راهنمای جامع راه‌اندازی وب‌سایت با وردپرس — بخش هفتم

۲۳ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۱ تیر ۱۴۰۱
زمان مطالعه: ۵ دقیقه
راهنمای جامع راه‌اندازی وب‌سایت با وردپرس — بخش هفتم

راهنمای جامع راه‌اندازی وب‌سایت با وردپرس — بخش هفتم

در شش قسمت قبلی از راهنمای جامع اره‌اندازی وب‌سایت با وردپرس به پیش‌نیازهای این کار با این سیستم، مفاهیم پایه، انتخاب هاست و دامنه، شروع کار با وردپرس، گذاشتن پست و سئو پرداختیم. در قسمت هفتم به موضوعات مهمی چون مدیریت تصاویر، ارتقای سایت و کسب درآمد می‌پردازیم.

مدیریت تصاویر و گالری‌ها

اگر به دنبال این هستید که بتوانید یک سایت عکس راه‌اندازی کنید هم این امکان وجود دارد که از گالری داخلی وردپرس استفاده کنید، هم می‌توانید سراغ قالب‌های ویژه‌ی این کار یا افزونه‌های مربوطه بروید.

قالب‌های فتوبلاگ و گالری

قالب‌های زیادی برای راه‌اندازی یک سایت عکس یا گالری محور وجود دارد که به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:

  • Revolt: قالبی است که امکانات بسیار خوبی دارد.
  • Portfolio: یک قالب مینیمالیستی ولی حرفه‌ای است که تصاویر را به صورت شبکه‌ای نمایش می‌دهد.
  • Imbalance: یکی دیگر از قالب‌های طراح پوسته‌ی پورتفولیو است که روشن‌تر و مدرن‌تر است.
  • Mansion: فضای میان پیش‌نمایش‌ها را از بین برده است و فقط روی موضوعات تمرکز دارد.
  • Square: به جای این که بخواهید در صفحه ۲۰ عکس بگذارید، این قالب آنها را در یک تصویر نشان می‌دهد و بخش اطلاعات آن نیز سریع تکمیل خواهد شد.

افزونه‌ گالری عکس

وردپرس به صورت پیش‌فرض تصاویر را به پست شما پیوست می‌کند. در بیشتر مواقع این قسمت عملکرد خوبی دارد، اما ممکن است دنبال گزینه‌ی قوی‌تری باشد که بتوان به صورت جداگانه آلبوم‌ها و گالری‌ها را مدیریت کرد. در این حالت به شما افزونه‌ای به نام (NextGen Gallery) را پیشنهاد می‌کنیم.

البته به تنهایی چندین افزونه‌ی دیگر برای همین افزونه وجود دارد که نشان می‌دهد (NextGen Gallery) تا چه اندازه قدرتمند است.

راهنمای جامع راه‌اندازی وب‌سایت با وردپرس — بخش هفتم

با نصب این افزونه، مدیریت تصاویر و گالری‌های شما کاملا از پست‌های سایت جدا می‌شود. گالری‌هایی در اختیار شما قرار می‌گیرد که یک یا چند عکس دارد و آلبوم‌هایی دارید که شامل یک یا چند گالری می‌شود. به سادگی می‌توانید کل گالری یا آلبوم خود را در صورت لزوم وارد یک پست از سایت کنید.

ارتقای بلاگ

در این بخش کوتاه به موضوع پر اهمیتی چون ارتقای سایت و بلاگ آن می‌پردازیم و راهکارهایی ارائه می‌دهیم که شامل روش‌های لازم، هشدارها و افزونه‌های مورد نیاز شما می‌شود.

این که صرفا شروع به نوشتن کنید و پست‌هایی را روی سایت خود بفرستید کافی نیست. باید در فضایی قرار بگیرید که با دیگر سایت‌ها تبادل لینک داشته باشید در سایت‌هایی که با موضوعات مورد علاقه‌ی شما فعالیت می‌کنند نظر بدهید.

فرم‌های نظردهی به شما اجازه می‌دهد تا نام و آدرس سایت خود را وارد کنید. ولی برخی از کاربران از این فرصت استفاده کرده و به جای نام خود، چندین کلمه‌ی کلیدی هدف را وارد می‌کنند که می‌تواند کمک زیادی به آنها کند.

راهنمای جامع راه‌اندازی وب‌سایت با وردپرس — بخش هفتم

نظراتی که در سایت‌ها یا انجمن‌ها ارائه می‌شود می‌تواند متفاوت و متغیر باشد. اما حواستان باشد اگر در کلمات کلیدی نامی از خودتان بیاورید، دیگر نمی‌تواند در بخش نظرات شرکت کنید. ضمن اینکه دقت کنید کامنت شما، نکته‌ای را به بحث اضافه کند و صرفا به این عبارت که «عجب سایت خوبی دارید» اکتفا نکنید.

پست مهمان

پست‌گذاری به صورت مهمان در سایت‌های دیگران باعث تبادل لینک می‌شود. بنابراین می‌توانید به صورت افتخاری یا به عنوان مهمان با سایت‌های مختلف همکاری کنید و تلاش کنید برای سایت خودتان لینک بسازید.

در مسابقات وبلاگ‌نویسی یا پست‌نویسی با موضوعات مشخص شرکت کنید. بعد از اینکه تمامی مطالب برای جشنواره ارسال شد، داوران و متولیان امر در یک پست جمعه‌بندی بهترین مطالب ارسالی را مشخص کرده و به آنها لینک می‌دهند. این موضوع زمانی می‌تواند بیشتر کاربردی باشد که در جذب ترافیک جدید به شما کمک می‌کند.

اما از طرف دیگر حواستان باشد به یک اسپمر تبدیل نشوید و صرفا در موضوعاتی شرکت کنید که به شما مربوط است.

تشویق برای به اشتراک گذاری در شبکه‌های اجتماعی

به اشتراک گذاشتن محتوای شما در شبکه‌های اجتماعی و دیگر رسانه‌های پرمخاطب اهمیت ویژه‌ای دارد. بنابراین تلاش کنید با ایجاد دکمه‌هایی برای به اشتراک گذاری مطالب، کاربران را به این کار ترغیب کنید.

بسیاری از قالب‌های وردپرسی از دکمه‌های به اشتراک‌گذاری در پست‌های مختلف پشتیبانی می‌کنند. اما اگر این گونه نبود می‌توانید از سایت یا افزونه‌های موجود برای این کار استفاده کنید. به اشتراک گذاری در فیسبوک، تلگرام، لینکدین، توئیتر، ایمیل، گوگل پلاس و... اهمیت زیادی دارد.

انتشار خارجی روی توئیتر و یوتیوب

ایجاد یک حساب کاربری در توئیتر برای سایت رسمی شما و قراردادن پست‌های ۱۴۰ کاراکتری می‌تواند یکی از ساده‌ترین روش‌های بهتر و بیشتر دیده شدن باشد. فقط یادتان باشد لازم نیست همه‌ی پست‌های خود را ریتوئیت کنید. یوتیوب یکی دیگر از منابع جذاب برای دریافت ترافیک بیشتر است؛ به شرط اینکه بتوانید محتوا ویدیویی کاربردی و مفیدی را در اختیار کاربران قرار دهید.

درآمدزایی از سایت

بسیاری از آن‌هایی که شروع به راه‌اندازی سایت می‌کنند، این تصور را دارند که خیلی راحت می‌تواند روی سایت خود پست بگذارند، تبلیغات بگیرند و پول در بیاورند اما همه‌ی ما می‌دانیم واقعیت به این صورت نیست. البته قصد نداریم شما را ناامید کنیم و بگوییم درآمدزایی از سایت غیرممکن است ولی باید درست عمل کنید.

اما باید بدانید برای رسیدن به درآمد باید سخت تلاش کنید و راهی طولانی در پیش دارید و حتی ممکن است بعد از چندین سال همچنان در حال هزینه کردن باشید. البته روش‌هایی وجود دارد که به کمک آنها می‌توانید در صورت عملکرد خوب سریعتر به نتیجه برسید.

گوگل ادسنس دیگر کارایی سابق را ندارد

بسیاری از بزرگان دنیای اینترنت تا کنون با شبکه‌سازی وسیع از سایت‌هایی که برای بهره‌گیری از کلمات کلیدی ادسنس طراحی شده‌اند، پولی که می‌خواستند به جیب زده‌اند. آنها هزاران هزار مقاله‌ی نامفهوم را با انبوهی از کلمات کلیدی پست می‌کنند و وقتی کاربر به سایت آنها مراجعه می‌کند با محتوایی بی‌ارزش و غیرکاربردی روبه‌رو می‌شود.

خیلی‌ها فکر می‌کنند هنوز هم می‌توان از این روش‌ها استفاده کرد. اما باید بگوییم به این صورت دیگر فضای ادسنس جواب نمی‌دهد و بسیاری از این سایت‌ها بعد از رسیدن به درآمد مطلوب دیگر فعالیتی ندارند.

البته نمی‌خواهیم بگوییم نمی‌توانید سراغ ادسنس و درآمدزایی از آن بروید، می‌خواهیم به شما بگوییم اگر دنبال این روش و استفاده‌ی نادرست از ادسنس هستید، سخت در اشتباه هستید. گوگل طی سال‌های اخیر پیشرفت‌های چشمگیری داشته است و در شرایط فعلی تنها راه بالا رفتن از نردبان گوگل ایجاد محتوای باکیفیت، باارزش، به‌روز و مرتبط با نیازها و علایق کاربران است. کمی هم سئو می‌تواند به شما کمک کند.

ادسنس

روش کلاسیک درآمدزایی از سایت استفاده از سیستم تبلیغات گوگل ادسنس است. کافی است به آدرس http://adsense.google.com بروید و از ابزارهای کارآمد و ساده‌ی آن برای طراحی تبلیغاتی خود استفاده کنید. اشکال مختلفی وجود دارد که برای ساخت بنرهای کلاسیک در اندازه‌ی ۳۶۳ در ۲۸۰ پیکسل کاربرد دارد. بهترین نتایج را می‌توانید به صورت زیر بگیرید:

  • تبلیغات متنی در یک بلوک مستطیلی ‌شکل: این بنر را در آغاز مقاله‌ی خود قرار دهید و ترکیب رنگی آن را مطابق با محتوای خود انتخاب کنید. کاربران اگر بفهمند این کادر جزوی از مطلب شما است، روی آن کلیک می‌کنند.
  • بنر تبلیغاتی وسط مقاله: همانند بلوک تبلیغاتی که در بالای متن قرار دادید، می‌توانید از چنین موردی در وسط مطلب نیز استفاده کنید، با این تفاوت که این تبلیغات به صورت گرافیکی است. اگر اندازه این کادرهای تبلیغاتی متناسب با اندازه‌ی تصاویری باشد که در مطلب گذاشته‌اید، خیلی بهتر است.
  • تبلیغات گرافیکی بالای سایت: یکی دیگر از بخش‌هایی که قراردادن تبلیغات در آن خوب جواب می‌دهد بالای سایت دقیقا زیر تصویر یا لوگوی هدر است.

لینک‌های ساختگی

مفهوم لینک ساختگی، این است که خوانندگان را بخرید کالا یا محصولی مشخص از فروشگاه مورد نظر تشویق کنید و درصدی از فروش داشته باشید. آمازون مشهورترین و ساده‌ترین بستر برای شروع است، چرا که هر چیزی که بخواهید برای فروش در آمازون پیدا می‌شود.

راهنمای جامع راه‌اندازی وب‌سایت با وردپرس — بخش هفتم

حتی نیازی نیست محصول خاصی را پیشنهاد دهید و می‌توانید از ابزارک‌های آمازون در سایدبار سایت خود استفاده کنید که عملکرد خوبی دارند. آمازون این ابزارک‌ها را به گونه برنامه‌ریزی کرده است که به صورت خودکار کاربران را نسبت به خرید محصولات این فروشگاه ترغیب کنند و با برداشت کلمات کلیدی از سایت شما، محصولات مرتبط را به مخاطبان پیشنهاد دهند.

کافی است در Amazon Affiliates عضو شوید و دستورالعمل کاملی که برای ایجاد لینک یا ابزار‌ها ارائه شده است مطالعه کنید. متاسفانه باید لینک ساختگی را به طور مستقیم وارد پست‌های خود کنید و دیگر خبری از یک افزونه‌ی جادویی برای این کار نیست.

در بخش هشتم این مقاله به تهیه‌ی نسخه‌ی پشتیبان، بازیابی و بهینه‌سازی سایت وردپرسی می‌پردازیم.

قسمت‌های قبلی این مقاله را می‌توانید از این‌جا مطالعه کنید:

--

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
makeuseof
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *