بهترین فرمت برای فشرده سازی فایل ها چیست؟

۲۸۴۲ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۱ دقیقه
بهترین فرمت برای فشرده سازی فایل ها چیست؟

زمان آن رسیده است که فایل‌ها را کمی فشرده کنیم اما چه فرمتی برای این کار مناسب است؟ Zip ،RAR ،7z یا فرمت‌های دیگر؟ در ادامه ملاک و معیارهایی برای فرمت‌های فشرده سازی بیان می‌کنیم و بهترین فرمتی که بیشترین کاهش حجم را انجام می‌دهد معرفی خواهیم کرد.

فیلم آموزشی بهترین فرمت برای فشرده‌سازی فایل‌ها

دانلود ویدیو

میزان فشرده‌سازی، با وجود اهمیت زیاد، تنها معیار انتخاب بهترین فرمت نیست. برخی از فرمت‌ها به خاطر سازگاری بیشتر با سیستم‌های عامل رومیزی، کاربری راحت‌تری دارند، در حالی که برخی از فرمت‌ها به نرم‌افزار واسطه سومی نیازمند هستند. مقدار فشرده‌سازی فایل‌ها نه تنها به نوع آرشیو ساخته‌ شده توسط شما بستگی دارد، بلکه به نرم‌افزار مورد استفاده و تنظیمات آن نیز وابسته است. ما جهت ساده‌سازی مطلب به معرفی نرم‌افزارهای معروف با تنظیمات پیش‌فرض می‌پردازیم.

تست فرمت‌های مختلف فشرده‌سازی

به جای پرداختن به فشرده‌سازی فایل‌های معمول مانند docx یا jpg، که معمولاً فشرده‌سازی پیش‌فرضی بر روی خود آنها انجام می‌شود، قصد داریم مجموعه فایل‌های یک بازی رایانه‌ای را فشرده‌سازی کنیم. این فایل‌ها شامل گرافیک، موزیک، متن و انواع مختلف فرمت‌های دیگر هستند؛ بنابراین ملاک و معیار مناسبی برای فشرده‌سازی محسوب می‌شوند.

بعد از نصب بازی Bastion، حجم مجموع فایل‌های آن (شامل موزیک، گرافیک و فایل‌های اجرایی) 863 مگابایت می‌شود؛ آن‌ها را فشرده‌سازی کردیم و نتایج زیر رقم خوردند:

  • فرمت Zip (ویندوز 8.1): 746 مگابایت (86.4% فایل اصلی)
  • فرمت Zip (WinZip)‎: 745 مگابایت (86.3% فایل اصلی)
  • فرمت RAR (WinRAR)‎: 746 مگابایت (86.4% فایل اصلی)
  • فرمت ‎7z‎ (‎7-Zip)‎: ‎734 مگابایت (85% فایل اصلی)

در مرحله بعد با بازی Hotline Miami فشرده‌سازی را ادامه دادیم که مجموع فایل‌های آن پس از نصب 654 مگابایت حجم داشت:

  • فرمت Zip (ویندوز 8.1): 316 مگابایت (48.3% فایل اصلی)
  • فرمت Zip (WinZip)‎: 314 مگابایت (48% فایل اصلی)
  • فرمت RAR (WinRAR)‎: 307 مگابایت (46.9% فایل اصلی)
  • فرمت 7z (7-Zip)‎: 301 مگابایت (46% فایل اصلی)

نتیجه‌ آزمایش صورت پذیرفته

بدین ترتیب می‌بینیم که برنده اصلی بیشترین کاهش حجم قطعاً فرمت 7z است که خیلی هم دور از انتظار نبود. فرمت 7z همواره از بهترین فرمت‌های فشرده‌سازی بوده است. در صورتی که قصد فشرده‌سازی فایلی به کم‌ترین حجم ممکن را دارید، قطعاً فرمت 7z بهترین گزینه شما خواهد بود. در صورت انجام تنظیمات خاص می‌توانید میزان فشرده‌سازی بیشتری هم داشته باشید.

به طور خلاصه، باید عنوان کرد که فرمت Zip و RAR از لحاظ میزان فشرده‌سازی خیلی شبیه هم هستند. WinZip هم موفقیت چندانی نسبت به دو فرمت اخیر کسب نکرده است. به عبارت دیگر به منظور حداکثر استفاده از فشرده‌سازی فرمت 7z با نرم‌افزار 7Zip توصیه می‌شود. به منظور استفاده آسان و سازگاری حداکثری، توصیه می‌شود فایل Zip با استفاده از قابلیت‌های سیستم‌عامل بسازید. به عنوان مثال در ویندوز روی فایل در Windows Explorer یا File Explorer راست‌کلیک و آیتم Send To را انتخاب کنید، سپس گزینه Compressed (zipped) folder را کلیک کنید تا عملیات فشرده‌سازی شروع شود.

Compressed (zipped) folder

نکاتی برای انتشار عمومی فایل‌های فشرده

در صورتی که فشرده‌سازی فایل را برای استفاده شخصی انجام می‌دهید می‌توانید از هر فرمتی استفاده کنید. اما اگر فشرده‌سازی را برای شخص دیگری انجام می‌دهید یا قصد دارید آن را به صورت آنلاین منتشر کنید، باید از فرمتی استفاده کنید که کاربران به راحتی به آن دسترسی داشته باشند. در ادامه فرمت‌هایی که توسط سیستم‌عامل‌های مشهور به صورت پیش‌فرض پشتیبانی می‌شوند را معرفی می‌کنیم.

  • ویندوز: فقط از فرمت Zip پشتیبانی می‌کند. این قابلیت در ویندوز XP اضافه‌ شده است بنابراین هر کاربر ویندوزی می‌تواند فایل با فرمت Zip را به سادگی بازگشایی کند.
  • مک OS X: از فرمت Zip و دیگر فرمت‌ها مانند tar.gz و tar.bz2 پشتیبانی می‌کند. فرمت‌های 7z و rar نیازمند نرم‌افزار مرتبط هستند.
  • لینوکس: از فرمت Zip پشتیبانی می‌کند و فرمت‌های 7z و RAR را نیز در برنامه‌های استانداردی مانند File Roller می‌توان باز کرد. فرمت‌های tar.gz و tar.bz2 هم در این سیستم عامل پشتیبانی می‌شوند.
  • سیستم عامل کروم: هر دو فرمت Zip و RAR را پشتیبانی می‌کند. فرمت‌های tar.gz و tar.bz2 نیز در File App باز می‌شوند.

سیستم‌عامل ویندوز تنها فایل Zip را پشتیبانی می‌کند که یک فرمت فراگیر و محبوب در سراسر جهان است. در صورتی که از لینوکس و مک استفاده می‌کنید، می‌توانید از فرمت tar به جای Zip بهره ببرید. فرمت 7z کمترین میزان پشتیبانی در میان سیستم‌های عامل را دارد به طوری که با هیچ سیستم عاملی به طور پیش‌فرض باز نمی‌شود (هر چند بیشترین میزان فشرده‌سازی به این فرمت تعلق دارد). بنابراین کاملاً واضح است که نیاز به استفاده از یک برنامه واسط سوم به منظور استفاده از این فرمت دارید.

Compressed Folder Tools

سخن پایانی

معیارهای فشرده‌سازی فایل یکسان و بدون تغییر نیستند. ممکن است با توجه به نوع فایل شما، نتیجه‌ای متفاوت از آنچه بحث شد دریافت کنید. در حالت کلی نتایج ارائه‌ شده در این مطلب درست است، اما ممکن است شما نتایج مختلفی را به دست آورید که این امر به شدت به نوع فایل شما وابسته است.

اگر این مطلب برایتان مفید بوده است، آموزش‌های زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

==

بر اساس رای ۱۹۳ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
howtogeek
۶ دیدگاه برای «بهترین فرمت برای فشرده سازی فایل ها چیست؟»

سلام من در سایتی بازی جی تی را نوشته با فشرده سازی کردیم شده 15 مگ که من وقتی دانلودش کردم و از فشرده خارجش کردم یک فایل فشرده دیگه باز شد که حجمش 43 گیگ بود تقریبا”
اما وقتی می خواستم این 43 گیگ باز کنم باز نشده و از فشرده خارج نشد چه کار کنم ؟ و البته به گفته خود سایت این را از تور گرفتن……………..
و در سایت دیگه بازی جی تی زده 66 مگ فشرده کردند و این میشه………………..
و یک سعوال دیگه اگر یک فایل اجراییی دانلود کنیم و هنگام کلیک کردن ان فایل اجراییی از سیستم ناپدید بشه ایا این یک ویروس بوده و اگر انتی فیروس کپسریتی ان پاک می کرد باید نشان می داد به نظرم ووووووووووووووهرچی اسکن می کنم سیستم میگه چیزی پیدا نشده…..ان فایل اجراییی هم حجمش 8 مگ بود که من نگران کرده چه کار کنم

سلام در خصوص فشرده سازی این نوع نرم افزارها چون zip یا 7z برای فشرده کردن ویدیو یا صوت مناسب نیستن و اصلا برای این منظور هم طراحی نشدن فقط برای مطالب متنی خوب کار میدن در خصوص فشرده کردن ویدیو یک نکته رو ذکر کنم ببینید اکثر کمپرسور ها و کانورتورها در عین واحد اگر دو فرمت مختلف با هم باشن درست و میزون کار نمیکنن درست تبدیل انجام میشه ولی فشردگی به اون صورت اتفاق نمیوفته برای همین کسانی که میخواید فشرده سازی ویدیو بکنید حتما صوت رو از ویدیو جدا کنید و ویدیو رو به صورت جدا فشرده کنید تا صد در صد فشرده بشه در این خصوص هم کانورتورهای خوبی ارائه شده در خصوص صوت هم باید جدا فشرده بشه من حداکثر فشردگیه ویدیو رو میتونم بگم برای یک تایم ویدیو حدود 90 دقیقه 90 مگابایت و برای صوت هر دقیقه باید 200 کیلو بایت حجم داشته باشه فایل فشردتون در خصوص برنامه و بازیها و نرم افزارها 7z بهترین هست در صورتی که بخواید حجم یک بازی رو خیلی کم کنید میتونید بدون سانسور بازیتون ویدیوها رو خودتون دستی با کیفیت کم حجم کنید و صوتها رو هم همینطور بعد داخل بازی قرار بدید و با نرم افزار 7z فشردگی رو انجام بدید که اونم حجم قابل توجهی انجام میشه همینطور که میدونید 7z برای فشرده کردن تکرارها رو یکی میکنه یعنی اگر صد بار فلان کد باشه یک بار ثبتش میکنه و اینطوری فشردگی ایجاد میشه من خودم فشرده کردم بازی از 1 گیگ به چند مگ رسیدم تنظیمات توی اینترنت هست سرچ بزنید تنظیمات خوبی هم هستن برای فشرده کردن سنگین برای بازی یا اکثر نرم افزارها

حرفتون درست اما ویدیو رونمیشه هیچ جوری کم حجم کرد اصلا راهی نداره مگه اینکه صدا و تصویر از هم جدا بشن

سلام شما بهتر بود با فرمت pa. ، فرمت اختصاص نرم افزار PowerArchiver و فرمت jgb. ، فرمت اختصاصی KGB Archive هم استفاده میکردید تا نتیجه معلوم بشه.

بهترین فرمت برای فشرده سازی همون فرمت RAR هست (RAR5 البته). منتهی باید حالت Solid Archive رو هم فعال کرد. البته در مورد ویدئو و صوت نمیشه روی فشردهسازی Lossless فشرده سازها حساب باز کرد. بهترین فرمت برای فشرده سازی Lossy ویدئو و صوت دو فرمت HEVC و HE-AAC هست. با این دو فرمت میشه فایل های صوتی و ویدئویی رو با حفظ 99 درصد کیفیت حتی تا 3 درصد سایز فایل اصلی رسوند. مناسب ترین روش برای فشرده سازی فیلم های حجیم (معمولاً از سورس هایی مثل Bluray یا DVD، DVR و انواع فایل های TS و PS، ویدئوهای ضبط شده با دوربین های Full HD و 4K و …) ری-انکد کردن با x265 هست، که بسته به جنس ویدئو (اسلایدشو با تحرک کم، انیمیشن، یا فیلم و سریال) و قدرت پردازشی سیستم باید تنظیمات مناسب رو براش انتخاب کرد. بهترین روش برای فشرده سازی صدا (استریم صوتی ویدئوها یا کلاً فایل های صوتی) انکدر neroAACEnc یا Fraunhofer FDK AAC هست. برای تمام انواع صورت فرمت AAC با پروفایل HE یا High-Efficiency توصیه میشه. برای صداهای تک بانده HE-AACv2 و برای صداهای دوبانده و بالاتر HE-AAC.

محمد فیروز از افغانستان هستم واقعا از خدمات شما ممنونم

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *