ساخت کتاب با ورد — به زبان ساده (+ دانلود فیلم آموزش رایگان)

۷۹۰۹ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۰ دقیقه
ساخت کتاب با ورد — به زبان ساده (+ دانلود فیلم آموزش رایگان)

نرم‌افزار مایکروسافت ورد دارای تنظیمات داخلی برای ساخت کتاب است. چه بخواهید یک یادبود خاطرات بسازید و یک راهنمای رویداد ایجاد کنید،با استفاده از این نرم‌افزار می‌توانید انجام دهید. با ما همراه باشید تا ببنید چطور Word به شما امکان می‌دهد اقدام به ساخت کتاب با ورد بکنید یا کتابچه زیبایی را از صفر بسازید.

فیلم آموزشی ساخت کتاب با Word

دانلود ویدیو

ساخت کتاب یا کتابچه

ابتدا نرم‌افزار ورد را باز کنید. بهتر است پیش از نوشتن محتوا در کتاب از تنظیمات زیر استفاده کنید تا از بروز مشکلات قالب‌بندی بعدی جلوگیری کنید. زمانی که نرم‌افزار ورد باز شد به زبانه Layout بروید. در گروه Page Setup روی فلش کوچک گوشه راست-پایین کلیک کنید.

به این ترتیب پنجره Page Setup باز می‌شود که در آن به صورت خودکار به زبانه Margin می‌روید. در این بخش می‌توانید حاشیه‌های صفحه را تنظیم کنید. به طور پیش‌فرض حاشیه Gutter روی عدد 0 تنظیم شده است. این امر می‌تواند موجب بروز مشکلاتی در ادامه شود، چون حاشیه Gutter به فضای محتوای کتاب و محل تا شدن صفحه‌های کتاب گفته می‌شود. معنی این حرف آن است که باید حاشیه Gutter را روی 1 اینچ تنظیم کنید تا محتوای کتاب در محل تا شدن از دست نرود.

ساخت کتاب با ورد

سپس فلش کنار گزینه Multiple Pages را در گروه Pages انتخاب کنید و گزینه Book Fold را از منوی بازشدنی انتخاب نمایید. به این ترتیب متوجه می‌شوید که جهت‌گیری صفحه به طور خودکار از Portrait به Landscape تغییر می‌یابد.

نکته: ممکن است متوجه شوید که گزینه Reverse Book Fold نیز وجود دارد. این گزینه برای محتواهایی است که مانند زبان فارسی از راست به چپ خوانده می‌شوند.

پس از اعمال تنظیمات فوق روی OK کلیک کنید. اینک تنظیمات صفحه برای ایجاد یک کتاب یا کتابچه کامل شده است. از اینجا به بعد بسته به کارهایی که می‌خواهید در کتاب انجام دهید، کارهای زیادی وجود دارند که می‌توانید انجام دهید. ممکن است بخواهید یک هدر یا فوتر اضافه کنید، فهرست مطالب بسازید یا شماره صفحه برای اوراق کتاب بگذارید.

همچنین بسته به طول سند ممکن است لازم باشد آن را به چندین کتابچه تقسیم کنید تا حجم اوراق هر بخش کاهش یابد. این کار اشکالی ندارد و در ادامه می‌توانید آن‌ها را مجدداً ادغام کنید.

چاپ کتاب یا کتابچه

زمانی که کار ترکیب‌بندی کتاب پایان یافت، نوبت به چاپ کردن آن می‌رسد. به زبانه File بروید و گزینه Print را از سمت چپ انتخاب کنید.

ساخت کتاب با وردسپس گزینه دوم را در گروه Settings انتخاب کنید.

ساخت کتاب با ورد

یک منوی بازشدنی ظاهر می‌شود که چندین گزینه برای سبک‌های پرینت مختلف نمایش می‌دهد. اگر یک پرینتر دورو دارید، گزینه 1 یعنی Print on Both Sides را انتخاب کنید. همچنین می‌توانید گزینه معکوس کردن صفحه‌ها در لبه کوتاه یا بلند را انتخاب کنید. اگر پرینتر شما از این امکان پشتیبانی نمی‌کند، باید گزینه 2 یعنی Manually Print on Both Sides را انتخاب نمایید.

ساخت کتاب با ورد

بدین ترتیب کار تنظیم چاپ کتاب به پایان می‌رسد و می‌توانید آن را پرینت بگیرید.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌های زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

==

بر اساس رای ۵۴ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
howtogeek
۶ دیدگاه برای «ساخت کتاب با ورد — به زبان ساده (+ دانلود فیلم آموزش رایگان)»

عالی

سلام و عرض ادب در قسمت پنجره پیج ستاپ و pages و بعد در قسمت Multiple pages من پیج فولد و انتخاب میکنم و بعد اکی میزنم اما خروجی ای که به من میده صفحهات به صورت تکی هستن. یعنی کنار هم قرار نمیگیرن. چطور این مشکل و بر طرف کنم ممنون میشم راهنماییم کنید.

چدور با A5پرینت بزنم A4پرینت میزنه ولی A5پرینت نمیزنه

عالی بود

خیلی لطف کردید

عالی بود.
خیلی ممنون.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *