کالیبره کردن نمایشگر گوشی اندرویدی — به زبان ساده

۳۱۴ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۳ دقیقه
کالیبره کردن نمایشگر گوشی اندرویدی — به زبان ساده

در طول زمان ممکن است از کارایی نمایشگر گوشی اندرویدی شما کاسته شود. اما پیش از اینکه به خاطر این موضوع تصمیم بگیرید یک گوشی جدید تهیه کنید، بد نیست ابتدا نمایشگر گوشی اندرویدی خود را کالیبره کنید و ببینید با اینکار مشکلی رفع خواهد شد یا خیر. در ادامه این موضوع به همین مسئله پرداخته‌ایم و نحوه کالیبره کردن نمایشگر گوشی اندرویدی را شرح داده‌ایم.

آیا نمایشگر گوشی اندرویدی شما نیازمند کالیبره کردن است؟

همچنان که اندروید در طی سالیان متمادی توسعه و تکامل یافته است، سخت‌افزاری که روی آن اجرا می‌شود نیز چنین مسیر توسعه‌ای را طی کرده است. سخت‌افزار اندروید امروز بسیار بهتر و با ظرفیت بیشتری نسبت به نسل‌های پیشین است.

صفحه‌های لمسی مدرن گوشی‌های اندرویدی به ندرت نیازمند کالیبراسیون یا دیگر پیکربندی‌ها از سوی کاربر هستند. مشکلات صفحه‌های لمسی به طور عمده ناشی از مشکلات سخت‌افزاری هستند که قابل تعمیر نیستند و درصد بسیار کمی ناشی از مشکلات پیکربندی هستند با این حال نقش کالیبراسیون را نباید به تمامی انکار کرد، چون ممکن است در برخی شرایط مفید باشد.

برای نمونه تنظیم میزان حساسیت صفحه لمسی به خصوص در صورتی که چیز دیگری روی آن تأثیر می‌گذارد می‌تواند روش خوبی محسوب شود. برای مثال انواع خاصی از محافظ‌های صفحه نمایش ممکن است روی عملکرد آن تأثیر بگذارند. این مشکلی است که کالیبراسیون می‌تواند بهبود بخشد.

امتحان کردن این مسئله روی دستگاه‌های قدیمی که فناوری چندان پیشرفته‌ای ندارند نیز مفید است و کالیبراسیون موجب بهبود مشهودی در عملکرد دستگاه می‌شود. کالیبراسیون صفحه لمسی هیچ ضرری ندارد، اما دستگاه‌های قدیمی معمولاً از مزیت آن بیشتر بهره‌مند می‌شوند.

تست کردن صفحه نمایش

پیش از اینکه شروع به کالیبره کردن نمایشگر گوشی اندرویدی خود بکنید، لازم است بررسی کنید که آیا صفحه نمایش به صورت کامل و بی‌نقص کار می‌کند یا خیر.

نسخه‌های قدیمی‌تر اندروید شامل منوهای پنهانی بودند و با استفاده از بخش «گزینه‌های توسعه‌دهنده» (developer options) امکان تست و کالیبره کردن صفحه نمایش وجود داشت. این مسئله در دستگاه‌های اندرویدی قدیمی که صفحه‌های لمسی هنوز به بلوغ نرسیده بودند حائز اهمیت بود.

اگر یک گوشی اندروید قدیمی دارد، می‌توانید با استفاده از شماره‌گیری *#*#2664#*#* به این منو دسترسی پیدا کنید. این گزینه روی دستگاه‌های اندرویدی مجهز به اندروید لالی‌پاپ (5) به بالا دیگر کار نمی‌کند.

برای گوشی‌های اندرویدی جدید اپلیکیشن‌هایی در پلی‌استور گوگل عرضه شده‌اند که امکان تست صفحه لمسی را فراهم می‌سازند. این اپلیکیشن‌ها در پاسخ به لمس صفحه مواردی را نمایش می‌دهند و بدین ترتیب می‌توانید در مورد کالیبره بودن یا نبودن صفحه داوری کنید. یکی از بهترین اپلیکیشن‌ها Touch Screen Test نام دارد. استفاده از این اپلیکیشن ساده است. آن را نصب کنید (+) و هر کجای صفحه را که دوست دارید لمس نمایید.

این اپلیکیشن مانند یک قلم‌موی نقاشی نقطه‌های سفیدی در جاهایی که انگشت فشرده شده بر جای می‌گذارد. اگر پاسخ‌ها با تأخیر همراه یا ناهمگام بودند، این موضوع نشان می‌دهد که مشکلی در نمایشگر وجود دارد و ممکن است کالیبراسیون یا کالیبره کردن بتواند آن را حل کند.

کالیبره کردن نمایشگر گوشی اندرویدی

همان طور که اشاره کردیم، نسخه‌های قدیمی اندروید دارای امکان تست داخلی کالیبراسیون بودند. این ابزارها امکان تست و کالیبره کردن صفحه لمسی را برای تعیین این که کارکرد صحیح است یا نه فراهم می‌ساختند.

این قابلیت در نسخه‌های جدید اندروید حذف شده است. در مورد اغلب گوشی‌های مدرن اندرویدی تنها گزینه برای کالیبراسیون صفحه استفاده از یک اپلیکیشن کالیبراسیون موجود در پلی‌استور گوگل است.

یکی از اپلیکیشن‌های خوب برای کالیبراسیون صفحه Touchscreen Calibration نام دارد. در آغاز باید آن را از پلی‌استور دانلود و نصب کنید (+) سپس اپلیکیشن را باز کنید و دکمه Calibrate را در مرکز صفحه بزنید.

شش نوع تست لمسی از لمس منفرد تا لمس‌ها چند انگشتی وجود دارد که باید اجرا شوند. دستورالعمل‌های روی صفحه را پیگیری کنید تا هر تست کامل شود. زمانی که تست تکمیل شد پیام تأییدی را مشاهده خواهید کرد.

دستگاه خود را ری‌استارت کنید و از اپلیکیشنی (+) مانند Touch Screen Test استفاده کنید تا بهبود را مشاهده کنید.

راه‌حل نهایی: ریست فکتوری

اگر حتی پس از کالیبره کردن نمایشگر گوشی اندرویدی بازهم به درستی کار نمی‌کند، احتمالاً مشکلی در رابطه با سیستم‌عامل وجود دارد و ریست فکتوری می‌تواند آن را رفع کند. ریست فکتوری راه‌حل نهایی است اما تضمینی وجود ندارد که مشکلات صفحه لمسی را رفع کند.

ریست کردن گوشی اندرویدی باعث حذف شدن همه اپلیکیشن‌ها و پاک کردن هر نوع کش یا تنظیمات دیگر روی گوشی می‌شود که ممکن است بر عملکرد صفحه تأثیر بگذارند. برای نمونه دستگاهی که مشکلات تأخیر زیادی دارد، ممکن است ناشی از کمبود منابع باشد که ریست احتمالاً آن را حل می‌کند.

اما توجه داشته باشید که در صورت وجود اشکال سخت‌افزاری، حتی ریست فکتوری هم مشکل را حل نخواهد کرد. روش اجرای ریست فکتوری روی دستگاه‌ها و سازندگان مختلف متفاوت است، اما در هر حال مطمئن شوید که پیش از ریست فکتوری از داده‌های خود نسخه پشتیبان تهیه کرده‌اید.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌های زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

==

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
howtogeek
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *