سیستم کنترل نسخه گیت (Git) — راهنمای جامع

۱۶۱۹ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۰ تیر ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۶ دقیقه
سیستم کنترل نسخه گیت (Git) — راهنمای جامع

پیش از این، در مطلب «سیستم ورژن کنترل چیست» به مفهوم کنترل نسخه و لزوم استفاده از آن پرداخته شد. سیستم کنترل نسخه گیت (Git) یکی از محبوب‌ترین و بهترین سیستم‌های کنترل نسخه است. در این مطلب، «گیت» (Git) به طور کامل و جامع مورد بررسی قرار گرفته است.

مقدمه‌ای پیرامون سیستم کنترل نسخه گیت

«گیت» (Git) یک «سیستم کنترل نسخه» (Version Control System | VCS)، رایگان و «متن‌باز» (Open Source) است. این سیستم کنترل نسخه، توسط «لینوس توروالدز» (Linus Torvalds)، خالق و توسعه‌دهنده هسته «لینوکس» (Linux)،  در سال ۲۰۰۵ میلادی ساخته شد.

برخلاف دیگر سیستم‌های کنترل نسخه مانند «آپاچی ساب‌ورژن» (Apache Subversion) که معمولا به طور خلاصه به آن SVN و «سیستم نسخه‌های هم‌روند» (Concurrent Versions System) که به اختصار به آن CVS گفته می‌شود، سیستم کنترل نسخه گیت به صورت «توزیع شده» (Distributed) است. یکی از پروتکل‌های کاربردی در سیستم‌های توزیع‌شده، پروتکل RPC نام دارد.

منظور از توزیع شده بودن گیت آن است که هر «توسعه‌دهنده» (Developer)، تاریخچه کامل مخزن کد خود را به صورت محلی دارد. این امر موجب می‌شود که «کلون» (Clone) (کپی کردن) کردن اولیه از مخزن کندتر باشد، اما عملیات بعدی مانند «کامیت» (Commit) (اعمال کردن)، «بلِیم» (Blame)، «دیف» (Diff)، «مِرج» (Merge) (ادغام کردن) و «لاگ» (Log) (ثبت سوابق) به طور چشم‌گیری سریع‌تر انجام شود.

اگر تا این لحظه از مطالعه مطلب، از کلماتی استفاده شده که برای افرادی که با سیستم کنترل نسخه گیت آشنایی ندارند جدید و مبهم است، جای نگرانی وجود ندارد. کلیه مواردی که در این مقدمه بیان می‌شود، در ادامه این مطلب به طور جامع و کامل، و به زبان ساده، مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

همچنین، گیت دارای پشتیبانی خوبی برای «انشعاب» (Branching)، ادغام (Merging) و بازنویسی تاریخچه مخزن است. این ویژگی‌ها منجر به «جریان‌های کاری» (Workflows) و ابزارهای نوآورانه و قدرتمندی می‌شود. «درخواست «پول» (Pull Requests) (دریافت تغییرات از روی تاریخچه) یکی از این ابزارهای محبوبی است که به تیم‌ها این امکان را می‌دهد تا در انشعاب‌های سیستم کنترل نسخه گیت با یکدیگری همکاری داشته باشند و کدهای یکدیگر را به صورت موثری بازبینی کنند. گیت پر استفاده‌ترین سیستم کنترل نسخه در جهان کنونی است و به عنوان یک استاندارد نوین برای توسعه نرم‌افزار در نظر گرفته می‌شود.

در اینجا، یک چشم‌انداز کلی از چگونگی عملکرد گیت ارائه می‌شود، سپس، در سرفصل‌های جداگانه‌ای در همین مطلب، به کلیه مطالب بیان شده در اینجا به طور جامع پرداخته می‌شود. سیستم کنترل نسخه گیت، با استفاده از مواردی که در زیر بیان شده، کار می‌کند.

  1. ساخت یک «مخزن» (Repository) (پروژه) با استفاده از یک ابزار میزبانی گیت (مانند بیت‌باکت یا همان Bitbucket)
  2. کپی (کلون) کردن مخزن در ماشین محلی کاربر
  3. افزودن یک فایل به مخزن محلی و «کامیت» (ذخیره کردن) تغییرات
  4. «پوش» (قرار دادن تغییرات) کردن تغییرات به «انشعاب اصلی» (Master Branch)
  5. اعمال تغییرات روی فایل با استفاده از یک ابزار میزبانی گیت و کامیت کردن
  6. «پول» (دریافت کردن تغییرات از تاریخچه) کردن تغییرات روی ماشین محلی کاربر
  7. ساخت یک «انشعاب» (Branch) (نسخه)، اعمال تغییرات و کامیت کردن تغییرات
  8. باز کردن یک «درخواست پول» (مطرح کردن تغییرات برای نسخه اصلی)
  9. «مِرج» (ادغام) کردن انشعاب با نسخه اصلی

در ادامه، مباحثی که در این قسمت بیان شدند، به طور مشروح مورد بررسی قرار می‌گیرند.

سیستم کنترل نسخه گیت (Git) چیست؟

تاکنون، پر استفاده‌ترین سیستم کنترل نسخه مدرن در جهان، گیت بوده است. «گیت» (Git) یک پروژه بالغ متن‌باز است که به طور فعالانه‌ای از آن نگهداری می‌شود. این پروژه در سال ۲۰۰۵ توسط لینوس توروالدز توسعه داده شده است. لینوس، خالق و توسعه‌دهنده کرنل سیستم‌عامل لینوکس است.

تعداد فوق‌العاده زیادی از پروژه‌های نرم‌افزاری برای کنترل نسخه، به گیت تکیه دارند که شامل پروژه‌های تجاری و متن‌باز می‌شوند. توسعه‌دهندگانی که با گیت کار کرده‌اند، به خوبی خود را معرفی می‌کنند. گیت در طیف وسیعی در سیستم‌عامل‌ها و «محیط‌های توسعه یکپارچه» (Integrated Development Environment | IDE) کار می‌کند.

سیستم کنترل نسخه گیت (Git) -- راهنمای جامع

سیستم کنترل نسخه گیت به دلیل داشتن معماری توزیع شده، گونه‌ای از سیستم‌های کنترل نسخه توزیع شده (Distributed Version Control System | DVCS) محسوب می‌شود. به جای بهره‌مندی از تنها یک جای مجرد برای کل تاریخچه نسخه نرم‌افزار که حالتی بسیار متداول در سیستم‌های کنترل نسخه CVS یا SVN است، در گیت، کپی هر توسعه‌دهنده‌ای خود یک مخزن است که حاوی کل تاریخچه تغییرات است. علاوه بر توزیع شده بودن، گیت با در نظر داشتن کارایی، امنیت و انطاف‌پذیری طراحی شده است.

کارایی

مشخصه‌های مربوط به کارایی گیت در مقایسه با دیگر جایگزین‌های آن، بسیار قدرتمند است. کامیت (اعمال) کردن تغییرات جدید، برنچینگ (انشعاب)، «مِرجینگ» (ادغام) و مقایسه نسخه‌های قبلی، همه برای کارایی بهینه شده‌اند. الگوریتم‌هایی که درون گیت پیاده‌سازی شده‌اند، از مزیت داشتن دانش عمیق پیرامون خصیصه‌های متداول درخت‌های فایل کد منبع واقعی، چگونگی ویرایش شدن آن‌ها در طول زمان و چگونه بودن الگوهای دسترسی بهره می‌برند.

برخلاف برخی از دیگر سیستم‌های کنترل نسخه، گیت هنگام تعیین اینکه ذخیره‌سازی و تاریخچه نسخه درخت فایل چه باید باشد، به وسیله نام فایل گمراه نمی‌شود؛ در عوض، تمرکز اصلی روی محتوای خود فایل است. بالاخره، کد منبع فایل‌ها بارها تغییر می‌کند، تقسیم (Split) و بازسازمان‌دهی می‌شود. قالب شی فایل‌های مخزن گیت، از ترکیبی از «کدبندی دلتا» (Delta Encoding) (ذخیره‌سازی تفاوت محتوا)، مقایسه و ذخیره‌سازی صریح محتوای پوشه‌ها و شی‌های «فراداده» (Metadata) نسخه استفاده می‌کند.

توزیع شده بودن، موجب کارایی قابل توجهی برای سیستم کنترل نسخه گیت می‌شود. برای مثال، یک توسعه‌دهنده به نام آلیس، تغییراتی را در کد منبع ایجاد و ویژگی را به نسخه بعدی که نسخه ۲.۰ است، اضافه می‌کند؛ سپس، این تغییرات را با یک پیام توصیفی کامیت (اعمال) می‌کند. سپس، روی دومین ویژگی کار می‌کند و این تغییرات را نیز کامیت می‌کند. طبیعتا، این موارد به عنوان بخش‌های جدایی از کار در تاریخچه نسخه ذخیره می‌شوند. سپس، آلیس به انشعاب نسخه ۱.۳ همان نرم‌افزار مراجعه می‌کند تا اشکالی (باگ) را حل کند که فقط این نسخه قدیمی را تحت تاثیر قرار داده است. هدف از این کار آن است که تیم آلیس قادر باشند نسخه رفع باگ شده ۱.۳.۱ را پیش از آماده شدن نسخه ۲.۰ داشته باشند. آلیس می‌تواند به انشعاب ۲.۰ بازگردد تا به کار خود روی ویژگی‌های جدید برای نسخه ۲.۰ پایان دهد و همه این کارها بدون داشتن هرگونه دسترسی شبکه‌ای قابل انجام است و بنابراین، این کار سریع و قابل اعتماد خواهد بود. آلیس حتی می‌تواند این کار را وقتی سوار هواپیما است انجام دهد. هنگامی که او آماده ارسال همه تغییراتی که به تنهایی آن‌ها را کامیت کرده به یک مخزن راه دور است، آلیس می‌تواند آن‌ها را با یک دستور «پوش» (Push | ارسال) کند.

امنیت

گیت با در نظر داشتن تمامیت کد منبع‌های مدیریت شده به عنوان یک اولویت اصلی، طراحی شده است. محتوای فایل‌ها، رابطه واقعی بین فایل‌ها و پوشه‌ها، نسخه‌ها، «تگ‌ها» (Tags) و کامیت‌ها در مخزن گیت با یک الگوریتم رمزنگاری امن «درهم‌سازی» (Hashing) به نام «اس‌اچ‌ای-۱» (SHA1 که به فارسی به آن شا-۱ نیز گفته می‌شود)، امن‌سازی شده است. این کار از کد و تغییر تاریخچه چه به طور تصادفی و چه به دلیل تغییرات مخرب، محافظت می‌کند و اطمینان حاصل می‌کند که تاریخچه به طور کامل قابل پیگیری است.

با استفاده از گیت، توسعه دهنده می‌تواند اطمینان حاصل کند که تاریخچه محتوای قابل اعتمادی از کد منبع خود دارد. برخی از دیگر سیستم‌های کنترل نسخه، هیچ محافظتی در مقابل تغییرات پنهانی در تاریخ‌های قدیمی‌تر ندارند. این امر یک آسیب‌پذیری امنیتی بسیار جدی و مهم برای هر سازمانی محسوب می‌شود که به توسعه نرم‌افزار متکی است.

انعطاف‌پذیری

یکی از اهداف کلیدی طراحی سیستم کنترل نسخه گیت، انعطاف‌پذیری است. گیت از جنبه‌های مختلفی انعطاف‌پذیر است که عبارتند از: پشتیبانی از انواع مختلفی از جریان‌های کاری غیر خطی توسعه، بهره‌وری هم در پروژه‌های کوچک و هم پروژه‌های بزرگ و سازگاری با بسیاری از سیستم‌ها و پروتکل‌های موجود.

گیت طراحی شده تا از انشعاب و تگ کردن به عنوان قابلیت‌های اصلی پشتیبانی کند (برخلاف SVN)، و عملیاتی که انشعاب‌ها و تگ‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد (مانند ادغام یا بازگردانی) نیز به عنوان بخشی از تاریخچه تغییرات ذخیره می‌شوند. همه سیستم‌های کنترل نسخه در این سطح از پیگیری کار نمی‌کنند.

کنترل نسخه با گیت

امروزه، گیت برای اغلب تیم‌های توسعه نرم‌افزاری بهترین گزینه است. در حالی که هر تیمی با سایر تیم‌ها متفاوت است، در ادامه دلایلی بیان می‌شود که نشان می‌دهد چرا گیت نسبت به سایر جایگزین‌های موجود، برای همه این تیم‌ها گزینه مناسب‌تری است.

سیستم کنترل نسخه گیت (Git) -- راهنمای جامع

مزایای گوناگون

گیت دارای عملکرد خوب، کارایی، امنیت و انعطاف‌پذیری است. این موارد، ویژگی‌هایی هستند که هر توسعه‌دهنده یا تیم توسعه‌ای به آن‌ها نیاز دارد. این خصیصه‌های گیت همراه با جزئیات در بالا مورد بررسی قرار گرفتند. طی یک مقایسه جز به جز گیت با سایر گزینه‌ها، بسیاری از تیم‌ها بر این باور هستند که گیت گزینه بسیار مطلوبی است.

گیت یک استاندارد دی فکتو

گیت پذیرفته شده‌ترین ابزار از نوع خودش است. این امر موجب می‌شود که سیستم کنترل نسخه گیت به دلایلی که در ادامه بیان شده‌اند، جذاب باشد. تعداد زیادی از توسعه‌دهندگان در حال حاضر تجربه کار با گیت را دارند و بخش قابل توجهی از دانش‌آموختگان دانشگاهی نیز تنها تجربه کار با گیت را دارند. در حالی که برخی از سازمان‌ها ممکن است هنگام مهاجرت از دیگر سیستم‌های کنترل نسخه به گیت، نیاز به پیمودن منحنی یادگیری داشته باشند و نیروهای آن‌ها نیاز به فراگیری گیت داشته باشند، بسیاری از توسعه‌دهندگان کنونی و حتی آینده، نیز نیاز به اینکه در محل سازمان گیت را یاد بگیرند ندارند.

علاوه بر مزیت بیان شده، غالب بودن گیت بدین معنا است که بسیاری از ابزارهای نرم‌افزاری شخص ثالث و سرویس‌ها، در حال حاضر با گیت یکپارچه شده‌اند که از این جمله می‌توان به «محیط‌های توسعه یکپارچه» (Integrated Development Environment | IDE) و ابزارهای خود کاربر مانند کلاینت دسکتاپ DVCS به نام «سورس‌تری» (Sourcetree)، نرم‌افزار پیگیری مسائل و پروژه مانند «جیرا» (Jira) و سرویس میزبانی کد «بیت‌باکت» (Bitbucket) اشاره کرد. افرادی که توسعه‌دهنده بی‌تجربه هستند و قصد دارند مهارت‌های ارزشمندی را در حوزه توسعه نرم‌افزار به دست آورند، در بحث کنترل نسخه، حتما باید گیت (Git) را در لیست خود داشته باشند.

گیت، یک پروژه متن‌باز

گیت، یک پروژه متن‌باز است که در این سال‌ها به خوبی پشتیبانی شده است. نگه‌دارندگان پروژه تاکنون تصمیمات متعادلی را اتخاذ کرده‌اند و و با ارائه انتشارهای منظمی که کاربردپذیری و کارایی گیت در آن‌ها بهبود می‌یابد، رویکرد بلوغ یافته‌ای نسبت به نیازهای بلند مدت کاربران خود دارند.

گیت از پشتیبانی جامعه بزرگی برخوردار است و پایگاه کاربری بزرگی دارد. مستندات سیستم کنترل نسخه گیت عالی و زیاد هستند و شامل راهنماها و وب‌سایت اختصاصی می‌شوند. همچنین، پادکست‌ها و آموزش‌های ویدئویی زیادی نیز برای گیت موجود است.

متن‌باز بودن گیت (Git) موجب شده تا حتی افرادی که به عنوان سرگرمی کد می‌زنند نیز بدون پرداخت هرگونه هزینه‌ای از گیت استفاده کنند. برای استفاده از کنترل نسخه در یک پروژه متن‌باز، گیت بدون شک جایگزین دیگر سیستم‌های کنترل نسخه موفق قدیمی مانند SVN و CVS است.

انتقادها از گیت

یکی از انتقادات متداولی که از گیت می‌شود آن است که یادگیری آن می‌تواند سخت باشد. برخی از اصطلاحات گیت برای افراد تازه‌وارد جدید است. همچنین، معنای این اصطلاحات با آنچه که در SVN و CVS‌ها وجود دارد متفاوت است. با این وجود، گیت بسیار توانمند است و قدرت زیادی را برای کاربران خود فراهم می‌کند. یادگیری روش استفاده از این قدرت، اندکی زمان‌بر است، اگرچه، هنگامی که افراد روش استفاده از آن را یاد گرفتند، می‌توانند از این قدرت برای افزایش سرعت توسعه خود استفاده کنند.

برای تیم‌هایی که از سیستم‌های کنترل نسخه غیر توزیع شده، به گیت (که یک سیستم کنترل نسخه توزیع شده است) مهاجرت می‌کنند، داشتن یک مخزن مرکزی یک ویژگی خوب محسوب می‌شود و اغلب تیم‌ها دوست ندارند که این ویژگی را از دست بدهند. اگرچه، نظر به اینکه گیت به عنوان یک سیستم کنترل نسخه توزیع شده ساخته شده است (DVCS)، با استفاده از آن می‌توان یک مخزن رسمی و استاندارد داشت که همه تغییرات نرم‌افزار باید در آن ذخیره شود. با استفاده از گیت، مخزن هر توسعه‌دهنده‌ای کامل است و کارهای آن‌ها به واسطه دسترسی‌پذیری و کارایی سرور «مرکزی» محدود نمی‌شود.

در هنگام قطع برق یا نبود اینترنت، توسعه‌دهندگان همچنان می‌توانند کل تاریخچه پروژه را کنکاش کنند. به دلیل آنکه گیت در کنار توزیع شده بودن، انعطاف‌پذیر نیز هست، توسعه‌دهنده‌ها می‌توانند به شیوه‌ای که به آن عادت کرده‌اند کار کنند، اما در عین حال از مزایای دیگر گیت نیز استفاده کنند. مزایا و قابلیت‌های گیت به قدری زیاد است که گاهی، کاربر حتی نمی‌داند که از برخی از این مزایا استفاده نکرده است. اکنون که مفهوم کنترل نسخه، چستی گیت و دلیلی که تیم‌های نرم‌افزاری باید از آن استفاده کنند بیان شد، به مزیت و دلیل اهمیت آنکه سازمان‌ها باید از سیستم کنترل نسخه گیت استفاده کنند پرداخته خواهد شد.

چرا باید از گیت در سازمان‌ها استفاده کرد؟

مهاجرت از یک سیستم کنترل نسخه متمرکز، به سیستم کنترل نسخه گیت (Git) که یک سیستم کنترل نسخه توزیع شده است، روشی که تیم توسعه، نرم‌افزارها را می‌سازند دستخوش تغییر می‌کند. در سازمان‌هایی که روی نرم‌افزار خود برای کاربردهای مهم و بحرانی تکیه دارند، جایگزین کردن جریان کاری، کل کسب و کار را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

در این بخش از مطلب گیت (Git)، به این موضوع پرداخته می‌شود که استفاده از سیستم کنترل نسخه گیت چه مزایایی برای سازمان، از تیم توسعه گرفته تا تیم بازاریابی و دیگر تیم‌های کاری، دارد. در پایان این مطلب، این موضوع شفاف می‌شود که گیت فقط برای توسعه نرم‌افزار چابک نیست، بلکه برای کلیه کسب و کارهای چابک است.

سیستم کنترل نسخه گیت (Git) -- راهنمای جامع

گیت برای توسعه‌دهندگان

در این قسمت، به مزایای گیت برای توسعه‌دهندگان پرداخته می‌شود.

 جریان کاری انشعاب ویژگی

یکی از بزرگ‌ترین مزایای گیت، قابلیت‌های انشعاب آن است. برخلاف سیستم‌های کنترل نسخه متمرکز، انشعاب‌های گیت ارزان هستند و ادغام آن‌ها آسان است. این امر موجب می‌شود که جریان کاری انشعاب ویژگی در میان کاربران گیت از محبوبیت بیشتری برخوردار شود.

سیستم کنترل نسخه گیت (Git) -- راهنمای جامع

انشعاب‌های ویژگی، یک محیط منزوی (ایزوله) برای هر تغییری روی پایگاه کد فراهم می‌کنند. هنگامی که یک توسعه‌دهنده می‌خواهد کار روی چیزی را آغاز کند - صرف نظر از اینکه چقدر بزرگ یا کوچک است - یک انشعاب جدید می‌سازد. این کار موجب حصول اطمینان از این موضوع می‌شود که انشعاب اصلی (Master) همواره حاوی کد کیفیت-تولید می‌شود.

استفاده از شاخه‌های اصلی نه تنها از ویرایش مستقیم کد تولید قابل اطمینان‌تر است، بلکه مزایای سازمانی نیز به همراه دارد. این شاخه‌ها این امکان را فراهم می‌کنند که توسعه‌دهنده کار توسعه خود را با دانه‌بندی مشابه با «بک‌لوگ» (Backlog) چابک ارائه کند. برای مثال، می‌توان سیاستی را اتخاذ کرد که بر اساس آن هر تیکت جیرا (Jira Ticket) در شاخه ویژگی خودش نمایش داده شود.

توسعه توزیع شده

در SVN، هر توسعه‌دهنده‌ای یک کپی در حال کار می‌گیرد که به یک مخزن مرکزی مجرد بازمی‌گردد. این در حالی است که گیت یک سیستم کنترل نسخه توزیع شده است. بنابراین، به جای یک کپی کاری، هر توسعه‌دهنده مخزن محلی خودش را دریافت می‌کند که با در بر گرفتن تاریخچه کامل کامیت‌ها، کامل است.

سیستم کنترل نسخه گیت (Git) -- راهنمای جامع

داشتن تاریخچه کامل محلی موجب می‌شود که گیت سریع باشد. زیرا این یعنی توسعه‌دهنده به نیاز به اتصال اینترنت برای ساخت کامیت‌ها، وارسی نسخه پیشین از یک فایل یا انجام دیف (Diff) بین کامیت‌ها ندارد. توسعه توزیع شده، تغییر مقیاس دادن تیم مهندسین سازمان را نیز ساده‌تر می‌سازد. اگر کسی انشعاب تولید را در SVN بکشند، دیگر توسعه‌دهندگان تا هنگامی که این مشکل برطرف نشود، نمی‌توانند تغییرات خود را به سیستم وارد کنند.

با استفاده از سیستم کنترل نسخه گیت، چنین مسدودسازی‌هایی اتفاق نمی‌افتد و همه می‌توانند کار خود را در در مخزن‌های محلی خود انجام دهند. همچون انشعاب‌های ویژگی، توسعه توزیع شده، یک محیط قابل اعتمادتر می‌سازد. حتی اگر یک توسعه‌دهنده مخزن خود را از بین ببرد، به سادگی می‌تواند مخزن شخص دیگری را کلون (کپی) و دوباره شروع به کار کند.

پول رکوئست

بسیاری از ابزارهای مدیریت کد منبع، مانند بیت‌باکت، عملکرد هسته گیت را با «پول رکوئست» (درخواست دریافت | Pull Request) بهبود می‌بخشند. یک پول رکوئست راهی برای درخواست از توسعه‌دهنده دیگری برای ادغام یکی از انشعاب‌ها در مخزن خودش است. این کار، نه تنها موجب می‌شود که پیگیری تغییرات پروژه راحت‌تر شود، بلکه به توسعه‌دهندگان امکان آغاز بحث پیرامون کارهای خودشان را پیش از یکپارچه‌سازی آن با کل پایگاه کد می‌دهد.

سیستم کنترل نسخه گیت (Git) -- راهنمای جامع

به دلیل آنکه پول رکوئست‌ها در واقع یک رشته نظر هستند که به انشعاب ویژگی ضمیمه شده‌اند، بسیار متنوع هستند. هنگامی که یک توسعه‌دهنده در یک مساله سخت گیر می‌کند، می‌تواند پول رکوئیست را باز کند و از سایر اعضای تیم درخواست کمک کند. به طور جایگزین، توسعه‌دهندگان مبتدی می‌توانند با برخورد کردن با پول رکوئست‌ها به عنوان یک بررسی کد رسمی، اطمینان حاصل کنند که کل پروژه را به خطر نمی‌اندازند.

جامعه

در بسیاری از تیم‌ها و محافل کاری، انتظار می‌رود که سیستم کنترل نسخه گیت سیستم کنترل نسخه منتخب برای پروژه های جدید باشد. اگر تیم از گیت استفاده می‌کنند، نیازی نیست که به اعضای جدید، جریان کاری تیم آموزش داده شود، زیرا آن‌ها با توسعه توزیع شده آشنا هستند.

سیستم کنترل نسخه گیت (Git) -- راهنمای جامع

علاوه بر این، سیستم کنترل نسخه گیت در میان توسعه‌دهندگان پروژه‌های متن‌باز بسیار محبوب است. این یعنی اهرم نفوذ کتابخانه‌های شخص ثالث و تشویق دیگران به فورک (منشعب) کردن کد متن‌باز خود فرد.

چرخه انتشار سریع‌تر

نتیجه نهایی انشعاب‌های ویژگی، توسعه توزیع شده، پول رکوئست‌ها و یک جامعه پایدار، چرخه انتشار سریع‌تر است. این قابلیت‌ها، یک جریان کاری چابک را تسهیل می‌کند که طی آن، افراد تشویق می‌شوند تا تغییرات کوچک‌تر را زود به زودتر به اشتراک بگذارند. در عوض، تغییرات می‌تواند مسیر توسعه را نسبت به «انتشار یکپارچه» سیستم‌های کنترل نسخه مرکزی، سریع‌تر به جلو سوق دهد.

سیستم کنترل نسخه گیت (Git) -- راهنمای جامع

چنانکه احتمالا انتظار می‌رود، گیت به خوبی با محیط‌های یکپارچه‌سازی و تحویل مداوم، به خوبی کار می‌کند. Hookها در گیت این امکان را برای کاربر فراهم می‌کنند که هنگامی که یک رویداد خاص درون یک مخزن به وقوع پیوست، اسکریپت‌هایی را اجرا کند که به توسعه‌دهنده امکان توسعه خودکار در محتوای مرکزی را می‌دهد. توسعه‌دهنده حتی می‌تواند کدی را از انشعاب‌های خاصی برای سرورهای دیگر، بسازد یا مستقر کند.

برای مثال، توسعه‌دهنده ممکن است بخواهد که گیت را با این هدف پیکربندی کند که تازه‌ترین کامیت‌ها از انشعاب توسعه به سرور تست هر بار که کسی یک درخواست دریافت (Pull Request) را در آن ادغام می‌کند، مستقر کند. ترکیب این نوع از خودکارسازی ساخت با بررسی دقیق، بدین معنا است که طی گذر کد از مرحله توسعه به Staging و تولید، بالاترین میزان اطمینان در کد وجود دارد.

گیت برای بازاریابی

برای درک اینکه جا به جایی به سیستم کنترل نسخه گیت چطور فعالیت‌های بازاریابی سازمان را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد، تیم توسعه‌ای را می‌توان تصور کرد که سه تغییر متمایز را برای تکمیل شدن طی چند هفته آتی، برنامه‌ریزی کرده است.

  • کل تیم یک ویژگی تغییر دهنده بازی را که طی ۶ ماه گذشته روی آن کار می‌کردند، به پایان می‌رسانند.
  • «ماری» (Mary) یک ویژگی کوچک‌تر و نامرتبط را پیاده‌سازی می‌کند که فقط مشتریان موجود را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
  • «ریک» (Rick) به روز رسانی‌های مورد نیاز را روی رابط کاربری انجام می‌دهد.

برای افرادی که از جریان‌های کاری سنتی استفاده می‌کنند که متکی به سیستم‌های کنترل نسخه متمرکز است، همه این تغییرات در یک انتشار نهایی خلاصه می‌شود. بازاریابی فقط می‌تواند یک اعلان داشته باشد که روی ویژگی تغییر دهنده بازی متمرکز است و پتانسیل بازاریابی دو به روز رسانی دیگر، به جد نادیده گرفته می‌شود.

سیستم کنترل نسخه گیت با آسان کردن تقسیم این موارد به انتشارهای جداگانه، چرخه توسعه کوتاه را تسهیل می‌کند. این امر در اغلب مواقع موجب می‌شود تا بازاریاب‌ها حرف‌های بیشتری برای گفتن داشته باشند. در سناریو بالا، بازاریابی می‌تواند سه کمپین بسازد که حول محور هر ویژگی می‌چرخند و بدین ترتیب بخش‌های بسیار خاصی از بازار را هدف می‌گیرند.

سیستم کنترل نسخه گیت (Git) -- راهنمای جامع

برای مثال، تیم بازاریابی ممکن است یک برنامه روابط عمومی قدرتمند برای ویژگی تغییر دهنده بازی، یک پست در وبلاگ سازمانی و یک خبر داغ برای ویژگی ماری و چند پست مهمان جهت ارسال به وبلاگ‌های طراحی خارجی برای نظریه اساسی تجربه کاربری ریک، تدارک دیده باشند. همه این فعالیت‌ها را می‌توان با انتشارهای جداگانه‌ای هماهنگ کرد.

گیت برای مدیریت محصول

مزیت سیستم کنترل نسخه گیت برای مدیریت محصول مشابه با بازاریابی است. انتشارهای منظم‌تر به معنای بازخوردهای منظم‌تر مشتری و به روزرسانی‌های سریع‌تر در واکنش به آن بازخوردها هستند. به جای هشت هفته صبر کردن از این لحظه برای انتشار بعدی، می‌توان راهکار را با سرعتی که توسعه‌دهندگان کد را می‌نویسند، در اختیار مشتریان قرار داد.

جریان کاری انشعاب ویژگی هنگام تغییر اولویت‌ها، انعطاف‌پذیری ایجاد می‌کند. برای مثال، اگر توسعه‌دهنده در نیمه راه یک چرخه انتشار قرار دارد و می‌خواهد یک ویژگی را به خاطر یک ویژگی حیاتی زمانی به تاخیر بیندازد، مشکلی نیست. ویژگی اولیه می‌تواند در انشعاب خود قرار بگیرد تا مهندسان زمان بازگشتن به سراغ آن را پیدا کنند. این کارکرد موجب می‌شود که مدیریت پروژه‌های نوآوری، تست‌های بتا و «نمونه‌سازی سریع» (Rapid Prototyping) به خاطر وجود پایگاه کد مستقل، آسان شود.

سیستم کنترل نسخه گیت (Git) -- راهنمای جامع

گیت برای طراح‌ها

انشعاب‌های ویژگی خود را وقف نمونه‌سازی سریع می‌کنند. چه طراحان رابط کاربری/تجربه کاربری (UI/UX) بخواهند که یک جریان کاربری کاملا جدید پیاده‌سازی کنند و چه بخواهند به سادگی برخی از آیکون‌ها را جایگزین کنند، بررسی کردن یک انشعاب جدید، به آن‌ها یک محیط «سندباکسد» (Sandboxed) برای کار کردن ارائه می‌کند.

این به طراحان اجازه می‌دهد تا ببینند که تغییرات آن‌ها در یک کپی کاری واقعی از محصول، بدون وقفه ایجاد کردن در کارکردهای موجود، چطور به نظر می‌رسند.

سیستم کنترل نسخه گیت (Git) -- راهنمای جامع

محصور کردن تغییرات رابط کاربری مانند این، نمایش دادن به روز رسانی‌ها به دیگر ذی‌نفعان را آسان می‌کند. برای مثال، اگر مدیر مهندسی بخواهد بداند که تیم روی چه طراحی کار می‌کنند، تنها کاری که باید انجام دهد آن است که به مدیر گفته شود که انشعاب متناظر را بررسی کند.

«درخواست دریافت» (Pull Requests) این را یک گام به جلوتر برده و یک محل رسمی برای علاقه‌مندان به بحث پیرامون رابط جدید فراهم می‌کند. طراحان می‌توانند هر تغییر لازمی را اعمال کنند و کامیت‌های حاصل شده در پول رکوئست نمایش داده می‌شوند. این امر موجب می‌شود که همه در فرایند تکرار مشارکت کنند.

شاید، بهترین بخش از نمونه‌سازی با انشعاب‌ها آن است که ادغام کردن تغییرات در تولید به سادگی دور انداختن آن ها است. هیچ فشاری برای انجام یکی از آن‌ها وجودندارد. این امر طراحان و توسعه‌دهندگان رابط کاربری را ضمن حصول اطمینان از اینکه بهترین محصول را به مشتری عرضه می‌کنند، تشویق می‌کند تا آن را آزمایش کنند.

گیت برای پشتیبانی مشتریان

پشتیبانی مشتریان و «موفقیت مشتریان» (Customer Success) معمولا به روز رسانی‌های متفاوتی از مدیر محصول دریافت می‌کنند. هنگامی که یک مشتری آن‌ها را فراخوانی می‌کند، معمولا بدین معنا است که با مشکلی مواجه شده‌اند. اگر این مشکل به وسیله نرم‌افزار سازمان ایجاد شده باشد، یک رفع اشکال (رفع باگ) باید در اسرع وقت انجام شود.

چرخه توسعه ساده شده سیستم کنترل نسخه گیت، از متوقف کردن رفع باگ‌ها تا زمان انتشار یکپارچه بعدی، جلوگیری می‌کند. یک توسعه‌دهنده می‌تواند وصله‌ای برای مشکل فراهم کند و آن را به طور مستقیم به تولید ارسال (پوش) کند. اصلاحات سریع‌تر به معنای مشتریان خوشحال‌تر و تیکت‌های درخواست پشتیبانی کمتر است. به جای درگیر شدن با گفتن «ببخشید، در حال کار روی آن هستیم»، تیم پشتیبانی مشتریان می‌تواند در پاسخ به مشتریانی که با مشکل مواجه شده‌اند بگوید: «این مشکل در حال حاضر رفع شده است».

گیت برای منابع انسانی

به میزان مشخصی، جریان توسعه نرم‌افزار سازمان، تعیین می‌کند که چه کسانی را باید استخدام کرد. این امر همیشه به سازمان کمک می‌کند تا مهندسانی را استخدام کند که با فناوری‌ها و جریان‌های کاری سازمان آشنا هستند، اما استفاده از گیت، مزایای دیگری را نیز در پی دارد.

کارکنان جذب سازمان‌هایی می‌شوند که فرصت رشد حرفه‌ای را برای آن‌ها فراهم می‌کنند و آگاهی از اینکه چطور می‌توان از گیت هم در سازمان‌های بزرگ و هم در سازمان‌های کوچک استفاده کند، یک مزیت محسوب می‌شود. سازمان با انتخاب گیت به عنوان سیستم کنترل نسخه مورد استفاده در سازمان، در واقع سازمان تصمیم گرفته تا توسعه‌دهندگان آینده‌نگر را استخدام کند.

گیت برای افرادی که مدیریت بودجه انجام می‌دهند

گیت به کارایی مربوط می‌شود. برای توسعه‌دهندگان، سیستم کنترل نسخه گیت همه چیز را از زمان هدر رفته برای اتصال کامیت‌ها در سراسر یک اتصال شبکه به فردی که ساعت‌ها است نیاز به یکپارچه کردن تغییرات در یک سیستم کنترل نسخه متمرکز دارد را حذف می‌کند.

گیت حتی می‌تواند با ارائه یک محیط امن کاری به توسعه‌دهندگان مبتدی (Junior Developers)، موجب بهبود کارایی آن‌ها شود. همه این‌ها می‌تواند سود و زیان دپارتمان مهندسی را تحت تاثیر قرار دهد.

سیستم کنترل نسخه گیت (Git) -- راهنمای جامع

اما نباید فراموش کرد که این کارایی‌ها در بیرون از تیم توسعه نیز گسترش می‌یابند. این‌ها از هدر رفتن انرژی تیم بازاریابی برای پرداختن به ویژگی‌هایی که همگانی نیستند جلوگیری می‌کنند. به طراحان این امکان را می‌دهند که رابط‌های جدید را با سربار کمتری، روی محصولات واقعی بیازمایند. به سازمان این امکان را می‌دهند که به شکایت‌های مشتریان از سازمان، فورا پاسخ دهند.

چابک بودن به پیدا کردن آنچه در سریع‌ترین زمان ممکن کار می‌کند، و حذف مواردی که این خصوصیت را ندارند کمک می‌کند. سیستم کنترل نسخه گیت با حصول اطمینان از اینکه هر دپارتمانی کار خود را به صورت موثرتری انجام می‌دهد، به عنوان یک تقویت کننده برای همه فعالیت‌های سازمان عمل می‌کند.

اگر نوشته بالا برای شما مفید بوده است، آموزش‌های زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

^^

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Atlassian
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *