری فعال سازی های API

نرخ رفتار نادرست درصد دفعاتی است که GPT-4 متن‌هایی را بر خلاف خط مشی محتوای OpenAI یا تمایل‌های کاربران تولید می‌کند. در سند مربوطه گزارش داده شده که اولین نسخه GPT 4 دارای رفتار نادرست بسیار کم‌تری معادل با ۰٫۰۲ درصد است که نسبت به GPT-3.5 یا همان ChatGPT با نرخ ۰٫۰۷ درصدی و مقدار ۰٫۱۱ درصدی در GPT-3 عملکردی به مراتب بهتر دارد.

این یعنی در نسخه اولیه GPT-4 متن‌هایی تولید می‌شود که تنها ۲ بار از ۱۰ هزار دفعه خط مشی محتوایی تعیین شده توسط OpenAI یا تمایلات کاربران را نقض می‌کند. این مسئله مشخص می‌سازد که GPT 4 توانایی‌ها و قابلیت‌های خود را به منظور جلوگیری از تولید متن‌های آسیب‌زا یا نامناسب به میزان قابل توجهی بهبود داده است.

چت جی پی تی ۴

منظور از نرخ کمتر فعال سازی های API میان داری در GPT 4 چیست ؟

میان‌داری فعال‌سازی‌های API در GPT 4 تعداد دفعاتی است که کامل شدن اعلانی توسط «API میان‌داری» (Moderation API) پرچم‌گذاری شده باشد. API میان‌داری سیستمی است که متن‌های متعلق به دسته‌های غیرمجازی مثل دشنام‌ها، سخنان تنفرآمیز، خشونت و سایر موارد را شناسایی و پالایش می‌کند.

در مستندات فراهم شده توسط گروه OpenAI، گزارش شده است که نسخه اولیه GPT 4 دارای نرخ فعال‌سازی API میان‌داری ۰٫۰۴ درصدی در خصوص دسته‌بندی‌های غیرمجاز است که این میزان نسبت به مقدار ۰٫۱۲ درصدی در GPT-3.5 و ۰٫۱۸ درصدی در GPT-3 کاهش چشمگیری دارد.

این یعنی GPT 4 تنها ۴ دفعه از هر ۱۰ هزار بار خروجی، متن‌هایی را تولید می‌کند که به دسته‌های غیرمجاز تعلق دارند. بنابراین در مقایسه با نسخه‌های پیشین، GPT 4 تمایل کمتری نسبت به تولید متن‌هایی دارد که در دسته‌های غیرمجاز قرار می‌گیرند.

مزایا و خطرات بالقوه GPT 4 برای جامعه و اصول اخلاقی و اقدامات پیشنهادی تعدیل کننده

ادعا می‌شود که GPT 4 نتایجی بسیار امروزی و مُدرن را در بسیاری از سنجش‌ها و وظایف محوله بدست آورده است. از جمله این پیشرفته‌ترین فناوری‌ها می‌توان به «توصیف تصاویر» (Image Captioning)، «پاسخ به سوالات دارای تصویر» (Visual Question Answering)، «تولید کدهای برنامه نویسی» (Code Generation) و «استدلال قانونی» (Legal Reasoning) اشاره داشت.

اگرچه، علاوه بر این، GPT 4 چالش‌ها و خطرات قابل توجهی را هم برای جامعه و اصول اخلاقی به همراه دارد. به عنوان یک تولید کننده متن قدرتمند، احتمال مورد سوء استفاده قرار گرفتن GPT 4 در زمینه‌هایی همچون تولید اخبار جعلی، غوغای تبلیغاتی (پروپاگاندا)، هرزنامه یا محتوای آسیب‌زا وجود دارد.

علاوه بر این، GPT 4 می‌تواند سوگیری‌های یا حقایق نادرستی را تولید کند که منجر به گمراهی یا آسیب رساندن به کاربران شود. همچنین، GPT 4 نیازمند منابع محاسباتی و داده‌های عظیمی برای یادگیری و اجرا است که دغدغه‌های زیست‌محیطی و اقتصادی را ایجاد می‌کند.

خالقان GPT 4 معیارهای بسیاری را برای تعدیل‌سازی خطرات و چالش‌های مدل خود ارائه کرده‌اند. آن‌ها ابزارهای توسعه و روش‌هایی را برای شناسایی و جلوگیری سوء استفاده از GPT 4 تعبیه کرده‌اند که در ادامه هر یک از آن‌ها فهرست شده‌اند.

  • حصول اطمینان از شفافیت و مسئولیت‌پذیری GPT 4 نسبت به خروجی‌های خود
  • ارائه کنترل دسترسی و ساز و کارهای قیمت‌گذاری برای کاربران GPT 4
  • انجام ارزیابی‌ها و آزمایشی سختگیرانه برای کنترل عملکرد GPT 4
  • تعامل و ارتباط با ذی‌نفعان و متخصصان به منظور راهنمایی گرفتن در خصوص اصول اخلاقی
نحوه استفاده از GPT 4

کاربردهای بالقوه GPT 4 چیست ؟

GPT 4 مدل هوش مصنوعی پیشگامی به حساب می‌آید که می‌تواند متن، تصویر و کد را از پرسمان‌های زبان طبیعی تولید کند. GPT-4 نمونه بهبودیافته ChatGPT محسوب می‌شود. ChatGPT به طور گسترده‌ای برای پیشکارهای مکالماتی، تولید محتوا و درک زبان طبیعی مورد استفاده قرار گرفته است.

سازندگان GPT 4 مدعی هستند که در بسیاری از آزمون‌ها به نتایج بسیار پیشرفته‌ای دست یافته است. مثلاً در توصیف تصاویر میزان دقت آن معادل ۹۹.۸ درصد، در پاسخ به سوالات حاوی تصاویر، دارای دقت ۹۸.۷ درصدی، برای تولید کدهای برنامه نویسی دقت آن ۹۷.۶ درصد و برای استدلال قانونی دقت GPT 4 برابر با ۹۶.۵ درصد است.

مدل زبانی GPT 4 دارای کاربردهای بالقوه بسیاری برای حوزه‌های و صنایع مختلفی است که به نوعی به پردازش زبان طبیعی (NLP) و تولید زبان طبیعی وابستگی دارند.

در ادامه برخی از کاربردهای GPT 4 شرح داده و فهرست شده‌اند.

  • کاربرد GPT 4 در تحصیلات و آموزش: می‌توان از GPT 4 به عنوان آموزگار یا منتور برای دانش‌آموزانی استفاده کرد که می‌خواهند مهارت‌ها و موضوع‌های جدید را یاد بگیرند. علاوه بر این، GPT 4 می‌تواند بازخوردها و راهنمایی‌های شخصی‌سازی شده‌ای را برای دانش‌آموزان و دانشجویان بر اساس اهداف و پیشرفت‌های آموزشی آن‌ها فراهم سازد.
  • کاربرد در صنعت سرگرمی: از GPT-4 می‌توان به عنوان قصه‌گو یا ترانه‌سرا برای ایجاد و ساخت محتوای منحصربفرد و جذاب برای مخاطبان و پلتفرم‌های گوناگون استفاده کرد. علاوه بر این می‌توان GPT 4 را به عنوان یک طراح بازی یا کاراکتر برای خلق تجربه‌ای چشم‌نواز و تعاملی برای گیمرها به کار برد.
  • کاربرد GPT 4 در کسب و کار: می‌توان از GPT 4 به عنوان بازاریاب یا فروشنده به منظور ایجاد پیام‌های تاثیرگذار و متقاعد کننده برای ارسال به مشتریان استفاده کرد. همچنین GPT-4 را می‌توان به عنوان پیشکار خدمات مشتریان یا چت‌باتی برای فراهم‌سازی پاسخ‌های سریع و دقیق به پرسمان‌ها و شکایت‌ها به کار گرفت.
  • به کارگیری GPT 4 در حوزه خبرنگاری: GPT4 را می‌توان به عنوان خبرنگار یا دبیر به منظور تولید مقاله‌های خبری با کیفیت و حقیقی پیرامون موضوع‌ها و رویدادهای مختلف مورد استفاده قرار داد. همچنین می‌توان این مدل زبانی را به عنوان حقیقت‌سنج یا وارسی‌کننده برای شناسایی و تصحیح اطلاعات نادرست و اخبار جعلی هم به کار گرفت.
  • حوزه پزشکی و سلامت: پزشکان یا پرستاران می‌توانند از GPT4 برای تشخیص و درمان بیماری‌های مختلف کمک بگیرند. همچنین می‌توان از GPT 4 به عنوان روان درمان‌گر یا مشاور به منظور فراهم‌سازی پشتیبانی و مشاوره در خصوص سلامت روان استفاده کرد.
  • کاربرد GPT4 در حوزه حقوق و قانون: به عنوان وکیل یا قاضی هم می‌توان از GPT 4 استفاده کرد تا این مدل زبانی تدوین و بازبینی اسناد قانونی و قراردادها را عده‌دار شود.
GPT-4 در گوشی هوشمند

اگرچه GPT-4 را می‌توان برای مقاصد مختلفی به کار گرفت، کاربران GPT4‌ باید در خصوص خطرات و تهدیدات آن آگاه باشند و از این ابزار با مسئولیت‌پذیری و با در نظر گرفتن اصول اخلاقی استفاده کنند. علاوه بر این، کاربران باید نسبت به دقت و اعتبار متن‌های تولید شده با استفاده از GPT 4 پیش از استفاده از آن برای هر کاری اطمینان حاصل کنند.

چطور به GPT 4 دسترسی پیدا کنیم ؟

اگر علاقه‌مند هستید به GPT 4 دسترسی پیدا کنید، «ChatGPT Plus» سرویس اشتراکی جدیدی به حساب می‌آید که دسترسی به GPT-4 از طریق آن در نشانی «chat.openai.com» امکان‌پذیر خواهد بود. این سرویس نیازمند خرید اشتراک است و البته با این حال محدودیت استفاده هم در آن وجود دارد که البته معمولاً بر اساس تقاضا و عملکرد سیستم تنظیم خواهد شد.

علاوه بر این، در آینده ممکن است اشتراکی با ظرفیت بیشتر معرفی شود و شاید هم امکان استفاده رایگان از GPT 4 فراهم شود. برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان می‌توانند برای دسترسی به API جی پی تی ۴ در لیست انتظار ثبت‌نام کنند. همچنین دسترسی یارانه‌ای نیز برای محققانی که پیرامون هم‌سویی و هم‌راستایی هوش مصنوعی تحقیق و مطالعه می‌کنند نیز وجود دارد.

API جی پی تی ۴ هزینه‌ای معادل با ۰٫۰۳ تا ۰٫۰۶ دلار به ازای هر هزار توکن تکمیل شده دارد و حد نرخ و طول زمینه نیز ۸۱۹۲ توکن است. همچنین نسخه زمینه‌ای  ۳۲ هزار و ۷۶۸ تایی نیز با قیمت بالاتر در دسترس قرار داده شده است. این مدل‌ها در طول زمان به صورت خودکار به‌روزرسانی خواهند شد.

رباتی در فضای نیمه تاریک ایستاده است

به عنوان جایگزین، می‌توان از BingAI استفاده کرد، چون GPT 4 به صورت پنهانی و در این موتور جستجو تعبیه شده است. شرکت مایکروسافت تایید کرده است که افراد دارای دسترسی به BingAI مدتی است بدون اینکه به طور خاص مطلع باشند در حال استفاده از GPT-4 بوده و هستند.

ChatGPT plugins یا افزونه‌های چت جی پی تی چه هستند؟

قابلیت جدید پلاگین‌های ChatGPT یا همان «ChatGPT plugins» را می‌توان بر اساس ویژگی‌های فعلی چت‌بات GPT-4 توسعه داد که به نوعی برای مدل‌های زبانی ChatGPT «چشم و گوش» به حساب می‌آیند.

این پلاگین‌ها به صورت مستقیم به درون بات ChatGPT خورانده می‌شوند و دسترسی به سطح گسترده‌ای از دانش و اطلاعات را برای GPT 4 از سوی شرکای شخص ثالث و هیجان‌انگیز تر از آن، با استفاده از دنیای وب امکان‌پذیر خواهند ساخت.

طبق اعلام OpenAI، این به‌روزرسانی و قابلیت جدید به ChatGPT کمک خواهد کرد تا بتواند به اطلاعات به‌روز و جدید دسترسی پیدا کند، محاسبات انجام دهد و از سرویس‌های شخص ثالث استفاده کند. بدون شک این به‌روزرسانی بسیار هیجان‌انگیز است و مدلی که همین حالا هم قدرتمند است را حتی قدرتمندتر هم خواهد کرد.

افزونه های GPT 4

برای ساخت قابلیت‌های جدید، OpenAI فهرست انتظاری را برای برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان ایجاد کرده است تا به مرور دسترسی و امکان ساخت پلاگین برای ChatGPT را به آن‌ها ارائه دهد. البته اولین مجموعه از پلاگین‌های ChatGPT همین حالا هم منتشر شده که شامل Shopify ،OpenTable ،Wolfram ،Slack ،Klarna ،Expedia و موارد دیگر می‌شود.

همچنین، OpenAI میزبانی ۲ پلاگین مربو به خودش را نیز ارائه خواهد کرد. یکی از آن‌ها مرورگر وب و دیگری هم یک مفسر کد خواهد بود. ۲ قابلیتی که باعث خواهند شد ChatGPT نه تنها به اینترنت دسترسی داشته باشد، بلکه بتواند کدهای برنامه نویسی را هم اجرا کند.

جمع‌بندی

در این مطلب در پاسخ به چیستی GPT 4 شرح داده شد که GPT 4 نسخه جدید مدل زبانی مبتنی بر هوش مصنوعی آزمایشگاه تحقیقاتی OpenAI به حساب می‌آید. پیش از این، نسخه GPT-3.0 و بعد نسخه ۳.۵ آن در قالب محصولی به نام ChatGPT ارائه شده بود که سر و صدای زیادی به پا کرد و بسیار مورد توجه افراد فعال در حوزه‌های مختلف به ویژه حوزه IT قرار گرفت.

حالا در GPT 4 قابلیت‌هایی حتی شگفت‌انگیزتر و قدرتمندتر نسبت به نسخه‌های قبلی ارائه شده است که شاخص‌ترین آن پردازش تصویر است. یعنی می‌توان در گفتگو با این مدل تصاوریری را برایش ارسال کرد و در مورد این تصاویر از GPT-4 سوال پرسید.

همچنین ChatGPT plugins هم جدیدترین قابلیت ارائه شده توسط OpenAI است که تحولی عظیم را در توسعه بر پایه GPT و بهبود عملکرد آن به دنبال خواهد داشت. در زمان انتشار این مطلب GPT4 به صورت رایگان عرضه نشده است و فقط در نسخه پولی ChatGPT قابل دسترسی است.

بر اساس رای ۲۲ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Medium - E2Analyst
۲ دیدگاه برای «GPT 4 چیست؟ – مزایا و تغییرات نسبت به GPT-3»

جالبه … فقط نفهمیدم این gpt یه برنامه کامپیوتریه یا یه سخت افزار خاصه

‌با سلام و احترام؛

صمیمانه از همراهی شما با مجله فرادرس و ارائه بازخورد سپاس‌گزاریم.

GPT-4 یک برنامه کامپیوتری هوش مصنوعی به حساب می‌آید که البته از منابع محاسباتی سخت‌افزاری بسیار زیاد و قدرتمندی هم برای ارائه پاسخ به کاربران استفاده می‌کند.

برای شما آرزوی سلامتی و موفقیت داریم.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *