بررسی و مقایسه بهترین آنتی‌ ویروس ها — راهنمای جامع

۱۱۷۰ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۰ خرداد ۱۳۹۹
زمان مطالعه: ۸ دقیقه
بررسی و مقایسه بهترین آنتی‌ ویروس ها — راهنمای جامع

برای همه ما اتفاق افتاده است که با توجه به زمینه فعالیتمان، به دنبال بهترین آنتی‌ ویروس برای خود بوده‌ایم. در این نوشته بررسی خواهیم کرد که برای هر فرد چه آنتی‌ویروسی می تواند مفید باشد.

بهترین آنتی‌ ویروس برای سیستم‌عامل ویندوز

همه آنتی‌ویروس‌های آزمایش شده مخصوص ویندوز هستند و با ویندوزهای 7، 8 و 10 سازگاری کامل دارند. این آنتی ویروس‌ها همچنین با ویندوزهای ویستا و XP هم کار می‌کنند؛ اما به دلیل عدم به‌روزرسانی این ویندوزها از طرف مایکروسافت، شما قادر به دریافت پشتیبانی برای این سیستم‌‌های عامل نخواهید بود.

چنانچه شما یکی از نسخه‌های ویندوز را استفاده می‌کنید، آنتی ویروس Bitdefender به دلیل شناسایی بیشترین تعداد بدافزارها، نسبت به بقیه آنتی ویروس‌ها، بهترین گزینه شماست. این نرم‌‌افزار از باز کردن فایل‌ها و لینک‌های خطرناک و آلوده توسط شما جلوگیری می‌کند و در مورد سایت‌های خطرناک در موتورهای جست‌وجوی اینترنتی به شما هشدار می‌دهد. این نرم‌افزار همچنین به یک امحاء کننده فایل (Shredder) و یک فیلتر اطلاعات شخصی مجهز است. Bitdefender بسیار سبک طراحی شده است و حتی در زمان اجرای بازی‌های سنگین هم کار خود را بدون کند کردن سیستم، به خوبی انجام می‌دهد.

بهترین آنتی‌ویروس برای تلفن‌های همراه

با استفاده روزافزون مردم از تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها برای دسترسی به اینترنت، هکرها و بدافزارها نیز روزبه‌روز بیشتر این دسته از کاربران را تهدید می‌کنند. امروزه بیشتر شرکت‌های تولیدکننده آنتی‌ویروس یک نسخه موبایل هم برای محافظت از این دستگاه‌ها ارائه می‌دهند. البته شما برای این استفاده از این آنتی ویروس‌ها معمولاً باید یک لایسنس جداگانه خریداری کنید اما بعضی از شرکت‌ها نیز وجود دارند که نسخه موبایل و رومیزی را در یک بسته به شما عرضه می‌کنند.

برای مثال در صورت خرید آنتی‌ویروس Avast شما به نسخه موبایل آن هم به‌طور رایگان دسترسی خواهید داشت و می‌توانید با استفاده از آن، همه دستگاه‌های متصل به اینترنت خود را به آنتی‌ویروس مجهز کنید. نسخه موبایل آنتی ویروس Avast هم مانند نسخه ویندوزی آن می‌تواند بدافزارها، روتکیت‌ها و ایمیل‌های جعلی را شناسایی کند و جلوی دسترسی آنها به تلفن هوشمندتان را بگیرد؛ این بدان معنی است که شما بعد از نصب Avast می‌توانید با خیال راحت و بدون نگرانی درباره بدافزارها، به گشت‌وگذار در شبکه‌های اجتماعی و مرور اینترنت بپردازید.

بهترین آنتی‌ویروس برای فعالیت‌های مالی آنلاین

آنتی ویروس‌های معتبر با تجهیز نرم‌افزار خود به ابزارهای مختلف، سعی در این دارند که خیال شما را از دسترسی نداشتن هکرها به اطلاعاتتان راحت کنند. کسپرسکی یکی از ابزارهای مهم در این عرصه است که به طور خاص برای حفاظت از اطلاعات حساس مالی شما در هنگام استفاده از کارت‌های بانکی و یا نرم‌افزارهای بانکداری اینترنتی، طراحی شده است. اگر سیستم شما این آنتی ویروس را داشته باشد که به ابزارهای بانکداری اینترنتی مجهز باشد، هکرها به این آسانی‌ها نخواهند توانست به اطلاعات مالی شما دست پیدا کنند. استفاده از این ابزار، یکی از بهترین راه‌ها برای محافظت از هویت آنلاین و سیستم کامپیوتری شماست.

آنتی ویروس کسپرسکی علاوه بر قدرت بی‌نظیرش در زمینه مقابله با بدافزارها، به ابزارهایی مجهز است که امنیت شما را در زمان فعالیت‌های بانکی، تضمین می‌کنند.
برای مثال کسپرسکی یک صفحه کلید مجازی دارد که شما می‌توانید از آن برای وارد کردن نام کاربری و رمز عبور خود استفاده کنید. این کار باعث خواهد شد که هکرها نتوانند با استفاده از کی‌لاگرها (بدافزارهایی که قادرند هر چه را تایپ می‌کنید ذخیره و برای هکر ارسال کنند.) به اکانت شما دسترسی پیدا کنند. کسپرسکی همچنین ایمیل‌های جعلی را که مرتباً از شما درخواست وارد کردن اطلاعات بانکیتان را می‌کنند، شناسایی و مسدود می‌کند.

بهترین آنتی‌ویروس برای گیمرها

همه آنتی‌ویروس‌ها که ما در این مقاله مورد بررسی قرار دادیم، دارای قابلیت اسکن‌های زمان‌بندی‌شده هستند. این ویژگی می‌تواند برای کسانی که به بازی‌های آنلاین یا تماشای ویدئو علاقه دارند، آزاردهنده باشد؛ دلیلش هم این است که اسکن‌های متعدد باعث کند شدن سیستم و ارسال اخطارهای زیادی برای کاربر می‌شوند.

آنتی‌ویروس‌هایی که دارای حالت‌های Silent یا Gaming هستند، می‌توانند اسکن‌ها و اخطارها را زمانی که کاربر مشغول بازی یا تماشای ویدئو است، غیرفعال و از کند شدن سیستم یا ایجاد مزاحمت برای کاربر جلوگیری کنند. بهترین آنتی‌ویروس‌ها در این زمینه، آنهایی هستند که می‌توانند به طور اتوماتیک این کار را انجام دهند و احتیاجی به انجام آن به طور دستی و توسط کاربر، ندارند.

یکی از بهترین امکانات آنتی‌ویروس Avira، حالت Gaming آن است که به شما اجازه می‌دهد از بازی‌های آنلاین بدون ایجاد هیچ‌گونه مزاحمتی از طرف آنتی‌ویروس، لذت ببرید. البته آنتی‌ویروس‌های زیادی این کار را برای شما انجام می‌دهند ولی خوبی Avira در این است که آن را به طور خودکار فعال می‌کند. روش کار هم به این شکل است که آدرس سایت‌ها و سرورهای بازی‌ها را به لیست سایت‌های امن خود اضافه می‌کند و به این ترتیب متوجه می‌شود که کاربر چه زمانی مشغول انجام بازی آنلاین است. البته امکان اضافه کردن این سایت‌ها به طور دستی هم وجود دارد.

بهترین آنتی‌ویروس برای سیستم عامل Mac

اکثر آنتی‌ویروس‌ها روی ویندوز 10 آزمایش شده‌اند ولی بسیاری از آنها دارای نسخه مخصوص کامپیوترهای مک نیز هستند. معمولاً آنتی‌ویروس‌هایی که در دو نسخه ویندوزی و مک ارائه می‌شوند، روی هر دو سیستم‌عامل به خوبی کار می‌کنند اما بعضی از آنتی‌ویروس‌ها هم هستند که به طور خاص برای کامپیوترهای مک ساخته شده‌اند و به همین دلیل کارکرد آنها روی این سیستم‌ها، طبیعی‌تر و روان‌تر است. به‌علاوه، این شرکت‌ها به دلیل تسلط بهتری که روی سیستم‌عامل مک دارند، پشتیبانی بهتری هم به مشتری ارائه خواهند داد.

آنتی ویروس Intego یکی از 10 آنتی‌ویروس برتر سیستم‌عامل مک است. این نرم‌افزار به صورت بی‌درنگ (Real Time) سیستم شما را اسکن می‌کند و پیش‌ازآن‌که بدافزارها فرصت آلوده کردن سیستم شما را پیدا کنند، آنها را از بین می‌برد.

Intego علاوه بر بدافزارهای سیستم‌عامل مک، بدافزارهای ویندوزی را هم شناسایی می‌کند و از این طریق مانع انتقال آنها از سیستم شما به کامپیوتر دوستان و اقوامتان خواهد شد.

بهترین آنتی‌ویروس رایگان

یک آنتی‌ویروس رایگان برای کسانی که بودجه محدودی در اختیار دارند، می‌تواند وسوسه‌کننده باشد. این آنتی‌ویروس‌ها بر خلاف انواع غیررایگان آن، معمولاً به طور اتوماتیک کامپیوتر شما را اسکن نمی‌کنند و به سیستم محافظت بی‌درنگ (Real Time) مجهز نیستند. آنها همچنین از شما در برابر وب‌سایتهای خطرناک و آلوده محافظت نمی‌کنند، زیرا فاقد افزونه‌های لازم برای نصب در مرورگر شما هستند. علاوه‌براین نسخه‌های رایگان همیشه در حال تبلیغ برای مجبور کردن شما به خرید نسخه پولی آنتی‌ویروس هستند. باوجودآن‌که این تبلیغ‌ها روی کارآیی نرم‌افزار تأثیری ندارند اما می‌توانند برای کاربر گیج‌کننده و عذاب‌آور باشند.

البته شاید بدترین نکته در مورد آنتی‌ویروس‌های رایگان، که در مورد بهترین آنها هم صدق می‌کند، پشتیبانی نکردن شرکت سازنده از مشتری‌ها باشد.

به هر حال در بررسی‌ها مشخص شد که آنتی‌ویروس AVG بهترین آنتی‌ویروس رایگان است. AVG به ابزارهای محافظتی اضافه‌ای مجهز است که خیلی از آنتی‌ویروس‌های رایگان فاقد آنها هستند؛ برای مثال یک اسکنر فایل‌های قابل نصب روی درایو USB، یک نرم‌افزار بهینه‌ساز سیستم و پشتیبانی از طریق ایمیل. AVG با دریافت امتیازهای بالایی در شناسایی و مسدود کردن ویروس‌ها از آزمایشگاه‌های تست آنتی‌ویروس معتبر، در این زمینه از کارآیی خوبی برخوردار است. AVG همچنین از مراحل نصب و رابط کاربری ساده‌ای برخوردار است. باید اشاره کرد که آنتی‌وبروس رایگان AVG بر خلاف دیگر آنتی‌ویروس‌های رایگان، به شما امکان می دهد که اسکن‌ها را زمان‌بندی کنید و به جای یک بررسی ساده، کل سیستم شما را به طور کامل اسکن می‌کند.

چگونگی بررسی و رتبه‌بندی آنتی‌ویروس‌ها

سایت‌های معتبر ما برای مشخص کردن 10 آنتی‌ویروس برتر بازار، صدها ساعت را به بررسی، تست و تحقیق در مورد آنها اختصاص می‌دهند. هر کدام از آنها را روی کامپیوترهای آزمایشگاه و همینطور کامپیوترهای شخصی خودشان نصب می‌کنند تا نحوه کارکرد آنها را در یک محیط واقعی شبیه‌سازی کنند. همچنین نتایج این بررسی را با نتایج لابراتوارهای معتبر دیگری که به طور مداوم آنتی‌ویروس‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهند، مقایسه می‌کنند. در زیر خلاصه‌ای از مشاهدات ما یکی از این سایت‌ها را مشاهده می‌کنید.

نتایج آزمایش

یکی از مهم‌ترین مواردی که در این رده‌بندی لحاظ می‌شود، قدرت آنتی‌ویروس در شناسایی، مسدود کردن و از بین بردن تهدیدات اینترنتی است. آزمایش کردن این مورد کار بسیار مشکلی است، زیرا برای این کار کامپیوتر خود را به خطرناک‌ترین بدافزارها آلوده می‌کنند. چند لابراتوار معتبر مانند موسسه AV-Test و AV-Comparatives، آزمایش‌های استانداردی را برای تعیین کارآیی آنتی‌ویروس‌ها تدارک دیده‌اند و توانسته‌اند از این طریق خود را به عنوان یک مرجع جهانی برای این کار، معرفی کنند.

در این متن آزمایش‌های انجام شده توسط این مؤسسات متخصص لحاظ شده است. به‌علاوه، در این متن تهدیدات کم‌خطرتری مانند کی‌لاگرها و برنامه‌های قدیمی و آپدیت‌نشده نیز مورد آزمایش قرار داده شده است. نتیجه نهایی این آزمایش، ترکیبی از آزمایش‌های انجام‌شده توسط سایت‌ها و لابراتوارهای معتبر است. در زیر به بررسی پارامترهای مختلف این آزمایش‌ها می‌پردازیم.

شناسایی و پاک کردن

این امتیاز، به طور میانگین، نشان‌دهنده توانایی آنتی‌ویروس در محافظت از کامپیوتر شما در برابر تهدیدات است.

بهترین نرم‌افزارهای بررسی‌شده با برخورداری یک لیست از تمامی بدافزارهای شناخته‌شده، به سرعت آنها را شناسایی و مسدود می‌کنند. این تست علاوه بر تعیین توانایی آنتی‌ویروس در شناسایی تهدیدات شناخته‌شده، توانایی آنها در شناسایی و مسدود کردن تهدیدات جدید و ناشناخته را نیز، از راه مقایسه فایل‌های جدید و قدیمی برای تشخیص تشابهات آنها، بررسی می‌کند.

استفاده از منابع سخت‌افزاری

علاوه بر قدرت آنتی‌ویروس در مقابله با بدافزارها، این نکته هم بسیار مهم است که بدانیم نرم‌افزار هنگام اجرا تا چه میزان از منابع سخت‌افزاری کامپیوتر را به خود اختصاص می‌دهد. ایجاد حتی یک لگ (کند شدن یا توقف ناگهانی سیستم) کوتاه توسط آنتی‌ویروس ممکن است باعث ایجاد اختلال در فعالیت‌هایی مانند بازی کردن، تماشای ویدئو و الصاق فایل به ایمیل‌ها شود.

اسکن و شناسایی تهدیدات

علاوه بر آزمایش‌های ذکرشده، به این مورد هم توجه می‌شود که هر آنتی‌ویروس در شناسایی چه نوع تهدیداتی بهتر عمل می‌کند و در این کار از چه ابزارهایی برای پاک کردن و تعمیر سیستم بهره می‌برد.

همه آنتی‌ویروس‌های تست‌شده از عهده مسدود کردن بدافزارهای شناخته شده مانند روتکیت‌ها، کی‌لاگرها، ایمیل‌های جعلی و باج‌افزارها به خوبی برمی‌آیند. آنها همچنین در شناسایی و مسدود کردن تهدیدها، پیش از آنکه بتوانند سیستم شما را آلوده کنند، موفق عمل کردند.

اکثر آنتی ویروس‌های ویندوزی تست‌شده در این آزمایش، علاوه بر اسکن مداوم کامپیوتر شما، به طور خودکار اقدام به اسکن ایمیل‌ها و درایوهای USB شما هم می‌کنند. اگر آنتی‌ویروس یک فایل خطرناک شناسایی کند، آن را بی درنگ و پیش از آنکه بتواند کامپیوتر شما را آلوده کند، از بین خواهد برد.

از آنجایی که به هر حال امکان آلوده شدن هر سیستمی به بدافزارها وجود دارد، اکثر آنها یک دیسک یا فایل نجات هم برای دانلود در اختیار کاربر قرار می‌دهند که بتواند از طریق آن سیستم را راه اندازی کند. این دیسک یا فایل، کامپیوتر شما را در حالت امن (Safe Mode) راه‌اندازی می‌کند و شما می‌توانید حتی در شرایطی که سیستم به دلیل آلودگی به یک بدافزار بوت نمی‌شود، آن را ترمیم کنید.

ابزارهای حفاظتی

درست است که اساسی‌ترین و مهم‌ترین وظیفه یک آنتی‌ویروس مقابله با بدافزارها است اما این نرم‌افزارها معمولاً به ابزارهایی برای محافظت بیشتر و بهتر از سیستم شما نیز مجهز هستند. به عنوان مثال می‌توان به ابزارهای کنترلی برای والدین اشاره کرد که به آن‌ها اجازه می‌دهد از دسترسی بچه‌ها به سایت‌های مورد نظرشان و محتواهای خطرناک اینترنت جلوگیری و برای استفاده آن‌ها از اینترنت، یک محدوده زمانی تعیین کنند.

یا ابزارهای مدیریت رمزی که تمامی رمزهای عبور شما را در یک محیط امن ذخیره می‌کنند. ازآنجایی‌که با استفاده از نرم‌افزارهای مدیریت رمز شما می‌توانید تنها با یک رمز اصلی به همه رمزهایتان دسترسی داشته باشید، احتمال هک شدن رمز شما از طریق سایت‌های جعلی بسیار پایین خواهد بود. این سایت‌های جعلی مخصوصاً وقتی خطرناک‌تر هستند که خود را شبیه به سایت بانک‌ها یا سایت‌هایی که اطلاعات شخصی شما را در خود جای داده‌اند، در می‌آورند.

نتایج مثبت کاذب

آخرین امتیاز این آزمایش توانایی آن‌ها در شناسایی صحیح تهدیدات بود. آنتی‌ویروس‌های معتبر تنها به تهدیداتی عکس‌العمل نشان می‌دهند که واقعی باشند و فایل‌ها و برنامه‌های سالم شما را محدود نمی‌کنند.

نتیجه نهایی

آزمایش‌ها و بررسی‌ها سرانجام سه آنتی ویروس شرکت‌های Bitdefender ،Norton و Kaspersky Lab را به عنوان آنتی‌ویروس‌های برتر ویندوز شناسایی کرد.
البته این به آن معنی نیست که یکی از موارد بالا نسبت به دیگری بهتر است و بقیه به درد شما نمی‌خورند. تمام ده آنتی‌ویروس تست‌شده از کیفیت بسیار بالایی برخوردارند و ویژگی‌ها و ابزارهای خوبی دارند. ما پیشنهاد می‌کنیم آنتی‌ویروسی را انتخاب کنید که با نیاز شما و خانواده‌تان بیشتر همخوانی داشته باشد.

اگر این مطلب برای شما کاربردی بود و مایل به کسب اطلاعات بیشتر هستید، پیشنهاد می‌کنیم مطالب زیر را  نیز ملاحظه کنید:

==

بر اساس رای ۱۲۱ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
toptenreviews
۸ دیدگاه برای «بررسی و مقایسه بهترین آنتی‌ ویروس ها — راهنمای جامع»

من با اف سکیور موافقم مخصوصا نسخه جدید اینترنت سکیورتی این شرکت با نام “اف سکیور سیف اینترنت سکیوریتی” عالیه سبک و قوی و تو سایت av-test هم رتبه کامل و جایزه AV‑TEST Best Protection رو داره میبره هر ساله

سلام دوستان آنتی ویروس Avast اطلاعات کاربرانش رو میفروشه. توصیه می کنم استفاده نکنید.
میتونید برای اطلاع از صحت این خبر جمله avast sells user data رو در گوگل جستجو کنید.

من مدتهاست از nod 32 استفاده می کنم و کاملا ازش راضی هستم

باتوجه به اینکه 95درصد نرم افزارها در ایران قانونی استفاده نمی شوند وباکرک کیگن پچ و..فعال می شوند واکثر انتی ویروسها کرک و.. را ویروس حساب می کنند وانرا حذف می نمایند وباعث از کار افتادن نرم افزار ها می شوند بهترین انتی ویروس برای ما نود32 می باشد چون در موارد مشکوک مثل کرکها و..برای حذف وعدم حذف از کاربر اجازه می گیرند اما انتی ویروسهای دیگر این گونه نیستند

سلام دوست عزیز
کرک ها و پچ ها و… در تقریبا 100 در 100 واقعا ویروس هستند و ما از انها بیخریم و اشتباها خودمان را به فنا میدهیم البته این ویروس ها خیلی فعالیت نمیکنند برای همین ما نمیفهمیم ولی زمانی که از کرک های زیادی استفاده کنیم کامپیوتر ما کند میشود
درواقع انتی ویروس ها درست کار میکنند آنها ویروس هستند

چرا نامی از شرکتهای مطرح و پیشرو آنتی ویروس نبردین؟ سیمنتک ، ترندمیکرو و وبروت که تو ایران ارائه میشن . وبروت در عین قدرت بسیار بالا، سبکترین و کم حجم ترین آنتی ویروس دنیاست و باعث ترس و وحشت شرکتهای دیگه از جمله کسپرسکی، ای.ست و بیت دفندر و آویرا شده. ترندمیکرو که ی غول آنتی ویروس بسیار معتبر و باسابقه هستش و اونهم جایگاه بسیار خاصی در حوزه آنتی ویروس داره.

سلام لگوی AVG و AVIRA در متن جابجا شده.

به نظر من بهترین انتی ویروس دنیا هم از نظر سبک بودن هم کارایی و کیفیت آنتی ویروس اف سیکیور(F-secure) هست

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *