طراحی جلوه متن کمیک بوک در ایلاستریتور — راهنمای گام به گام + فیلم

۲۶۳ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۸ دقیقه
طراحی جلوه متن کمیک بوک در ایلاستریتور — راهنمای گام به گام + فیلم

در این مقاله با روش طراحی جلوه متن کمیک بوک در ایلاستریتور آشنا خواهیم شد. بدین ترتیب ابتدا با روش ایجاد سند جدید در این نرم‌افزار آشنا می‌شویم. سپس یک شبکه (Grid) تنظیم می‌کنیم و الگوهای پیش‌فرض و روش اعمال آن‌ها را در ایلاستریتور مورد بررسی قرار می‌دهیم. در ادامه از جلوه Transform و پنل Appearance برای ایجاد یک جلوه متن کارتونی استفاده خواهیم کرد. برای این که بتوانید مراحل این راهنما را همراه با ما و گام به گام طی کنید، باید ابتدا فونت BoldenVan (+) را روی سیستم خود دانلود و نصب کنید.

فیلم آموزشی طراحی جلوه متن کمیک بوک در ایلاستریتور

دانلود ویدیو

ایجاد سند جدید و تنظیم گرید

اولین گام این فرایند طراحی سند جدید در ایلوستریتور است.

کلیدهای ترکیبی Ctrl+N را بزنید تا سند جدیدی ایجاد شود. از منوی بازشدنی Units گزینه Pixels را انتخاب کنید و عدد 850 را در کادر عرض و عدد 600 را در کادر ارتفاع سند وارد کنید. سپس روی دکمه More Settings کلیک کنید. «حالت رنگی» (Color Mode)‌ را روی RGB بگذارید و Raster Effects را روی Screen (72 ppi) قرار داده و روی Create Document کلیک کنید.

با مراجعه به منوی View > Show Grid گرید را فعال کرده و همچنین در منوی View > Snap to Grid گزینه اتصال به گرید را فعال نمایید. ما به یک گرید با خانه‌های 10 پیکسلی نیاز داریم، بنابراین به منوی Edit > Preferences > Guides & Grid می‌رویم و عدد 10 را در کادر Gridline every و عدد 1 را در کادر Subdivisions وارد می‌کنیم. از دیدن این همه خانه افسرده شوید، زیرا این گرید موجب تسهیل کارها می‌شود و به خاطر داشته باشید که هر زمان می‌توانید با زدن کلیدهای ترکیبی '+Ctrl آن را فعال یا غیر فعال کنید.

برای مشاهده پیش‌نمایش زنده‌ای از اندازه و موقعیت شکل‌ها می‌توانید در منوی Window > Info پنل مربوطه را باز کنید. مقیاس اندازه‌گیری را نیز در منوی Edit > Preferences > Units روی پیکسل تنظیم کنید. همه این گزینه‌ها موجب افزایش چشمگیری در سرعت کار شما خواهند شد.

طراحی جلوه متن کمیک بوک در ایلاستریتور

طراحی پس‌زمینه

در این بخش با مراحل ایجاد پس‌زمینه کار آشنا خواهیم شد.

گام 1

ابزار Rectangle (با کلید میانبر M) را بردارید و روی نوار ابزار کلیک کنید. رنگ را از Stroke حذف کنید و سپس fill را روی رنگ R=254 G=205 B=4 تنظیم کنید. به آرتبورد بروید و یک شکل با ابعاد 870 در 620 پیکسل ایجاد کنید. گزینه‌های گرید و اتصال به گرید باعث می‌شوند که انجام این کار بسیار آسان باشد.

سس به پنل Swatches بروید، و پنل شناور را باز کرده و به منوی Open Swatch Library > Patterns > Basic Graphics > Basic Graphics_Dots بروید. مطمئن شوید که مستطیل زرد رنگ انتخاب شده است و به پنل Appearance بروید و Fill دوم را با استفاده از دکمه Add New Fill اضافه کنید. آن را انتخاب کرده و الگوی 10 dpi 30% را اعمال کرده و حالت Blending را روی Soft Light قرار دهید.

طراحی جلوه متن کمیک بوک در ایلاستریتور

گام 2

با استفاده از ابزار Rectangle یک مستطیل به ابعاد 80 در 540 پیکسل ایجاد کرده و همانند تصویر اول زیر آن را قرار دهید. آن را با رنگ سیاه پر کنید و سپس ابزار Direct Selection را بردارید. هر دو نقطه anchor را انتخاب کرده و به منوی Object > Path > Average بروید. تیک کادر Both را زده و سپس روی OK کلیک کنید. و بدین ترتیب مستطیل به یک مثلث مانند تصویر دوم زیر تبدیل می‌شود:

طراحی جلوه متن کمیک بوک در ایلاستریتور

گام 3

مطمئن شوید که مثلث انتخاب شده است و میزان Opacity را تا 50% کاهش دهید. حالت Blending را روی Soft Light قرار داده و به منوی Effect > Distort & Transform > Transform بروید. Angle را روی 15- درجه قرار داده و تعداد کپی‌ها را در کادر Copies عدد 23 وارد کنید. در نهایت تیک نقطه ارجاع میانی-تحتانی را بزنید و روی OK کلیک کنید.

طراحی جلوه متن کمیک بوک در ایلاستریتور

طراحی جرقه

در این بخش مراحل طراحی جرقه را با هم مرور می‌کنیم.

گام 1

ابزار Ellipse (‌با میانبر L)‌ را بردارید و یک شکل با ابعاد 510 در 260 پیکسل ایجاد کنید. رنگ آن را سیاه کنید و آن را مانند تصویر اول زیر قرار دهید. مطمئن شوید که این شکل در حالت انتخاب قرار دارد و به پنل Appearance بروید. Fill موجود را انتخاب کرده و به منوی Effect > Distort & Transform > Zig Zag بروید و مشخصه‌های تعیین شده در تصویر زیر را وارد کرده و روی OK کلیک کنید. سپس به منوی Effect > Distort & Transform > Pucker & Bloat بروید و اسلایدر را تا 35-% کاهش داده و روی OK کلیک کنید.

طراحی جلوه متن کمیک بوک در ایلاستریتور

گام 2

مطمئن شوید که بیضی سیاه همچنان انتخاب شده است و به پنل Appearance بروید. این fill را انتخاب کرده و با استفاده از گزینه Duplicate Selected Item یک کپی از آن بگیرید. Fill اخیراً اضافه شده را انتخاب کرده و رنگ آن را به R=254 G=0 B=2 تغییر دهید. به منوی Effect > Path > Offset Path بروید و عدد 5- را برای آفست وارد کرده و روی OK کلیک کنید.

طراحی جلوه متن کمیک بوک در ایلاستریتور

گام 3

مطمئن شوید که بیضی همچنان در حال انتخاب است و به پنل Appearance بروید. Fill دوم قرمز را انتخاب کرده و با استفاده از گزینه Duplicate Selected Item کپی کنید. Fill اخیراً اضافه شده را انتخاب کرده و رنگ آن را روی R=254 G=205 B=4 تنظیم کنید و جلوه Offset Path موجود را باز کنید. میزان آفست را به 10- پیکسل افزایش داده و روی OK کلیک کنید.

طراحی جلوه متن کمیک بوک در ایلاستریتور

طراحی جلوه متنی در ایلاستریتور

در این بخش نوبت به طراحی متن در ایلاستریتور رسیده است.

گام 1

ابزار Text (با کلید میانبر T) ‌را بردارید و روی آرتبورد کلیک کرده و پنل Text را با مراجعه به منوی Window > Type > Character باز کنید. فونت BoldenVan که در ابتدای این مقاله عرضه شده است را انتخاب کرده و اندازه آن را روی 200 پیکسل تنظیم کنید. عبارت !OUCH را وارد کرده و رنگ آن را به سفید تغییر دهید.

طراحی جلوه متن کمیک بوک در ایلاستریتور

گام 2

منوی شناور پنل Character را باز کرده و به بخش Show Options بروید. مطمئن شوید که ابزار Type و متن همچنان در حالت انتخاب هستند.

تنها حرف O را انتخاب کرده و به پنل Character بروید. مقدار گزینه Baseline shift را روی 10- پیکسل قرار داده و Character Rotation را روی °5 تنظیم کنید. بقیه حروف نیز به صورت زیر تنظیم می‌شوند:

  • حرف U را انتخاب کرده و Character Rotation را روی °10- تنظیم کنید.
  • حرف C را انتخاب کرده و Baseline shift را روی 5 پیکسل و Character Rotation را روی °10- تنظیم کنید.
  • حرف H را انتخاب کرده و Baseline shift را روی 10 پیکسل و Character Rotation را روی °10- تنظیم کنید.
  • کاراکتر! را انتخاب کرده و Baseline shift را روی 20 پیکسل و Character Rotation را روی °15- تنظیم کنید.

طراحی جلوه متن کمیک بوک در ایلاستریتور

گام 3

کل متن را بار دیگر انتخاب کنید و به پنل Character رفته و Tracking را روی 200- تنظیم کنید. به پنل color بروید و روی سواچ [None] کلیک کنید تا رنگ فعلی متن حذف شود. به این ترتیب متن پنهان می‌شود، اما جای نگرانی نیست، چون به زودی این مشکل را رفع می‌کنیم. به پنل Appearance بروید و یک fill جدید با استفاده از دکمه Add New Fill اضافه کنید. این fill را انتخاب کرده و رنگ آن را روی سیاه تنظیم کنید.

طراحی جلوه متن کمیک بوک در ایلاستریتور

گام 4

مطمئن شوید که متن همچنان در حالت انتخاب است و به پنل Appearance بروید. Fill دوم را با استفاده از دکمه Add New Fill اضافه کرده و آن را انتخاب کنید. رنگ را روی سفید تنظیم کرده و به منوی Effect > Distort & Transform > Roughen بروید. خصوصیات نمایش یافته در تصویر زیر را وارد کرده و روی OK کلیک کنید. سپس به منوی Effect > Path > Offset Path بروید و آفست را روی 9- پیکسل تنظیم کرده و روی OK کلیک کنید.

طراحی جلوه متن کمیک بوک در ایلاستریتور گام 5

مطمئن شوید که متن همچنان در حالت انتخاب است و به پنل Appearance بروید. Fill سوم را با استفاده از دکمه Add New Fill اضافه کرده و آن را انتخاب کنید. رنگ را روی سیاه تنظیم کرده و به منوی Effect > Distort & Transform > Roughen بروید. خصوصیات نمایش یافته در تصویر زیر را وارد کرده و روی OK کلیک کنید. در ادامه به منوی Effect > Path > Offset Path بروید و آفست را روی 7- پیکسل تنظیم کرده و روی OK کلیک کنید. سپس به منوی Effect > Distort & Transform > Transform بروید و خصوصیات نمایش یافته در تصویر زیر را وارد کرده و روی OK کلیک کنید.

طراحی جلوه متن کمیک بوک در ایلاستریتور

گام 6

مطمئن شوید که متن همچنان در حالت انتخاب است و به پنل Appearance بروید. Fill چهارم را با استفاده از دکمه Add New Fill اضافه کرده و آن را انتخاب کنید. رنگ آن را روی مقدار R=0 G=191 B=251 تنظیم کرده و به منوی Effect > Distort & Transform > Roughen بروید. خصوصیات نمایش یافته در تصویر زیر را وارد کرده و روی OK کلیک کنید. در ادامه به منوی Effect > Path > Offset Path بروید و آفست را روی 10- پیکسل تنظیم کرده و روی OK کلیک کنید. سپس به منوی Effect > Distort & Transform > Transform بروید و خصوصیات نمایش یافته در تصویر زیر را وارد کرده و روی OK کلیک کنید.

طراحی جلوه متن کمیک بوک در ایلاستریتور

گام 7

مطمئن شوید که متن همچنان در حالت انتخاب است و به پنل Appearance بروید. Fill پنجم را با استفاده از دکمه Add New Fill اضافه کرده و آن را انتخاب کنید. رنگ آن را روی مقدار سیاه قرار داده و به منوی Effect > Distort & Transform > Roughen بروید. خصوصیات نمایش یافته در تصویر زیر را وارد کرده و روی OK کلیک کنید. سپس به منوی Effect > Distort & Transform > Transform بروید و خصوصیات نمایش یافته در تصویر زیر را وارد کرده و روی OK کلیک کنید.

طراحی جلوه متن کمیک بوک در ایلاستریتور

افزودن هایلایت به جلوه متن برداری

در این بخش برخی هایلایت‌ها به جلوه متنی که طراحی کرده‌ایم، اضافه می‌کنیم.

گام 1

با زدن کلیدهای '+Ctrl گزینه Snap to Grid را غیر فعال کنید. ابزار Pen (‌با میانبر P) را بردارید و یک مسیر ساده مانند تصویر اول زیر رسم کنید. مطمئن شوید که در حال انتخاب قرار دارد و به پنل Appearance بروید. رنگ Fill موجود را حذف کنید و Stroke را انتخاب کرده و رنگ آن را روی سیاه قرار دهید. سپس پنل شناور Stroke را باز کنید. مقدار Weight را تا 8 پیکسل افزایش دهید و از منوی بازشدنی Profile گزینه Width Profile 4 را انتخاب کنید. یک دسته مسیرها مانند تصویر دوم زیر اضافه کرده و از همان خصوصیت‌های قبلی Appearance در مورد آن‌ها استفاده کنید.

مجموعه دوم مسیرها را مانند تصویر سوم زیر اضافه کنید و از همان خصوصیات Appearance قبلی استفاده کنید، اما این بار Weight استروک را تا 4 پیکسل کاهش دهید.

طراحی جلوه متن کمیک بوک در ایلاستریتور

گام 2

با زدن کلیدهای Ctrl+' دوباره گزینه Snap to Grid را فعال کنید. یک دایره با قطر 20 پیکسل و دایره دیگری با قطر 10 پیکسل ایجاد کنید. هر دو شکل را با رنگ سیاه پر کنید و به منوی Effect > Distort & Transform > Pucker & Bloat بروید. اسلایدر را تا 69-% بکشید و روی OK کلیک کنید. این دو شکل را چند بار کپی بگیرید و آن‌ها را در اطراف جلوه متنی مانند تصویر سوم زیر قرار دهید:

طراحی جلوه متن کمیک بوک در ایلاستریتور

گام 3

گزینه Snap to Grid را با زدن کلیدهای Ctrl+' غیرفعال کنید. ابزار Pen (‌با میانبر P) را بردارید و یک مسیر ساده مانند تصویر اول زیر رسم کنید. مطمئن شوید که در حال انتخاب قرار دارد و به پنل Appearance بروید. رنگ Fill موجود را حذف کرده و با انتخاب Stroke رنگ آن را روی سیاه تنظیم کنید. سپس پنل شناور Stroke را باز کنید و مقدار Weight را تا 4 پیکسل افزایش دهید. از منوی بازشدنی Profile گزینه Width Profile 1 را انتخاب کنید. مسیرهای منحنی دیگری مانند تصویر زیر اضافه کرده و از همان خصوصیت‌های قبلی Appearance در مورد آن‌ها استفاده کنید.

طراحی جلوه متن کمیک بوک در ایلاستریتور

سخن پایانی

به این ترتیب موفق شدیم جلوه متنی کمیک بوک خود را در ایلاستریتور طراحی کنیم. نتیجه نهایی به صورت زیر است:

امیدواریم از این راهنمای طراحی جلوه متنی ایلاستریتور لذت برده باشید و تکنیک‌هایی که در این مقاله آموختید را در کارهای آتی خود به کار بگیرید.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌های زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

==

بر اساس رای ۱ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
design.tutsplus
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *