آزمایش پایداری کارت گرافیک با استفاده از نرم‌افزار Furmark

۹۳۰ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۳ دقیقه
آزمایش پایداری کارت گرافیک با استفاده از نرم‌افزار Furmark

«Furmark» یک ابزار رایگان است که برای انجام آزمایش‌هایی در زمینه‌ی پایداری و ثبات کارت‌های گرافیک طراحی شده است. هدف Furmark این است که بتوانید کارت گرافیک خود را در سخت‌ترین شرایط قرار داده و مطمئن شوید که آیا قدرت اجرای جدیدترین بازی‌های روز را دارد یا خیر.

Furmark حتی می‌تواند فشاری را بر روی کارت گرافیک شما وارد کند که کارت شما از کار بیفتد. با این که این مساله ممکن است به نظر بد بیاید، ولی به شما این اجازه را می‌دهد که پیداری کارت گرافیک خود را در محیطی مدیریت شده بسنجید. همچنین این ابزار امکان مشاهده‌ی دمای کارت گرافیک و شناسایی مشکلات مربوط به سیستم خنک کننده را می‌دهد.

قبل از شروع کار می‌توانید Furmark را از این لینک به طور رایگان دانلود کنید.

استفاده از Furmark برای آزمایش پایداری کارت گرافیک

Furmark می‌تواند بدترین حالات را برای آزمایش کارت گرافیک شما به وجود بیاورد. در بیشتر مواقع بازی‌ها چنین فشاری را بر روی کارت گرافیک شما نمی‌آورند که Furmark می‌آورد و تنها برخی از بازی‌ها در بالاترین تنظیمات خود چنین فشاری را وارد می‌کنند. با این حال آزمایش بدترین حالت می‌تواند به شما این امکان را دهد که مشکلات احتمالی کارت گرافیک خود را شناسایی کنید. استفاده از Furmark به شما کمک می‌کند تا مطمئن شوید کارت گرافیک شما همانند یک ساعت کار می‌کند.

Furmark را اجرا کرده و بر روی گزینه‌ی «Stability Test» که در زیر بخش «Run Mode» قرار دارد کلیک کنید. «Stability Test» آزمایشی است که ثبات کارت گرافیک شما تا زمان خاموش شدنش را می‌سنجد. با کلیک بر روی گزینه‌ی «!Go» در پایین سمت راست اپلیکیشن، آزمایش آغاز خواهد شد.

Furmark

اینک می‌توانید نشسته و آزمایش را مشاهده کنید و یا می‌توانید آن را به حال خود رها کنید، چراکه ممکن است تا نیم ساعت به طول بینجامد. همچنین توجه داشته باشید که در زمان این آزمایش نباید نرم‌افزارهای دیگری را اجرا کنید. با عدم اجرای سایر نرم‌افزارها مطمئن خواهید شد که داده‌های مربوط به دما و عملکرد گرافیک دقیقا نحوه‌ی عملکرد آن در هنگام ساعت‌ها بازی را نمایش می‌دهند.

این ابزار می‌تواند دو نتیجه را برای شما به همراه داشته باشد. اولین نتیجه این است که Furmark به کل کرش (Crash) کرده و بسته می‌شود، و نتیجه‌ی دوم این است که بدون هیچ ایرادی تا انتهای آزمایش کار خود را انجام می‌دهد. هر کدام این نتایج اطلاعات مهمی را در مورد کارت گرافیک شما بهتان می‌دهد.

نتیجه‌ی اول: Furmark کرش می‌کند

اگر Furmark کرش کند به این معنا خواهد بود که کارت گرافیک شما قادر به مدیریت فشاری که Furmark بر روی آن وارد می‌کند نبوده است. در چنین حالتی داده‌ها خراب شده و کارت گرافیک شما شروع به ارسال خطاهای مختلف خواهد کرد که باعث کرش کردن Furmark می‌شوند. اگر در هنگام آزمایش پشت سیستم بوده و عملکرد آن را مشاهده کرده باشید متوجه خواهید شد که درست قبل از کرش کردن Furmak، تصاویر عجیب و غریبی نمایش داده شده‌اند. برای مثال ممکن است نقطه‌های کوچکی در اطراف تصویر به وجود آمده باشند. دلیل وجود این تصاویر این است که کارت گرافیک شما زیادی داغ کرده و داده‌های خارج شده از کارت ناقص بوده‌اند.

Furmark

معمول‌ترین دلیل برای کرش کردن اورکلاک (Overclock) شدن کارت گرافیک است که می‌تواند فشار زیادی را بر روی آن بیاورد. اگر کارت گرافیک خود را اورکلاک کرده‌اید، بهتر است که آن را به حالت پیشفرض بازگردانید تا کارت گرافیک شما پایدار شود. اگر کارت گرافیکتان اورکلاک نشده باشد، ممکن است کرش به دلیل مشکل در سیستم خنک کننده‌ی کارت گرافیک روی داده باشد. مطمئن شوید که فن کارت گرافیک شما به درستی کار می‌کند و گرد و خاک مانع عملکرد صحیح سیستم خنک کننده‌ی آن نشده باشد.

نتیجه‌ی دوم: Furmark کرش نمی‌کند

اگر Furmark سی دقیقه بدون کرش کردن کار خود را انجام می‌دهد، می‌توان گفت که کارت گرافیک شما در هنگام اجرای تمامی بازی‌ها پایدار خواهد بود. اگر در هنگام بازی به مشکلی برخورد کنید احتمالا به دلیل مشکلات در برنامه‌نویسی بازی باشد و مشکل از سمت سخت‌افزار شما نیست.

با این حال می‌توانید اطلاعات جالبی را راجع به کارت گرافیک خود از نتیجه‌ی آزمایش دریافت کنید. قبل از این که Furmark را ببندید، یک نگاه به گراف دمای کارت گرافیک خود در پایین پنجره‌ی Furmark بیندازید. این گراف یک نمایش از دمای شما در مدت زمان آزمایش Furmark را نمایش می‌دهد. در این گراف مشاهده خواهید کرد که دمای آن به گذر زمان بالاتر می‌رود و پس از گذر کمی زمان، در ادامه‌ی کار ثابت خواهد ماند.

Furmark

اگر فراز و نشیب‌های زیادی در این گراف مشاهده می‌کنید، بد نیست که سیستم خنک کننده‌ی خود را بررسی نمایید. ممکن است که فن شما آن گونه که باید کار خود را انجام نداده باشد و منجر به این مشکلات شده باشد. این رفتار شاید مشکلی در ثبات کارت گرافیک شما ایجاد نکند، ولی می‌تواند در آینده مشکلات فراتری را به وجود بیاورد.

اگر علاقه‌مند به یادگیری مباحثی مشابه مطلب بالا هستید، آموزش‌هایی که در ادامه آمده‌اند نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

^^

بر اساس رای ۵ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
MakeUseOf
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *